Asus P2L97 (i440LX) geheugenuitbreiding: info gevraagd

Pagina: 1
Acties:
  • 1.161 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Hier heb ik een P2 266 staan, met 64 MB geheugen. Deze computer zou Windows 2000 moeten gaan draaien, maar dan moet er meer geheugen in; minimaal 256 MB. Het maximum is 384 MB.

Dit zijn de preciese specs:

Asus P2L97, 66 MHz FSB
P2 266
Intel 440LX chipset

Het geheugen dat er nu inzit, is verdeeld over twee latjes van 32 MB, en elk latje bevat 16 chips, 8 aan elke kant. (Dubbelzijdig dus.) De capaciteit van de chips is 32MB / 16chips = 2 MB -> 16 Mbit per chipje.

Nu heb ik op verschillende sites tabellen gezien betreffende de i440LX chipset. Het lijkt erop dat deze chipset slechts maximaal 64Mbit chips aankan, en 128MB in één geheugenbank kan hebben. (Klopt dit?) Dat zou betekenen dat er max 8MB op 1 chip mag zitten. Om nu 128MB te maken, heb ik dus een latje met 16x8MB nodig. Dat is dus volgens mij dubbelzijdig geheugen, met aan elke kant 8 chips.

Nu heb ik het probleem dat ik nergens meer PC66/100/133 kan uithalen met deze specificaties. De meeste hebben 128MB met 8 chips aan één kant (Enkelzijdig, 16MB per chip, 128Mbit), of 4 chips aan elke kant (Dubbelzijdig, ook 128Mbit per chip), of zelfs 4 chips aan één kant (Enkelzijdig, 256Mbit per chip.)

Van de 128Mbit chips zal er dus maar de helft worden gezien; van de 256Mbit maar een kwart. Weet iemand waar ik voor een fatsoenlijke prijs (rond 30 euro) de goede chips kan krijgen? Ik ben hier in de buurt bij een aantal winkels geweest, en Informatique heeft ze ook niet. (Die hebben alleen enkelzijdige geheugens, met 16MB per chip.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-09 12:04
Dit is inderdaad een lastige. DIMM's met de bedoelde chips (je hebt 't goed uitgezocht :) ) zijn bijna niet meer te krijgen; kost te veel (i.v.m. niet winstgevend genoeg te maken) en als je ze kan krijgen kosten ze ook relatief gezien vrij veel (b.v. £37.59 ex. 17,5% VAT bij Crucial, da's twee maal zoveel als een single-sided 128MB DIMM daaro :/ ). Hier in NL zou ik niet weten waar ze deze dingen nog verkopen, je moet er maar net tegenaan lopen ben ik bang.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Nu heb ik op verschillende sites tabellen gezien betreffende de i440LX chipset. Het lijkt erop dat deze chipset slechts maximaal 64Mbit chips aankan, en 128MB in één geheugenbank kan hebben. (Klopt dit?)
Klopt :)
Dat zou betekenen dat er max 8MB op 1 chip mag zitten. Om nu 128MB te maken, heb ik dus een latje met 16x8MB nodig. Dat is dus volgens mij dubbelzijdig geheugen, met aan elke kant 8 chips.
Zo kun je het ook stellen :) Om meer exact te zijn: het grootste reep wat je op een 440LX kan prikken is het grootste 64Mbit reepje dat op een Intel chipset werkt (dus geen #Mx4 reepje). Uit de tabel in de FAQ volgt dus dat je een 128MB 64Mbit 8Mx8 reepje nodig hebt. Deze is voorzien van zestien doublesided chipjes.
Nu heb ik het probleem dat ik nergens meer PC66/100/133 kan uithalen met deze specificaties.
Helaas, deze reepjes worden inderdaad niet meer gemaakt :/
Zelfs op http://shop.tweakers.net kan ik ze niet terugvinden.. Je zou kunnen overwegen om een 256MB 16Mx8 doublesided reepje te nemen en accepteren dat er slechts 128MB ervan wordt geaddresseerd. En daarna in de toekomst eventueel een leuk BX mobo uit de grabbelton vissen (sommige grotere computerboeren hebben zulke plankjes ook ergens in een hoekje liggen voor rond €25 ;) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjeng
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-08 23:06
Ik betwijfel wat jullie hierboven schrijven, 384MB klopt en niet meer dan 128MB per slot klopt ook. Ik heb zelf een P2L97S met PII266@300 en heb er gewoon 2x 128MB PC133 inzitten. Misschien heb ik bij toeval het goede gekocht maar het was nog zeer recentelijk dus dat lijkt me dan stug...

Edit: Moederbord boekje op pagina 18 bevestigd dat zowel single als double sided gebruikt kan worden.

Edit 2: Het staat gelukkig ook zo hier en daar nog op een website: http://www.telematik.info...pcs/hardware/P2L97-S.html

[ Voor 33% gewijzigd door Sjeng op 06-02-2003 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
Sjeng schreef op 06 February 2003 @ 17:55:
Ik betwijfel wat jullie hierboven schrijven, 384MB klopt en niet meer dan 128MB per slot klopt ook. Ik heb zelf een P2L97S met PII266@300 en heb er gewoon 2x 128MB PC133 inzitten. Misschien heb ik bij toeval het goede gekocht maar het was nog zeer recentelijk dus dat lijkt me dan stug...

Op basis van één enkel zelf ervaren voorval dingen als stug beschouwen moet je zelf weten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
BalusC: Jij zegt 8Mx8. Moet dit niet 8Mx16 zijn, omdat het 8MB chips zijn, en dat 16x? Bestaan er dan 8Mx8 enkelzijdige latjes, en 8Mx8 dubbelzijdige? Ik heb altijd aangenomen dat een dubbelzijdig latje geheugenchips aan twee kanten had; is het dan ook mogelijk dat een latje met chips aan 1 kant tóch dubbelzijdig is? Zo ja, hoe kan ik dan zien dat ik met een dubbelzijdige 8Mx8 te doen heb... m.a.w., hoe weet ik dat ik een latje heb met max 64Mbit chips?

Zou ik dan op dit bord wel een single sided 64MB chip kunnen zetten? Dat zou dan betekenen dat er 8MB chipjes opzitten; 8 stuks aan één kant, 64MB in totaal. Dan kan ik wel 192 MB op dat bord zetten, wat het voor Windows 2000 ook wel zou doen, omdat de PC alleen wordt gebruikt om te internetten, mailen, office, en printen. Het moet Win2k zijn, omdat 98 er nog geen twee weken opstond, en toen was het al gaar. :/

Ik durf niet zomaar te gokken, omdat de meeste winkels slechts een tegoedbon geven, en geen geld retourneren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjeng
Sjeng schreef op 06 February 2003 @ 17:55:

Moederbord boekje op pagina 18 bevestigd dat zowel single als double sided gebruikt kan worden.

Het staat gelukkig ook zo hier en daar nog op een website: http://www.telematik.info...pcs/hardware/P2L97-S.html
Need I say more? Of word ik nu te arrogant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Sjeng schreef op 06 February 2003 @ 18:07:
[...]

Need I say more? Of word ik nu te arrogant?
Eigenlijk wel :P. Je hebt dat gepost toen ik mijn vorige bericht aan het typen was.

Het probleem is dat vele van de huidge 128MB latjes enkelzijdig zijn. Dat betekent dat er 8 chips van 16MB opzitten, of zelfs 4 van 32MB, en dat trekt het bord niet. Het kan dus zeker zijn dat een enkelzijdige 64MB lat met 8 chips (en dus 8MB per chip) gewoon werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjeng
Dan begrijp ik het probleem niet meer hier 8)7 Please explain.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dat zeg ik net. Een lat van 128MB met 8 chips gebruikt 16 MegaByte per chip. De 440LX addresseert echter maar max 8 MegaByte per chip, dus in plaats van 16MBx8 ziet hij maar 8MBx8.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
Verwijderd schreef op 06 February 2003 @ 18:04:

Ik durf niet zomaar te gokken, omdat de meeste winkels slechts een tegoedbon geven, en geen geld retourneren...

Binnen acht dagen heb jij gewoon recht op je geld, da's je consumentenrecht, geen winkel die daar wat aan veranderen kan.

Wat de chips betreft, 8Mx16 moet het sowieso niet zijn, dat zijn 128Mbit chips (8Mx16 = 128M). 8Mx8 zijn de enige juiste :) Deze zijn met acht chips single-sided en met 16 chips double-sided. Van de overige varianten 64Mbit chips gaat 16Mx4 niet werken met een Intel chipset (want slechts vier datalijnen) en 4Mx16 zou wel kunnen werken maar daar kun je maximaal acht chips (dus totaal 64MB) van gebruiken (want met acht chips zit je al op 128 datalijnen totaal en dat maakt een DIMM double-sided ongeacht waar op de DIMM de chips zich bevinden, waarmee je andere vraag beantwoord is ;) ). Elke chips die groter is dan 64Mbit wordt niet volledig ondersteund, zo zal een 128Mbit chip voor de helft geadresseerd (en dus gezien) worden, dit geldt dan ook voor de gehele DIMM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Abbadon schreef op 06 februari 2003 @ 19:30:

[...]

Binnen acht dagen heb jij gewoon recht op je geld, da's je consumentenrecht, geen winkel die daar wat aan veranderen kan.

Wat de chips betreft, 8Mx16 moet het sowieso niet zijn, dat zijn 128Mbit chips (8Mx16 = 128M). 8Mx8 zijn de enige juiste :) Deze zijn met acht chips single-sided en met 16 chips double-sided. Van de overige varianten 64Mbit chips gaat 16Mx4 niet werken met een Intel chipset (want slechts vier datalijnen) en 4Mx16 zou wel kunnen werken maar daar kun je maximaal acht chips (dus totaal 64MB) van gebruiken (want met acht chips zit je al op 128 datalijnen totaal en dat maakt een DIMM double-sided ongeacht waar op de DIMM de chips zich bevinden, waarmee je andere vraag beantwoord is ;) ). Elke chips die groter is dan 64Mbit wordt niet volledig ondersteund, zo zal een 128Mbit chip voor de helft geadresseerd (en dus gezien) worden, dit geldt dan ook voor de gehele DIMM.
Nou, betreffende dat ruilen van spullen: dan zijn er wel verdraaid veel winkels die niet rechtmatig werken. Regenboog bijvoorbeeld geeft standaard een tegoedbon ter waarde van je aankoop, die je dan binnen 2 weken moet besteden. Je krijgt je geld wel terug, maar alleen met enorme heisa. Genoeg winkels ruilen alleen geheugenlatjes in een verzegelde verpakking; zo kan ik ze natuurlijk niet uitproberen.

Betreffende de hulp: bedankt Abbadon en BalusC. Ik ga proberen een 128MB lat met 8Mx8 64Mbit chips, dubbelzijdig, uit te halen. (En dan 3x :/ ) Als dat niet lukt, dan moet het maar een 8Mx8 enkelzijdig (met 8 chips dus) worden, van 64MB, om samen 192 te krijgen.

Al het bovenstaande betekent dus ook het volgende:
Als ik ergens zie staan 128MB PC100 8Mx8, dan zitten er dus 64Mbit chips op, en dan kan ik er dus van uitgaan dat die lat dubbelzijdig is en 16 chips heeft. In dit bord heb ik PC133 gestopt, en dat werkte gewoon, maar dan wel voor de helft van de grootte.8Mx8 zou dus compatible moeten zijn.

Er is wel nog wat vreemds gebeurd. Ik heb van een kennis een andere 128MB lat geleend, en die had 4 chips aan één kant. Dat betekent dus dat er 32MB in 1 chip zit, oftewel 256Mbit. De chipset trekt maar 64Mbit, dus er zou maar 1/4de zichtbaar moeten zijn. Toch zag de LX de helft. Hoe zit dat dan? Is dit een LX die tóch stiekem 128Mbit kan trekken? Het lijkt er wel een beetje op, maar ik durf de gok niet te nemen.

(BTW, Regenboog verkoopt volgens hun website een 8Mx8 van 256MB. Voor zover ik kan afleiden, kan dit helemaal niet. Dat zou betekenen dat 256MB gevormd moet worden met chips van 64Mbit, oftewel 8MB. Dat geeft dan een geheugenlat met 32 chips >:) Mis ik hier iets?)

Sorry voor de hele hoop vragen, maar ik heb me al tijden lang niet meer bezig gehouden met computers van voor 2001... deze is uit begin 1998. In '98 kon je wel zo ongeveer alle SDRAM kopen, en het werkte voor 99% zeker op alle borden. Het nieuwe SDRAM werkt nu wel op de nieuwe borden, maar niet op de ouwe...

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 06-02-2003 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
Verwijderd schreef op 06 februari 2003 @ 20:50:
[...]

Er is wel nog wat vreemds gebeurd. Ik heb van een kennis een andere 128MB lat geleend, en die had 4 chips aan één kant. Dat betekent dus dat er 32MB in 1 chip zit, oftewel 256Mbit. De chipset trekt maar 64Mbit, dus er zou maar 1/4de zichtbaar moeten zijn. Toch zag de LX de helft. Hoe zit dat dan? Is dit een LX die tóch stiekem 128Mbit kan trekken? Het lijkt er wel een beetje op, maar ik durf de gok niet te nemen.

Officieel ondersteund de LX geen 128Mbit chips máár.... het schijnt dat zowel de i430TX als i440LX stiekem wél 16Mx8 chips ondersteunen :) Zelf heb ik het nog nooit geprobeerd en ik heb er ook nooit wat substantieels over gelezen. Wat ik wel weet is dat ik hier ook een P2L97 heb liggen en dit zeer binnenkort absoluut ga proberen :) An sich wil ik wel geloven dat het kan; de BX ondersteunde in eerste instantie ook alleen 64Mbit chips maar toen de 128Mbit chips hun intrede maakten is de BX chipset (iig de laatse stepping) officieel goedgekeurd voor 128Mbit gebruik mits de mobomakers hun BIOS hier op aan pasten (en vergeet niet dat de BX erg veel gemeen heeft met de LX, hij komt er uit voort). Ik kan me voorstellen dat Intel gezien de leeftijd v.d. LX geen moeite heeft besteed aan de validatie van deze chips op de LX. Als jij 64MB zag van die 128MB DIMM met vier 256Mbit 16Mx16 chips (andere chips kunnen het niet zijn als het er vier stuks zijn in totaal) betekent het dat je bord dus over de juiste condities beschikt 128Mbit chips te ondersteunen zou ik denken (en als jij het vaststelt mag je er gerust van uit gaan dat het zo is :) ). Ik durf geen uitspraken te doen over stabiliteit maar dit is hoogstwaarschijnlijk geen issue. Wat voor BIOS heb jij trouwens op jouw P2L97, dit even voor mijn test binnenkort.

[toevoeging]
Ik heb ff de specs bekeken en de LX heeft met 14 adreslijnen er precies evenveel als de BX, dus dat is iig geen beperking. Dit plus dat de LX met vier sloten 1GB aan EDO ram kan ondersteunen maakt het imo niet onwaarschijnlijk dat 128Mbit chips en zelfs 256MB PC-66/100/133 DIMM's werken. Hmmm, kan bijn niet wachten te testen :P

[ Voor 9% gewijzigd door Abbadon op 06-02-2003 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Abbadon schreef op 06 februari 2003 @ 21:27:

[...]

Officieel ondersteund de LX geen 128Mbit chips máár.... het schijnt dat zowel de i430TX als i440LX stiekem wél 16Mx8 chips ondersteunen :) Zelf heb ik het nog nooit geprobeerd en ik heb er ook nooit wat substantieels over gelezen. Wat ik wel weet is dat ik hier ook een P2L97 heb liggen en dit zeer binnenkort absoluut ga proberen :) An sich wil ik wel geloven dat het kan; de BX ondersteunde in eerste instantie ook alleen 64Mbit chips maar toen de 128Mbit chips hun intrede maakten is de BX chipset (iig de laatse stepping) officieel goedgekeurd voor 128Mbit gebruik mits de mobomakers hun BIOS hier op aan pasten (en vergeet niet dat de BX erg veel gemeen heeft met de LX, hij komt er uit voort). Ik kan me voorstellen dat Intel gezien de leeftijd v.d. LX geen moeite heeft besteed aan de validatie van deze chips op de LX. Als jij 64MB zag van die 128MB DIMM met vier 256Mbit 16Mx16 chips (andere chips kunnen het niet zijn als het er vier stuks zijn in totaal) betekent het dat je bord dus over de juiste condities beschikt 128Mbit chips te ondersteunen zou ik denken (en als jij het vaststelt mag je er gerust van uit gaan dat het zo is :) ). Ik durf geen uitspraken te doen over stabiliteit maar dit is hoogstwaarschijnlijk geen issue. Wat voor BIOS heb jij trouwens op jouw P2L97, dit even voor mijn test binnenkort.
Als IK het vaststel kan ik er gerust vanuit gaan dat het zo is?! Wie is hier de RAM-FAQ-schrijfdinges? :P

Ik heb op ftp.asuscom.de versie 1009 van de BIOS opgehaald. De laatste AFLASH werkt niet; gebruik PFLASH2.EXE (versie 1.99) of PFLASH.EXE (ook daar te vinden). Ik weet niet zo snel meer welke van de twee ik heb gebruikt.

Betreffende de ondersteuning van 128Mbit chips: het is niet mijn bord. Dit moet stabiel blijven, zodat ik niet teveel last en vragen krijg van de eigenaar. (Waarom denk je dat ik Win2k op zo'n ouwe bak wil zetten?! NT ondersteunt de USB scanner niet, btw, anders had ik die allang gebruikt.) Ik durf eigenlijk geen lat met 128Mbit (128MB singlesided) aan te schaffen. Zeker niet over internet. :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Laatst online: 12:31

heuveltje

KoelkastFilosoof

mmm es pap heb ook zo'n ding
toen ik een half jaar geleden mijn eigen pc ge-upgrade heb, had ik 3 vrij recente 128mb stripjes over. daarvan heb ik er argeloos 2 in zijn pc gedaan, en dat werkte :)
misschien heb ik geluk gehad, maar denk dat het altijd wel past eigenlijk.......

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
Verwijderd schreef op 06 February 2003 @ 21:39:
[...]

Als IK het vaststel kan ik er gerust vanuit gaan dat het zo is?! Wie is hier de RAM-FAQ-schrijfdinges? :P

Hehe :+ Wat ik bedoel is dat jouw ogen je vast niet bedriegen als je het bord ziet POSTen met 64MB en je wel het een en ander van DIMM's en chips afweet dat ik er van uit ga dat als je zegt dat er vier chips op die 128MB DIMM zitten er ook vier chips op die 128MB zitten ;) En ik ga niet keihard lopen beweren dat het absoluut niet kan omdat... wel zie de opmerking over stiekeme ondersteuning in m'n vorige post.
Interessant topic toch dit :P Maar afgezien van deze wending heb je het verder wel bij het rechte eind wat betreft je aanname's over de officieel te ondersteunen DIMM's /chips. Je weet wat je moet hebben dus succes met het vinden van die DIMM's, of je gaat gewoon voor DIMM's met 16 stuks 16Mx8 chips en neemt genoegen met de helft daarvan of met een beetje geluk zie je alle MB's daarvan (met het risico van een onzekere werking, zeker als je alle drie de banken er mee volpropt), ik kan en durf er verder niks over te zeggen, eerst wil ik zelf eens uitgebreid gaan testen (heb hier dat bord en genoeg van zulke 16Mx8 DIMMs).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal eens verder zoeken.

Maar kijk eens een stukje omhoog. Hoe zit dat met die lat bij de Regenboog? Volgens hun is die 256MB, met 8Mx8. Dat geeft, zoals ik zei, een lat met 32 chips. Mis ik wat, of dit een tikfout?

(www.regenboog.net is de site.)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 06-02-2003 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leon T
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Leon T

Ni!

Ik ben eergister nog bij de regenboog maastricht geweest en heb daar de laatste doublesided lat van 256mb meegenomen (nananannana :P).
Misschiens dat een andere vestiging of de webshop hem nog voor je heeft dan, want die jongen wist niet of ze uberhaupt nog doublesided dimms binnenkregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
Da's een (tik)fout, 8Mx8 is 64Mbit en daar heb je er idd 32 voor nodig om op 256MB uit te komen. Wat weer onmogelijk is want 32 van zulke chips betekent 32 maal acht datalijnen is 256 datalijnen voor de gehele DIMM en dat kan dus niet (64 datalijnen totaal is single-sided, 128 datalijnen totaal is double-sided), het zou een 'quadro-sided' o.i.d. DIMM betekenen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
Noem me waanzinnig maar ik heb dus net in allerijl een bak in elkaar gesleuteld ( :+ ) met P2L97 en jawel, de 256MB PC133 DIMM met 16 stuks 16Mx8 chips wordt gewoon door het BIOS herkent :P Dit naast de oude PC66 doublesided 128MB DIMM, dus 393216K (384MB) totaal. Ga 'm nu met drie maal 256MB proberen.

[edit]

Drie maal 256MB PC133 werkt dus ook (!), althans het BIOS ziet ze gewoon :D 786432K (768MB PC133 op een LX :P ). Ik heb nog geen OS op de disk staan en dat doe ik nu ook niet want ik wil niet te laat op bed. Iig zijn we weer een heel stuk wijzer :P

[ Voor 31% gewijzigd door Abbadon op 06-02-2003 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Abbadon schreef op 06 February 2003 @ 22:30:
Noem me waanzinnig maar ik heb dus net in allerijl een bak in elkaar gesleuteld ( :+ ) met P2L97 en jawel, de 256MB PC133 DIMM met 16 stuks 16Mx8 chips wordt gewoon door het BIOS herkent :P Dit naast de oude PC66 doublesided 128MB DIMM, dus 393216K (384MB) totaal. Ga 'm nu met drie maal 256MB proberen.

[edit]

Drie maal 256MB PC133 werkt dus ook (!), althans het BIOS ziet ze gewoon :D 786432K (768MB PC133 op een LX :P ). Ik heb nog geen OS op de disk staan en dat doe ik nu ook niet want ik wil niet te laat op bed. Iig zijn we weer een heel stuk wijzer :P
Je bent waanzinning. (Daar. :+ )

Bedankt voor het uittesten. Het zou dus inderdaad kunnen dat 16Mx8, 128Mbit, goed werkt. Dat zou dus inderdaad de reden zijn dat de helft van de 256MB chip werd gezien. (Die had, zoals gezegd, 256Mbit chips.) Dan ga ik eens op zoek naar een 256MB 16Mx8 chip om te testen. Binnenkort moet ik naar Duitsland voor een kennis, en daar ligt een winkel in de buurt die niet moeilijk doet over ruilen.

Bedankt voor de info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kijk dit is wat ik nu graag zou zien op heel GoT !

je moet elkaar een beetje helpen in het leven toch? :z

_/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Het gaat niet werken met een Intel LX en de nieuwe chips. Ik heb het zelf getest met Samsung 128 MB Sdram Brand geheugen dus. Werkt niet en werd gewoon 64 MB Sdram gezien. No problem dus en het draait wel goed.

Double side geheugen krijg ik niet meer of ik moet echt moeite doen en dan kan ik het misschien wel krijgen.

Sommige VIA Chipsets kunnen het wel aan. Maar de Intel 815 kan Single side aan maar de Intel 810, BX, LX niet.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De LX kan ook enkelzijdig geheugen aan. Het staat in de handleiding van het moederbord. Zie een eerdere post.

Ik denk dat ik echter een redelijk simpele oplossing heb gevonden. Het lijkt erop dat mijn oom op zijn Gigabyte GA6BA (i440BX) 2x128MB double-sided RAM heeft zitten. Ik zeg: "lijkt", want ik weet het niet zeker. Ik heb gekeken met Sandra, maar die zegt op de P297L ook dat er EDO inzit, terwijl er écht SDRAM inzit.... morgen ga ik het ding openmaken. (Als ik de toestemming krijg. :P) Als het klopt, dat zijn dat dus 8Mx8 chips. Daarnaast zit er een double-sided 256MB chip in: dat zijn 128Mbit chips, en die slikt het GA6BA moederbord dus. (Volgens Abbadon's test slikt zelfs de P2L97 een double-sided 256MB DIMM met 16Mx8 chips, ondanks dat dit eigenlijk buiten spec valt.)

Oplossing, als mijn oom toestemming geeft: overhevelen van de double-sided 128MB chips naar de P2L97. Dan heeft die z'n 256MB. De GA6BA krijgt dan een nieuwe double-sided 256MB, met 16 chips (dus 128Mbit per stuk), of 2x128MB single-sided met elk 8 chips (ook 128Mbit per stuk). 128MB single-sided moet toch uit te halen zijn.

Eerst even de chips van mijn oom's PC regelen en proberen in de P2L97, en dan voor de GA6BA 1 of twee nieuwe latjes met 128Mbit chippies regelen.

Jullie horen nog of het allemaal gelukt is.

Bedankt voor alle hulp. :*) _/-\o_

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 07-02-2003 00:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Koop 256 MB, dat werkt op je bord als 128 MB, ik had voorheen ook een P2L97 en daarna de MELC (zelfde chipset alleen dan socket) en ik kocht toen 128 MB, werkte ook als 128 MB, kocht later een Abit Kt7 was dat geheugen 256 MB, foutje van de verkoper blijkbaar. En een dimmetje 256 is niet zo duur meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Onzin. Ik ga geen 256MB kopen en hem maar half gebruiken.

code:
1
DP133-064323E Dane-Elec 256 MB Dimm PC133 16MX8 CL3,  57 euro

Deze heb ik gevonden in de geheugenshop van Tweakers. Er staat bij dat het een 16Mx8 is. Dat zou betekenen dat er 128Mbit (16MB) opzitten. Om dan 256MB te maken heb je 16 chips nodig; dit is dus volgens mij een dubbelzijdige 256MB module.

Die werkt perfect in de BX van mijn oom (er zit er nu al 1 van 256 MB in met 16 chips). Ik ga deze module voor zijn PC bestellen, en de 2 oudere dubbelzijdige 128MB modules overzetten naar de P2L97. Jullie horen er nog wel van. Zoals al eerder gezegd: bedankt voor de hulp, vooral Abbadon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het bovenstaande Dane-Elec geheugen binnengekregen, en daarna heb ik het in de P2L97 gestopt. Volgens de handleiding kan de LX niet meer dan 128 MB per bank aan, maar deze dubbelzijdige 256 MB draait goed nu. De hele nacht MemTest gedraaid. Geen problemen. Later draai ik nog de burn-in van SiSoft. Als dat ook nog goed gaat, dan zal het wel goed zijn.

Windows 2000 draait goed op het systeem. Dit is de config:
ASUS P2L97
Pentium II 266 MHz
256 MB RAM
Viper v330 TNT
SB16
4GB en 20GB harde schijf.
Windows 2000 met alle SP's en updates.

Het loopt lekker. De PC wordt gebruikt voor Internet/Mail, Office, MP3, cd's fikken, printen... alla, huis-tuin-en-kekengebruik door wat oudere mensen. Het beestje gaat nog wel een hele tijd mee.

Bedankt voor alle informatie.
Pagina: 1