Toon posts:

hi-fi HDD speler, aan te sluiten op afzonderlijke speakers

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
In mijn huiskamer staat de volgende hi-fi apparatuur:
  • Sansui Stereo Casette Deck SC-2110
  • Sansui AM/FM Stereo Tuner TU-217
  • Sansui Integrated Amplifier AU-317
  • Philips Compact Disc Player CD130
  • twee vloerstaander speakers van JBL (nieuw)
Dit is erg oud spul, ik zoek een nieuw apparaat en wil de volgende veranderingen doorvoeren:
  • De CD-speler vervangen.
  • De casette deck weghalen zonder vervanging.
  • De AM/FM tuner vervangen geniet de voorkeur, maar is niet essentieel.
  • De twee vloerstaander speakers moeten blijven en worden aangesloten op het nieuwe apparaat.
Het nieuwe apparaat moet iets zijn dat:
  • Een hard disk drive heeft, bij voorkeur iets zonder meegeleverde hard disk drive waar ik zelf een 2,5"/3,5" SATA hard disk drive in kan plaatsen.
  • Ogg Vorbis kan afspelen, mijn hele muziekverzameling is in Ogg Vorbis en ik wil niet converteren naar een ander formaat, FLAC zou een pluspunt zijn.
  • Geen geïntegreerde speakers heeft of exclusief speakers wordt verkocht, want ik wil het dus aansluiten op de twee speakers die ik al heb staan.
  • Te bedienen is via een beeldscherm dat geïntegreerd is in het apparaat.
  • Een of andere manier heeft om bestanden naar het apparaat te kopiëren, geen CD-drive om CD's mee te rippen, dat doe ik wel op een PC. Wi-Fi is een pluspunt maar hoeft niet.
  • Bij voorkeur goedkoop is, niet meer dan € 500.
Ik heb aardig wat gezocht, op GoT zelf vond ik de topics Waar vind ik meer Hifi HDD speler(s)? en Waar vind ik een Hifi MP3 Harddisk speler ?. Tot zover heb ik geen product gevonden dat aan mijn eisen voldoet, veel van die hi-fi HDD spelers die in de buurt komen van mijn criteria hebben immers geïntegreerde speakers of meegeleverde speakers. Of zie ik iets over het hoofd, en zijn er wel degelijk producten die aan deze criteria voldoen?

Ik dacht, misschien zou het mogelijk zijn om een netbook met een harde schijf o.i.d. op de versterker aan te sluiten. Die hebben echter voor zover ik weet bijna allemaal een hoofdtelefoon uitgang, en de onboard audio chip zou ondermaats geluid produceren, toch? Zelf een PC bouwen met een goede geluidskaart zou ook niet handig zijn, want een losse monitor voor die PC in de kast zetten waar de hi-fi apparatuur staat zou ook niet praktisch zijn. Heeft iemand anders misschien nog ideeën?

Of is er geen enkele manier om aan deze criteria te voldoen?

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Een carpc nemen en een nette USB geluidskaart?
Netbook met nette USB geluidskaart?

Zaram module kopen voor je glasvezelaansluiting?

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Nu online

servies

Veni Vidi Servici

Al aan een squeezebox gedacht. Die heeft welliswaar geen ingebouwde HDD maar als je je muziek op een server/nas/pc zet kun je met squeezecenter streamen naar je squeezebox. Ondersteuning voor ogg, flac, wav, mp3 is native, andere formaten kan squeezecenter onthefly vertalen...

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Mja dan moet hij alsnog een NAS\server\pc aanhebben staan.
Lijkt me niet zijn bedoeling.

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:17

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Boudewijn schreef op zaterdag 03 januari 2009 @ 22:58:
Mja dan moet hij alsnog een NAS\server\pc aanhebben staan.
Lijkt me niet zijn bedoeling.
Ik denk dat een NAS( ook al niet ideale opstelling) wel het meest logische is dan in deze reeks. Mede vanwege de veelzijdigheid ervan.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• servies
  • Nu online

servies

Veni Vidi Servici

@Boudewijn
Wat is die netbook dan? dat is zeker geen pc. en een nette USB geluidskaart...

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

True, maar wel een stuk minder power nodig dan voor een gewone pc\server ;).

• servies
  • Nu online

servies

Veni Vidi Servici

Boudewijn schreef op zondag 04 januari 2009 @ 17:26:
True, maar wel een stuk minder power nodig dan voor een gewone pc\server ;).
Dan installeer je daar Linux op en gebruik je die netbook als server...
That's how simple it is...
Je moet server niet al te letterlijk nemen, bij mij staat een doodnormale pc server te wezen. Ik heb dan wel gekozen voor een energiezuinige processor (Athlon 4850E) en er hangt geen monitor aan. Ik denk dat het niet zo heel veel meer verbruikt dan een gemiddelde netbook.
Anders gebruik je een NAS om squeezecenter op te draaien, ben je waarschijnlijk zelfs nog zuiniger uit dan met zo'n netbook...

Verwijderd

Topicstarter
Hartelijk bedankt voor jullie opmerkingen allemaal. Ik ben er nu van overtuigd dat de Squeezebox Classic in combinatie met een QNAP TS-109 Pro II NAS voor mij de beste keuze is.

De Squeezebox Classic ga ik aansluiten op de Sansui versterker die er al staat. De Squeezebox kan Ogg en FLAC afspelen, en de SlimServer software die er bij hoort is cross-platform en vrijgegeven onder de GPL-licentie. In mijn zoektocht naar een NAS kon ik in de eerste instantie de bomen door het bos niet meer zien, maar uiteindelijk kwam ik uit op NAS-apparaten van Synology, Netgear en QNAP. Ik vond de prijzen wel erg hoog, dus besloot ik voor TS-109 Pro II van QNAP te kiezen. Deze ga ik aansluiten om mijn draadloze ADSL router. De TS-109 Pro II heeft erg veel mogelijkheden, en de hoge prijs is voor mij wel gerechtvaardigd omdat ik er zoveel meer mee kan doen dan enkel muziek mee streamen naar de Squeezebox. Ook het lage energieverbruik en het feit dat ik mijn PC's niet hoef te gebruiken als server biedt toegevoegde waarde. Wel jammer dat de werking van deze combinatie niet ideaal is, volgens deze weblog post die boven water kwam in Google. Volgens de Tweakers.net Pricewatch kost het geheel ongeveer € 400.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2009 17:39 ]

• servies
  • Nu online

servies

Veni Vidi Servici

Verwijderd schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 17:38:
Wel jammer dat de werking van deze combinatie niet ideaal is, volgens deze weblog post die boven water kwam in Google.
Even ter reactie hierop. Bijna m'n gehele muziekcollectie is in Ogg en ik heb geen enkel probleem met native lezen van OggVorbis (zal dan waarschijnlijk wel in een nieuwere versie dan de daar geteste opgelost zijn).
Ik weet niet helemaal hoe het zit met mysql, maar het lijkt erop dat de QNAP een eigen mysql instance heeft en die zou ik dan ook gewoon gebruiken ipv de mysql instance van squeezecenter zelf... (scheelt weer wat in geheugengebruik...
En ik moet eerlijk zijn, die webinterface gebruik ik maar erg weinig. Eigenlijk alleen maar voor wat beheerwerk... Voor het browsen etc gebruik ik altijd de afstandsbediening...

• Verbal Kint
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-05-2025

Verbal Kint

The man with the plan

Verwijderd schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 17:38:
Hartelijk bedankt voor jullie opmerkingen allemaal. Ik ben er nu van overtuigd dat de Squeezebox Classic in combinatie met een QNAP TS-109 Pro II NAS voor mij de beste keuze is.

De Squeezebox Classic ga ik aansluiten op de Sansui versterker die er al staat. De Squeezebox kan Ogg en FLAC afspelen, en de SlimServer software die er bij hoort is cross-platform en vrijgegeven onder de GPL-licentie. In mijn zoektocht naar een NAS kon ik in de eerste instantie de bomen door het bos niet meer zien, maar uiteindelijk kwam ik uit op NAS-apparaten van Synology, Netgear en QNAP. Ik vond de prijzen wel erg hoog, dus besloot ik voor TS-109 Pro II van QNAP te kiezen.
(..)
Ik heb me onlangs ook in NASjes verdiept, ook om muziek mee te streamen. In mijn geval echter niet met een SB maar met een Linn Majik DS, maakt verder niet uit..

Anyway, ik heb gekozen voor de "simpelste" QNAP, de TS-109 zonder pro of II. Pro voegt in mijn geval alleen wat onnodige (pro) features toe en en het verschil tussen I en II is het intern geheugen. 128 vs 256. Dit staat terwijl ik dit typ te spelen (FLAC) en te downloaden met 1250Kb/s, probleemloos. Ik hoop niet dat ik je nu weer aan het twijfelen heb gebracht >:)

;)

Great minds think alike!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jouw ervaring, servies. Verbal Kint, ik zie dat de pricewatch: QNAP TS-109 op dit moment slecht verkrijgbaar is en niet zo heel veel goedkoper. En de beter verkrijgbare pricewatch: QNAP TS-109 II is maar € 20 goedkoper dan de pricewatch: QNAP TS-109 Pro II. Desondanks ga ik er nog wel even over nadenken, bedankt dat voor je opmerking.
Pagina: 1