joa, maar is het genoeg binnen 2 jaar alster zwaardere games zijn? toekomstgericht is ook beetje belangrijk, met die core i7 kan je hoogstwss binnen 4 jaar nog probleemloos mee...denk ik...
Verwijderd
Sja mijn kristallenbol ligt bij de maker, dus ik kan slecht in de toekomst kijken. Ik denk dat het voor beiden gewoon een levensduur is van 2 a 3 jaar, misschien voor de i7 iets langer. Maar over 2 jaar koop je voor 100 euro een processor die al zo veel sneller is, dat het eigenlijk niet uit maakt. Nee waar gaat het om? Nu, is het verschil nu groot genoeg om meer neer te leggen voor een I7?
Edit: Ed en ik beschrijven hier beiden (aangepaste) moore's law:
Wikipedia: Moore's law
Edit: Ed en ik beschrijven hier beiden (aangepaste) moore's law:
Wikipedia: Moore's law
[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 26-02-2009 23:22 ]
ik nietVerwijderd schreef op donderdag 26 februari 2009 @ 23:01:
joa, maar is het genoeg binnen 2 jaar alster zwaardere games zijn? toekomstgericht is ook beetje belangrijk, met die core i7 kan je hoogstwss binnen 4 jaar nog probleemloos mee...denk ik...
Iedereen die nu een high-end systeem koopt zal over een jaar met lede ogen moeten toezien dat er een nieuwere, snellere generatie procs opstaat. Over twee jaar sleurt je dure proc in de middenmoot... over vier jaar is het huilen met de pet op.
Voorbeeldje nodig? Hier is de BBG van maart 2005, met een budget van €2000...
reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie maart 2005
De proc? Een razendsnelle Athlon XP 3500+...
Kocht je indertijd deze proc, dan moest je een jaar later toezien dat er een bijna dubble zo snelle proc in het systeem zat:
reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie mei 2006
De eerste echt geslaagde Duals waren in maart nog te duur (500 euro!), maar in mei zat de 4200+ in de BBG!
een jaar later werd het een E6600, nog een jaar later een E8400... hoe denk je dat we over vier jaar op zowel de PhenomII als de i7 terugkijken?
Verwijderd
shit man
je maakt het echt weer moeilijker
....maar je hebt inderdaad wel gelijk, maar ik blijf erbij: ik gebruik nu mijn 5 jaar oude P4 3.4 Ghz en gta4 is het enige dat hij niet meer aankan...goede investering dan toch wel geweest denk ik....
Als ik zou wachten op de Phenom II's voor AM3, en dan combineer met AM3 mobo en DDR3 ram, kom ik op 70 euro verschil uit met een i7 systeem ongeveer denk ik, dan is die i7 het toch wel waard denk ik om dat extra'tje te betalen....mijn config komt er nu zo uit te zien:
heel wat minder als de 1300 waar ik voor vreesde en ben er wel tevreden van, over 1,5 jaar een nieuwe graka erbij en dat systeem gaat toch wel 4 jaar mee....
julie mening nog eens aub? Sorry dat ik zoveel eis, ik wil gewoon een goede koop doen, ik wil mijn zuurverdiende spaargeld wel uitgeven, maar alleen als het het waard is
....
Overigens heb ik zelf Moore's wet al gequote, heb dat vorig jaar gezien bij een vak, exponentiele wet volgens 2^n wat inderdaad wilt zeggen dat mijn P4 misschien 5 jaar meeging, maar dat een high-end van nu veel minder lang zal meegaan...
Als ik zou wachten op de Phenom II's voor AM3, en dan combineer met AM3 mobo en DDR3 ram, kom ik op 70 euro verschil uit met een i7 systeem ongeveer denk ik, dan is die i7 het toch wel waard denk ik om dat extra'tje te betalen....mijn config komt er nu zo uit te zien:
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Antec Earthwatts EA 650 | € 71,14 | € 71,14 |
1 | Antec Sonata Elite Zwart | € 79,48 | € 79,48 |
1 | Asus P6T Deluxe V2 | € 252,55 | € 252,55 |
1 | Club3D HD 4870 1024MB GDDR5 Overclocked Edition | € 199,- | € 199,- |
1 | Corsair XMS3 TW3X4G1333C9 | € 76,54 | € 76,54 |
1 | Intel Core i7 920 | € 259,95 | € 259,95 |
1 | Samsung SH-S223F | € 17,- | € 17,- |
1 | Samsung Spinpoint F1 DT HD103UJ, 1TB | € 85,75 | € 85,75 |
1 | Sweex CR005V2 internal card reader all-in-1 USB 2.0 black | € 6,34 | € 6,34 |
Importeren | Totaal | € 1.047,75 |
heel wat minder als de 1300 waar ik voor vreesde en ben er wel tevreden van, over 1,5 jaar een nieuwe graka erbij en dat systeem gaat toch wel 4 jaar mee....
julie mening nog eens aub? Sorry dat ik zoveel eis, ik wil gewoon een goede koop doen, ik wil mijn zuurverdiende spaargeld wel uitgeven, maar alleen als het het waard is
Overigens heb ik zelf Moore's wet al gequote, heb dat vorig jaar gezien bij een vak, exponentiele wet volgens 2^n wat inderdaad wilt zeggen dat mijn P4 misschien 5 jaar meeging, maar dat een high-end van nu veel minder lang zal meegaan...
Verwijderd
Jah dat begrip ken ik...DaMarcus schreef op donderdag 26 februari 2009 @ 15:23:
[...]
Airflow.
Ken je dat begrip?
/Edit: Spuit 11
Vanwaar dat cynische in dat zinnetje?
Verwijderd
Moore's law heeft niets, maar dan ook niets te maken met de software kant te maken. Puur hardware.Overigens heb ik zelf Moore's wet al gequote, heb dat vorig jaar gezien bij een vak, exponentiele wet volgens 2^n wat inderdaad wilt zeggen dat mijn P4 misschien 5 jaar meeging, maar dat een high-end van nu veel minder lang zal meegaan...
Wees gerust, ik probeer je niet van je aanschaf af te praten. De i7 is een dijk van een proc en het systeem dat je postte ziet er prima uit. Ik hoop alleen dat je begrijpt dat een advies geven dat je de komende 3-4 jaar vrijwaart van upgraden ons niet gaat lukken.Verwijderd schreef op donderdag 26 februari 2009 @ 23:43:
julie mening nog eens aub? Sorry dat ik zoveel eis, ik wil gewoon een goede koop doen, ik wil mijn zuurverdiende spaargeld wel uitgeven, maar alleen als het het waard is....
Verwijderd
euhm, zei ik dat dan? ik spreek over een P4 processor....Moore's law gaat over de verdubbeling van het aantal transistoren op een wafer elke 18 maanden als ik mij niet vergis....ik spreek dus toch ook over hardware? wat is dan het probleem?Verwijderd schreef op donderdag 26 februari 2009 @ 23:58:
[...]
Moore's law heeft niets, maar dan ook niets te maken met de software kant te maken. Puur hardware.
Je zei dat het enige wat je niet meer kon spelen GTA4 was, dat is bij mijn weten nog altijd software. Daarnaast zal een i7 doorgaans wel zijn 5e verjaardag vieren en velen kunnen de leeftijd van 10 ook wel passeren...Verwijderd schreef op vrijdag 27 februari 2009 @ 00:20:
[...]
euhm, zei ik dat dan? ik spreek over een P4 processor....Moore's law gaat over de verdubbeling van het aantal transistoren op een wafer elke 18 maanden als ik mij niet vergis....ik spreek dus toch ook over hardware? wat is dan het probleem?
Het is niet vreemd dat een high-end CPU nog zo'n 5 jaar mee kan met de laatste software, dat heeft mijn AMD Athlon XP 1800+ ook gedaan. Je moet echter wel 1 van de beste modellen van het moment nemen wil je dat doen. Een videokaart is eerder aan vervanging toe en ook je geheugen zal eerder vol zitten.
maar dit alles heeft niets met Moore te maken. Moore is een wet voor de ontwikkeling van de techniek en rekenkracht an sich, maar niet over de ontwikkeling van software en de mate waarin die meer eist van je hardware. In al die tijd is photoshop niet echt veel zwaarder geworden. CS draaide nog prima op mijn 1800+, CS2 later ook nog wel toen mijn zus die bak op dr kamer had (en overigens draait die daar nog steeds prima na 7 jaar). Het hangt maar net af of je uberhaupt rekenkracht kan gaan gebruiken. Niet voor niets gebruikt Photoshop nu een videokaart, puur omdat daar nog echt winst te halen valt.
Verwijderd
Dat je dit zegt:Verwijderd schreef op vrijdag 27 februari 2009 @ 00:20:
[...]
euhm, zei ik dat dan? ik spreek over een P4 processor....Moore's law gaat over de verdubbeling van het aantal transistoren op een wafer elke 18 maanden als ik mij niet vergis....ik spreek dus toch ook over hardware? wat is dan het probleem?
Daarbij ga ik er van uit dat je economische levensduur bedoelt en niet levensduur van de hardware zelf. Dat heeft dus niets te maken met moore's law. Over hoe lang hij mee gaat economisch zegt moore's law niets. Je kan dus niet zeggen aan de hand van moore's law of hij langer of korter mee zal gaan, omdat de scaling van software daar helemaal niet over gaat.maar dat een high-end van nu veel minder lang zal meegaan...
Verwijderd
Oke, ik heb een PC samengesteld met wat hulp van Thombose. Valt namelijk niet echt mee voor een leek gezien de vele vele mogelijkheden hier
Naja de PC moet weer een paar jaar mee gaan, speel momenteel enkelt CSS en wil GTA4 spelen maar dat draaide niet meer vandaar dat ik het tijd vond voor wat nieuws.
Is dit wat denken jullie ?
Naja de PC moet weer een paar jaar mee gaan, speel momenteel enkelt CSS en wil GTA4 spelen maar dat draaide niet meer vandaar dat ik het tijd vond voor wat nieuws.
Is dit wat denken jullie ?
1 | AMD Phenom II X4 920 | € 178,80 | € 178,80 |
1 | Antec Earthwatts EA 650 | € 71,14 | € 71,14 |
1 | Antec Nine Hundred Zwart | € 74,97 | € 74,97 |
1 | Asus P6T Deluxe | € 251,75 | € 251,75 |
1 | Corsair XMS3 TW3X4G1333C9 | € 76,54 | € 76,54 |
1 | Samsung SH-S223F | € 17,09 | € 17,09 |
1 | Sweex CR005V2 internal card reader all-in-1 USB 2.0 black | € 6,34 | € 6,34 |
Importeren | Totaal | € 961,38 |
Verwijderd
Sja, misschien niet zijn hulp nemen?
P6T = Socket 1366
X4 = Socket AM2+
Dat gaat niet werken.
Neem dus een pricewatch: AMD Phenom II X4 940 BE op een pricewatch: Foxconn A7DA-S .
Verder zou ik die earthwatts vervangen door een pricewatch: Cooler Master Real Power M620. Stil, modulair en niet duur.
Doe er ook nog maar een goeie koeler bij: pricewatch: Scythe Mugen 2 - SCMG-2000
DDR3 ga je dan ook niet nodig hebben en is ook veel te duur voor wat je er voor terug krijgt. pricewatch: OCZ Platinum Dual Channel OCZ2P10664GK . Veel goedkoper.
P6T = Socket 1366
X4 = Socket AM2+
Dat gaat niet werken.
Neem dus een pricewatch: AMD Phenom II X4 940 BE op een pricewatch: Foxconn A7DA-S .
Verder zou ik die earthwatts vervangen door een pricewatch: Cooler Master Real Power M620. Stil, modulair en niet duur.
Doe er ook nog maar een goeie koeler bij: pricewatch: Scythe Mugen 2 - SCMG-2000
DDR3 ga je dan ook niet nodig hebben en is ook veel te duur voor wat je er voor terug krijgt. pricewatch: OCZ Platinum Dual Channel OCZ2P10664GK . Veel goedkoper.
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 27-02-2009 10:35 ]
Voortaan toch maar weer met hulp van een ander?Verwijderd schreef op vrijdag 27 februari 2009 @ 10:25:
Oke, ik heb een PC samengesteld met wat hulp van Thombose.
1. Phenom II X4 920:
Maak daar de snellere 940BE van, met een goede koeling kun je die dan vrij eenvoudig omhoog gooien naar 3,6GHz, zelfs een leek
2. Je moederbord is voor een Intel CPU, die gaat niet werken met de AMD CPU. Kijk eens in dit topic wat men met AMD gebruikt (oa een Gigabyte GA-MA790GX-nogwat en een Asus M3A-78-T of iets in die richting, weet zo niet de exacte namen). In ieder geval 1 uitzoeken met 790-chipset van AMD, dat is de beste keuze en daarbij een Southbridge van de AMD 700-serie. Deze zitten dus op het moederbord en zijn bepalend. Ze staan tussen de specificaties in de pricewatch van tweakers. Socket AM2+ moet je verder hebben.
3. Je geheugen past wel op het moederbord, maar niet op het moederbord dat bij je AMD CPU hoort. DDR2 is wat je nodig hebt.
Voor de rest ziet het er netjes uit. Echter heb je geen moederbord van 250 euro nodig
Neem 1 van 100-150 euro. Voor het geheugen kun je in principe gewoon goedkoop kingston valueram nemen. Sneller geheugen geeft nooit echt veel performance winst in mijn ogen.
Het geld dat je overhoud kun je steken in een snellere HD 4870X2 kaart en een betere koeler voor je CPU. Door je CPU over te klokken en bovenstaande videokaart te pakken komt de performance zo'n 50% hoger te liggen in games en zit je nog altijd rond 1000 euro
Edit: Zie ook Reinman hierboven.
Maak daar de snellere 940BE van, met een goede koeling kun je die dan vrij eenvoudig omhoog gooien naar 3,6GHz, zelfs een leek
2. Je moederbord is voor een Intel CPU, die gaat niet werken met de AMD CPU. Kijk eens in dit topic wat men met AMD gebruikt (oa een Gigabyte GA-MA790GX-nogwat en een Asus M3A-78-T of iets in die richting, weet zo niet de exacte namen). In ieder geval 1 uitzoeken met 790-chipset van AMD, dat is de beste keuze en daarbij een Southbridge van de AMD 700-serie. Deze zitten dus op het moederbord en zijn bepalend. Ze staan tussen de specificaties in de pricewatch van tweakers. Socket AM2+ moet je verder hebben.
3. Je geheugen past wel op het moederbord, maar niet op het moederbord dat bij je AMD CPU hoort. DDR2 is wat je nodig hebt.
Voor de rest ziet het er netjes uit. Echter heb je geen moederbord van 250 euro nodig
Het geld dat je overhoud kun je steken in een snellere HD 4870X2 kaart en een betere koeler voor je CPU. Door je CPU over te klokken en bovenstaande videokaart te pakken komt de performance zo'n 50% hoger te liggen in games en zit je nog altijd rond 1000 euro
Edit: Zie ook Reinman hierboven.
Verwijderd
Oke, bedankt voor je hulp Reinman.
Dat komt het er dus zo uit te zien..
Dat komt het er dus zo uit te zien..
1 | AMD Phenom II X4 940 BE | € 207,71 | € 207,71 |
1 | Cooler Master Real Power M620 | € 75,20 | € 75,20 |
1 | Foxconn A7DA-S | € 85,- | € 85,- |
1 | OCZ Platinum Dual Channel OCZ2P10664GK | € 53,70 | € 53,70 |
Importeren | Totaal | € 804,76 |
Verwijderd
Oh haha er zijn al meer reply's dan ga ik hem nu nog maar wat aanpassen 
Zo zit ik dus weer rond mn budget. Met die X2 kaart. Zo kan ik weer een tijdje gamen ?
1 | Sapphire HD 4870 X2 2G GDDR5 PCI-E | € 389,- | € 389,- |
1 | Scythe Mugen 2 - SCMG-2000 | € 32,30 | € 32,30 |
Importeren | Totaal | € 1.027,06 |
Zo zit ik dus weer rond mn budget. Met die X2 kaart. Zo kan ik weer een tijdje gamen ?
[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 27-02-2009 11:19 ]
Hmmz, die Foxconn kende ik nog niet, das wel een heel mooi bord voor dat bedrag, laat eventueel mijn commentaar maar achterwege wat betreft moederbord.
Volgende keer kun je trouwens je bericht wijzigen door op "Edit" te drukken. Kleine aanvullingen zoals deze kunnen prima in je oude post
Volgende keer kun je trouwens je bericht wijzigen door op "Edit" te drukken. Kleine aanvullingen zoals deze kunnen prima in je oude post
Verwijderd
Hij was ook eerst een stukje duurder hoor. 
@F1inch:
pricewatch: Scythe Mugen 2 - SCMG-2000
Anders word overclocken een stuk lastiger en laat die 940 met zijn losse multiplyer daar nu net zo goed in zijn.
@F1inch:
pricewatch: Scythe Mugen 2 - SCMG-2000
Anders word overclocken een stuk lastiger en laat die 940 met zijn losse multiplyer daar nu net zo goed in zijn.
[ Voor 68% gewijzigd door Verwijderd op 27-02-2009 11:02 ]
Misschien leuke optie om geld te besparen op de x4:
nieuws: 'AMD wil bios-fix tegen inschakelen vierde core op Phenom II X3'
Tenminste als je er aan deze productieserie kan komen en Foxconn sc*ijt heeft aan AMD's verzoek
nieuws: 'AMD wil bios-fix tegen inschakelen vierde core op Phenom II X3'
Tenminste als je er aan deze productieserie kan komen en Foxconn sc*ijt heeft aan AMD's verzoek
Verwijderd
Het werkt ook niet op alle moederborden hoor. Ik zou het risico niet willen lopen.
Edit:Wat? Huiswerk/Werk college en tweakers gaan heel goed samen
Edit:Wat? Huiswerk/Werk college en tweakers gaan heel goed samen
[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 27-02-2009 11:05 ]
Het blijkt ook niet bij iedereen te werken. Als je dus op zoek bent naar de power van de X4, zou ik de gok niet nemen.
edit: Reinman, dit wordt vervelend. Ga es werken!
edit: Reinman, dit wordt vervelend. Ga es werken!
[ Voor 19% gewijzigd door Edmin op 27-02-2009 11:04 ]
Moet zeggen dat ik wel warm word van je config. Misschien toch maar iets meer eu bij mijn budgetje van 750 stoppen
Zou alleen wel 8gb kingston nemen zelf, vanwege goede prijs-kwaliteit en omdat geheugen nu lkkr goedkoop is...
[ Voor 19% gewijzigd door Qli-max op 27-02-2009 11:08 ]
Verwijderd
Ik ben niet van plan over te clocke
ben daar helemaal niet in thuis. Wilde gewoon een mooie snelle goede prijs/kwalitiet PC 
Ik heb die extra koeler bij mn vorige post geplakt. Moet helemaal goed komen dus
Oke topper, hartstikke bedankt voor jullie hulp
Ik ga de PC bestellen,
Ik zal jullie laten weten hoe die bevalt
Ik heb die extra koeler bij mn vorige post geplakt. Moet helemaal goed komen dus
Oke topper, hartstikke bedankt voor jullie hulp
Ik ga de PC bestellen,
Ik zal jullie laten weten hoe die bevalt
[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 27-02-2009 11:20 ]
En voor net geen €1000 zit je er lekker bij
Waar je niet in thuis bent kun je wel aanleren. OC-en wordt snel geroepen op tweakers.net, maar sinds de Core 2 Duo is het ook zo makkelijk om veel sneller te gaan. We hebben het niet over een paar procentjes, maar direct minimaal 20-25% winst op welke CPU dan ook, en nu ook op AMD's. AMD heeft zelfs een tool om het te doen, al dan niet zelfs automatisch, ook al kun je er niks van.
Zoals ik net ook aangaf in een ander topic. Met een goede koeler hou de ruimte om over te clocken, al dan niet in de toekomst. Mocht je ooit kracht te kort komen dan kun je je heel snel verdiepen en die extra power uit je PC halen. Nu direct een goede koeler meenemen scheelt je later werk en je CPU is er toch op gebouwd om over te klokken
(dat is dan ook echt waar de Black Edition (BE) lijn van AMD voor staat).
Zoals ik net ook aangaf in een ander topic. Met een goede koeler hou de ruimte om over te clocken, al dan niet in de toekomst. Mocht je ooit kracht te kort komen dan kun je je heel snel verdiepen en die extra power uit je PC halen. Nu direct een goede koeler meenemen scheelt je later werk en je CPU is er toch op gebouwd om over te klokken
Mocht je het toch overwegen, moet je misschien ook andere kast overwegen ivm geluidsproductie en koeling. Uit verschillende recenties blijkt dat de fans lastig aan te sluiten zijn op fancontroller waardoor je in de kast moet schakelen van laag naar hoge toeren. Tevens produceren de fans bij hoge toeren veel geluid. En de voeding zit onderin waardoor bekabeling bij upgraden met meerder graka's etc. misschien in de weg gaat zitten....Verwijderd schreef op vrijdag 27 februari 2009 @ 11:08:
Ik ben niet van plan over te clockeben daar helemaal niet in thuis. Wilde gewoon een mooie snelle goede prijs/kwalitiet PC
Verwijderd
Die cooler master hebben lange kabels mee gekregen hoor
. Ik heb zelf de 520 en mij voeding ligt ook onder in(CM690), maar kan makkelijk met een haaksebocht om het moederbord heen helemaal naar boven.
@F1nch
Overclocken is echt ongelofelijk makkelijk geworden. Zolang je de temperatuur in de gaten houd en voltage niet te hoog zet, kan er eigenlijk niets mis gaan.
@F1nch
Overclocken is echt ongelofelijk makkelijk geworden. Zolang je de temperatuur in de gaten houd en voltage niet te hoog zet, kan er eigenlijk niets mis gaan.
[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 27-02-2009 11:20 ]
En de geluidsproductie dan als je de meegeleverde fans hoog zet, daar lees ik weinig goeds over.Verwijderd schreef op vrijdag 27 februari 2009 @ 11:19:
Die cooler master hebben lange kabels mee gekregen hoor. Ik heb zelf de 520 en mij voeding ligt ook onder in(CM690), maar kan makkelijk met een haaksebocht om het moederbord heen helemaal naar boven.
Vraagje: zit er eigenlijk uberhaubt enig verschil tussen de AMD Phenom II X3 720 en de AMD Phenom II X3 720 Black Edition, behalve dan dat de eerst genoemde goedkoper is en bij door veel meer zaken leverbaar is?? Ik kan geen verschil vinden....
[ Voor 6% gewijzigd door Qli-max op 27-02-2009 11:58 ]
BE betekent oha dat de miltiplier unlocked is, wat overclocken vergemakkelijkt.
Unlocked multiplier 
Normaal moet je bij OC-en overclocken door middel van het verhogen van de bus. Kloksnelheid staat gelijk aan bussnelheid maal multiplier. De multiplier staat bij non BE CPU's dus vast. Met een BE kun je dus met de multiplier gaan overclocken. Dat is een stuk makkelijker en geeft meer overclock ruimte.
Ed_L, ga werken jij
Normaal moet je bij OC-en overclocken door middel van het verhogen van de bus. Kloksnelheid staat gelijk aan bussnelheid maal multiplier. De multiplier staat bij non BE CPU's dus vast. Met een BE kun je dus met de multiplier gaan overclocken. Dat is een stuk makkelijker en geeft meer overclock ruimte.
Ed_L, ga werken jij

[ Voor 4% gewijzigd door GENETX op 27-02-2009 12:04 ]
Aha dat was mij niet bekend. Weer wat geleerd
Lijkt wel een extra studie die ik volg
Thnx
Over die extra studie? Waar blijft de betaling van het collegegeld? Dacht je dat Reinman, Ed_L en ik onze kennis voor nopes delen?
Verwijderd
Oke alle mensen die me hebben geholpen met deze configuratie samen te stellen, bedankt !! Dus als ik het goed begrijp heb ik nu een hele aardige PC waarbij ik vrij eenvoudig de mogelijkheid heb om te overclocke.
Wil eigenlijk alleen ff een bevestiging
Nogmaals hartstikke bedankt voor alle hulp, kan niet wachten tot ie binnen is
f1nch
1 | Sapphire HD 4870 X2 2G GDDR5 PCI-E | € 389,- | € 389,- |
Importeren | Totaal | € 1.027,06 |
Wil eigenlijk alleen ff een bevestiging
Nogmaals hartstikke bedankt voor alle hulp, kan niet wachten tot ie binnen is
f1nch
Yep dat systeem ziet er goed uit, wou dat ik ook die Scythe Mugen gekozen had ipv Arctic Cooler Xtreme
Verwijderd
Wat bevalt er niet aan de AC Xtreme?
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 27-02-2009 13:15 ]
Verwijderd
Het gaat over het high-end blijven van high-end systemen....of had je dat nog niet door? Rekenkracht neemt toe met het aantal transistoren per wafer. Wat dus wilt zeggen dat je elke 18 maanden, de volledige ontwikkeling van de jaren ervoor verdubbelt....ik zal het je simpel uitleggen, als je wafels bakt en elke keer bak je er 2 meer.....krijg je de reeks 1,2,4,8.... als je 8 wafels hebt, dan kan je zien dat alle wafels die daarvoor gebakken zijn, dat dat er 7 zijn....7 is minder dan 8, dus je hebt bij 1 keer meer bakken meer wafels dan alles wat ervoor gebakken was....quite simple isn't it? Ander voorbeeld iedere pc dat jullie nu hebbne heeft meer rekenracht dan het rekencenter van 20 jaar geleden van heir op de unief....Verwijderd schreef op vrijdag 27 februari 2009 @ 10:05:
[...]
Dat je dit zegt:
[...]
Daarbij ga ik er van uit dat je economische levensduur bedoelt en niet levensduur van de hardware zelf. Dat heeft dus niets te maken met moore's law. Over hoe lang hij mee gaat economisch zegt moore's law niets. Je kan dus niet zeggen aan de hand van moore's law of hij langer of korter mee zal gaan, omdat de scaling van software daar helemaal niet over gaat.
Het is dus exponentiele wet (moet je maar eens plotten op grafiekje hoe dat er uitziet), vandaar mijn uitleg dat je systeem minder lange levensduur heeft voor zijn rekenkracht outdated wordt.
Euhm hij heeft ene mix van mijn verschillende systemen gemaakt, ik heb noooit een amd proc op een intel mobo gezet, daar gaat hij fout in, en niet ik, dus let op met je commentaar!!Verwijderd schreef op vrijdag 27 februari 2009 @ 10:25:
Oke, ik heb een PC samengesteld met wat hulp van Thombose. Valt namelijk niet echt mee voor een leek gezien de vele vele mogelijkheden hier
misschien eerst zijn info eens nakijken voor je mij afschildert als een idioot...Edmin schreef op vrijdag 27 februari 2009 @ 10:33:
[...]
Voortaan toch maar weer met hulp van een ander?
Er wordt hier niemand voor idioot uitgemaakt. Misschien helpt het als je zaken op dezelfde manier benadert als mijn post die je quote: met een knipoog.
Verwijderd
Mja, sorry, maar Reinman heeft gelijkaardige post daarboven geplaatst en ik ben beetje op mijn tenen getrapt
Verwijderd
Je hoeft mij moore's law niet uit te leggen, ik weet precies wat dat in houd. Het heeft alleen niets te maken met de economische levensduur van je processor. Die blijft gewoon het zelfde als daarvoor omdat de software totaal niet zo groeit als moore's law(ie. De core i7 zou wel 7 jaar mee kunnen zoals je P4 er 5 mee ging).Verwijderd schreef op vrijdag 27 februari 2009 @ 13:33:
[...]
Het gaat over het high-end blijven van high-end systemen....of had je dat nog niet door? Rekenkracht neemt toe met het aantal transistoren per wafer. Wat dus wilt zeggen dat je elke 18 maanden, de volledige ontwikkeling van de jaren ervoor verdubbelt....ik zal het je simpel uitleggen, als je wafels bakt en elke keer bak je er 2 meer.....krijg je de reeks 1,2,4,8.... als je 8 wafels hebt, dan kan je zien dat alle wafels die daarvoor gebakken zijn, dat dat er 7 zijn....7 is minder dan 8, dus je hebt bij 1 keer meer bakken meer wafels dan alles wat ervoor gebakken was....quite simple isn't it? Ander voorbeeld iedere pc dat jullie nu hebbne heeft meer rekenracht dan het rekencenter van 20 jaar geleden van heir op de unief....
Het is dus exponentiele wet (moet je maar eens plotten op grafiekje hoe dat er uitziet), vandaar mijn uitleg dat je systeem minder lange levensduur heeft voor zijn rekenkracht outdated wordt.
Verwijderd
Lees mijn post opnieuw, ik spreek nergens over economische levensduur, ik leg alleen de blote feiten naast elkaar....die wiskunde kan je toch niet verkeerd interpreteren? Dat over die verdubbeling van rekenkracht kan je toch niet weerleggen? Neem die exponentiele curve...neem 2 intervallen met gelijke grootte , 1 in het begin van de curve, 1'tje wat verder weg.....bereken de oppervlakte onder die curve en zeg dan wat er in mjin post niet klopt...
Ik argumenteer niets op softwarebasis, daar spreek ik niet over want ben niet genoeg thuis in die materie...mr als je enkel brute rekenkracht bekijkt klopt het wat ik zeg...
Cheerz
Ik argumenteer niets op softwarebasis, daar spreek ik niet over want ben niet genoeg thuis in die materie...mr als je enkel brute rekenkracht bekijkt klopt het wat ik zeg...
Cheerz
[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 27-02-2009 14:14 ]
Verwijderd
Dat is wat jij gezegt hebt, daar gaat het duidelijk over de economische levensduur.wat inderdaad wilt zeggen dat mijn P4 misschien 5 jaar meeging, maar dat een high-end van nu veel minder lang zal meegaan...
Klopt, Thombose, je maakt een grote denkfout in je uitleg: Hoeveel wafels eet je per dag? Leuk dat je constant de productie verdubbeld, ga je echter ook 2 keer zoveel eten?
Maw, zoals Reinman aangeeft, je hardware heeft niets van doen met de economische levensduur. CPU's kunnen wel steeds sneller worden, maar zolang er niets mee gedaan wordt blijven oudere CPU's ook courant. Denk bijvoorbeeld aan quad cores die amper worden gebruikt bij onder andere games (een aantal games daar gelaten). Zo werden dual cores tot voor kort eigenlijk ook nog niet echt nuttig gebruikt.
Kortom, wat moet je met al die wafels als je ze toch niet op kunt?
Verder zit er nog een denkfout in. Door optimalisatie/vereenvoudigen kun je transistoren weglaten en efficienter werken. Met minder transistoren zou je dus dezelfde performance houden. Als je dan weer het aantal weg gelaten transistoren gaat toevoegen voor andere zaken die bepaalde berekeningen versnellen, krijg je met het zelfde aantal transistoren een betere performance.
Maw, zoals Reinman aangeeft, je hardware heeft niets van doen met de economische levensduur. CPU's kunnen wel steeds sneller worden, maar zolang er niets mee gedaan wordt blijven oudere CPU's ook courant. Denk bijvoorbeeld aan quad cores die amper worden gebruikt bij onder andere games (een aantal games daar gelaten). Zo werden dual cores tot voor kort eigenlijk ook nog niet echt nuttig gebruikt.
Kortom, wat moet je met al die wafels als je ze toch niet op kunt?
Verder zit er nog een denkfout in. Door optimalisatie/vereenvoudigen kun je transistoren weglaten en efficienter werken. Met minder transistoren zou je dus dezelfde performance houden. Als je dan weer het aantal weg gelaten transistoren gaat toevoegen voor andere zaken die bepaalde berekeningen versnellen, krijg je met het zelfde aantal transistoren een betere performance.
Verwijderd
Dat interpreteer jij dan zo. laat ons stellen dathet een misverstand is in de communicatie voor we beiden warning krijgen voor flaming....je snapt hopelijk wel wat ik dan wel bedoelde...Verwijderd schreef op vrijdag 27 februari 2009 @ 14:13:
[...]
Dat is wat jij gezegt hebt, daar gaat het duidelijk over de economische levensduur.
Verwijderd
Nee dat snap ik niet. Omdat het met moore's law niets te maken heeft. Lees maar gewoon wat genetx zegt. Verdubbeling van kracht betekend niet dat het gebruikt word. De levensduur van je processor kan dan dus veel langer zijn. Oftwel een high end van nu, kan zelf langer mee gaan dan je P4.
Als statement in context van Moore's law klopt gewoon niet.wat inderdaad wilt zeggen dat mijn P4 misschien 5 jaar meeging, maar dat een high-end van nu veel minder lang zal meegaan...
[ Voor 74% gewijzigd door Verwijderd op 27-02-2009 14:20 ]
Verwijderd
Ik geef toe dat mijn zin verkeerd geplaats was, maar ik heb ondertussen mijn punt wel duidelijk gemaakt 
Je hebt idd gelijk Genetx, maar daar handelt de wet van Moore niet over en daar ging het over....Wet van Moore zegt duidelijk dat het aantal transistoren op een chip per 18 maanden verdubbelt, das alles....que efficientie heb ik misschien wel de bal misgeslagen jah....:) mi scusi
Je hebt idd gelijk Genetx, maar daar handelt de wet van Moore niet over en daar ging het over....Wet van Moore zegt duidelijk dat het aantal transistoren op een chip per 18 maanden verdubbelt, das alles....que efficientie heb ik misschien wel de bal misgeslagen jah....:) mi scusi
Dit soort discussies zijn juist leuk en totaal geen flame. Zelfs leerzaam voor velen!
Echter wat jij nu probeert te zeggen is dat een Phenom II X4 na 3 jaar kapot is en niet meer werkt omdat deze meer transistoren heeft als je oudere P4 met minder
Dus over 20 jaar hebben we wegwerp processoren oid 
Daarnaast, de Phenom II/i7 zijn 5 jaar jonger als je P4. Laten we zeggen 4,5 dus 2^3, dus 8, keer zo snel als je P4 (dat klopt ook wel aardig). Dat wil zeggen dat de processors over 3 jaar 2^5, dus 32, maal zo snel zijn als je oude P4. Echter, ze zijn dan pas 2^2 maal, dus 4, maal zo snel als de CPU die je vandaag koopt
Overigens klopt het wel dat naast een verdubbeling van transistoren ook de snelheid ongeveer verdubbeld. Alleen heeft dat niets te maken met Moore zijn wet, maar gewoon hoe de techniek gaat.
Echter wat jij nu probeert te zeggen is dat een Phenom II X4 na 3 jaar kapot is en niet meer werkt omdat deze meer transistoren heeft als je oudere P4 met minder
Daarnaast, de Phenom II/i7 zijn 5 jaar jonger als je P4. Laten we zeggen 4,5 dus 2^3, dus 8, keer zo snel als je P4 (dat klopt ook wel aardig). Dat wil zeggen dat de processors over 3 jaar 2^5, dus 32, maal zo snel zijn als je oude P4. Echter, ze zijn dan pas 2^2 maal, dus 4, maal zo snel als de CPU die je vandaag koopt
Overigens klopt het wel dat naast een verdubbeling van transistoren ook de snelheid ongeveer verdubbeld. Alleen heeft dat niets te maken met Moore zijn wet, maar gewoon hoe de techniek gaat.
[ Voor 13% gewijzigd door GENETX op 27-02-2009 14:22 ]
Verwijderd
Om aanvulling te geven op moore's law em wat Genetx zei. Welke tegenwoordig meer op performance slaat dan echt pure sang op transistors.Moore slightly altered the formulation of the law over time, bolstering the perceived accuracy of Moore's Law in retrospect.[12] Most notably, 1975, Moore altered his projection to a doubling every two years. Despite popular misconception, he is adamant that he did not predict a doubling "every 18 months". However, an Intel colleague had factored in the increasing performance of transistors to conclude that integrated circuits would double in performance every 18 months.[13]
Ik krijg hem niet geinstalled.Verwijderd schreef op vrijdag 27 februari 2009 @ 13:12:
Wat bevalt er niet aan de AC Xtreme?
De 2 bevestigingspunten liggen te ver uit elkaar, lijkt alsof de 'houder' die op het mobo zit iets te groot is of de metalen pennen van de AC zijn te kort.
Bijna mobo om zeep geholpen met teveel kracht te zetten zo pissig werd ik er van
Heb nog niet met schroevendraaier geprobeerd maar als dat de bedoeling is ... als ie wegglipt en op het mobo komt heb je gelijk gedaan.
Op het laatste de stock erop gezet die was binnen 10 seconden geplaatst.
Kan er wel inkomen dat het steviger erop moet met zo een aftermarket zodat de 'verbinding' beter is maar toch.
Ben al aan het zien voor een andere, misschien dat ik de AC nog eens probeer als ik er zin in heb.
Verwijderd
Blog van mijn professor Inleiding tot de informatica...
http://weetlogs.scilogs.be/index.php?op=ViewArticle&articleId=109&blogId=17
zoals stated daar: originele wet van Moore is verdubbeling transistoren op chip elke 18 maanden.
Heb idd foutje gemaakt met betrekking tot de vergelijking tussen de levensduur van de P4 en de i7, niet lang genoeg over nagedacht waarschijnlijk
...
http://weetlogs.scilogs.be/index.php?op=ViewArticle&articleId=109&blogId=17
zoals stated daar: originele wet van Moore is verdubbeling transistoren op chip elke 18 maanden.
Heb idd foutje gemaakt met betrekking tot de vergelijking tussen de levensduur van de P4 en de i7, niet lang genoeg over nagedacht waarschijnlijk
Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P met X3 Phenom II 720BEVerwijderd schreef op vrijdag 27 februari 2009 @ 14:32:
Welk Mobo heb je eigenlijk?
1 | Cooler Master CM 690 Zwart | € 62,18 | € 62,18 |
1 | Gigabyte GA-MA790GP-DS4H | € 131,10 | € 131,10 |
1 | Kingston ValueRAM KVR800D2N5K2/4G | € 35,37 | € 35,37 |
1 | Sapphire HD 4870 512MB GDDR5 PCI-E | € 172,20 | € 172,20 |
1 | Western Digital Caviar SE WD1600AAJS, 160GB | € 29,95 | € 29,95 |
Importeren | Totaal | € 848,85 |
Okai, dit is de zoveelste keer dat ik mijn systeem post, maar ik heb m alweer aangepast;)
Dit keer met een P2 processor. Nu is mijn volgende vraag, is mijn WD harde schijf snel genoeg om mijn Windows op te zetten plus mijn andere applicaties, zodat dit allemaal snel opgevraagd kan worden. Of hebben jullie betere suggesties, en ja, raptors zijn te duur, dus graag suggesties binnen dezelfde prijsklasse.
De spinpoint is dan voor mijn andere data bedoelt, of kan ik dan beter mbt energiezuinigheid voor de WD Caviar Green gaan, omdat voor data opvraag 5400rpm ook wel snel genoeg is?
Als laatste wilde ik graag een stukje informatie over mn interne geheugen. Ik las ergens dat Kingston ValueRam beetje huis tuin en keuken spul is. Als ik gewoon goede kwaliteit wil kan ik dan beter van een ander merk nemen of bijv Hyper X, of is ValueRam gewoon goed spul? En is het slim om bijvoorbeeld voor 1066 spul te gaan, of is 800 in principe snel zat?
Thanks again guys!
Je hebt eem emergieverslindende Phenom II Quad core, een dikke videokaart en je wilt energie besparen door voor een zuinige harde schijf te gaan
Dat is hetzelfde als altijd je computer en TV aan te hebben en in het teken van energie besparing 1 gloeilamp te vervangen voor een spaarlamp
IMHO, je systeem verbruikt al zoveel dat die harde schijf niet veel zoden aan de dijk zet... Daarnaast, hoe meer geld je er in steekt, des te sneller je schijf is. Zoals je al aangeeft heb je niet het geld voor een Raptor of een SSD.
Ik ben niet erg thuis in de HDD wereld, maar iets zegt me dat je door de WD er uit te laten EN energie bespaart EN niks merkt. Imho, je moet toch op een externe schijf backups maken en je kan prima je OS en files op één HDD zetten en partities aanmaken. Zo heb je als het ware alsnog 2 harde schijven en kun je de Windows partitie formatteren als je een clean install wilt zonder dat je data wordt aangetast (al is het wel aanbevolen vooraf een backup te maken, maar backups zijn altijd aanbevolen).

IMHO, je systeem verbruikt al zoveel dat die harde schijf niet veel zoden aan de dijk zet... Daarnaast, hoe meer geld je er in steekt, des te sneller je schijf is. Zoals je al aangeeft heb je niet het geld voor een Raptor of een SSD.
Ik ben niet erg thuis in de HDD wereld, maar iets zegt me dat je door de WD er uit te laten EN energie bespaart EN niks merkt. Imho, je moet toch op een externe schijf backups maken en je kan prima je OS en files op één HDD zetten en partities aanmaken. Zo heb je als het ware alsnog 2 harde schijven en kun je de Windows partitie formatteren als je een clean install wilt zonder dat je data wordt aangetast (al is het wel aanbevolen vooraf een backup te maken, maar backups zijn altijd aanbevolen).
[ Voor 7% gewijzigd door GENETX op 27-02-2009 19:50 ]
Weeral persoonlijk, maar als je toch voor snelheid wilt gaan, neem dan bv 2 Samsung SpinPoint F1 RAID Class HE502IJ of zoiets, scheelt weer een slok op de borrel, zijn snel en bedoelt voor RAID te draaien wat dat ook moge betekenen, ze zijn iets duurder maar in vergelijking met die raptors nog altijd redelijk geprijst.
2X 500 GB in RAID 0 bv.
En trouwens wat energie betreft, zorg dat je mobo goede energy functies heeft, scheelt een hoop, + je efficientie van voeding kan ook al 50 Watt of meer uitmaken wat overeenkomt met verschillende harddisks draaien of niet, dacht dat HD rond de 10 Watt zit.
En nee nog altijd niet het voeding 21 topic helemaal doorgelezen :d
2X 500 GB in RAID 0 bv.
En trouwens wat energie betreft, zorg dat je mobo goede energy functies heeft, scheelt een hoop, + je efficientie van voeding kan ook al 50 Watt of meer uitmaken wat overeenkomt met verschillende harddisks draaien of niet, dacht dat HD rond de 10 Watt zit.
En nee nog altijd niet het voeding 21 topic helemaal doorgelezen :d
Waarom geef je in 1 post conflicterende adviezen? Als energiezuinigheid zijn punt is, dan zal hij er zeker niet op zitten te wachten om 2 HDD's in RAID te draaien. Niet dat ik je punt niet begrijp, want zelf draai ik ook RAID0, maar daarnaast staan juist de F1's slecht bekend als het om RAID gaat.
Zijn voeding is al 80 plus gecertificeerd. Daarnaast heeeft Gigabyte al een uitstekende naam opgebouwd met DES en RoHS.
Zijn voeding is al 80 plus gecertificeerd. Daarnaast heeeft Gigabyte al een uitstekende naam opgebouwd met DES en RoHS.
Ik dacht juist dat die Cool 'n Quiet hartstikke goed werkte bij de P2?! Maar heb je ook wel gelijk in.GENETX schreef op vrijdag 27 februari 2009 @ 19:49:
Je hebt eem emergieverslindende Phenom II Quad core
Maar in principe is het dus niet zo heel erg nodig om een aparte harde schijf voor mn Windows en andere applicaties erin te stoppen?
Edit: Ook zijn er nog geen reacties gekomen over het interne geheugen, waar ik toch ook heel graag meer over wil weten.
[ Voor 13% gewijzigd door Tinussje op 28-02-2009 00:40 ]
Verwijderd
Jawel, dat werkt wel en scheelt ook, maar verbruik is nog hoog. Nee gewoon een nette snelle 1TB schijf nemen, makkelijk snel. Raid kan wel hoor, maar dan moet je wel de nadelen accepteren.
Wat wil je weten over het interne geheugen dan? Je hebt PC6400 Cas 5.... Dat voldoet gewoon.. niets meer niets minder.
Wat wil je weten over het interne geheugen dan? Je hebt PC6400 Cas 5.... Dat voldoet gewoon.. niets meer niets minder.
Over RAID heb ik het zelf nooit gehad trouwens. Ik wilde gewoon 2 losse harde schijven hebben. 1 van 160 gb ofzo voor mn Windows en 1 1TB voor al mn andere data. Opzich niks mis met het idee zelf toch?
En over dat geheugen wilde ik gewoon weten of het goed spul is. En als ik alleen mn CPU over wil clocken dan maakt het opzich niet uit wat voor geheugen ik erin heb zitten toch? En is het verschil tussen 800 of 1066 erg te merken wat betreft geheugen? Daarnaast zie ik veel mensen voor OCZ geheugen gaan, maar is dat zoveel beter dan die ValueRAM, want dat is toch de goedkoopste oplossing volgens mij.
En over dat geheugen wilde ik gewoon weten of het goed spul is. En als ik alleen mn CPU over wil clocken dan maakt het opzich niet uit wat voor geheugen ik erin heb zitten toch? En is het verschil tussen 800 of 1066 erg te merken wat betreft geheugen? Daarnaast zie ik veel mensen voor OCZ geheugen gaan, maar is dat zoveel beter dan die ValueRAM, want dat is toch de goedkoopste oplossing volgens mij.
Verwijderd
Behavle dat het een beetje onzin is omdat te doen. Je hebt er (nauwlijks tot) geen performance winst mee. Wss zal die 160GB schijf ook nog langzamer zijn dan die 1TB.
Je hebt een BE, daar hoef je alleen de mutliplyer hoger te zetten. Nee, het verschil is erg klein. ValueRAM is gewoon goedkoop ja, maar gewoon met levenslange garantie. Kep het hier zelf ook in mijn systeem zitten. Niets mis mee.
Je hebt een BE, daar hoef je alleen de mutliplyer hoger te zetten. Nee, het verschil is erg klein. ValueRAM is gewoon goedkoop ja, maar gewoon met levenslange garantie. Kep het hier zelf ook in mijn systeem zitten. Niets mis mee.
Met Reinman:
Je systeem heeft een goede voeding en een AMD Phenom II en ATI videokaart kennen goede besparende features. Echter, het systeem is nog altijd gebouwd om energie te verslinden. Je koopt tenslotte het systeem om primair mee te gamen neem ik aan. Ik juich het alleen maar toe dat er, waar mogelijk, ondanks de eisen toch zoveel mogelijk energie wordt bespaard. (Externe graka uitschakelen en doorgaan op IGP zou verplicht moeten worden in mijn ogen bv.)
Maar een tweede harde schijf verbruikt altijd meer als 1 harde schijf. Met 1 schijf kun je hetzelfde effect dmv partities krijgen. Ook lever je, zeker met Vista, niets in qua prestaties. Eerst gooit Vista zijn zwikkie in het werkgeheugen. Daarna worden vaak gebruike apps daar ook geplaatst (Superfetch) om vervolgens nog amper wat met diezelfde schijf te doen.
Je systeem heeft een goede voeding en een AMD Phenom II en ATI videokaart kennen goede besparende features. Echter, het systeem is nog altijd gebouwd om energie te verslinden. Je koopt tenslotte het systeem om primair mee te gamen neem ik aan. Ik juich het alleen maar toe dat er, waar mogelijk, ondanks de eisen toch zoveel mogelijk energie wordt bespaard. (Externe graka uitschakelen en doorgaan op IGP zou verplicht moeten worden in mijn ogen bv.)
Maar een tweede harde schijf verbruikt altijd meer als 1 harde schijf. Met 1 schijf kun je hetzelfde effect dmv partities krijgen. Ook lever je, zeker met Vista, niets in qua prestaties. Eerst gooit Vista zijn zwikkie in het werkgeheugen. Daarna worden vaak gebruike apps daar ook geplaatst (Superfetch) om vervolgens nog amper wat met diezelfde schijf te doen.
Verwijderd
Hoi,
Tijdje geleden ook al eens gepost.
En naar aanleiding daarvan, jullie advies meegenomen, het volgende systeem aangeschaft:
CPU: AMD Phenom II X4 920 € 185,-
CPU koeler: Scythe Mugen 2 - SCMG-2000 € 41,50
Voeding: Cooler Master Real Power M520 € 59,-
Moederbord: Asus M3A78-T € 120,30
Geheugen: Kingston ValueRAM KVR800D2N5K2/4G € 37,50
Videokaart: Sapphire HD 4870 1GB GDDR5 PCI-E € 199,-
DVD: Samsung SH-S223F € 19,50
Kast: Cooler Master Centurion 590 Zwart € 63,50
HD: Samsung Spinpoint F1 HD642JJ, 640GB € 55,70
Monitor: Samsung Syncmaster 2243BW € 191,50
totaal: 972,5
Had misschien iets goekoper gekunnen, maar nu kan ik het in 1 dag allemaal ophalen bij 2 winkels bij mij in de buurt. In ieder geval geen transportkosten dus. Zaterdag pruts ik m in elkaar en dan ook maar meteen even Crysis gaan halen. Ben benieuw hoe die gaat draaien
Tijdje geleden ook al eens gepost.
En naar aanleiding daarvan, jullie advies meegenomen, het volgende systeem aangeschaft:
CPU: AMD Phenom II X4 920 € 185,-
CPU koeler: Scythe Mugen 2 - SCMG-2000 € 41,50
Voeding: Cooler Master Real Power M520 € 59,-
Moederbord: Asus M3A78-T € 120,30
Geheugen: Kingston ValueRAM KVR800D2N5K2/4G € 37,50
Videokaart: Sapphire HD 4870 1GB GDDR5 PCI-E € 199,-
DVD: Samsung SH-S223F € 19,50
Kast: Cooler Master Centurion 590 Zwart € 63,50
HD: Samsung Spinpoint F1 HD642JJ, 640GB € 55,70
Monitor: Samsung Syncmaster 2243BW € 191,50
totaal: 972,5
Had misschien iets goekoper gekunnen, maar nu kan ik het in 1 dag allemaal ophalen bij 2 winkels bij mij in de buurt. In ieder geval geen transportkosten dus. Zaterdag pruts ik m in elkaar en dan ook maar meteen even Crysis gaan halen. Ben benieuw hoe die gaat draaien
Ziet er goed uit!
Maar waarom niet die 940 ipv de 920?
Ben je van plan over te clocken?
Ik haal een soortgelijk systeem over enkele weken, bij de volgende loonstorting en stufi!
Ik haal een soortgelijk systeem over enkele weken, bij de volgende loonstorting en stufi!
Verwijderd
Ik heb net een paar filmpjes van Crysis zitten kijken op you tube. Nogal een verschil tussen low- en ultra high settings. Iemand een idee welke settings ik kan gaan gebruiken met mijn toekomstige systeempje (zie post hierboven)? Die bijzondere lichtval, zonnestralen tussen de bladeren door, schaduwen op het gras enzo, zou dat lukken?
Verwijderd
nee ik ga niet overclocken. en ook niet uitbreiden.Fuff schreef op zaterdag 28 februari 2009 @ 18:59:
Ziet er goed uit!
Met dat systeem ga ik weinig meer of minder doen dan gamen. Dacht wel dat dat zo moet lukken voor de komende paar jaren. Er zijn ook nog veel 'oudere' spelen als Cod4 ed die ik nog ga spelen. Na Crysis dus.
Heb je het dan over de desktop varianten van Samsung of de RAID family?Edmin schreef op vrijdag 27 februari 2009 @ 22:30:
Waarom geef je in 1 post conflicterende adviezen? Als energiezuinigheid zijn punt is, dan zal hij er zeker niet op zitten te wachten om 2 HDD's in RAID te draaien. Niet dat ik je punt niet begrijp, want zelf draai ik ook RAID0, maar daarnaast staan juist de F1's slecht bekend als het om RAID gaat.
RAID verbruikt meer maar dat betekent nog niet dat je op andere plaatsen geen zuinigheid kan terughalen -> zuinig en snel
Je hebt al wel een goede koeler erbij terwijl je CPU zelf ook al met koeler wordt geleverd. Verder is met AMD overdrive overclocken wel kinderlijk eenvoudig. Zelfs een leek kan daarmee de CPU van 3GHz naar 3,6GHz brengen (20% meer performance) en wanneer je zelf wat meer gaat tweaken dan kun je hem ook ngo wel naar de 4GHz brengen (33,3% meer performance). Je haalt dan een stuk meer uit je processor.Verwijderd schreef op zaterdag 28 februari 2009 @ 19:25:
[...]
nee ik ga niet overclocken. en ook niet uitbreiden.
Voor crysis, pak de benchmarks er bij van je videokaart. De meeste reviews kijken wel wat de performance van die kaart is in Crysis. Om het een beetje speelbaar te houden heb je 30 of meer FPS nodig. Ik denk dat je op medium tot high komt. Ja, crysis is zwaar..

[ Voor 18% gewijzigd door GENETX op 28-02-2009 21:39 ]
Daar is idd niks mis mee, het extra stroomverbruik is te verwaarlozen. Snap niet zo goed waarom men zich druk maakt over een extra 10watt stroomverbruik, terwijl diezelfde persoon keer op keer hamert op een RAID-config bij een high-end gamesysteem. Dat rijmt volgens mij niet. Is het niks waard omdat het geen raid config is ? Wel, laat ik je zeggen dat twee losse disks zeker hun charme hebben; zoals dat je game soepel blijft lopen terwijl op je OS-disk de hdd bezig is (scan, defrag, download, etc.).Tinussje schreef op zaterdag 28 februari 2009 @ 02:17:
Over RAID heb ik het zelf nooit gehad trouwens. Ik wilde gewoon 2 losse harde schijven hebben. 1 van 160 gb ofzo voor mn Windows en 1 1TB voor al mn andere data. Opzich niks mis met het idee zelf toch?
Zo heb ik een raid-5 array met zes harddisks, aangesloten op een deftige hardware controller (perc 5/i).
Maar nog steeds duurt een uitpak/inpak actie van bijv. een film zo'n dikke 2 minuten, terwijl diezelfde taak van de ene naar de andere array (2x een drie disk raid-0) in +/- 60secs gaat. Daarom is een config met twee losse harddisk in bepaalde gevallen gewoon sneller dan 1 raid-0 array.
Zoveel beter is het niet, wat je moet weten is op welke FSB snelheid je de cpu denkt te overklokken.En over dat geheugen wilde ik gewoon weten of het goed spul is. En als ik alleen mn CPU over wil clocken dan maakt het opzich niet uit wat voor geheugen ik erin heb zitten toch? En is het verschil tussen 800 of 1066 erg te merken wat betreft geheugen? Daarnaast zie ik veel mensen voor OCZ geheugen gaan, maar is dat zoveel beter dan die ValueRAM, want dat is toch de goedkoopste oplossing volgens mij.
Blijft je FSB op 400mhz (800 DDR) dan heb je aan PC6400 geheugen meer dan genoeg. Ook als er Value bij staat. Hou er wel rekening mee dat je de multiplier op de jouw gewenste multiplier kan zetten. De meeste CPU's zijn nml. gecapped.
Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!
Verwijderd
Vraagje, voor die AM2+ mobo's....welke zouden jullie aanraden? eSATA connectors, minimum 2x PCI-e 2.0 16x lanes zijn wel een vereiste, en een IGP moet er niet in. Toen ik zocht op de 790GX mobo's van Gigabyte, vond ik eig vooral met IGP's en zonder eSATA aansluitingen....ben dan in de FX serie terecht gekomen. Ik kwam dan terecht bij de GA-MA790FX-UD5P en daar staat volgens mij een fout op de pricewatch, daar zitten geen eSATA connectors op en is een AM2+ mobo met DDR2 als ik Gigabyte productsite
volg en niets gemist heb....
eentje verder kom ik dan op de GA-MA790FX-DS5 uit, wat mij vrij goed mobo lijkt....enige voorstellen voor mobo's van Asrock of Asus?
cheerz,
Tom
volg en niets gemist heb....
eentje verder kom ik dan op de GA-MA790FX-DS5 uit, wat mij vrij goed mobo lijkt....enige voorstellen voor mobo's van Asrock of Asus?
cheerz,
Tom
Goedemorgen...Madrox schreef op zaterdag 28 februari 2009 @ 23:24:
[...]
Daar is idd niks mis mee, het extra stroomverbruik is te verwaarlozen. Snap niet zo goed waarom men zich druk maakt over een extra 10watt stroomverbruik, terwijl diezelfde persoon keer op keer hamert op een RAID-config bij een high-end gamesysteem. Dat rijmt volgens mij niet.
Mocht je op mij doelen: ik stel de vraag juist, omdat hij aan de ene kant een energiezuinig mobo adviseert en aan de andere kant een dubbele HDD setup. Die twee dingen rijmen gewoon niet met elkaar.
Ik maak me niet druk om extra stroomverbruik. Ik heb het elders al eerder gezegd: zolang het een beetje acceptabel blijft zal het me een zorg zijn.
Blijven lezen!
Thombose, da's een duur plankje!
pricewatch: MSI K9A2 CF-F
pricewatch: MSI KA790GX
pricewatch: Asrock AOD790GX/128M
Drie planken met eSATA uit de PW. IGP's kan je gewoon uitschakelen.
[ Voor 16% gewijzigd door Edmin op 28-02-2009 23:34 ]
Verwijderd
thanx, was ook al op een foxconn uitgekomen, en dan eventueel sata -> esata moet wel doenbaar zijn, mr kga die van jou eens bekijken...thanx...goedenacht!!!
ps: wss weer eens dezelfde vraag maar heeft de aankoop van een monster van een grafische kaart veel zin? m.a.w. nu een hd4870x2 of nu een hd4870 en binnen 1,5 jaar een nieuwe?
ps: wss weer eens dezelfde vraag maar heeft de aankoop van een monster van een grafische kaart veel zin? m.a.w. nu een hd4870x2 of nu een hd4870 en binnen 1,5 jaar een nieuwe?
[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 01-03-2009 00:39 ]
Na de opmerkingen van Ed_L ben ik wat benchmarks gaan bekijken, en komt de AMD er toch een stuk beter uit.
Alleen nu is mijn systeem net iets te duur geworden. Ik twijfel nog bij het moederbord, processor 920 of 940, en de processorkoeler.
De kast en de voeding zo houden?
En met het oog op de toekomst 8 gig geheugen aanhouden of toch 4?
De grafische kaart staat vast.
Verder moet er Vista home premium op draaien.
Bestellen bij Azerty.nl
Alleen nu is mijn systeem net iets te duur geworden. Ik twijfel nog bij het moederbord, processor 920 of 940, en de processorkoeler.
De kast en de voeding zo houden?
De grafische kaart staat vast.
Verder moet er Vista home premium op draaien.
1 | Asus M3A78-T | € 118,02 | € 118,02 |
1 | Club3D HD 4870 X2 2048MB GDDR5 Dual GPU | € 399,- | € 399,- |
2 | Kingston ValueRAM KVR800D2N5K2/4G | € 35,40 | € 70,80 |
1 | Logitech G5 Laser Mouse | € 34,07 | € 34,07 |
1 | Logitech Media Keyboard 600 | € 18,02 | € 18,02 |
1 | Samsung Spinpoint F1 DT HD103UJ, 1TB | € 85,90 | € 85,90 |
1 | Samsung Syncmaster T220 | € 185,- | € 185,- |
1 | Scythe Kama Bay 5.25" System Cooler (Zwart) | € 14,50 | € 14,50 |
Importeren | Totaal | € 1.290,88 |
Bestellen bij Azerty.nl
Verwijderd
pricewatch: Foxconn A7DA-S
Bespaar je weer een stuk
. Zou daar voor dan toch de 940 nemen om overteclocken. Dat gaat een stuk makkelijker met die losse multiplyer.
Ligt er een beetje aan waar je bestelt:
pricewatch: Sapphire HD 4870 X2 2G GDDR5 PCI-E
Die kama bay koeler heb je niet nodig hoor. De CM690 heeft al voldoende koeling.
Bespaar je weer een stuk
Ligt er een beetje aan waar je bestelt:
pricewatch: Sapphire HD 4870 X2 2G GDDR5 PCI-E
Die kama bay koeler heb je niet nodig hoor. De CM690 heeft al voldoende koeling.
[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 01-03-2009 13:35 ]
Thnx, dan vervang ik het moederbord voor de Foxconn.
Heb er nu bij gezet dat het bij azerty wordt besteld.
Het is voor een vriend van me en overclocken is geen optie voor hem.
De kama bay gaat eraf.
Videokaart van sapphire komt 8 euro duurder uit.
Heb er nu bij gezet dat het bij azerty wordt besteld.
Het is voor een vriend van me en overclocken is geen optie voor hem.
De kama bay gaat eraf.
Videokaart van sapphire komt 8 euro duurder uit.
4Gb is voorlopig zat. Echter, als je toch iets van 3 jaar met de PC wilt doen,d an zul je uiteindelijk toch wel ooit wat ram willen bijgooien. Of je dat nu doet of over 2 jaar.. Tsja, het enige dat ik kan zeggen dat DDR2 nu zo goedkoop is dat de kans groot is dat je het nooit meer zo goedkoop krijgt.roger1984 schreef op zondag 01 maart 2009 @ 13:30:
Dus:
1. Je bespaart hoogstwaarschijnlijk geld las je het nu koopt
2. Je plukt direct de vruchten
En dat in tegenstelling tot andere upgrades die je vaak later upgrade om geld te besparen. DDR2 inslaan is mijn advies
Ok bedankt voor de adviezen.
Dan word het dit systeem:
Dan word het dit systeem:
1 | Club3D HD 4870 X2 2048MB GDDR5 Dual GPU | € 399,- | € 399,- |
1 | Logitech Media Keyboard | € 10,31 | € 10,31 |
1 | Logitech MX518 Optical Gaming Mouse | € 26,- | € 26,- |
1 | Microsoft Windows Vista Home Premium SP1 | € 98,50 | € 98,50 |
1 | Samsung Syncmaster T220 | € 185,- | € 185,- |
Importeren | Totaal | € 1.326,08 |
Ik zou toch voor de 940 gaan en wellicht een monitor nemen met 1900x1200 resolutie, anders kan je net zo goed de HD4870 nemen imho.
Als je niet gaat overclocken hoeft die Mugen ook niet volgens mij?
Hallo,
Ik lees al 2 maanden lang hier mee om mij een nieuw PC samen te stellen. Ik wil mijn 3 jaar oude Acer c200 vervangen. Hij hoort zich nu echt als een stofzuiger aan. Ik ben nu op dit system uitgekomen. Het is geen high-end gaming pc omdat ik als student toch een krap budget heb.
Op die pc ga ik vooral office voor de studie gebruiken maar ik houd ook van een game in het weekend.
Nu heb ik nog een paar dingen waarover ik niet helemaal zeker ben.
Hoe stil is die kast? Stilte is belangrijk voor mij maar gezien dat mijn laptop nu al zon herrie maakt zal ik daar een beetje minder sensiebel zijn
Ik had nog naar een Sonata III gekeken?
Wat denken jullie over de scherm? Ik ga meer films kijken dan gamen maar hij moet allebei goed doen. Ik wil mischien in 1 of 2 jaar nog een tweede scherm kopen. Zouden jullie voor deze eisen evtl een andere scherm in dezelfde prijsklas adviseren?
Ik lees al 2 maanden lang hier mee om mij een nieuw PC samen te stellen. Ik wil mijn 3 jaar oude Acer c200 vervangen. Hij hoort zich nu echt als een stofzuiger aan. Ik ben nu op dit system uitgekomen. Het is geen high-end gaming pc omdat ik als student toch een krap budget heb.
Op die pc ga ik vooral office voor de studie gebruiken maar ik houd ook van een game in het weekend.
1 | AMD Phenom II X3 720 Black Edition | € 139,- | € 139,- |
1 | Antec Three Hundred Zwart | € 48,67 | € 48,67 |
1 | Cooler Master Real Power M520 | € 58,45 | € 58,45 |
1 | Philips 220CW9FB | € 143,85 | € 143,85 |
1 | Sapphire HD 4850 512MB GDDR3 PCI-E | € 123,45 | € 123,45 |
1 | Seagate Barracuda 7200.12 ST3500410AS, 500GB | € 49,- | € 49,- |
Importeren | Totaal | € 735,31 |
Nu heb ik nog een paar dingen waarover ik niet helemaal zeker ben.
Hoe stil is die kast? Stilte is belangrijk voor mij maar gezien dat mijn laptop nu al zon herrie maakt zal ik daar een beetje minder sensiebel zijn
Wat denken jullie over de scherm? Ik ga meer films kijken dan gamen maar hij moet allebei goed doen. Ik wil mischien in 1 of 2 jaar nog een tweede scherm kopen. Zouden jullie voor deze eisen evtl een andere scherm in dezelfde prijsklas adviseren?
Ik ken dat scherm niet, maar als films kijken je ding is dan ben je met een TN paneel niet op de juiste plek. Budget is natuurlijk alles, en ik kan niet in je portemonnee kijken.
Je kast heeft 3 standen, low, medium en high. Op low is hij echt heel stil, je hoort zowat alleen de luchtverplaatsing. Op medium is hij goed hoorbaar, op high een windtunnel. Maar omdat het grote fans zijn word het geluid nooit echt hoog zoals een stofzuiger. (heb hem zelf ook, vind het een topding)
[ Voor 27% gewijzigd door Goron op 01-03-2009 23:49 ]
@ garfiel.d
Had zelf bijna zelfde setup als jij (zie ergens in de topic) en ben even bij topics cooling, tweaken/OC-en en voeding om specifiek advies over mij setup te vragen.
- Als je gaat OC-en moet je er nog een CPU koeler bij doen en wellicht iets sneller RAM geheugen kiezen
- Als je niet gaat OC-en kun je 2 tientjes op je budget besparen door niet de x3 720 BE maar de x3 720 te kopen (zelfde specs als je niet OCt, met dank aan Ed_L en GENETX die mij dat hebben uitgelegd
)
- Als je niet gaat OC-en zal je van de kast qua geluid denk ik geen last krijgen omdat je dan de fans met het ingebouwde schakelaartje gewoon laag kan zetten.
- Voor dergelijk schermen kun je even bij de budget BBG van januari en maart kijken. Je kunt er ook 100 eu bij doen en een samsung 2443BW kopen. Das een prima scherm en een tweede scherm heb je dan denk ik niet nodig (24", dus scherm in met bijgeleverde software in tweeen delen, heb hem zelf ook op die manier in gebruik).
Edit: Was weer te traag met tikken zie ik
Had zelf bijna zelfde setup als jij (zie ergens in de topic) en ben even bij topics cooling, tweaken/OC-en en voeding om specifiek advies over mij setup te vragen.
- Als je gaat OC-en moet je er nog een CPU koeler bij doen en wellicht iets sneller RAM geheugen kiezen
- Als je niet gaat OC-en kun je 2 tientjes op je budget besparen door niet de x3 720 BE maar de x3 720 te kopen (zelfde specs als je niet OCt, met dank aan Ed_L en GENETX die mij dat hebben uitgelegd
- Als je niet gaat OC-en zal je van de kast qua geluid denk ik geen last krijgen omdat je dan de fans met het ingebouwde schakelaartje gewoon laag kan zetten.
- Voor dergelijk schermen kun je even bij de budget BBG van januari en maart kijken. Je kunt er ook 100 eu bij doen en een samsung 2443BW kopen. Das een prima scherm en een tweede scherm heb je dan denk ik niet nodig (24", dus scherm in met bijgeleverde software in tweeen delen, heb hem zelf ook op die manier in gebruik).
Edit: Was weer te traag met tikken zie ik
Mmmm vreemd, staat wel apart vermeld in de pricewatch??
Ja, er staan wel meer dingen apart vermeld in de PW. Zo staat het AM3 moederbord van Asus, M4A78T-E, nog steeds onder de rubriek AM2. Overigens zijn inderdaad alle 720's BE.
Verwijderd
Sja en de andere M4's welke geen T hebben staan wel onder AM3 terwijl die duidelijk AM2 zijn(* tijdje terug wel). Ik denk dat je 730 bedoelt ook
.
Nou, ik had eigenlijk gehoopt dat jij 720 bedoelde, want het is toch echt 720 
nieuws: AMD introduceert Phenom II-cpu's voor AM3-socket
[ Voor 35% gewijzigd door Sagittarius op 02-03-2009 10:14 ]
Ik ken ook geen 730, maar de pw is voor de prijzen, niet de specs wan ter zitten nogal veel grove fouten in

Na tijdje gedacht te hebben en in voeding/tweak/cooling fora nog om advies gevraagd te hebben, ben ik dan eindelijk klaar met twijfelen en ben ik tot het volgende systeem gekomen (met als plan te OC-en naar ongeveer 3,4 Ghz, eventuele extra fans etc. koop ik pas als blijkt dat er te weinig airflow is):
1 | AMD Phenom II X3 720 | € 139,90 | € 139,90 |
1 | Arctic Silver 5 (3.5gr) | € 3,90 | € 3,90 |
1 | Linksys Wireless-N USB Network Adapter with Dual-Band WUSB600N | € 29,55 | € 29,55 |
2 | OCZ Gold OCZ2G10664GK | € 48,- | € 96,- |
1 | Sapphire HD 4870 1GB GDDR5 PCI-E | € 189,90 | € 189,90 |
1 | Sweex CR005V2 internal card reader all-in-1 USB 2.0 black | € 6,33 | € 6,33 |
Importeren | Totaal | € 823,25 |
Verwijderd
IddSagittarius schreef op maandag 02 maart 2009 @ 10:12:
Nou, ik had eigenlijk gehoopt dat jij 720 bedoelde, want het is toch echt 720
@qli-max
Ligt er een beetje aan waar je besteld:
pricewatch: Club3D HD 4870 1024MB GDDR5 Overclocked Edition
In de CM690 kunnen 2 14CM fans boven in, dus daar kan je genoeg lucht verplaatsing uit halen
[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 02-03-2009 11:15 ]
Dus jij prefereert de Club3D, kosten maken idd niet veel uit, vond de reviews van de Club3D zelf beetje tegenvallen dus vandaar andere gekozen, maar als je er op staat die ik de Club3d horVerwijderd schreef op maandag 02 maart 2009 @ 11:13:
[...]
@qli-max
Ligt er een beetje aan waar je besteld:
pricewatch: Club3D HD 4870 1024MB GDDR5 Overclocked Edition
In de CM690 kunnen 2 14CM fans boven in, dus daar kan je genoeg lucht verplaatsing uit halen.
Die fans bestel ik dan later wel als ik ze echt nodig heb
Verwijderd
Nee ligt aan de shop, als deze daar toevallig net goedkoper of iets duurder is, heb je voor iets minder/meer een OCed kaart. Alle kleine beetjes helpen
.
Verwijderd
Vraagje over de case, in de nieuwe BBG nemen ze een Centurion 590. Ik twijfel tussen die CM590, CM690 of Sonata Elite. Ik vind de Sonata Elite de mooiste van de drie, maar ik vrees voor het deftig erin passen van de hd4870x2 en of er genoeg airflow is om die graka en Phenom 2 x4 te koelen. (Heeft maar 2 120mm fans en 1 vent hole en de airflow schijnt ook niet geweldig te zijn, hoewel ik ook al andere dingen heb gelezen) Verder schijnt hij wel superstil te zijn. CM690 schijnt een stofzuiger te zijn maar wel goede koeling en het design valt wel mee. Iemand meningen over welke van de drie de betere is (liefst stilste, mr moet ook mijn hardware goed koelen, heb nog niet echt ge OC'ed maar wil het wel eens proberen, zeker met die unlocked multiplyer op de P2)...
p182 is little of budget, wil niet zoveel geld geven aan een case...Antec 300 is nog kanshebber, maar ook maar een mottige case vind ik
EDIT:
Voorts zijn er blijkbaar 2x PCI-E sloten op aanwezig...als je 2 kaarten in crossfire zet, krijg je lanes van 8x/8x...worden dan 2 4870's niet gebottlenecked? Just te be sure, de 4870x2 gebruikt toc hmaar 1 lane en daarop is dit dus niet van toepassing hé?
Thanx, nog eens
Tom
p182 is little of budget, wil niet zoveel geld geven aan een case...Antec 300 is nog kanshebber, maar ook maar een mottige case vind ik
EDIT:
Hoe kan ik nu die andere 8 USB sloten gebruiken, want 4 is idd vrij weinigOn the peripheral
front, the Foxconn A7DA-S motherboard includes four USB jacks and one firewire port. The firewire connection is great, especially for owners of handycams and midi devices, but having only four USB ports is a little limitng. Even casual PC users will quickly max out four USB ports, and while the A7DA-S does have four additional USB headers (meaning an additional eight USB slots), no brackets are supplied with the board to take advantage of them!
Voorts zijn er blijkbaar 2x PCI-E sloten op aanwezig...als je 2 kaarten in crossfire zet, krijg je lanes van 8x/8x...worden dan 2 4870's niet gebottlenecked? Just te be sure, de 4870x2 gebruikt toc hmaar 1 lane en daarop is dit dus niet van toepassing hé?
Thanx, nog eens
Tom
[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 03-03-2009 00:02 ]
Welk beeldscherm zou jij aanraden dan?Fuff schreef op zondag 01 maart 2009 @ 23:06:
Ik zou toch voor de 940 gaan en wellicht een monitor nemen met 1900x1200 resolutie, anders kan je net zo goed de HD4870 nemen imho.
Zijn nog weinig gereviewde schermen met 1900x1200. (of 1900x1080)
Misschien is die mugen wat overkill.
Verwijderd
Sja, dat moet je toch echt zelf bepalen, ik vind die Sonata echt lelijk. Enige wat ik je wel kan zeggen is dat de Centurion 590 en de CM690 beide gewoon goed koelen. De CM690, die ik zelf heb, word idd een stofzuiger als je zoals ik 2x 14cm en 3x12cm als case fans gebruik. Al zitten er voor de voor en onder intake wel stoffilters.Verwijderd schreef op maandag 02 maart 2009 @ 22:14:
Vraagje over de case, in de nieuwe BBG nemen ze een Centurion 590. Ik twijfel tussen die CM590, CM690 of Sonata Elite. Ik vind de Sonata Elite de mooiste van de drie, maar ik vrees voor het deftig erin passen van de hd4870x2 en of er genoeg airflow is om die graka en Phenom 2 x4 te koelen. (Heeft maar 2 120mm fans en 1 vent hole en de airflow schijnt ook niet geweldig te zijn, hoewel ik ook al andere dingen heb gelezen) Verder schijnt hij wel superstil te zijn. CM690 schijnt een stofzuiger te zijn maar wel goede koeling en het design valt wel mee. Iemand meningen over welke van de drie de betere is (liefst stilste, mr moet ook mijn hardware goed koelen, heb nog niet echt ge OC'ed maar wil het wel eens proberen, zeker met die unlocked multiplyer op de P2)...
Je sluit je front pannel aan op je mobo? Dan heb je daar ook vaak 2 of meer extra sloten(ligt aan je kast). 8x/8x is pci-e 2.0. Dat houd in dat de bandbreedte aan 16x/16 1.x zit. Dat is op dit moment nog ruim voldoende voor CF.EDIT:
[...]
Hoe kan ik nu die andere 8 USB sloten gebruiken, want 4 is idd vrij weinig
Thanx, nog eens
Tom
Heb zelf een T240HD Samsung maar hij zoemt op analoog en DVI (zou firmware voor uitkomen) maar de beeldkwaliteit is wel goed, wil je een TN paneel voor de prijs,dan zou ik gaan voor Samsung 22", Acer 22"-24".
Er komen ook meer en meer 22 inches uit met 1900X1200 dus dan heb je meer pixels per oppervlak ten opzichte van de 'normale' resoluties die nu nog standaard zijn zoals 22" met 1600X....
Er komen ook meer en meer 22 inches uit met 1900X1200 dus dan heb je meer pixels per oppervlak ten opzichte van de 'normale' resoluties die nu nog standaard zijn zoals 22" met 1600X....
En daarnaast gebruikt een X2 idd maar 1 slot en dus blijft alles op x16 draaien. M.a.w. het x8x8/x16 verhaal is nvt.
Trouwens, ik gebruik op permanente basis maar 3 USB poorten: muis, tobo, printer/scanner. Blijft er nog 1 over voor de casual USB stick en dat was het.
edit: Graviton12, de hogere resoluties op een 22"zou ik alleen onder de volgende voorwaarden gebruiken:
- Je vind 16x10 echt te grof
- Je kijkt graag HD filmmateriaal
- Je hebt een stevige graka
- 24" is echt te groot
Ik moet zeggen dat een 24" op je bureau snel went.
Trouwens, ik gebruik op permanente basis maar 3 USB poorten: muis, tobo, printer/scanner. Blijft er nog 1 over voor de casual USB stick en dat was het.
edit: Graviton12, de hogere resoluties op een 22"zou ik alleen onder de volgende voorwaarden gebruiken:
- 24" is echt te groot
[ Voor 33% gewijzigd door Edmin op 03-03-2009 10:20 ]
Meer, meer meerEdmin schreef op dinsdag 03 maart 2009 @ 10:17:
En daarnaast gebruikt een X2 idd maar 1 slot en dus blijft alles op x16 draaien. M.a.w. het x8x8/x16 verhaal is nvt.
- 24" is echt te groot
Let op:
Met het verzoek om de reeds gestarte systemen hier af te ronden en nieuwe systemen hier te plaatsen
Met het verzoek om de reeds gestarte systemen hier af te ronden en nieuwe systemen hier te plaatsen