[BIOS hotswap] op andere chipset flashen

Pagina: 1
Acties:
  • 2.237 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Leve de grabbelton :D

Ik heb net een MSI MS-6117 mobo (i440LX chipset) voor EUR 1 op de kop getikt. Er zit alleen geen BIOS chip op.

Nu heb ik achterhaald dat er een 1MB Winbond W29EE011-15 chip op hoort te zitten en daar heb ik er eentje van liggen. Enig probleem is dus de juiste BIOS erop gezet te krijgen.

Voor de hand ligt een hot-swap; kleine hindernis is dat ik geen ander LX mobo heb liggen. Wel heb ik enkele i440BX mobo's. De vraag is dus of het mogelijk is om een LX BIOS op een BX te flashen. Ik verwacht eigenlijk van wel omdat het enig verschil tussen de BX en de LX de bussnelheid is (zie o.a. deze legendarische topic waarin Abbadon aantoont dat de LX mem controller wel degelijk (itt wat Intel zelf zegt) 16Mx8 chips aankan)

Nu leverde een search hiernaar deze intrigerende topic op:
Bx bios flahen op LX board? -waar iemand het omgekeerde ging proberen (BX op LX hot swappen), maar niet gepost heeft of het lukt. Vandaar dat ik deze topic vooral open- om te zorgen dat er wel een topic in de search te vinden is met daarwerkelijke cross-chipset hot swap ervaringen.

Overigens heb ik beschikking over de volgende BX mobo's:
MSI MS-6168 (microATX met onboard Voodoo3)
Asus CUBX (full ATX met onboard CMD-648 ATA-66 controller)
Supermicro P6SBA (full ATX zonder enige onboard spul)

Ik ga in eerste instantie de Supermicro gebruiken omdat de 6117 op de northbridge na vrijwel identiek eraan is.

Er zijn twee mogelijke resultaten die ik kan uitzoeken hiermee:
- of de hot swap zelf lukt. Hier kom is sowieso achter (want de P6SBA doet het iig en de EEPROM die ik gebruik ook)
- of daarmee de 6117 aan de praat te krijgen is. Dit hangt er natuurlijk vanaf of die mobo het doet (hij kan namelijk dood zijn :z ).

Als iemand hier ervaringen mee heeft, post ze :)

Morgenavond ga ik de hot-swap uitvoeren, daarna post ik de resultaten.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

In principe mag dat geen problemen opleveren. Waar je enkel rekening mee moet houden is dat de te flashen Winbond BIOS chip ook compatibel is met de BX mobo (qua pinout).

Mocht het flashen niet vlekkeloos verlopen (chipset don't match, file don't match, etc..etc..), dan kun je een poging wagen met Uniflash. Hiermee kun je ook de chiptype van de BIOS chip opgeven en de BIOS geforceerd flashen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mentalmadnizz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:39

mentalmadnizz

Deze nick was hip in de 90's.

Ik ga binnekort ook mijn bios hot-swappen (had ik al eerder een topic over: Oud Bios in nieuw bord). Maa hoe moet dit precies? ik heb gehoord dat je je pc moet starten met het normale bios, en dan de chip eruit trekken en de te-flashen-chip erin proppen. maar levert dit verder geen problemen op?

Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QSYS
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-04 17:44
mentalmadnizz schreef op 19 maart 2003 @ 20:06:
Ik ga binnekort ook mijn bios hot-swappen (had ik al eerder een topic over: Oud Bios in nieuw bord). Maa hoe moet dit precies? ik heb gehoord dat je je pc moet starten met het normale bios, en dan de chip eruit trekken en de te-flashen-chip erin proppen. maar levert dit verder geen problemen op?
Dit levert geen problemen op, heb het ook vaak zat gedaan, als oud collega's mobo's verkeerd flashte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 41851

dion_b schreef op 19 March 2003 @ 11:30:

(zie o.a. deze legendarische topic waarin Abbadon aantoont dat de LX mem controller wel degelijk (itt wat Intel zelf zegt) 16Mx8 chips aankan)
Legendarische topic? LOL
Maf... stel ik eens effe een vraag, wordt het topic meteen legendarisch... :+

Wat betreft dat hotflashen: ikzelf ben er niet zo een grote voorstander van. Ik rommel zelf niet zo graag met de chips en de computer als het ding aanstaat. Is het niet misschien veiliger, en wellicht zelfs makkelijker, om naar iemand toe te gaan die EEPROM flasher tot zijn beschikking heeft? Wellicht kun je dat in een winkel ook laten doen.

Natuurlijk is het wel een leuk experiment, maar het zou zonde zijn als je een bord per ongeluk naar de knoppen helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 69608

Ik heb het vandeweek gedaan met groot succes..

http://gathering.tweakers...message/17231627#17231627

Zoek wel even de specs van beide bios chips op, dit omdat er volgens mij biosjes zijn die op 5v en andere op 12v moeten draaien.

SUCCES ! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Anoniem: 41851 schreef op 19 maart 2003 @ 20:48:
[...]

Legendarische topic? LOL
Maf... stel ik eens effe een vraag, wordt het topic meteen legendarisch... :+
Het is niet elke dag dat 'zomaar' een gebruiker overtuigend aantoont dat de specs van een (ooit) high-end chipset van een topmerk niet kloppen. Vandaar legendarisch :)
Wat betreft dat hotflashen: ikzelf ben er niet zo een grote voorstander van. Ik rommel zelf niet zo graag met de chips en de computer als het ding aanstaat. Is het niet misschien veiliger, en wellicht zelfs makkelijker, om naar iemand toe te gaan die EEPROM flasher tot zijn beschikking heeft? Wellicht kun je dat in een winkel ook laten doen.

Natuurlijk is het wel een leuk experiment, maar het zou zonde zijn als je een bord per ongeluk naar de knoppen helpt.
Er zitten wel degelijk risico's aan vast, maar daar staat tegenover dat je die grotendeels zelf in de hand hebt- als je VOORZICHTIG omgaat met de hardware en zorgt voor dezelfde flash voltages (je hebt volledig gelijk, Obsidian Dragon), is er niets aan de hand. Een ander voordeel is dat veel meer mensen een (reserve) mobo over hebben om te flashen dan een dedicated EEPROM flasher :)

Het is een staaltje hobbyisme, waar risico's aan vastzitten, maar dat makkelijk zat door iedere tweaker uit te voeren is. En op GoT staat er nog niets concreets over wat ik ga proberen, dus des te meer reden om het te doen en er verslag van uit te brengen :z

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 44975

Het 5V/12V verhaal is niet zo'n probleem. De 12V chips hebben een erase spanning nodig van 12 Volt op pen 1. Deze pen is bij 5 volt chip NC (Not Connected). Kijk maar in de datasheet van de 29EE011 en andere flash eproms. Alleen de intel 28F010 wijkt iets af maar ook die levert geen problemen op als die voor een 5V chip zou verwisselen. Andersom is wel lastig. Niet alle moederborden leveren deze 12V wisspanning en dan kan je een 12V chip niet flashen, althans niet wissen en dat is toch meestal wel een voorwaarde.

Ik ben trouwens ook niet zo'n hotflashvoorstander. Ik heb er ooit eens een chip gedeeltelijk mee vernield; deze kon niet meer gewist worden na een dergelijke actie ondanks dat een en ander volgens 'de regels' was verlopen. Gelukkig stond de data nog wel op zijn plek, ik had in die tijd nog geen reserve flasheproms liggen. Ik heb wel een eeprom-programmer en je mag de chip naar mij opsturen, dan programmer ik hem wel voor je (for free) maar ik begrijp dat het om de sport gaat :) ..............succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 44975

Oja nog een tip: werk voor je begint de flasheprom vast voor de helft los uit het voetje, dan hoef je niet zoveel geweld toe te passen als de boel aan staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Arg :(

De Supermicro plank heeft een of andere beveiliging dat ervoor zorgt dat het geen andere flash utils ondersteunt dan hun eigen proprietary programma. Uniflash kan er ook niet omheen, helaas...

* dion_b haalt z'n CUBX weer uit de kast en probeert nog een keer :z

edit: de Asus wil ook niet (leve proprietary flashing :( ), dan maar de MSI-6168

Hot swap: zonder problemen gelukt (allebei waren gelukkig 5V, en dankzij Uniflash was het verschil LX/BX en 1Mb (6117) en 2Mb (6168) geen probleem).

6117 mobo: dood als een pier :'(
(reageerde niet eens op de power switch, en met een paperclip op de ATX_power_good gaf het op m'n POST kaart een stugge 00)

Maar goed, bij deze dus de (weinig verrassende) conclusie: hot-swappen met een ander (maar dicht verwante) chipset is prima te doen :)

Omdat het niet geheel naar wens verlopen is ga ik nu een volstrekt onverwante hot-swap proberen nu ik toch bezig ben- ik heb een Jamicon mobo die moeilijk doet over CPU detection. Sowieso moest die een nieuwe BIOS, ik ga'm proberen te hot-flashen op m'n MSI 6168. De 6168 heeft een i440BX chipset, de Jamicon 566A-AT een ALi Aladdin V. Als dat goed gaat is het duidelijk dat bij hot-swappen de chipset hoogstwaarschijnlijk geen donder uitmaakt :z

[ Voor 65% gewijzigd door dion_b op 20-03-2003 22:30 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 45142

BalusC schreef op 19 March 2003 @ 11:38:

Mocht het flashen niet vlekkeloos verlopen (chipset don't match, file don't match, etc..etc..), dan kun je een poging wagen met Uniflash. Hiermee kun je ook de chiptype van de BIOS chip opgeven en de BIOS geforceerd flashen :)
das nog is handig :>

scheeld me steeds die flashproggies zoeken :)

Thanks!! :)

al gelukt met je mobo's dion_b?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Anoniem: 45142 schreef op 20 March 2003 @ 23:12:
[...]

das nog is handig :>

scheeld me steeds die flashproggies zoeken :)

Thanks!! :)

al gelukt met je mobo's dion_b?
Duurde ff want ik heb nog andere grabbeltonspul zitten testen; voor EUR 10 totaal heb ik een werkende VX mobo, K5-PR133, microATX 145W PSU, Matrox G100 AGP, 16MB PC66 SDRAM DIMM en (klap op de vuurpijl) een IBM Netvista diskless workstation :9
Die MSI-6117 was het enige definitief niet deed, een 4.8GB laptop HDD zit nu een scandisk te ondergaan. Goede vangst dus (al heb ik wel een flink bloedende wond overgehouden aan een domme actie tijdens het testen :+ )

On-topic:
Ja en nee- die Jamicon bleek definitief dood voordat ik begon met m'n experiment. Dus heb ik een ander proefkonijn uitgezocht:

FIC PA-2010+ (Via VPX chipset)

Resultaat: het ging perfect :D

Via VPX chipset met 128KB (1Mb) BIOS ge- hot swapped op een i440BX chipset die normaal 256KB (2Mb) wil hebben.

Voor de volledigheid heb ik vervolgens een MSI 6168 BIOS op de PA-2010+ geflashed op een 2Mb (256KB) EEPROM en dat ging ook prima en werkte op de 6168 direct.

Conclusie: chipset maakt geen zak uit voor hot-swappen, maar sommige mobomerken hebben beveiligingen waardoor ze niet geschikt zijn (Asus en Supermicro voorop)

Kleine caveat: je moet zorgen dat de mobo waarop je gaat flashen iig de EEPROM chip ondersteunt waarmee je gaat flashen (o.a. 12V/5V) en dat de chip de juiste grootte is voor de image die je wilt flashen.

Grote caveat: als je de motoriek van een }:O hebt: begin hier niet aan, want je kunt je mobo, je EEPROM en mogelijk alles wat in die mobo geprikt zit mollen als je dit verprutst :o

Even voor de goede orde de techniek:

1) Terwijl de PC nog uitstaat (zoals Malbje al zei) de BIOS van de flash mobo losmaken en slechts licht aandrukken opdat het makkelijk eruit te krijgen is. Bouw ook evt de mobo eruit om makkelijk bij de BIOS EEPROM te kunnen en zorg in ieder geval dat de mobo plat ligt :o
2) Zorg dat je de BIOS image en Uniflash op een 'kale' DOS bootflop hebt (dus hooguit IO.SYS, MSDOS.SYS, COMMAND.COM, UNIFLASH.EXE en <BIOSnaam>.BIN)
3) boot het systeem vanaf de bootflop tot aan een A: prompt.
4) haal voorzichtig de BIOS chip eruit en vervang het met de chip die geflashed moet worden (dit is het moment waarop je dus risico loopt)
5) draai nu uniflash -e <BIOSnaam>.bin
6) zet het systeem uit, haal de vers geflashte chip eruit en zet de oorspronkelijke BIOS chip terug
7) plaats de geflashte BIOS in de mobo waar het voor geflashed is en test **beide** systemen

Lees nu nummer 4 nog een keer. Als je dat niet denkt te kunnen zonder een willekeurige contact op de mobo of een willekeurige uitbreidingskaart aan te raken: BEGIN ER NIET AAN

Maar denk je het wel te kunnen, happy flashing en redden die schijndode mobo's :D

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Conclusie: chipset maakt geen zak uit voor hot-swappen, maar sommige mobomerken hebben beveiligingen waardoor ze niet geschikt zijn (Asus en Supermicro voorop)
En Abit. Zie ook de Uniflash site.

Ik had ooit de BIOS van mijn BP6 misflasht en de hotswap wilde maar niet lukken op een Abit KG7 en een Asus TUV4X. AWDFLASH weigerde volledig dienst en Uniflash gaf elke keer weer een write error op een bepaald blokje van de BIOS.

Uiteindelijk had ik van een andere BP6'er (Twynn :* ) een gezond BIOS chipje geleend. Wanneer ik de BP6 hiermee opstartte kon ik probleemloos de originele BIOS hotflashen. AWDFLASH werkte vlekkeloos en ik had daarna ook even ge-experimenteerd om de werking van Uniflash te checken. En warempel, het werkte gewoon.. Ik was al bang dat de BIOS chip definitief stuk was, vanwege die wazige write error elke keer weer op dezelfde plek.. Kostte wel wat zweetdruppeltjes, maar het was uiteindelijk nog goed gekomen :Y)
Pagina: 1