Inderdaad, het is net hoever je wil gaan, ook qua budget.thewizard2006 schreef op vrijdag 13 februari 2009 @ 07:07:
[...]
Heb ik overwogen en speelt nog steeds in mijn achterhoofd. Echter blijkt uit reviews dat hij een vervelend geluid maakt (heb ik ook met mijn huidige raptor) en daar heb ik niet zoveel trek in. Daarnaast zit SSD in de running dus wellicht dat ik over 1-1.5jaar een mooie SSD opstart schijf kan kopen. Als dat niet het geval is, is dat pechVerder vraag ik me af hoe erg dit invloed zou hebben op opstarten van windows, applicaties en games. Ik heb het idee dat de 7200 schijven van tegenwoordig ook gewoon supersnel zijn. Het kan altijd beter maar dan hangt er gelijk een prijskaartje van 150euro aan.
De oude 3,5inch Raptor maakte inderdaad een duidelijk hoorbaar seek-geluid, maar de nieuwe Velociraptor's zijn in hun 2,5inch behuizing ongekend stiller/koeler/zuiniger geworden.
Maar waar vooral performanceverbetering opgemerkt kan worden is de access-time. Het voelt vlotter aan met werken in Windows en opstarten van programma's.
Maar daarvoor ga je in de toekomst over op SSD. Als het eenmaal betaalbaar en bewezen is ben ik ook over. Maar vooralsnog biedt de Velociraptor nu een lage access-time met meer schijfruimte voor een redelijke prijs tov een snelle SSD (zoals een Intel-SLC model).
De tegenwoordige 7200rpm modellen gaan nu over op 500GB platters, dus dat wil wel in doorvoersnelheden.
Nu de access-time nog, die is en blijft ongeveer hetzelfde, maar is wel een stuk hoger in vergelijking met een 10.000rpm model zoals een (Veloci)raptor.
bit 2.0: i7-8700K - Z370 Apex - 32GB 3200c14 - Strix GTX1080 - Prime 850W - LSI 9207-8i - 22TB HDD - 5.5TB SSD