Toon posts:

Waarom oververhitting met Cooler Master Hyper Z600+case fan?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Waarom raakt mijn systeem oververhit met een Cooler Master Hyper Z600 + casefan

Na het lezen van diverse zeer positieve reviews die lieten zien dat met de volledig passieve Cooler Master Hyper Z600 CPU fan zeer acceptabele idle- en stress-temperaturen worden bereikt heb ik mijn Intel stock CPU fan vervangen door deze Hyper Z600.

Vervolgens is mijn CPU temp echter steeds rond de 60 graden bij normaal gebruik van internet en Word (geen games) en als ik met Orthos de CPU stress wordt ie 75-80 graden. Idle komt hij niet onder de 50 graden. Gezien de reviews en mijn systeemcomponenten kan ik me niet voorstellen dat ik daarmee genoegen kan nemen. Met mijn 120 mm case fan en Hyper Z600 zou ik geen enkel probleem moeten hebben.

Systeem:
mobo: ASUS P5GD1 (3 PCI, 3 PCI-Ex1, 1 PCI-Ex16, Gigabit LAN)
processor: Intel P4 530 3.0 Ghz (socket 775) (FSB 200 Mhz, rated FSB 800, multiplier 15)
chipset : Intel i915P
geheugen: 1x 512 MB DDR Kingston
harddisk: Maxtor 3.5" 160 GB SATA 7200 RPM
graka: ASUS EAH 3450 (passief gekoeld)
CPU fan: Cooler Master Hypzer Z600
Case fan: Nexus 120 mm met PWM * achterboven in geplaatst, blazend naar boven en naar buiten

* heeft 4 pins vanwege de PWM (pulse width modulation, zodat ie op geleide van de temperatuur harder of zachter gaat blazen), maar ik heb maar één 4-pin aansluiting op mobo en die was voor de CPU fan. Die heb ik nu niet meer nodig, maar ook in die aansluiting nam het toerental niet af. Nu heb ik deze case fan aangesloten op een Zalman Fanmate 2 en aangesloten op een 3-pinsaansluiting. Daarmee kan ik varieren van 800 tot 1600 toeren, wat vreemd genoeg geen verschil oplevert in de CPU temp.

Testen na installatie:
1. CPU temp na het installeren van de Hyper Z600
- idle ongeveer 40-50 graden
- fully stressed (Orthos) ca. 75 graden

2. Een uur later (zonder dat computer uit was geweest om af te koelen) weer opnieuw opgestart en wonderbaarlijk genoeg bleef de CPU temp op 45-48 graden hangen, zelfs volledig gestresst met Orthos en spelen van GTA vice city (niet het meest veeleisende spel, maar had ff niks anders geinstalleerd). Dus ik dacht even dat ie als een wonder 'normaal' deed, ook al is zelfs 45 graden idle niet echt in lijn met die reviews.

3. De volgende dag (na nacht uitgestaan te hebben) weer opgestart, terug bij af. Werd 75 graden bij stress en even later startte hij zelfs op met 78 graden! Dus ik werd even bang dat ik helemaal niet meer aan kon doen. Nu blijft ie echter op 55 graden hangen als ik hem alleen voor internet en dat soort dingen gebruik.

Anyway, ik krijg de indruk dat ik iets verkeerd heb gedaan. Zo vond ik de koelpasta nogal onhandig. Die moet je heel dun uitsmeren, maar hij was zo dik dat dat niet te doen was, dus ik hoop dat er een goed laagje op zit. Verder zou het misschien aan de airflow kunnen liggen, maar al met al vind ik het maar raar dat ie zo warm wordt. Met een case fan erbij zou hij toch in ieder geval onder de 65 moeten blijven en volgens de reviews nog veel en veel lager moeten blijven.

Bijgaand een paar foto's om een indruk te krijgen van de airflow en de configuratie van de componenten t.o.v. elkaar.

Afbeeldingslocatie: http://sites.google.com/site/kibago/Home/DSC07702k.JPG?attredirects=0

Afbeeldingslocatie: http://sites.google.com/site/kibago/Home/DSC07703k.JPG?attredirects=0

Afbeeldingslocatie: http://sites.google.com/site/kibago/Home/DSC07704k.JPG?attredirects=0

Afbeeldingslocatie: http://sites.google.com/site/kibago/Home/DSC07705k.JPG?attredirects=0 Afbeeldingslocatie: http://sites.google.com/site/kibago/Home/DSC07707k.JPG?attredirects=0

Waar ik zelf aan gedacht heb:
- koelpasta niet goed verdeeld (te dik of te dun)
- onvoldoende airflow
- onvoldoende fans (maar dat zou niet zo moeten zijn gezien de reviews)

Mijn vraag:
Waarom wordt mijn cpu zo warm en wat kan ik eraan doen?

• Bas_S
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-05-2022
En als je een fan direct op de koeltoren laat blazen? Voelt de koeler heet? Hangt hij niet scheef waardoor hij maar voor de helft contact maakt met de CPU? (leg de kast eens op z'n zij..)

Chip-Con Prometeia|Opteron 144|OCZ EL PC3200(TCCD)|Corsair XMS PC3500C2 Rev1.1(BH-5)|DFI LP NF4 SLI-DR|MSI K8N NEO2|nVIDIA GeForce 6800Ultra|Leadtek GeForce4 TI4600|8v Multipoint Injection

Verwijderd

Topicstarter
De koeler voelt warm aan, maar ik kan met groot gemak mn hand erop laten liggen

Hij lijkt niet scheef te hangen, maar als dat het probleem is zal het wel zo subtiel zijn dat dat niet te zien is. De schroeven zitten echt muurvast in ieder geval.

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:12
Koelpasta moet je ook niet uitsmeren. Je doet een heel dun druppeltje (ter grootte van rijstkorreltje) in het midden van je CPU. Doordat de koeler op je CPU drukt perst ie dit over het gehele oppervlak..

Verwijderd

Topicstarter
Wat suggesties uitgeprobeerd:

- op de zijkant leggen maakt geen verschil
- oude case fan laten blazen vanaf de zijkant (dus niet gemonteerd maar neergezet) maakt geen verschil, hooguit 2 graden

Nu uit voorzorg een grote ventilator (zo eentje van een cm of 30-40 in doorsnee die je in de zomer in de woonkamer zet) op volle kracht vlak naast de (open) kast gezet. Na een kwartier blazen ben ik ervanuit gegaan dat hij zijn maximale koeling heeft bereikt:
1. Na 5 minuten zat ie op 46 graden en dat bleef hij de volgende 10 minuten, zonder dat ik de computer gebruikte. Dit vind ik al zorgelijk, omdat ik me niet voor kan stellen dat om het even welke combinatie van case fans en cpu fan zo'n blaaskracht en airflow kan geven (open kast en de case fan blaast ook nog naar buiten)
2. Vervolgens weer cpu gestresst met Orthos en toen hij mét deze enorme ventilator in de open kast de 73 graden haalde heb ik hem uitgezet. Verder stijgen deed ie niet meer denk ik, maar dat vind ik toch echt bizar.

Mijn theorie is nu dat het laagje koelpaste te dik is en isolerend werkt. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat met deze enorme airflow een idle temp van 46 en een stress temp van 73 normaal zijn. Is dat een logische gedachte?

Over de koelpasta lees ik erg verschillende dingen. De een zegt druppeltje en persen maar, de ander zegt bankpasje gebruiken om uit te smeren (wat mij absoluut niet lukte met deze koelpasta).

Verwijderd

De koeler is uitgebreid getest: reviews: Cooler Master Hyper Z600 luchtkoeler getest

e6600 cpu idle nog geen 23 graden en stressed 45...

Vreemd..., het lijkt wel op die koeler er echt niet goed op geplaatst is...

Zit de koeler wel echt muurvast op de processor? goed recht vast derop?

In het midde van de cpu zit de core..., of de core's..., dus een rijskorrel in het midde is mééér als voldoende

Ik zou hem x loshalen..., koelpasta goed verwijderen met wasbenzine of iets... rijstkorrel koelpaste er terug op in het middem, koeler 100% recht monteren zodattie muur vast zit...

En anders gewoon een Thermaltake Bigwater derop hihi :P

• Bas_S
Als de heatspreader een beetje hol is, kun je best een dikke kwak koelpasta gebruiken (en evt. uitsmeren met een bankpas). Een rijstkorrel is wel weinig voor een CPU met IHS.

Chip-Con Prometeia|Opteron 144|OCZ EL PC3200(TCCD)|Corsair XMS PC3500C2 Rev1.1(BH-5)|DFI LP NF4 SLI-DR|MSI K8N NEO2|nVIDIA GeForce 6800Ultra|Leadtek GeForce4 TI4600|8v Multipoint Injection

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat het daadwerkelijk aan de warmteoverdracht van cpu naar koeler moet liggen. Zou ik er daarom niet goed aan doen om te lappen? Dan zijn eventuele holle/bolle oppervlakken ook verleden tijd..

Verwijderd

Bas_S schreef op vrijdag 09 januari 2009 @ 13:05:
Als de heatspreader een beetje hol is, kun je best een dikke kwak koelpasta gebruiken (en evt. uitsmeren met een bankpas). Een rijstkorrel is wel weinig voor een CPU met IHS.
onzin.... :O

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-01 16:25
Koelpasta vernieuwen, zo dun mogelijk erop doen, als je afstrijk met bankpas moet hij bijna niet dunner kunnen.

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Monteer hem gewoon helemaal opnieuw? Dus er af en opnieuw er op en goed kijken of hij goed aan sluit. Je hebt hem waarschijnlijk gewoon verkeerd gemonteerd.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Bas_S
Die discussie kan hier;
Tegenstrijdige instructies voor het aanbrengen van koelpasta
Goede handleiding;
http://www.arcticsilver.c...s_as5_intel_quad_wcap.pdf

Maar als je er teveel (of te weinig) op gedaan had, zou je niet dit soort temps hebben. Ik vermoed dat de cooler niet helemaal goed is gemonteerd.

[ Voor 32% gewijzigd door Bas_S op 09-01-2009 16:07 ]

Verwijderd

Topicstarter
Wat kan er dan verder nog verkeerd gaan aan het monteren, want verder zou ik niet zo goed weten wat er anders moet. Het is alleen een kwestie van plaatje op de koeler, vastschroeven en op de vier uiteinden schroeven door mobo, aan de achterkant vastzetten met de moeren tegen de meegeleverde backplate.

Ik ga hem hoe dan ook opnieuw monteren en mogelijk ook lappen, maar ik weet verder echt niet wát ik precies anders kan doen bij het monteren.

Verwijderd

Topicstarter
Update: lappen goed gelukt, maar daarbij mogelijk processor beschadigd. Had geen beschermkapje, omdat ik hem als onderdeel van het systeem gekocht heb en niet los. Voorzichtig bij de randen vastgepakt, maar mogelijk dus toch beschadigd.

Zie daarom ook mijn nieuwe roep om hulp: Computer start niet op: doet mijn processor het nog?

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 24-01 09:35
De cpu die jij hebt zitten, een intel pentium 4 530 is een prescott. Dit waren echte heethoofdjes(zit zelfde type in m'n pa zijn pc en die wordt met stockkoeler onder load ook makkelijk 75 graden). Ze hebben een TDP van 84 watt.

Dat in de tests de E6600 minder warm wordt is dan ook normaal, daar dit een veel zuinigere CPU is met een lager TDP en die dan ook nog eens minder warm wordt.

Enige wat ik je kan aanraden is trachten het voltage van je cpu wat te verlagen(testen met orthos uiteraard of die stabiel is) en nog eens je cpu koeler te herinstalleren. Kan wel eens 10 graden schelen.

Nu is 75 graden niet abnormaal voor die cpu, maar trachten onder de 70 te houden is wel beter ja.

http://specs.tweak.to/16567

Verwijderd

Topicstarter
Sorry, had je reactie op dit topic nog niet gezien.
Nuttige toevoeging in ieder geval en zeker het proberen waard. Alleen vrees ik dat mn processor al overleden is door mijn lap-experiment.
Pagina: 1