Verwijderd

Topicstarter
Hallo tweakers,

Ik had vandaag is zin om mijn ouwe meuk op te ruimen en toevallig kwam ik nog een MegaRum II tegen die me (zoals ik me nog kan herinneren) veel kopzorgen had bezorgt omdat hij het destijds ook niet deed, maar dat is een beste poos terug dus ik dacht laat ik het nog is proberen. Ook had ik nog twee Pentium II's liggen die dezelfde specificaties hadden alleen ander type maar volgens mij moest dat geen probleem zijn dus, ik vandaag proberen!

Specificaties: (+wat links omdat het van die ouwe meuk is!)
-MegaRumII (dual pentium2, linkje)
-Pentium II 400 mhz (SL38N)
-Pentium II 400 mhz (SL2YM)
-heb een heleboel sdram geprobeerd in alle soorten en maten die wel compatible met het moederbord zouden moeten zijn volgens de handleiding!
-verscheiden agp 1x 2x kaarten (sommige ook nog 4x en 8x -> geen effect)

Ik heb er al een cd-rom aangehangen en een hdd (zelfs scsi geprobeerd), niks werkt, constant geen beeld.

*Er kwam wél toen ik hem voor het eerst in tijden aandeed geluid uit en zei dat mijn floppy controller niet goed was, 8 beeps, dus ik floppydrive eraan gehangen.
*Toen kwam er 1 beep uit (insert floppy) dus ik floppy erin doen
*Vervolgens 2 beeps wat betekende dat S774P.ROM niet gevonden was op de floppy, dus ik deze zoeken en deze kon ik tot grote verbazing nog downoaden van de American Megatrends website (bestandsversie: 2001), dus ik deze via andere pc op floppy gezet, flop erin en opstarten en toen ging hij bezig.
*Toen kreeg ik 4 beeps wat betekende dat het flash proces klaar was dus ik dacht; mooi hij doet het!

Dus ik haal de floppy eruit, druk de computer aan (héél vaag maar als ik de schakelaar van me voeding om zet slaat hij direct aan, geen power switch nodig, die wel is aangesloten) en jahoor, geen beeld!
*Heb trouwens 2 voedingen aangesloten waarvan 1 aan net stroom maar als ik die schakelaar omzet slaat die andere voeding ook aan (zonder dat hij aan netstroom zit!?)

Heb alles al geswapt, stuk of 10 verschillende oude agp kaarten erin gehad (agp 1x en 2x voornamelijk) en geheugen constant verwisseld, iedere mogelijke combinatie geprobeerd.

Nu zit ik dus weer met mijn handen in het haar en weet ik niet meer wat ik verder moet.
Het zal mij super lijken omdat dat ding weer aan de praat te krijgen maar ik heb enkele vermoedens.
-moederbord dood? maar hij wil wel de bios flashen? :?
-processors willen niet samen? al staat dat wel in de handleiding? :?
-ik doe gewoon iets heel anders verkeerd en zie het volledig over het hoofd! :X
*er is verder ook zo bar weinig over te vinden op internet dus ik hoop dat ik hier terecht kan! O-)

Ik hoop dat iemand hier enig idee heeft of direct kan zeggen dat hij dood is dan kan ik het eindelijk van me af zetten! Bij voorbaat dank! _/-\o_

(ja ik weet dat ik nog maar 1 bericht heb maar ik gebruik dit forum heel vaak en helpt me ook vaak, post alleen nooit... :o )

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:25

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Welkom op GoT :)

Als dit je enige post is hoef je je echt niet te schamen, je geeft specs, je geeft links naar meer info, je geeft aan wat je zelf allemaal gedaan hebt. Chapeau voor een erg goede topicstart :D

Ontopic:

MegaRUMII... werkelijk, hoe verzonnen ze namen als dit 8)7

Ook een uiterst brakke manual trouwens. Er ontbreekt veel info die je zou willen zien. Als ik tussen de regels doorlees kom ik hierop uit:

Dit is een 'gewone' dual Slot 1 bord met (vermoedelijk) i440BX chipset. Jumpersettings voor multiplier doen er niet toe, want de P2-400 heeft een vaste 4x multiplier. Hij kan prima op 66 of 100MHz FSB draaien, dat is ook geen issue.

Voornaamste adder onder het gras dat ik zie is dat dit bord met losse VRMs werkt. Voor één CPU heb je er een van nodig, voor twee CPUs twee. Als je met één enkele CPU wilt draaien moet je een terminator in de tweede CPU slot steken.

Heb je wel twee VRMs op het bord ingeplugd zitten?

Weet je verder zeker dat die CPUs elk afzonderlijk wel werken? (in de regel zijn Slot1 CPUs vrij onverwoestbaar, maar je weet maar nooit)

Overigens kan het zijn dat je je 8x AGP (3.0) kaart opgeblazen hebt :o

Dit BX bord heeft een AGP 1.0 interface die alleen 3.3V kan leveren. AGP 8x kaarten werken enkel met 1.5V of 0.8V. Ze worden niet zo vrolijk van 3.3V. In theorie zou de key in de AGP slot moeten voorkomen dat je een kaart die geen 3.3V aankan erin steekt, maar veel latere AGP kaarten hebben ondanks dat ze max 1.5V slikken toch een universal connector die fysiek ook in deze AGP 1.0 sloten gestoken kan worden :X

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je reactie! Had de hoop al bijna opgegeven! :P

Die manual is het enige wat ik kon vinden op internet want heb het moederbord ooit een keer gehad van een kennis die z'n ouwe meuk bij mij had gedropt, dus zat verder niks bij alleen het moederbord...

Ok jumpers heb ik ook weinig aan gerommelt want hoe ze stonden was volgens de manual goed ingesteld voor 400mhz processors maar goed dat maakt dan ook niet uit! 8)7

Volgens mij heb ik 2 van die VRM's erin zitten, correct me if i'm wrong! Hier heb ik wat pics, het zijn toch van die kleine insteekkaartjes met van dikke condensatoren erop?
pic1 pic2 pic3

Ik weet zeker dat die cpu's afzonderlijk werken, heb nog een pentiumII moederbord liggen waar ik alles op test voordat het in de "MegaRumII" gaat! ;)

Wat de videokaarten betreft wist ik niet of ze het allemaal ook deden, van de 4 (2x SiS graphics, 1x merkloze crap, 1x ati rage 128) deed 1 in het pentium 2 moederbord het, en laat dat nou net die ati rage 128 zijn! :9
Dus ik heb een beetje research gedaan en volgens deze website wil dat kaartje ook wel lopen op 3,3v!

Maar jij denkt ook niet dat de MegaRumII dood is? (Omdat hij wel wou flashen?) :?
Ik kan niet echt op meerdere problemen vinden al zou ik wel héél graag willen dat hij het voor een keertje deed! :9~

*edit:
Hoe hoor je zo'n ding van stroom te voorzien? Doe ik daar niet iets fout? :+

*edit2:
Ik ben nu weer even bezig met dat ding en ik denk sluit een reset knop aan, dus deze aangesloten, voedingschakelaar omgezet, ding slaat aan -> geen beeld! Maarr...als ik de reset knop in druk hoor ik wel degelijk een verschil in ventilator snelheid van de pentium2's! Nog meer rede dat hij niet dood is? :D

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2009 14:13 ]

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Je zou jumper 6 kunnen shorten, dan forceer je de processoren op 66 mhz te werken, dan kan je iig weer iets uitsluiten.

* Hooglander1 spit de handleiding nog ff door :)

Bios batterijtje gecheckt?

[ Voor 7% gewijzigd door Hooglander1 op 21-01-2009 14:22 ]

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Dat zijn inderdaad de VRMs. Als je er daar 2 van op het bord hebt geprikt zit dat goed in elk geval.
*edit:
Hoe hoor je zo'n ding van stroom te voorzien? Doe ik daar niet iets fout? :+
Een VRM bedoel je? Die krijgt z'n prik van het moederbord, die hoef je verder niet te voorzien van een aparte stroomkabel oid :)
*edit2:
Ik ben nu weer even bezig met dat ding en ik denk sluit een reset knop aan, dus deze aangesloten, voedingschakelaar omgezet, ding slaat aan -> geen beeld! Maarr...als ik de reset knop in druk hoor ik wel degelijk een verschil in ventilator snelheid van de pentium2's! Nog meer rede dat hij niet dood is? :D
Tja, hij kan wel dood zijn. Dat een mobo nog enig teken van leven geeft wil niet zeggen dat hij niet defect kan zijn. Het kan zijn dat een bordje ergens blijft hangen. Het mooiste zou zijn als je een poort80 debugger kon vinden (PCI danwel ISA voor dit bordje), dan kun je wat makkelijker zien waar hij blijft hangen.

en inderdaad, MegaRum II... wie bedenkt die namen

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Wat voor een rare voeding heb je nodig dan dat hij 2 20pins blokken nodig heeft? Is er kans dat daar het probleem zit?

Verwijderd

Topicstarter
Hooglander1 schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 14:19:
Je zou jumper 6 kunnen shorten, dan forceer je de processoren op 66 mhz te werken, dan kan je iig weer iets uitsluiten.
Had ik al geprobeerd -> geen effect! ;(
Ook gedaan, verscheidene andere erin gedaan(die het in andere pc's prima doen) -> ook geen effect! ;(
Terw_Dan schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 14:22:
Een VRM bedoel je? Die krijgt z'n prik van het moederbord, die hoef je verder niet te voorzien van een aparte stroomkabel oid :)
Nee dat dacht ik al O-) , maar ik bedoel het moederbord in het geheel zeg maar, omdat (wat Hooglander ook zegt) hij 2x20pins heeft...

Zoals ik hem nu heb aangesloten:
2x 300w voeding die allebei op 1 20pin aansluiting zitten, maar waarvan 1 voeding op net-stroom zit want toen ik de 2e ook aan net-stroom probeerde te hangen gingen de stoppen door :+ (die 2e voeding slaat trouwens wel aan als ik degene die op net-stroom zit wel aan!)
Tja, hij kan wel dood zijn. Dat een mobo nog enig teken van leven geeft wil niet zeggen dat hij niet defect kan zijn. Het kan zijn dat een bordje ergens blijft hangen. Het mooiste zou zijn als je een poort80 debugger kon vinden (PCI danwel ISA voor dit bordje), dan kun je wat makkelijker zien waar hij blijft hangen.
Waar kun je die vandaan toveren? Ik heb er sowieso niet 1 in huis, heb wel is vaker gehoord dat die dingen behoorlijk handig zijn om te kijken of je mobo defect is! |:(

*Bedankt voor de snelle reacties! :*)

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dat zijn inderdaad de VRMs. Als je er daar 2 van op het bord hebt geprikt zit dat goed in elk geval.

[...]

Ik denk dat hij eerder bedoelt te vragen hoe het zit met 20p ATX connectoren. Het bord heeft er namelijk twee...

In de regel is de tweede alleen voor stabiliteit/redundancy en kun je toe met één enkele voeding via één enkele kabel aangesloten, maar goed, 100% zeker kan ik niet zijn.
[...]

en inderdaad, MegaRum II... wie bedenkt die namen
Mogelijk kan hier iets verkeerd geflashed zijn, dat kan ook verklaren waarom hij juist wel een BIOS flash probeert te doen. Wat je dan kunt doen kun je o.a. hier lezen, waarbij ik zelf deze methode prefereer ook niet gek als je kijkt naar wie dat topic gestart heeft :+ .

Een ander punt om op te letten is of de condensatoren goed zijn. Ik weet niet meer of AMI er berucht om was (zoveel AMI borden zag je niet), maar dual P2 planken komen net uit de tijd dat de eerste slechte condensatoren de markt op kwamen. In je pics van de VRMs zie ik in ieder geval geen problemen, maar het bord zelf kan alsnog gare caps hebben.

Maar goed, tenslotte kan het inderdaad zo zijn zoals Terw_dan aangeeft, dat het bord 'gewoon' dood...

Oslik blyat! Oslik!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Verwijderd schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 14:55:
Zoals ik hem nu heb aangesloten:
2x 300w voeding die allebei op 1 20pin aansluiting zitten, maar waarvan 1 voeding op net-stroom zit want toen ik de 2e ook aan net-stroom probeerde te hangen gingen de stoppen door :+ (die 2e voeding slaat trouwens wel aan als ik degene die op net-stroom zit wel aan!)
Sluit eens alleen één voeding aan met 1 20 pins kabel op een van beide poorten, wat gebeurt er dan?
dion_b schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 15:04:
Maar goed, tenslotte kan het inderdaad zo zijn zoals Terw_dan aangeeft, dat het bord 'gewoon' dood...
Neeeeeh, dat is niet leuk, heb jij niet zo'n diag dingetje liggen Terw_dan?
Verwijderd schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 14:55:
Waar kun je die vandaan toveren? Ik heb er sowieso niet 1 in huis, heb wel is vaker gehoord dat die dingen behoorlijk handig zijn om te kijken of je mobo defect is! |:(
http://cgi.ebay.com/PC-PO...6.c0.m14&_trkparms=66%3A2|65%3A7|39%3A1|240%3A1318

Hier :P

[ Voor 45% gewijzigd door Hooglander1 op 21-01-2009 15:23 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ok heb eerst het hele moederbord geinspecteerd op rotte condensatoren maar kon niks vinden, toen even de VRM's eruit gehaald maar die zien er uit als nieuw! _/-\o_

Moest laatst nog een moederbord hotflashen dus dat topic kende ik al! 8)
Heb dus net die bios opnieuw geflasht met een ander moederbord met de allernieuwste bios update die ik hier vond! (S774p)
*Deze had hij dus reeds eerder al gevraagd om te flashen maar nu heb ik het dus via een ander moederbord gedaan, dus helemaal opnieuw geflasht, maar dat geeft ook geen effect! :'(
Hooglander1 schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 15:07:
Sluit eens alleen één voeding aan met 1 20 pins kabel op een van beide poorten, wat gebeurt er dan?
Gedaan, gaat hij net zo aan als anders zeg maar alleen geeft hij op geen enkele manier beeld, hoe ik de voedingen ook aansluit! (zijn 2 verschillende 300w voedingen, respectievelijk goed merk :+ )

Hij...is...vast...dood... ;(

• trinite_t
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19-05 11:42
PCI videokaart al geprobeerd?

The easiest way to solve a problem is just to solve it.

Verwijderd

Topicstarter
Jep, een splinternieuwe, Radeon 9250, doet het ook niet! :/

• Lampuhkap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22-05 10:34
:D bij 2 voedingen tegelijk aansluiten klappen de stoppen eruit? Las ik dat nou goed?

:P zal dr dan iets niet helemaal lekker zijn met die voedingen?

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Ik vond nog een linkje dat de voedingen tegenwoordig anders zijn, omdat vroegah de +5 en de +3.3 voltages meer werden gebruikt dan tegenwoordig. Heb je vrij nieuwe voedingen toevallig gebruikt? Dan zou dat het nog kunnen zijn, aangezien een 300W voeding word aangeraden toendertijd. Als je dan nu een nieuwe 300W hebt, dan heb je te weinig amperes op de lagere voltages.

* Hooglander1 geeft nog niet op })

Verwijderd

Topicstarter
Speedlink schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 15:29:
:D bij 2 voedingen tegelijk aansluiten klappen de stoppen eruit? Las ik dat nou goed?

:P zal dr dan iets niet helemaal lekker zijn met die voedingen?
Ja ben ik nu ook opeens achter, ik denk ik plug die ene voeding nog is in, zonder dat er iets op zat aangesloten, bats stoppen weer door, dus die is regelrecht de container in gevlogen! >:)
Hooglander1 schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 15:29:
Ik vond nog een linkje dat de voedingen tegenwoordig anders zijn, omdat vroegah de +5 en de +3.3 voltages meer werden gebruikt dan tegenwoordig. Heb je vrij nieuwe voedingen toevallig gebruikt? Dan zou dat het nog kunnen zijn, aangezien een 300W voeding word aangeraden toendertijd. Als je dan nu een nieuwe 300W hebt, dan heb je te weinig amperes op de lagere voltages.
Ok wist ik niet, maar het is een verrot oude voeding er zitten nog van die P8&P9 aansluitingen op (die met 6 draden voor oude moederborden, correct me if i'm wrong! O-) ) En heb verscheidene geprobeerd, zijn allemaal toch al redelijk oud, de nieuwste is misschien uit 2004 ofzo... :?

edit: op 1 van de voedingen staat een tabel met voltages en ampere's en volgens mij zijn die hoger dan vergelijken met mijn voeding nu (meer +5 en de +3.3 voltages dan...)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2009 15:51 ]

• Lampuhkap
:D

Best kans dat ie t met een goeie 2e voeding wel wil booten :)
Kan ook niet natuurlijk :) Kan best dat je m met je 2e-voeding-BOEM-stoppen-eruit-actie de handel hebt gefrituurd...maar goed ;) proberen een voeding te ritselen en proberen zou ik zeggen ;)

Verwijderd

Topicstarter
Speedlink schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 15:50:
:D

Best kans dat ie t met een goeie 2e voeding wel wil booten :)
Kan ook niet natuurlijk :) Kan best dat je m met je 2e-voeding-BOEM-stoppen-eruit-actie de handel hebt gefrituurd...maar goed ;) proberen een voeding te ritselen en proberen zou ik zeggen ;)
Heb er nog ééntje kunnen vinden, nu beide aangesloten, waarvan 1 op net-stroom, slaan allebei aan -> GEEN BEELD! :'(
*Durf ze niet allebei aan te sluiten op net-stroom omdat ik bang ben dat ik dan weer een voeding mol! :+

• Lampuhkap
heheh :D gewoon doen. Ik bedoel :) hij heeft geen beeld, dus veel erger zal t niet worden toch :+

Verwijderd

Topicstarter
Speedlink schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 16:09:
heheh :D gewoon doen. Ik bedoel :) hij heeft geen beeld, dus veel erger zal t niet worden toch :+
Ok dan toch gedaan, geeft me geen beeld, maar blijkt dan wel dat die andere voeding gewoon gaar was! 8)7

• Lampuhkap
hmmm zonde :) Had nog een leuk ding geweest denk ik die MegaRum II

Verwijderd

Topicstarter
Ik geef het op, mieter hem de container in, al teveel tijd in gestoken! |:(
Jammer, had het toch nog leuk gevonden als hij het een keer zou doen maarja... ;(

In ieder geval iedereen bedankt voor de reacties en hulp! _/-\o_

mag wel dicht nu O-)

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

GoT is geen helpdesk, dat betekent dat topics geen 'tickets' zijn die gesloten worden als een probleem opgelost is of als verder discussieren geen zin meer zou hebben :o

Topics op GoT zijn plekken voor discussie. Valt er niets meer te discussieren? Dan zakt een topic vanzelf weg en hoeft hij niet op slot. Alleen topics die niet aan het beleid voldoen gaan op slot. En daar is -zoals ik al eerder aangaf- hier geen sprake van: dit is een goed topic :)

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1