Glasvezelinternet pilot in 3 Tilburgse wijken Aanstaande

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Van de reggefiber site:

Reggefiber is op dit moment alle abonnementen aan het verzamelen die afgesloten zijn via de glasvezelwinkel, de website en de verkoopkanalen van alle serviceproviders. Wij verwacht binnen ca. 10 werkdagen te kunnen communiceren of er genoeg inschrijvingen zijn behaald om te starten met de aanleg van het glasvezelnetwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-04 10:47
Pfff.

Dat ze daar nog 10 werkdagen voor nodig hebben.
Die info zou toch morgen beschikbaar moeten zijn anno 2013?

Abort, Retry, Quake ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
  • Nu online
Vorige keer was het op dinsdag al bekend dat ze geen 30% hadden gehaald. Het is dus apart dat ze er nu 10 dagen voor nodig hebben. Je zou zeggen dat een belrondje langs de providers + je eigen verkoop kanalen max. 1 dag tijd kost.

[ Voor 27% gewijzigd door Lord_Dain op 21-10-2013 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MIG
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-06 20:48

MIG

Zo Reggefiber gaat 10 werkdagen contracten tellen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
  • Nu online
laten we hopen dat er niet 1tje kwijt is geraakt en ze op 29.9% blijven steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11:05
In dat geval zou ik niet wanhopen :-) Dan komt het er echt wel..

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OKA
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:56

OKA

Ik heb een vermoeden dan de 30% niet gehaald is en dat ze de 10 dagen nodig hebben om te overleggen wat ze moeten doen. Wellicht dat het op 25% is blijven hangen en weet men uit ervaring dat er na aanleggen wel 10% erbij komt. Pin me er niet op vast, het is gissen. Hoop uiteraard dat het wel is gehaald.

Want als er in de Reeshof niet wordt gestart, komt de rest van Tilburg ook niet aan de beurt. En dan is het misschien pas over 5 jaar weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P. vd Loo
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-05 00:05
Deel deels de mening van de laatste poster. 30% zal niet gehaald zijn.
Ik denk daarentegen niet dat er ervaring is dat er 10% bijkomt, maar dat er eerder verdwijnen. Ik denk dat ze dicht tegen de 30% aanzitten en nu wellicht ook met de gemeente gaan overleggen. Die stopt er dacht ik ook geld in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Gemeentes mogen er geen geld in stoppen. Wel mogen ze een samenwerkingsoverenekomst sluiten om te faciliteren. Afspraken over toezichtskosten, evt leges (na goedkeuring van de raad), maximum aantal ploegen dat tegelijk werkt, etc.. dat soort dingen. Geld is streng verboden vanuit de Europese Unie. Dat zou overheidssteun aan een marktpartij zijn.

@ P. vd Loo: Er komen wel degelijk abonnees bij tijdens de aanleg, vergeleken met het percentage bij het einde van de vraagbundeling.. Of die ook allemaal na een jaar blijven hangen... dat is dan wel de vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aZuL2001
Ziggo is hier erg sterk vertegenwoordigd. De woonwijk heeft een relatief goede CAI infrastructuur en voor veel mensen is de prikkel er niet zo om over te stappen met alle mogelijkheden op "problemen".

Wat kosten betreft hebben ze daar ook niet zo veel mee gedaan.
Zouden ze alsnog kunnen doen, introaanbieding van zeg het eerste jaar 20% korting oid.
Dan zou het aantal inschrijvingen wel eens een stuk hoger kunnen komen te liggen (want financiële prikkel tijdens toch economisch lastige tijden).

Na dat jaar zul je je klanten moeten zien te behouden door overduidelijke voordelen.
Dat zou op zich niet zo'n probleem moeten zijn.

Zelf zit ik met smart te wachten op met name een veel hogere upload.
Maar ja, ik heb dan ook een ICT bedrijf aan huis ;)

Abort, Retry, Quake ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
  • Nu online
Ik ben zelf ook helemaal niet ontevreden, verre van. Zeker beter dan een jaar of 8 geleden in de @Home tijd, toen was het hier in de wijk dramatisch. ADSL is echter hier geen alternatief (3km van de tel.centrale) dus op dit moment heb ik geen alternatieven. Daarom wil ik graag dat er glas komt. Komt het niet, dan is het geen drama, want Ziggo levert zeker geen slecht product.

Ik ben het verder volledig met je eens wat betreft die prijzen. Daar hadden/kunnen ze mensen echt mee over de streep trekken. Maar ja, dan was het % waarschijnlijk ook 40% geweest, i.v.m. het terugverdienmodel en de case die er achter zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aZuL2001
Denk dat dat wel meevalt. Dat soort infrastructurele investeringen hoef je niet in een jaar terug te verdienen of gelijk van aanvang break even mee te draaien.

Met (introductie)prijsverlaging "koop" je marktaandeel. Een supermarkt doet niet anders ;)

Abort, Retry, Quake ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MIG

MIG

In Tilburg zijn er samenwerkingsovereenkomsten gesloten tussen Reggefiber, gemeente en de woningcorporaties. De woningcorporaties hebben van Reggefiber nog niets vernomen. Ik denk dat Reggefiber hier nog wel een slag kan slaan ipv hun eigen machine te laten draaien. Financiële steun is er zeker niet zoals Barre al schreef. Wel moet er goed rekening mee gehouden worden dat Reggefiber een commerciële partij is en zij zelfstandig de 30% gaan halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aZuL2001
En volgens feestboek is de 30% gehaald dus gaat het komen.

Yes!

[ Voor 49% gewijzigd door aZuL2001 op 28-10-2013 13:43 . Reden: Linkje added ]

Abort, Retry, Quake ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fest
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Mooi! Ben benieuwd wanneer ik het daadwerkelijk zal krijgen. 100mbit symmetrisch lijkt me wel wat.

Toch nog een sidenote m.b.t. mijn KPN Glasvezel aanvraag: hun systeem is drama. Eerste aanvraag gedaan via de website en vervolgens per e-mail een juiste bevestiging van het pakket en de actievoorwaarden. Een paar dagen later komt de brief binnen met de verkeerde korting. KPN opgebeld en ze zeggen vervolgens dat je nooit iets via de website moet bestellen. Uhm, zijn jullie nu een ICT-bedrijf of bakken jullie broodjes? Dus de aanvraag opnieuw telefonisch moeten doorgeven.

Een paar dagen later verschijnt de brief weer, met natuurlijk dezelfde foutieve actiekorting. Weer de telefoon gepakt en het blijkt dat hun systeem automatisch bij iedereen in de Reeshof de verkeerde actiekorting heeft geselecteerd...

Ik heb wel de belofte gekregen dat ze het in orde zouden maken en opnieuw een bevestigingsbrief zou krijgen met de juiste actiekorting. Tevens zouden ze iedereen met de verkeerde korting contacteren.

[ Voor 11% gewijzigd door Fest op 28-10-2013 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aZuL2001
Tja, KPN...

Abort, Retry, Quake ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
aZuL2001 schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 21:17:
Denk dat dat wel meevalt. Dat soort infrastructurele investeringen hoef je niet in een jaar terug te verdienen of gelijk van aanvang break even mee te draaien.

Met (introductie)prijsverlaging "koop" je marktaandeel. Een supermarkt doet niet anders ;)
Met die 30% wordt al niets terugverdiend in korte tijd of break even gedraaid. Daarvoor is zeker 50 tot 60 procent nodig. Terugverdientijd ligt op een jaar of 20 tot 25.
Dus verkijk je er niet op: Die 30 % is echt niet even tijdelijk te verlagen. Reggefiber betaalt dit ook niet zelf, de investeerders (banken, KPN en Reggeborgh) hebben deze eisen ook gewoon gesteld. Dus Reggefiber kan daar ook niet zelf even over beslissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
  • Nu online
Verdacht dat er niet wordt vermeld of er nou wel 30% is behaald en hoeveel er feitelijk is behaald. Je zou bijna gaan denken dat er minder dan 30% gehaald is maar de inschrijvingen toch willen gebruiken voor de aanleg voor een glasvezelnetwerk. Immers, als ze zouden communiceren dat er maar 25% gehaald is en dat de aanleg vertraagd is, kunnen (en zullen) er misschien mensen afhaken.

Een bedrijf wat niet open en eerlijk communiceert, dat kan ik niet echt vertrouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aZuL2001
Volgens http://www.citynet.nl/upl...bandland_hoofdrapport.pdf en diverse andere bronnen wordt de passieve infrastructuur in 25 jaar afgeschreven.
Dat wil zeggen dat je na 25 jaar het initiële investeringsbedrag weer gereserveerd hebt om compleet opnieuw te beginnen.

Terugverdientijd is imho iets anders.
Investeerders hebben over het algemeen geen belang bij een hoop kabels in de grond, maar bij een fatsoenlijk rendement op een redelijke termijn.

Die 30% zal noodzakelijk zijn om, op basis van de benodigde investering, dat rendement ook te kunnen borgen in die redelijke termijn.

Het lijkt me zeer stug dat de investeerders hun geld voor langer dan 10 jaar willen bevriezen in zo'n project.

Maar ik kan het mis hebben.

Abort, Retry, Quake ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MIG

MIG

De eerste wijkcentrales zijn geplaatst. Binnen afzienbare tijd graven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aZuL2001
De eerste vuurtoren ook. :?

Waar dan?

[ Voor 6% gewijzigd door aZuL2001 op 06-12-2013 19:27 ]

Abort, Retry, Quake ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MIG

MIG

In de Obdamstraat heb ik hem zelf gezien. Maar mevrouw van Reggefiber zei dat er al meer stonden.

[ Voor 68% gewijzigd door MIG op 06-12-2013 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Goed gecamoufleerd he? :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MIG

MIG

Haha in ieder geval wel goed dat ze de kleur van de waalformaatjes mooi aanpassen aan de omgeving.

Op de website van RF zelf kan je wel vast als je postcode invult een richting zien wanneer je aansluiting gerealiseerd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aZuL2001

Abort, Retry, Quake ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
  • Nu online
Viel me gister en vandaag op dat ze parallel aan de N260 een flinke greppel aan het graven zijn/waren, vanaf de bredase weg richting de reeshof/noordelijk. Zou dit voor de aanleg van glas zijn richiting Koolhoven en Reeshof?

Obdamstraat? Dat is niet heel ver van waar ik woon vandaan.. ik ben benieuwd of dat de wijkcentrale wordt waar ik ook op aangesloten zit straks (S buurt)... spannend!

[ Voor 27% gewijzigd door Lord_Dain op 10-12-2013 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MIG

MIG

Die greppel heb ik ook gezien maar die is niet voor het glasvezel. De S buurt krijgt overigens zijn eigen wijkcentrale om en nabij de Saasveldstraat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
  • Nu online
Dat is hier helemaal recht voor de deur, op zich ook wel een logische plek. Bedankt voor de heads up.

Vanavond mailtje gehad van XS4all, verwachte leverdatum glasvezel verbinding is 2e helft mei! Woohoo..!

[ Voor 34% gewijzigd door Lord_Dain op 11-12-2013 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OKA

OKA

Kennelijk zijn er meer providers die kunnen leveren dan dat er via de site van eindelijkglasvezel te vergelijken is.

Was benieuwd of Tweak ook kon leveren. Op eindelijkglasvezel niets te viden, maar op Tweak zag ik dat ze wel kunnen leveren. Bovendien is daar ook te zien dat ze bij mijn adres een verwachte leverdatum van 23 mei hebben staan.

Ben toch wel benieuwd of er nog meer providers zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Providers op deze pagina zijn ze allemaal.

http://www.eindelijkglasvezel.nl/tilburg-reeshof/providers

Tweak staat eigenlijk nooit ergens bij omdat ze wss daar niet aan mee doen of zoiets. Maar omdat ze een 100% kopie van het KPN product leveren kunnen ze dus overal leveren. Alhoewel ik heb begrepen dat ze nu van de Experiabox afgestapt zijn maar dat kan ik niet uit persoonlijke ervaring bevestigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
  • Nu online
http://www.eindelijkglasv...TilburgReeshof2013_FC.pdf

Mooi schema met hierin de geplande aanleg in Tilburg Reeshof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PNJvG
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Gadver.... wij zijn pas 2e kwartaal 2015 aan de beurt! (gebied 8 )...
:( ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
  • Nu online
Dat is wel balen ja. Zou 't dan zo zijn dat daar bij jullie in de wijk de minste voorinschrijvingen zijn geweest? Of zou het met de aanleg (moeilijkheid van) te maken hebben? Denk t eerste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:49

OMX2000

By any means necessary...

Misschien enigszins off topic. Maar weet iemand of ze in de wijk Hoogvenne (Tilburg centrum, tegen Piushaven aan) aan de slag gaan? Ze zijn door de wijk behoorlijk aan het graven (riolereing, elektra, gas, water). Leek me een perfecte gelegenheid om dan dan meteen glas aan te leggen.

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aZuL2001
Glasvezel loopt al twee jaar bij mij onder de stoep door.
Dus zeer waarschijnlijk pakken ze dat bij jou ook gelijk mee.

Maar dat wil niet zeggen dat je tegen een leuke prijs al een aansluiting kunt krijgen.

Abort, Retry, Quake ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurma
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 29-06 17:02

jurma

simply connecting...

OMX2000 schreef op zondag 12 januari 2014 @ 22:47:
Misschien enigszins off topic. Maar weet iemand of ze in de wijk Hoogvenne (Tilburg centrum, tegen Piushaven aan) aan de slag gaan? Ze zijn door de wijk behoorlijk aan het graven (riolereing, elektra, gas, water). Leek me een perfecte gelegenheid om dan dan meteen glas aan te leggen.
Ja in de nieuwe appartementen daar (de havenmeester) hebben we een nieuw appartement genomen en daar ligt glasvezel. Dus ergens eind februari is alles klaar en kan ik daar glasvezel aanvragen.

Heb in ieder geval al gebeld met xs4all en die hebben bevestigd dat ik al glasvezel kan aanvragen.

If you want to be serious, we make a powerpoint presentation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PNJvG
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Lord_Dain schreef op zondag 12 januari 2014 @ 21:08:
Dat is wel balen ja. Zou 't dan zo zijn dat daar bij jullie in de wijk de minste voorinschrijvingen zijn geweest? Of zou het met de aanleg (moeilijkheid van) te maken hebben? Denk t eerste.
Dat zou zomaar kunnen, er woont best een flink aantal ouderen in ons deel v/d wijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
  • Nu online
Schouw heeft plaatsgevonden en over een paar weken gaat het dan gebeuren. Ergens midden feb gaan ze hier de straat opengooien en de kabel de tuin in trekken. Ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OKA

OKA

Ook bij mij zijn ze wezen kijken hoe het eea in de meterkast te krijgen is.
Werd verteld dat ze ong. 1 maand voor lopen in de planning. De straat wordt in week 9/10 opengebroken en zou ik in week 13/14 aangesloten kunnen zijn. Gaat sneller dan ik dacht.

oOo
Nog 2 maanden geduld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Kan me voorstellen dat ze voorlopen. Iedereen houdt rekening met vorst en stilliggen in januari. Maar we hebben nog twee dagen in januari en ik geloof niet dat er ergens het werk wordt stil gelegd omdat er niet meer gegraven kan worden :-)

• Lord_Dain
  • Nu online
Goed nieuws, vandaag bericht gehad van XS4all dat de opleverdatum 3 weken naar voren geschoven is. Het is nu al begin Mei. Zal dus inderdaad met het niet zo 'barre' weer te maken hebben van de afgelopen weken, Barre ;)

• Barre73
Dat bedoel ik maar. Afgelopen vijf jaar elk jaar minstens een maand stil gelegen maar tot nu toe gaat het angstvallig goed. Vanuit een graaf-oogpunt bekeken dan... voor de schaatsers is het wat minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
  • Nu online
Er is hier op de stoep oranje gemarkeerd met een nummer. Is dat nummer de dag van de maand dat er gegraven wordt? In dat geval zijn we volgende week aan de beurt voor de graafwerkzaamheden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Denk eigenlijk eerder dat dat nummer het aantal meters aangeeft van het kabeltje voor je huis. Zou dat kunnen? Afstand van de stoep tot je gevel + een aantal meters voor binnen in huis tot de locatie van de FTU?

En speciaal voor jou... graafwerkzaamheden voor jouw postcode staan/stonden voor afgelopen week/deze week (kleine marge in aanhouden) gepland :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
  • Nu online
Barre, wat je zegt zou inderdaad kunnen. Alhoewel 26 meter normaliter natuurlijk ietwat lang is, maar bij onze woningen niet, omdat we geen voortuin hebben... er moet dus een afstand van stoep + oprit + tuin + binnenafstand overbrugd worden.

Ze zijn al 'in de straat' bezig geweest, d.w.z. de naam van de straat komt overeen, maar dan het deel waar de appartementen zitten om de hoek. Bij ons in de fysieke straat nog niemand gezien. Met 'deze' week bedoel je vanaf maandag? Ben benieuwd...

[ Voor 6% gewijzigd door Lord_Dain op 22-02-2014 22:02 ]

• Lord_Dain
  • Nu online
Zo, hele straat is af behalve stukje bij ons voor, haha.. morgen aan de beurt :)

• Barre73
Nee, ik zie net dat dit is uitgesteld tot mei aanstaande ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
  • Nu online
AAieeee.. ze zijn de geul hiervoor al aan het dichtgooien maar de kabels naar de gevels zijn nog niet gelegd. Ik sprak een van de mannen en het blijkt dat ze dat op een later tijdstip alsnog gaan doen en dat de kabel naar het huis er al wel ligt (d.w.z. in de geul).

Wat me enigszins verbaast omdat volgens het foldertje eerst de kabel naar de gevel zou worden geboord/gelegd en daarna pas de geul gegraven. Volgens de man zijn er een aantal problemen met de tuinen in de buurt en wordt het op een later tijdstip gedaan.

Damn een tegenvallertje, of iets wat vaker gebeurd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Nee hoor, niet handig maar ook niet heel zeldzaam. Hoeft niet in de weg te staan van je geplande aansluitdatum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
  • Nu online
Op dit moment zijn er 2 mannen bezig om de kabel vanuit de geul naar de gevel te krijgen. Het is me niet geheel duidelijk of ze de hele tuin doorgraven, ik geloof van niet. De vrouw hoopt van niet ;)

edit: woops er is een kabeltje door, voordeurbel kabel naar gevel. gaan ze dat fixen? :?

edit2: heb het zelf al gefixt, waar utp kabel +ducttape al niet handig voor is ;)

[ Voor 30% gewijzigd door Lord_Dain op 10-03-2014 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justin013
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08:19
Lord_Dain schreef op maandag 10 maart 2014 @ 10:42:
Op dit moment zijn er 2 mannen bezig om de kabel vanuit de geul naar de gevel te krijgen. Het is me niet geheel duidelijk of ze de hele tuin doorgraven, ik geloof van niet. De vrouw hoopt van niet ;)

edit: woops er is een kabeltje door, voordeurbel kabel naar gevel. gaan ze dat fixen? :?

edit2: heb het zelf al gefixt, waar utp kabel +ducttape al niet handig voor is ;)
Ze zijn in de hele buurt bij Dalem wel goed bezig zag ik, nu de M-buurt nog! komt wel dichtbij zo, kannie wachten! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
  • Nu online
Spannend hè? Nu nog die kabel naar binnen en de afmelding aan de ISP... :P

Het was trouwens best een karwei, ze hebben maar 3 huizen kunnen doen. De kabelpijp moest over een flinke afstand, dus hebben ze 4 keer gegraven. 1e keer op de geul, 2 net binnen de tuin, 3e kuil midden in de tuin (vriendin zal blij zijn met het gat) reden van de 3e kuil, dat apparaat wat graaft kwam te ver omhoog.. (ca 40 cm en hij moet richting 60cm), 4e kuil bij de gevel en daar ligt nu een mooi rolletje.

Wat me opvalt en dat is geen verwijt, dat het voornamelijk buitenlanders zijn die dit werk doen, ik heb geen nederlandstalige persoon gesproken. Hoe kan dat? Vinden NL zich te goed voor dit werk of zijn ze te duur?

[ Voor 18% gewijzigd door Lord_Dain op 10-03-2014 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Vooral het laatste. En als ik eerlijk mag zijn (en ik heb veel ervaring...) het overgrote deel van de buitenlandse ploegen werkt sneller, nauwkeuriger, en algeheel beter dan de meeste nederlandse ploegen (die er ook wel zijn hoor).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
  • Nu online
Helaas is er na 10 maart niet veel meer gebeurd hier in de straat. Ik heb nu al 3 weken een leuk oranje glaskabeltje voor mijn voordeur, waar je in het donker lekker je nek over kan breken, maar nog niets gezien of gehoord over het daadwerkelijk naar binnen trekken van de kabel. Lijkt me dus heel sterk dat ik in mei kan gaan genieten van glas.

Ondertussen blijft Ziggo maar spammen met allerlei reclame, acties en in mei de ophoging van het alles-in-1 pakket van 60mbit naar 90mbit.. dan zijn ze bijna even snel als glas 100, in ieder geval qua download. Glas zal dus ook moeten gaan opwaarderen om competitief te blijven de komende tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Waarom zou dat niet kunnen in mei? Rond deze tijd wordt er glasvezel geblazen van de PoP naar het distributiepunt in jouw straat en de omgeving en worden de twee vezels die al bij jouw woning uitsteken in dat kabeltje, gelast aan twee van de 96 vezels die vanaf de PoP naar dat distributiepunt lopen. En dat kabeltje is slechts een uitsteeksel van een opgebonden lus onder de grond die bij elkaar lang genoeg moet zijn om in jouw woning bij het punt te komen waar de FTU gemonteerd moet worden.
Dat gebeurt bij nog honderden woningen zodat er voorraad wordt opgebouwd voor de huisaansluitploegen. En ondertussen graven de graafploegen door in andere straten die later aan de beurt komen voor hun huisaansluiting.

Ik meen dat jij XS4All had besteld dus dan heb jij een klein beetje pech. Die kiezen er namelijk voor om Reggefiber niet tegelijk bij het maken van de huisaansluiting, ook de NTU te laten plaatsen, dus in jouw geval komt dat een paar dagen later via XS4All zelf. Maar dan ga je toch echt wel genieten hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanR1969
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 29-06 13:51
Lord_Dain schreef op donderdag 03 april 2014 @ 20:23:
Helaas is er na 10 maart niet veel meer gebeurd hier in de straat. Ik heb nu al 3 weken een leuk oranje glaskabeltje voor mijn voordeur, waar je in het donker lekker je nek over kan breken, maar nog niets gezien of gehoord over het daadwerkelijk naar binnen trekken van de kabel. Lijkt me dus heel sterk dat ik in mei kan gaan genieten van glas.

Ondertussen blijft Ziggo maar spammen met allerlei reclame, acties en in mei de ophoging van het alles-in-1 pakket van 60mbit naar 90mbit.. dan zijn ze bijna even snel als glas 100, in ieder geval qua download. Glas zal dus ook moeten gaan opwaarderen om competitief te blijven de komende tijd.
Glasvezel voor de deur en dan nog aan Ziggo denken? :) Ik zit in dezelfde situatie in Emmen-Zuid. Zal nog even geduld moeten hebben voordat de huisaansluiting er komt, maar ik ga echt niet terug naar Ziggo. Zit voorlopig op VDSL van KPN en zelfs dat bevalt me veel beter dan Ziggo.
En met glasvezel krijg je een upload die gelijk is aan de download, zoals het hoort. Bij Ziggo is de upload een tiende van de download. Dus even snel als glas zal Ziggo niet worden. Ik had Alles-In-1 Extra met 150/15 als snelheid. Met downloaden uit nieuwsgroepen haalde ik die snelheid, maar laden van sites was trager dan VDSL van KPN. Weet niet waar het aan lag, kan ook de Cisco router van Ziggo zijn geweest die niet al te best is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 503720

In Susterenerf nu 2 busjes van Tibosch opticalfiber alles aan het labellen en lassen.Kan niet wachten op mijn 500mbit lijntje van KPN :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
  • Nu online
Barre73 schreef op donderdag 03 april 2014 @ 20:44:
Waarom zou dat niet kunnen in mei? Rond deze tijd wordt er glasvezel geblazen van de PoP naar het distributiepunt in jouw straat en de omgeving en worden de twee vezels die al bij jouw woning uitsteken in dat kabeltje, gelast aan twee van de 96 vezels die vanaf de PoP naar dat distributiepunt lopen.
Geinig, dat is dan volgens mij woensdag gebeurd. Er stond toen een mega spoel met kabel bij het Reggefiber gebouwtje en een motor die de hele kabel aan het afwikkelen was. Was dat het schieten van de kabel vanaf het distributiepunt naar de PoP? Ik dacht dat het gebouwtje zelf de PoP zou zijn? of is het een 'sub-PoP'? :)
Ik meen dat jij XS4All had besteld dus dan heb jij een klein beetje pech. Die kiezen er namelijk voor om Reggefiber niet tegelijk bij het maken van de huisaansluiting, ook de NTU te laten plaatsen, dus in jouw geval komt dat een paar dagen later via XS4All zelf. Maar dan ga je toch echt wel genieten hoor.
De NTU plaatsen kan ik zelf wel, werk dagelijks met cisco apparatuur en glas. Alhoewel, als ik twijfel blijf ik er met mijn jatten vanaf. Ik ga niets slopen.. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Als jij er dagelijks mee werkt kan je die NT er zelf wel op klikken hoor. Vorozichtigheid is geboden omdat je de conenctor binnenin kapot zou kunnen drukken als je het verkeerd doet Maar dat zal wel loslopen.
Maar dan zal er nog wel een patch gezet moeten zijn in de PoP.

Daarover gesproken: het gebouwtje is de PoP. Ik zei toch ook dat ze vanaf de PoP naar het distributiepunt (DP) schieten? Ik was alleen misschien vergeten te vertellen dat die DP onder de grond ligt. Een grote box in een gat. Dan was dat gat dus ergens open. Ik weet natuurlijk niet naar welk DP ze aan het blazen waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
  • Nu online
Aha..dan was het denk ik een ander distributiepunt, want ze schoten de andere kant op, vanaf ons huis gezien zeg maar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
  • Nu online
Ze zijn er druk mee bij ons, ook busjes van Tibosch gesignaleerd de laatste 3 dagen en meerdere keren gezien dat ze ook bezig zijn met een grote spoel waar oranje kabel op zit. Is dat spul datgenen ze naar de distributiepunten schieten? Hoe ziet zo'n kabel eruit, bundel van x aantal glasaders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
  • Nu online
Jammer, vandaag mail gehad dat de oplevering 2 weken later zal zijn. Terwijl het weer toch meegezeten heeft e.d. Ik moet wel zeggen dat ik weinig activiteit zie bij de PoP de afgelopen week. Dan nog maar ff wachten met Ziggo opzeggen, moet hier niet zonder TV en Internet komen te zitten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MIG

MIG

Wel vreemd omdat ik vandaag contact heb gehad met de aannemer die vertelde dat de civiele planning naar voren wordt gehaald. Welicht voldoende voorraad opsparen voor de has ploeg. Kan me ook nog voorstellen dat er graag zo lang mogelijk gewacht wordt ivm de tijd tussen investering apparatuur en werkelijke opbrengsten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Dat laatste is echt complete onzin. En bovendien lijkt me dat verkeerdom. Hoelanger de aannemer wacht met de HAS, hoe langer hij op zijn geld wacht, Dat is slecht voor aannemers. Het is slecht voor Reggefiber dat langer moet wachten op de lijnhuur voor de mensen die een abonnement hebben genomen.

Maar dat 1 adres 2 weken is opgeschoven zegt weinig over de totale planning. Die marge van 1 a 2 weken is altijd meegenomen geweest. Lord_Dain wist al maanden geleden dat hij begin mei zou worden aangesloten. Over zo'n lange tijd is een marge van 2 weken niet heel vreemd.
Of de PoP is niet op tijd actief, zou ook nog kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
  • Nu online
Ik vind het niet vreemd, maar juist omdat het een zachte winter was dacht ik dat ze de planning zouden halen, zo leek het in eerste instantie, volgens mij ging de planning eerst van medio mei naar begin mei, dat is nu weer bijgesteld naar half mei. Ik vind het niet zo heel spannend, wil alleen mijn opzegging van Ziggo enigszins timen dat ik geen lange overlap heb, want ik ga ze niet naast elkaar gebruiken. Week overlap zou perfect zijn zodat ik de boel kan tweaken en klaarzetten (managed switches) en mijn gf ondertussen gewoon via Ziggo TV kan kijken tot ik de IPTV ontvangers op de TV aansluit.

Aan de andere kant hoef ik niet per direct XS4All af te sluiten, dus ik kan mss beter ff wachten tot alles hier hangt in de meterkast en ik de doos van XS4All geleverd krijg, voor ik iets opzeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MIG

MIG

Misschien ging ik te kort door de bocht Barre maar waarom wordt er zo lang gewacht met de has?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vr6-only
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09:55

vr6-only

Blub Blub

never mind.

[ Voor 181% gewijzigd door vr6-only op 23-04-2014 21:04 ]

It ain't stupid if it works!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
  • Nu online
Lol vandaag was 't weer heel erg druk bij de PoP. Nog ff geduld!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
MIG schreef op woensdag 23 april 2014 @ 20:11:
Misschien ging ik te kort door de bocht Barre maar waarom wordt er zo lang gewacht met de has?
Ik weet niet wat jij lang noemt maar de eerste aansluitingen zijn al lang gemaakt hoor. Al sinds half maart wordt er gehast. Er zijn al honderden hassen gemaakt dus.

Gebruikelijk is dat er tussen de 8 en 10 weken ligt tussen het graven en de has. Deels om voorraad op te bouwen, deels heeft het ook te maken met de tijd die de actieve operator(s) nodig hebben om hun apparatuur in de PoP te bouwen. Dat kan en mag namelijk pas als de aannemer de PoP heeft aangesloten op de ring en die verbinding is gemeten en akkoord bevonden.
Of in het geval van de eerste PoP tot de backbonebuis van de actieve operator(s) is meegelegd.
En niet onbelangrijk: De aannemer kan niet ongelimiteerd ploegen inzetten om te graven. De meeste gemeentes stellen daar een maximum aan omdat hun opzichter ook hun werk moeten kunnen blijven doen. Bij 8 tot 10 ploegen tegelijk is dat nog wel te doen. Worden het er meer dan gaat het lastig worden voor 1 opzichter. Dus waar het misschien in 6 weken zou kunnen met 14 ploegen, wordt het nu 9 weken omdat het aantal ploegen gemaximaliseerd is tot 10 (bijvoorbeeld dan).

Ik weet niet waarom het nu bij Lord_Dain iets langer duurt. Kan een DP zijn met fouten, kan een defecte 96vz kabel zijn die nog moet worden vervangen. Noem maar op..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wpuntnl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06-06 00:10

wpuntnl

tja... waarom ook niet...

Hier in de O-buurt is er iig al vanalles aangesloten... langzaamaan zie ik ook overal de oranje kabeltjes weer verdwijnen.

Survival of the W-est

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
  • Nu online
In mijn straat, maar dan om de hoek zag ik aan het einde van de middag Tibosch busjes staan bij woningen, volgens mij zijn ze daar nu al naar binnen aan het trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
  • Nu online
Volgens mij waren ze vandaag flink aan het klussen op zowel het distributiepunt als de PoP. Spannend!

Zegt iemand de term 'FitID' iets?

[ Voor 15% gewijzigd door Lord_Dain op 28-04-2014 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Ja. Dat zegt mij zeker iets. Hoezo?

Bij mij staat het echter bekend als FiberFit. Is een optioneel onderdeel van een applicatie die aannemers veel gebruiken. Maakt een koppeling met de OTDR meting die na de montage moet worden gedaan en zorgt er op die manier voor dat een adres alleen als gereed en klaar kan worden afgemeld als de OTDR meting correct en voldoende was. Dat schakelt de menselijke factor uit. Dus een monteur die een meting doet kan bij een slechte meting nooit alsnog het adres opleveren.

[ Voor 87% gewijzigd door Barre73 op 28-04-2014 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
  • Nu online
Kreeg net een mailtje van XS4all dat de dag verschoven was en onderaan stond een FitID met nummer..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Dan denk ik niet dat we het over hetzelfde hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
  • Nu online
Nou ja, ik ga 't wel zien. 14e gaat het dan echt gebeuren en wordt de kabel de meterkast in getrokken. Daarna eens zien hoe snel XS4all is met opleveren en contact opnemen.

Oh Oh.. volgens xs4all mag ik al bestellen (de site dan en de PC check). Zou het dingen in de war sturen als ik nu al een bestelling plaats voor 't pakket en de lijn pas over 2 weken wordt opgevelerd? Nee tog.

update: vandaag xs4all glas 100 alles in 1 besteld!

[ Voor 39% gewijzigd door Lord_Dain op 10-05-2014 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
  • Nu online
De FTU hangt:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/Ga0CIHG.jpg?1Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/aYiQUtq.jpg?1Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/regJQ9D.jpg?1

Volgens de monteur komt over de blauwe connector IPTV binnen. Hij was ook zo vriendelijk om me te laten zien waar je op moet letten bij het zelf aansluiten van de NTU :)F

Nu wachten op het pakket van XS4All en dan kan het feestje echt beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fest
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Mijn feest is al begonnen. TV en internet loopt al via de glasvezel, nu nog telefonie. Het TV-signaal valt me niet tegen gelukkig, na de horrorverhalen. Woonachtig in de S-buurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
  • Nu online
Hier ook S-buurt. Ik moet nog ff wachten op mijn managed switches dus het komt op zich niet slecht uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
De monteur heeft helemaal gelijk. Links is IP en rechts is voor jou niks. Kan ook wel IP overheen hoor. Wordt alleen niet gedaan.
Dus straks voorzichtig de linker kap er afschuiven middels het indrukken van het lipje aan de bovenzijde. en de NT op dezelfde manier erop plaatsen.
Heeft de monteur iets gezegd over checken van de connector op de NT? Dat er een afdekdopje op kan zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
  • Nu online
Nee dat niet, hij gaf wel aan dat je de NT precies moet plaatsen als de afdekkap (dus goed mikken met het gleufje zeg maar). Waar zit dat afdekknopje precies? Ik maak tzt als de NT er is wel een foto en zet hem er hier bij, is wellicht voor alle andere ook interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Zit niet op elke NT van elke provider. Als; er iets op zit dan op de connector van de NT. Aan de onder/achterzijde dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
  • Nu online
Barre73 schreef op donderdag 15 mei 2014 @ 06:51:
Zit niet op elke NT van elke provider. Als; er iets op zit dan op de connector van de NT. Aan de onder/achterzijde dus.
Oef.. abbo Ziggo is door XS4all pas eind juni beëindigd. Lijn staat in het systeem als opgeleverd per eind mei. Installatie pakket is wel onderweg, maar ik verwacht dus voorlopig nog geen werkende lijn. Patience is a virtue zeggen ze.. :P heb ik dan weer..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
  • Nu online
Nou, het ging uiteindelijk toch razend snel allemaal.. Een impressie van vandaag.. eindelijk glasvezel!!!

De doos
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/alKneju.jpg?1
De NTU
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/FefHA8x.jpg?1
Het dopje, wat er zeker af moet als je de FTU niet wil slopen...
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/C6AB95U.jpg?2
Direct aangesloten en gelukkig niets kapot gemaakt.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/yv3ZO7L.jpg?2
Ook maar even spanning erop en..hé.. alles groen? :9
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/043KaZC.jpg?1
Paar uur later...
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/dmpBnjd.jpg?2Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/3514918012.png

Al met al een makkelijke bevalling. Bedankt iedereen voor de tips and tricks en Barre in 't bijzonder voor het meedenken en de hulp! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OKA

OKA

Vanmiddag is bij mij de glasvezel en het modem (Genexis Hybrid Live! Titanium 42) in de meterkast geïnstalleerd. Nu nog wachten op activatiedatum en doe-het-zelf-pakket van Telfort. Heb pas laat besteld omdat ik wilde wachten wat Tweak ging doen, maar vooralsnog lijkt er vaart in te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
  • Nu online
Netjes! Benieuwd wat voor snelheden je haalt. Welk pakket heb je gekozen bij Telfort?

[ Voor 5% gewijzigd door Lord_Dain op 26-05-2014 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paroal
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 13-01-2024
@Lord_Dain: waarom heb je voor XS4All gekozen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paroal
@Lord_Dain: wel apart trouwens dat jouw upload speed hoger is dan je download speed...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
  • Nu online
@Paroal, altijd de goede verhalen gehoord over vooral de service en het product XS4all an sich. Dus ik heb ze het voordeel van de twijfel gegeven en ben voor XS4all (alles IP) gegaan ipv bv Vodafone of Telfort.

Blijkbaar is het niet apart dat de upload hoger is dan de download... in het XS4all draadje kom je eigenlijk alleen maar speedtests tegen waarbij de upload hoger is dan de download... raar is het in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paroal
@Lord_Dain: ok. ik ben de pakketten aan het vergelijken voor een evt overstap.ben nog niet overtuigd als je glas vergelijkt met kabel. voordeel van glas: verder dan dat je upload hoger is kom ik niet.

Ben jij er positief over tot nu toe? Stabiel, snelheid, performances tv/telefoon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
  • Nu online
Stabiel: check
Snelheid: check (altijd 94mbps down, 110 up)
Performance IPTV: zeer te spreken over de VIP1853 kastjes waarop IPTV binnenkomt. Een grote stap vooruit van de trage, grote DVR's die je bij Ziggo krijgt.
Performance telefoon: is not niet over/geporteerd, komt binnenkort. Wat ik al wel heb gezien dat er mooie DECT functies in de fritzbox zitten, de router kan als DECT basisstation fungeren (heb je de oude, bekabelde niet meer nodig) en je kan er allerlei coole statistieken mee kijken.

Prijstechnisch hoef je niet over te stappen, glas van XS4All is duur. Als het je om de prijs gaat, zou je beter een aanbieding kunnen pakken van bv Vodafone, Telfort, waarbij je veel korting krijgt het 1e jaar. Ik heb zelf XS4all gekozen omdat er Spotify en usenet bij zit.

Spotify had ik al dus kon ik opzeggen (9,99€ per maand los).
Usenet had ik ook al (120mbit abbo a 6.99€ per maand los).

Als ik dat verreken kom ik netto rond de 63€ / maand uit, iets duurder dan Ziggo maar i.c.m de eerste 6 maanden 20€ korting, toch goedkoper. Plus dat de service en de dingetjes die je extra krijgt bij XS4all, gewoon cool zijn.

Overigens; ik ben altijd zeer tevreden geweest met Ziggo Alles in 1 en deze is nu 90/9. Op zich dus bijna even snel (qua download) en TV is altijd top geweest (als je je kabels op orde hebt). Maar ik wilde als techie gewoon een keertje spelen met glas :P

[ Voor 10% gewijzigd door Lord_Dain op 28-05-2014 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paroal
thx voor je uitgebreide reply.

dat van dat usenet zag ik nog nergens bij xs4all, niet hoeveel gb je per maand mag downen, snelheid, en de retentie. dat je spotify erbij krijgt zolang ze dat nog aanbieden is wel nice natuurlijk.

als je dat bij elkaar optelt, ben je wel ermee goedkoper uit...

zag wel dat er extra kosten zijn bij de aansluiting van een 2e tv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
  • Nu online
Yup, 4€ per maand. Wel opnemen in de cloud (dus op 1 toestel instellen op alle terugkijken) en sinds kort ook begin gemist..handig. Helaas wel tegen betaling op RTL etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MIG

MIG

Jazeker ik ben ook voorstander van de nieuwe uitrol. Hierbij wordt ook het streven om klanten sneller online te krijgen. Het is zelfs zo dat in deze korte periode de persoon welke als eerste een abbo afsluit ook als eerste online is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justin013
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08:19
Bij mij voor de deur is inmiddels ook gegraven, en er ligt nu een stuk flexibele oranje buis in. Niet van die rolletjes die je overal omhoog ziet komen in de Reeshof, maar echt een stuk buis dat boven de grond uitsteekt.
Volgende week gaan ze naar verluid de hoofdkabel ingraven, dus ik ben benieuwd! (btw, ik woon in de M-buurt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:36

Wildfire

Joy to the world!

Het ergste is dat de wijk Zorgvlied echt drie straten verderop begint. Maar ik zit aan de verkeerde kant van de Ringbaan en hier dus nada. Ach. Het is nou niet alsof 180/18 van Ziggo zo traag is dus ik red me wel in de tussentijd tot het hier wel komt.

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
  • Nu online
Goed om gewoon door te gaan met de aanleg. Ik heb het idee dat de kosten en tijd die er in de voorinschrijving trajecten zitten uiteindelijk niet veel extra opleveren. Benieuwd hoe de kabelaars (Ziggo) er op reageren, nu kunnen ze mensen niet meer tot vervelens toe spammen met hoe goed kabel wel niet is om te voorkomen dat mensen zich inschrijven.. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:14

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Grr, dat is de derde keer dat ik er net naast grijp. Eerst de studentenflats hier, toen de Reeshof, nu Zorgvlied. De glasvezel ligt al tot op 15 meter van m'n huis. Toen de straat hier open lag heb ik wel eens gedacht "zal ik zelf even een kabeltje leggen?", maar ja, glasvezel lassen doe je niet zomaar even zelf. Misschien had ik m'n eigen kabel moeten leggen, de bundel doorsnijden en dan hopen dat ze mijn kabeltje ook mee zouden lassen bij de reparatie. >:)

Wel fijn om te horen dat ze zijn gestopt met de vraagbundeling. De studenten hier in de buurt hebben al glasvezel en de bejaarden snappen niet wat het is.

[ Voor 10% gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 30-05-2014 14:26 ]

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Pagina: 1 2 3 Laatste