Death Knight Zaebor(80), Warlock Thortur (80) en Druid Galithor (80). Retired.

Death Knight Zaebor(80), Warlock Thortur (80) en Druid Galithor (80). Retired.
Anoniem: 246771
First off, ik ben vwb het computerwereldje behoorlijk door de wol geverfd, dus absoluut geen beginner en bouw al sinds 1997mijn eigen Desktops, heb me jaren vermaakt met serieuze tweak projecten (1 van de eerste met actieve waterkoeling in NL) en meer van dat soort 'viespeukerij'.
Met notebooks/laptops heb ik slechts 1 persoonlijke ervaring en daarbij wat minder uitgebreide ervaringen met notebooks/laptops van de baas.
Ik ga zeer binnenkort naar Afghanistan voor mijn werk en heb een knappe laptop/notebook nodig.
Op vorige missies heb ik mijn nu ruim 4 jaar oude Clevo (17", P4 3ghz, 1GB, etc) laptop mee genomen maar die is inmiddels overleden. Het keyboard functioneerde na 1 jaar niet goed meer, de buitenkant van de klep vertoonde scheurtjes (open en dicht doen), en op een dag hield hij er helemaal mee op.
Heb zitten denken om proberen op te lappen maar dergelijke keyboards (USA style met numeric pad) zijn zeer moeilijk te vinden en relatief duur. Daarbij doet hij het niet en ligt het in het gunstigste geval aan de 80 gb 2.5 hdu. Aangezien ik geen zin heb in het troubleshooten (onderdelen kopen en wisselen en kijken of het dan eigenlijk wel werkt) en ik eigenlijk ook wel aan iets anders toe ben, ben ik nu in de markt voor wat nieuws.
Wat wil ik eigenlijk ?
- ik heb slechte ervaringen gezien/gehoord van collega's met Acer's dus daar begin ik niet aan.
Hetzelfde geld voor een Vaio, naast het feit dat ze te duur zijn en al die wazige Sony software vond ik de kwaliteit matig. Wij hadden binnen onze eenheid 3 stuks en allemaal kregen ze op den duur hardware problemen varierend van niet werkende AAN/UIT knoppen tot dvd drives die niet 100% werkten.
Zoek dus iets degelijks, en eigenlijk ook van een betere kwaliteit dan mijn wijlen Clevo.
Een machine die dus in de laptop tas/rugzak mee kan naar de andere kant van de wereld en gebruikt gaat worden onder zware omstandigheden, gebruikt wordt op het bed, buro, in een voertuig en ga zo maar door.
Mijn eerste vraag: Is XXoDD qua kwaliteit er op voorruit gegaan tov het Clevo tijdperk ? Of is MSI (of zelfs HP) wellicht een beter keuze ?
- Een notebook die minder herrie maakt dan mijn Clevo destijds, het was voor die tijd best een 'dik' apparaat dus is noodzakelijk zware koeling begrijpelijk, maar toch liever een exemplaar deze keer die niet 'opstijgt' als de machine vermogen moet leveren. Dit vertaald zich tegenwoordig in een energie zuinig apparaat en dat is ook zeker een pre gezien de omstandigheden (niet altijd afhankelijk moeten zijn van een stroombron).
- Ik twijfel of ik wederom een 17" scherm wens, het beviel me opzich natuurlijk prima om naar te kijken maar het was al snel minder praktisch met het vervoeren en gebruik in een krappe ruimte. Ik denk dat ik best aan een 15.4 modern WVGAx scherm kan wennen, bovendien lijken die tegenwoordig er toch groter uit te zien als eenzelfde 15.4 scherm van 4 jaar geleden. (of is dat maar mijn verbeelding ?)
- Redelijk vlotte Cpu en gfx card zodat ik weleens een moderne game kan spelen maar GTA (op max settings) en andere extreem grafische games zijn geen verreiste.
De nadruk ligt meer op connectiviteit, en ZEER goede Multimedia eigenschappen zodat Dvd's en Divx/Xvid movies (ook fullscreen H.264) probleemloos gedraaid kunnen worden.
- Tenminste 3gb geheugen en tenminste 250Gb hdu
- Naast de usual zaken (DVD brander/reader, ethernet, etc. vind ik het volgende een Must: minstens 3x usb, interne cardreader, HMDI out, BT (2.0), en natuurlijk Wlan (met een ZEER hoge gevoeligheid aangezien het wlan netwerk aldaar niet altijd even sterk is en ik sommige notebooks in de problemen heb zien komen vwb ontvangst en de gebruiker alsnog buiten op een klapstoel zat in het pikkedonker om ff te kunnen mailen of chatten
- Een geinstalleerd OS is geen verreiste omdat ik dat toch graag zelf doe ivm onnodige software en de persoonlijke voorkeur mbt het indelen van de schijfruimte.
- Last but not least wil ik niet meer dan zo'n 750 euro uitgeven.
Ik sta open voor het merk XXODD, MSI en mischien zelfs HP.
Al met al geen makkelijke keuze. Ik zie dezelfde wensen zeer regelmatig bij collega's die allemaal dezelfde wensen hebben maar wel iets willen wat daadwerkelijk dat gewoon blijft werken onder soms zware omstandigheden zonder uit te komen bij een 'Toughbook' (Te duur en zeer beperkt).
Ik heb me voorgenomen om een keuze te maken op basis van het advies hier (en mijn eigen inzicht en wat research op het net) en gedurende de uitzending een landurige test met review te maken om zo collega's te informeren en indien er medewerking is van de detail handel een Groupbuy te organiseren aangezien de behoefte voor een notebook 'op maat' (voor de militair op uitzending) blijft.
Wie het weet mag het zeggen
- Een notebook niet groter dan 17"
- Die ook snel is
- Je er ook fatsoenlijk mee kan gamen
- Niet duurder is dan 750,-
- En ook stevig is
Omdat ik in jouw situatie kies voor een degelijke notebook. Dan maar geen games, maar wel een zakennotebook die degelijk is. HP loopt wat dat betreft een stukje voor op XXODD en MSI.
Je geeft het al in je verhaal aan; Vaio's gaan stuk en je eigen XXODD legt ook het loodje. Nu zijn de barebones van Clevo anno 2009 wel beter dan in de tijd dat je je XXODD (Promedion, whatever) aanschafte, maar nogmaals: ik zou je een degelijke notebook aanraden en voor een zakenmodel van HP gaan.
Het is een beetje geven en nemen? Wel goede GPU meer betalen, mindere GPU scheelt weer geld..
Zelfde geldt voor stevigheid (Lenovo's die veel kosten) of Acers (die je koopt voor 'n habbekrats)
Als je een 1'tje voor je budget zou zetten, zou je een perfecte notebook kunnen kopen, voor 750,- no way..!
Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit
Het is me geheel duidelijk dat het uit de lengte of breedte komt, alle waar is naar zijn geld.
Vwb de dure modificaties zoals de GPU, zoals ik al aangaf hoef het geen gamers notebook te worden maar als ik kijk naar het budget zie ik wel wat 9200/9300 GS Gpu's en daarmee is vast wel een spelletje te doen.
Zelfde geld voor de Cpu en andere zaken.
Mijn oude laptop was een Clevo (tegenwoordig XXODD) maar ben wel opzoek naar iets degelijkers want ik gebruikte hem destijds niet extreem (oa altijd netjes in dure Targus tas) en toch bleef het niet helemaal heel.
Kan me wel voorstellen dat het vandaag de dag met XXODD een heel ander verhaal is (andere leveranciers) dus vandaar de vraag.
Ik snap best dat 1500+ euro een prima notebook koopt maar dat soort bedragen ga ik niet meer uitgeven voor een laptop die toch maar een relatief korte 'houdbaarheid' heeft tov een desktop die je relatief goedkoop kan upgraden en helemaal weer bij de les kan maken.
Daarbij komt dat als je boven een bepaald bedrag gaat zitten het voor de gemiddelde militair niet meer interessant is en een Groupbuy gedoemd is te mislukken.
HP is dus behoorlijk degelijk ? Aanrader vwb een model ?
Hoe zit het met HP en de software ? Zit er een aparte drivers CD bij of heb je zo'n restore partition waarmee je hem alleen maar terug kan zetten naar de fabrieks setting ?
En als laatste ? Zijn er mensen die van 17" naar een kleiner formaat zijn gegaan en dat niet als een achteruitgang hebben ervaren ?
[ Voor 23% gewijzigd door Anoniem: 246771 op 30-01-2009 23:30 ]
Het kan per continent verschillen of er wel / geen recovery-CD wordt meegeleverd. Let hier op.
Wat betreft de overstap naar een kleiner scherm: zelf ondervind ik het ook. Niet zozeer in schermgrootte, maar ook in de resolutie (ik denk dat je daar op doelt). Zelf werk ik met een 15.4" 1280x800, tijdelijk een 17" 1680x1050 en een de XXODD (17" 1920x1200). Als ik van de XXODD naar Asus switch loop ik tegen het probleem aan dat er voor m'n gevoel te weinig op m'n bureaublad past. Niet zozeer qua icoontjes, maar wel m'n werkgemak. Een filmpje monteren / Photoshoppen werkt veel fijner op een scherm met een hogere resolutie.
Maar dat is niet je gebruikersdoeleind. Gamen / film / internetten gaat prima op een scherm met een lagere resolutie als je hoger bent gewend. In het begin zal je moeten wennen, maar na korte tijd werkt het prima.
Overigens kwam ik een interessante vergelijking tegen:

[ Voor 6% gewijzigd door DaMarcus op 31-01-2009 13:18 ]
Die 3870 presteert volgens mij hetzelfde als de 9800m GS.
Ik ben overigens nog nergens een notebook tegen gekomen met een Mobility Radeon HD 4870 single card. Dat is volgens mij de snelste single crad oplossing voor notebooks!
GamiQ, de game notes app met game maps!
En als die uitkomen, staan er alweer beter alternatieven in de markt... dusja..
[ Voor 55% gewijzigd door CLB op 31-01-2009 15:20 ]
Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit
Net toch even naar mijn oude Clevo gekeken en heb zojuist een USB 2.5 hdu cradle gekocht en de 80gb Fujitsu schijf uit de Clevo gehaald en hij WERKT !!!
Goed en slecht nieuws ... Goeie nieuws is dat ik toch weer wat data terug heb en het slechte (maar mischien ook wel goede) nieuws is dat het dus niet de HDU was maar het probleem dus iets anders is, en bij een notebook wordt het dan vaak moeilijk om de storing te vinden.
[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 246771 op 31-01-2009 15:34 ]
Maw als de schijf de 'dader' was dan zou hij nu ook problemen moeten geven.
[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 246771 op 31-01-2009 15:35 ]
Dit is em geworden
XXODD XNi570tu 17” (17" 1920x1200)
Intel Core 2 Duo T9600 (2,80GHz, 1066Mhz, 6Mb) Inclusief Far Cry 2
nVidia GeForce 9800m GTX 1GB GDDR3
4GB DDR3 1066MHz geheugen (2x 2GB)
320GB SATA harde schijf 7200RPM (16Mb cache)
DVD-CD +/- brander
Geen Intel Turbo Memory module
Intel 5300AGN 450Mbps WLAN (3 antennes)
Geen TV-tuner
geen Flash Drive
Windows Vista Ultimate (64 bit)
Geen Office 2007 applicatiesoftware
Geen Windows Live OneCare 2.0
3 jaar pick up & return garantie
Uitgebreide pixelcontrole (8 dagen pixelgarantie)
QWERTY (US, internationaal)
Ben erg benieuwd. Ik zal zodra ik hem heb mijn bevindingen hier posten !
Ziet er naar uit dat ik de knip toch wat verder open moet trekken en daarmee de keuze enorm vergroot.
Hoe verhoud MSI zich vwb betrouwbaarheid en kwaliteit/service ?
Ze vallen mij positief op omdat ze vrij compleet, redelijk goed geprijst en ik heb goede herinneren aan het MSI merk ten tijden van mijn Tweak periode aan het begin van dit decennia.
Fabrikanten waar je dan kunt kijken zijn nog steeds XXODD, MSI & Asus (& Zepto, al is die wat duurder)
XXODD XNi760tu3 15”
Intel Core 2 Duo P8600 (2,40GHz, 1066Mhz, 3Mb) PO
4GB DDR2 800MHz geheugen (2x 2GB)
DVD-CD +/- brander
4GB Intel Turbo Memory module
Intel 5100AGN 300Mbps WLAN (2 antennes)
geen Flash Drive
Geen besturingssysteem
2 jaar carry-in garantie
Geen uitgebreide pixelcontrole
Ik ben benieuwd wat de extra prestaties van het Intel Turbo Memory zullen zijn. Op http://www.intel.com/desi...urbomemory/demo/demo.html zag ik een goed filmpje over de applicaties die je kunt kiezen om sneller te kunnen laten draaien.
Vond het overigens wel apart dat ik nog niet hoefde af te rekenen. Moet zeker pas als ik hem bij de dealer ophaal. Wacht in spanning op het telefoontje
Anoniem: 100197
Mobile Graphics Cards - Benchmark List-SaveMe- schreef op zaterdag 31 januari 2009 @ 15:11:
Jammer dat in die grafiek de 9800m GS en 9800m GTX nog niet zijn verwerkt.
Die 3870 presteert volgens mij hetzelfde als de 9800m GS.
Ik ben overigens nog nergens een notebook tegen gekomen met een Mobility Radeon HD 4870 single card. Dat is volgens mij de snelste single crad oplossing voor notebooks!
Hier kun je benchmark-overzicht vinden van nvdia en ati laptop kaarten
Ik ken emAnoniem: 100197 schreef op zondag 01 februari 2009 @ 21:19:
[...]
Mobile Graphics Cards - Benchmark List
Hier kun je benchmark-overzicht vinden van nvdia en ati laptop kaarten
En daarnaast ben ik ook op zoek naar een muisje, hier stel ik totaal geen eisen aan, alleen 2 knoppen en een scrollwiel is voldoende. Daar kom ik wel uit, maar als iemand nog een goed (budget) tip heeft hoor ik het wederom graag
Ongeveer hetzelfde geld als wat ik een jaar geleden heb neergeteld voor mijn laptop. Betreft een 2,5Ghz dual core met een 8800 GTX met 512 GDDR3 geheugen (ohja en 200GB harde schijf). Alleen jammer dat ik constant problemen blijf hebben met het scherm.. (zowel lichte plekken die zichtbaar zijn wanneer je het beeld kantelt, en sinds kort een soort van "haar" dat zich verplaats heeft in het scherm... of in ieder geval een rij met zwarte pixels van een centimeter lang met een kromme).-SaveMe- schreef op zaterdag 31 januari 2009 @ 19:21:
Ik heb de knoop door gehakt en net mijn nieuwe speeltje via notebooktotaal.nl besteld. Wel nog ff slikken bij het bedrag wat er bij Ideal stond
Dit is em geworden
Intel Core 2 Duo T9600 (2,80GHz, 1066Mhz, 6Mb) Inclusief Far Cry 2
nVidia GeForce 9800m GTX 1GB GDDR3
4GB DDR3 1066MHz geheugen (2x 2GB)
DVD-CD +/- brander
Geen Intel Turbo Memory module
Intel 5300AGN 450Mbps WLAN (3 antennes)
Geen TV-tuner
geen Flash Drive
Windows Vista Ultimate (64 bit)
3 jaar pick up & return garantie
Uitgebreide pixelcontrole (8 dagen pixelgarantie)
Ook het lawaai dat het ding maakt lijkt me niet meer helemaal geweldig. Het stoort gewoon heel erg. De prestaties van de laptop zijn dik in orde, maar deze gebreken hangen me eigenlijk een beetje de nek uit. Binnenkort maar weer eens bellen, aangezien ik hem niet heb kunnen opsturen de laatste tijd, omdat ik hem ECHT nodig had.
Overigens is deze fan een stuk stiller
En wat betreft de cooling: dat is niet heel verwonderlijk met een 8800M GTX als GPU.
Het lijkt erop dat ik het opsturen nog wat moet verlaten, aangezien mijn periode op school weer gaat beginnen.
Zal even de datasheet voor je Googlen en 't uitzoeken!
Datasheet vind ik niet, maar wel foto's en daar is die gewoon op te zien
[ Voor 24% gewijzigd door CLB op 04-02-2009 11:10 ]
Anoniem: 165466
Ik wacht met smart op je bevindingen, want ik sta namelijk op het punt precies zo'n systeem als het jouwe te kopen. (maar dan wel met een p8400 en een 9800gs). Ik ben vooral benieuwd naar de volgende punten:-SaveMe- schreef op zaterdag 31 januari 2009 @ 19:21:
Dit is em geworden
...
- Degelijkheid/stevigheid
- Warmteontwikkeling
- Herrie
- Kwaliteit van het beeldscherm
Laat maar horen dus!
Anoniem: 165466
http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=260499
Hier vind je een bios update 1.00.08 en eventueel andere drivers (mits je die niet al had)
De updates van Clevo zelf en XXoDD zijn zeer bedroevend.
En met een mooie uitleg

Bedankt, want ik moest nog m'n BIOS upgraden
XNi570tu-GT
- Geheugen: 4Gb DDR 3 (1066Mhz)
nVIDIA GeForce 9800m GS 1Gb GDDR3
Intel Core 2 Duo P8400 (2,26Ghz, 1066Mhz FSB, 3Mb cache) Power Optimized
Vraag me namelijk af of die processor en videokaart echt de 200 euro waard zijn die je ervoor kwijt bent.
Bedankt voor de links, daar heb ik ook al wel naar gekeken maar het blijven getallen.
Vandaar de vraag of het die 200 euro waard zal zijn en of mensen ook daadwerkelijk ervaringen hebben.
Als je puur naar de vergelijkings matrix kijkt dan is de 570tu de absolute winnaar maar of je dat in de praktijk ook gaat merken is maar de vraag.willem76 schreef op donderdag 05 februari 2009 @ 15:43:
Zit erg te twijfelen tussen de MSI GT735 en deze samenstelling
XNi570tu-GT
- Geheugen: 4Gb DDR 3 (1066Mhz)
nVIDIA GeForce 9800m GS 1Gb GDDR3
Intel Core 2 Duo P8400 (2,26Ghz, 1066Mhz FSB, 3Mb cache) Power Optimized
Vraag me namelijk af of die processor en videokaart echt de 200 euro waard zijn die je ervoor kwijt bent.
Het is natuurlijk afhankelijk waarvoor je hem gaat gebruiken, maar als gaming met name je hoofddoel is dan is de XXODD notebook zeker op de wat langere termijn de betere keuze.
Uiteindelijk heb ik namelijk gekozen voor de 740tu, met 14" scherm. De specs zijn als volgt:
- T6400 cpu
- 4 gb ram
- 320 gb harde schrijf, 5400 rpm
- 9300gs m
- 6 cells accu
- 14 inch scherm, met 1440x900
Featureset - 8/10
Het is en blijft customizable dus de featureset zal per laptop verschillen. Ik vind echter dat voor de prijs, de featureset redelijk indrukwekkend is. Een discrete grafische kaart, c2d en goedkoop een sloot RAM, DVD writer etc is voor mij ruim voldoende om mijn dagelijkse werkzaamheden ook 'op locatie' te kunnen doen.
Prestaties - 8/10
Als hier behoefte aan is, kan ik wel een aantal benchmarks doen (roep maar welke!), maar vooralsnog kan ik zeggen dat met de zaken die ík doe (msn, office, photoshop, aptana studio, muziek) je met dit soort processoren en ramhoeveelheden al op zo'n hoog niveau zit dat je hier niet bang voor hoeft te zijn. Voor wat het gamen betreft, ik speel COD4 en BattleField2 soms. COD4 draait op 1280x800 met settings op low/medium goed, met naar schattig 20-30 fps. Battlefield 2 kent geen widescreen dus hier speel ik op 1024x800 of ergens daaromtrent. Dit werkt ook erg goed met settings op low/medium.
Beeldkwaliteit - 5/10
De beeldkwaliteit is minder. Ik heb een 1440x900 scherm, en de kijkhoek is hier slecht te noemen. Vrijwel bij elke stand van het scherm heb je redelijk ernstige verlopen die er niet horen te zijn, en je hebt eigenlijk altijd óf backlight bleeding van onderaf, óf een te donkere bovenzijde van het scherm. Het scherm is wel 'scherp'. Als ik een extra 22" aansluit met D-sub, en dit als primaire beeldscherm aansluit, is de kwaliteit minder. Het beeld is enigzins wazig, waarbij ik denk dat dit aan de relatief hoge resolutie (1680x1050) icm D-sub ligt. Ik vind persoonlijk overigens het glanzende scherm minder (als ik mezelf wil zien zitten koop ik wel een spiegel) maar gezien ik geen optie had dit te laten, moest het maar. De behuizing van de laptop is overigens even groot als die van de 15.4 inch versie, dus hier zit een zwarte plastic rand om het beeldscherm (hoewel dit de laptop niet lelijker maakt).
Bouwkwaliteit - 7/10
Ik moet de laptop elke dag mee hebben, en het plastic is steviger dan dat van mijn oude Fujitsu Siemens, waarmee ik toch 3,5 jaar heen en weer ben gependeld. Ik heb dus wel vertrouwen in een lang en gelukkig samenzijn met de laptop. Wél vind ik dat de scharnieren van het scherm een beetje aan de smalle kant zijn, hoewel wel dik. Ik denk dat dit het eerste punt zal zijn waarop de laptop het gaat begeven. De laptop is overigens ERG mooi. Strikt persoonlijk natuurlijk, maar de (vingervlekgevoelige) zwarte glanzende bovenzijde icm de witte binnenzijde en de zwarte schermomranding, vind ik fantastisch mooi.
Ergonomie - 7/10
Het toetsenbord is vrij standaard, maar de toetsaanslag is enigzins 'plastic', met op sommige plaatsen een te luide klik. Het touchpad is gewoon een synaptics, en deze doet zijn werk goed. Opmerking hierbij is dat alle laptops natuurlijk slechte ergonomische eigenschappen hebben door het vlakke toetsenbord en het touchpad.
Warmte en geluid - 9/10
De laptop is behoorlijk stil, de ventilator zwengelt eigenlijk alleen aan bij het gamen. Toch kan de laptop zijn warmte goed kwijt. Waar mijn vorige laptop onaangenaam warm werd van onder, valt het hier alleszins mee. Wel minder is dat het plastic links van het touchpad vrij warm wordt, wat minder prettig voelt aan de pols, juist omdat de andere kant minder warm wordt. De DVD drive is vrij luidruchtig maar hier hebben meer laptop-drives last van.
Mobiliteit en accuduur - 7/10
De laptop is qua afmetingen perfect. Ik heb hem gekocht vanwege het relatief kleine scherm en het niet te hoge gewicht, en hierin stelt hij niet teleur. De accuduur is minder. Met de 6-cells accu haal ik bijvoorbeeld 80 tot 90 minuten film kijken met het scherm op ongeveer de helft brightness (wat door het spiegelende schermoppervlak wel voldoende is). Dit is met 'silent mode' aan (een knop op de laptop laat je de laptop downclocken) en wifi uit. Misschien kan ik dit nog verbeteren door hem verder down te clocken tijdens busgebruik etc.
Edit: Ik heb nu ubuntu 8.10 (oktober 2008 dus de nieuwste) geïnstalleerd staan. Deze lijkt op vreemde wijze beter om te springen met de accu: nu haalt hij omtrent de 2 uur. Ook handig: alles in mijn laptop wordt perfect herkend!
Prijs - 9/10
Ik heb er 550 euro voor betaald, inclusief btw en verzending, exclusief OS. Dit vind ik behoorlijk netjes voor een laptop met deze specs.
Afbeeldingen:

Klik voor groter! PS: de verkleuring van de achtergrond zoals op de laatste foto te zien is, is wel enigzins verergerd door het fototoestel!
[ Voor 4% gewijzigd door Roytoch op 07-02-2009 22:39 . Reden: Foto's toegevoegd ]
Welles
Wel ben ik benieuwd wat de kwaliteiten van het scherm van de XNi730t en XNi860tu-GT zijn. De nadelen die je opnoemt kom ik niet tegen 570ru-GT en 720r en zou ik hoger dan een 5 geven voor de kwaliteit.
Volgende week woensdag hoop ik daar meer over te weten.
[ Voor 230% gewijzigd door kraisky op 06-02-2009 14:15 ]
Tevens zijn zulke boodschappentopicjes niet meer toegestaan op GoT, ook niet als je ze in 'n topic als dit neerplempt... Ligt natuurlijk ook aan de prijzen die er niet bijstaan, ik zie geen resolutie, ik mis de garantie...
Leuk dat je nieuw bent hier, maar lees de FAQ's nog een keertje goed door:
Wat is er, in 2009, anders in CSL?
CSL Notebook Buy Guide
Aanschafadvies
[NBBG] Allround Notebook - december 2008
[NBBG] Workstation Notebook - december 2008
[ Voor 36% gewijzigd door CLB op 06-02-2009 13:42 ]
Wie ook de bios 1.00.09 en of de laatste 1.00.11 wilt vind ze hier:Von Henkel schreef op donderdag 05 februari 2009 @ 14:18:
Even voor de mensen die in bezit zijn van een 570-RU
http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=260499
Hier vind je een bios update 1.00.08 en eventueel andere drivers (mits je die niet al had)
De updates van Clevo zelf en XXoDD zijn zeer bedroevend.
En met een mooie uitleg
http://www.laptopvideo2go...ion/index.php/t21644.html
Heb er nu in een keer bluetooth op, deed het eerst niet :-) , niet dat ik het gebruik maar het is er nu.
Verder is na het opstarten alles opnieuw geinstalleerd/geconfigureerd.
Dus melding van moederbord, harde schijf, cd-dvd, bluetooth, etc..alles vond hij opnieuw.
Kan aan Vista liggen, maar was voor mij voor het eerst dat ik dit zag.
Als Intel/Robson is geactiveerd, dan word hij bij de update uitgezet.
Dit houd in dat je hem dan pas bij de eerst volgende format kan activeren
Een nadeeltje is er wel, het lampje voor draadloos internet blijft nu constant branden, terwijl de aan/uit functie met de FN toets gewoon werkt.
Nu ben ik bang dat het niet die zichtbare Fan aan de onderkant (GPU Koeling wellicht) maar een andere Fan is die niet zichtbaar is (CPU koeling wellicht of visa versa met GPU), nou wil ik niet dat een van de 2 binnenkort kuren gaat vertonen, heeft iemand dit eerder meegemaakt en zoja wat heeft hij / zij hieraan gedaan?
Desktop: Wacom Intuos Pro | Logitech Z2300
Gadgets: iPhone 13 Mini
Earcandy: Sony WH1000XM3 & Beats Pro
Het Algemene Screen-Protector Topic
14 inch
P8400
4gig
320 gig 7400 rmp
Ik wil in dit topic toch ook even mijn gedacht kwijt over XXODD of toch de 740tu serie.
Kijkhoek van het scherm trekt echt op niets zoals Roy Ahuis hierboven al aanhaalde (@Roy, toch nog 5/10 ?)
Toetsenbord kwaliteit is echt aan de mindere kant
CD rom drive trilt echt super hard bij het laden van een cd rom, tis net alsof mijn laptop gaat opstijgen
Dit vind ik eigenlijk wel een schande voor een laptop van 800 euro ...
graag reacties aub,
Intel Core 2 Duo T9400 (2,53GHz, 1066Mhz, 6Mb)
4GB DDR2 800MHz (2x 2GB)
500GB SATA harde schijf 5400RPM (8Mb cache)
Toetsenbord heb ik geen last van (740tu2)
Kijkhoek valt idd niet echt mee, maar ik heb het wel eens erger gehad. Wat ik irritant vind is dat er licht vanonder het scherm door lekt (daar heb je een mooie term voor maar die ben ik vergetenBenjiman23 schreef op dinsdag 10 februari 2009 @ 12:02:
Ok , toetsenbord kan ik ook nog inkomen, maar dvd drive en kijkhoek scherm vind ik echt niet kunnen
Ik heb het ook niet echt op die blinkende schermen , maar vind maar eens een laptop die dit niet heeft ...
De DVD drive is lawaaierig, maar die gebruik ik nooit, dus dat is niet zo'n minpunt. Als er snel kleine stukjes geladen moeten worden (bij het booten van een live-cd, bij het installeren van software) maakt hij wel wat lawaai.
Het toetsenbord is alleen slecht aan de rechterzijde, bij de pagedown knoppen, maar voor de rest vind ik hem wel oke. Let wel: mijn referentie is een oude Fujitsu laptop, en op mijn gewone PC heb ik een Logitech Wave die ook relatief lawaaierig is.
Wel moet ik toch echt zeggen dat ik er erg blij mee ben, ondanks deze minpunten. Snelheid, ontwerp, compatibiliteit (zowel onder ubuntu als onder vista) is prima. OSX is minder
Welles
Stom is dan nog wel dat ze zelf op hun website zeggen: "extra brede kijkhoek" ( http://www.xxodd.nl/index.php?p=artikel&ID=417&e=2 )
Overigens wat betreft OSX kan je natuurlijk een USB wifi dingetje kopen dat wel ondersteund wordt.
Welles
Ik hoor graag ervaringen van mensen met een 15-inch XXODD!
Vandaag XXODD XNi760tu3 binnengekregen. Loopt goed. Heb alleen probelemen met het intel turbo memory. Daarvoor moet je eerst iets in de bios aanpassen. Als ik dit doe krijg ik constante een blue screen of death. Ik moet de bios dat weer op de XP stand zetten, dan doet de laptopt het pas weer. Iemand enig idee waar dit aan ligt?j0ris57 schreef op dinsdag 10 februari 2009 @ 19:03:
Is het trouwens alleen slecht gesteld met het 14-inch scherm?
Ik hoor graag ervaringen van mensen met een 15-inch XXODD!
Intel Turbo Memory werkt ook alleen maar onder Vista
OK, jij hebt geen problemen met kijkhoek of kleurverloop van het scherm?KoenCows schreef op dinsdag 10 februari 2009 @ 20:54:
[...]
Vandaag XXODD XNi760tu3 binnengekregen. Loopt goed.
En de resolutie van 1680x1050, niet te kleine letters dan op 15 inch?
Nee ik heb Windows Vista Ultimate geïnstalleerd. Ben ervan op de hoogte dat het niet onder XP werkt. Ik heb de installatie gedaan zoals in de handleiding staat. http://www.xxodd.nl/manua...tu%20manual%20english.pdf bladzijde 130. Je moet eerst iets in de bios aanpassen. De bios staat op XP en die moet je naar Vista zetten, zodat het kan werken. Als ik dat doe Exit and Save changes krijg ik een blue screen of death. Met geen mogelijkheid start Vista dan op. Als ik de bios dan weer op XP zet loopt hij als een tirelier. Ik heb al eens geprobeerd om dan maar alleen de driver te installeren (zonder iets aan de bios te doen). Hij doet het wel, herkent iets, maar als ik dan bijvoorbeeld readyboost instel, herstart, staat deze functie weer uit (door de bios mss?). Hij herkent hem dus wel, maar iets ermee doen is vrij lastig. Ik ben nu maar de laatste versie aan het downloaden van de driver. Maar ik weet dus niet of het werkt. Als ik het programma opstart zegt hij ook dat het Turbo Memory niet herkent wordt, maar evenlater even wel. Want ik zie dat het een 4GB module is. Heeft het iets te maken met het feit dat dit versie 2.0 is?DaMarcus schreef op dinsdag 10 februari 2009 @ 20:56:
Je hebt alleen Windows XP geïnstalleerd?
Intel Turbo Memory werkt ook alleen maar onder Vista
Kleurverloop valt mee vind ik. Is te doen. Vervelender vind ik een fixed rode pixel (heb ik altijd weer). Onder wit wordt deze overigens gewoon wit. Lijkt wel of mensen die geen 47 euro voor garantie betalen standaard een scherm met defecte pixels krijgen. Letters zijn klein, maar lezen is te doen.j0ris57 schreef op dinsdag 10 februari 2009 @ 21:06:
[...]
OK, jij hebt geen problemen met kijkhoek of kleurverloop van het scherm?
En de resolutie van 1680x1050, niet te kleine letters dan op 15 inch?
Als het goed is krijg ik em morgen binnen. Ik ben ook erg benieuwd. Ook naar de herrie na het lezen van de reacties hier.Anoniem: 165466 schreef op woensdag 04 februari 2009 @ 19:58:
[...]
Ik wacht met smart op je bevindingen, want ik sta namelijk op het punt precies zo'n systeem als het jouwe te kopen. (maar dan wel met een p8400 en een 9800gs). Ik ben vooral benieuwd naar de volgende punten:
- Degelijkheid/stevigheid
- Warmteontwikkeling
- Herrie
- Kwaliteit van het beeldscherm
Laat maar horen dus!
En begrijp ik het nou goed, heeft het geen zin om Notebook Hardware Control te installeren onder Vista ?
Bedoeling was een eenvoudig studie laptopje met stiekem wat HD playback (via HDMI) mogelijkheden.
Zo is hij geleverd:
- 14", 1440x900
- Intel Duo Core T3400, 1MB, 2.16Ghz
- Patriot 3GB, 667Mhz (800MHz ready

- Nvidia Geforce 9300M, 256MB dedicated.
- 320GB, 5400RPM
Nu ik er een paar dagen mee heb gewerkt ben ik redelijk tevreden. Met uitzondering van de volgende punten:
Omg pixel!
Toen ik hem voor het eerst thuis aanzette schrok ik even. Een altijd-aan rode subpixel iets rechts van het midden. Gelukkig na 10 seconden masseren, knipperde hij even en was weer levend. Man, wat een geluk

Scherm
Met HWiNFO32 kwam ik er achter dat het scherm het volgende is:
AU Optronics B141PW01 V. Gemaakt in week 1 van 2005.Dat laatste is misschien een default value, maar dat is wat het programma aangeeft, en ik geloof het bijna wel aangezien de inkijk hoek van een gemiddeld laptopscherm tegenwoordig stukken beter is.
Het modelnummer zocht ik op, omdat ik wilde weten of er meer mensen waren met het probleem dat het beeld gaat flikkeren bij het instellen van een helderheid onder de 50%.
Nou heb ik op verschillende fora gelezen dat het vaker voorkomt bij XXODD (of Clevo). En ook hier werd het vermeld. Helaas, want de helderheid bepaalt naar mijn weten ook voor een belangrijk deel het stroomverbruik van het scherm (zeker bij dit CCFL scherm). En als het scherm dus altijd volledig aan blijft staan scheelt dat wel op je accuduur.
Fan
Ook springt de fan toch redelijk snel aan, zelfs in idle situaties met het power plan op power saver.
RAM
Het geheugen is 800MHz volgens de specs in cpu-z, maar draait op 667. Ik kan me voorstellen dat dat te maken heeft met een fsb/ddr ratio beperkingen van de chipset, maar de latencies van het geheugen staan wel op de 800MHz preset. Loose dus. Zeker bij zo'n eenvoudig notebook zal het weinig helpen op de totale prestaties om ze sneller in te stellen (misschien zelfs nadeel ivm benodigde voltage). maar het viel me gewoon op.
Pluspunt: HD
720p beeldmateriaal streamen vanaf mn desktop pc gaat super. Qua bandbreedte haalt de N adapter het probleemloos (ik gebruik hem in G overigens met een linksys WRT54GL). De geforce 9300 kan het makkelijk aan, zolang je DXVA gebruikt. Met 1080p nog niet getest.
Pluspunt: Snelheid
De snelheid ben ik zeer tevreden over. Nou doe ik er ook niet echt heavy dingen mee, maar een beetje afgeslankte versie van Vista (vLite) icm met 3GB ram en een 2,16GHz duo core werkt meer dan prima. De 320GB harddisk kan wat sneller, deze draait 5400 toeren. Maar voorlopig vind ik het voldoende. misschien dat ik hem later dit jaar vervang voor een SSD als de prijzen echt aantrekkelijk worden.
Overall
Ik ben er toch wel blij mee, want ik kan verder geen notebooks vinden met een 13"/14" scherm met >=1440x900 resolutie én HDMI, én onder de 600 euro.
[ Voor 32% gewijzigd door Tom-ass op 11-02-2009 01:22 ]
Als je Vista hebt geïnstalleerd ben je al te laat!KoenCows schreef op dinsdag 10 februari 2009 @ 21:36:
[...]
Nee ik heb Windows Vista Ultimate geïnstalleerd. Ben ervan op de hoogte dat het niet onder XP werkt. Ik heb de installatie gedaan zoals in de handleiding staat. http://www.xxodd.nl/manua...tu%20manual%20english.pdf bladzijde 130. Je moet eerst iets in de bios aanpassen. De bios staat op XP en die moet je naar Vista zetten, zodat het kan werken. Als ik dat doe Exit and Save changes krijg ik een blue screen of death. Met geen mogelijkheid start Vista dan op. Als ik de bios dan weer op XP zet loopt hij als een tirelier. Ik heb al eens geprobeerd om dan maar alleen de driver te installeren (zonder iets aan de bios te doen). Hij doet het wel, herkent iets, maar als ik dan bijvoorbeeld readyboost instel, herstart, staat deze functie weer uit (door de bios mss?). Hij herkent hem dus wel, maar iets ermee doen is vrij lastig. Ik ben nu maar de laatste versie aan het downloaden van de driver. Maar ik weet dus niet of het werkt. Als ik het programma opstart zegt hij ook dat het Turbo Memory niet herkent wordt, maar evenlater even wel. Want ik zie dat het een 4GB module is. Heeft het iets te maken met het feit dat dit versie 2.0 is?
Intel Turbo Memory kun je alleen activeren TIJDENS de instal..
1) Dus even activeren in het bios..
2) Windows dvd erin
3) Windows formateren/installeren
En klaar,
Gisterennacht tijdens ingeving ook opgekomen. Bios verandert en meteen geinstalleerd weer, want een blue screen, dat kan alleen maar windows zijn en geen hardware:-P. Vanavond verder installeren.Von Henkel schreef op woensdag 11 februari 2009 @ 09:10:
[...]
Als je Vista hebt geïnstalleerd ben je al te laat!
Intel Turbo Memory kun je alleen activeren TIJDENS de instal..
1) Dus even activeren in het bios..
2) Windows dvd erin
3) Windows formateren/installeren
En klaar,
[ Voor 53% gewijzigd door KoenCows op 11-02-2009 11:39 ]
Hun houden die defecte schermen bewust vast, om ze te verstrekken aan mensen die niet betalen!
Een winkelier die deze garanties niet geeft loop je procentueel heel weinig kans op een slecht scherm.
Eigenlijk best logisch
[ Voor 3% gewijzigd door Von Henkel op 11-02-2009 12:22 ]
Ik heb het wat onvoorzichtiger gedaan, met de bovenkant van mn nagel wat druk uitgeoefend en een soort ronddraaiende beweging gemaakt. Terwijl het scherm aanstond. Er zijn meer trucjes die soms schijnen te werken, zoals het snel afwisselen tussen zwart en wit met een programma. Even googlen en je vindt er een aantal.KoenCows schreef op woensdag 11 februari 2009 @ 11:38:
Ik heb ook een rode pixel! Op mijn XXODD XNi760tu3. Jou advies is met een theedoek over de pixel wrijven? Terwijl het scherm aan staat? Stomme schermen
[ Voor 13% gewijzigd door Tom-ass op 11-02-2009 12:14 ]
Nee precies. Dat heb ik al geprobeerd. J-screenfix en Death Pixel Tester. Vanavond ga ik het weer proberen. Fingers crossed.Tom-ass schreef op woensdag 11 februari 2009 @ 12:10:
[...]
Ik heb het wat onvoorzichtiger gedaan, met de bovenkant van mn nagel wat druk uitgeoefend en een soort ronddraaiende beweging gemaakt. Terwijl het scherm aanstond. Er zijn meer trucjes die soms schijnen te werken, zoals het snel afwisselen tussen zwart en wit met een programma. Even googlen en je vindt er een aantal.
Veel waar voor je geld als je naar de specs kijkt, maar de negatieve verhalen over XXODD schermen en service houden me een beetje tegen.
Inclusief dode pixel garantie (die een must lijkt te zijn) komt de XNi760tu3 met de volgende specs op 742 euro:
T3400 processor
3 GB RAM
GeForce 9300M GS
15 inch 1680x1050
320 GB HD
geen OS
http://www.xxodd.nl/index.php?p=bestel&ID=419&a=1
Voor 130 euro meer heb je ook een Thinkpad SL500 met vrijwel dezelfde specs, maar wel een betere processor (T7370), legale Windows Vista/XP, en waarschijnlijk stevigere behuizing en beter scherm:
http://www.computerpirate...le=itemnrjafuk-super.html
Mijn eerste indruk:
Scherm
Scherm is glanzend, maar niet storend als er een beeld op het scherm staat. Kijkhoek is vanaf de zijkant erg goed, vanaf boven ietsje minder, maar nog wel goed. Vooralsnog geen dode pixels, maar ik had wel pixel garantie genomen. Ik hou mijn scherm aandachtig in de gaten de komende dagen
De resolutie van 1920x1200 geeft best kleine letters op het scherm, maar de letters zijn wel scherp. Er is goed mee te werken op deze resolutie.
Update: Onderkant van het scherm heeft een beetje last van het doorbloeden van de verlichting. De linker en rechter onderkant hoeken zijn ietjes donkerder. Test met DPT heeft geen defecte pixels aangetoond
Toetsenbord
Toetsenbord is prima, al is de aanslag aan de rechterkant (rond de L) wat losser, alsof er ruimte onder het keyboard zit. Er zit ook een vingerafdrukbeveiliging op. Persoonlijk vind ik dat dood irritant en dat moet ik ook nog zien te verwijderen
Update: Het toetsenbord voelt onder de L toch wel wat gammel aan.
Geluid en geluidsproductie
Over de geluidsproductie ben ik tot op heden dik tevreden. In rust lekker stil, tijdens gewoon wat windowsen en surfen ook, al slaat soms even de fan aan. Bij wat meer werk hoor je de extra fan aanslaan, maar dat stoort mij niet. Ik heb nog geen games ofzo gedaan, dus daar kan ik niks over zeggen.
Update: Tijdens een stressvolle 3dMark06 run ging de fan wel hoorbaar aan, een hoog zoem geluid, maar voor mij nog steeds acceptabel, niet storend, maar dat is natuurlijk wel persoonlijk.
Update2: Het geluid van de boxen kan behoorlijk hard en klinkt ook zeer acceptabel!
Warmte
Mijn vorige laptop (Intel Dothan 1.98 2mb cache met Mobility Radeon 9700 256MB) werd met gamen erg heet
aan de rechterkant en ook het toetsenbord aan de rechterkant. Overigens verder zonder gevolgen voor stabiliteit etc. De XXODD word stressed (3dmark advantage) nauwelijks warm. Slechts zeer lichtjes aan de rechterkant onder het toetsenbord.
Vista x64 Ultimate
Ik moet wel echt enorm wennen aan Vista. Ik heb nog altijd XP gebruikt en ik word nu gek van oa de UAC vensters die Me om de oren vliegen. En ik heb Vista Ultimate inclusief SP1 en nog moet ik 700MB aan updates installeren. Installaties van programma's gaan wel erg traag vind ik. Ik weet niet of dat Vista eigen is?
Ik heb tot nu toe 1x een complete freeze van het systeem gehad. Of dat Vista was of hardware, geen idee. Ik moest in elk geval de laptop uit en aanzetten..... eeeek!
Benchmarks
Ik heb eenmaal 3DMark06 gerund (default settings, geen AA, 1280x1024) en een score van 9822 3DMarks gehaald. Lijkt me redelijk binnen specs als ik in deze chart kijk (regel 9). Ik weet alleen niet met welke cpu ze die chart hebben gedaan. Overigens vond ik de cpu benchmarks erg traag. Ik wil nog aparte cpu benchmarks gaan runnen. Als iemand suggesties heeft over welke benchmarks goed zijn voor het meten van de cpu prestaties, dan hou ik me aanbevolen!
Update:
3DMark Vantage benchmark gerund en een score gehaald van P4318. Dit lijkt mij een lage score?
Valt me dus tegen. Ik weet niet zo goed of die score representief is, of zou ik hoger moeten scoren ?
Update2:
Ik heb CPU Free Benchmark 2.2 gerund en haal daar een score van 23.93s. Ik vind echter geen vergelijkingslijst om te zien of dit een goede score is.
Ik heb ook Passmark Performance test 6.1 64bitgerund en alleen de CPU tests gedaan (Tests>cpu>all) en haal dan een cpu mark van 2294.2
Dit vergelijk ik met url[=http://www.cpubenchmark.net/common_cpus.html]deze lijst[/url]. Ook daar zie ik niet echt of dit nu een goede score is.
Games/Graphics
Als eerste game heb ik The Witcher Enhanced edition gekozen. Een rpg met een pittige 3d engine.
Ik draai het 1920x1200 32bit color 2xAA 8xAni alles op high en het loopt als een t**t
Als ik meer software en games heb geinstalleerd zal ik een update doen, oa met wat benchmarks.
Update:
Gothic 3 Forsaken Gods geinstalleerd. Op 1920x1200 opties custom alles max (8x ani, 2x AA, HDR, etc) super soepel. De enige vertragingen die je merkt zijn als er iets van de HD moet worden gehaald.
Service
Ik heb de laptop bij notebooktotaal.nl gekocht en de service is prima.
Er word snel op je mailtjes gereageerd en je wordt goed geholpen!
Overigens, met welk programmaatje zou ik het best kunnen zien (checken) welke hardware erin zit ?
[ Voor 56% gewijzigd door -SaveMe- op 13-02-2009 16:29 ]
Anoniem: 270474
Het meestgebruikte programma om op pixel"problemen" te testen is het programma DPT.
U kunt deze hier downloaden: http://www.dataproductservices.com/dpt
Een programma om te controleren welke hardware in uw systeem zit is in de basis Apparaatbeheer, maar ook de programma's Sisoft Sandra, en AIDA 32 zijn veelgebruikt.
Met vriendelijke groet,
Notebook Totaal
Ik heb deze gebruikt:-SaveMe- schreef op woensdag 11 februari 2009 @ 16:10:[...]
Overigens, met welk programmaatje zou ik het best kunnen zien (checken) welke hardware erin zit ?
meuk: HWiNFO32 2.37 build 193 bèta
Is een soort everest, maar dan freeware.
Directe link naar laatste stable versie: http://www.hwinfo.sk/files/hw32_237.exe
[ Voor 9% gewijzigd door Tom-ass op 11-02-2009 16:44 ]
Off-topic: Vista is al ruim een half uur (!!) bezig om het Engels taalpakket te installeren. En ik heb zo'n hekel aan Nederlandstalige Windows
Grrrrrr, wil ik Vista activeren krijg ik de melding dat de product key al in use is. En ik heb gewoon een legale Vista Ultimate voor 200 pietermannen gekocht!!!!
Edit:
Mijn bevindingen wat geupdate (geluid en 3dmark06)
Edit2:
Volgens HardwareInfo32 runt mijn memory op dual channel 532Mhz. Klopt dit? Dit zou toch 1066Mhz moeten zijn. Of volgt dat uit x2 (dual channel) ?
[ Voor 51% gewijzigd door -SaveMe- op 11-02-2009 18:17 ]
Hier nog een link naar wat vista tweaks die je eventueel kan uitvoeren, oa UAC uitzetten.-SaveMe- schreef op woensdag 11 februari 2009 @ 16:54:
Dank beiden voor de links! Ik neem ze mee in mijn uigebreide test en zal er hier verslag van doen.
Off-topic: Vista is al ruim een half uur (!!) bezig om het Engels taalpakket te installeren. En ik heb zo'n hekel aan Nederlandstalige Windows
Grrrrrr, wil ik Vista activeren krijg ik de melding dat de product key al in use is. En ik heb gewoon een legale Vista Ultimate voor 200 pietermannen gekocht!!!!
Edit:
Mijn bevindingen wat geupdate (geluid en 3dmark06)
Edit2:
Volgens HardwareInfo32 runt mijn memory op dual channel 532Mhz. Klopt dit? Dit zou toch 1066Mhz moeten zijn. Of volgt dat uit x2 (dual channel) ?
http://www.blackviper.com/WinVista/supertweaks.htm
Heb je je chipset al geinstalleerd? Misschien kan je in je bios nog wat RAM instellingen wijzigen, of kijken of het op de goede frequentie loopt.
Edit- Trouwens, die 3Dmark06 score lijkt me netjes, en die cpu benchmarks van 3Dmark06 gaan nooit soepel. Zelfs met een dikke quadcore kom je daar niet boven de 4fps uit.
[ Voor 7% gewijzigd door ToeingTheLine op 11-02-2009 18:34 ]
Life is what you others make it.
Wat ik overigens erg irritant vind aan Vista is dat als ik een programma wil runnen/installeren er een dikke 15 seconden (soms nog langer) niks gebeurt en dat ik dan pas een UAC dialog voor mijn kiezen krijg...
@falling_down: hoe zit dat met safety als ik de UAC eruit sloop ?
De meeste mensen klikken toch wel op "continue" dus maakt het uiteindelijk toch niets uit.
Als je UAC uitzet komt er dacht ik ook een melding van (dus een melding over dat de melding uitstaat =/ ). Die kan je weer uitzetten in control panel--->security center---->change the way security center alerts me (links in die blauwe balk) en dan voor "don't notify me and don't display the icon" kiezen.
Ik kijk het nog even aan en besluit dan wel of ik em uitzet. Vooralsnog is het alleen maar irritant.falling_down schreef op woensdag 11 februari 2009 @ 19:06:
Bedoel je veiligheid voor jezelf? Ik weet niet wat voor gebruiker jij bent, maar ik weet van mijzelf dat ik alleen veilige software installeer en dat als ik iets verander ik dat doe met een goede reden.
De meeste mensen klikken toch wel op "continue" dus maakt het uiteindelijk toch niets uit.
Als je UAC uitzet komt er dacht ik ook een melding van (dus een melding over dat de melding uitstaat =/ ). Die kan je weer uitzetten in control panel--->security center---->change the way security center alerts me (links in die blauwe balk) en dan voor "don't notify me and don't display the icon" kiezen.
Zelfs als ik SHIFT-DEL op een folder doe komt er nog een dialog... doh!
Ik ga maar eens op zoek naar een Vista topic hier
On-topic:
Het toetsenbord rond de L vind ik toch wel wat gammel. Misschien slechts een kwestie van wennen...
[ Voor 7% gewijzigd door -SaveMe- op 11-02-2009 19:22 ]
Enige keer dat ik UAC moest inschakelen is omdat Live Mesh! moest installeren.
Verder zie je mij de komende week niet meer op het forum verschijnen, XNi860tu-GS8 en XNi730t zijn gearriveerd
Notebook Totaal, bedankt!

@DaMarcus: veel speelplezier! zal hier ook wel lukken
Edit:
Games draaien er echt wel superstrak op. Mjammie
[ Voor 14% gewijzigd door -SaveMe- op 12-02-2009 17:31 ]
Ik heb 3DMark Vantage gedraaid en de score ervan valt me tegen: P4318 (GPU score 4011, CPU score 5604). Nu moet ik bekennen dat het me niet gelukt is vergelijkbare data (systemen) te vinden, dus of deze score nu redelijk is ??
Ik heb de Passmark CPU test gerund en ik haalde slechts een score van 863 (!?), terwijl volgens deze chart de T9600 zo'n 1700 punten moet scoren ?
Als iemand een goede, betrouwbare cpu benchmark weet dan hou ik me aanbevolen. Ik wil graag weten of mijn dure machientje performt zoals het zou moeten. Beetje paranoia geef ik toe
[ Voor 37% gewijzigd door -SaveMe- op 12-02-2009 19:47 ]
Welke Graphics kaart is nu beter? De 9800 GS 1 Gig of de 9800 GTS van 512 mb? De GTS behaalt meer punten in 3d mark maar de 9800 GS staat wel hoger in het lijstje met de beste videokaarten:S
Save-me... Wat zijn precies je specs? Kan ze namelijk nergens lezen... Ben beniewd
Meer prunten in 3dmark lijkt me de betere kaart ?willem1509 schreef op donderdag 12 februari 2009 @ 20:49:
Even een vraagje..
Welke Graphics kaart is nu beter? De 9800 GS 1 Gig of de 9800 GTS van 512 mb? De GTS behaalt meer punten in 3d mark maar de 9800 GS staat wel hoger in het lijstje met de beste videokaarten:S
Save-me... Wat zijn precies je specs? Kan ze namelijk nergens lezen... Ben beniewd
Mijn specs staan iets eerder in dit topic.
Ik heb dat Passmark geinstalleerd en een paar CPU runs gedaan om te vergelijken voor je, en ik krijg 2067,5 CPU Marks, en de Passmark rating voor mn laptop is 895,6.-SaveMe- schreef op donderdag 12 februari 2009 @ 18:26:
Ik heb mijn bevindingen weer wat geupdate.
Ik heb 3DMark Vantage gedraaid en de score ervan valt me tegen: P4318 (GPU score 4011, CPU score 5604). Nu moet ik bekennen dat het me niet gelukt is vergelijkbare data (systemen) te vinden, dus of deze score nu redelijk is ??
Ik heb de Passmark CPU test gerund en ik haalde slechts een score van 863 (!?), terwijl volgens deze chart de T9600 zo'n 1700 punten moet scoren ?
Als iemand een goede, betrouwbare cpu benchmark weet dan hou ik me aanbevolen. Ik wil graag weten of mijn dure machientje performt zoals het zou moeten. Beetje paranoia geef ik toe
Hier een link naar de CPU marks voor vergelijking:
http://www.cpubenchmark.net/common_cpus.html
Als jij daar 863 hebt is dat idd erg weinig. Misschien staat je processor op een lagere frequentie. Wat staat er in power options in control panel? Je kan daar ook per mode (balanced, power saver, high performance) aangeven wat de max en min clock van je cpu is. Ik kan op mijn laptop speedstep niet uitzetten (ook niet via bios), en hij clocked dus altijd terug als er geen belasting is (via multiplier).
Download CPU-Z eens, en kijk op wat voor frequentie hij loopt, idle en stressed.
Als dat niet werkt kan je misschien beter een nieuw topic aanmaken, zodat het niet (verder) offtopic gaat.
[ Voor 3% gewijzigd door ToeingTheLine op 13-02-2009 10:04 ]
Shit nu heb ik helemaal het idee dat mijn systeem niet presteert zoals het hoort
De CPU Mark score was ongeveer hetzelfde (2080 om 2060).
Heb je mijn tips hierboven al geprobeerd? CPU-Z en in Power options in Control Panel kijken om te zien of je wel een T9600 hebt en op welke frequentie hij draait. (CPU-Z is een klein simpel programma dat je niet eens hoeft te installeren).
Edit: Heb je trouwens je chipset geinstallleerd?
Nog een ander (gratis en klein) programma om mee te benchmarken:
http://www.softpedia.com/...UMark-Download-10213.html
Ik krijg daar een score van 25.72. Test duurt een minuut ofzo.
[ Voor 23% gewijzigd door ToeingTheLine op 13-02-2009 10:56 ]
Alleen het testen vd cpu leverde een cpumark van 2294 op. Met dat kleine programmatje haal ik een score van 23.93s.
Ik heb geen enkele driver geinstalleerd. Systeem was voorgeinstalleerd mett Vista Ultimate x64 en in devicemanager ziet alles er ok uit.
[ Voor 22% gewijzigd door -SaveMe- op 13-02-2009 14:16 ]
Anoniem: 291467
Ik ben aan het overwegen om de nieuwe 18.4" laptop van xxodd te kopen.
Ze zijn pas over een paar weken beschikbaar.
Maar hoe is de beeldkwaliteit / kijkhoek / brightness / blackness van de schermen ( dus de 15 en 17" schermen)?
Ik gok dat dat wel vergelijkbaar gaat zijn.
Ik vind hier weinig informatie over.
Alvast bedankt.
Op de HME (Hét Multimedia Event) zagen CLB en ik een 18.4"-notebook van Sony. Ik ben liefhebber van notebooks met een hoge schermgrootte maar 18.4" gaat me wat te ver. Als we de keerzijde bekijken; een 'grote' notebook met Full HD-scherm voor dat bedrag kom je niet snel tegen.
De schermkwaliteit ben ik over te spreken. Geen grainy scherm (geelachtig), goed contrast en een prima inkijkhoek. M'n ervaring baseer ik op de XNi860tu en M570ru. De kleinere notebooks (720r en 730t) hebben trouwens ook een prima scherm.
Ik blijf persoonlijk een 15inch met 1600+ resolutie het mooiste vinden.
* bitpixl is nog steeds erg blij met zijn M860tu
Anoniem: 291467
18.4" is idd gigantisch voor een laptop. Mijn lap is nl niet zo breed
Maar daar krijg ik de beste config in geduwd voor mijn budget. (rond 1000€ dus).
Keuzes, keuzes. Was het maar zo simpel als een desktop.
Bedankt dus. Moest de aankoop doorgaan, dan zal ik hier ook mijn feedback placeren.
Anoniem: 290661
[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 290661 op 16-02-2009 21:50 ]
Nou dan betaal je het vrijwel altijd want ik kan me geen bedrijf heugen wat die optie niet aanbied.Het kan niet vaak genoeg gezegd worden, winkels die een meerprijs rekenen voor een dode pixel controle moet je ten alle tijde betalen!
Blijf het belachelijk vinden overigens dat voor zoiets betaald moet worden (en procentueel gezien betaal je er FLINK voor), ook een scherm moet gewoon 100% werken
Alstublaft, bovenste linkje geeft antwoord
Toevallig ook iemand voor de M760TU? Heb al op google gezocht. Vooral Franse meuk. Op de site van Clevo alleen iets voor de M746TU.DaMarcus schreef op woensdag 18 februari 2009 @ 17:44:
Het zoeken naar resultaten via een zoekmachine is werkelijk teveel gevraagd of niet?
Alstublaft, bovenste linkje geeft antwoord