Toon posts:

Een Dual Core of een Quad Core? Pls help

Pagina: 1
Acties:
  • 612 views

Verwijderd

Topicstarter
Ik was op Ebay aan het zoeken, en kwam een leuke computer tegen:
* AMD Athlon 64 X2 6000 (2x 3.0 GHz)
met een GeForce 9600 1024 MB Videokaart, 250 GB harde schijf, 4 GB RAM.
voor €320,- (10 euro verzending uit Duitsland) :)

Dit was eigenlijk waar ik naar zocht..
Maar toen ik later in de zoekbalk: ''Intel Quad Core'' intypte..
zag ik een computer met
* 4x 2.4 GHz, 1024 MB GeForce 9500, 4 GB RAM,
voor €399,- (ook 10 euro verzending vanuit Duitsland) :D

Ik was ook al naar een paar computerwinkels geweest,
En de meeste mensen zeiden dat een Intel Quad Core toch beter was als je wat ''zwaardere'' spellen wou spelen, en aangezien ik er zelf niet echt uitkom.. :? vraag ik om jullie mening.

Alvast Bedankt _/-\o_

Stef.

Verwijderd

Het ligt er maar net aan of je spellen gebruik maken van meerder cores en of je meerdere zware programma's tegelijk draait. Vertel even wat voor'n spellen je speelt.

Ook is de 9500GT best wel wat langzamer dan een 9600GT.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2009 14:55 ]

• Dysmael
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-08-2019
Je gaat twee computers vergelijken op basis van hun processor. Dat kan niet :)

Je kan wel twee losse processoren vergelijken en dan ben ik van mening dat je naar de snelheid per core moet kijken. Over het algemeen zal er vaker van Dual Core dan van Quad Core gebruik gemaakt worden en denk ik dat je beter een Dual Core kan hebben die per core sneller is dan een Quad Core.

• Fox
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Fox

De Core 2 Quad zal hoogst waarschijnlijk meer toekomst bieden. Alleen je zal van de GeForce 9500 niet veel kunnen verwachten. Wil je extra uitgeven voor een betere videokaart, of wil je in de toekomst upgraden zou ik voor dat systeem gaan.

Het AMD systeem heeft een betere videokaart, maar de processor en moederbord zullen minder toekomst hebben dan een Core 2 based systeem.

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 00:41
Verwijderd schreef op zaterdag 03 januari 2009 @ 14:49:
* 4x 2.4 GHz, 1024 MB GeForce 9500, 4 GB RAM,
voor €399,- (ook 10 euro verzending vanuit Duitsland) :D
De Nvidia GeForce 9500 is een budget kaart, gamen op grote resoluties en met veel details is eigenlijk niet te doen, ongeacht de processor.
Als je de tweede computer koopt zal je toch nog moeten investeren in een andere videokaart.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor alle snelle reacties, ik ben al een stuk wijzer.
Dus als ik voor de tweede ''quad core'' ga, moet ik gaan investeren in een andere videokaart?
Dit is wel logisch, als je de wat zwaardere spellen soepel wilt spelen..
En als ik dan nog zou moeten investeren in een andere videokaart, welke zou dan de beste zijn?
Ik hoef niet de zwaarste spellen van tegenwoordig te spelen, maar o.a. : Warhammer Online, COD 4. Assasins Creed, PoP Ghost of the Past.
Is een 1024 MB GeForce videokaart met een 4 x 2.4 GHz processor daar niet genoeg voor?
Ik heb hier n.l. niet zo heel veel verstand van.. gelukkig jullie wel :)

Nog meer info?

Gr Stef.

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2009 15:34 ]

• Fox
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Fox

Zonder precieze specificaties ( zoals voeding ) kunnen wij geen specifiek advies geven. Maar richting de Nvidia 9800GTX+ of Ati HD4850 lijkt mij een goede keuze in verband met de rest van het systeem. Deze kaarten gaan voor ongeveer 150,- per stuk. Hiermee zal je de genoemde games zeer soepel kunnen draaien op een redelijke resolutie.

• koekhapperr
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 23:04
Neem gewoon een HD4870 1gig, zit je gelijk goed ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal even kijken voor uitgebreidere specificaties.

Verwijderd

Topicstarter
De Quad Core:
Prozessor: - Intel Core2 Quad Q 6600 ( Core² Quad ) (4x2,4Ghz)
Unsere CPU's arbeiten alle mit Orginaltaktung. Sie sind bei uns nicht Übertaktet!
Mainboard: - Qualitäts Markenmainboard – So775
Gehäuse: - ATX Gehäuse LC-Power 649B
Netzteil: - ATX 500Watt Silent-Netzteil (silent)
Festplatte: - 320GB SATA II 7200rpm Markenfestplatte
Laufwerk: - 20x DVD DL RW Multi-Markenbrenner
RAM: - 4GB DDR2 RAM Markenspeicher
Grafik: - 1GB nVidia GeForce 9500GT 1024MB PCI-Express 3D-Gaming
Sound: - 5.1 Sound integriert (Frontsound optional)
USB: - USB 2.0 1x Front und 4x Hinten
Netzwerkkarte: - 10/100 MBit LAN on Board

de Dual Core:
AMD ATHLON™64 X2 6000+ Dual Core 2 x 3,0 GHz
AMD zertifizierter Lüfter
Sockel AM2+

» GeForce® 7025/nForce® 630a
» 1 x PCI-E x16
» 2 x PCI
» 2 x DDR2 533/667/800
» 4 x S-ATA2
» 5.1 Sound
» 10/100 Mbit LAN
» 4 x USB 2.0

4 GB DDR2 (Markenspeicher z.B. Aeneon, Kingston, A-DATA, etc.)
250 GB S-ATA2 (Markenfestplatte z.B. Maxtor, Samsung, Hiatchi, etc.)
1024 MB nVIDIA® GeForce® 9500GT
volle DirectX 10 Unterstützung
20 x DVD RW± DL Laufwerk
Design Gehäuse inkl. FrontAudio und USB/400 Watt Netzteil Silent

• Malantur
Het geheugen van een videokaart is van ondergeschikte rol. Een 9500 GT kan dan wel 1024 MB geheugen hebben, maar met 128bit DDR2 heeft het maar weinig bandbreedte (op 400MHz geclocked geeft dat slechts 16GB/s, tegenover 50+ GB/s dat high end kaarten halen). Ook met slechts 32 shader processors kom je niet echt ver.

Let ook op de voeding. Om kosten te besparen wordt er vaak een B-merk voeding verkocht, wat op lange termijn in het slechtste geval heel je computer kapot kan maken.

Gelieve ook de Afbeeldingslocatie: http://tweakimg.net/g/forum/images/icons/edit.gif-knop te gebruiken, in plaats van 2 posts na elkaar te maken (niet toegestaan op GoT binnen de 24 uur).
En ook de overbodige enters weg doen leest veel gemakkelijker ;)

[ Voor 71% gewijzigd door Malantur op 03-01-2009 15:24 ]

Verwijderd

Topicstarter
Okè, bedankt.
Mijn budget houdt eigenlijk toch op bij €500,-
Ik wil eigenlijk gewoon wat leuke spelletjes soepel kunnen draaien, zonder haperingen en lag etc.
Dus ik denk dat ik de eerste computer koop, en een andere grafische kaart aanschaf.
Is de voeding van de Dual Core wel goed dan? :?

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2009 15:42 ]

• Malantur
Je zal zelf moeten beslissen welke computer je koopt.
Beide processor fabrikanten stappen over naar een andere socket, dus processor upgrades zitten er later niet meer in. Hoewel bij het Intel systeem tweedehands, en bij AMD is socket AM3 backwards compatible.
Van beide systemen verwacht ik dat er B-merk voedingen hebben, vervangen is in beide gevallen gewenst.
In het AMD systeem zit een mid range videokaart. Ik heb dezelfde, deze is genoeg om te gamen op gemiddelde resoluties en gemiddelde details. In het Intel systeem zit een low range videokaart, die kan niet veel meer dan bureaublad weergeven en gamen op kleine resoluties met weinig detail. Upgraden is voor het Intel systeem gewenst (denk richting de 48xx serie van Ati, of een tweedehandse 8800 serie van Nvidia, of een nieuwe uit de 9800/9600 serie).
Weinig games ondersteunen multicores, dus je hebt (voor games) meer aan een hoger geclockte dual core dan een lager geclockte quadcore (maar aangezien processors uit een andere serie onmogelijk te vergelijken zijn aan de hand van GHz-en moet je een benchmark opzoeken).
In het AMD systeem zit slechts een 250GB harde schijf, in het Intel systeem zit een 320GB harde schijf.
Dan heb je nog dat het AMD systeem €320 kost, en het Intel systeem €399.
Dat zijn de feiten, nu moet jij beslissen wat jij wil hebben.

[ Voor 12% gewijzigd door Malantur op 03-01-2009 15:45 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de info!
Welke voeding zal goed zijn voor de computer?
Ik denk dat ik de AMD Dual core 64 X2 6000 aanschaf, met een nieuwe voeding er dan bij.
De videokaart die erin zit zal waarschijnlijk genoeg zijn om mijn ''favoriete'' games te spelen.

En voor €21 euro krijg ik er dan ook een 500 GB harde schijf bij.
In de eerste computer zit ook een 400W voeding in.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2009 15:54 ]

• Malantur
Voor de voeding moet je dit topic eens lezen: Welke voeding heb ik nodig? Deel 21.
Let vooral op de lijst met A-merk voedingen. Ik schat dat je met een voeding van 400W wel toekomt (rond de 25A op de 12V lijn).
Als je er dan nog niet uitkomt dan kan je het daar ook vragen.

En btw, welkom op GoT :w

[ Voor 9% gewijzigd door Malantur op 03-01-2009 15:55 ]

Verwijderd

Topicstarter
Oke,
Ik zal dat topic gelijk lezen,
allemaal bedankt voor de snelle reacties.

Mvg,

Stef.

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:20

Thandor

SilverStreak

Aldus het CSL beleid is dit niet de bedoeling op GoT :o. Derhalve ga ik het topic sluiten.

Zoals in het beleid aangegeven kun je het beste de Best Buy Guides ter hand nemen. Ook kun je HOWTO: Hoe stel ik een systeem samen? raadplegen. Daar wordt onder andere uitleg gegeven over het zoeken naar hardware, reviews en benchmarks. Tevens worden voedingen en wat al niet meer er ook in behandeld. Zo zijn er speciale websites die hardware testen en hier verslag van uitbrengen. Tweakers.net brengt zelf ook reviews uit en bezoekers van Tweakers.net hebben ook de mogelijkheid om hun woord te doen over iets in de product reviews :).

Zie naast dit alles ook de zoekmachine op GoT zelf: GoT Search - 'dual of quad' levert al wat resultaten op. Even spelen met de keywords en je komt ongetwijfeld meer resultaten tegen :).

Al met al zijn er veel bronnen, waaronder ook de productpagina's van fabrikanten, die je kunt raadplegen om te kijken welke producten goed zijn. Zet alle gevonden informatie even op een rij en ga afwegen (prijs, features, prestaties, etc.). Het enige wat je dan nog te doen staat is het bestellen, opbouwen en tweaken van de nieuwe hardware ;).

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.