Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter

Panasonic Lumix DMC-FZ28

Afbeeldingslocatie: http://www.digicamshop.be/images/product/image.php?id=65408&dimensionid=17&shopid=8

De Panasonic Lumix DMC FZ28 is de opvolger van de FZ18. Anders dan zijn voorganger beschikt de Panasonic Lumix DMC FZ28 over een nieuwe Venus Engine IV processor (snelheid: 13 beelden per seconde), 10-megapixel sensor, een 27-486 mm Leica DC VARIO-ELMARIT groothoeklens, een 2,7 inch LCD-scherm en een verbeterde intelligent auto mode met AF Tracking functie. Ook het design is vernieuwd. De knopjes zijn zo geplaatst dat de Panasonic Lumix DMC FZ28 intuïtief bediend kan worden.
De intelligent auto mode maakt het zelfs voor beginners gemakkelijk om mooie foto’s te maken met de Panasonic Lumix DMC FZ28. Wanneer de AF Tracking functie is ingesteld, volgt de camera het onderwerp waarop wordt scherpgesteld. Zelfs wanneer het onderwerp beweegt, komt deze daarom toch scherp op de foto. De Panasonic Lumix DMC FZ28 controleert voortdurend de lichtsterkte en de locatie van de lichtbron. De camera activeert automatisch de tegenlicht modus, wanneer deze vaststelt dat het licht achter het onderwerp vandaan komt.

Gezichtherkenning mag tegenwoordig niet meer ontbreken op een digitale camera. De Panasonic Lumix DMC FZ28 is voorzien van Face Detection, die samenwerkt met de AF Tracking functie om bewegende personen toch mooi in beeld te krijgen. De Intelligent Exposure functie kan gebruikt worden om schaduwen in de foto op te lichten en overbelichting te onderdrukken. De Panasonic Lumix DMC FZ28 beschikt over een lichtgevoeligheid tot ISO 6400. Dankzij de Advanced Scene Mode is het mogelijk om snel de juiste instellingen te bepalen voor elk onderwerp. Nieuw is het scèneprogramma Close-up.
Tot slot een opmerkelijke functie. De Panasonic Lumix DMC FZ28 kan film opnemen in HD-kwaliteit (1280 x 720p met 30 beelden per seconde). De camera kan aangesloten worden op een HDTV om de filmpjes in de beste kwaliteit te bekijken.
camera2go.nl
specificaties
  • 27mm Leica DC Vario-Elmarit groothoeklens
  • 18x optische zoom
  • Intelligent Auto met AF tracking
  • 10.1 Megapixel CCD
  • High Definition Foto en Movie
  • 2.7” hoge resolutie Intelligent LCD met grote kijkhoek
Volledige specificatie
http://panasonic.nl/Products_Info.asp?M=4529|3733|654|652|4|1
Afbeeldingslocatie: http://www.digicamshop.be/images/product/image.php?id=65407&dimensionid=17&shopid=8
Reviews
Prijs
  • Pixmania.com € 255 (europese versie)
  • Fotohart €275.50 (nederlandse versie)
Afbeeldingslocatie: http://www.digicamshop.be/images/product/image.php?id=65405&dimensionid=17&shopid=8

[ Voor 95% gewijzigd door een moderator op 08-01-2009 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Deze camera verdiend wel een eigen topic vind ik.

Ik heb deze camera nu zo'n 3 weken. Het is mijn eerste 'serieuze' camera. Ben nu rustig alle mogelijkheden aan het ontdekken maar tot nu toe bevalt het super.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-09 22:09

Zoefff

❤ 

Maar, bij een eigen topic hoort echt een uitgebreidere topicstart. Zie bijvoorbeeld Canon EOS 1000D . Dat is misschien een heel uitgebreid voorbeeld, maar je begrijpt waarschijnlijk wel wat ik bedoel als je dat topic vergelijkt met deze topicstart :)

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-09 22:09

Zoefff

❤ 

En met aangepaste topicstart weer open :)

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sheik
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21-11-2024
Na weken op internet "alle" reviews en gebruikerservaringen op Amazon (de/com) te hebben gelezen, heb ik gekozen voor de FZ28 als backup voor mijn Pentax K20D.

Vooral een 1 daagse ervaring met de Fuji S100FS, Canon SX1 en FZ28 hebben tot deze beslissing geleid. Sterker nog, ik heb nu 2 FZ28's. Waarom? Omdat ik veel risico's neem tijdens vakantie (bij regen) en omdat een extra accu + lader niet veel goedkoper zijn dan een 2de toestel.

Pluspunten:
- RAW ondersteuning (perfecte ruis controle)
- wegschrijven RAW erg snel
- scherpe EFV
- erg uitgebreid qua functionaliteiten, veel overeenkomsten met Pentax K20D
- accu gaat zeer lang mee, dagenlang schieten zonder opladen
- lichtgewicht
- snelle zoom, heel effectieve stabilizer
- menu en joystick werken snel en intuitief
- kwaliteit en snelheid lens is zowel wide als tele erg goed (geen borderdistortion)
- CA/PF wordt in-camera verwijderd, RAW niet, maar CA/PF is niet echt een issue
- low light conditions is de AF snel
- AF tracking
- RAW bevat veel detail dat in JPG vaak niet zichtbaar is
- ruis reductie volledig instelbaar, ruis is enorm verbeterd tov vorig model (ISO 100 is nu 200 etc)
- design, ligt lekker in de hand

Minpunten:
- geen hotshoe (gebruik ik sowieso niet)
- RAW + JPG --> JPG medium quality ipv fine quality
- diafragma 8.0 proberen te vermijden, beeldkwaliteit is softer
- geluid van video is matig
- stofjes op de lens zie je snel terug op de foto, goed blijven schoonmaken of een filter gebruiken
- geen klapbaar schermpje
- zonnekap is niet handig ontworpen

Mijn mening:
Het grootste minpunt van de Fuji en Canon is de 'extreme' vorm van CA/PF. In Lightroom is dit verschijnsel in een aantal foto's niet op te lossen en helaas ook zichtbaar op de prints. De bordersoftness en distortion van de Fuji was de doorslaggevende factor om van dit prachtig vormgegeven toestel af te zien.

De SX1 was daarnaast nog eens erg lomp door de batterijen, zeer traag met focussen in low light conditions, de ruisreductie reduceerde enorm de details, de lens is minder lichtsterk, sluitertijden langer dan 1 seconde is niet in te stellen in de manual mode, geen RAW ondersteuning waardoor de noise gele artefacts vertoont en ook veel detail verloren gaat.

[ Voor 3% gewijzigd door Sheik op 08-01-2009 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je een originele accu en lader wilt dan geloof ik idd dat het prijsverschil klein is, maar met 3th party accessoires is het verschil behoorlijk hoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sheik
Ja dat klopt inderdaad, maar ik heb 1 keer eens een 3rd party accu gebruikt in mijn F717, maar liet me behoorlijk in de steek op vakantie. Wellicht had ik gewoon pech, maar voor mij geen namaak meer. Oh en daarbij is mijn verhaal goed te verkopen thuis ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-09 20:57

Deathchant

Don't intend. Do!

EFV bedoel je daarmee de optical viewfinder?
Ik heb nu een non-wideangle ruisbak, genaamd Dimage Z5. Ik heb maandag een 40D+17-55/2.8 ISUSM lens besteld en ik dacht eraan dat ik misschien ook nog een supercompactzoompje achter de hand moest houden. Uiteraard was de eerste optie gewoon mijn Z5 houden, maar ik heb nu al zoveel positieve dingen van die FZ28 gelezen en ook gebruikerservaringen, dat ik misschien ook maar overga tot aanschaf, alleen heb ik het niet zo makkelijk met het verkopen aan het thuisfront.

Sheik, wel goed om je review te lezen. Ik hou ervan als mensen opsommen, dan is het tenminste overzichtelijk :).
Hoe zit het met de ruis? Je zei dat het goed corrigeerbaar was in LR, maar heb je toevallig een fotovoorbeeld van een ISO200 plaat wat jij gemaakt hebt?

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sheik
Ik zal binnenkort een vergelijking schieten. Uiteraard niet in daglicht wat veel mensen doen, maar bij weinig light.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VonFoX
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-05 13:05

VonFoX

Las noches de Diciembre

Ik ga deze camera waarschijnlijk ook aanschaffen :) Wie heeft er ervaring met deze camera op bv feestjes (weinig licht). Goede foto's ? :)

Yo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het zelf nog niet geprobeert maar foto's maken met weinig lich schijnt een beetje een nadeel te zijn met deez camera. Echter is dit volgens mij een probleem voor de meeste niet spiegelreflexcamera's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11:13
Ik heb net de Super Zoom Group Test gelezen op dpreview. De test heeft me flink overtuigd om binnenkort de FZ28 aan te schaffen. Gebruikt iemand van jullie nog uv-filters of protectie-filters ?? Zoja, welk merk ??
Ben benieuwd naar julie mening. De een vind het complete onzin en de ander weer niet.
Ik zoek zelf nog wel een protectie-filter voor de mooie plaatjes aan strand en zee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sheik
Ik gebruik de B+W UV MRC filter op 1 FZ28, de andere FZ28 schiet ik zonder filter want is louter voor backup doeleiden.
Ik merk geen enkel verschil tussen wel/geen filter. Heb verschillende testen gedaan met/zonder tegenlicht, donker, zoomen etc etc. Overigens wel grappig om te melden dat beide FZ28's ook echt identiek presteren. Toch wel knap staaltje kwaliteitscontrole daar :)

De FZ28 performed mede door de snellere lens dan de Canons iets beter in donkere omgevingen. Maar ik adviseer toch ten zeerste te schieten in RAW. OK, je krijgt meer ruis, maar de gele artefacts die zeer lelijk zichtbaar zijn op JPG's, zie je in RAW niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisadr
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15-09 17:28
Heeft iemand een video sample van de video bestanden. Op youtube staan een paar, maar daar heb je niks aan, omdat youtube geen 720p is op een goede bitrate.

Klopt het dat je maximaal 8.5 minuten kan opnemen?

GoT, You have to love it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sheik
In alle video modes kun je onafgebroken 15 minuten opnemen, alleen HD is beperkt tot 8,5 minuut. Maar in de meeste gevallen zul je kortere filmpjes maken en dan is de limiet je geheugenkaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke-san
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-09 20:44
Heb de FZ28 nu ook al een paar maand en ik moet zeggen dat ik dit een super toestel vind.
Je moet er echter altijd rekening mee houden dat dit geen DSLR is, maar mits gezond verstand en het afwegen van een paar voor/nadelen is hij het echt wel waard.

Ik deel volledig de mening van Sheik ivm positieve en negatieve punten
Voor 2 extra batt's heb ik de Pisen gekocht vanop dealextreme.com en die presteren even schitterend als de originele, maw dagenlang continu foto's trekken zonder herladen.
In het begin was ik aan het twijfelen tussen de Canon SX-10is en deze. Het gewicht, de AA's en de lens hebben mij naar de FZ28 doen grijpen.

@Lisadr
Ik heb zelf nog nooit langer dan 2 minuten video opgenomen aan 1 stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foppe-jan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-10-2024
voor een vrij uitgebreide tutorial: FZ-28 Tutorial [Art and the Zen of Design]
En nog een review: http://www.steves-digicam...views/panasonic_fz28.html

[ Voor 27% gewijzigd door foppe-jan op 03-03-2009 10:54 ]

The new Ultimate Answer to the Ultimate Question of Life, The Universe, and Everything: Debt: The First 5,000 Years

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
dat zal ik eens bekijken.. Ik ben nog steeds aan het stoeien met de instellingen om zo mooi mogelijke foto's te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Weet iemand toevallig nog andere sites met de verschillende mogelijkheden en instellingen. Er staat uiteraard wel wat in de handleiding maar ik zou graag ook wat vergelijking materiaal zien aan de hand van voorbeeld foto's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online
Prachtig al die inteligentie! M'n paps en mams zouden er echt betere foto's mee gaan maken denk ik zo, want die schieten toch alles auto. Ik kan dan mooi de HD video functionaliteit misbruiken ;) Weet iemand of je handmatig kan focussen tijdens het filmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foppe-jan
savale schreef op maandag 09 februari 2009 @ 22:46:
Prachtig al die inteligentie! M'n paps en mams zouden er echt betere foto's mee gaan maken denk ik zo, want die schieten toch alles auto. Ik kan dan mooi de HD video functionaliteit misbruiken ;) Weet iemand of je handmatig kan focussen tijdens het filmen?
kan wel, maar schijnt in de praktijk vrij brak te werken

The new Ultimate Answer to the Ultimate Question of Life, The Universe, and Everything: Debt: The First 5,000 Years

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prozac[NL]
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-02 20:05

Prozac[NL]

zucht.......

Sinds gisteren eigenaar van deze camera.
Heb alleen nog maar kunnen testen in de nachtdienst op me werk. Wel fotos in minder tot weinig licht.

Valt me niks tegen, ik vergelijk alleen met een dslr van me pa, een Nikon d50. Mag je misschien niet als vergelijk gebruiken maar wat ik tot nu toe heb gedaan met de camera doet er niet voor onder heb ik het idee.

Buiten schieten moet allemaal dus nog.

Wat me zeer goed beviel is in dit licht op de macrostand, dat doet ie perfect!

Nou, mocht ik nog eens wat te melden hebben over mijn ervaringen bezoek ik dit topic.

p.s.
Originele reserve accu was 75 euro waar ik de camera kocht en imitatie 55(www.digitalstreet.nl).

[ Voor 0% gewijzigd door Prozac[NL] op 01-03-2009 01:33 . Reden: spelling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisadr
Ik heb het nu ruim 1 maand en het valt mij behoorlijk tegen. Als er te weinig licht is (ISO-400+) dan is de fotokwaliteit heel erg slecht. Het lijkt wel of het met een mobiele telefoon (van 1.3-2.1 megapixels) is opgenomen.

Zoom-functie is geweldig! Als ik op een zonnige dag buiten foto’s maak, dan zijn ze erg scherp. Maar binnen zijn ze zonder flits echt waardeloos.

Bij video opnamen heeft de camera 3 a 4 seconden nodig om scherp te worden, maar de 720p opnames voldoen boven verwachting. Geluidskwaliteit is slecht, maar dit is ook een fototoestel en geen videocamera. Het allergrootste nadeel van de video functie is dat ie ze opslaat in een MOV bestand. Hierdoor kan ik het niet afspelen op mijn mediaplayer, zonder ze te converteren en de bestanden zijn onnodig groot. 1 op de 100 heeft een Apple, dus waarom MOV is mij een raadsel.

Ik weet niet hoe goed of slecht de alternatieven zijn in de prijsklasse, maar binnen haal ik betere resultaten met mijn oude Sony DSC-P8.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foppe-jan
Lisadr schreef op maandag 02 maart 2009 @ 14:18:
Ik heb het nu ruim 1 maand en het valt mij behoorlijk tegen. Als er te weinig licht is (ISO-400+) dan is de fotokwaliteit heel erg slecht. Het lijkt wel of het met een mobiele telefoon (van 1.3-2.1 megapixels) is opgenomen. Zoom-functie is geweldig! Als ik op een zonnige dag buiten foto’s maak, dan zijn ze erg scherp. Maar binnen zijn ze zonder flits echt waardeloos.
Klopt, en hij kan ook niet grasmaaien.
Sorry hoor, maar dat had je als je ook maar 1 review over deze camera had opgeslagen (laat staan die van dpreview) binnen 10s uit kunnen vinden. Superzooms zijn bijna per definitie niet bedoeld, en zeker niet gemaakt, voor binnenfotografie..
Als je een P&S wil die dat wel mooi kan moet je de LX3 maar kopen ofzo, of een willekeurige andere cam die dat bij zijn "sterke punten" heeft staan.
Lisadr schreef op maandag 02 maart 2009 @ 14:18:
Ik weet niet hoe goed of slecht de alternatieven zijn in de prijsklasse, maar binnen haal ik betere resultaten met mijn oude Sony DSC-P8.
Ja, en voor 'buiten' (of in goed licht) is het zo'n beetje de beste camera in zijn categorie.
Het hele punt met camera's is dat je voor €280 nou eenmaal niet alles kunt hebben. Je kunt niet én binnen én buiten, én voor macroshots én voor teleshots allemaal in 1 camera (met 1 lens) stoppen. 18x zoom camera is voor buiten, van een camera met 3-5x zoom zou je van verwachten dat ie binnen ook het eea kan..
Wat je hier zegt lijkt vooral te zijn dat je vooral binnen fotografeert, en je daar niet aan gedacht had voor je deze camera kocht. Dat is jammer voor je, maar goed..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisadr
@foppe-jan
Natuurlijk heb ik een aantal reviews gelezen, waaronder

http://www.cameralabs.com/reviews/Panasonic_Lumix_DMC_FZ28/
http://www.imaging-resource.com/PRODS/FZ28/FZ28A.HTM

Echter bepaalde aspecten van dit camera vallen mij tegen. Waaronder de zeer slechte (dit komt niet voldoende terug in een aantal reviews) indoor kwaliteit. Ik begrijp dat dit geen indoor camera is, maar dat betekend niet dat het een waardeloze resultaat moet hebben met extreem veel ruis. Reviews gaven wel High ISO Noise aan, maar dit is een understatement. Het veel meer dan een aantal reviews aangeven. Volgens Cameralabs is de ruis van LX3 erger dan die van de FZ28.

Ook is het mij niet duidelijk waarom er gekozen is voor MOV bestanden.

Ik geen expert, als ik dat wel was, dan had ik een high-range camera ipv een FZ28.

In plaats van mensen aan te vallen die een andere mening hebben over een product, kan je ze beter overtuigen van de product met een aantal tips.

Tips (door een leek) voor mensen die de FZ28 ook binnen of buiten in de donker willen gebruiken zonder flits!
  • Zet de Exposure Compensation op EV+1 voor minder ruis
  • Gebruik een programma als “Neat Image” om ruis te verminderen
Ik verhouding met mijn 5 jaar oude Sony DSC-P8 vind ik indoor resultaten bij ISO-400 tegenvallen, omdat de FZ28 veel meer ruis heeft. Voor puur outdoor (bij voldoende zonlicht ofwel ISO-100) zijn de resultaten geweldig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foppe-jan
Lisadr schreef op maandag 02 maart 2009 @ 18:36:
@foppe-jan

Echter bepaalde aspecten van dit camera vallen mij tegen. Waaronder de zeer slechte (dit komt niet voldoende terug in een aantal reviews) indoor kwaliteit. Ik begrijp dat dit geen indoor camera is, maar dat betekend niet dat het een waardeloze resultaat moet hebben met extreem veel ruis. Reviews gaven wel High ISO Noise aan, maar dit is een understatement. Volgens Cameralabs is de ruis van LX3 erger dan die van de FZ28.
Zie hier een paar low light foto's met de lx3 (en review/comparison): lx3 review (dpr), lx3 high iso foto's (CamLabs), en fz28 vergelijking, low light (dpr) en FZ28 low light (CL)
Verder vind ik de lx3 review van CamLabs lang niet zo negatief als jij hem nu weergeeft, en zie ik nergens iets over de door jou genoemde vergelijking met de fz28:
At this point most Panasonic compact reviews come in with the big downside: noise and visible smearing at all sensitivities. But the company really does appear to have realised tiny 1 /2.33in sensors have no place in this type of product (or any half-decent compact if we had our way), and finally delivered a solution that actually out-performs the competition at higher sensitivities.
But before you get too carried away, a final reality check. While the image quality of the LX3 is indeed superior to both its predecessor and other Panasonic compacts, it’s by no means perfection even at its lowest sensitivity. If you’re looking, there’s still textures from noise and processing on most images, and while the LX3 outperforms models like the Canon G9 at higher sensitivities, the G9 delivers more detailed and cleaner output when both cameras are set to 80 ISO. Indeed if you mostly shoot at 80 ISO and are happy with its focal range, then we'd recommend the G9 over the LX3.
--------
Daarnaast kun je van iso800-1600 op niet-dslr's eigenlijk nooit veel verwachten, en zelfs op dlsrs kan het (zonder flits) lastig zijn om goede indoor foto's te krijgen. Probeer eens een tijdje foto's te nemen met de iso setting handmatig op 400 (of 200 als je hem op 400 ook al crap vindt), en kijk of je dan een vast genoege hand hebt om foto's te nemen. (of koop ergens voor €10 een driepootje ofzo).
Ik weet dat het tegenwoordig geen mode meer is om de flits te gebruiken (het geeft vaak weinig flatteuze kleuren), maar die flits bestond wel voor een reden, en als je die dan niet wilt gebruiken zul je op andere vlakken moeten compenseren (of een duurder toestel te kopen).
Ook is het mij niet duidelijk waarom er gekozen is voor MOV bestanden.
In plaats van mensen aan te vallen die een andere mening hebben over een product, kan je ze beter overtuigen van de product met een aantal tips.
Ik verhouding met mijn 5 jaar oude Sony DSC-P8 vind ik indoor resultaten bij ISO-400 tegenvallen, omdat de FZ28 veel meer ruis heeft.
Ik heb ook geen idee waarom ze .mov doen (maar die gebruik ik toch niet).
En ik val jou niet aan omdat je 'mijn mening niet deelt', ik wijs er alleen op dat je met verkeerde verwachtingen een camera beoordeelt, en daar nogal de nadruk op legt in je totale afweging (als je kijkt naar wat je precies zegt zeg je (als je dat stuk over de filmmodus negeert) niet veel meer dan 2x hetzelfde over slechte low-light performance..). Het klopt dat de FZ28 bij iso400+ geen bijster goed resultaat geeft (ik ken de p8 niet), maar ik denk dat je als je hem forceert op iso400 (met langere sluitertijd) je wel betere resultaten zou krijgen, zolang je niet schudt/je cam ondersteunt ;)). Verder heb ik in een eerdere post in deze thread een blog gelinkt waarin wat tips worden gegeven over het gebruik waar je wel het een en ander uit zou moeten kunnen halen :)

[ Voor 3% gewijzigd door foppe-jan op 02-03-2009 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twister336
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Lisadr schreef op maandag 02 maart 2009 @ 18:36:
...
http://www.imaging-resource.com/PRODS/FZ28/FZ28A.HTM

Ik verhouding met mijn 5 jaar oude Sony DSC-P8 vind ik indoor resultaten bij ISO-400 tegenvallen, omdat de FZ28 veel meer ruis heeft.
Meer ruis?
Dit is een ISO400 vergelijking van de P8 en FZ28 (van imaging-resource.com)

FZ28
Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/twister336/FZ28ISO400_a.jpg

P8
Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/twister336/P8ISO400_a.jpg

FZ28
Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/twister336/FZ28ISO400_b.jpg

P8
Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/twister336/P8ISO400_b.jpg

Geef mij de FZ28 dan maar... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foppe-jan
(niet mijn foto's)

tijger
fz28
fz28
fz28
(Nou zul je wel niet dagelijks naar de dierentuin gaan, maar het gaat mij in deze foto's vooral om de kleurreproductie en de graad van detail die wordt behaald in de vacht etc. van de beestjes.)

[ Voor 19% gewijzigd door foppe-jan op 03-03-2009 02:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prozac[NL]

Prozac[NL]

zucht.......

@bovenstaande discussie.

Een verwachtingspatroon is erg subjectief te noemen. Persoonlijk vind ik de iso 400/800 foto's indoors met weinig licht goed genoeg te noemen, mede omdat ik er geen hoge verwachting van had. Voor buitenopnames had ik wel een hoge verwachting, ook inclusief zoom. Die verwachting kwam zoals jullie ook al zeggen gewoon uit. Prachtige scherpe foto's!

Je kan blijkbaar voor dit geld dus niet alles hebben, ik denk dat deze camera gewoon toch veel prestatie voor zijn geld(268 euro voor mij, prijzen verschillen enorm) bied.

Beide succes met de camera!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisadr
Afbeeldingslocatie: http://img11.imageshack.us/img11/9631/fz28.png

P8 = 3.1 Megapixels (5 jaar oud!)
PZ = 10 Megapixels

Vanaf 20cm afstand is er minder ruis, maar de letters zijn ook minder scherp. Maar de FZ28 wint het van de P8.

Bij de bloem kan je zien wat ik bedoel. Ondanks de 10 megapixels, is de foto van de P8 veel scherper. Dit is exact what mij tegenvalt!

Op de "Witte" muur kan je goed zien hoe deze twee met ruis omgaan

Foto's zijn genomen in een kamer met 1x120w en 1x100w (veel licht!)

Extra data
Image input equipment manufacturer: Panasonic
Image input equipment model: DMC-FZ28
Software used: Ver.1.0
Exposure time: 0,125
F number: 2,8
Exposure program: 2
ISO speed rating: 400
Exposure bias: 0
Maximum lens aperture: 3
Metering mode: 5
Light source: 0
Flash: 16
Lens focal length: 4,8
Custom rendered: 0
Exposure mode: 0
White balance: 0
Scene capture type: 0

-----

Image input equipment manufacturer: SONY
Image input equipment model: DSC-P8
Exposure time: 0,125
F number: 2,8
Exposure program: 2
ISO speed rating: 320
Exposure bias: 0
Maximum lens aperture: 3
Metering mode: 5
Light source: 0
Flash: 0
Lens focal length: 6
Custom rendered: 0
Exposure mode: 0
White balance: 0
Scene capture type: 0

@foppe-jan
Prachtige foto's! Sterke voorbeeld van wat er mogelijk is met de FZ28 kan doen!

@Prozac[NL]
Inderdaad. Een verwachtingspatroon is erg subjectief te noemen. Mijn verwachtingspatroon was dat de FZ28 op alle gebieden beter foto's zou maken dan mijn 5 jaar oude P8. Net als ik ook verwacht dat mijn 700 euro 2009 PC op alle gebieden veel sneller is dan mijn 700 euro PC uit 2004.

Ik zeg niet dat ik ontevreden ben over mijn FZ28, het heeft veel prachtige features. Ik had alleen beter foto's verwacht bij ISO400 en hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prozac[NL]

Prozac[NL]

zucht.......

Lisadr.

En daar heb je gelijk in hoor over iso 400 en hoger, ik had het gewoon iets slechter verwacht nog. Mijn vaders Nikon D50 doet dat bijv. ook veel beter. Ik schrik van de fotos van je p80. Maar feitelijk worden daar in verhouding veel minder pixels op de ccd gezet, dat betekend toch minder ruis(shoot me if i am wrong ;) ).

In ieder geval, volgens mij vinden we geen van beide dat we een miskoop hebben gedaan, en in dit segment cameras hebben we gewoon een van de top modellen. En voor minder licht, tjah, sparen voor een dslr dan maar he ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twister336
  • Niet online
Lisadr schreef op donderdag 05 maart 2009 @ 01:19:
Bij de bloem kan je zien wat ik bedoel. Ondanks de 10 megapixels, is de foto van de P8 veel scherper. Dit is exact what mij tegenvalt!
Zonder de volledige foto's valt hier eigenlijk weinig over te zeggen. Ik vermoed dat je 100% crops toont wat vrij zinloos is als je een 3MP camera vergelijkt met een 10MP camera.
Op de "Witte" muur kan je goed zien hoe deze twee met ruis omgaan
Maak de foto's van de FZ28 dan eens in RAW en vergelijk dan nog een keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisadr
@Twister336
Ik heb geen idee what 100% crops is.

@everyone
Deze kip gaat geen hanengevecht aan. Ik deelde alleen mijn mening.

-einde discussie voor Lisa-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prozac[NL]

Prozac[NL]

zucht.......

Iemand in dit topic die een goede tip of ervaring heeft met een goede niet originele reserve accu?

Goed, geen tips, toch maar wat besteld, het word een accu van connect 3000. Hopenlijk geen miskoop iig 6 maanden garantie en bij een winkel om de hoek!

Verder heb ik nu een foto of 600 geschoten en ben nog altijd zeer tevreden over me fz28.
Jammer dat dit topic minder loopt dan andere topics zoals de canon concurrenten.

[ Voor 62% gewijzigd door Prozac[NL] op 31-03-2009 22:54 . Reden: update ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prozac[NL]

Prozac[NL]

zucht.......

Lisadr schreef op vrijdag 06 maart 2009 @ 10:24:

@everyone
Deze kip gaat geen hanengevecht aan. Ik deelde alleen mijn mening.

-einde discussie voor Lisa-
Het was iig niet mijn bedoeling om een ''hanegevecht te starten(wat jij zoiezo al niet kan ;) ). Ik had gehoopt ervaringen uit te kunnen wisselen met ander fz28 gebruikers.

Misschien kan dit topic nog die kant op?

Check me sig voor fotos iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
wat zijn hier door de gebruikers de meest gebruikte instellingen? Ik ben zelf nog een beetje aan het vogelen. Heb nu de C1 knop ingesteld op een aantal voorkeusinstellingen die ergens op internet waren gepost door iemand. Weet alleen niet meer waar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prozac[NL]

Prozac[NL]

zucht.......

Ik ben op zich wel te spreken over de intelligent Auto functie, klikt prima weg.
Maar uiteraard speel ik in P mode met instellingen, heb niet echt een vast iets gevonden nog. Ook de macro functie gebruik ik regelmatig.

Ook manueel focus incidenteel als de camera het focus punt niet gebruiken wil dat ik wil.

Ook heb ik laatst wat fotos getest met de optie warm en normaal, ik vind dat de fz28 de kleuren heel goed oppakt zoals ze zijn in normale stand, zet je em op warm zie je duidelijk(uiteraard) een verschil, soms is dat mooi maar soms wat onwerkelijk te noemen.

Verder nog veel te ontdekken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Inderdaad de P mode gebruik ik ook veel. Nu het wat beter weer wordt kan ik de camera eindelijk wat beter testen. Ik moet zeggen dat ik nog steeds in de 'ontdekfase' ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foppe-jan
Juah, ik heb dit ding nu 3 dagen in gebruik, en gebruik nog enthousiast de iA modus (en af en toe macro presets), maar dat gaat best aardig imo. Ook over de kleurweergave ben ik zeer te spreken (maar goed, ik heb m dan ook goed uitgezocht ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poing
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Momenteel heb ik een eenvoudige Kodak 5MP 3x Opical Zoom van het jaar 2002. Mijn eerste eigen toestel en ik was er nooit tevreden over in vergelijking met die van mijn vader (niet digitaal met een hele set lenzen). De Kodak is traag, ruis, lens vervorming, rode ogen & in situaties met minder licht waardeloos want hij weigert dienst. Mijn vader heeft hem iets later een Minolta Dimage Z2 gekocht, vond ik even waardeloos. Bah!

Dit een beetje om mijn achtergrond te schetsen. Ik wil m.a.w. zeker geen top toestel, maar ook geen eenvoudig met teveel compromissen.

Belangrijk voor mij:
- Super AF! Maar ook manueel in te stellen.
- Een praktische menu indeling (er mag gerust veel in staan, zolang het gemakkelijk toegankelijk is).
- De super zoom, maar voor de rest ook veelzijdig. Dit zal mijn enige toestel worden, een binnen foto moet ook kunnen (aanvaardbare kwaliteit).

Ik twijfel nu met de Canon SX10 IS, kent iemand duidelijk de voor & nadelen tussen deze 2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foppe-jan
poing schreef op donderdag 09 april 2009 @ 12:53:
Momenteel heb ik een eenvoudige Kodak 5MP 3x Opical Zoom van het jaar 2002. Mijn eerste eigen toestel en ik was er nooit tevreden over in vergelijking met die van mijn vader (niet digitaal met een hele set lenzen). De Kodak is traag, ruis, lens vervorming, rode ogen & in situaties met minder licht waardeloos want hij weigert dienst. Mijn vader heeft hem iets later een Minolta Dimage Z2 gekocht, vond ik even waardeloos. Bah!

Dit een beetje om mijn achtergrond te schetsen. Ik wil m.a.w. zeker geen top toestel, maar ook geen eenvoudig met teveel compromissen.

Belangrijk voor mij:
- Een praktische menu indeling (er mag gerust veel in staan, zolang het gemakkelijk toegankelijk is).
- De super zoom, maar voor de rest ook veelzijdig. Dit zal mijn enige toestel worden, een binnen foto moet ook kunnen (aanvaardbare kwaliteit).

Ik twijfel nu met de Canon SX10 IS, kent iemand duidelijk de voor & nadelen tussen deze 2?
Zie hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prozac[NL]

Prozac[NL]

zucht.......

Belangrijk voor mij:

foppe-jan wijst terecht op die test!

Ik zal je vertellen dat ik na het lezen van die test voor de fz28 heb gekozen ondanks dat het net niet de winnaar is, zoals je kan lezen.
Alleen op het moment van aanschaf kocht ik een fz-28 voor 266 en was de sx10 is 335 euro. Dat verschil was me te groot en heb geen seconde spijt van de aanschaf.
Ik denk wel dat het eigenlijk amper uit zal maken tussen die 2, dus je doet aan beide geen miskoop, er is ook een grote thread over de canon modellen op GOT, heb wel het idee dat canon liefhebbers graag doen laten lijken dat het apparaat beter is als al het andere(no flame intended) terwijl hier in dit topic wat relaxter gedaan word en men accepteerd dat superzooms no match voor dslr zijn.

Succes met je aankoop en laat even weten wat je keuze nu is geworden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twister336
  • Niet online
Panasonic FZ28
+ HD Video
+ goedkoper

Canon SX10
+ kantelbaar scherm
+ degelijk (stereo) geluid
- duurder: niet enkel de aanschaf maar batterijen + lader zijn niet meegeleverd (bij de FZ28 zit een accu + lader)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser387
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01-09 11:04

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foppe-jan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11:24
Ik heb de FZ28 ook gekocht. Had nog getwijfeld tussen deze en de Casio FH20, maar die is een stuk duurder. Enige dat je er voor terugkrijgt was een betere grip en de snell efoto en film modus, maar ik denk dat dat toch meer een gimmick is.

Heb de FZ28 nu 1 week, en tot nu toe bevalt hij prima. Heb nog geen echte foto's met doel gemaakt, maar voornamelijk voor testen. Lijkt prima te werken! Wel een miljoen opties die ik niet altijd even overzichtelijk vind, maar dat komt omdat ik Canon gewend ben. Is toch even omschakelen.

Al met al erg tevreden! Buiten lijkt de camera sowieso heel goed te functioneren, binnen ben ik ook niet ontevreden! Maja mij verwachtingspatroon lag ook maar een beetje boven een Ixus. Dan gaat het snel natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poing
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ja een paasweekeind met mijn nieuwe FZ28, ook de manual al een stuk doorspit en ik moet zeggen dat ik op bijna alle vlakken meer dan tevreden ben ... behalve binnen foto's nemen, man die is verschrikkelijk slecht :-(

Gewoon niet bruikbaar! Ik stel geen hoge eisen, maar het zet er niet uit, het resultaat is voor de vuilbak. Ik hoop dat ik er iets op vind want dat is wel een killer. Er is voldoende licht, hij beslist van niet te flitsen & het resultaat is voor de vuilbak. Dit voor portretten op Ai & P. Zal manueel moeten proberen fotograferen, hopelijk lukt dat beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prozac[NL]

Prozac[NL]

zucht.......

poing schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 08:57:
Ja een paasweekeind met mijn nieuwe FZ28, ook de manual al een stuk doorspit en ik moet zeggen dat ik op bijna alle vlakken meer dan tevreden ben ... behalve binnen foto's nemen, man die is verschrikkelijk slecht :-(

Gewoon niet bruikbaar! Ik stel geen hoge eisen, maar het zet er niet uit, het resultaat is voor de vuilbak. Ik hoop dat ik er iets op vind want dat is wel een killer. Er is voldoende licht, hij beslist van niet te flitsen & het resultaat is voor de vuilbak. Dit voor portretten op Ai & P. Zal manueel moeten proberen fotograferen, hopelijk lukt dat beter.
De FZ28 flitst alleen als jij handmatig de flitser uitklapt poing.
Je kan dat handig of onhandig vinden natuurlijk, ik vraag me wel af wat de omstandigheden zijn waarin jij binnen fotografeerd.
Ik zal niet zeggen dat de fz28 de buiten kwali haalt, maar ik schiet toch in mijn huis aardige plaatjes op iso400 zonder flits, wel overdag uiteraard, met kunstlicht word al wel moeizamer. Het is nu eenmaal geen dslr.

Speel er nog even mee en misschien krijg je meer succes.
Kijk bijvoorbeeld eens naar de ''p-mode'' kan je iso istellen etc. Kan je zoiezo eens nagaan welke iso waarde jij binnen fotos schiet want 400 is eigenlijk wel de max, 800 en hoger, tjah.....

[ Voor 7% gewijzigd door Prozac[NL] op 14-04-2009 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Net mijn FZ28 binnen gekregen, helaas nog even niet meer dan een kaartje met 32MB achter de hand, dus het "grote uitproberen" moet nog even wachten. Maar wat een enorme keuze uit voorgeprogrammeerde standen heeft dit ding, al vraag ik me af of ik 90% ooit gebruik :D

Heerlijk om wat meer zoom onder de knop te hebben, in sommige gevallen is die EZ zoom best een leuek toevoeging...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joeltje
  • Niet online
Joeltje Meldt zich ook even.. Na twee weken wikken en wegen toch teh FZ28 ipv de SX10... ook in kon niet kiezen, maar ben naar aanleiding van de vele reviews, en de prijs (Scheelt toch 50 Eur), en het feit dat de FZ op accu draait toch gezwicht voor deze....

Ik heb nu bijna 3 jaar op de TZ3 gezeten, en ben best tevreden over deze compact superzoom, maar wil toch een betere cam voor de kiddo's... De TZ blijft erbij als zijnde "grab'n'go-cam" :P

Ben erg benieuwd!

[edit]
gisteren om 15.45 besteld, en vandaag al binnenkomen volgens UPS... Da's wel erg rap! _/-\o_

[ Voor 10% gewijzigd door joeltje op 28-05-2009 08:52 ]

Ik heb niets te melden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joeltje
  • Niet online
Nog een paar leuke comparisson-foto's gevonden van de FZ tov de SX10:

http://www.cameralabs.com...Z28/outdoor_results.shtml

en een video review:
http://www.youtube.com/watch?v=2iJo0yAYcNA

Ik heb niets te melden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Twister336 schreef op vrijdag 06 maart 2009 @ 10:05:
[...]

Zonder de volledige foto's valt hier eigenlijk weinig over te zeggen. Ik vermoed dat je 100% crops toont wat vrij zinloos is als je een 3MP camera vergelijkt met een 10MP camera.

[...]

Maak de foto's van de FZ28 dan eens in RAW en vergelijk dan nog een keer.
Feit blijft dat heel die megapixelrace uiteindelijk geen zin heeft als je sensor hetzelfde formaat behoudt.
Veel te veel pixels per cm2. Daardoor vangt hij minder licht, wat weer nadelig voor de foto is...

Het eerste wat je moet doen bij een DSLR is investeren in glas! Liever een body van 400 euro en een lens van 1000 euro ipv een body van 1000 euro en een lens van 400 euro!

Daarom is die megapixelrace zo slecht, men let enkel en alleen op de pixels. Deze heeft 10 en die 8, dus die van 10 maakt mooiere foto's... Aldus de MM-verkoper... En ik maar op mijn lippen bijten om me in te houden ;)

Let net op de pixels, let op het glas... Hoe lichtsterk is die lens, want dat is iets wat belangrijk is, maar geen enkele consument die daar op let...

Zo jammer :)

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joeltje
  • Niet online
daarom heb ik deze gekozen, juist de lens krijgt goede recensies...
[edit]

Cam is binnen, wat uitpak foto's is altijd leuk:

Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/Foto-TAEWNCVN-D.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/Foto-RSSNCVFD-D.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/Foto-ZZJV6SMV-D.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/Foto-WYKIGWW6-D.jpg

Nu de batterij opladen... waarom doen ze dat toch niet in de fabriek :(
Gelukkig hoeft dat maar 2 uurtjes te duren :O

Gekocht bij digitalstreet, binnen 23 uur geleverd.... toch een vermelding waard d:)b

[ Voor 79% gewijzigd door joeltje op 28-05-2009 15:04 ]

Ik heb niets te melden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
lekker snel! veel plezier met de camera.Ik ben er nog steeds super blij mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dfrenner schreef op donderdag 28 mei 2009 @ 10:41:

Let net op de pixels, let op het glas... Hoe lichtsterk is die lens, want dat is iets wat belangrijk is, maar geen enkele consument die daar op let...

Zo jammer :)
En ik heb zo'n hekel aan mensen die denken dat lichtsterkte van het objectief heilig is.... Met alle respect, maar je verplaatst nu de discussie van het aantal megapixels (terwijl dat slechts leidend is) naar lichtsterkte. Kortom, alles dat een lensje heeft van F/2.8 of groter is beter? Hmmm, de optische kwaliteiten worden overigens vaak niet beter bij grotere opening. Sterker nog, meestal zijn objectieven het beste rond F/8. Als er 1 spec is die maatgevend is voor de kwaliteit dan zouden alle fabrikanten zich erop storten waardoor deze direct weer aan waarde verliest. Kortom, lees reviews en kijk naar foto's en staar niet naar specs.

offtopic:
Ik vind je verhaal over een camera met 2 mp meer overigens bullshit, want ik kan voldoende voorbeelden bedenken en misschien is die verkoper nog wel beter ingelezen dan jij ook! Ik heb alleen geen tijd om overal op te reageren. Daarnaast is de minimale prijs van een camera al snel 400 euro en het is een beetje overdreven om iemand die net aan een hobby begint met een objectief van 1000 euro de deur uit te sturen, perse vanwege een bepaalde richtlijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben erg gedesinteresseerd in deze camera. Vooral wegens een vrij sterke prijs.
Op redcoon.be:
Panasonic Lumix DMC-FZ28 EU (260,15)
Panasonic Lumix DMC-FZ28 EG (278,30)

Ik twijfel alleen of ik wel het EU-model zou kopen, ik vind nergens zekerheid dat er niet meer verschillen zijn dan de handleiding, vooral dan de menu-bediening in het toestel, die moet zeker in het nederlands zijn.
Iemand een EU-model gekocht, of iemand die antwoord kan geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SavageNL
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-09 08:54
Ik ben erg geinteresseerd in de FZ28. Maar omdat hij al een tijdje uit is ben ik bang dat de FZ38 (oid) binnenkort uitkomt. is hier al meer informatie over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prozac[NL]

Prozac[NL]

zucht.......

Verwijderd schreef op zaterdag 30 mei 2009 @ 09:16:
Ik ben erg gedesinteresseerd in deze camera. Vooral wegens een vrij sterke prijs.
Op redcoon.be:
Panasonic Lumix DMC-FZ28 EU (260,15)
Panasonic Lumix DMC-FZ28 EG (278,30)

Ik twijfel alleen of ik wel het EU-model zou kopen, ik vind nergens zekerheid dat er niet meer verschillen zijn dan de handleiding, vooral dan de menu-bediening in het toestel, die moet zeker in het nederlands zijn.
Iemand een EU-model gekocht, of iemand die antwoord kan geven?
Ik heb geen idee of ik de eu of eg versie heb. Mijne komt van Digitalstreet.nl, op de doos zit een sticker in het pools(denk ik) geen NL handleiding, allemaal oost europese benamingen voor het woord ''Digital camera'' maar wel nederlands in het menu.

Hopenlijk kan je wat met deze info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foppe-jan
SavageNL schreef op zaterdag 30 mei 2009 @ 19:03:
Ik ben erg geinteresseerd in de FZ28. Maar omdat hij al een tijdje uit is ben ik bang dat de FZ38 (oid) binnenkort uitkomt. is hier al meer informatie over?
Ach, zelfs als die in juni/juli aangekondigd wordt, en in aug/sep te koop is, moet je wel bedenken dat ie dan wrsch zo'n 440€ kost (zie introprijs van de fz28), en het maar de vraag is of hij echt nuttige verbeteringen levert. Voor de prijs dan een beetje acceptabel is is het dec/jan, dus wil je dan echt nog 3/4j wachten? :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joeltje
  • Niet online
Prozac[NL] schreef op zaterdag 30 mei 2009 @ 23:37:
[...]

Ik heb geen idee of ik de eu of eg versie heb. Mijne komt van Digitalstreet.nl, op de doos zit een sticker in het pools(denk ik) geen NL handleiding, allemaal oost europese benamingen voor het woord ''Digital camera'' maar wel nederlands in het menu.

Hopenlijk kan je wat met deze info.
De mijne ook, zie doos foto's iets terug...
Gewoon engels, verder geen andere dingen hoor...

Ik heb niets te melden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SavageNL
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-09 08:54
foppe-jan schreef op zondag 31 mei 2009 @ 11:28:
[...]

Ach, zelfs als die in juni/juli aangekondigd wordt, en in aug/sep te koop is, moet je wel bedenken dat ie dan wrsch zo'n 440€ kost (zie introprijs van de fz28), en het maar de vraag is of hij echt nuttige verbeteringen levert. Voor de prijs dan een beetje acceptabel is is het dec/jan, dus wil je dan echt nog 3/4j wachten? :p
Duidelijk en logisch antwoord, dank je!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

Wat is jullie ervaring met de EVF van de FZ28?

Ik lees bij veel reviews dat deze te klein zou zijn en in het algemeen niet echt bruikbaar. Maar wat zijn de ervaringen van de heren (m/v) ervaringsdeskundigen?

Ik heb met mijn FZ7 het een poosje geprobeerd, maar ik vind fotograferen op armlengte via de display niet echt werkbaar.

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foppe-jan
Flagg schreef op dinsdag 02 juni 2009 @ 18:30:
Wat is jullie ervaring met de EVF van de FZ28?

Ik lees bij veel reviews dat deze te klein zou zijn en in het algemeen niet echt bruikbaar. Maar wat zijn de ervaringen van de heren (m/v) ervaringsdeskundigen?

Ik heb met mijn FZ7 het een poosje geprobeerd, maar ik vind fotograferen op armlengte via de display niet echt werkbaar.
Ik kan niet zeggen dat ik de EVF ooit gebruik; deels omdat het oogstuk te weinig uitsteekt om comfortabel tegen mijn gezicht aan te zitten (neus in de weg enzo), en deels omdat ik geen bezwaar heb tegen 'fotograferen op armlengte' :) Maar ik zou hem niet extreem "bruikbaar" willen noemen nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joeltje
  • Niet online
evf werkt best okay, tis niet de beste in deze klasse, maar het beeld is wel goed.

Ik heb niets te melden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prozac[NL]

Prozac[NL]

zucht.......

Moet eerlijk zeggen dat ik 9 van de 10 keer de display gebruik ipv de evf. Zit gewoon niet lekker tegen je hoofd dat harde plastic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joeltje
  • Niet online
Ik ook, alleen wanneer ik een wat stabielere camera nodig heb, zal ik de EVF gebruiken, zo ook met panning, voorkomt bij mij beweging in de cam...

Ik heb niets te melden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flagg
  • Niet online

Flagg

Dus ik kan wel stellen dat de EVF niet echt geschikt is voor iemand die (bijna) nooit de display gebruikt?

Dan toch maar op zoek naar een FZ18... en dan niet 1 van een jaar oud waar ze nog steeds 250€ willen hebben op MP..... "ja maar ik heb er nog 400€ voor betaald een jaar geleden" *diepe zucht*

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foppe-jan
Flagg schreef op woensdag 03 juni 2009 @ 20:29:
Dus ik kan wel stellen dat de EVF niet echt geschikt is voor iemand die (bijna) nooit de display gebruikt?

Dan toch maar op zoek naar een FZ18... en dan niet 1 van een jaar oud waar ze nog steeds 250€ willen hebben op MP..... "ja maar ik heb er nog 400€ voor betaald een jaar geleden" *diepe zucht*
Nederlanders zijn mooie mensen ja. Maar goed, tenzij je altijd in raw wilt schieten zou ik je toch aanraden met die display te leren werken.. de voordelen van de verbeterde VenusIV engine etc. wegen m.i. echt op tegen het gebrek aan een prettig bruikbare evf.

[ Voor 20% gewijzigd door foppe-jan op 04-06-2009 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flagg
  • Niet online

Flagg

foppe-jan schreef op donderdag 04 juni 2009 @ 09:59:
[...]

Nederlanders zijn mooie mensen ja. Maar goed, tenzij je altijd in raw wilt schieten zou ik je toch aanraden met die display te leren werken.. de voordelen van de verbeterde VenusIV engine etc. wegen m.i. echt op tegen het gebrek aan een prettig bruikbare evf.
Besloten om het toch mar te gaan proberen, ik ga zaterdag ws een FZ28 ophalen en dan kijk ik wel of het gaat lukken. Anders zetten we hem gewoon weer op MP. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13-09 11:53
ik heb deze gisteren aangeschaft
zal vandaag testfotokes nemen, hoewel het slecht weer is buiten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flagg
  • Niet online

Flagg

Heb gisteren er eentje gekocht (200€ nederlandse versie), en die EVF is heel goed te gebruiken, dus ik ben meer dan tevreden, strakke foto's, mooie kleuren en makkelijk in gebruik, ook zonder de ezel stand. Wat me meteen opviel is dat deze veel meer dof heeft dan de FZ7.

dus tot zover ben ik zeer tevreden.

[ Voor 4% gewijzigd door Flagg op 07-06-2009 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Flagg schreef op zondag 07 juni 2009 @ 20:35:
Heb gisteren er eentje gekocht (200€ nederlandse versie), en die EVF is heel goed te gebruiken, dus ik ben meer dan tevreden, strakke foto's, mooie kleuren en makkelijk in gebruik, ook zonder de ezel stand. Wat me meteen opviel is dat deze veel meer dof heeft dan de FZ7.

dus tot zover ben ik zeer tevreden.
200 euro?
man, ik betaalde 304

post je nog enkele fotos?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
gisteren portret genomen van mn vriendin

Afbeeldingslocatie: http://img197.imageshack.us/img197/6317/jpgsizedportret.jpg[/QUOTE]

zopas genomen om de zoom te demonstreren

zonder zoom: kijk nr het poortje achteraan
Afbeeldingslocatie: http://img140.imageshack.us/img140/3632/arnemei09001.jpg

met zoom: (ook uit de hand genomen)
Afbeeldingslocatie: http://img140.imageshack.us/img140/8256/arnemei09002.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flagg
  • Niet online

Flagg

skank schreef op maandag 08 juni 2009 @ 09:05:
[...]

200 euro?
man, ik betaalde 304

post je nog enkele fotos?
Die van mij kwam van MP. ;)

Ik ben een poging aan het wagen om wat foto's te uploaden dus komen er zo aan.

http://picasaweb.google.n...ajcFuB2Wg?feat=directlink

http://picasaweb.google.n...wp56w-xcg?feat=directlink

http://picasaweb.google.n...PzntC6DbQ?feat=directlink

http://picasaweb.google.n...FpU-4U5gw?feat=directlink

http://picasaweb.google.n...sv9babc3g?feat=directlink

Ik heb zo'n beet 450 foto's gemaakt vandaag en de accu was nog niet leeg, was wel met het laatste streepje bezig, maar de 500 had ik wel gehaald ws. Ik heb ook nauwelijks de display gebruikt moet ik zeggen.

[ Voor 53% gewijzigd door Flagg op 08-06-2009 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
laat maar komen die plaatjes

ik vertrek morgenvroeg nr venetië

verwacht dus nog een hele reeks :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jortio
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15-08-2022
Wat me meteen opviel is dat deze veel meer dof heeft dan de FZ7.
Leg eens uit...

[ Voor 12% gewijzigd door Jortio op 14-07-2009 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armada.
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15-09 00:22
skank schreef op donderdag 11 juni 2009 @ 12:51:
laat maar komen die plaatjes

ik vertrek morgenvroeg nr venetië

verwacht dus nog een hele reeks :)
Ik ben benieuwd.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jippie, ook ik heb een fz28 sinds donderdag, :) natuurlijk gelijk wat foto's geschoten, waaronder een hoop van mijn zoontje zijn 1e verjaardag gister! Super benieuwd stop ik de sd card net in de pc en van de ruim 120 foto's zijn er maar 36 zichtbaar...
Bij alle andere geeft hij wel aan dat hij 4 mb of meer bevat, maar met geen enkel programma (op deze pc) krijg ik de foto te zien....

Ik moet bekennen ik baal lichtelijk juist omdat het foto's zijn van zijn 1e verjaardag, oke stom van mij ik had met 2 camera's foto's moeten maken, maar goed dat is achter af! |:(
Heeft iemand een idee hoe ik de foto's misschien wel kan bekijken of is het een verloren zaak???? :N

Trouwens over de rest van de foto's ben ik goed te spreken, wat een kwaliteit zeg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barfman
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:48
Denk dat het RAW bestanden zijn, en die kan je niet met alle programma's bekijken. Je kan het freeware programma Irfanview gebruiken om RAW bestanden te bekijken en naar JPG om zetten. Of met Adobe Photoshop maar daar moet je voor betalden.

System | Racing is in my Blood

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Thanx voor de snelle reactie!!
Het is wel een .JPG bestand zoals die andere die hij wel laat zien???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grun93
  • Registratie: April 2004
  • Nu online
Verwijderd schreef op zaterdag 18 juli 2009 @ 17:58:
Thanx voor de snelle reactie!! Het is wel een .JPG bestand zoals die andere die hij wel laat zien???
Stop eerst eens de kaart weer in de camera en controleer of je ze dan wel kunt zien. Ik neem aan dat je dat tijdens het fotograferen zelf ook regelmatig deed? Als dat lukt zou je ze misschien via de usb kabel naar de pc kunnen overzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Yep op de camera kon ik ze wel zien, maar.....ik ben zo slim geweest om de foto's te verplaatsen ipv de kopieren....
Ik heb gelijk gekeken, maar ze zijn er echt vanaf, zou het een optie zijn om ze terug te zetten...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnwoo
  • Laatst online: 15-09 22:59

johnwoo

3S-GTE

Ik heb m'n FZ28 al sinds het begin van het jaar, maar zag dit topic nu pas :+
Frappant trouwens dat de prijs sinds die tijd aardig gestegen is; ik betaalde destijds 254 euro. Het verschil maakt de extra uitgaves een beetje goed ;) (ik heb een tweede accu erbij, 16GB class 6 kaartje, en de bijpassende Lumix tas).

Ik ben tot op heden erg tevreden met de FZ28; ik ben (nog?) te amateuristisch bezig om een dSLR financieel te kunnen verantwoorden en deze cam voldoet dan prima als "crossover" camera, met veel features, een flink zoombereik en degelijke beeldkwaliteit. Zowel qua looks als qua features hangt hij een beetje tussen een compact en een dSLR in. Het grootste nadeel vind ik de kleine sensor welke het moeilijk maakt om een mooie bokeh te krijgen in het wide bereik; zou de FZ28 een grotere sensor voor een acceptabele prijs hebben dan zou het de perfecte camera voor mij zijn. De accu's gaan erg lang mee en hoewel ik een accu voor aanschaf eigenlijk meer als nadeel zag ten opzichte van (rechargeable) batterijen, is het juist een enorm voordeel gebleken, zeker met tweede accu erbij.

De intelligent auto mode werkt prima voor de meeste point-and-click shots, en die gebruik ik dan ook vaak. Voor shots met een kleine DOF schakel ik over op aperture priority en voor sport/autofoto's waar een blur in moet voor de snelheidssensatie is shutter priority de keuze. De scene modes heb ik eigenlijk nog nauwelijks gebruikt, behalve portrait (het resultaat waarvan nauwelijks verschilt met dat van de iA mode, en dus laat ik hem ook voor portrait tegenwoordig gewoon op iA).

Hier mijn bijdrage in de vorm van een aantal foto's die ik ermee heb geschoten. Noot: ik haal de foto's altijd door Lightroom 2 om de kleuren/contrast/brightness te verkrijgen voor de sfeer die ik wil, maar de kleuren zijn "out of the box" ook al wel goed. Ik hou nu eenmaal van wat contrast en uitgesproken kleuren om een sfeer te benadrukken :) Verdere aanpassingen (behalve croppen, en kleur dus) doe ik niet, scherpte/ruis is al prima.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/sQ8eqz7Rjn7C05ywqxiSMzCj/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/NuAr2ypRrvVYilwy8wZHrnFI/full.jpg
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/ecWgiJ6SOcTmIQ6I8PP2Ku5B/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/VgCCuPhNcrS0y5H4JJfqqW6H/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/bbyRGbLDkCH1KS3NpRDeH4GQ/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/PUe5aWc2VztcErS8yTsGWhaR/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/7Zd0vsX8HZnHb3UeuYx68aKy/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/Tim4otYm1AfsB0ICR8Ujdkau/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/Ib0gqcYV8WkCVEheMruNBrLk/full.jpg
Meer van de serie rond het kasteel.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/SOMnJzdbB4iA6l7BfSPHzLo3/full.jpg
Deze is door een sepia-filter van Lightroom gegaan.

Al met al zeker een aanrader. Mijn vorige (en eerste) digicam was een HP Photosmart 735, uit 2003 geloof ik, een echte instap-compact dus, zelfs destijds al, en dan is zo'n crossover echt een verademing :) Maar ook vergeleken met de moderne compacts van vrienden is dit een stap omhoog.

4200Wp ZO + 840Wp ZW + 1680Wp NW | 14xIQ7+ + 1xDS3-L | MTVenusE | HWP1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taurnil
  • Laatst online: 19-12-2024
zeer nette foto's johnwoo! heb nu mijn fz28 voor 1 week, en ben er zeer te spreken over.
het is mijn eerste serieuze camera, en zet hiermee mijn stap in de wereld van fotografie.

Nu ga ik vrijdag na een feest in een cafe toe, en wil daar graag wat foto's schieten, ma nu heb ik zelf geen benul van settings van sluitertijd en diafragma, of welke iso te gebruiken. bij licht laat staan in donkere ruimtes.

iemand enige tips voor dit super apparaat?
zal rustig dan eens wat foto's wille plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnwoo

johnwoo

3S-GTE

Voor foto's in low-light situaties heb je drie mogelijkheden:
- Langere sluitertijd (dan heeft de sensor meer tijd om licht te vangen).
- Groter diafragma (ofwel zo laag mogelijk f-nummer; dan valt er per tijdseenheid meer licht op de sensor).
- Hogere ISO-waarde (dan is de sensor gevoeliger voor licht).

Natuurlijk kun je ook een combinatie van de drie parameters maken. In een cafe zul je vooral aan de wide kant van je zoom zitten, dus gebruik in ieder geval een zo groot mogelijk diafragma (f/2.8). Dit zal de cam zelf ook al automatisch doen.

Langere sluitertijd en hogere ISO-waarde hebben beide stevige nadelen; bij een te lange sluitertijd zal je blur krijgen (ofwel door camera shake als je geen statief gebruikt, ofwel je onderwerp -mensen in een cafe- beweegt), en bij een te hoge ISO-waarde krijg je ruis. Vanwege de kleine beeldsensor (t.o.v. een dSLR) wil je altijd een zo laag mogelijke ISO-waarde gebruiken, dus fotografeer met een zo lang mogelijke sluitertijd waarbij je foto's nog niet gaan blurren (bij mensen die bewegen zal je alsnog beperkt zijn tot vrij korte sluitertijden).

De auto-mode zal eerder de ISO-waarde omhoog gooien dan de sluitertijd verlengen, dus waarschijnlijk kun je betere foto's krijgen als je in shutter priority schiet en zelf even experimenteert tot welke sluitertijd je foto's nog scherp zijn (even goed inzoomen in playback mode op een paar testfoto's om dat te checken), en de ISO-waarde zo laag mogelijk te houden.

De ingebouwde flits kun je gebruiken tot een meter of 5~6, en dan als je onderwerp redelijk dicht bij de achtergrond staat (lees: voor mensen langs de muur). Als de achtergrond verder dan een meter of 2 achter je onderwerp staat krijg je het effect dat je een helder belicht onderwerp hebt met een donker gat als achtergrond (zoals de meeste cafe/party foto's die mensen zelf met hun compacts schieten ;)). In dat geval zul je een krachtiger externe flits moeten gebruiken, en gezien de FZ28 geen hotshoe heeft moet dat dus een losse slave zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taurnil
  • Laatst online: 19-12-2024
thanks voor de meester info _/-\o_ ga eens wat spelen met de camera en settings als het thuis donker is bij wat minder licht (soort cafe sfeertje) of anders zoek ik er eens eentje op :p

vind het jammer dat je pas ziet wat voor een echte kwaliteit je foto's zijn als je ze een maal bekijkt op je pc. (vind nu zelf niet dat ik op mijn LCDtje al kan zien dat het een rot foto is kwa ruis en alle andere zaken).
maargoed daar is nabewerking voor. adobe ftw :)

zal dus zelf binnekort de FZ28 aan de tand voelen, spanned :D
nog een vraagje, nu schiet ik in RAW, en snap dat het nog niet en foto zelf is maar iets wat vooral nabewerkt kan worden, maar waarin slaan jullie meestal je RAW files in op na bewerking of opslag op je pc? gewoon .jpeg of toch .bmp of iets anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prozac[NL]

Prozac[NL]

zucht.......

nice johnwoo

Ben het nog steeds met je eens over de fz28.
Je weet wat ie wel en niet kan, maar leren kan je er heel veel mee. Ik was afgelopen maandag in Burgers Zoo en overal neem ik prachtige fotos behalve in veel gedeeltes van de ''Bush'' Waar inzoomen afgestraft word met hoge iso(dus ruis) of bewogen fotos(shutterspeed). Staat er iemand naast me met een Canon EOS 5d MkII. op een monopod.....En dan proberen niet jaloers te worden. Sparen voor een dslr en leren met de fz28, das mijn motto.

wat ik mis in je verhaal is, schiet je raw, jpeg of beide voor je gaat nabewerken?

Even een nabewerkte van mij(PS).

Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2592/3666490934_660142f683_m.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnwoo

johnwoo

3S-GTE

Ik schiet bijna alles in jpeg, die Venus IV engine doet z'n werk prima w.m.b. en er blijft voldoende detail achter.
Voor HDR foto's is raw wel handig; je kunt daarvoor ook de exposure bracketing functie gebruiken en jpeg schieten, maar omdat er toch (een korte) tijd zit tussen de opnames moet je dan je camera absoluut stil houden (liefst met statief) en geen bewegende objecten in beeld hebben. Dan is raw handiger, 1 opname en die zelf op de PC met verschillende EV's "belichten".
Misschien dat ik nog wel eens meer nut ga ontdekken voor raw opnames, maar vooralsnog bevalt jpeg goed.

[ Voor 5% gewijzigd door johnwoo op 23-07-2009 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prozac[NL]

Prozac[NL]

zucht.......

@taurnill
Je geeft aan dat je pas echt kan zien hoe een foto is op de pc, tuurlijk, dan zie je detail. Toch als je op de lcd op de camera zoomed bij terugkijken kan je al een stuk kaf van koren scheiden, ik gebruik dat heel vaak en meestal zit ik best goed met in schatten of een foto scherp is of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stunter
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05:33
Vandaag de FZ38 voorgesteld:

En gelijk al een review

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barfman
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:48
Is er misschien een manier om de RW2 (raw files) als thumbnails te zien in je explorer. Heb al geprobeerd om de Lumix RAW Codec te installeren, maar helaas geen thumbnails. Ik gebruik windows 7.

System | Racing is in my Blood

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obiter dictum
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online

Obiter dictum

Zwart, geen suiker.

Barfman schreef op zondag 09 augustus 2009 @ 14:37:
Is er misschien een manier om de RW2 (raw files) als thumbnails te zien in je explorer. Heb al geprobeerd om de Lumix RAW Codec te installeren, maar helaas geen thumbnails. Ik gebruik windows 7.
Hier hetzelfde probleem, x64 windows 7 en géén thumbs.

Een ander probleem. Ik schiet graag raw en jpeg hybride, dus 2 bestanden (.rw2 en .jpeg) per foto. Ik heb de camera echter altijd op IA stand staan, intelligent auto, tenzij ik echt ' mooie' foto's wil maken. Wel zo handig voor mij, als je gewoon lekkere vakantiekiekjes wil maken bijvoorbeeld. Het vervelende is dat op het moment dat ik het toestel op IA zet, foto's enkel in .jpeg worden opgeslagen en ik heb zelfs niet kunnen vinden waar ik kan wijzigen dat hij in .rw2, raw, schiet. Is het uberhaupt mogelijk raw te schieten in IA-stand?

Mijn meest recente productreview.
GoT; een haast oneindige bron van technologische kennis. Experts die elkaar helpen, en ik ben trots, hieraan een bijdrage -nsfw- te mogen leveren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foppe-jan
Obiter dictum schreef op zondag 09 augustus 2009 @ 15:24:
[...]

Hier hetzelfde probleem, x64 windows 7 en géén thumbs.

Een ander probleem. Ik schiet graag raw en jpeg hybride, dus 2 bestanden (.rw2 en .jpeg) per foto. Ik heb de camera echter altijd op IA stand staan, intelligent auto, tenzij ik echt ' mooie' foto's wil maken. Wel zo handig voor mij, als je gewoon lekkere vakantiekiekjes wil maken bijvoorbeeld. Het vervelende is dat op het moment dat ik het toestel op IA zet, foto's enkel in .jpeg worden opgeslagen en ik heb zelfs niet kunnen vinden waar ik kan wijzigen dat hij in .rw2, raw, schiet. Is het uberhaupt mogelijk raw te schieten in IA-stand?
nope.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je al een FZ28 hebt en het leuk vindt om er over te lezen dan heb je met onderstaande link voor uren leesplezier.

http://www.tlc-systems.com/artzen2-0083.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prozac[NL]

Prozac[NL]

zucht.......

Verwijderd schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 20:46:
Als je al een FZ28 hebt en het leuk vindt om er over te lezen dan heb je met onderstaande link voor uren leesplezier.

http://www.tlc-systems.com/artzen2-0083.htm
Yep leuke site is dat idd, aanrader ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foppe-jan
http://129.125.102.107/images/sun/p1020906.jpg

Je foto is iets van 10 megapixel groot. Je kunt hier een thumbnail plaatsen en linken naar het volledige formaat! Voor de juiste codes zie Overzicht van UBB-codes Voor nu heb ik er even een linkje van gemaakt.

[ Voor 69% gewijzigd door Verwijderd op 11-12-2009 23:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisadr
stunter schreef op maandag 27 juli 2009 @ 18:47:
Vandaag de FZ38 voorgesteld:

En gelijk al een review
Wat is het grootste verschil/voordeel van de FZ38 vs FZ28?

Ik zie meer megapixels en betere HD filmopname snelheid? Zijn er nog verder andere dingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnwoo

johnwoo

3S-GTE

Lisadr schreef op zaterdag 12 december 2009 @ 13:43:
[...]

Wat is het grootste verschil/voordeel van de FZ38 vs FZ28?

Ik zie meer megapixels en betere HD filmopname snelheid? Zijn er nog verder andere dingen?
Stereo geluid o.a., en ik meen dat er weer een nieuwere Venus engine in zit. Een vriend van me heeft sinds een maandje oid de FZ38, maar ik heb die nog niet in m'n handen gehad. Als we een keer bij elkaar zijn zal ik wel eens 1 op 1 vergelijken met mijn FZ28.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quezzon
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 04-01-2024
Wat een gaaf topic, vind het nu pas maar zie nu al veel handige tips en links, Ik heb ook de FZ28
Ga meer lezen zodra i kmeer tijd heb!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obiter dictum
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online

Obiter dictum

Zwart, geen suiker.

johnwoo schreef op zaterdag 12 december 2009 @ 18:17:
Stereo geluid o.a., en ik meen dat er weer een nieuwere Venus engine in zit. Een vriend van me heeft sinds een maandje oid de FZ38, maar ik heb die nog niet in m'n handen gehad. Als we een keer bij elkaar zijn zal ik wel eens 1 op 1 vergelijken met mijn FZ28.
om daarvan natuurlijk uitgebreid verslag te doen in dit topic! *O*

Mijn meest recente productreview.
GoT; een haast oneindige bron van technologische kennis. Experts die elkaar helpen, en ik ben trots, hieraan een bijdrage -nsfw- te mogen leveren!

Pagina: 1