Tegenstrijdige instructies voor het aanbrengen van koelpasta

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik hoor hier vaak verschillende berichten over de manier van het optimaal aanbrengen van het o zo belangrijke onderdeel, de koelpasta.
De ene site zegt bijvoorbeeld je moet de koelpasta uitspreiden met een pasje, de andere zegt weer dat dat juist weer niet mag, en ook dat sommige zeggen dat je maximaal een rijstkorrel mag gebruiken, anderen zeggen dat het juist te weinig is.

Nu vraag ik me af wie ik nou moet geloven? Want binnenkort moet ik een systeempje inelkaar knutselen met een Q2Q en een dikke Scythe met wat artic silver koelpasta.

Hier op de fabrikants website van Artic staat alles keurig beschreven, alleen denk ik zelf dat een lijntje toch te weinig is om heel het koelblok te kunnen bedekken.

http://www.arcticsilver.com/pdf/appinstruct/as5/ins_as5_intel_quad_wcap.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zolang er op de één of andere manier koelpasta tussen zit zonder dat het er tussenuit loopt ben je alvast best goed bezig :P

uitsmeren was vooral voor iets oudere processors waarbij de hele heatspreader (dat stalen dekseltje) heel heet werd. bij veel nieuwere processors is het vooral het middenste gedeelte, recht boven de core. je ziet zelfs dat een aantal oem-koelertjes die intel meelevert met de nieuwere core2duo's niet eens de hele heatspreader bedekken.

overigens is zo'n klein lijntje in principe ruim voldoende. maar als je twijfelt: gewoon koeler weer eventjes loshalen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:49

KneoK

Not in a million lightyears

Als je die instructies volgt en de koeler goed plaatst kom je weinig problemen tegen, simpel zat. Instructies zijn er niet voor niets en een rijstkorrel is meer dan voldoende om door de druk van de koeler netjes over de heatsink te worden verspreid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-02 11:09

mad_max234

AMD Athlon II M320

Ik smeer altijd een hoeveelheid van ongeveer 1 rijstkorrel smeer ik uit op de bovenkant van de core of heatspreader van de cpu. Dat is meer dan zat, er hoeft maar een heel dun laagje op te zitten, net een heel dun vliesje is voldoende. Meestal geeft dat de beste resultaten, maar iets meer zal echt geen wereld van verschil zijn.

Maar zoals je al zegt, heeft iedereen een eigen mening hierover en zal hier dus ook weer naar voren komen, dus je zal ook hier geen eenzijdig antwoord krijgen. Heeft dus niet zoveel zin dit topic, je weet hoe het moet en ga gewoon testen wat voor jou het beste werkt eigen ervaring is nog altijd het beste. ;)

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Met 2 vlakken ijzer op elkaar heb je nooit perfect contact
met de koelpasta vul je de oneffenheden op dat is alles !
Daarme creeer je een groter contactopervlak en een betere warmtegeleiding
(een vliesje is dus theoretisch al teveel, maar idd een heeeeeeeeel dun vliesje komt het meestal op uit)

dus hoe Betere oppervlakken zijn des minder pasta gebruik je. alles wat ernaast loopt is teveel

een dikke laag werkt juist averechts. en geeft een slechtere warmtegeleiding

het is dus niet de bedoeling om er net als een koekje een dikke laag tussen te hebben.
in praktijk heb je erg weinig nodig. een drup in het midden en de uP erop
als de pasta warm wordt zal die ook weer iets beter vloeien en vullen

[ Voor 22% gewijzigd door Fish op 10-02-2008 21:17 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - J.W. -
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 16:12
't moet gewoon dekkend zijn, als je gewoon goeie koelpasta hebt boeit het ook niet zo als 't ietsjes dikker is. Bij de grease van zalman wordt een kwastje geleverd en dat werkt echt perfect
(de grease is ook heel dun, dus smeert heel makkelijk).

M'n cpu heb ik nog nooit zo koud gehad.. arctic 5 is in principe net zo goed, daar niet van.

[ Voor 10% gewijzigd door - J.W. - op 10-02-2008 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Gebruik anders de search even. Hier zijn al tig topics over geweest en alle info die je er over nodig hebt is makkelijk te vinden.

Simpel gezegd komt het er op neer dan je de hele CPU moet bedekken met een laag die zo dun mogelijk is. Hoe je die laag aanbrengt maakt verder niets uit als ie maar overal even dik is.

Ik doe zelf altijd een stukje folie over mijn vinger om het uit te smeren. Qua hoeveelheid pasta gebruik ik ongeveer een ongekookte rijstkorrel, dit met een socket 775 CPU. Als je een core van een Athlon XP zou bedekken heb je veel minder nodig. Gewoon even kijken hoeveel je nodig hebt om een dun laagje aan te brengen.

[ Voor 74% gewijzigd door PilatuS op 10-02-2008 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Ik doe er flink wat meer dan 1 rijstkorrel op, eigenlijk doe ik er flinke klodders koelpasta op. Ooit heb ik geprobeerd op een amd-processor (een duron of een athlon XP) hoeveel koelpasta de beste resultaten gaf (het aantal graden heb ik indertijd in het BIOS bekeken). Het bleek: hoe meer hoe beter (binnen redelijke grenzen). Vandaar dat ik niet zuinig ben met koelpasta.

[ Voor 3% gewijzigd door Salvatron op 10-02-2008 21:40 ]

Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou toch maar de raad opvolgen van arctic. Ze zullen het wel onder betere condities en preciezer getest hebben, en moesten ze meer willen verdienen zouden ze wel aanraden om er je volledige heatspreader mee te dekken ... (of ze ontvangen grote sommen van de processorfabrikanten natuurlijk ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Niet verspreiden, zie deze review.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scoop_Scoop
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10-09 22:39
Jack Walsh schreef op zondag 10 februari 2008 @ 21:35:
Ik doe er flink wat meer dan 1 rijstkorrel op, eigenlijk doe ik er flinke klodders koelpasta op. Ooit heb ik geprobeerd op een amd-processor (een duron of een athlon XP) hoeveel koelpasta de beste resultaten gaf (het aantal graden heb ik indertijd in het BIOS bekeken). Het bleek: hoe meer hoe beter (binnen redelijke grenzen). Vandaar dat ik niet zuinig ben met koelpasta.
Hoe heb je dat dan precies getest?

Stressed? Idle? en voor hoe lang heb je de temperaturen in de gaten gehouden.

Mij is namelijk altijd geleerd dat je alleen de oneffenheden hoeft op te vangen met de pasta, dus echt een heel dun vliesje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hier ééntje van de tegenpartij
http://www.bouweenpc.nl/artikel/34/3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Hallo ,.... wat wil je nou eigenlijk ,...
nee jij komt wel met lekker onderbouwde argumenten om iets wel of niet te doen

als ik het anders om had gezegd had je net zo'n link gepost . ...als je je verveelt ga lekker sbs6 kijken hoe je een bommetje in een vliegtuig legt ofzo ...

edit, als je vind dat het te weinig is smeer je er toch meer op, klaar .....

[ Voor 13% gewijzigd door Fish op 10-02-2008 23:06 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bejit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12-09 18:07

Bejit

Svenska Faderland

Bouw redelijk wat PC's per week.

Bij de koelers waar geen pre applied zooi op zit, doe ik altijd een klein beetje koelpasta(iets meer dan een rijskorrel) op de heatspreader. Dan smeer ik het uit met een speciaal pasje van coolermaster.

Het is dan ongeveer zo dik/dun dat ik net wat nog wat tekst kan lezen. Werkt perfect.

Systeempje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Scoop_Scoop schreef op zondag 10 februari 2008 @ 22:11:
Hoe heb je dat dan precies getest?

Stressed? Idle? en voor hoe lang heb je de temperaturen in de gaten gehouden.

Mij is namelijk altijd geleerd dat je alleen de oneffenheden hoeft op te vangen met de pasta, dus echt een heel dun vliesje.
Ik heb gewoon een tijdje de computer aan laten staan op zo'n wijze dat de CPU heter werd, en dat was in ieder geval niet idle, maar misschien ook niet volledig stressed. De maximumtemperatuur was lager met meer koelpasta.

Dat de pasta de oneffenheden moet opvangen kan best zijn. De koeler zit met veel druk op de CPU bevestigd waardoor de koelpasta uitloopt en er nog maar een dun laagje overblijft. Misschien worden de oneffenheden beter opgevangen doordat er meer koelpasta aanwezig is.
Een klein beetje koelpasta werkte ook wel, maar meer koelpasta werkte beter. Ik heb laatst nog 2 computers in elkaar gezet, een athlon X2 en een Phenom, en de hoeveelheid pasta die ik erop heb gedaan is denk ik 2 tot 3 keer zoveel als op die site van bouweenpc (http://www.bouweenpc.nl/artikel/34/3). Overigens is dat waarschijnlijk teveel, maar beter teveel dan te weinig imho.

Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14:48
Ik doe gewoon een beetje (hoeveelheid rijstkorrel) in het midden van de CPU, pleur er de koeler recht op, vastschroeven et voila. Door de druk die je er op doet verspreid dat spul vanzelf ook goed. Aangezien me CPU stock idle 25 graden liep vind ik dat best. Nu overclocked (E6600 @ 3,3GHz) krijg ik em nog niet boven de 50 graden load. Geloof dat het allemaal niet zo heel erg veel verschil maakt. Je CPU gaat niet meteen dood als je er iets minder pasta op gooit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:36
druppel erop, koeler erop, duwt de pasta vanzelf in alle plekken

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Jack Walsh schreef op zondag 10 februari 2008 @ 21:35:
Dat kan goed dat dat jou bevindingen zijn, misschien was de koeler niet helemaal glad of zelfs beetje bol. Ik weet wel dat de koeler in die tijd vaak ruw waren aan de onderkant en ik ze zelf deed lappen. Nu zijn is beetje koeler helemaal spiegel glad of klein beetje ruw maar veel minder dan toen.

Zijn dus tig zaken te noem die jou dat resultaat heeft gegeven maar dat dit dus niet geld voor andere hoeft te gelden.

Al mijn bevinding zeggen namelijk hele iets anders, op sommige gevallen na, waarvan de IHS of de onderkant van de koeler niet vlak waren dan moest er iets meer op, wat ook logisch is natuurlijk want je moet iets meer opgevuld worden.

Maar teveel zal je niks helpen en 1 rijstkorrel is meer dan zal met een goed heatspreader en goede vlakke koeler. ;)

@TS
Maar zoals ik al in het begin zij, dat de TS zijn vraag zal niet opgehelderd word, en hier zal je ook tegenstrijdige instructies krijgen van mede tweakers de ene vind dit de andere vind dit. En zoveel maakt het niet uit als je er maar geen halve tube tussen spuit zal het wel goed komen, het meeste overtollig pers je toch naar de zijkant en dara kan het niet zoveel kwaad. En die paar graden zal je pc ook niet gelijk het loodje van leggen.

Dit is/word typische klassiek welles en niets topic. :P

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het gaat ook echt helemaal nergens meer over, alle info is gegeven en iedereen heeft zo'n beetje zijn mening erover.... als ik zo vrij mag zijn..... CONCLUSIE:

"Er zijn geen exacte/officiele richtlijnen voor de hoeveelheid aan koelpasta die je moet gebruiken, USE COMMON SENSE"

zijn we het daarmee eens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-08 22:42

Madrox

Oh, Pharaoh!

Nee :>

Teveel koelpasta kan alleen maar slechter werken, te weinig koelpasta maakt niet zoveel uit.
Beter te weinig dan teveel dus, da's het motto!

De reden is duidelijk; metaal geleid altijd beter dan welke koelpasta dan ook. Ga je echt een "kussen" creeren tussen twee oppervlakken, dan is het koelvermogen niet optimaal. Je wilt echt alleen maar de holtes tussen twee oppervlakken vullen, niet meer en niet minder.

Artic Silver vermeld wel dat voor sommige cpu's "thermal pads" beter geschikt zijn.
Caution:
We do not recommend using Arctic Silver 5 on the older slot type Intel Xeon processors with large multiple square inch CPU to heatsink interfaces. The huge contact area and large gaps between the processor and the heatsink require a thermal pad or thick mesh-reinforced paste. Arctic Silver 5 can be used on socket type Xeons without a problem.

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scoop_Scoop
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10-09 22:39
wil er nog wel 1 ding aan toevoegen. Gebruik de koel pasta van Zalman. Die kan je erg goed verspreiden over het hele oppervlak met een kwast. Zo kan je een dunne laag aanbrengen. Werkt erg makkelijk.

Afbeeldingslocatie: http://www.zalman.com/DataFile/product/ZM-STG1_01_b(0).jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Ik gebruik er tegenwoordig zins AMD ook een IHS op de core heeft zitten een klein plamuur mesje, kan je een heel makkelijk een dun egaal vliesje aanbrengen en het overtollige blijft op de plamuurmes zitten. (bankpas voldoet ook :) )

Is maar wat je handig vind

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Verwijderd schreef op maandag 11 februari 2008 @ 07:58:
Het gaat ook echt helemaal nergens meer over, alle info is gegeven en iedereen heeft zo'n beetje zijn mening erover.... als ik zo vrij mag zijn..... CONCLUSIE:

"Er zijn geen exacte/officiele richtlijnen voor de hoeveelheid aan koelpasta die je moet gebruiken, USE COMMON SENSE"

zijn we het daarmee eens?
nee .. stel je legt met 4 liter een mooie cirkel op je koelplaat en je drukt hem erop
hen je een mooie luchtbel in het midden .en zal de pasta er niet kunnen komen
het is dus belangrijk dat je van binnen naar buiten werkt om luchtbellen te voorkoman

Iperf

• speed60
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21-08 14:47
Na te veel tegenstrijdige berichten, ga ik toch even dit oude topic aanhalen, met wat achtergrondinfo, dit topic is voor mij nu zeer actueel.

Op wikipedia staat een mooie tabel met warmtegeleidingscoëfficienten:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Thermische_geleidbaarheid

Lucht is bijna de beste isolator die er is, λ=0,024 W/mK.
Zilver is bijna de beste geleider (293K) op diamant na, λ=417 W/mK. Arctic Silver 5 (als voorbeeld) bevat 99,9% zilver.
AS5: Thermal Conductance: >350,000W/m2 °C (0.001 inch layer) (bron: www.arcticsilver.com) (De dikte van de laag laat ik hier buiten beschouwing)

Lucht is dus het laatste wat je tussen je heatsink en koelblok wil hebben.
Zo'n mooie slangenprint op je heatsink spuiten is dus echt NOT done. Je sluit de lucht op, goede isolatie, slechte geleiding.
fish schreef op maandag 11 februari 2008 @ 19:48:

nee .. stel je legt met 4 liter een mooie cirkel op je koelplaat en je drukt hem erop
hen je een mooie luchtbel in het midden .en zal de pasta er niet kunnen komen
het is dus belangrijk dat je van binnen naar buiten werkt om luchtbellen te voorkoman
En daar komt ook het manco van de uitsmeerders naar voren. Het kan natuurlijjk heel mooi goed gaan, maar je kan niet van binnen kijken of alle pasta contact maakt. Er kunnen met smeren 3 situaties voorkomen:

1. Het gaat precies goed, geen lucht ingesloten. Koelpasta vlak uitgesmeerd, heatsink en koelblok zijn vlak.

2. De heatsink en koelblok zijn exact glad, maar de uitgesmeerde koelpasta is er net hol opgesmeerd. Met het aanbrengen van het koelblok maak je contact met de buitenkanten van je vierkantje pasta, de lucht is ingesloten en kan niet (of moeilijk) weg.

3. Het laagje uitgesmeerde koelpasta is volledig vlak uitgesmeerd, de heatsink is vlak, maar het koelblok is iets hol. Zie punt 2: de lucht is ingesloten.

Ofwel: de manual van de koelpasta, die zegt dat je in het midden een dotje d:)b (single-core) of een streepje d:)b (dual/quad-core) aanbrengt, direct boven de cores, daarna het koelblok er op drukt, geeft dan het minste risico op het insluiten van lucht en een goede spreiding boven het warmste deel.

Zij die het spul maken, hebben het uitgebreid getest, mag ik aannemen.

Tot zover mijn onderbouwde Common Sense. En het scheelt een hoop gesmeer!

Edit:
mad_max234 schreef op maandag 11 februari 2008 @ 02:17:
Dit is/word typische klassiek welles en niets topic. :P
Ik hoop hier zo een eind aan gemaakt te hebben ;)

[ Voor 5% gewijzigd door speed60 op 31-12-2009 09:33 ]

Gigabyte EP43-U3DL - E7500@3,3Ghz - OCZ Reaper 4Gb DDR2-6400 - Club3D HD4770 - Samsung Spinpoint F3 500GB

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01:24
Die bouw een pc site is in ieder geval humor.
Met wasbenzine je cpu schoonmaken en dan wachten tot het verdampt....

Dat betekend dus dat je een laag meuk op je cpu overhoudt. Beetje tweaker verwijdert de wasbenzine weer met alcohol :Y)

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-09 20:46
Op de site van artic silver staat hoe het moet/kan.

Indien iets bol staat, dan zul je altijd lucht insluiten, ook als je alleen in het midden pasta doet.

• wowi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-09 21:40

wowi

Het hangt ermaar net vanaf hoe de staat van jou koeler is en je cpu, als beide mooi vlak zijn heb je genoeg aan heen heel klein laagje, maar helaas zijn de meeste standaard koelers erg ruw aan de onderkant.
En er zijn ook cpu's met een kromme heatspreader erop, in die situaties heb je gewoon meer koelpasta nodig om dat gat te vullen.
Beter is je cpu koeler vlakmaken. En als je cpu zelf ook krom is de heatspreader erop dan ook vlakmaken, helaas vervalt dan wel je grantie op de cpu als je die polijst.

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10-08 11:57
als artic silver uit 99.9%zilver bestaat geleid het spul dus beter als het koelblok zelf, dat van koper of aluminium is.
volgens mij is het dus niet erg al zit er een wat dikkere laag silverpasta tussen, en je kan ook niet zo dun als met siliconenpasta dat veel beter uitvloeit zoals op het filmpje in post hierboven te zien is.
dus al kun je niet zo dun opbrengen omdat het beter geleid werkt het toch beter dan andere samenstellingen.
met artic silver heeft polijsten volgens mij geen zin werkt eerder in het nadeel, omdat met een ruwe onderkant van de koeler je meer contactvlak hebt met het minder geleidende koper.

• Depep
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-07 13:15
Goofy1978 schreef op donderdag 31 december 2009 @ 19:18:
als artic silver uit 99.9%zilver bestaat
Sinds wanneer is zilver vloeibaar? ;)

Er zal wat zilver in zitten, maar dat zal zeker geen 99% zijn. Verder lijkt me duidelijk dat bouweenpc.nl ongeveer alles doet wat niet moet. Schoonmaken met wasbenzine, patroontje dat lucht insluit en een flinke laag op de processor.

Hoe het wel moet:

- Schoonmaken met alcohol.
- Koelpasta aanbrengen op 1 hoopje in het midden
- Precies genoeg aanbrengen om de onregelmatigheden op te vullen.

Natuurlijk is die hoeveelheid niet te schatten, maar van te voren een hoeveelheid noemen is ook niet realistisch aangezien dit zal verschillen per oppervlak. Je zult het dus een beetje op gevoel moeten doen. Je kunt natuurlijk altijd de koeler er weer even afhalen om te kijken wat het resultaat is. Daarna alleen wel weer helemaal opnieuw koelpasta aanbrengen!

specs

• Goofy1978
Arctis Silver 5 Specifications:
(Note: Information from Arctic Silver website)
High-Density:
Arctic Silver 5 contains over 88% thermally Conductive filler by weight. In addition to micronized silver, Arctic Silver 5 also contains sub-micron zinc oxide, aluminum oxide and boron nitride particles. These thermally-enhanced ceramic particles improve the compound's performance and long-term stability.
Contains 99.9% pure silver:
Arctic Silver 5 uses three unique shapes and sizes of pure silver particles to maximize particle-to-particle contact area and thermal transfer.
And the Numbers:

Thermal Conductance:
>350,000W/m2 °C (0.001 inch layer)
Thermal Resistance:
<0.0045°C-in2/Watt (0.001 inch layer)

speed60 lijkt toch gelijk te hebben met 99.9%zilver wiens percentage ik klakkeloos overnam. lol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

speed60 schreef op donderdag 31 december 2009 @ 09:27:

Edit:
[...]
Ik hoop hier zo een eind aan gemaakt te hebben ;)
Lol, heb je naar de datum gekeken? Einde was al bijna twee jaar terug, jij blaas er juist weer leven in ipv dat je het eindigt. :P

Een meningen kan je niet eindigen, zullen altijd mensen zijn die er anders over denken, discussie is al zo vaak gevoerd in het verleden en tot de dag van vandaag zijn de meningen hierover nog steeds verdeelt

Meeste mensen zijn er wel over eens dat je alleen de microscopisch onevenredigheden op hoeft te vullen en zo meer contact te maken dan alleen het metaal zou doen. Dus niet te veel opbrengen want dan isoleert het meer dan dat het voordeel heeft.

Eidt/

zilver dat erin zit is 99.9% puur, zit geen 99.9% zilver in. :+

En artic silver is niet geleidbaarheid dus dat zegt al iets over de hoeveelheid metaal dat erin zit. ;)

Edtit/2

Moet even iets rechtzetten, na onderzoek lijkt Arctis silver 5 wel electro conductive te zijn.

[ Voor 15% gewijzigd door mad_max234 op 01-01-2010 03:28 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Tsja 99 volumeprocent? Gewichtsprocent?

Als het idd niet geleidt, bestaat de kans dat er niet bijster veel metaal in zit.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Al lees ik nu net dit weer.

"An excellent thermal compound which guarantee high performance. It is non-electroconductive between the CPU and heatsinks."

Lees dus op sommige site dat het wel electroconductive is en andere site dat het dus non-electroconductive. 8)7

Edit/
Ik moet echt gaan slapen, want dit gaat over ARCTIC MX-2, ik laat het aan jullie over. ;)

@boudewijn

"Contains 99.9% pure silver:"

Er staat letterlijk het zilver is voor 99,9% puur, en denk dat 99,9% silver niet echt meet smeerbaar is. Die komen zeker in blok vorm en moet je eerst even smelten voor gebruik. :P :+

[ Voor 42% gewijzigd door mad_max234 op 01-01-2010 04:28 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
enfin het scheeld 6 graden met de standaard pasta die bij het koelblok zat dus het is wel goed spul verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

mad_max234 schreef op vrijdag 01 januari 2010 @ 03:19:
Een meningen kan je niet eindigen, zullen altijd mensen zijn die er anders over denken, discussie is al zo vaak gevoerd in het verleden en tot de dag van vandaag zijn de meningen hierover nog steeds verdeelt
Maar ik kan toch wel stellen dat het onzin is dat het 'drolletje' van BEP het beste werkt :P ik vond het youtube-filmpje met het glazen plaatje wel verhelderend. Als je maar vanuit het midden naar de randen 'duwt', anders komt er gegarandeerd lucht in. Over de dikte valt te twisten, met een goede geleider zou een dikke laag niet veel kwaad kunnen, maar een dunne laag is logischerwijs altijd wenselijker. Hoe meer spul, hoe meer isolatie, hoe goed het ook geleid. Het enige waarom 'te weinig' slecht kan zijn is als het niet genoeg is om genoeg oppervlakte op te vullen, en zoals in dat filmpje te zien is kom je met een kleine druppel al ver genoeg om de hele CPU te bedekken.

[ Voor 32% gewijzigd door bwerg op 01-01-2010 17:03 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

koelpasta is alleen bedoeld om oneffenheden tussen koeler en processor op te vullen.

Niet teveel gebruiken dus (Ben het met rijstkorrel eens).

Mijn E8400 loopt IDLE op 19Cmet Scythe Kama Angle en Artic3 pasta

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• speed60
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21-08 14:47
OK dan, het beetje zilver dat erin zit, is erg puur. Stom dat ik daar niet aan gedacht had 8)7

Maar al met al is het filmpje erg verhelderend. Het bevestigt in ieder geval mijn vermoeden dat de smeermethode lucht insluit, dat was het doel van mijn zoektocht.

Ik heb dus de handleiding gevolgd en een streepje gelegd. E7500 @stock 2,93Ghz met Vcore 1,18V (Stock 1,26V), Hyper TX3, Idle: PWM 1150 rpm en 36 graden. Na een kwartier stresstest kom ik op 41 graden (44 graden @1,26V), ik moet hem nog een keer een paar uur laten lopen.

Edit: na een uur OCCT, Vcore 1,16V: maximaal 40 graden. So far so good.

Bedankt voor alle input!

[ Voor 4% gewijzigd door speed60 op 15-01-2010 16:29 ]

Gigabyte EP43-U3DL - E7500@3,3Ghz - OCZ Reaper 4Gb DDR2-6400 - Club3D HD4770 - Samsung Spinpoint F3 500GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Grappig volgens mij zag ik dit topic laatst nog voorbij komen en nu heeft iemand mij een pc gegeven waar die niks meer mee kon omdat hij de hele tijd uitviel.

Toen ik windows opnieuw probeerde te instaleren viel deze ook uit. Een kijkje in de bios vertelde mij dat de cpu 96C was. Nu heb ik hier koelpasta liggen van artic cooling 50% silicone, 20%carbon 30% metal oxide. Van vier jaar oud. Er zit nog best veel in die kleine spuit. Maar is het spul nog wel goed?
Nieuwe koelpasta halen of kan het hier ook mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb laatst na een jaar nieuwe koelpasta gekocht, mijn oude zaten opgedroogde stukjes in, dat leek mij niet echt goed meer.

En als je twijfelt, je gaat niet failliet aan een spuitje Artic Silver 5 :)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 08-05-2011 15:46 ]

Pagina: 1