Nouja uit dit topic kan ik concluderen dat er:
- een deel van de users het niet vinden kunnen
- een deel van de users er geen probleem mee hebben
- het merendeel van de crew, waaronder de gehele gc-crew tot nog toe, er geen problemen mee heeft
- een deel van de users en crew het misschien geen humor vindt, maar ook niet vinden dat het verwijderd zou moeten worden
Volgens mij - en correct me if I'm wrong - doet de GC-crew het over het algemeen toch goed tot prima in het modereren van content die schokkend is of niet zou moeten kunnen. Tenminste, ik hoor er zelden klachten over en de tijd dat er een dergelijk topic loopt is volgens mij ook alweer een hele tijd geleden.
Er is nu eens een geval wat wellicht wat meer in het grijzere gebied valt dan een goatse plaatje oid. Daar zijn we nu over aan het discussieren, maar is het dan echt niet te verkroppen voor sommingen hier dat de crew er hier een andere mening op nahoudt dan sommige fervente voorvechters die het écht niet vinden kunnen, en daar tegelijkertijd ook in worden gesteund daarin door een behoorlijke groep gebruikers en crewleden?
Bor de Wollef schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 10:30:
[...]
Mwah, als je het topic doorleest krijg je het idee dat die vlieger hier absoluut niet opgaat.
Maar goed, de onwillendheid in de modforce om iets aan het plaatje te willen doen is inmiddels duidelijk denk ik. Ik kan niet anders dan mij daar bij neerleggen en dit betreuren. Het zou zo veel mooier zijn als men eens wat duidelijker keek naar de groep die wel aanstoot neemt aan de genoemde plaat en op basis van de genoemde "'moral high road'" toch besluit de betreffende plaat te schrappen.
Dat zou kunnen, en hoewel het mij niet eens echt zou boeien of er zo'n plaatje wel of niet stond, vraag ik me echt af je daarmee het probleem voor jezelf oplost. Ik bedoel, je kijkt in dit geval het plaatje, je scrollt verder/gaat naar de volgende pagina en je ziet het al niet meer, en hoef je je er geen aanstoot aan te nemen. Zijn zat mensen die het wel grappig vinden, of het vinden kunnen, of het niet heel erg vinden (zijn natuurlijk altijd meerdere gradaties in).
Je begeeft je op een hellend vlak, want de volgende keer is er weer een LA topic over iets vergelijkbaars, wellicht zelfs minder aanstootgevend in de algemene opinie, maar omdat hier het precedent wordt geschept... je blijft aan de gang. Helaas blijft het toch echt dat grijze gebied icm het fingerspitzengefühl wat je hier onder straks aanhaalt. Bovenstaande argumenten kun je tot in den treure doortrekken ('ja maar, als je een goatse neerzet, dan kun je er toch ook langs scrollen?' om maar een extreem voorbeeld aan te halen - maar daar kun je nog met zekerheid zeggen dat daar echt niemand op zit te wachten...

).
Terug naar de bredere vraag. Waar ligt de grens? Als ik het topic nog eens doorlees ligt de grens alleen bij de losse punten die onder het kopje "schokkend materiaal" worden genoemd, aangevuld met wat fingerspitzengefühl? Dat vind ik erg jammer gezien het de deur open zet naar compleet respectloze kwetsende plaatjes / posts waarbij blijkbaar door een enkele mod (of 2) bepaald kan worden of iets wel of niet door de beugel kan? Mij bekruipt nog steeds het gevoel dat onder de noemer van " humor" vrijwel bijna alles geplaatst mag worden incl het hier eerder genoemde voorbeeld van gaskamers met douchegeluiden etc.
Zie ook boven. Die grens kun je dus niet lijnrecht trekken. De grens ligt bij schokkend materiaal, en die grens heeft een grijze overgang, en binnen die grijze overgang zul je altijd het spanningsveld hebben tussen wat wel en niet kan, en wmb is dat het gebied waarin de (met name lokale) crew altijd zal blijven opereren op hun visie wat wel/niet schokkend is, eventueel gebaseerd op wat er aan reactie vanuit de users komt (TR's, SM). Let wel, ze mogen (en zullen dit vaak ook doen) het meewegen, maar uiteindelijk hebben ze wel de laatste beslissing.