Os-en copieren van schijf1 naar schijf2

Pagina: 1
Acties:

• WernerL
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14:54
En daar ben ik weer met een vraag. :-)

Voor de mensen die dit topic hebben gevolgd, ik heb ondertussen een nieuwe hdd welke wel werkt. :-)

Nu heb ik dus het volgende in mijn PC:

maxtor IDE schijf (daar draait linux en windows op)
sata schijf 1 (staat muziek/films en mijn /home directory op)
en mijn nieuwe sata schijf

3 hdd's dus. Nu wil ik de IDE schijf uit mijn pc hebben en deze in een swap rack stoppen. (die heb ik een) zodat ik deze vrij trage schijf kan gebruiken als backup hdd. Nu wil ik het volgende eerst doen voordat de schijf uit mijn pc gaat.

Ik wil linux en windows naar mijn nieuwe sata schijf copieren zonder dingen te slopen. Kan dat ? :-) En hoe? zijn daar gratis en opensource prorgammaatjes voor?

Roses are red, violets are blue, unexpected '{' on line 32.

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-12-2025
Het lijkt mij dat je de onder Linux schijf gewoon byte voor byte kunt kopieren met dd.

Of Windows dit 'waardeert' hangt waarschijnlijk vanaf of je IDE-controller-drivers niet verschillend zijn voor die IDE schijf en die SATA-schijf.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
kalizec schreef op zaterdag 10 januari 2009 @ 15:09:
Het lijkt mij dat je de onder Linux schijf gewoon byte voor byte kunt kopieren met dd.

Of Windows dit 'waardeert' hangt waarschijnlijk vanaf of je IDE-controller-drivers niet verschillend zijn voor die IDE schijf en die SATA-schijf.
Ik zat ook aan dd te denken, maar ik denk dat hij snelkoppelingen en dergelijke werkende wil houden, dan is het antwoord van grizzlybeer beter :)

Edit:
Nu ik het doorlees:
Je wilt dus je Windows- en Linuxinstallatie op de nieuwe schijf zetten?
Dan zou ik inderdaad ook voor dd of iets dergelijks gaan en dan de bootmanager en mbr fixen.

[ Voor 16% gewijzigd door anandus op 10-01-2009 15:11 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Gewoon je disk clonen, kan met allerlei tools, oa met livedisks. (en ik heb volgens mij Norton Ghost gebruikt)

Waar je daarna op moet letten is dat je boot.ini nog wel klopt, of het dualboot-ding dat jij gebruikt. Met Linux heb ik geen ervaring op dit gebied, maar Windows zou misschien nog in de knoei kunnen komen als de letter van de drive veranderd is, dan zouden er wat reg-edits gedaan moeten worden. Zelf had ik hier geen last van; m'n OS-schijf is nu D: terwijl die eerst C: was, buiten het clonen ging alles 'zomaar' goed.

[ Voor 4% gewijzigd door TheZeroorez op 10-01-2009 15:11 ]

• kalizec
Mocht je met DD aan de gang gaan. Pas erg op met je parameters. Als je ze omwisselt ben je je volle schijf met de nullen die op de lege schijf staan. Verder lijkt het me dat je eea prima kunt uitproberen gezien je altijd 'terug' kunt naar de nog werkende, oudere schijf.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• WernerL
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14:54
Ik zie dat dd standaard op mijn arch bak aanwezig is.

Dus stel ik doe dit:

dd if=/dev/sda of=/dev/sdb

Dan zou alles wat op sda staat gecopieerd moeten worden naar sdb ? En dd maakt het niet uit dat er een ext3, ntfs en swap partitie op aanwezig is ? :-)

Roses are red, violets are blue, unexpected '{' on line 32.

• kalizec
Ik zou er nog even iets aan toe voegen.
Linux “data-dumps” the binary pattern it reads from the input device and then writes on the output device using the block size specified. The “bs=32256” represents one complete track of 63 sectors each with 512 bytes. This is about the optimum in my experience with the hardware I have. Omitting the bs parameter will cause dd to default to 512 bytes in each transfer and can slow down the process significantly.
Dus "dd if=/dev/sda of=/dev/sdb bs=32256". Waarbij "if" de bron en "of" het doel is.

PS. Het maakt idd niet uit wat voor filesystem er nu op staat. Achteraf kun je even met een GParted LiveCD (of een willekeurige andere partitiemanager) de extra ruimte op de nieuwe disk toevoegen aan de bestaande partities.

[ Voor 14% gewijzigd door kalizec op 10-01-2009 17:56 ]

Pagina: 1