Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenicky
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20-08 07:55
Matched: studio, 17
Mr Luky schreef op zaterdag 31 juli 2010 @ 11:02:
[...]

Ik heb hier een 18 inch staan met een resolutie van 1280 x 1024 en dat leest prettig.
W7 staat hier standaard op dus geen lettergrootte aangepast of iets dergelijks
Dat hoop ik ook te hebben op de Studio 17 met een FULL HD scherm.
Wat je eigenlijk vraagt is dat wij bevestigen dat de keuze die jij hebt gemaakt voor jezelf, goed is.

Dit is echter lastig, aangezien dit echt subjectief is, dus per persoon verschillend. Ik heb hier het scherm op fullHD staan, en heb geen moeite met de letters. En als je het niet lezen kan, zet je de letters toch wat groter? Ik zie geen enkele reden om je resolutie niet op fullHD te draaien (of eigenlijk, een andere resolutie te kiezen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kingpinda
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22-09 04:57

Kingpinda

Citizenship is earned.

Matched: dell
ppatrick schreef op vrijdag 30 juli 2010 @ 23:12:
In elke dell kan je trouwens een scherm krijgen met een resolutie van 1920x 1080 ik zie dat bij geen enkele staan.
Zin of vraag blijft nog vaag dus ik ga hem even analyseren :)

Jij ziet allemaal reacties van ons met: Elke dell kan een scherm hebben van 1920 x 1080? en dan vraag je jezelf af waarom je dan op de site nergens kunt kiezen om dit scherm te laten installeren?

Als ik jouw zin zo goed begrijp dan is het antwoord mogelijk het volgende: telefonisch kun je dit scherm laten installeren. Op de site, waarom mag joost weten, kan dit niet. Net zoals een backlit keyboard, intel wifi kaartje ipv dell.. etc etc.

Life is like living only without the peaches

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppatrick
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:10
Nu weer w vergeten moest natuurlijk zijn welke dell. Raar dat je telefonisch meer kan kiezen dan op de site. Wat is de meerprijs van dit scherm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kingpinda schreef op zondag 01 augustus 2010 @ 02:43:
[...]
Jij ziet allemaal reacties van ons met: Elke dell kan een scherm hebben van 1920 x 1080? en dan vraag je jezelf af waarom je dan op de site nergens kunt kiezen om dit scherm te laten installeren?
geloof me, telefonisch kan je bij dell van alles bestellen.

met een beetje geluk krijg je waarschijnlijk ook wel het matte scherm uit de vostro geconfigureerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Luky
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20:42
Matched: dell, 17
ppatrick schreef op zondag 01 augustus 2010 @ 03:02:
Nu weer w vergeten moest natuurlijk zijn welke dell. Raar dat je telefonisch meer kan kiezen dan op de site. Wat is de meerprijs van dit scherm?
Ik weet niet meer zeker maar was iets van een 75€
Ik heb ook het geheugen laten aanpassen van 1067 naar 1333 Mhz

Ook vreemd is dat je bv op de site voor de 15 inch wel kunt kiezen voor een N kaartje en voor de 17 weer niet.
Tja die site is niet echt top.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppatrick
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:10
Je zou van groot bedrijf als dell toch hele goede site verwachten, wat is trouwens het voordeel van de N kaartje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meessen
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14-03-2024
Kingpinda schreef op zondag 01 augustus 2010 @ 02:43:
[...]

Zin of vraag blijft nog vaag dus ik ga hem even analyseren :)

Als ik jouw zin zo goed begrijp dan is het antwoord mogelijk het volgende: telefonisch kun je dit scherm laten installeren. Op de site, waarom mag joost weten, kan dit niet. Net zoals een backlit keyboard, intel wifi kaartje ipv dell.. etc etc.
Als iedereen een stukje terug zou lezen dan zie je wat kan en hoeveel het kost.
Scherm is 95 euro, backlit keyboard kan niet meer, intel kaartje 15 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Matched: studio, dell, 17
Verwijderd schreef op zondag 01 augustus 2010 @ 10:44:
[...]

geloof me, telefonisch kan je bij dell van alles bestellen.

met een beetje geluk krijg je waarschijnlijk ook wel het matte scherm uit de vostro geconfigureerd.
Ik heb geprobeert om een anti glare (mat) scherm te laten installeren vanuit een Vostro naar de studio1749 maar daar wilde de account manager, ook na aandringen, niet aan. Deze optie is niet mogelijk was het antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenicky
Ik ben benieuwd of mensen het zelfde probleem hebben als ik:

Ik heb sinds een week of 2 een dell, met een Intel 6200 AGN wireless kaart.

Nu valt deze om de zoveel minuten (ca 10 ofzo) heel eventjes weg. Bij bijvoorbeeld internetten, Online gaming (civ4) en Teamspeak 2/3 heb ik hier geen last van, en draait alles door.

Bij programma's als MSN, Xfire en winamp treden er dan problemen op. MSN en Xfire disconnecten gewoon, en winamp blijft hangen totdat ik ingrijp.

Hebben meer mensen dit probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blmp
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

blmp

Life is Strange

Geen matches
Drivers updaten van Intel site (naar 13.2.1.5 of iets dergelijks). Drivers 13.1.1.1 en lager hebben allemaal drop out problemen in combinatie met 6200.

7950x/32GB/860 Pro 2TB/MSI Suprim X RTX4090 | MacBook Pro M1 Pro 16"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenicky
Geen matches
blmp schreef op maandag 02 augustus 2010 @ 14:29:
Drivers updaten van Intel site (naar 13.2.1.5 of iets dergelijks). Drivers 13.1.1.1 en lager hebben allemaal drop out problemen in combinatie met 6200.
Dat zullen we vanavond eens even proberen. Geen idee welke drivers ik nu heb, maar daar kom ik wel achter denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djerique
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14-07 21:38
Matched: studio, dell
Super interessant topic! Veel pagina's doorgelezen en dat zijn er wat bij 77 pagina's ;)

Misschien wel een leuke tip om een nieuw deel te beginnen, zoals ze ook bij het topic over Dell Studio 15 hebben gedaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin4
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-09 03:36
Geen matches
kenicky schreef op maandag 02 augustus 2010 @ 14:37:
[...]

Dat zullen we vanavond eens even proberen. Geen idee welke drivers ik nu heb, maar daar kom ik wel achter denk ik
Ik heb die nieuwe hier vandaan:

http://wikidrivers.com/w/...Link_13.2.1.5&redirect=no

Op de site van intel en andere sites niks te vinden. Ergste is dat intel een automatische zoekfunctie gebruikt naar drivers.. En kaartje word uiteraard niet gevonden...

En ze werken. :*)

http://specs.tweak.to/12249 Nieuwe stuff, zie link links.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenicky
Geen matches
Robin4 schreef op woensdag 04 augustus 2010 @ 02:40:
[...]

Ik heb die nieuwe hier vandaan:

http://wikidrivers.com/w/...Link_13.2.1.5&redirect=no

Op de site van intel en andere sites niks te vinden. Ergste is dat intel een automatische zoekfunctie gebruikt naar drivers.. En kaartje word uiteraard niet gevonden...

En ze werken. :*)
Ik heb de drivers anders gewoon van intel vandaan gehaald hoor. En ze werken bij mij ook. Was best wel blij eigenlijk toen alles weer naar behoren werkte, hehehehe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houbie
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19-09 14:40
Ok mensen, ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Een eergisteren probeer ik aan te melden op mijn account, maar hij aanvaard mijn wachtwoord niet. Gebeurd nog, ik zal wel verkeerd getypt hebben dacht ik. Niet dus... Na 100 keer proberen lukt het nog niet. Dan maar overstappen op obscure password hackers. Starten allemaal mooi op, maar geen van alle doet wat ze moeten doen.

Dan maar laatste optie: windowscd die bij mijn dell meegeleverd is erin. Ik laat hem installeren op dezelfde partitie waarop mijn windows7 vroeger stond, en windows is zo vriendelijk om de oude windows te kopieren naar een windows.old map. Ik start mijn nieuwe installatie op, en kan zonder enig wachtwoord gewoon mijn bestanden kopieren. Nadat alles gebackupped is steek ik opnieuw mijn cd erin, en verwijder alle partities en maak er gewoon twee grote van, elke schijf is nu dus een partitie.

Ik start op en begin drivers te downloaden van de dellsite, en te installeren. Alles werkt, alleen kan ik er enkele niet vinden.

Kunnen jullie mij helpen? Ik mis deze:

* Multitouchondersteuning voor touchpad
* Ondersteuning voor het touchgedeelte boven mijn toetsenbord
Afbeeldingslocatie: http://www.unitedgadget.com/wp-content/uploads/2009/12/Dell-Studio-17-Multimedia-button-150x150.jpg

Dit zijn mijn specs verder:

Intel i5 520m
2x 2gig ram
2x 500gig hd
17" 1600x900
ATI 5650 1gig

Ik ga nog eens verder op mijn zoektocht, ondertussen check ik af en toe tweakers in de hoop dat jullie iets weten!

Update:
mijn touchzone werkt alweer, ik had gewoon niet genoeg gekeken naar de beschikbare downloads...

[ Voor 3% gewijzigd door Houbie op 04-08-2010 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkna
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:17
blmp schreef op maandag 02 augustus 2010 @ 14:29:
Ik heb ook last van deze drop outs.Ik heb echter het dw 1520 kaartje. Op de site van dell helaas alleen verouderde drivers. Kan ik de door jouw genoemde driver ook gebruiken voor mijn dw1520?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thommxz
  • Laatst online: 17-08 16:54
Na 9 korte daagjes wachten is ie er dan eindelijk, mijn Studio 1749 :D

Ik ben erg te spreken over deze laptop, prachtig uiterlijk, stevig gebouwd, goed toetsenbord en erg goede sound! Het enige nadeel wat ik me nu kan bedenken zijn de weinig usb poorten en de koeling die telkens aan en uit gaat, maar we tevens niet zoveel irriteert. De prestaties zijn tot zover goed, maar moeten nog eens goed getest worden doormiddel van een game of het renderen van een HD filmpje.

Wat me wel opviel is dat de USB poorten erg stroef zijn, de mini-receiver die bij mijn Logitech M305 werd geleverd ging er met erg veel moeite in, durfde het zelf niet aan dus liet het mijn vader doen, ik vreesde het ergste maar het blijkt te werken zonder problemen :)

Erg bedankt voor de support, anders had ik nu nog steeds zonder laptop gezeten te twijfelen over wat ik moet kiezen.

Hopelijk ben ik over een week nog net zo blij over deze laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik gebruik nu voor het eerst mijn ouder's studio 17 op de batterij, ik moet zeggen dat ik onder de indruk ben.

om 21:50 koppelde ik de adapter los, het is nu 00:25 (2:35 later) en hij is nog 46% vol, een accuduur van bijna 5 uur dus :*)

dit betreft overigens het model met een T4300? CPU en een HD4570, een half jaar oud ongeveer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Na zorgvuldig testen is het probleem van de "stuck fan" bij mij opgelost met de laatste bios update. Fijn dat dell dit heeft weten op te lossen.

Wat mij wel nu opvalt is dat als de fan begint te spinnen (en dat doet hij nu vaker voor een tiental seconden) dat er een telkens "kraakje" vanuit mijn boxen te horen is. Iemand hier ook last van / een idee wat hiertegen te kunnen doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joep
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:54
Weet iemand misschien of Dell binnenkort een nieuw 17" model uit zal brengen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blmp
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

blmp

Life is Strange

henkna schreef op woensdag 04 augustus 2010 @ 20:13:
[...]

Ik heb ook last van deze drop outs.Ik heb echter het dw 1520 kaartje. Op de site van dell helaas alleen verouderde drivers. Kan ik de door jouw genoemde driver ook gebruiken voor mijn dw1520?
Nee het zijn intel drivers he, geen dell. Daarnaast zou ik bijna zeggen dat je beter voor een Intel wifi kaartje had kunnen kiezen (gezien vaker driver updates). Maarja kan je niet veel aan doen, misschien erachter komen wat vor chipset erop zit o.i.d. en dan van die fabrikant drivers downloaden?

7950x/32GB/860 Pro 2TB/MSI Suprim X RTX4090 | MacBook Pro M1 Pro 16"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dell maakt geen wifi kaarten, de dell branded zooi is gewoon broadcom met een andere naam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin4
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-09 03:36
Geen matches
kenicky schreef op woensdag 04 augustus 2010 @ 11:11:
[...]

Ik heb de drivers anders gewoon van intel vandaan gehaald hoor. En ze werken bij mij ook. Was best wel blij eigenlijk toen alles weer naar behoren werkte, hehehehe.
Bij mij valt hij nog steeds uit.
Heb de energie bespaar stand optie maar eens uitgezet. Denk dat het probleem daar aan ligt.

http://specs.tweak.to/12249 Nieuwe stuff, zie link links.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinny1
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 00:16
ik heb vandaag mij studio 17 binnen gekregen.

Ik had hem met een full hd beeldscherm besteld weet iemand hoe je kan zien of het een full hd scherm is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joep
Geen matches
Als je zo iets simpels niet weet, heeft een full hd scherm naar mijn mening geen meerwaarde voor jou. Maargoed, rechtermuisknop op het bureaublad, schermresolutie en dan instellen op 1920 x 1080. Kan dit niet, dan ben je genept.

[ Voor 7% gewijzigd door Joep op 08-08-2010 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinny1
Geen matches
Dat had ik al gedaan ik vroeg me alleen af of er nog een andere manier was

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joep
Geen matches
Open paint, maximaliseer, trek een horizontale lijn van de ene naar de andere kant van het scherm en als het over de 1600 pixels gaat zit je goed? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
http://www.lagom.nl/lcd-test/display_settings.php

that said, zet je DPI meteen even op 100%
(dpi intikken in startmenu)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinny1
Geen matches
Verwijderd schreef op zondag 08 augustus 2010 @ 16:26:
http://www.lagom.nl/lcd-test/display_settings.php

that said, zet je DPI meteen even op 100%
(dpi intikken in startmenu)
Bedankt voor de tip. Moet wel zeggen dat de lettertjes wel heel klein worden maar het ziet er wel beter uit

Edit:
ff offtopic maar weet iemand of je de tekst onder je icoontjes op je bureaublad weg kan krijgen?

[ Voor 13% gewijzigd door Vinny1 op 08-08-2010 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
Vinny1 schreef op zondag 08 augustus 2010 @ 16:37:
[...]
Bedankt voor de tip. Moet wel zeggen dat de lettertjes wel heel klein worden maar het ziet er wel beter uit
klein? welnee ;)
Edit:
ff offtopic maar weet iemand of je de tekst onder je icoontjes op je bureaublad weg kan krijgen?
dat kan niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guapper
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:54
Geen matches
Vinny1 schreef op zondag 08 augustus 2010 @ 16:37:
[...]
Edit:
Je zou handmatig de tekst kunnen vervangen door een punt; spatie zal ie niet doen denk ik? (zit op ubuntu nu, kan het niet testen onder windows.)

[ Voor 13% gewijzigd door guapper op 08-08-2010 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
een punt inderdaad, dat doe ik ook vaak met mijn prullenbak.

of je renamet hem gewoon naar afvalcontainer :9 dan heb je ook lol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinny1
Geen matches
Bedankt voor de reacties

Ik heb de laptop op me full HD tv aangesloten. Hij doet het goed alleen zitten er zwarte balken aan de zijkant. Kan je die wegkrijgen of wordt de beeldkwaliteit dan slechter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
ook aan de bovenkant?

dat ligt namelijk aan de "overscan" functie, die kan je, na goed zoeken, wegkrijgen in het ATI controlepaneel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinny1
Geen matches
Ja en ook onder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meessen
Echt dell weer, ze hebben nu een 3 dage korting ''actie'' maar de studio 17 is wel 50 euro duurder dan normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meessen
Weet iemand of het mogelijk is om een bestelling bij dell de dag later te annuleren?

Ik wil woensdag me studio 17 bestellen maar als de nieuwe actie donderdag een stuk beter zou zijn dan zou annuleren en paar dagen later bestellen goed uitkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guapper
Meessen schreef op maandag 09 augustus 2010 @ 18:33:
Weet iemand of het mogelijk is om een bestelling bij dell de dag later te annuleren?

Ik wil woensdag me studio 17 bestellen maar als de nieuwe actie donderdag een stuk beter zou zijn dan zou annuleren en paar dagen later bestellen goed uitkomen.
Zolang je 'm niet betaald hebt, wordt de order niet uitgevoerd. ;)
(Na verloop van tijd vervalt de bestelling dan.)

[ Voor 5% gewijzigd door guapper op 09-08-2010 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meessen
Geen matches
guapper schreef op maandag 09 augustus 2010 @ 18:35:
[...]

Zolang je 'm niet betaald hebt, wordt de order niet uitgevoerd. ;)
(Na verloop van tijd vervalt de bestelling dan.)
goed idee bedankt. Dan doe ik het op die manier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurensi1
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 09-11-2024
Meessen schreef op maandag 09 augustus 2010 @ 18:33:

Via de klantendienst van Dell ben ik al te weten gekomen dat een offerte normaalgezien 24 uur geldig is, maar het is meestal wel nog wat uit te rekken is naar bvb 2 dagen. Je zou dus perfect vlak voor de actie afloopt je laptop bestellen en even afwachten met betalen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
hoi,
Ik heb het probleem dat mijn cd uitwerpknop op het paneel niet meer werkt, de andere knoppen werken nog wel. Heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen? Ik kan de cd nu alleen uitwerpen door bij "mijn computer" de cd uit te werpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RangedNeedles
  • Niet online
Je hebt Dell's software verwijderd? (Niet dat dat 'n slecht idee is, maar je bent misschien iets te enthousiast aan het werk gegaan?) :P

Volgens mij heet die software QuickSet, en heb je die per ongeluk verwijderd. Al wat je hoeft te doen, is die dus opnieuw te installeren :) (Of ligt het elders, met name aan drivers? :D)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PixelShooter schreef op dinsdag 10 augustus 2010 @ 14:56:
Je hebt Dell's software verwijderd? (Niet dat dat 'n slecht idee is, maar je bent misschien iets te enthousiast aan het werk gegaan?) :P

Volgens mij heet die software QuickSet, en heb je die per ongeluk verwijderd. Al wat je hoeft te doen, is die dus opnieuw te installeren :) (Of ligt het elders, met name aan drivers? :D)
Klopt, in "msconfig/opstarten" vinkje weggehaald bij Quickset 8)7, ik heb het weer aangevinkt en het werkt weer... :Y.
Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinny1
Ff vraagje wat is ongeveer jullie RAM en processor gebruik percentage als je niet echt zware applicaties hebt open staan bij de studio 17?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
net geen 1GB bij 64 bit, 780MB bij 32 bit
dat is het wel zo ongeveer, als je zonder browser al boven de 1GB komt zou ik even de bezem door je programma's halen.

edit: 820MB zonder firefox, maar ik heb gisteren een re-instal gedaan

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 10-08-2010 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinny1
Geen matches
die van mij ongeveer 1.30 gb maar hij deed net een beetje raar als ik Bitlord opstarte gebruikte die ongeveer 90% volgens mij zat er een virus in bitlord ofzo ik heb het nu verwijderd en mcafee kon ook geen virussen vinden.

Ik weet nou niet of er een virus op zit..

[ Voor 12% gewijzigd door Vinny1 op 10-08-2010 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik vond deze in V&A
V&A aangeboden: Dell Studio 17
wellicht een ideetje voor de prijsbewuste tweaker? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zie ik het nou goed of is de studio 1749 alleen maar duurder geworden ik had destijds ook een 1749 gekocht en die zag er zo uit

Studio 1749 : Intel i5-540M(2.53GHz) Mobile CPU

Display : 17.3in High Definition+ (1600X900) LED with TrueLife
Palmrest : Silver Chainlink with Black Chainlink Cover only
Camera : Integrated 2.0 Mega Pixel Camera
LCD Back Cover : Black Chainlink
Memory : 4096MB (2x2048) 1067MHz DDR3 Dual Channel
Hard Drive : 1TB (2x500GB) Serial ATA (7200RPM) Dual HDD
Optical Drive : 8X DVD+/-RW Drive including Roxio Burn software
Battery : Primary 6-cell 56W/HR LI-ION
Graphics : 1 GB ATI Mobility Radeon HD 5650
Wireless : Dell Wireless 1397 (802.11 b/g) Mini Card European
Operating System : Dutch Genuine Windows 7 Home Premium (64 BIT)
Logitech M305 Dark Silver mouse

en daar betaalde ik in totaal 875 euro voor (aankoopdatum 16-3-2010)

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 11-08-2010 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Matched: studio
dat is bij de studio 15 ook, maar de euro is dan ook 25% gezakt in de afgelopen 5 maanden.

lol, mijn PC crashte toen ik dit bericht aan het typen was, en mijn text staat er nog steeds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meessen
Verwijderd schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 12:24:
zie ik het nou goed of is de studio 1749 alleen maar duurder geworden ik had destijds ook een 1749 gekocht en die zag er zo uit

Studio 1749 : Intel i5-540M(2.53GHz) Mobile CPU

Display : 17.3in High Definition+ (1600X900) LED with TrueLife
Palmrest : Silver Chainlink with Black Chainlink Cover only
Camera : Integrated 2.0 Mega Pixel Camera
LCD Back Cover : Black Chainlink
Memory : 4096MB (2x2048) 1067MHz DDR3 Dual Channel
Hard Drive : 1TB (2x500GB) Serial ATA (7200RPM) Dual HDD
Optical Drive : 8X DVD+/-RW Drive including Roxio Burn software
Battery : Primary 6-cell 56W/HR LI-ION
Graphics : 1 GB ATI Mobility Radeon HD 5650
Wireless : Dell Wireless 1397 (802.11 b/g) Mini Card European
Operating System : Dutch Genuine Windows 7 Home Premium (64 BIT)
Logitech M305 Dark Silver mouse

en daar betaalde ik in totaal 875 euro voor (aankoopdatum 16-3-2010)
Ja ze zijn laats zomaar ff 150 euro omhoog gegaan, pecies voor de dag dat ik mijne wilde kope -.-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guapper
Meessen schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 16:01:
[...]

Ja ze zijn laats zomaar ff 150 euro omhoog gegaan, pecies voor de dag dat ik mijne wilde kope -.-
Dat was niet echt 'zomaar', het was een beetje te verwachten.

Tweakers.net: 'Dell verhoogt prijzen zakelijke producten met 8 a 15 procent'
datum: dinsdag 13 juli 2010

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meessen
guapper schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 22:35:
[...]

Dat was niet echt 'zomaar', het was een beetje te verwachten.

Tweakers.net: 'Dell verhoogt prijzen zakelijke producten met 8 a 15 procent'
datum: dinsdag 13 juli 2010
Had ik dat stukje maar eerder gezien dan :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guapper
Geen matches
Meessen schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 22:59:
[...]

Had ik dat stukje maar eerder gezien dan :'(
Ach, ik heb het wel gelezen, maar dacht niet dat het zulke gevolgen zou hebben.
:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoi, een voorlopig laatse update.

Studio 1749
I5 540m
HD scherm
500GB 7200rpm schijf
win 7 pro
intel 6200agn wireless
bluetooth

Het systeem draait nu 3 weken waarbij in de eerste week 2x een bluescreen en 1x een totale uitval.
Verder geen bijzonderheden meer gehad en het draait als een trein.
Ik ben intussen van internet provider gewisseld (van 20mb naar 60mb) en ik moet zeggen dat het intel 6200agn kaartje zijn best doet, hij valt niet uit en ik haal draadloos snelheden van rond de 6000 mbps (DVD binnen in 12 min.) ook krijg ik geen meldingen dat mijn HD het schrijven niet bijhoud (snel genoeg) en de films zijn makkelijk via de hdmi aansluiting op de TV de bekijken en dan nog met 5.1 geluid ook.
Voor mij is dit dan ook een top systeem!! en voldoet volledig aan mijn verwachtingen.

Mochten er zich nog problemen voordoen dan meld ik het hier weer.

gr Theo :w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinny1
Geen matches
Hebben jullie ook last als je de laptop uitklapt dat het beeldscherm aan de bovenkant een beetje indeukt. Als je hem aan de bovenkant beet houdt ik wel iederg eval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

in het midden deukt het scherm inderdaad een beetje in, bij alle dell's met uit ver uit elkaar staande schanieren trouwens.

bij zo'n beetje alle notebooks is het scherm trouwens een zwak punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slayeer
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-06 19:44
Geen matches
Hoe maken jullie dan het scherm open? Ik wil hem eigenlijk wel zo lang mogelijk heel houden=p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gewoon met 1 hand op het scherm en 1 op de body, maar de schanieren van de 17 zijn wel stevig hoor.
een stuk steviger dan de studio 15.

edit: en vooral niet de hoek van het scherm beetpakken met 1 hand :P

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 15-08-2010 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:44
Matched: 17
Is het iemand al gelukt om recente drivers te installeren, het is me met de "oude" tool van Mobility Modder niet gelukt.
Hij zegt de boel gepatched te hebben maar bij installatie krijg ik een foutmelding dat de setup niet meer goed is.
Ook het unattented verhaal wil er dan niet mee lukken. Er is ook geen ondersteuning voor die kaart las ik later.
Hoe krijg je de laatste ATI drivers aan het werk op een 1749 met de 5650, want die drivers van februari wordt je niet vrolijk van.

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
mobility modder is obselete, sinds 10.3? kan je de normale drivers installeren op je notebook, ik gebruik op dit moment 10.7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:44
Geen matches
Als ik de normale 10.7 installeer dan kan hij geen graka vinden ondanks dat hij netjes de driver installeert.
Ik zal het nog is proberen en het je laten weten.

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

he allemaal
ik heb interesse in een laptop van Dell Studio 17
maar kan ik met z'n laptop ook goeie games op zijn mooist spelen, zoals: battlefield bad company2 en call of duty 6?
de laptop heeft:
Intel® Core™ i5-450M (2.4Ghz, 4 Threads, turbo boost up to 2.66 GHz, 3M cache)
1 GB ATI Mobility Radeon HD 5650
4.096 MB 1067 MHz Dual Channel DDR3 SDRAM [2 x 2.048]
320GB (7,200rpm) Serial ATA Hard Drive

of zal ik een nemen van i7?

mvg michael
alvast bedankt

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 15-08-2010 20:38 . Reden: <was wat vergete> ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:55
Geen matches
In andere topics verwijst men regelmatig naar http://www.notebookcheck....raphic-Cards.13849.0.html voor een antwoord op die vraag.

Een processor maakt over het algemeen niet het grote verschil in zulke situaties. Er zijn gamelaptops met aanzienlijk tragere cpu in combinatie met veel snellere gpu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joep
Matched: studio, dell
Tip:

Mocht je een site hebben die met IT te maken heeft, meld je dan aan als Dell Affiliate via TradeDoubler. Rebate van 2-5% op aankopen via hun banner. Alienware zelfs 10% >:) Weet alleen niet wat ze bedoelen met NBStudio/DHS 2% en NBStudio/BSD 5%. Iemand een idee waar die acronymen voor staan?

Edit: Dus voor de duidelijkheid. De 1% rebate waarmee ze adverteren is dus bullshit. In werkelijkheid is het dus 2-10%

[ Voor 16% gewijzigd door Joep op 16-08-2010 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
In dit topic komt regelmatig voor dat men zegt dat je telefonisch een configuratie in het online winkelwagentje kunt laten wijzigen. Ik heb zojuist echter gebeld om het Dell Wifi kaartje te vervangen door een Intel 6200 kaart, maar de Dell medewerkster gaf aan dat ik dan de order (offerte) ook telefonisch moest afronden. Het gevolg van dat laatste is echter dat ik 3% mastercard cashback misloop. (Op die manier wordt het wel een erg duur Wifi kaartje: EUR 45.)

Hebben mensen hier ervaring mee dat telefonisch aangepaste offertes toch online afgerond kunnen worden?

[ Voor 8% gewijzigd door Rukapul op 16-08-2010 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rukapul schreef op maandag 16 augustus 2010 @ 15:57:
In dit topic komt regelmatig voor dat men zegt dat je telefonisch een configuratie in het online winkelwagentje kunt laten wijzigen. Ik heb zojuist echter gebeld om het Dell Wifi kaartje te vervangen door een Intel 6200 kaart, maar de Dell medewerkster gaf aan dat ik dan de order (offerte) ook telefonisch moest afronden. Het gevolg van dat laatste is echter dat ik 3% mastercard cashback misloop. (Op die manier wordt het wel een erg duur Wifi kaartje: EUR 45.)

Hebben mensen hier ervaring mee dat telefonisch aangepaste offertes toch online afgerond kunnen worden?
Ikzelf heb bij de accountmanager de EPP- (6%) en de online korting (5%) gekregen maar een combinatie van kortingen schijnt tegenwoordig niet meer verleend te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Luky
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20:42
Geen matches
Verwijderd schreef op maandag 16 augustus 2010 @ 16:18:
[...]

Ikzelf heb bij de accountmanager de EPP- (6%) en de online korting (5%) gekregen maar een combinatie van kortingen schijnt tegenwoordig niet meer verleend te worden.
Ook ik heb de korting gekregen via een telefonische bestelling, heb Wifi , geheugen ( van 1067 naar 1333 Mhz)
en scherm laten aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja hoi, ik heb een algemeen vraagje m.b.t de Dell service.

Hoe is die als je een Dell koop over het algemeen? is die
zoals men dat omschrijft op de website? of valt het in de
praktijk zwaar tegen omdat je dan tegen een muur van
regeltjes aanloopt die als puntje bij paaltje komt je weer
geld gaat kosten of iets anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

2x een aanvaring gehad met de garantie

1e keer: hdd stuk, duurde 6 dagen voordat er iemand terugmailde, 2 dagen later had ik mijn schijf in huis
2e keer: hdd weer stuk 8)7 woensdagavond gemaild, vrijdagochtend schijf op de bus gedaan. maandag binnen (ups bezorgt niet in het weekend :O )

als je belt gaat het wellicht sneller, maar als slechthorende is dat niet echt een optie...

nadeel bij dell is dat de communicatie naar de klant toe vrij slecht is, bij de 2e defect schenen ze niet op de hoogte te zijn van mijn servicegeschiedenis.

het voordeel van dell is wel dat ze in-home garantie aanbieden, moederbord kapot? geen lange rma procedures, gewoon een monteur laten komen, gemiddeld na ongeveer een week als ik de topics zo lees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thvd
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:50
Hier nog een verhaal, misschien een uitzondering, maar wel een mooie.!

Wij hadden dus een beeldscherm van Dell, een LCD van 20 inch. Maar wel 9 jaar oud.
Dus wij Dell mailen, en na wat heen en weer gemail, stond er een week later een nieuw scherm voor de deur!!, EEN NIEUWE. En het heeft ons geen cent gekost, behalve dan de stroom die de computer gebruikte onder het verzenden van de mails.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meessen
Geen matches
Weet iemand of het baat heeft om de ram bij een intel i5 540m processor van 1066 mhz naar 1333 mhz te laten upgraden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
heeft geen zin, je kan toch niet overclocken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Meessen schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 16:05:
Weet iemand of het baat heeft om de ram bij een intel i5 540m processor van 1066 mhz naar 1333 mhz te laten upgraden?
Toen ik vanmiddag belde om m'n configuratie aan te passen (naar Intel WiFi kaartje) kreeg ik die upgrade er voor nop bij. Schijnt evenveel te kosten namelijk. Of het dan zin heeft lijkt me irrelevant :P

[ Voor 5% gewijzigd door Rukapul op 17-08-2010 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joep
Verwijderd schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 17:19:
heeft geen zin, je kan toch niet overclocken.
SPD tool, zeker wel :P

Edit: En RM Clock natuurlijk.

[ Voor 8% gewijzigd door Joep op 17-08-2010 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meessen
Geen matches
Maar dus als het gratis is gewoon doen? of zitten er ook nadelen aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joep
Geen matches
Afbeeldingslocatie: http://i48.tinypic.com/9jlni1.gif
Lijken me geen nadelen aan vast te zitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meessen
Geen matches
Maar iemand die iets van voor of nadelen weet? Verbruikt 1333mhz misschien meer stroom dan 1066?

[ Voor 198% gewijzigd door Meessen op 17-08-2010 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
he allemaal,
Rukapul bedankt voor je tip,

mvg michael

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Joep schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 19:25:
[...]

SPD tool, zeker wel :P

Edit: En RM Clock natuurlijk.
kan niet. punt.
je snelheid word bepaald door je moederbord, niet door de reepjes die je erin stopt.
de core-i lijn kan je, zoals ik in een ander topic al aankaarte, niet undervolten/overclocken/whatever, je hebt totaal geen controle over de processor, intel heeft het tweaken van de processor namelijk geblokkeerd....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joep
Geen matches
Laat die post dan maar eens zien. Ben benieuwd.

Edit: Morgen ga ik 520M, 4GB, 2x500GB, 1080P, 6200N, 3 jaar advanced & ADS bestellen + logitech MK710 en Targus Campus XL rugzak. Hopelijk een anti-glare optie, maar ben bang van niet.

[ Voor 67% gewijzigd door Joep op 17-08-2010 23:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
Verwijderd in "[NBBG Aanschaf] Thin-&-light notebook Au..."

alstu

jammer vind ik, voor tweakbaarheid moet je nu AMD hebben. Of een pentium M, die undervolten tot .6v zonder mods :)

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 17-08-2010 23:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joep
Geen matches
Heeft waarschijnlijk te maken met de turbo mode. Jammer. Schijt eraan, pinmodden die zooi :P SPD tool forceert het moderbord de FSB:DRAM verhouding te veranderen, dus het geheugen blijft wel overclockbaar. Ben beniewd of rivatuner overweg kan met de 5650 die op het moederbord is geïntegreerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
amd gpu clock tool doet het wel prima.

overigens, als het moederbord niet eens meer het voltage kan regelen, hoe wil je dan ooit iets voor elkaar krijgen met een pinmod?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joep
Geen matches
Het voltage mag dan wel bepaald worden door een stukje silicium in de processor zelf, het moederbord levert de stroom. Als je dat beperkt, kan de cpu schreeuwen wat 'ie wil, maar meer dan wat jij hebt gesoldeerd krijgt 'ie niet.

Edit: Maar goed, een pinmod is iets voor over 3 jaar, als de garantie verlopen is :P

[ Voor 16% gewijzigd door Joep op 18-08-2010 00:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meessen
Zo ik heb hem vandaag eindelijk besteld:

INTEL® CORE™ i5-540M (2,53 GHZ, VIER THREADS, TURBO BOOST TOT 3,06 GHZ, 3 MB CACHE)
Legitieme Windows® 7 Home Premium 64 BIT - Nederlands
Dvd met hulpbronnen: media met besturingssysteem (MUI) Windows® 7 Home Premium (64-bits)
17,3-inch Full HD led-beeldscherm met TL (1.920 x 1.080)
3 jaar In-Home Hardware Support
Geen Accidental Damage-support
McAfee® SecurityCenter - beveiliging van 15 maanden - Nederlands
Computrace LoJack voor laptops, licentie van 1 jaar - inbegrepen bij uw pc
4.096 MB 1333 MHz Dual Channel DDR3 SDRAM [2 x 2.048]
320GB (7,200rpm) Serial ATA Hard Drive
1 GB ATI Mobility Radeon HD 5650
DVD +/- RW Drive (read/write CD & DVD) with DVD Burn software
9-cel lithium-ion hoofdbatterij (85 Wh)
Intel® Wireless LAN 6200 2x2 802.11a/b/g/n card (EUR)
Studio 1749 Order - Netherlands
Wisselstroomadapter van 90 W

Komt uit op €1.196,55 inc verzendkosten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joep
Geen matches
Als ik vandaag nog een order plaats via de website, kan ik morgen dan nog telefonisch m'n order veranderen? Vraag me dit af, omdat de aanbieding t/m vandaag geldt. En kun je de epp-korting combineren met coupon-korting?

• Vinny1
Geen matches
Joep schreef op woensdag 18 augustus 2010 @ 18:48:
Als ik vandaag nog een order plaats via de website, kan ik morgen dan nog telefonisch m'n order veranderen? Vraag me dit af, omdat de aanbieding t/m vandaag geldt. En kun je de epp-korting combineren met coupon-korting?
De kortingen gaan meestal gewoon nog door. Ik had mijn laptop ook besteld op de laatste dag van de aanbieding om de zelfde reden maar uiteindelijk was na die aanbieding weer gewoon dezelfde aanbieding. En heb ik dus nog wat dingen veranderd. Volgens mij kun je de EPP korting niet combineren met coupon korting.

• Joep
En toen verhoogde dell de prijzen van sommige configuraties, waaronder degene die ik voor ogen had, met zo'n 200 euro. Dikke vinger dell. Ik wacht wel weer een half jaar. Toch bedankt Vinny.

Edit: Oftewel de korting is vervallen, de site wordt langzamerhand geupdate. Ben benieuwd waar ze morgen mee voor de proppen komen.

[ Voor 26% gewijzigd door Joep op 19-08-2010 03:27 ]

• Meessen
Geen matches
Prijzen en acties zijn weer hetzelfde gebleven. Volgens mij verandert het alleen elke nieuwe maand of zo.

• Meessen
Geen matches
Weet iemand trouwens hoe lang het meestal duurt voordat een laptop geleverd wordt? Ik heb mijne gister besteld en hij wordt pas 9 september geleverd. Beetje laat.

• bear87
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 05-02 22:41
Meessen schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 12:32:
Weet iemand trouwens hoe lang het meestal duurt voordat een laptop geleverd wordt? Ik heb mijne gister besteld en hij wordt pas 9 september geleverd. Beetje laat.
Daar is een speciaal topic voor: Dell levertijden topic

Dell roept altijd dat het ongeveer een maand duurt, maar meestal heb je je laptop binnen 2 weken wel binnen.

• Xecuter NL
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17-09 11:42
is er nu al het juiste backlit keyboard gevonden dat past op de 1749? Een aantal posts terug wordt erover gesproken, maar kan zelf nog niet iets concreets vinden...

Iemand al in het bezit van zo'n kb? Ik mis het namelijk wel op mijn studio.

• KingCrash
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:49

KingCrash

Angry Rabbit

Ik kan nog tot medio september meedoen met een speciale bedrijfsactie (extra korting).
Nu wil ik graag een Studio 17 met I7 aankopen. Deze is echter alleen leverbaar met de Ati 560v.
Is er wellicht al bekend wanneer een nieuwere videokaart beschikbaar komt voor deze laptop?

Angry Rabbit

• Meessen
KingCrash schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 14:38:
Ik kan nog tot medio september meedoen met een speciale bedrijfsactie (extra korting).
Nu wil ik graag een Studio 17 met I7 aankopen. Deze is echter alleen leverbaar met de Ati 560v.
Is er wellicht al bekend wanneer een nieuwere videokaart beschikbaar komt voor deze laptop?
Hier heb ik al naar geïnformeerd, niemand bij dell kan zeggen wanneer er een nieuwe versie komt. Het is ook niet mogelijk om de I7 met de HD5650 te krijgen. Dit is ook de reden dat ik voor de I5 ben gegaan want die is wel met de HD5650.

Verwijderd

Meessen schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 15:27:
[...]

Hier heb ik al naar geïnformeerd, niemand bij dell kan zeggen wanneer er een nieuwe versie komt. Het is ook niet mogelijk om de I7 met de HD5650 te krijgen. Dit is ook de reden dat ik voor de I5 ben gegaan want die is wel met de HD5650.
niet, vermoed ik.

echter, theoretisch zou het mogelijk moeten zijn een i7 te bestellen icm een 5650, via de telefoon, voor maximum performance is de i7 620M overigens beter.

• Dr.Roelski
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-09 17:15

Dr.Roelski

Walk on ....

Geen matches
Vinny1 schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 02:21:
[...]

De kortingen gaan meestal gewoon nog door. Ik had mijn laptop ook besteld op de laatste dag van de aanbieding om de zelfde reden maar uiteindelijk was na die aanbieding weer gewoon dezelfde aanbieding. En heb ik dus nog wat dingen veranderd. Volgens mij kun je de EPP korting niet combineren met coupon korting.
Ik heb de mijne met zowel EPP als coupon korting gekregen!

Verwijderd

Geen matches
ja, maar niet (meer) via de site, tenzij ze dat (weer) hebben veranderd zonder naar de klant te communiceren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meessen
Verwijderd schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 23:25:
[...]

niet, vermoed ik.

echter, theoretisch zou het mogelijk moeten zijn een i7 te bestellen icm een 5650, via de telefoon, voor maximum performance is de i7 620M overigens beter.
Theoretisch wel ja, maar daar wekt dell jammer genoeg niet mee. Ik had het zowel op de site als via de telefoon gevraagd.
Als ze een i7 met de 5650 maken is de reden om een alienware te pakken ook weer kleiner, deze moeten ook nog verkopen. En de 620m is wel met een 5650 te krijgen maar hij is verschrikkelijk duur op de dell site (300 euro duurder dan een i3 terwijl de processor nieuw 332 dollar kost :S).

[ Voor 5% gewijzigd door Meessen op 20-08-2010 00:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meessen
Dr.Roelski schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 23:50:
[...]

Ik heb de mijne met zowel EPP als coupon korting gekregen!
Wanneer?
Ik ben zo stom geweest om het niet eens te vragen toen ik mijn laptop telefonisch had besteld, omdat hier op de site stond dat het niet kon en het via de dell site het ook niet kon.

Als ik het goed herinner heb ik wel eens in de epp informatie gelezen dat epp korting bovenop normale acties komt om ze echt voordeel te leveren voor de deelnemers.

[ Voor 24% gewijzigd door Meessen op 20-08-2010 00:33 ]

Pagina: 1 ... 20 ... 23 Laatste