PC start niet op met nieuwe SATA-2 schijf.

Pagina: 1
Acties:

• WernerL
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14:54
Hallo tweakers.. :-)

Ik heb een nieuwe harde schijf gekocht vorige week en heb deze in mijn pc gezet. En ik had beter gekeken of mijn mobo wel SATA2 ondersteund of niet want dat doet ie niet. Hoedanook, een sata2 schijf zou als het goed is terug moeten schakelen naar SATA1 als mijn mobo het niet ondersteund. Maar dat doet ie niet. Als ik de SATA2 schijf aansluit en ik mijn pc aanzet gaat voor 1 seconde de fans draaien en vervolgens valt alles weer stil.. 8)7

Ik heb echt alles geprobreerd om mijn hdd aan de gang te krijgen maar het wil maar niet. zie ik iets over het hoofd ? Ik heb het gewoon aangesloten zoals mijn andere sata schijf.

Ik heb een Gigabyte moederbord uit de S-serie. Het exacte modelnaam (volgens de doos) is GA-M61PM-S2 en de hardeschijf is van seagate.

iemand enig idee waarom mijn pc het niet doet met de hdd gekoppeld ?

Roses are red, violets are blue, unexpected '{' on line 32.

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Bij sommige SATA2 schijven heb je een jumper of dip-switch om terug te schakelen naar SATA150, dit zou je even kunnen controleren.

Echter lijkt het er meer op of de voeding het niet helemaal trekt, zit hij al bijna aan zijn top?

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

Verwijderd

Mocht je de Seagate schijf net gekocht hebben dan is het een optie om 'm om te ruilen om een hardware fout/defect van de HDD uit te sluiten.

Een jumper plaatsen op de schijf is inderdaad een goed aandachtspunt. Doch, ik kan me echt niet voorstellen dat dat de reden zal zijn dat je computer niet op wil starten.
(Enigzins onmogelijk zou ik zeggen.)

• WernerL
Ook als ik een andere hdd en/of dvdspeler loskoppel start pc niet op met de hdd. Dus voeding zal het niet zijn. Echt hi-end hardware heb ik ook niet. Redelijk mid-range en een 400watt voeding.

Een dip-switch is niet aanwezig op de hdd. (kan ik nog wel even controlleren, kast staat atm open)..

[ Voor 23% gewijzigd door WernerL op 07-01-2009 14:08 ]

Verwijderd

Zou je het type nummer van je schijf eens willen geven?
Eens kijken of ik iets kan vinden over een SATA 300/150 configuratie m.b.t. het jumperen.

• WernerL
Wat ik zo op de hdd zie staan is:
Seagate certified HDD
90F490R

//edit
maar die code geeft geen zoekresultaten.
Ik zet even mijn pc uit, en haal de hdd eruit dan kan ik het beter zien. :-)

[ Voor 50% gewijzigd door WernerL op 07-01-2009 14:41 ]

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-01 06:54

Wiethoofd

Broadcast TOM

POST je computer wel op het moment dat je sata schijf het enige mediadevice is wat aangesloten is? Doe eens een BIOS update en pak meteen de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter er bij en ga testen hoe het eventueel op te lossen valt.

Doet de schijf het wel in een andere computer (desnoods die van een buurman oid)?

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• ByteDelight
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-12-2025

ByteDelight

Retro computing is alive!

Volgens mij zeg je nergens wat er gebeurt als je alleen de voedings-stekker van de nieuwe SATA schijf aansluit, en de datakabel los laat.
Start de computer dan ook niet op? Dan kan het niet anders dan dat de schijf defect is.

Ook ik zie geen reden waarom je systeem niet op zou starten wanneer je een eventueel 'incompatible' schijf aansluit.
Maar ik ben benieuwd naar de uiteindelijke reden.

Retro Computer hardware: http://bytedelight.com

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Je hebt toch niet de gewone molex-voeding + de S-ATA voeding tegelijk aangesloten? (bij sommige modellen harddisks kan dit)

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

• ByteDelight
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-12-2025

ByteDelight

Retro computing is alive!

Magic schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 14:51:
Je hebt toch niet de gewone molex-voeding + de S-ATA voeding tegelijk aangesloten? (bij sommige modellen harddisks kan dit)
Ajaj, dat zal toch niet?

Retro Computer hardware: http://bytedelight.com

• WernerL
Magic, nee maar 1 voedingstekker. Er zit ook alleen maar een S-ATA voeding op.
Hoedanook, ik heb net de hdd aangesluiten ZONDER datakabel. Dus alleen de voedingsstekker. De PC start op, maar er kwam gewoon rook van de hdd af en hij begon te stinken... :S Erhm volgens mij is de HDD gewoon niet goed.

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-01 06:54

Wiethoofd

Broadcast TOM

WernerL schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 14:57:
maar er kwam gewoon rook van de hdd af en hij begon te stinken...
Uit de PMG FAQ
Electronica werkt op rook, als de rook eruit is, werkt het niet meer :+

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• WernerL
En nu krijg ik vast geen garantie meer bij alternate omdat ie gerookt heeft. :(
Zag ik in de RMA pdf staan net.. damnit.

Hoedanook, het was geen fout van mezelf dus ik probeer het gewoon. :P

Pagina: 1