Toon posts:

Computer start niet op: doet mijn processor het nog?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
1. Een krappe week geleden heb ik mijn cpu fan vervangen door een passieve koeler die volgens reviews een prima alternatief zou moeten zijn in mijn systeem. Dat leidde echter tot bizarre temperaturen: zie Waarom oververhitting met Cooler Master Hyper Z600+case fan? voor een gedetailleerd verslag en mijn roep om hulp in deze kwestie. De eindconclusie was voor mij dat ik hem opnieuw moest monteren en dat ik maar meteen cpu en koelblok ging lappen.

2. Ik heb gisteren mijn processor en koelblok gelapt. Aangezien ik deze pc in zijn geheel heb gekocht (destijds samengesteld door een bedrijfje) had ik geen beschermkapje voor de processor. Daarom heb ik tijdens het lappen de processor zo voorzichtig mogelijk bij de randen vastgehouden. Ik weet dus niet óf ik de contactpuntjes heb aangeraakt en hoe funest dit per definitie is. Het lappen zelf is goed gelukt, aan het eind had ik spiegelende heatspreader van cpu (P4 530 3 Ghz) en koelblok (Cooler Master Hyper Z600).

Toen ik mijn computer weer in elkaar had gezet en wilde opstarten lukte dat echter niet. Wat gebeurt er precies wel:
- Stroom gaat aan, lampjes doen het, beeldscherm geeft groen lichtje maar nog geen beeld
- Case fan gaat draaien
- Harde schijf maakt vervolgens geluid
- Daarna gebeurt er niets meer en blijft alleen de stroom erop staan met draaiende case fan (cpu fan uiteraard niet, want die is volledig passief)

Mijn vragen nu:
- Is mijn processor stuk?
- Kan mijn computer uberhaupt aan gaan als de processor stuk zou zijn?
- Is er een manier om erachter te komen dat mijn processor daadwerkelijk stuk is?
- Waar kan het nog meer aan liggen?

Ik hoop dat jullie al jullie suggesties spuien, mijn computer is nu namelijk onbruikbaar (gelukkig heb ik nog een laptop waarmee ik reacties kan bekijken)

• Deen1366
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 13-09-2025
Ik heb dit ook een keer gehad met een P4, ik had hem in dat geval niet gelapt maar alleen schoongemaakt. De stroom ging er wel op met draaiende fans, maar geen beeld of piep. Bleek achteraf e processor te zijn, dit heb ik kunnen testen in een andere pc met dezefde socket. Processor omgeruild met een andere en hij deed het weer perfect.

GA-EX58-UD5/i7-920@2.66GHz/Ultra-120 eXtreme/Corsair 3x2GB DDR3-1600 8-8-8-24 Dominator/OCZ Vertex 2 60GB/Samsun Spinpoint 1TB/2x samsung SyncMaster BX2431 24inch/XFX GTX280/Logitech G19/Logitech G500/Logitech G930/SilverStone Strider 700W

Verwijderd

- Kan mijn computer uberhaupt aan gaan als de processor stuk zou zijn?
Beeld zal je niet krijgen, maar draaiende fans, brandende ledjes, draaiende harde schijven heb ik vaker gezien bij kapotte cpu. In mijn ervaring krijg je met een kapotte cpu ook geen piepjes

- Is er een manier om erachter te komen dat mijn processor daadwerkelijk stuk is?
Testen. Jou cpu in een ander moederbord, of een andere cpu in jou moederbord.

- Waar kan het nog meer aan liggen?
Wat me zo te binnen schiet, wel die extra stroomkabel voor de cpu aangesloten?
Faq voor opstartproblemen al doorgenomen?

• spNk
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21-01 22:16
Ik snap zowieso niet waarom je 75C veel vind onder load, het is bekend dat p4's gewoon erg warm worden en 75C is imo nog te doen, mijn ouders pc werd 75graden met een actieve koeler bijvoorbeeld (p4, 2.66ghz)

Verwijderd

Topicstarter
Worden Celerons minder warm? Heb inmiddels namelijk een nieuwe (low-budget) cpu besteld.
Mij lijkt 45 graden idle met een enorme ventilator volle kracht erop toch wel warm hoor, maar dat kan aan mij liggen.

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 04:21
Kun je eens een foto maken van je gelapte cpu?

Welke cpu heb je nu trouwens besteld?

[ Voor 30% gewijzigd door skelleniels op 13-01-2009 15:39 ]

http://specs.tweak.to/16567

• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 26-01 16:14
Zoiets ook een keertje gehad, flauw blokje van 2x2 aders (2x geel en 2x zwart) vergeten erop te prikken bij het moederbord naast de processor. Zou het EVENTJES checken.

Zo niet, hoor je ook geen 'beeps' ?
Als je een beetje een pro moederbord hebt, sluit het geluid aan en doe de speakers aan, dan geluid/een bericht te horen? ( Asus A8N-SLI heeft dat bijvoorbeeld, ipv piepjes een voice msg, echt uberc00l )

Verwijderd

Topicstarter
Heb het inderdaad *eventjes* gecheckt. Ik weet precies welk stekkertje het was en dat zat er de eerste keer zeker in. De tweede keer was ik hem echter wel vergeten dus een extra keer proberen kon geen kwaad en wat blijkt: hij doet het gewoon!

Processor dus niet dood en het lappen (of het opnieuw monteren, wie zal het zeggen) heeft geresulteerd in een temperatuurwinst van zo'n 5 graden. In ieder geval kan de processor nu zijn warmte kwijt, want de koeler wordt nu een stuk warmer en bij stressen haalt hij met moeite de 75 graden en daar komt hij niet meer boven (terwijl het hiervoor bij 79 nog opliep en ik bij 80 gestopt ben met stressen)

Nu wilde ik nog de suggestie opvolgen om het voltage (Vcore) nog iets te verlagen, maar ik krijg de indruk dat dat niet mogelijk is met mijn BIOS/mobo (ASUS P5GD1). Ik weet sowieso niet hoe dat moet, maar wat gegoogle doet mij vermoeden dat je het alleen maar in je BIOS kunt aanpassen.

De hele 'vcore' komt in mijn BIOS alleen maar terug bij de Hardware monitor en daar kan ik bij Vcore alleen maar kiezen voor voltage x (waar hij nu op staat) of 'disable'

Kan ik hem aanpassen? En zo ja, hoe?

• Wizzing
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-01 11:00
Kan ik hem aanpassen? En zo ja, hoe?
Misschien mbv jumpers op je moederboard? zou je even de handleiding van je mobo moeten checken.
Pagina: 1