Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Voeding geeft knal

Pagina: 1
Acties:

• Gurbe de n00b
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08-02-2024
Goedenavond,

Mijn voeding heeft zojuist een knap gegeven, dit resulteerde in een gesprongen aardlek. Het betreft een Tagan 480Watt voeding. Een eerdere uitvoering.

Nu ik heb hem opengeschroefd zie ik dat de top van een elko is opengebarst, het is hoogstwaarschijnlijk dat dit de veroorzaker van het geluid was. Als ik deze voorzichtig lossoldeer en vervang, zou hij het dan doen ? Of is de gesprongen elko een resultaat van een andere storing?

Ik heb hem niet meer aan de stroom gehad na de knal, dus ik weet niet hoe hij nu fungeert.

Heeft iemand dit eerder gehad/gedaan?

Portfolio

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:38
Heb je geen garantie meer?

En een elco knalt natuurlijk niet zomaar....

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

kan .. kijk ook even de ander elco's na of ze op knappen staan

als je pecht hebt is je gelijkrichter naar de kloten en staat er een diode in geleiding, niet onmogelijk, wel onwaarchijnlijk

hoe oud was die voeding ?

[ Voor 57% gewijzigd door Fish op 08-01-2009 23:18 ]

Iperf

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:30

Onbekend

...

Hij is niet voor niets gesprongen. Je hebt een grote kans dat er door een ander defect een hogere spanning op de elco heeft gestaan. Daarnaast kan er ook een hogere spanning op je moederbord hebben gestaan.

Het is niet verstandig om de voeding opnieuw aan te sluiten. Ik zou eerst de losse onderdelen zoals de harde schijf loskoppelen en dan met een andere (nieuwe) voeding testen of het moederbord nog heel is.

Speel ook Balls Connect en Repeat

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Is het een secundaire of een/de primaire elco ?

Iperf

• Gurbe de n00b
De voeding is geschat zo'n 3 jaar oud nu.

Het is een kleinere elco op een los bordje. Wat is het verschil tussen een secundaire en primaire elco ?

Portfolio

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

als in de 220 kant en de 5/12 volt kant

Iperf

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-11 00:47

Wiethoofd

Broadcast TOM

Uit de PMG FAQ
Electronica werkt op rook, als de rook eruit is, werkt het niet meer :+
Je bent je garantie op dit moment ook kwijt door het openschroeven van je voeding, dus om weer een werkend systeem te krijgen zul je toch een nieuwe aan moeten schaffen.

Welke kun je eventueel vragen in Welke voeding heb ik nodig? Deel 21

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Nu online
Heb het ook een keer gehad. Pc uit, en in bed gekropen. Tijdje later ineens pang.

Heb toen een nieuwe voeding gehaald. Verder geen schade gehad aan mn pc.

• Skimovic
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 25-02 03:16
heb ook wel eens aan harde knal gehad, maar dat was omdat ik hem van 220 naar 110 had gezet, ging gelijk ook het licht uit in mn kamer :P

Anyway, voedingen knallen niet zomaar, en als ze eenmaal knallen kan je ze beter vervangen, ipv risico te nemen dat ze je moederbord etc meenemen in hun ondergang.

Abit nf7-s, Amd xp 2800+ Barton, 1024mb DDR400 Dualchannel (2*512), 200gb 7200rpm 8 mb cache + 2* 120gb 7200rpm 8 mb cache

• Gurbe de n00b
Heb vanmiddag een Huntkey voeding bij een maat opgehaald in ruil voor een alcoholische versnapering en hij draait weer als een zonnetje.

Nog bedankt voor de reacties!

Portfolio

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Huntkey is nou niet wat je zegt een bekend A-merk, dus grote kans dat je andere hardware ook de geest kan geven door piekspanningen etc. Wel een goede deal om weer een werkend systeem te krijgen :+

• Milosonator
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17-10 14:45
Wiethoofd schreef op vrijdag 09 januari 2009 @ 17:25:
Huntkey is nou niet wat je zegt een bekend A-merk, dus grote kans dat je andere hardware ook de geest kan geven door piekspanningen etc. Wel een goede deal om weer een werkend systeem te krijgen :+
Ik heb zelf ook een huntkey en ik ben er ook niet blij mee, als je je PC gaat upgraden, kan ik je zeker aanraden een andere (A-merk) voeding te nemen.

Tweakblog, voornamelijk over 3d-printen

• daandegoeiste
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Wiethoofd schreef op vrijdag 09 januari 2009 @ 17:25:
Het geval van TS bewijst ook maar weer eens dat A-merk voedingen nooit stuk kunnen gaan, nietwaar? :X

• Joep
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 02:12
Gurbe de n00b schreef op vrijdag 09 januari 2009 @ 17:23:
Heb vanmiddag een Huntkey voeding bij een maat opgehaald in ruil voor een alcoholische versnapering en hij draait weer als een zonnetje.

Nog bedankt voor de reacties!
Huntkey
Afbeeldingslocatie: http://burrowowl.net/shimmie/get.php/16448%20-%20facepalm%20picard%20star_trek.jpg

http://www.youtube.com/watch?v=XglUdm25Bxo
En zo ken ik d'r nog een aantal |:(

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 25-11 12:33
daandegoeiste schreef op vrijdag 09 januari 2009 @ 17:36:
[...]

Het geval van TS bewijst ook maar weer eens dat A-merk voedingen nooit stuk kunnen gaan, nietwaar? :X
Grote probleem met B-merk voedingen is vaak, dat ze niet leveren wat ze beloven, dus juist te weinig of te veel. Zulke willekeurigheden kunnen funest voor je hardware zijn. In A-merk voedingen zitten vaak componenten van betere kwaliteit waardoor dat te voorkomen is (zo is Sweex bijvoorbeeld is iig een merk dat je met voedingen moet mijden). Beter zou inderdaad iets van een beter merk voeding zijn. Tip dus voor de volgende keer ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Bitage op 09-01-2009 17:48 ]

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Het opgegeven wattage van een A-merk voeding is meestal het constante vermogen wat hij voor langere tijd constant kan leveren, bij B-merken is het meestal de piekwaarde die het voor een korte tijd kan leveren waardoor je eigenlijk nooit stabiel full load kunt draaien.
daandegoeiste schreef op vrijdag 09 januari 2009 @ 17:36:
Ik heb ook niet gezegd dat het risico niet aanwezig is, maar het is wel significant kleiner ;)

• Lampuhkap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 30-11 17:41
Pagina: 1