Dell SP2309W ervaringen

Pagina: 1
Acties:

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 14-05 12:44

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Topicstarter
Ik ga een nieuwe monitor halen. Omdat ik het design van de Dell-monitoren erg mooi vind, en de kwaliteit over het algemeen wel in orde is bij dat merk, twijfel ik tussen de SP2309W (TN-panel, 2048x1152 pixels, 23") en de duurdere Ultrasharp 2408WFP (S-PVA-panel, 1920x1200 pixels, 24").

Mijn hobby is fotografie en zodoende zit ik redelijk vaak achter Adobe Lightroom. Daarnaast speel ik veel spellen op de pc. Inmiddels weet ik dat het voordeel van de Ultrasharp 2408WFP is dat de kleurweergave veel beter is, alsook de kijkhoek etc. Nadelen zijn echter het verplichte gebruik van kleurprofielen (niet handig icm games) en de inputlag/trage responstijd. Ook de prijs weegt natuurlijk mee.

Op internet kan ik over de SP2309W wel nieuwsberichten vinden over de introductie, maar geen ervaringen. Zijn er hier mensen die ervaring hebben met dit beeldscherm en hoe verhoudt zich de kleurweergave t.o.v. de Ultrasharp? Met andere woorden, als ik fotobewerking niet voor mijn dagelijkse brood doe, en ik calibreer de SP2309W met bijv. een Spider Color Pro (of hoe heet zo'n ding...), is deze dan ook nog geschikt voor het goed kunnen bewerken van foto's? En hoe zit het met bleeding, banding, etc?

P.S. Ik werk nu (nog steeds) op een 19"CRT van Philips, dus ik heb nog geen enkele ervaring met TFT-/LCD-monitoren...

[ Voor 4% gewijzigd door Icephase op 03-01-2009 11:46 ]

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-04 17:20

Wiethoofd

Broadcast TOM

Als een TN-panel geen probleem is zou je eventueel ook kunnen kijken naar de Samsung Syncmaster 2343BW met een resolutie van 2048*1152.

Neem ook meteen Welke videokaart/monitor moet ik kopen? even door, en vergeet niet in de pricewatch te kijken en vul eens je eisen in en kijk wat voor schermen er uit komen rollen. Zoek die vervolgens op (met google afb en/of productsite) en kijk welk design je het mooiste vindt en dan moet je bij het, voor jou, perfecte scherm uitkomen.

Je moet dus bedenken wat voor paneel (TN of S-PVA of ...) de resolutie en beeldverhouding, 23" 2048*1152 (16:9_ of 24" 1920*1200 (16:10) en natuurlijk je aansluitingen en prijs. Het merk moet je even buiten beschouwing laten omdat je anders geen schermen overhoudt ;)

In de Videoplanken/Beeldschermen FAQ vind je meer info over de typen panelen met hun voor- en nadelen (inkijkhoek/responstijd etc.).

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• Icephase

Icephase

Topicstarter
Wiethoofd schreef op zaterdag 03 januari 2009 @ 11:54:
Als een TN-panel geen probleem is zou je eventueel ook kunnen kijken naar de Samsung Syncmaster 2343BW met een resolutie van 2048*1152.

Neem ook meteen Welke videokaart/monitor moet ik kopen? even door, en vergeet niet in de pricewatch te kijken en vul eens je eisen in en kijk wat voor schermen er uit komen rollen. Zoek die vervolgens op (met google afb en/of productsite) en kijk welk design je het mooiste vindt en dan moet je bij het, voor jou, perfecte scherm uitkomen.

Je moet dus bedenken wat voor paneel (TN of S-PVA of ...) de resolutie en beeldverhouding, 23" 2048*1152 (16:9_ of 24" 1920*1200 (16:10) en natuurlijk je aansluitingen en prijs. Het merk moet je even buiten beschouwing laten omdat je anders geen schermen overhoudt ;)

In de Videoplanken/Beeldschermen FAQ vind je meer info over de typen panelen met hun voor- en nadelen (inkijkhoek/responstijd etc.).
Tja... dat was dus niet mijn vraag; ik weet wat de voor- en nadelen van een TN- of een PVA-panel zijn, maar wat ik wil weten is hoe de SP2309W zich qua kleurweergave etc. verhoudt tot de Ultrasharp 2408WFP. Wie heeft hier ervaringen mee en is het verschil in kleur altijd te zien, of alleen in bepaalde omstandigheden? En kan de SP2309W ook gebruikt worden (zij het niet-professioneel) voor fotobewerking indien gecalibreerd?

Zoals jij ook zult weten, zijn 'wat moet ik kopen' topic op GoT niet gewenst en daarom vraag ik specifiek naar ervaringen met de SP2309W en heb ik dus niets aan de door jou voorgestelde topics.

Verwijderd

Ja wat moet ik ervan zeggen, ik heb hem besteld 279 euro incl verzendkosten, Actie tot eind Januari 2009 zeer nette prijs voor
een 23" scherm met webcam microfoon usb dvi sub hdmi en nog vesa mountable ook ik kan je vertellen
dat het met de kleuren wel goed zit want het is namelijk een Samsung ontwikkeld TN Paneel hier een
link hierover het samsung scherm is 5ms en Dell beweert 2ms gray to gray volgens mij wordt het samsung
scherm geleverd alleen met Vesa aansluiting in europa en in taiwan of elders vesa en DVI het leuke is waar
ik naar zocht was voor het spelen van games in de Samsung review hadden Halflife 2 en Call Of Duty 4
getest en zagen automatisch de resolutie van 2048 x 1152 dus dat is een positief teken wat nog een
voordeel is van het Dell scherm t.o.v Samsung hij heeft een Glossy scherm komen kleuren beter naar
voren maar ja de een vind het niks de ander wel ik heb al ervaringen met HP w2408 24 inch scherm.

hier de Link :http://translate.google.co.uk/translate?hl=en&sl=zh-CN&u=http://diy.pconline.com.cn/display/reviews/0810/1435841.html&sa=X&oi=translate&resnum=3&ct=result&prev=/search%3Fq%3D2343bw%2Bsamsung%2Breview%26start%3D60%26num%3D20%26hl%3Den%26safe%3Doff%26client%3Dfirefox-a%26rls%3Dorg.mozilla:en-GB:official%26sa%3DN

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14-05 18:46
Zoals ik altijd zeg kwa kleuren en dergelijke zou ik never een TN panneel nemen :)

Als het je niet uitmaakt is het gewoon kwestie van smaak, er is altijd baas boven baas

Kan wel zeggen vind een Samsung 206bw mooi , is die ook maar zet ik hem naast een Eizo verdwijnt hij in het niets
maar der zit dan ook wel een prijsverschil tussen ;)

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

woelders schreef op zaterdag 03 januari 2009 @ 15:06:
maar wat ik wil weten is hoe de SP2309W zich qua kleurweergave etc. verhoudt tot de Ultrasharp 2408WFP. Wie heeft hier ervaringen mee en is het verschil in kleur altijd te zien, of alleen in bepaalde omstandigheden? En kan de SP2309W ook gebruikt worden (zij het niet-professioneel) voor fotobewerking indien gecalibreerd?
Dat is puur persoonlijk, dus je zal naar een winkel toe moeten waar ze naast elkaar staan/ze naast elkaar laten zetten en dan vergelijken. Iemand kan helemaal opgewonden raken van de manier waarop groen weergeven wordt op de 2408WFP en juist niet van de SP2309W, terwijl jij dat net andersom vindt.
Zoals jij ook zult weten, zijn 'wat moet ik kopen' topic op GoT niet gewenst en daarom vraag ik specifiek naar ervaringen met de SP2309W en heb ik dus niets aan de door jou voorgestelde topics.
Wel aan de voorgestelde links, verder is dit wel degelijk een wat moet ik kopen topic, alleen laat je je keuze afhangen van de beoordelingen en ervaringen van iemand anders, en zelfs tautologisch gezien is een ervaringsargument een slecht argument. Ga gewoon eens naar een winkel als je al weet dat de keuze uit deze twee schermen moet komen en ga ze daar vergelijken.

En over de vraag van het calibreren met een spider color ding zal je in theorie dezelfde kleuren op de 23 als 24" krijgen en zijn ze dus beide geschikt voor photoshoppen etc.

• Icephase

Icephase

Topicstarter
Wiethoofd schreef op zaterdag 03 januari 2009 @ 16:21:
[...]

Dat is puur persoonlijk, dus je zal naar een winkel toe moeten waar ze naast elkaar staan/ze naast elkaar laten zetten en dan vergelijken. Iemand kan helemaal opgewonden raken van de manier waarop groen weergeven wordt op de 2408WFP en juist niet van de SP2309W, terwijl jij dat net andersom vindt.

[...]

Wel aan de voorgestelde links, verder is dit wel degelijk een wat moet ik kopen topic, alleen laat je je keuze afhangen van de beoordelingen en ervaringen van iemand anders, en zelfs tautologisch gezien is een ervaringsargument een slecht argument. Ga gewoon eens naar een winkel als je al weet dat de keuze uit deze twee schermen moet komen en ga ze daar vergelijken.

En over de vraag van het calibreren met een spider color ding zal je in theorie dezelfde kleuren op de 23 als 24" krijgen en zijn ze dus beide geschikt voor photoshoppen etc.
Ik bedoelde ook de links...

Dell kun je dus niet in de winkel bekijken... vandaar hier mijn vraag.
Je laatste opmerking vind ik het belangrijkst; je maakt alleen het voorbehoud 'in theorie'. Heb je hier ook praktijkervaring mee of is dit gebaseerd op verwachtingen?

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

woelders schreef op zondag 04 januari 2009 @ 20:57:
Je laatste opmerking vind ik het belangrijkst; je maakt alleen het voorbehoud 'in theorie'. Heb je hier ook praktijkervaring mee of is dit gebaseerd op verwachtingen?
Het is mijn verwachting, zelf heb ik niet zo'n calibreerding dus kan ik je dat onmogelijk vertellen. Ik heb wel verschillende typen schermen en als je gewoon op het oog met de juiste programma's de kleuren van je scherm ook goed instelt moet er (wederom in theorie) weinig tot geen verschil tussen zitten.

Het hangt grotendeels af hoe goed je calibreer tool is en onder welke omstandigheden je het scherm calibreert en of het een glossy scherm is en het gebruikte paneel in je scherm.

Ik snap best dat je qua design puur en alleen Dell wilt, maar wat als een Samsung/Asus/Acer/Philips/Sony scherm beter is en qua uiterlijk maar een klein beetje afwijkt en je hem in een winkel kunt bekijken en vergelijken maar dus ook meteen mee kunt nemen....

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:15

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Wiethoofd schreef op zaterdag 03 januari 2009 @ 16:21:
Een TN-paneel is maar 6-bits en kan daarom maar een fractie (262.144) van de kleuren weergeven van een 8-bits paneel (16.777.216).

Naar mijn inzien is het grote geld verspilling om te bezuinigen op een paneel en dan nog geld aan te gaan geven voor een calibratieapparaat.

Het bewerken van foto's op zo'n paneel is ook niet echt een pretje, want zodra je uit een andere hoek kijkt ziet het er weer helemaal anders uit. Als je geen ervaring hebt met LCD's dan moet je toch eens een keer het verschil tussen de verschillende panelen gaan bekijken, want anders weet je gewoon niet wat je mist.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• MintyDoerak
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-03 23:25
Verwijderd schreef op zaterdag 03 januari 2009 @ 15:58:
Ja wat moet ik ervan zeggen, ik heb hem besteld 279 euro incl verzendkosten, Actie tot eind Januari 2009 zeer nette prijs voor
een 23" scherm met webcam microfoon usb dvi sub hdmi en nog vesa mountable ook ik kan je vertellen
dat het met de kleuren wel goed zit want het is namelijk een Samsung ontwikkeld TN Paneel hier een
link hierover het samsung scherm is 5ms en Dell beweert 2ms gray to gray volgens mij wordt het samsung
scherm geleverd alleen met Vesa aansluiting in europa en in taiwan of elders vesa en DVI het leuke is waar
ik naar zocht was voor het spelen van games in de Samsung review hadden Halflife 2 en Call Of Duty 4
getest en zagen automatisch de resolutie van 2048 x 1152 dus dat is een positief teken wat nog een
voordeel is van het Dell scherm t.o.v Samsung hij heeft een Glossy scherm komen kleuren beter naar
voren maar ja de een vind het niks de ander wel ik heb al ervaringen met HP w2408 24 inch scherm.
:?

offtopic:
Feli met je nieuwe monitor, maar tijd voor een nieuw toetsenboerd denk ik zo..

• Icephase

Icephase

Topicstarter
De kogel is door de kerk; ik heb een 2e hands 2407WFP aangeschaft.
Van mij komen er in dit topic dus geen verdere ervaringen van de SP2309W, maar wat mij betreft kan hierover verder gediscussieerd worden hoor.

Als de TS aangepast moet worden, moet iemand maar even een stukkie schrijven dan zal ik dat plaatsen.

• Domino
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 15-05 14:26
Ik heb sinds twee dagen een sp2309w staan. Moet zeggen valt me niks tegen.

Ik eerste instantie ben ik erg geschrokken door de inkijk hoek van het scherm. Hoe ik ook voor de monitor zat er was steeds wel ergens op het scherm een kleur verloop te zien, een eigenschap van het gebruikte TN paneel (overigens van samsung).

Maar na het afstellen via het OSD ben ik er toch wel tevreden over. De kijkhoek is meer als voldoende voor mij, en ik ben erg blij met de hoge resolutie van het scherm.

• ma9ma
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:29

ma9ma

MoDiMiDoFrSaSo

Domino schreef op vrijdag 23 januari 2009 @ 18:09:
Ik heb sinds twee dagen een sp2309w staan. Moet zeggen valt me niks tegen.

Ik eerste instantie ben ik erg geschrokken door de inkijk hoek van het scherm. Hoe ik ook voor de monitor zat er was steeds wel ergens op het scherm een kleur verloop te zien, een eigenschap van het gebruikte TN paneel (overigens van samsung).

Maar na het afstellen via het OSD ben ik er toch wel tevreden over. De kijkhoek is meer als voldoende voor mij, en ik ben erg blij met de hoge resolutie van het scherm.
Kan jij mij de precieze maten doen toekomen? Ik ben namelijk benieuwd hoe hoog de bovenkant van de monitor is in zijn laagste stand (en hoever de onderrand van de monitor dan van de tafel verwijderd is) en ook hoe deze gegevens zijn als de monitor in zijn hoogste stand staat.

Fünf auf der nach oben offenen Richterskala

• Domino
In zijn hoogste stand is de monitor in totaal 45 cm hoog vanaf het bureau, en 10 cm van bureau tot onderkant scherm.

In zijn laagste stand zakt hij compleet voor de voet langs en hou je nog maar 1 cm over tot aan het bureau, de hoogte is dan ongeveer 35 cm.

• ma9ma

ma9ma

MoDiMiDoFrSaSo

Domino schreef op woensdag 28 januari 2009 @ 09:41:
In zijn hoogste stand is de monitor in totaal 45 cm hoog vanaf het bureau, en 10 cm van bureau tot onderkant scherm.

In zijn laagste stand zakt hij compleet voor de voet langs en hou je nog maar 1 cm over tot aan het bureau, de hoogte is dan ongeveer 35 cm.
Dank! dat zou voor mij dan nog wel betekenen dat de monitor op een (glazen) voetje komt te staan om het op goede hoogte te krijgen. Net als mij oude monitor nu, op zich geen probleem. Dit in tegenstelling tot de Samsung 2343BW, maar deze heeft al nadeel dat de afstand voorkant monitor (dus niet voet) en achterkant voet vrij groot is (25cm) en aan de afbeeldingen te zien van de Dell in zijn hoogste stand iets minder (20cm?).

Nou, ik zal voor zondag de knoop moeten doorhakken welke van de 2 het gaat worden, volgens mij loopt de actie van Dell tot en met zaterdag.... I.i.g bedankt voor de maten. Verder bevalt hij nog steeds?

• Domino
De afstand voorkant scherm tot achterkant voet is 22 cm, maar de mijne is licht gekanteld. Recht zal het wellicht een cm minder zijn.

De monitor bevalt me nog steeds prima. Het is wel even wennen, de verticale kijkhoek is een stuk minder als mijn oude IPS scherm. Maar er is meer dan prima mee te werken.

• ma9ma

ma9ma

MoDiMiDoFrSaSo

[b][message=31419005,noline]De monitor bevalt me nog steeds prima. Het is wel even wennen, de verticale kijkhoek is een stuk minder als mijn oude IPS scherm. Maar er is meer dan prima mee te werken.
Tja, ik heb nu ook een TN panel dus daar zal ik wel niet van schrikken denk ik. Mijn Samsung 913N is na 3,5 jaar echter op. Zwart is bij mijn linksboven zwart en rechtsonder grijs. Verder lijkt het erop of dat beeld blijft hangen: de letters van het opstartscherm van XP zijn nog lang zichtbaar als de letters op zich al verdwenen zijn. Op dus.

Pagina: 1