Ok, bij ons in de wijk komen ze ook eindelijk aanleggen, 2e week van December is de planning. Nu wil ik wel op glasvezel over, aangezien adsl voor een fetsoelijke provider even duur gaat worden, maar ik zie door de bomen het bos niet meer.
Wensen:
- Internet (kaal)
- Effectief vast ip adres
firewall staat dag en nacht aan, dus als het dynamisch is, maar je ip veranderd niet zolang je online bent vind ik het goed)
- 'modem' in bridging modes.
Geen flauw idee hoe het gaat met glasvezel, ik wil dat het externe ip adres aan m'n firewall hangt, eigenlijk wil ik de lijn en meer niet.
- Geen betaalde monteur.
Bij Vodafone zie ik dat een monteur 'verplicht' is. (je kan niet kiezen zonder)
Of de monteur moet ook de kruipruimte in duiken om een kabel te leggen, dan mag ie van mij met.
Als ik kijk naar de opties die ik nu vind:
xs4all Internet compact
- 20/20 lijn
- 32.95 p/m omgerekend eerste maand
- vast ip
Goede ervaringen in het verleden, tot ik afhankelijk werd van een kpn lijn, bagger kwaliteit. Verder heb ik het idee dat je betaald voor de kwaliteit van extra diensten die ik niet gebruik. (vandaar de minimale snelheid)
tweak/vodafone 50 Mbit
- 50/50 lijn
- 38,= p/m omgerekend eerste maand
- dynamisch ip (semi vast of elke ochtend/week vers ip?)
Veel slechte verhalen over vodafone gelezen, maar klagers vind je het eerste. Hoe zijn de ervaringen in Lelystad met vodafone? Doorgroei naar 500/500 klinkt leuk en de prijs is niet slecht.
Telfort 50 mbit
- 50/50 lijn
- 40,= p/m omgerekend eerste maand
- dynamisch ip (semi vast of elke ochtend/week vers ip?)
- geen aansluitkosten + gratis monteur... vrij vertaald, het blijft 40,= p/m
Online Glasvezel internet start
- 50/50 lijn
- 42.50 p/m omgerekend. (Maar is nu huidige provider, aansluitkosten is omheen te kletsen denk ik)
- Semi vast ip (heb nu al jaren op adsl zelfde ip adres
- Door het feit dat dit de huidige provider is, misschien eerder overstap naar glasvezel mogelijk dan pas na afloop huidige contract
Aangezien alles redelijk dicht bij elkaar ligt kwa prijs neig ik wel naar Online aanschrijven en kijken of ik kan overstappen naar glasvezel zodra het beschikbaar is. Geeft minste ellende hoop ik. Enige lternatief die ik reeel vind is vodafone, vanwege de doorgroei mogelijkheden. Maar ik kom nu van 20/1 (effectief 13/0.6) af en vraag me af hoe snel ik zou willen doorgroeien... ik zie het niet zo snel gebeuren.