Nee, de druk moet 'natuurlijk' en soepel aanvoelen.
Zoals gezegd moet het 'natuurlijk' aanvoelen maar houd in gedachten dat het vrij sterke materie is. Controleer alles drie maal als het niet goed aanvoelt. De CPU moet er netjes inliggen en de load plate (het klepje) moet niet verbogen zijn. Als dat allemaal goed is zal het dicht zetten ook goed gaan.MacManus schreef op woensdag 14 oktober 2009 @ 19:56:
Even een kort vraagje. Ik heb een nieuwe Core i7 920 en wil die op mijn (tevens nieuwe) moederbord zetten. Het past allemaal prima en ik heb de instructies (enkel plaatjes) gevolgd.
Maar als ik dan het klepje naar beneden doe en het haakje terug wil zetten zou ik het haakje wel erg moeten forceren om 'm dicht te krijgen. Weet iemand of dit normaal is of hoe ik het op de juiste manier doe? Alvast bedankt.
Overigens viel mij laatst op dat bij een Xeon 5504 de load plate ook wat meer kracht nodig had. Meer als LGA775 of LGA771 systemen. Gezien het systeem nu nog steeds werkt ga ik er van uit dat dat gewoon normaal was
Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.
Het punt is dat die druk je geen zorgen moeten maken als je 100% zeker weet dat de CPU netjes in de socket ligt. Het klepje valt netjes over de socket heen en dan is de rest niet vreemd om te voelen.
Gisteravond heb ik toch de moed weten te verzamelen om het haakje door te duwen en dat lukte. Het zit wel erg strak allemaal, maar volgens mij zit het wel goed. Wanneer ik tijd heb zal ik eens kijken of het ook echt allemaal werkt.
Bedankt voor de reacties.
Bedankt voor de reacties.
[ Voor 0% gewijzigd door MacManus op 16-10-2009 08:23 . Reden: spelfout ]
Hallo,
Ik zit na te denken om van een Q6600 op 3,2 GHz naar een i7 860 te gaan.
Ik gebruik de PC voornamelijk voor Gamen. Ik speel GTA4, COD series en ook de nieuwe batman ( wat toch wel zwaar is ). ( videokaart is een GTX275 )
Zou het een zinvolle upgrade zijn om hier +- 450/500 euro neer te leggen? Heb al veel reviews bekeken maar wil toch graag zekerheid
MvG Martin Zweep
Ik gebruik de PC voornamelijk voor Gamen. Ik speel GTA4, COD series en ook de nieuwe batman ( wat toch wel zwaar is ). ( videokaart is een GTX275 )
Zou het een zinvolle upgrade zijn om hier +- 450/500 euro neer te leggen? Heb al veel reviews bekeken maar wil toch graag zekerheid
MvG Martin Zweep
Denk niet dat de CPU upgrade van Q6600 naar ixxx wonderen gaat verrichten en al zeker voor gamen niet. Games zijn precies het gene wat er volgensmij het minste gebruik van maakt (meerdere cores).
Op het moment zou ik het, als games het enige zijn niet doen. Een Q6600 @ 3,2Ghz zal nog ruim voldoende zijn voor de komende x aantal jaren (zeker OC'd).
Maar dat is mijn mening.
Op het moment zou ik het, als games het enige zijn niet doen. Een Q6600 @ 3,2Ghz zal nog ruim voldoende zijn voor de komende x aantal jaren (zeker OC'd).
Maar dat is mijn mening.
7950x/32GB/860 Pro 2TB/MSI Suprim X RTX4090 | MacBook Pro M1 Pro 16"
Koop voor dat geld een Radeon 5970X2 binnen een maand of nu twee Radeon 5870's en je zal meer resultaat hebben dan een CPU upgrade. 3.2GHz Q6600 gaat niet veel trager zijn dan betere videokaarten voor games.
Op hardware.info is er ook iemand met een Q6600 ( wel op 3 ghz ) + de 5870. De 3dmark 06 score van hem is 16626. Mijn PC haalt 16156. Vind ik toch een beetje tegenvallen. Zou dan toch de CPU bottlenecken met een 5870?
3dmark zegt niets, laat hem maar eens fps uit games posten.
Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz
Koop gebakken lucht? Een HD5970X2 gaat er echt niet komen hoor.Phuncz schreef op vrijdag 16 oktober 2009 @ 20:25:
Koop voor dat geld een Radeon 5970X2
Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic
5970X2 = 4x 5870 in 1 kaartPhuncz schreef op vrijdag 16 oktober 2009 @ 20:25:
Koop voor dat geld een Radeon 5970X2 binnen een maand of nu twee Radeon 5870's en je zal meer resultaat hebben dan een CPU upgrade. 3.2GHz Q6600 gaat niet veel trager zijn dan betere videokaarten voor games.
die wil ik wel hebben
Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz
Dat probleem zie je ook duidelijk bij een Core i7-9xx op 3,75GHz met bv. twee 5870's. Je gaat altijd ergens een bottleneck hebben. Het kan ook aan de engine liggen natuurlijk, niet te vergeten. Evenals aan stuurprogramma's en settings.
[ Voor 13% gewijzigd door Phuncz op 18-10-2009 13:49 ]
Ik denk dat het erg zal gaan tegenvallen. Het belangrijkste is je grafische kaart en deze upgrade je niet. Een Q6600 op 3,2 GHz is namelijk al ongeveer een i5 750 of een Q9550. Het verschil met een i7 860 zal dan nog maar max 30% bedragen. Hiervan zie je nog veel minder terug in hogere framerates. Of een spel nu 50 of 55 frames per seconde haalt lijkt mij niet zo belangrijk.martinzweep schreef op vrijdag 16 oktober 2009 @ 15:21:
Grrr ik word gek van het switchen van core i7 920 en core i7 860
Het systeem wordt niet overgeclocked (of het moet echt heel eenvoudig zijn) en voorlopig is 1 videokaart (5870) meer dan voldoende.
Enige waar ik dus tussen twijfel is de 920 of de 860. 920 zou zodanig over te clocken zijn dat hij als een 950 draait (4Ghz) Maar goed voorlopig wil ik me daar niet aan wagen.
Verder zul je met socket 1336 triple geheugen erin zetten (dan kies ik voor 6Gb)
De 860 komt beter uit de testen als het op standaardsnelheden wordt vergeleken met de 920 maar de moederbords hebben alleen dual mem dus dan zou ik er 4Gb in zetten.
Het systeem moet gaan draaien met Win7 Ultimate.
Ik switch dus van 860+4Gb naar 920+ 6Gb
zeker gezien de prestaties en stroomverbruik neig ik naar de 860. Wie zou me eens kunnen helpen hiermee.

Het systeem wordt niet overgeclocked (of het moet echt heel eenvoudig zijn) en voorlopig is 1 videokaart (5870) meer dan voldoende.
Enige waar ik dus tussen twijfel is de 920 of de 860. 920 zou zodanig over te clocken zijn dat hij als een 950 draait (4Ghz) Maar goed voorlopig wil ik me daar niet aan wagen.
Verder zul je met socket 1336 triple geheugen erin zetten (dan kies ik voor 6Gb)
De 860 komt beter uit de testen als het op standaardsnelheden wordt vergeleken met de 920 maar de moederbords hebben alleen dual mem dus dan zou ik er 4Gb in zetten.
Het systeem moet gaan draaien met Win7 Ultimate.
Ik switch dus van 860+4Gb naar 920+ 6Gb

🎮 Steam
💻 i5 6600k | 16Gb DDR4 | 500Gb + 120Gb SSD | 2Tb HD | Zotac AMP GTX1080 | Dell S2716DG | W10Pro
📱 Samsung Galaxy S22+
Anoniem: 215247
voor wat wil je het systeem gebruiken ? heb je nog niet vermeld.
Voor gamen zal het 0,0 uitmaken.
Voor photoshop bv wel ... (920 ruim op voorsprong door triple channel mem en HT)
Voor photoshop bv wel ... (920 ruim op voorsprong door triple channel mem en HT)
Eerder desktop applicaties / virtual pc/virtual box (ivm cursus) en met name zip/ rar decompressie en par reparatie (usenet). En mede doordat het nu kan (Anoniem: 215247 schreef op dinsdag 20 oktober 2009 @ 14:41:
voor wat wil je het systeem gebruiken ? heb je nog niet vermeld.
🎮 Steam
💻 i5 6600k | 16Gb DDR4 | 500Gb + 120Gb SSD | 2Tb HD | Zotac AMP GTX1080 | Dell S2716DG | W10Pro
📱 Samsung Galaxy S22+
Anoniem: 215247
kan je m.i. net zo goed een i7 860 nemen met 4GB ram.. uiteindelijk kan je'r nog altijd 8gb insteken als je dat ooit wil..
i7 9xx met 12GB ram is meer voor photoshop/video renderen, temeer omdat je dan dankbaar gebruik kan maken van de aanwezige hyperthreading.
i7 9xx met 12GB ram is meer voor photoshop/video renderen, temeer omdat je dan dankbaar gebruik kan maken van de aanwezige hyperthreading.
Inmiddels toch maar weer geswitched naar 860 idd. Eerst 4Gb maar en als de prijzen wat zakken dan 4Gb erbij of 8 Gb setje aanschaffen.Anoniem: 215247 schreef op dinsdag 20 oktober 2009 @ 16:05:
kan je m.i. net zo goed een i7 860 nemen met 4GB ram.. uiteindelijk kan je'r nog altijd 8gb insteken als je dat ooit wil..
🎮 Steam
📱 Samsung Galaxy S22+
Beste ik ben van plan een i5 te bestellen en hard te gaan overklokken met de corsair H50... ik lees hierboven dat een lage cas latency belangrijk is... mijn vraag is wat is meer waard? een lage cas latency, of een hoge snelheid?
Ligt compleet aan de applicatie die je draait!Draakje1 schreef op dinsdag 20 oktober 2009 @ 16:20:
een lage cas latency, of een hoge snelheid?
het verlagen van de latency betekend aan de andere kant dat je throughput verhoogd wordt. Jij kunt zelf het beste zien met je eigen benchmarks waar jouw winst ligt.
Miss you CJ....:'( en nee... ik kan niet aan samples komen
Oke, dus het ligt eraan wat ik er mee doe... Wat ik vooral met mijn pc doe is overklokken (memory niet echt processor wel) Verder game ik vrij veel op mijn pc (1920x1080) en hierbij kun je vooral denken aan de spellen (COD4, GTAIV, COD4.2!!!)neliz schreef op dinsdag 20 oktober 2009 @ 16:39:
[...]
Ligt compleet aan de applicatie die je draait!
het verlagen van de latency betekend aan de andere kant dat je throughput verhoogd wordt. Jij kunt zelf het beste zien met je eigen benchmarks waar jouw winst ligt.
ik zit momenteel te twijfel tussen 4 verschillend:
Corsair XMS3 12800 PC12800 C8 (99,90)
Corsair Dominator DHX PC 12800 C8 (108,15
Corsair Dominator DHX+ PC 12800 C8 (118)(geloof dat deze alleen de meerwaarde van Intel Memory Profile)
Corsair dominator GT PC12800 C7 (145,00)
Zou jij me misschien kunnen helpen met mijn keuze?
Alvast bedankt!
de duurste! (als je het geld hebt)
Latency is king en je hebt alleen maar meer speelruimte, CAS8 geeft je dan al hogere bandbreedte en heb je uiteindelijk gewonnen...
of het je waard is is wat anders
Latency is king en je hebt alleen maar meer speelruimte, CAS8 geeft je dan al hogere bandbreedte en heb je uiteindelijk gewonnen...
of het je waard is is wat anders
Dat betwijvel ik aardig eigenlijk.Anoniem: 215247 schreef op dinsdag 20 oktober 2009 @ 14:41:
AMD Nieuwsdiscussie
Pentium goes over 3GHz
On January 17th
Intel is getting ready to launch a new E6600 CPU but this time it won't be Core 2 Duo, it's a Pentium. The CPU is not really that exciting but it is the first Pentium processor in 45nm Core 2 generation to get over 3GHz.
It will run at 3.06GHz and it has two cores and supports two threads, as well as 2MB cache and 1066FSB. It stilll uses the good old socket LGA775 and when it launches on January 17th it will sell for $84.
At the same day Pentium E6500 the chap that shares the same spec but runs at 2.93GHz will drop from current $84 to $74.
Cheapest Clarkdales to cost $87 to $133
January 3rd
We always make a lot of noise about $999 CPUs, but this time we decided to reverse the tactics.
Intel made quite a mess by branding Clarkdale 32nm CPU Core i3 and Core i5 in Desktops, while in Notebooks even Core i7 is ok for 32nm Arrandale CPUs.
The slowest of them all will end up branded as Pentium G6950 and this dual-core will have only two threads enabled. It runs on 2.8GHz and has 3MB memory, while LGA 1156 is the socket of choice for it. When it launches it will sell of $87.
The slowest Core i3 530 works at 2.93GHz has two cores and four threads in hyperthreding, 4MB cache and will sell for $113 when it launches on January 3rd.
The faster iteration is Core i3 540 that shares the same spec but 130MHz boost will cost you additional $20 or $133 total.
[ Voor 40% gewijzigd door -The_Mask- op 20-10-2009 20:46 ]
AMD Nieuwsdiscussie
Da's net zo nuttig als roepen dat er nu Athlons zijn met meer dan 3GHz clock.-The_Mask- schreef op dinsdag 20 oktober 2009 @ 20:45:Pentium goes over 3GHz
On January 17th
Intel is getting ready to launch a new E6600 CPU but this time it won't be Core 2 Duo, it's a Pentium. The CPU is not really that exciting but it is the first Pentium processor in 45nm Core 2 generation to get over 3GHz.
It will run at 3.06GHz and it has two cores and supports two threads, as well as 2MB cache and 1066FSB. It stilll uses the good old socket LGA775 and when it launches on January 17th it will sell for $84.
At the same day Pentium E6500 the chap that shares the same spec but runs at 2.93GHz will drop from current $84 to $74.
De Pentium Dual Core is gewoon een 45nm Wolfdale met maar 1MB cache.
Om even terug te komen op mijn eigen bericht.martinzweep schreef op vrijdag 16 oktober 2009 @ 15:21:
Hallo,
MvG Martin Zweep
Op mijn werk is een i7 920 icm een GTX275 verkocht ( zelfde vid kaart als dat ik heb ). In 3d mark haalde de het systeem 17000 punten, waarbij ik met mijn systeem een 16000 punten haal.
Zoals gezegd dus geen moeite om daar voor te upgraden. ( en 500 euro verder te zijn ).
Een videokaart zal dan toch meer uithalen?
Don't blame the messenger.Edmin schreef op dinsdag 20 oktober 2009 @ 20:55:
[...]
Da's net zo nuttig als roepen dat er nu Athlons zijn met meer dan 3GHz clock.
AMD Nieuwsdiscussie
die i7 liep stock denk? jouw cpu is overclocked, 3dmark06 is zwaar cpu limited, enige manier om het te testen is games draaien op vergelijkbare settings en dan fps vergelijkenmartinzweep schreef op woensdag 21 oktober 2009 @ 21:51:
[...]
Om even terug te komen op mijn eigen bericht.
Op mijn werk is een i7 920 icm een GTX275 verkocht ( zelfde vid kaart als dat ik heb ). In 3d mark haalde de het systeem 17000 punten, waarbij ik met mijn systeem een 16000 punten haal.
Zoals gezegd dus geen moeite om daar voor te upgraden. ( en 500 euro verder te zijn ).
Een videokaart zal dan toch meer uithalen?
Core i5-650 Reaches 4.7GHz on Air-Cooling
Someone lucky at Lab501 forum has managed to get the Core i5-650 engineering sample which is schduled for Q1 launch next year, and shown us its overclocking potential using air-cooling.

The Core i5-650 works at a stock clock speed of 3.2GHz, features two cores and four threads, 4MB of L3 cache, along with support for Turbo Boost technology.
The test bed included a Gigabyte P55 motherboard, Noctua NH-U12P cooler, and Coolink SWIF 2 120P fan. The chip achieved a clock speed of 4.7GHz (25×188MHz) with a core voltage of 1.424V, which means performance improvement of nealy 50%. Though it’s just an engineering sample, I guess the overclocking fest gives you a rough idea what the new processor is capable of.
With an ambient temperature of 24℃, the two cores heated up to 77℃ and 68℃.
AMD Nieuwsdiscussie
intel maakt er toch echt een soep van:
een i3 530 @ 2.93GHz is een dualcore en beschikt over hyperthreading, maar een cpu zoals i5 750 @2.66GHz die een quadcore is heeft GEEN hyperthreading
nu weet ik ook wel dat hyperthreading belange niet zo efficient is dan een extra fysieke core, maar qua marketing is dit dus wel een ramp: de i3 530 is namelijk hoger geklokt en beide kunnen 4 threads aan...
als je low-end cpu's hyperthreading geeft, moet een mid-end dat gewoon ook hebben
een i3 530 @ 2.93GHz is een dualcore en beschikt over hyperthreading, maar een cpu zoals i5 750 @2.66GHz die een quadcore is heeft GEEN hyperthreading
nu weet ik ook wel dat hyperthreading belange niet zo efficient is dan een extra fysieke core, maar qua marketing is dit dus wel een ramp: de i3 530 is namelijk hoger geklokt en beide kunnen 4 threads aan...
als je low-end cpu's hyperthreading geeft, moet een mid-end dat gewoon ook hebben
Anoniem: 286793
Het gaat toch gewoon om de performance? Waarom zou een mid-end per se HT moeten hebben. Elke segment heeft zijn eigen performance. Dat HT is geen belanrijke feature, het is alleen bedoeld om de performance te verbeteren met het bestaande aantal cores. Ik vind dat Intel eindelijk eens goede mid-end markt cpu's heeft.
4,7GHz op lucht is natuurlijk wel opmerkelijk. Ik ben erg benieuwd naar het prijspunt van de i3's en i5's.
Anoniem: 307687
Ik verzuip op dit moment een kleint beetje in de hoeveelheid informatie (Ik hoop dat jullie mij kunnen en willen helpen)
Ik ben op dit moment druk bezig met het zoeken naar de juiste hardware voor een render pc. Nu heb ik gelezen dat de I7 in totaal 8 buckets krijgt als je gaat renderen. In de starttopic van deze discussie hier heb ik gelezen dat de I5 er maar vier heeft, klopt dit?
Mijn voorkeur gaat uit naar de I7 920 of de I7 860, prijs is hetzelfde bij Alternate.nl, maar wat is nu precies het verschil?
En zouden jullie een setup aanraden met een van deze twee processoren voor een render pc?Ik gebruik zelf V-ray for Sketchup om te renderen en dat is gewoon een heel simpel programma, maar het resultaat kan verbazingwekkend zijn. Mij gaat het gewoon om zo veel mogelijk cores en zo snel mogelijk renderen. De PC zelf zal ik op den duur ook wel gaan gebruiken voor tekenen, maar dat is op dit moment nog geen prioriteit.
Ik ben op dit moment druk bezig met het zoeken naar de juiste hardware voor een render pc. Nu heb ik gelezen dat de I7 in totaal 8 buckets krijgt als je gaat renderen. In de starttopic van deze discussie hier heb ik gelezen dat de I5 er maar vier heeft, klopt dit?
Mijn voorkeur gaat uit naar de I7 920 of de I7 860, prijs is hetzelfde bij Alternate.nl, maar wat is nu precies het verschil?
En zouden jullie een setup aanraden met een van deze twee processoren voor een render pc?Ik gebruik zelf V-ray for Sketchup om te renderen en dat is gewoon een heel simpel programma, maar het resultaat kan verbazingwekkend zijn. Mij gaat het gewoon om zo veel mogelijk cores en zo snel mogelijk renderen. De PC zelf zal ik op den duur ook wel gaan gebruiken voor tekenen, maar dat is op dit moment nog geen prioriteit.
Intel Delays USB 3.0 Support Until 2011
Delay will greatly impact USB 3.0 adoption in 2010
When it comes to backing up large amounts of data, many computer users will agree that USB 2.0 speeds are simply not fast enough. This has led to eSATA and other connectivity solutions that can provide more bandwidth than USB 2.0 is capable of for the storage industry.
Those looking forward to the wide rollout of USB 3.0 will be saddened to hear that the specification has been dealt a setback. This summer, expectations were that USB 3.0 devices and computers supporting USB 3.0 would be available before 2010.
A source at a top-tier computer maker has confirmed to EETimes that USB 3.0 support in key Intel chipsets has been postponed until 2011. Support for USB 3.0 was expected to show up in early 2010 for Intel chipsets. The same top-tier PC maker source also told EETimes that wireless USB was effectively dead. Rather than moving to wireless USB, which has had many supporting startups and interest groups close up shop, the industry buzz is now focusing on 60 GHz technology.
With Intel not offering wide support for USB 3.0 in its chipsets in 2010, adoption of the specification will reportedly be limited to a few high-end graphics workstations and consumer PCs. The makers of these systems will be forced to buy discrete host controllers for their boards, which will make the parts high-cost items.
The unnamed source added, "It's hard to commit to an emerging technology like this (USB 3.0) when the key silicon enablers are not making it a priority. You get into a chicken-and-egg situation." USB 3.0 "won't get real traction until it gets integrated in the chip sets," said the source.
As for why USB 3.0 was postponed after a big showing at IDF, the source told EETimes, "Tech and strategy groups (at Intel) are not always aligned with the product development teams that are in the mode of trying to make revenue and prioritize what to integrate."
AMD Nieuwsdiscussie
MSI Big Bang Fuzion (Hydra) motherboard Scheduled for Q1 2010
Okay first off, we need to clear up some things. As you guys know MSI will release a motherboard with the Lucid HYDRA chip. After a chat with MSI I have just learned that this motherboard in fact is scheduled for Q1 2010, and not next month as initially expected and rumored.
I also need to make a correction, we mentioned that the Fuzion motherboard would be an X58 motherboard with the Hydra chip, that is not correct.
MSI Big Bang motherboards:
• MSI P55 GD80 Fuzion = with the Lucid Hydra chip -- this motherboard has been delayed to Q1 2010.
• MSI P55 GD80 Trinergy = with the NVIDIA NF200 chip (adds additional PCIe lanes to the motherboard) and thus is likely tri-SLI ready.
We hope that clears up some stuff, and what a bummer that the Hydra based motherboards have been delayed and again .. only P55 motherboards will get either an NF200 or Lucid Hydra ASIC.
AMD Nieuwsdiscussie
Intel to Launch “Clarkdale” Chips on January 7, 2010.
Intel to Begin Shipments of Clarkdale Chips in a Month
Intel Corp. has already begun producing its next-generation “Arrandale” and “Clarkdale” processors using 32nm fabrication technology. In early December the world’s largest maker of chips will initiate shipments of its new processors in order to ensure that end-users will be able to buy new systems on their base starting early January, 2010.
Intel will begin sales of its Core i3, Core i5 and Pentium processors based on Clarkdale design on the 10th of December, 2009, to distributors, resellers and retailers, who may then sell central processing units, mainboards based on Intel Q57, Intel H55 and Intel H57 as well as other components to OEMs and other customers. Intel’s goal is to have systems based on the new chips available for sale by January 7, 2010, a source with knowledge of the matter said.
Intel Clarkdale are dual-core microprocessors based on Westmere micro-architecture with 4MB of cache, Hyper-Threading, dual-channel DDR3 memory controllers and integrated graphics cores. Arrandale are similar chips aimed at mobile computers. Both Arrandale and Clarkdale are essentially multi-chip modules featuring one dual-core processor made using 32nm fabrication process and graphics and other system logic core produced at 45nm node. It is highly likely that the new processors will be launched on the same day - on January 7, 2010 - at the Consumer Electronics Show.
The desktop-oriented Clarkdale chips, which will be sold under Core i5, Core i3 and Pentium brands, will work at up to 3.46GHz, will sport Hyper-Threading technology and will consume just about 73W, with the exception of Core i5 661, which will feature 900MHz graphics core and 87W thermal envelope. The chips will be compatible with LGA1156 infrastructure provided that BIOS versions support the new chips.

Specifications of mobile Arrandale microprocessors are unclear, but it is known that they will be sold under Intel Core i5 and Core i7 monikers. In total, there will be seven different processor models introduced during the currently planned launch window:
* Intel Core i7: 620M, 640LM, 620LM, 640UM, 620UM
* Intel Core i5: 540M and i5-520M
While no specifications are clear, it is highly likely that the chips will differ by power consumption, performance and certain capabilities.
Since Arrandale/Clarkdale central processing units (CPUs) have integrated memory controller, graphics core as well as PCI Express interconnection inside, there will be no need for GMCH (or North Bridge) on the mainboard. Instead, the new processors will connect directly to Intel 5-series core-logic (code-named Ibexpeak platform) controller hub (PCH) that will carry hard drive controller, wired and wireless network controllers, monitor physical interfaces, PCI controller and other input/output as well as platform-related capabilities.
Intel did not comment on the news-story.
AMD Nieuwsdiscussie
De consument zal Intel dankbaar zijn voor de heldere en duidelijke typenummers. Bah bah het is voor de normale mens al zo te moeilijk met iets als een T4300 en T6600, nu gaan ze gewoon nog moeilijker doen met Core i3-530 (2/4), Core i5-750 (4/4?) en Core i7-860 (4/8). En om het helemaal moeilijk te maken gaan de laptops nog wat onderverdelingen krijgen met een een aantal cryptische letters. Ze hadden die M mogen weglaten en het gewoon Core Mobile i7 genoemd bv.
Vind het anders vrij duidelijk, alleen de Core i5 661 lijkt mij een rare eend in de bijt.
AMD Nieuwsdiscussie
er is cake jongens!

De consument wordt er echt niet wijzer van... Een i5 750 is een quadcore zonder HT en IGP, maar een i5 650 is een dualcore met HT en IGP?-The_Mask- schreef op woensdag 11 november 2009 @ 23:57:
Vind het anders vrij duidelijk, alleen de Core i5 661 lijkt mij een rare eend in de bijt.
Om maar een klein voorbeeldje te noemen. Nu wordt er gesteld dat ze allemaal op 1156 werken, maar eerder begreep ik ook nog dat er wellicht een derde socket bij zou komen. Gelukkig lijkt dat dus van de baan.
@neliz: sweet!
Goed, de naamgeving is dan wel verwarrend maar de vraag is maar of consumenten dat echt veel uitmaakt. Die kopen toch vaak een kant en klare computer bij de lokale computerboer met "een echte quadcore!" (Athlon X4) o.i.d.
Ik werk in een winkel en men wil bijna altijd weten waar die cryptische namen voor staan. Het zou echt veel duidelijker kunnen, zelfs met hun huidige lineup nummering:
Core Hex i9950 (Core i9-xxx)
Core Quad i7860 (Core i7-860)
Core Quad i5750 (Core i5-750)
Core Duo i5640 (Core i5-640)
Core Duo i3350 (Core i3-350)
men is bij Intel al in de fout gegaan door Hyperthreading als belangrijkste punt te marketen naast het aantal cores. Ook had men beter de Core i7 9xx reeks een getal lagerte beginnen. Zowiezo is hun hele typenummering al beperkt tot deze generatie CPU's want men moet toch veranderen om het niet NOG moeilijker te maken.
Waarom niet Core i550 4/4 en Core i750 4/8 ?
i5 en i7 voor de classificatie (FSB, Cache), 50 voor de snelheid (kloksnelheid, features) en 4/8 voor cores/threads. Idealiter zou zelfs Core4 i550 en Core2 i340 beter zijn, simpeler kan hetl niet. Voor mobile CPU's vervang je de i door de m: Core4 m620 en Core2 m450.
AMD's typenummers van de Phenoms en Athlons zijn veel duidelijker, juist hun mobile reeks is een nog cryptischer gegeven...
Core Hex i9950 (Core i9-xxx)
Core Quad i7860 (Core i7-860)
Core Quad i5750 (Core i5-750)
Core Duo i5640 (Core i5-640)
Core Duo i3350 (Core i3-350)
men is bij Intel al in de fout gegaan door Hyperthreading als belangrijkste punt te marketen naast het aantal cores. Ook had men beter de Core i7 9xx reeks een getal lagerte beginnen. Zowiezo is hun hele typenummering al beperkt tot deze generatie CPU's want men moet toch veranderen om het niet NOG moeilijker te maken.
Waarom niet Core i550 4/4 en Core i750 4/8 ?
i5 en i7 voor de classificatie (FSB, Cache), 50 voor de snelheid (kloksnelheid, features) en 4/8 voor cores/threads. Idealiter zou zelfs Core4 i550 en Core2 i340 beter zijn, simpeler kan hetl niet. Voor mobile CPU's vervang je de i door de m: Core4 m620 en Core2 m450.
AMD's typenummers van de Phenoms en Athlons zijn veel duidelijker, juist hun mobile reeks is een nog cryptischer gegeven...
Even een (domme?) vraag van mijn kant;
als ik niets overclock, heb ik dan een processor koeler nodig voor de i5 750, i.p.v. de standaard koeler die erbij zit?
als ik niets overclock, heb ik dan een processor koeler nodig voor de i5 750, i.p.v. de standaard koeler die erbij zit?
Lijkt mij niet dat Intel een CPU koeler zou mee leveren die de warmte niet zou kunnen weg werken, want dat gaat hun heel wat RMA's kosten.kicknoize schreef op vrijdag 13 november 2009 @ 14:13:
AMD Nieuwsdiscussie
Ja, het leek me ook al sterk.-The_Mask- schreef op vrijdag 13 november 2009 @ 14:16:
[...]
Lijkt mij niet dat Intel een CPU koeler zou mee leveren die de warmte niet zou kunnen weg werken, want dat gaat hun heel wat RMA's kosten.
Bedankt!
Anoniem: 325038
Beste iedereen, in mijn pc nu heb ik een core 2 duo E6750 op 2,7Ghz en nu wil ik graag een core 2 duo E8400 kopen, details van allebei de processoren vind u hier E8400 en hier E6750.
Mijn vraag is, past deze processor past op mijn moederbord, dat is een MSI P35 Neo.
alvast bij voorbaat dank, Thijs
Mijn vraag is, past deze processor past op mijn moederbord, dat is een MSI P35 Neo.
Is dat nu wel zo slim? Want ik bedoel, die E8400 kost 130 euro, een i5 kost zo'n 150, met een moederbord van 100 euro heb je meteen een i5 die nog wel een tijdje mee kan. Verder zou hij gewoon in dat moederbord moeten passen, allebei Socket 775, alleen volgens mij is de FSB te laag van je moederbord..Anoniem: 325038 schreef op vrijdag 13 november 2009 @ 17:13:
Beste iedereen, in mijn pc nu heb ik een core 2 duo E6750 op 2,7Ghz en nu wil ik graag een core 2 duo E8400 kopen, details van allebei de processoren vind u hier E8400 en hier E6750.
Waarom kijk je niet gewoon op de site van MSI?Anoniem: 325038 schreef op vrijdag 13 november 2009 @ 17:13:
Daarnaast is een upgrade naar E8400 erg nutteloos en de prijs van een E8400 is veel te hoog als je kijkt naar de prestaties.
Zou zeggen kijk eens hier: [UG] Upgrade Guide topicoverzicht
[ Voor 8% gewijzigd door -The_Mask- op 13-11-2009 17:43 ]
AMD Nieuwsdiscussie
Anoniem: 325038
Hmm daar heb je misschien wel gelijk in maar dan kost zo een upgrade best veel en ik heb net 4 GB DDR2 geheugen aangeschaft en dan moet er ook weer DDR3 geheugen worden aangeschaft, maar dat van FSB zal ik even na kijkenM4gick schreef op vrijdag 13 november 2009 @ 17:30:
[...]
Is dat nu wel zo slim? Want ik bedoel, die E8400 kost 130 euro, een i5 kost zo'n 150, met een moederbord van 100 euro heb je meteen een i5 die nog wel een tijdje mee kan. Verder zou hij gewoon in dat moederbord moeten passen, allebei Socket 775, alleen volgens mij is de FSB te laag van je moederbord..
Kijk je naar een Phenom II met AM2+ mobo.Anoniem: 325038 schreef op vrijdag 13 november 2009 @ 17:49:
[...]
Hmm daar heb je misschien wel gelijk in maar dan kost zo een upgrade best veel en ik heb net 4 GB DDR2 geheugen aangeschaft en dan moet er ook weer DDR3 geheugen worden aangeschaft
Maar ja dit heeft totaal geen nieuwswaarde.
[ Voor 6% gewijzigd door -The_Mask- op 13-11-2009 17:52 ]
AMD Nieuwsdiscussie
Even een vraagje tussendoor. Ik ga binnenkort een nieuw Core i7 systeem samenstellen, en aangezien de 920 maximaal maar DDR3-1066 aankan, ga ik dus 6GB DDR3 geheugen kopen op die snelheid. Echter heb ik nog één vraag, hoeveel reepjes moet ik precies kopen? 2x een reepje van 3GB? 3x een reepje van 2GB? Etc. Alvast bedankt
.
Je moet 3x 2GB halen omdat je dan triple chanel kan draaien. Je kunt het geheugen trouwens wel hoger geklokt hebben als 1066 hoor. Je moet dan wel overklocken maar daar is de 920 zo ongeveer voor gemaakt.
🦅 U.S. ETFs kopen in Europa? https://europoor.com/ 📈 ARKK, 📈 UPRO, 📈 TECL, 📈 QQQJ, ...
Drie latjes van 2GB, got it, bedankt! En tja, dat kun je misschien wel doen ja, maar ik heb daar al een paar reviews over gelezen en zo heel veel scheelt het eigenlijk niet.i7x schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 19:46:
Je moet 3x 2GB halen omdat je dan triple chanel kan draaien. Je kunt het geheugen trouwens wel hoger geklokt hebben als 1066 hoor. Je moet dan wel overklocken maar daar is de 920 zo ongeveer voor gemaakt.
Als je twee reepjes van 3GB vind kan dat ook wel hoor.
AMD Nieuwsdiscussie
Beste Tweakers,
Ik wil een laptop kopen, nu kan ik kiezen uit de volgende processoren:
- Intel Core 2 Duo T5870 Merom
- Intel Pentium Dual Core T4300 Penryn
Als ik kijk op deze benchmark (Weet niet of die helemaal betrouwbaar is) dan lijkt het erop dat die T4300 beter zou presteren qua benchmarks? Echter staat de T5870 hoger in de lijst?
Toch heb ik het vermoeden dat ik beter de Merom variant kan kopen.. Kunnen jullie me het advies geven welke ik beste zou kunnen nemen?
Bedankt.
Ik wil een laptop kopen, nu kan ik kiezen uit de volgende processoren:
- Intel Core 2 Duo T5870 Merom
- Intel Pentium Dual Core T4300 Penryn
Als ik kijk op deze benchmark (Weet niet of die helemaal betrouwbaar is) dan lijkt het erop dat die T4300 beter zou presteren qua benchmarks? Echter staat de T5870 hoger in de lijst?
Toch heb ik het vermoeden dat ik beter de Merom variant kan kopen.. Kunnen jullie me het advies geven welke ik beste zou kunnen nemen?
Bedankt.
De Core 2 Duo T5870 heeft 2000MHz en 2MB L2 cache en de Pentium Dual-Core T4300 heeft 2100MHz en 1MB L2 cache. Omdat de architectuur van beide processoren identiek is en ze dezelfde FSB hebben kun je dit redelijk vergelijken met elkaar. Applicaties die veel L2 cache gebruiken zullen op de T5870 net iets beter lopen, andersom wint de T4300.
De prestatieverschillen zullen in ieder geval vrij klein zijn (zoals de benchmarks uitwijzen). Met de T4300 ben je denk ik beter uit omdat deze op 45nm gemaakt is. Daardoor is de T4300 zuiniger dan de T5870 die op 65nm gemaakt is
.
De prestatieverschillen zullen in ieder geval vrij klein zijn (zoals de benchmarks uitwijzen). Met de T4300 ben je denk ik beter uit omdat deze op 45nm gemaakt is. Daardoor is de T4300 zuiniger dan de T5870 die op 65nm gemaakt is
Uitstekend antwoord Thandor!
Dankjewel!!
Dankjewel!!
Ik ben opzoek naar nieuwe hardware en begin bij mijn Processor, ik wil een Intel hebben maar heb nog een vraag.
Wat is het verschil tussen de i7 920 en de i7 860? Dus dan bedoel ik qua snelheid etc...?
Weet ook dat de Socket verschillen...
Ik heb een beetje gezocht maar kan er niet echt iets over vinden eerlijk gezegd.
Wat is het verschil tussen de i7 920 en de i7 860? Dus dan bedoel ik qua snelheid etc...?
Weet ook dat de Socket verschillen...
Ik heb een beetje gezocht maar kan er niet echt iets over vinden eerlijk gezegd.
De 860 heeft als voordeel dat die een betere turbo heeft, moederborden goedkoper zijn en standaard al iets hoger geklokt.Jieve schreef op woensdag 18 november 2009 @ 13:47:
Wat is het verschil tussen de i7 920 en de i7 860?
De 920 heeft als voordeel dat die triple channel ondersteund (al is dit niet echt merkbaar.) Moederborden met twee volledige PCIe 2.0 x16 sloten aan kan standaard (al heb je hier ook nog zo goed als niks aan)
Maar het grootste voordeel is dat die beter overklokbaar is, ben je dit niet van plan dan is bijna altijd de 860 de betere keuze.
Maar als het gaat om gamen bieden beide (imo) geen voordeel tegenover een i5 750.
AMD Nieuwsdiscussie
Let wel dat de Core i9's (de 'zes-cores') van Intel dezelfde socket gaan hanteren als de Core i7 920. Om die reden kies ik dus ook een 920 en geen 860.
Oke duidelijk verhaal.
Ben niet van plan om te gaan overklocken, ik ga hem gebruiken zoals nu, beetje gamen, veel internet, photoshoppen en wat websites bouwen, meer niet.
Ben niet van plan om te gaan overklocken, ik ga hem gebruiken zoals nu, beetje gamen, veel internet, photoshoppen en wat websites bouwen, meer niet.
En wat voor prijs zal daar wel niet aan vast zitten? Vast niet zo 'voordelig' als een 920.Domokun schreef op woensdag 18 november 2009 @ 14:18:
Let wel dat de Core i9's (de 'zes-cores')
AMD Nieuwsdiscussie
Ik vermoed dat de 6-cores gaan vallen tussen de huidige lineup, zoals toendertijd met de Q6600 ook was, die als eerste "mainstream" quadcore werd geintroduceerd voor nog geen 300€. Dat was een 2.4GHz en zat toen middenin de dualcores van 2.0 tot 3.0GHz. Ik vermoed dan dat de instap Core i9 waarschijnlijk begint met 2.33GHz oid. en dat hij voor 400€ zal verkocht worden. Alle huidige Core i7-9xx CPU's zullen wel weer 10-20% dalen in prijs zodat het allemaal een beetje past. Je zal een Core i9 Extreme (ergens rond 3.0GHz) hebben voor 1000€, de huidige i7-975 zal uitgefaseerd worden aangezien het niet meer het highest-end spul is.
Asrock X58 Extreme Iemand daar ervaring mee? ik zie hem nu op verschillende webshops voor 140 gemiddeld aangeboden wordt. Ben veder niet bekend met Asrock.
Nee, ik vermoed dat er maar 1 core i9 uitkomt, de rest is de vernieuwde I7's (930,950)
Op betaalbare i9's mag je nog even wachten, maar als je nu al voor het 1366 platform gaat, zou je in de toekomst wel goed moeten zitten !
Op betaalbare i9's mag je nog even wachten, maar als je nu al voor het 1366 platform gaat, zou je in de toekomst wel goed moeten zitten !
Ik ga er ook vanuit dat je (in het begin) alleen maar uber high-end Core i9's zult zien met bijbehorend prijskaartje.
Gulftown review - months before the launch @ PCLab
AMD Nieuwsdiscussie
Denken jullie dat er december of begin januari weer een prijsverlaging aankomt van intel.
mss al geruchten ?
mss al geruchten ?
[ Voor 11% gewijzigd door gp500 op 23-11-2009 17:55 ]
Ik hoop echt dat er een Core i9 versie komt van rond de ~450 euro, of dat de dan beschikbare modellen ervan rond de zomer tot die prijs zijn gezakt 
Waarom? Omdat ik heel graag een i9 als vervanger en opvolger van mijn Q9550 wil
En als ik nu al kijk hoe ongelooflijk hard de Core i9 de Core i7 en oudere Quads afmaakt met een niet geoptimaliseerde BIOS en geheugen, dan kan het alleen maar beter worden en is het dus zeker een erg waardige opvolger/vervanger....
En hopelijk clockt de i9, omdat het dé high end chip van Intel is, en op 32nm gebakken wordt, ook nog eens goed over, want dan is het helemaal feest
Waarom? Omdat ik heel graag een i9 als vervanger en opvolger van mijn Q9550 wil
En als ik nu al kijk hoe ongelooflijk hard de Core i9 de Core i7 en oudere Quads afmaakt met een niet geoptimaliseerde BIOS en geheugen, dan kan het alleen maar beter worden en is het dus zeker een erg waardige opvolger/vervanger....
En hopelijk clockt de i9, omdat het dé high end chip van Intel is, en op 32nm gebakken wordt, ook nog eens goed over, want dan is het helemaal feest
Join het DPC Whatpulse team Intel/ATI.AMD Powered PC!
http://www.youtube.com/user/ASRockInfo#p/searchAmdwarrior schreef op maandag 23 november 2009 @ 11:26:
Asrock X58 Extreme Iemand daar ervaring mee?
Prima borden, zuinig en stabiel, en meest compatible met geheugen (zoek maar op "X58").
[ Voor 4% gewijzigd door chim0 op 26-11-2009 07:21 ]
Dat mag je dan vast uit je hoofd halen.Darkasantion schreef op woensdag 25 november 2009 @ 23:16:
Ik hoop echt dat er een Core i9 versie komt van rond de ~450 euro,
AMD Nieuwsdiscussie
Anoniem: 196662
Lol. Post dan alle modellen even die Intel gaat uitbrengen aub want wij zouden het graag weten.-The_Mask- schreef op donderdag 26 november 2009 @ 14:04:
[...]
Dat mag je dan vast uit je hoofd halen.
Het is perfect mogelijk om sexacores van €450 of zelfs minder tussen hun line up te zetten. Net zoals ze er ook van €1500 kunnen brengen.
Vast wel maar de kans dat je die snel gaat zien is maar heel klein.Anoniem: 196662 schreef op donderdag 26 november 2009 @ 14:18:
Het is perfect mogelijk om sexacores van €450 of zelfs minder tussen hun line up te zetten.
Nou oke dan, ik denk dat je in Q1 2010 één Gulftown zult zien met een prijskaartje van 999 dollar.Lol. Post dan alle modellen even die Intel gaat uitbrengen aub want wij zouden het graag weten.
[ Voor 29% gewijzigd door -The_Mask- op 26-11-2009 22:26 ]
AMD Nieuwsdiscussie
Wanneer wordt de consumenten versie van Amd Istabul hexacore gelanceerd eigenlijk? Dan is er nog een beetje sprake van concurrentie zodat we straks niet 2x zoveel betalen wegens het ontbreken van een alternatief.
Je zit hier in het Intel topic hoor.
AMD Nieuwsdiscussie
Volgens mij ergens rondom of tussen Q2/Q3 2010. Zoekhet voor de zekerheid even na
. Met zoeken op Phenom II X6 kom je wel een eind.
Zou de i9 niet enkel Extreme Edition worden dan? Dat was in ieder geval de oorspronkelijke planning. Toch?
🦅 U.S. ETFs kopen in Europa? https://europoor.com/ 📈 ARKK, 📈 UPRO, 📈 TECL, 📈 QQQJ, ...
Degene die je in Q1 volgend jaar zal zien zal idd een EE zijn met een bijbehorend prijskaartje.i7x schreef op vrijdag 27 november 2009 @ 07:37:
Zou de i9 niet enkel Extreme Edition worden dan? Dat was in ieder geval de oorspronkelijke planning. Toch?
AMD Nieuwsdiscussie
Jammer-The_Mask- schreef op donderdag 26 november 2009 @ 14:04:
[...]
Dat mag je dan vast uit je hoofd halen.

Maar in Q2/Q3 dan
Goed, ik heb eigenlijk niet echt een Core i9 nodig, i7 is zelfs eigenlijk al teveel als je gewoon games speelt en een beetje van overclocken houdt, maar ik wil het gewoon hebben, omdat het kan, en om zeker te zijn dat als ik CF/SLi ga gebruiken, ik nauwelijks CPU bottleneck heb

Zo ver gaat de glazenbol niet.Darkasantion schreef op vrijdag 27 november 2009 @ 18:01:
[...]
Jammer![]()
Maar in Q2/Q3 dan? Want rond die periode ga ik de boel vervangen dus misschien dat hij er dan wel is
.
In 3DMark idd niet aangezien die goed multithreaded is in games heb je nog steeds een CPU bottleneck hoor, behalve als je natuurlijk over gaat naar 16xAA in Crysis dan heb je weer een GPU bottleneck.omdat het kan, en om zeker te zijn dat als ik CF/SLi ga gebruiken, ik nauwelijks CPU bottleneck heb
AMD Nieuwsdiscussie
Jammer, maar dan wachten wij gewoon af wat er in Q2/3 gebeurt
Daarvan ben ik me bewust, maar ik wil gewoon erg hoge niveau's van IQ hebben, dus daarom de overweging van CF om zo alles voluit op 1900x1200 te kunnen spelen[...]
In 3DMark idd niet aangezien die goed multithreaded is in games heb je nog steeds een CPU bottleneck hoor, behalve als je natuurlijk over gaat naar 16xAA in Crysis dan heb je weer een GPU bottleneck.
Ik wil graag nog een systeem kopen waar ik nog een paar jaar goed op kan gamen.
Ik wil liever ook niet overclocken maar naar wat voor cpu moet ik dan kijkken een i7 of een i5?
Ik wil liever ook niet overclocken maar naar wat voor cpu moet ik dan kijkken een i7 of een i5?
Je moet hier: [BBG Aanschaf] Game- en high-end gamesysteem november 2009 kijken.loki19 schreef op vrijdag 27 november 2009 @ 20:04:
Ik wil graag nog een systeem kopen waar ik nog een paar jaar goed op kan gamen.
AMD Nieuwsdiscussie
De topicstart verdiende wat aandacht. Deze is nu verspreid over drie berichten en dat vereist een nieuwe topic: [Discussie] multi-core Intel's: Core 2 & Core i5 / i7 - 2
.
Dit topic is gesloten.