Nou mijn XP dvd doet het wel, dus ik verdenk dat ik in brainless mode vista heb gebrand als een data schijf oid. Ik ben nu bezig om het als een iso te branden. Kijken of dat wel werkt.
Keep us informed! Succes!
Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit
Ohke, mooimooi, 64 bits geinstalleerd. 1 probleem. De key wilt niet werkenCLB schreef op zaterdag 31 januari 2009 @ 14:20:
Keep us informed! Succes!
edit (maar toch eigenlijk niet een edit) : De key werkte niet tijdens vista installatie, dus toen heb ik maar de 30 dagen trial gedaan. Maar nu in windows zelf werkt hij wel. fijnfijn. Dus nu kan ik eindelijk een beetje gaan aankloten
DaMarcus: Wat voor driver heb jij geinstalleerd voor de gpu? De standaard bijgeleverde versie ? het is mijn namelijk niet helemaal duidelijk of je nou gewoon drivers van atiamd.com kan downloaden voor deze gpu. Alvast bedankt!
Dus toch 'n image-brand-probleem, en dat als Tweaker! Schaam je6pack15 schreef op zaterdag 31 januari 2009 @ 15:28:
[...]
edit (maar toch eigenlijk niet een edit) : De key werkte niet tijdens vista installatie, dus toen heb ik maar de 30 dagen trial gedaan. Maar nu in windows zelf werkt hij wel. fijnfijn. Dus nu kan ik eindelijk een beetje gaan aankloten.
Begin eerst is met de bijgeleverde zou ik zeggen, een nieuwe(re) driver kan altijd nog toch! Succes!DaMarcus: Wat voor driver heb jij geinstalleerd voor de gpu? De standaard bijgeleverde versie ? het is mijn namelijk niet helemaal duidelijk of je nou gewoon drivers van atiamd.com kan downloaden voor deze gpu. Alvast bedankt!
Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit
Ik heb Catalyst 8.12 gedownload en gemod zodat deze ook op een Mobility Radeon werkt. Echter zag ik op de site van MSI na het hacken en cracken dat Catalyst 8.12 ook online is te vinden6pack15 schreef op zaterdag 31 januari 2009 @ 15:28:
[...]
Ohke, mooimooi, 64 bits geinstalleerd. 1 probleem. De key wilt niet werken
edit (maar toch eigenlijk niet een edit) : De key werkte niet tijdens vista installatie, dus toen heb ik maar de 30 dagen trial gedaan. Maar nu in windows zelf werkt hij wel. fijnfijn. Dus nu kan ik eindelijk een beetje gaan aankloten.
DaMarcus: Wat voor driver heb jij geinstalleerd voor de gpu? De standaard bijgeleverde versie ? het is mijn namelijk niet helemaal duidelijk of je nou gewoon drivers van atiamd.com kan downloaden voor deze gpu. Alvast bedankt!
Ik heb de laatste catalyst vande msi site gehaald en geinstalleerd. Ik neem aan dat die 16 jan versie , cat 8.12 is ? Want ik kan dat eigenlijk nergens vinden. Nu is eindelijk mijn laptop klaar met software en drivers ed. Ben er tevreden mee, scherm is echt mooi kleurvol en fel naar mijn mening. Resolutie is ook super. Bijgeleverde muis vind ik ook super!. Enige minpunt wat ik nu nog heb is zijn de te kleine rechtershift , vraagteken en punt toetsen. Maargoed, een beetje wenning en dan word dat ook minder irritant.
[ Voor 34% gewijzigd door 6pack15 op 31-01-2009 21:21 ]
Wat voor prestaties kan ik een beetje verwachten met deze laptop: MSI GT735-019NL met spellen als Company of Heroes en applicaties 3D Studio Max?
Wat ik zo zie en begrijp (laptops zijn nog wat nieuw voor mij) kan deze best wat aan en het zou voor mij een vervanging van mijn desktop pc moeten worden.
Wat ik zo zie en begrijp (laptops zijn nog wat nieuw voor mij) kan deze best wat aan en het zou voor mij een vervanging van mijn desktop pc moeten worden.
Company of Heroes is volgens mij nog wel aardig zwaar. Maar op medium met mooie resolutie moet wel lukken lijkt mij. heb net 1920x1080 ghost recon advacned warfighter op me lcd gespeeldwillem76 schreef op zondag 01 februari 2009 @ 11:10:
Wat voor prestaties kan ik een beetje verwachten met deze laptop: MSI GT735-019NL met spellen als Company of Heroes en applicaties 3D Studio Max?
Ik heb zelf sinds ruim een maand een aspire 6935g-944g32b en over het algemeen ben ik er gematigd positief over. De koeling problemen met de 6920 serie zijn hier niet aanwezig. Het is een stabiel ding, weliswaar wat zwaar maar als desktop replacement maakt dat niet uit. Hij boot lekker snel en voor het kijken naar hd films is ie met zijn resolutie ideaal. Het 5.1 geluid is fenomenaal (voor een laptop), maar ik heb wel wat issues met de bijbehorende software. Zodra ik een headphone of een speakerset aansluit, wordt het geluid namelijk een stuk minder. Al die ruimtelijke effecten en presets werken prima onboard maar niet met externe speakers. Ik heb nog geen manier gevonden om gewoon een neutraal geluid te krijgen. Zodra ik namelijk alle effecten uitschakel, vallen vreemd genoeg de stemmen (bv in een film) weg. Er is wel een soort karaoke optie waarmee je dat bewust kan regelen maar die staat dan ook uit.Verwijderd schreef op zaterdag 31 januari 2009 @ 13:17:
[...]
beide dank voor de reactie.
qua prijs/prestatie verhouding kun je er inderdaad bijna niet omheen. maar prestatie is iets anders dan kwaliteit. ik had ook al gelezen over die koelingproblemen en het enigszins gammele ontwerp.
ik ga hem echter meer als een soort mobiele desktop vervanger gebruiken en het ding niet verder meeslepen dan door mijn huis. en over het algemeen ben ik altijd wel in staat apparaten lang heel te houden
ik moet zeggen dat ik om mij heen, op het gebied van service, juist erg goede verhalen hoor over acer (snel een nieuw exemplaar etc.), maar hier op het forum wordt het merk vaak nogal neergesabeld, dus ik blijf een beetje vrezen.
ik kijk de kat nog even uit de boom denk ik, wie weet wat komende maand nog te bieden heeft
Wat looks betreft is hij niet mijn favoriet, maar echt lelijk zou ik hem ook niet noemen. De bouwkwaliteit valt ook niet tegen, hoewel de touchpad met reliëf niet heel lekker aanvoelt. Er zit naast de standaard touchpad ook een 'CineDash' console op waarmee je oa. het volume kan regelen. Dit ervaar ik echt als totaal overbodig. Het ziet er futuristisch uit maar je hebt er niks aan, want je krijgt er ook een afstandbediening bij met precies dezelfde controls. Bovendien werkt het 90% van de tijd niet. Tik je 'cinedash' in op google dan zie je dat ik niet de enige ben. Ik heb inmiddels een paar keer mijn accu eruit gehaald, maar nog steeds werkt het maar zelden.
Tot slot zit er standaard ook een soort media center van acer op (Acer Arcade Deluxe), maar ook dit werkte bij mij niet goed. Het ontregelde zelfs mijn hele systeem. Vaak als ik windows (vista home 32 bits) afsloot, rebootte m'n laptop zichzelf in Arcade Deluxe. Je kon dan niets doen (zelfs handmatig de laptop uitzetten werkte niet) en na een tijdje ging hij in de hibernate stand, om vervolgens het hele proces weer te herhalen. Ik heb het programma uiteindelijk maar gewoon helemaal verwijderd.
Nu draait hij gewoon goed al ik vraag me nu wel af of ik niet beter een amplifier erop kan zetten (wat de helpdesk mij aanraadde).
Verwijderd
dankjewel voor deze review.AsusEDje schreef op zondag 01 februari 2009 @ 15:33:
[...]
Ik heb zelf sinds ruim een maand een aspire 6935g-944g32b en over het algemeen ben ik er gematigd positief over. De koeling problemen met de 6920 serie zijn hier niet aanwezig. Het is een stabiel ding, weliswaar wat zwaar maar als desktop replacement maakt dat niet uit. Hij boot lekker snel en voor het kijken naar hd films is ie met zijn resolutie ideaal. Het 5.1 geluid is fenomenaal (voor een laptop), maar ik heb wel wat issues met de bijbehorende software. Zodra ik een headphone of een speakerset aansluit, wordt het geluid namelijk een stuk minder. Al die ruimtelijke effecten en presets werken prima onboard maar niet met externe speakers. Ik heb nog geen manier gevonden om gewoon een neutraal geluid te krijgen. Zodra ik namelijk alle effecten uitschakel, vallen vreemd genoeg de stemmen (bv in een film) weg. Er is wel een soort karaoke optie waarmee je dat bewust kan regelen maar die staat dan ook uit.
Wat looks betreft is hij niet mijn favoriet, maar echt lelijk zou ik hem ook niet noemen. De bouwkwaliteit valt ook niet tegen, hoewel de touchpad met reliëf niet heel lekker aanvoelt. Er zit naast de standaard touchpad ook een 'CineDash' console op waarmee je oa. het volume kan regelen. Dit ervaar ik echt als totaal overbodig. Het ziet er futuristisch uit maar je hebt er niks aan, want je krijgt er ook een afstandbediening bij met precies dezelfde controls. Bovendien werkt het 90% van de tijd niet. Tik je 'cinedash' in op google dan zie je dat ik niet de enige ben. Ik heb inmiddels een paar keer mijn accu eruit gehaald, maar nog steeds werkt het maar zelden.
Tot slot zit er standaard ook een soort media center van acer op (Acer Arcade Deluxe), maar ook dit werkte bij mij niet goed. Het ontregelde zelfs mijn hele systeem. Vaak als ik windows (vista home 32 bits) afsloot, rebootte m'n laptop zichzelf in Arcade Deluxe. Je kon dan niets doen (zelfs handmatig de laptop uitzetten werkte niet) en na een tijdje ging hij in de hibernate stand, om vervolgens het hele proces weer te herhalen. Ik heb het programma uiteindelijk maar gewoon helemaal verwijderd.
Nu draait hij gewoon goed al ik vraag me nu wel af of ik niet beter een amplifier erop kan zetten (wat de helpdesk mij aanraadde).
de problemen die je meldt hebben inderdaad bijna allemaal te maken met de bijgeleverde software. ik ben zo iemand die direct de heleboel formatteert en er mijn eigen 'kale' xp'tje of vista'tje op gooit. al die problemen kan ik dus denk ik al afschrijven.
dat cinedash is mijns inziens ook een overbodige feature. het ziet er gelikt uit (voor sommigen), maar verder is het ruimte-innemend en grotendeels nutteloos. ik heb ooit een toetsenbord bij mijn pc gekocht met allerlei media knoppen etc. erop. het ziet er leuk uit, maar ik heb het eigenlijk nog nooit gebruikt
jammer dus dat het erop zit, maar dat weerhoud mij er niet van de laptop te kopen. de inhoud voor dié prijs is gewoon te mooi
zou je misschien nog iets verder uit kunnen weiden over de algemene degelijkheid van het ding? niet dat ik het op de grond wil gooien ofzo, maar voelt hij verder degelijk? er gaan namelijk veel verhalen over scheuren bij de scharnieren en het afbladeren van coating, mat name rond de touchpad...
bedankt alvast
Tsja zo'n clean install had ik achteraf ook beter kunnen doen. Er stond nog veel meer software op waar ik helemaal niets aan heb gehad en daarom maar heb verwijderd.
Tot zover heb ik verder niet veel op de bouwkwaliteit aan te merken. Ik heb hem natuurlijk nog niet zo lang dus wat duurzaamheid betreft kan ik nog niet al te veel conclusies trekken, maar die verhalen die jij noemt, herken ik in ieder geval niet. Mocht daar nog verandering in komen, laat ik het je weten
.
Voor de rest ben ik, zoals ik zei, geen fan van de geribbelde touchpad. Het oogt wat goedkoop en bevordert het gebruik ook niet echt. En de glimmende cover is nogal vingerafdrukgevoelig (zit wel een geinig verlicht acer-logo op).
Overigens staat er wel een aardige review op notebookjournal (in het duits):
http://www.notebookjourna...aspire-6935g-944g32bn-681
Tot zover heb ik verder niet veel op de bouwkwaliteit aan te merken. Ik heb hem natuurlijk nog niet zo lang dus wat duurzaamheid betreft kan ik nog niet al te veel conclusies trekken, maar die verhalen die jij noemt, herken ik in ieder geval niet. Mocht daar nog verandering in komen, laat ik het je weten
Voor de rest ben ik, zoals ik zei, geen fan van de geribbelde touchpad. Het oogt wat goedkoop en bevordert het gebruik ook niet echt. En de glimmende cover is nogal vingerafdrukgevoelig (zit wel een geinig verlicht acer-logo op).
Overigens staat er wel een aardige review op notebookjournal (in het duits):
http://www.notebookjourna...aspire-6935g-944g32bn-681
Half-life 2 geinstalleerd. Resolutie : 1680x1050. Alles op max. AA 16x, AF ook max. Loopt soepeltjes. ben nog niet uit het begin gekomen, dus de echte chaos is nog niet begonnen. Maargoed, als ik die AA wat omlaag schroef, dan komt het helemaal goed. Is ook wel aardig oud spel onderhand, maar voor mij nog steeds een toppertje, en ik vind het er nog steeds goed uitzien.
edit: Staat niet op turbo btw, maar dat is ook niet nodig denk ik.
edit II: Lost Coast (verbeterde hdr testcase level van hl2) stresstest gedraaid. Met 1680x1050, alles max, 4x MSAA, 8xx AF . En Vertical Sync aan. Gemiddeld: 45.46 frames per seconde. ATi is dan ook wel de vriend van half-life 2 (werkt goed samen)
Edit III: Met 8x AA bedoel ik AF, want AA is eigenlijk hetzelfde als MSAA (zie hierboven)
edit: Staat niet op turbo btw, maar dat is ook niet nodig denk ik.
edit II: Lost Coast (verbeterde hdr testcase level van hl2) stresstest gedraaid. Met 1680x1050, alles max, 4x MSAA, 8xx AF . En Vertical Sync aan. Gemiddeld: 45.46 frames per seconde. ATi is dan ook wel de vriend van half-life 2 (werkt goed samen)
Edit III: Met 8x AA bedoel ik AF, want AA is eigenlijk hetzelfde als MSAA (zie hierboven)
[ Voor 36% gewijzigd door 6pack15 op 02-02-2009 15:13 ]
Ik heb een vraagje.
Als ik die aangerade MSI (in de OP) zou kopen en spellen ga installeren. Zit je dan vast aan de resolutie van de laptop met spellen of kan je die ook omlaag schroeven?
Als ik die aangerade MSI (in de OP) zou kopen en spellen ga installeren. Zit je dan vast aan de resolutie van de laptop met spellen of kan je die ook omlaag schroeven?
Kan je uiteraard ook omlaag schroeven... Kan gewoon bij elk spel en bij elke applicatie, ongeacht de resolutie van 't scherm!
Dank je wel.
Nou, nog even mijn oude desktop en laptop verkopen en dan maar naar de winkel
Nou, nog even mijn oude desktop en laptop verkopen en dan maar naar de winkel
Iemand een suggestie voor een Allround Notebook voor een maximum budget van 1000 Euro incl BTW?
Uit het forum kom ik tot nog toe alleen de Toshiba - Satelite A350-10A tegen als kandidaat.
Alvast bedankt voor de input.
Uit het forum kom ik tot nog toe alleen de Toshiba - Satelite A350-10A tegen als kandidaat.
als je zin/tijd hebt om de aankoop nog heel ff uit te stellen zou ik wachten op de nieuwe MSI Gaming serie modellen. De GT627 schijnt volgens n bericht op nu.nl voor 830 eu te gaanwhatever001 schreef op maandag 02 februari 2009 @ 12:20:
Iemand een suggestie voor een Allround Notebook voor een maximum budget van 1000 Euro incl BTW?
MSI GT627 specs
nu.nl bericht (hoe ze aan die info komen is de vraag, DDR3 mem klopt ook niet, dat zit in de graka en niet in de laptop zelf)
[ Voor 12% gewijzigd door GMutorrah op 02-02-2009 12:51 ]
Tevens is 't niet echt de bedoeling dat andere Tweakers maar even wat laptops gaan spammen, waar jij er dan eentje uit kiest.. Voor 1000,- zijn er redelijk wat allrounders te vinden, dus als je je lijstje uitbreid kunnen wij je daarna beter advies geven! Succes!
Is die dan weer beter dan de laptop die in de eerste post wordt aangeraden (MSI GT735)?CLB schreef op maandag 02 februari 2009 @ 13:04:
Tevens is 't niet echt de bedoeling dat andere Tweakers maar even wat laptops gaan spammen, waar jij er dan eentje uit kiest.. Voor 1000,- zijn er redelijk wat allrounders te vinden, dus als je je lijstje uitbreid kunnen wij je daarna beter advies geven! Succes!
Ik zoek een laptop, budget rond de 1200,- euro die me met gamen een eind op weg kan helpen maar ook niet vastloopt op applicaties als 3D Studio Max. Het liefst met een numpad en iets van 17" scherm.
volgens mij heb niet eens t bericht boven je gelezen...willem76 schreef op maandag 02 februari 2009 @ 13:23:
[...]
Is die dan weer beter dan de laptop die in de eerste post wordt aangeraden (MSI GT735)?
Ik zoek een laptop, budget rond de 1200,- euro die me met gamen een eind op weg kan helpen maar ook niet vastloopt op applicaties als 3D Studio Max. Het liefst met een numpad en iets van 17" scherm.
als je nou eens zelf gaat zoeken, zoals CLB al aangeeft, dan kan je daarna misschien wat specifiekere vragen stellen ipv "welke is beter"
anyway, ontopic, kijk bijv eerst zelf op de site van bijv. MSI om de specs te vergelijken. Mijn persoonlijke favoriet zou voor jouw eisen de MSI GT725 zijn trouwens, maar dr is vast ook nog wel wat anders te vinden
Ik had al zoiets gelezen, maar nu zie ik het ook. de gpo kloksnelheid staat op 110 mhz, terwijl dat normaal 480 mhz is ( staat in everest). En de geheugenklok staat op 396mhz, die is standaard 600 mhz. Is dit ook zo bij jou ? (damarcus). Zou er een manier zijn om hem nog wat op te voeren ? Of beter van niet ( eigenlijk altijd, maja
)
Dit zijn de 2D-clockspeeds. De GPU clockt zich omdat er geen brute GPU-kracht wordt gevraagd. Hierdoor:
- Hoor je geen straalmotor op de achtergrond omdat de GPU minder warm wordt
- Draag je een stukje bij aan het milieu doordat je GPU minder hard hoeft te werken
aha, en zou hij voorderest geblokt zijn met overklokken ? Ik ben nu even aan het kijken met Atitool, alleen ik zie volgens mij niets veranderen, hij blijft wel bezig. Temp gaat niet over de 74 graden.
edit: Ik zit ook te kijken naar mijn vga driver, maar die zegt dat hij 8.5 is. Catalyst komt ook uit 2008. Heb jij deze ook geinstalleerd Damarcus, of heb je echt 8.12 ? ( Of heb ik dat nou ook geinstalleerd ? )
edit: Ik zit ook te kijken naar mijn vga driver, maar die zegt dat hij 8.5 is. Catalyst komt ook uit 2008. Heb jij deze ook geinstalleerd Damarcus, of heb je echt 8.12 ? ( Of heb ik dat nou ook geinstalleerd ? )
[ Voor 151% gewijzigd door 6pack15 op 03-02-2009 21:25 ]
Verwijderd
Wat ik mij nu afvraag, ik heb een laptop nodig voor mijn studie (gewoon een normale non-IT studie)
Maar nu wil ik ook erg graag MMO's lekker vlot kunnen spelen. Vooral LOTRO en Warhammer Online.
Nu twijfel ik dus tussen de MSI GT735-019NL en de Toshiba A300-1IA.
Mijn voornaamste vraag luid:
Kan ik op de Toshiba A300-1IA die games smooth spelen ook als de actie toe neemt, of zal ik dan moeten gaan voor de MSI GT735-019NL.
En is de merkbare verbetering tussen de 2 laptops de 250 euro extra ook waard.
Bij voorbaat dank! Ik stel alle hulp zeer op prijs.
Mvg,
Tim
Maar nu wil ik ook erg graag MMO's lekker vlot kunnen spelen. Vooral LOTRO en Warhammer Online.
Nu twijfel ik dus tussen de MSI GT735-019NL en de Toshiba A300-1IA.
Mijn voornaamste vraag luid:
Kan ik op de Toshiba A300-1IA die games smooth spelen ook als de actie toe neemt, of zal ik dan moeten gaan voor de MSI GT735-019NL.
En is de merkbare verbetering tussen de 2 laptops de 250 euro extra ook waard.
Bij voorbaat dank! Ik stel alle hulp zeer op prijs.
Mvg,
Tim
Dat is afhankelijk van wat je doeleinden zijn.
Processor
De Intel Core 2 Duo T9400 rent rondjes om de Turion X2 ZM-82. Dat neemt niet weg dat ZM-82 een prima CPU is en zich ook leent voor intensieve taken zoals gamen.
Harddisk
Mocht je behoefte hebben aan een flinke datastorage zou ik de Toshiba nemen. 2x 320GB is wat dat betreft prettiger dan de helft (bij de MSI) al kun je je afvragen of je baat hebt bij 640GB.
Beeldscherm
Wil je een 15.4" of 17"? 15.4" is qua mobiliteit makkelijker dan een 17" maar de MSI heeft een laag gewicht voor een 17"-notebook, namelijk 3.2KG. Ik spreek uit ervaring
Grafische chipset
Beide GPU's komen uit de Mobility Radeon HD3000-serie, maar de de HD3850 is een zeer nette GPU als het gaat om prestaties. Qua score in 3DMark te vergelijken met een Radeon X1950Pro, al is dit niet erg relevant. Mocht je graag willen gamen en willen genieten van enige eyecandy, prefereer ik de MSI GT735.
DVD-drive
Heb je baat bij Blu-ray? De Toshiba A300-1IA heeft geen BD-drive under the hood, de MSI GT735 daarentegen wel.
Verder ken ik de Toshiba A300-1IA niet, behalve dat de MSI GT735 een prima geluidskwaliteit biedt uit 4 speakertjes en een subwoofer (in hoeverre dit nog een subwoofer te noemen valt, maar verschil in muziekkwaliteit is aanwezig). Daarnaast heeft de MSI een accessoirepakket wat bestaat uit een muis, headset, de game Rainbow Six Vegas 2 en een rugzak om je notebook mee te nemen.
Processor
De Intel Core 2 Duo T9400 rent rondjes om de Turion X2 ZM-82. Dat neemt niet weg dat ZM-82 een prima CPU is en zich ook leent voor intensieve taken zoals gamen.
Harddisk
Mocht je behoefte hebben aan een flinke datastorage zou ik de Toshiba nemen. 2x 320GB is wat dat betreft prettiger dan de helft (bij de MSI) al kun je je afvragen of je baat hebt bij 640GB.
Beeldscherm
Wil je een 15.4" of 17"? 15.4" is qua mobiliteit makkelijker dan een 17" maar de MSI heeft een laag gewicht voor een 17"-notebook, namelijk 3.2KG. Ik spreek uit ervaring
Grafische chipset
Beide GPU's komen uit de Mobility Radeon HD3000-serie, maar de de HD3850 is een zeer nette GPU als het gaat om prestaties. Qua score in 3DMark te vergelijken met een Radeon X1950Pro, al is dit niet erg relevant. Mocht je graag willen gamen en willen genieten van enige eyecandy, prefereer ik de MSI GT735.
DVD-drive
Heb je baat bij Blu-ray? De Toshiba A300-1IA heeft geen BD-drive under the hood, de MSI GT735 daarentegen wel.
Verder ken ik de Toshiba A300-1IA niet, behalve dat de MSI GT735 een prima geluidskwaliteit biedt uit 4 speakertjes en een subwoofer (in hoeverre dit nog een subwoofer te noemen valt, maar verschil in muziekkwaliteit is aanwezig). Daarnaast heeft de MSI een accessoirepakket wat bestaat uit een muis, headset, de game Rainbow Six Vegas 2 en een rugzak om je notebook mee te nemen.
[ Voor 1% gewijzigd door DaMarcus op 04-02-2009 14:21 . Reden: Klopt, dat moest Rainbow Six zijn :+ ]
Ik kreeg er Rainbow six Vegas 2 bij... verkeerde spel ? of heb jij gewoon een ander spel erbij ?
.
MSI is echt heel erg licht, zonder accu erin dacht ik dat ik een laptop vast hield waar geen moederbord oid inzat.
Blu-ray is voor mij nu nog niet echt een waardevolle toevoeging voor mij, maar ik wil wel een keertje blu-ray kijke op mn tv via hdmi. En ik denk dat die toshiba wel voldoet aan je wensen bij LOTRO en warhammer online, maar wil je ook wat andere spellen spelen, en dan ook nog wat graphics aan, dan is de keuze voor mij duidelijk : de MSI.
edit: Nog een klein vraagje. Ik speel stalker clear sky, Ik had turbo mode aangezet. Maar na een klein tijdje spelen zit de temp van de cpu op 105 C, de gpu gaat eigenlijk nooit boven de 85 C. Ik heb wat rondgezocht, maar ik zie dat dit wel vaker voorkomt. Heb jij de temps nog gemeten na een tijdje spelen ? Speel je met de laptop op je schoot, of op een tafel , de fan zit aan de zijkant, dus hij kan wel blazen wat hij wil.
MSI is echt heel erg licht, zonder accu erin dacht ik dat ik een laptop vast hield waar geen moederbord oid inzat.
Blu-ray is voor mij nu nog niet echt een waardevolle toevoeging voor mij, maar ik wil wel een keertje blu-ray kijke op mn tv via hdmi. En ik denk dat die toshiba wel voldoet aan je wensen bij LOTRO en warhammer online, maar wil je ook wat andere spellen spelen, en dan ook nog wat graphics aan, dan is de keuze voor mij duidelijk : de MSI.
edit: Nog een klein vraagje. Ik speel stalker clear sky, Ik had turbo mode aangezet. Maar na een klein tijdje spelen zit de temp van de cpu op 105 C, de gpu gaat eigenlijk nooit boven de 85 C. Ik heb wat rondgezocht, maar ik zie dat dit wel vaker voorkomt. Heb jij de temps nog gemeten na een tijdje spelen ? Speel je met de laptop op je schoot, of op een tafel , de fan zit aan de zijkant, dus hij kan wel blazen wat hij wil.
[ Voor 27% gewijzigd door 6pack15 op 04-02-2009 14:44 ]
Verwijderd
Hardstikke bedankt voor de reacties!
Ik leun naar de MSI maar de hoge prijs schrikt mij nog een beetje af. Maarja je krijgt er wel muis, rugzak, game en een headset bij.
Nog even nadenken dus! In ieder geval bedankt!
Ik leun naar de MSI maar de hoge prijs schrikt mij nog een beetje af. Maarja je krijgt er wel muis, rugzak, game en een headset bij.
Ik moet zeggen dat ik het nog steeds veel geld is. Voor 600 euro kan je natuurlijk ook een aardige laptop kopen. Je moet gewoon kijken naar je eisen. Bij mij was dat heel simpel: Geschikt om aardig mee te gamen, en het moest een laptop zijn. Nadeel van deze 2 eisen is dat ze een beetje me elkaar conflicteren. Voor 900-1000 euro kan je zelf natuurlijk een aardige super desktop samen stellen. Maar als je het doorberekend krijg je aardig veel voor je geld.Verwijderd schreef op woensdag 04 februari 2009 @ 15:24:
Hardstikke bedankt voor de reacties!
-Mooie laptop
-kwalitatief goed
-tas,muis,spel
-goed beeldscherm (naar mijn mening)
-blu-ray (kost los ook aardig wat duiten, dus dat moet je eigenlijk ook doorberekenen in de prijs)
Zit er toch ook wel sterk over te denken om deze te kopen (na heel veel lezen en vergelijken, lastig hoor, zie toch ook wel Acer modellen die in de buurt komen).
Zie nu de GT735 op deze site in verschillende MSI artikelnummers:
GT735-019NL
9S7-172134-019
Kan zelf bij de specs alleen geen verschil vinden, die laatste is wel 50 euro goedkoper.
Weet iemand hier iets meer over?
Zie nu de GT735 op deze site in verschillende MSI artikelnummers:
GT735-019NL
9S7-172134-019
Kan zelf bij de specs alleen geen verschil vinden, die laatste is wel 50 euro goedkoper.
Weet iemand hier iets meer over?
Op deze site? Geef is linkjes dan ofzo... Help ons is 'n beetje?
Zelf vind ik er namelijk maar eentje... Met SKU: 9S7-172134-019
En Acer vergelijken met MSI
Voor die 1250,- kun je ook hele leuke andere laptops kiezen...
Maak eerst is de keuzes: Hoe groot moet de laptop zijn / welke resolutie wil je / welke hardware
Wat zijn je doeleinden? Office / internet / gaming / rendering / videowerk? Wat is je budget enzovoort..
Voor mij komt het over alsof je ons maar bijdragen laat leveren en dan maar kijkt welke je kiest
Zelf vind ik er namelijk maar eentje... Met SKU: 9S7-172134-019
En Acer vergelijken met MSI

Voor die 1250,- kun je ook hele leuke andere laptops kiezen...
Maak eerst is de keuzes: Hoe groot moet de laptop zijn / welke resolutie wil je / welke hardware
Wat zijn je doeleinden? Office / internet / gaming / rendering / videowerk? Wat is je budget enzovoort..
Voor mij komt het over alsof je ons maar bijdragen laat leveren en dan maar kijkt welke je kiest

[ Voor 61% gewijzigd door CLB op 05-02-2009 13:28 ]
Whoops, website erbij is inderdaad wel handig:
deze dus, kleine 1300:
http://notebooks-laptops..../gt735-019nl/gt735-019nl/
en, wat bij mij hetzelfde lijkt, voor 1250:
met een ander MSI artikelnummer:
http://notebooks-laptops....7-172134-019/gt735-019nl/
q[Voor mij komt het over alsof je ons maar bijdragen laat leveren en dan maar kijkt welke je kiest ]q
Nou, dit is niet de bedoeling hoor. Laptops zijn alleen een volledig nieuw ding voor mij en ik het lijkt wel alsof er niet altijd even duidelijke verschillen tussen laptops zijn.
Heb echt wel wat nodige research gedaan maar vooral de processors en videokaarten zijn wat cryptisch soms. Kom dan weer een Asus model tegen die dan weer net een mindere videokaart heeft of 1500,- kost
.
Het feit dat bij die GT735 een (goeie) muis zit en headset is ook leuk meegenomen.
Eentje waar ik ook aan zat te denken was deze:
http://notebooks-laptops....14/aspire-8930g-844g64bn/
maar volgens mij is die videokaart weer net minder dan die van de MSI.
Resoluties zijn ook nog wat verwarrend voor me. Ben nu al lang gewend om op 1280x1024 te werken en wil daar sowiso niet op achteruit.
Maar ja, voor voorwaarden als:
17" scherm
4 GB RAM
300GB+ harde schijf
redelijkerwijs spelletjes spelen en 3D Studio Maxen lijkt me dit toch een redelijke oplossing.
deze dus, kleine 1300:
http://notebooks-laptops..../gt735-019nl/gt735-019nl/
en, wat bij mij hetzelfde lijkt, voor 1250:
met een ander MSI artikelnummer:
http://notebooks-laptops....7-172134-019/gt735-019nl/
q[Voor mij komt het over alsof je ons maar bijdragen laat leveren en dan maar kijkt welke je kiest ]q
Nou, dit is niet de bedoeling hoor. Laptops zijn alleen een volledig nieuw ding voor mij en ik het lijkt wel alsof er niet altijd even duidelijke verschillen tussen laptops zijn.
Heb echt wel wat nodige research gedaan maar vooral de processors en videokaarten zijn wat cryptisch soms. Kom dan weer een Asus model tegen die dan weer net een mindere videokaart heeft of 1500,- kost
Het feit dat bij die GT735 een (goeie) muis zit en headset is ook leuk meegenomen.
Eentje waar ik ook aan zat te denken was deze:
http://notebooks-laptops....14/aspire-8930g-844g64bn/
maar volgens mij is die videokaart weer net minder dan die van de MSI.
Resoluties zijn ook nog wat verwarrend voor me. Ben nu al lang gewend om op 1280x1024 te werken en wil daar sowiso niet op achteruit.
Maar ja, voor voorwaarden als:
17" scherm
4 GB RAM
300GB+ harde schijf
redelijkerwijs spelletjes spelen en 3D Studio Maxen lijkt me dit toch een redelijke oplossing.
[ Voor 66% gewijzigd door willem76 op 05-02-2009 13:51 ]
Danku
Is idd dezelfde zeg, is ook te zien aan het hier op GoT: pricewatch: MSI GT735-019NL
Het ene 'artikelnummer' is de SKU en het andere 'artikelnummer' is het Typenummer
Het zijn gewoon 2 verschillende benamingen en de prijs scheelt idd wat tientjes, heel apart
Enige wat ik kan bedenken is dat het accesoirespakket er niet bijzit, maar dat kan eigenlijk niet,
aangezien dat accesoirespakket gewoon via MSI zelf wordt uitgeleverd, dus dat lijkt me ook sterk..
Ach via de PW is die nog goedkoper dan 1250,-
Is idd dezelfde zeg, is ook te zien aan het hier op GoT: pricewatch: MSI GT735-019NL
Het ene 'artikelnummer' is de SKU en het andere 'artikelnummer' is het Typenummer
Het zijn gewoon 2 verschillende benamingen en de prijs scheelt idd wat tientjes, heel apart
Enige wat ik kan bedenken is dat het accesoirespakket er niet bijzit, maar dat kan eigenlijk niet,
aangezien dat accesoirespakket gewoon via MSI zelf wordt uitgeleverd, dus dat lijkt me ook sterk..
Ach via de PW is die nog goedkoper dan 1250,-
Nou, volgens mij ben ik eruit (met mezelf):
besloten dat de laatste games met toeters en bellen niet van belang is en dat ik:
kan World of Warcraften
The Witcher kan spelen
Valve games kan spelen (TF2, L4D, HLx-games)de
Matig kan 3D Studio Maxen.
Volgens mij kan dat allemaal met de GT735
besloten dat de laatste games met toeters en bellen niet van belang is en dat ik:
kan World of Warcraften
The Witcher kan spelen
Valve games kan spelen (TF2, L4D, HLx-games)de
Matig kan 3D Studio Maxen.
Volgens mij kan dat allemaal met de GT735
Verwijderd
ach, is dat nou echt zo'n groot verschil dan?
ik heb het idee dat mensen vaak te lang aan een negatieve ervaring blijven kleven. volgens mij doet de gemstone serie niet veel onder voor een msi, maar hij is wel stukken goedkoper.
de acer 6935g waar asusedje en ik hierboven een één-tweetje over hadden is voor 1100 e te krijgen.
16.4" wuxga scherm (!!)
320 gb 7200 toeren (!!) seagate hdd
4 gb dd3 (!!) geheugen
intel core 2 duo t9400 (!!)
bluray speler
hdmi uit
etc.
probeer dit eens voor de gein bij msi ofzo te vinden/samen te stellen voor ook maar in de buurt van 1100 e...
er is volgens mij maar één uitgebreide review van de 6935g te vinden, ook hierboven gepost door asusedje, en die is ook meer dan positief.
ok. van het design moet je houden...
Maar? Zoek eens op het forum naar Acer in combinatie met een van de volgende woorden:
Goedkoop kan leiden tot duurkoop...
- Kwaliteit
- Behuizing
- Garantie
- Service
Verwijderd
6920 wél ja, maar 6935 niet.DaMarcus schreef op donderdag 05 februari 2009 @ 22:17:
Maar? Zoek eens op het forum naar Acer in combinatie met een van de volgende woorden:Okee, sinds de Gemstone-serie zijn ze er wel op vooruit gegaan. Maar het feit dat de 69xx- /89xx-serie last heeft van fan- en koelproblemen is voor mij al genoeg om hem links laten liggen. Ik zit er niet op te wachten dat tijdens een GPU- of CPU-intensieve taak er wordt teruggeclockt uit voorzorg dat de temperatuur te hoog oploopt. Een notebookcooler mag dan wel helpen, maar het is niet de bedoeling dat je die er nog eens bij moet aanschaffen wil je ervoor zorgen dat het enigzins koelt.
- Kwaliteit
- Behuizing
- Garantie
- Service
hierbij ga ik uit van de ervaringen van asusedje en de review:
http://www.notebookjourna...pire-6935g-944g32bn-681/1
okee, ik probeer mezelf er ook gewoon van te overtuigen dat déze acer wél deugt...!
als er over een maand nog geen concurrent voor deze is, ga ik hem toch maar kopen denk ik...
Ach Acer ook weer blij met jou als klant...
Zulke hardware voor 1100,- zegt me niks, klinkt idd verdomd geil, maar daarmee is gelijk de kous af.
Zulke hardware voor 1100,- zegt me niks, klinkt idd verdomd geil, maar daarmee is gelijk de kous af.
Heb COD4 en Burnout Paradise geinstalleerd op mijn pc. Deze twee spellen lopen beide soepel op 1680x1050 op alles op high ( met AA en AF op wat lagere standen ). Dat COD4 op ze allerhoogst gewoon soepel loopt viel mij nog mee, ik had verwacht het nog wat terug te moeten schroeven, maar hij wil wel. Burnout heeft soms een haak momentje, maar dit is volgens mij meer softwarematig (slecht geprogrammerd ?) dan hardwarematig.
Dus klein overzichtje voor de gamers
HL2 : 1680x1050, alle op high, soepel
COD4 : dito
Burnout paradise: dito
Stalker: loopt minder lekker, maar dit spel is erg buggy.
Ik ben van plan red alert te kopen binnekort, is wel aardig om te spelen zonder externe muis ( wat wel handig is bij shooters). Maar ik verwacht dat dat helemaal soepel gaat lopen op allerhoogste settings. Mijn x850pro agp deed dit al bijna
Dus klein overzichtje voor de gamers
HL2 : 1680x1050, alle op high, soepel
COD4 : dito
Burnout paradise: dito
Stalker: loopt minder lekker, maar dit spel is erg buggy.
Ik ben van plan red alert te kopen binnekort, is wel aardig om te spelen zonder externe muis ( wat wel handig is bij shooters). Maar ik verwacht dat dat helemaal soepel gaat lopen op allerhoogste settings. Mijn x850pro agp deed dit al bijna
Verwijderd
Dag allen,
Ik hoop dat ik mn vraag hier goed post en geen van de regels overtreed
Ik ben, zoals velen, ook van plan binnen een aantal maanden een laptop aan te schaffen. Ik heb geen haast, wil liever een goede, degelijke keuze maken ook al moet ik dan een maandje langer wachten/sparen. Het moet een echte desktop vervanger worden, het moet geen mietje zijn dus. Hij moet gewoon alles dat ik nu op mn desktop doe ook kunnen: Gamen, (HD) video spelen, muziek maken/draaien en het traditionele tekstverwerken en surfen natuurlijk
Daarbij moet hij natuurlijk uitgerust zijn voor de toekomst, want ik wel er wel een aantal jaar plezier van hebben als het even mee zit.
Een ding zit me echter erg dwars, namelijk of ik voor een full HD scherm moet gaan. Is het de moeite waard om te wachten op een groter aanbod van laptops die een full HD scherm hebben? Ik ben hier een beetje obsessief aan gaan hangen, maar ik weet niet of dit wel zo verstandig is. Ik kan er ook niet achter komen welke fabrikanten van plan zijn nieuwe laptops te introduceren die zo'n scherm hebben. De enige twee laptops die er een hebben die mij wel kunnen bekoren zijn de HP HDX X16-1060ED (FT213EA) en de Acer Aspire 6920G-834G32BN. Voor de rest zijn het voornamelijk 18,4" schermen die HD zijn en dat lijkt me toch net iets te gortig voor een (in principe) draagbaar systeem.
Vroeg me tot slot nog af of er een wezenlijk verschil zit tussen Ati en nVidia videokaarten in laptops tegenwoordig? Dezelfde prijsklasse zal ongeveer dezelfde resultaten opleveren neem ik aan, of zit ik hier helemaal fout mee?
Ik hoop dat ik mn vraag hier goed post en geen van de regels overtreed

Ik ben, zoals velen, ook van plan binnen een aantal maanden een laptop aan te schaffen. Ik heb geen haast, wil liever een goede, degelijke keuze maken ook al moet ik dan een maandje langer wachten/sparen. Het moet een echte desktop vervanger worden, het moet geen mietje zijn dus. Hij moet gewoon alles dat ik nu op mn desktop doe ook kunnen: Gamen, (HD) video spelen, muziek maken/draaien en het traditionele tekstverwerken en surfen natuurlijk
Een ding zit me echter erg dwars, namelijk of ik voor een full HD scherm moet gaan. Is het de moeite waard om te wachten op een groter aanbod van laptops die een full HD scherm hebben? Ik ben hier een beetje obsessief aan gaan hangen, maar ik weet niet of dit wel zo verstandig is. Ik kan er ook niet achter komen welke fabrikanten van plan zijn nieuwe laptops te introduceren die zo'n scherm hebben. De enige twee laptops die er een hebben die mij wel kunnen bekoren zijn de HP HDX X16-1060ED (FT213EA) en de Acer Aspire 6920G-834G32BN. Voor de rest zijn het voornamelijk 18,4" schermen die HD zijn en dat lijkt me toch net iets te gortig voor een (in principe) draagbaar systeem.
Vroeg me tot slot nog af of er een wezenlijk verschil zit tussen Ati en nVidia videokaarten in laptops tegenwoordig? Dezelfde prijsklasse zal ongeveer dezelfde resultaten opleveren neem ik aan, of zit ik hier helemaal fout mee?
Over Full HD schermen: Het heeft zijn voor en nadelen. Je kan welliswaar films in full HD kijken, maar je notebook trekt geen games op die native resolutie (dit budget in ieder geval niet) waardoor je of aan image quality moet inleveren, of op een lagere resolutie moet spelen wat er op een LCD scherm niet uitziet.
Vraag je af hoeveel films je gaat draaien op je laptop. Ik kijk nog altijd liever via een TV en een HD scherm op je laptop is toch al standaard (de 720p variant). Daarnaast heb je niet veel aan een full HD scherm op een laptop in dat geval, je ziet het verschil op zo'n klein scherm toch amper.
Vaak geven fabrikanten meerdere modellen uit met verschilende schermen in deze klasse. Het is moeilijk te zeggen. Bedenk ook dat laatst alle technieken van AMD en Intel al zijn vernieuwd en voorlopig weinig nieuwe modellen uit zullen komen. Eigenlijk alle fabrikanten hebben de laatste updates al gedaan. Ik verwacht niet veel en al helemaal weinig Full HD laptops eigenlijk.
Verder presteren ATI en NVIDIA wel gelijk. NVIDIA heeft snellere modellen, ook in deze klasse (de 9650M is toch echt sneller als een HD 3650 die je vaak tegenkomt). Alleen de winnende notebook heeft dan weer een betere, die zit een klasse hoger.
Ander punt is dat NVIDIA nu wel zelf drivers voor notebooks uitbrengt en ATI voor zover ik weet nog lang niet voor iedere laptop dus moet je modden in de meeste gevallen. Daarentegen had NVIDIA met chips weer problemen die oververhit raken (zoek maar eens op "laptop nvidia" op de frontpage).
Videokaartscores kun je vergelijken op notebookcheck, google maar eens op "notebookcheck gpu". Daar hebben ze een hele lijst waar je scores kan vergelijken.
Vraag je af hoeveel films je gaat draaien op je laptop. Ik kijk nog altijd liever via een TV en een HD scherm op je laptop is toch al standaard (de 720p variant). Daarnaast heb je niet veel aan een full HD scherm op een laptop in dat geval, je ziet het verschil op zo'n klein scherm toch amper.
Vaak geven fabrikanten meerdere modellen uit met verschilende schermen in deze klasse. Het is moeilijk te zeggen. Bedenk ook dat laatst alle technieken van AMD en Intel al zijn vernieuwd en voorlopig weinig nieuwe modellen uit zullen komen. Eigenlijk alle fabrikanten hebben de laatste updates al gedaan. Ik verwacht niet veel en al helemaal weinig Full HD laptops eigenlijk.
Verder presteren ATI en NVIDIA wel gelijk. NVIDIA heeft snellere modellen, ook in deze klasse (de 9650M is toch echt sneller als een HD 3650 die je vaak tegenkomt). Alleen de winnende notebook heeft dan weer een betere, die zit een klasse hoger.
Ander punt is dat NVIDIA nu wel zelf drivers voor notebooks uitbrengt en ATI voor zover ik weet nog lang niet voor iedere laptop dus moet je modden in de meeste gevallen. Daarentegen had NVIDIA met chips weer problemen die oververhit raken (zoek maar eens op "laptop nvidia" op de frontpage).
Videokaartscores kun je vergelijken op notebookcheck, google maar eens op "notebookcheck gpu". Daar hebben ze een hele lijst waar je scores kan vergelijken.
En daar sluit ik me ook bij aan. Een Full HD-resolutie op je notebook is prachtig, maar ga je er werkelijk gebruik van maken? In eerste instantie dacht ik ook dat ik vele films via m'n notebook zou gaan kijken, maar dat valt behoorlijk mee. Dit komt omdat ik een iPod Touch heb wat mij ook voldoening geeft wat betreft het kijken van een film onderweg en zoals GENETX al aangeeft; liever een film via TV dan via m'n notebook.
Stel bij jezelf de vraag of je Full HD werkelijk gaat gebruiken al is het niet voor film kijken. Zelf vind ik het ideaal werken wanneer ik bijvoorbeeld een Excel- en Word-document naast elkaar heb geopend.
Photoshoppen ben ik geen held in, videobewerking is meer voor me weggelegd. Daarin merk ik ook de voordelen van een Full HD-resolutie ten opzichte van bijvoorbeeld de resolutie 1280x800.
Voor mij was het wel een gewenning om op Full HD-resolutie te gaan werken. Ik ging van 15.4" 1280x800 naar 17" 1920x1200. Het eerste wat je opmerkt is dat je letters klein zijn en je af en toe je best moet doen om het te lezen. Na verloop van tijd raakte ik er aan gewend en kan ik er prima mee omgaan. Wanneer Officewerk, internetten e.d. je doeleinden zijn, raad ik je aan om eens naar 15" 1680x1050 te kijken. 16" 1920x1080 heb ik geen ervaring, daar kan ik mening over geven.
17" 1920x1200 is prettig wanneer je multitaskt (meerdere tabbladen open e.d.). 15.4" 1680x1050 heb ik sinds gisteravond ervaring mee en dat werkt ook zeer prettig wat betreft desktopruimte en dergelijke. En mocht je > 17"-liefhebber zijn; 1680x1050 gaat ook prima op 17".
Stel bij jezelf de vraag of je Full HD werkelijk gaat gebruiken al is het niet voor film kijken. Zelf vind ik het ideaal werken wanneer ik bijvoorbeeld een Excel- en Word-document naast elkaar heb geopend.
Photoshoppen ben ik geen held in, videobewerking is meer voor me weggelegd. Daarin merk ik ook de voordelen van een Full HD-resolutie ten opzichte van bijvoorbeeld de resolutie 1280x800.
Voor mij was het wel een gewenning om op Full HD-resolutie te gaan werken. Ik ging van 15.4" 1280x800 naar 17" 1920x1200. Het eerste wat je opmerkt is dat je letters klein zijn en je af en toe je best moet doen om het te lezen. Na verloop van tijd raakte ik er aan gewend en kan ik er prima mee omgaan. Wanneer Officewerk, internetten e.d. je doeleinden zijn, raad ik je aan om eens naar 15" 1680x1050 te kijken. 16" 1920x1080 heb ik geen ervaring, daar kan ik mening over geven.
17" 1920x1200 is prettig wanneer je multitaskt (meerdere tabbladen open e.d.). 15.4" 1680x1050 heb ik sinds gisteravond ervaring mee en dat werkt ook zeer prettig wat betreft desktopruimte en dergelijke. En mocht je > 17"-liefhebber zijn; 1680x1050 gaat ook prima op 17".
Verwijderd
Bedankt voor jullie reacties 
Heb er in de winkel ook naar zitten kijken, en heb het er in 'de omgeving' ook nog over gehad, maar de mening van echte tweakers blijft toch altijd zeer waardevol! M'n keuzemogelijkheden worden nu wel meteen een stuk groter... dat word weer een uitdaging om alles uitgezocht te krijgen
Ik wist trouwens helemaal niet dat schermen tegenwoordig standaard al 720p was...
Heb er in de winkel ook naar zitten kijken, en heb het er in 'de omgeving' ook nog over gehad, maar de mening van echte tweakers blijft toch altijd zeer waardevol! M'n keuzemogelijkheden worden nu wel meteen een stuk groter... dat word weer een uitdaging om alles uitgezocht te krijgen
Ik wist trouwens helemaal niet dat schermen tegenwoordig standaard al 720p was...
Nouja, eigenlijk al jaren, laptops gebruiken doorgaans (tot en met 15,4") 1280x800 als resolutie, je krijgt dus wel zwarte balken boven en onder, 720P is nl 1280x720.
Wat vinden jullie hier van het merk Compal? De Compal JHL90 is bij Friesland Computers namelijk samen te stellen naar eigen wensen (en prijs), hij heeft een 9600M GT. Iemand ervaringen met dit merk?
Compal maakt voor veel laptop fabrikanten barebones, net als Asus bv ook een serie macbooks heeft geproduceerd. Daarin is Compal een van de grootste. Zelf verkopen ze ook een paar laptops (al denk ik eerder dat Friesland Computers er nog een HDD en geheugen in moet zetten bv, barebones dus).
Als apart merk zijn ze dus minder bekend, maar ze zijn wel degelijk groot in de laptopmarkt, alleen niet bekend omdat er een ander naampje aan wordt gegeven zoals Acer.
Als apart merk zijn ze dus minder bekend, maar ze zijn wel degelijk groot in de laptopmarkt, alleen niet bekend omdat er een ander naampje aan wordt gegeven zoals Acer.
De bouwkwaliteit bij Compal zit wel snor dus?GENETX schreef op donderdag 12 februari 2009 @ 18:33:
Compal maakt voor veel laptop fabrikanten barebones, net als Asus bv ook een serie macbooks heeft geproduceerd. Daarin is Compal een van de grootste. Zelf verkopen ze ook een paar laptops (al denk ik eerder dat Friesland Computers er nog een HDD en geheugen in moet zetten bv, barebones dus).
Wel jammer dat de goedkoopste processor een Pentium Dual Core T3200 is, niet echt een rappe processor. De eerst volgende Core 2 Duo is gelijk 100 euro duurder
Heb de GT735 nu een kleine week in bezit en ben er enorm tevreden over!
Games als Left4Dead, The Witcher en Bioshock kan hij allemaal prima aan in 1680x1050, fan wordt wel erg warm aan de muiskant (ben rechtshandig).
Kon Vista bij het installeren mooi op Engelstalig zetten.
Al met al erg blij mee.
Het enige merkwaardige vind ik dat er geen headset bij zat.
Games als Left4Dead, The Witcher en Bioshock kan hij allemaal prima aan in 1680x1050, fan wordt wel erg warm aan de muiskant (ben rechtshandig).
Al met al erg blij mee.
Geen headset?
Dan zou ik contact opnemen met MSI als ik jou was
Dan zou ik contact opnemen met MSI als ik jou was
Weet iemand waar ik de MSI-laptops kan bevoelen, betasten, en ruiken, regio Amsterdam?
BCC, Polectro en Media Markt hebben geen MSI-laptops.
BCC, Polectro en Media Markt hebben geen MSI-laptops.
Ook geen headset hier, zit ook niet in het standaard pakket ? Maargoed, die fan (eigenlijk de hardware componenten) worden erg warm ja tijdens een lange sessie. Je zou je hand kunnen verbranden als je wilt volgens mijwillem76 schreef op vrijdag 13 februari 2009 @ 16:30:
Heb de GT735 nu een kleine week in bezit en ben er enorm tevreden over!
Al met al erg blij mee.
Verwijderd
Hey tweakers!
Mijn 1e post op tweakers is beland in het oude forum, bij deze de 2e poging..
Wegens diefstal ben ik genoodzaakt om binnenkort een nieuwe laptop aan te schaffen. Mijn budget ligt rond de 1000,- euro. Mijn werkzaamheden varieren van renderen, 3d tekenen tot simpel internetten en af en toe een gamen. De laptop mag niet te groot zijn (<17"). Na enig speurwerk is mijn oog gevallen op deze 2 laptops:
https://www.dynabyte.nl/artikel/25185/
http://www.informatique.n...i?M=I&A=123403&spcall=yes
Het grote verschil zit (volgens mij) in het verschil in videokaart en processor. De een heeft een betere processor en de andere een betere videokaart. Waar kan ik het beste meer aandacht aan besteden gezien mijn gebruik?
Kunnen jullie me misschien helpen bij het maken van de juiste keuze?
Als je nog een (betere) laptop kan vinden voor ongeveer dezelde prijs is het natuurlijk ook goed
Alvast bedankt
Mijn 1e post op tweakers is beland in het oude forum, bij deze de 2e poging..
Wegens diefstal ben ik genoodzaakt om binnenkort een nieuwe laptop aan te schaffen. Mijn budget ligt rond de 1000,- euro. Mijn werkzaamheden varieren van renderen, 3d tekenen tot simpel internetten en af en toe een gamen. De laptop mag niet te groot zijn (<17"). Na enig speurwerk is mijn oog gevallen op deze 2 laptops:
https://www.dynabyte.nl/artikel/25185/
http://www.informatique.n...i?M=I&A=123403&spcall=yes
Het grote verschil zit (volgens mij) in het verschil in videokaart en processor. De een heeft een betere processor en de andere een betere videokaart. Waar kan ik het beste meer aandacht aan besteden gezien mijn gebruik?
Kunnen jullie me misschien helpen bij het maken van de juiste keuze?
Als je nog een (betere) laptop kan vinden voor ongeveer dezelde prijs is het natuurlijk ook goed
Alvast bedankt
waarom discussieren we hier nog over de NBBG van december 2008
voor de mensen die het nog niet wisten het is wel degelijk februari 2009
voor de mensen die het nog niet wisten het is wel degelijk februari 2009
(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.
Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination.
Dus mogen we niet meer discussiëren?
Deze NBBG heeft vertraging opgelopen en is pas eind december gecreëerd en gepubliceerd. Wat dus wil zeggen dat de NBBG anderhalve maand oud is. Al zou ik de leeftijd van de deze NBBG buiten beschouwing laten, het is de NBBG waar het meest wordt gediscussieerd.
Je reactie snap ik dan ook niet helemaal. Als er januari in de topictitel had gestaan, was er dan geen probleem geweest? Tevens is er nog geen opvolger van deze NBBG, dus discussiëren we in dit topic.
Deze NBBG heeft vertraging opgelopen en is pas eind december gecreëerd en gepubliceerd. Wat dus wil zeggen dat de NBBG anderhalve maand oud is. Al zou ik de leeftijd van de deze NBBG buiten beschouwing laten, het is de NBBG waar het meest wordt gediscussieerd.
Je reactie snap ik dan ook niet helemaal. Als er januari in de topictitel had gestaan, was er dan geen probleem geweest? Tevens is er nog geen opvolger van deze NBBG, dus discussiëren we in dit topic.
En is er al een NBBG van februari?
En nee, die komt er ook niet. De NBBG gaat namelijk naar de frontpage verhuizen en wel vanaf midden maart. Als je zelf een NBBG op wilt zetten dan mag dat best. Stuur een DM of mail en ik geef je de nodige info, maar zelf heb ik er geen tijd voor gehad door de introductie van CSL 2.5 en andere priveomstandigheden.
Daarnaast is deze NBBG samen met alle aanvulling volgens mij nog wel houdbaar tot die tijd.
Wellicht dat ik nog een Basis Notebook NBBG overweeg in de CSL omdat deze een lange periode zal moeten overbruggen.
En nee, die komt er ook niet. De NBBG gaat namelijk naar de frontpage verhuizen en wel vanaf midden maart. Als je zelf een NBBG op wilt zetten dan mag dat best. Stuur een DM of mail en ik geef je de nodige info, maar zelf heb ik er geen tijd voor gehad door de introductie van CSL 2.5 en andere priveomstandigheden.
Daarnaast is deze NBBG samen met alle aanvulling volgens mij nog wel houdbaar tot die tijd.
Wellicht dat ik nog een Basis Notebook NBBG overweeg in de CSL omdat deze een lange periode zal moeten overbruggen.
[ Voor 11% gewijzigd door GENETX op 13-02-2009 20:52 ]
youve got point thereDaMarcus schreef op vrijdag 13 februari 2009 @ 20:40:
Dus mogen we niet meer discussiëren?
mss tijd om eens een nieuw topic aan te maken
(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.
Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination.
Zeg maar jij
, ik ben ook maar een ukkie van 20 (jij nog jonger zo te zien tho). Als je nog deze week wilt beginnen, geef het aan want morgen ben ik op wintersport
[ Voor 27% gewijzigd door GENETX op 13-02-2009 21:12 ]
Verwijderd
Ik dacht dat 't al erg was dat ik mijn 1e post in een verouderd topic heb geplaatst, doe ik het nog een keer
, iets met een ezel en een steen
... Zal ik mijn bericht nog een keer in het nieuwe topic van februari plaatsen?

Lol nee, je zit helemaal goed hoor
. Er is geen van februari namelijk, dit is de laatste editie tot nu toe
Aangezien mijn acer laptop na jaren trouwe dienst uit elkaar begint te vallen (letterlijk), begint het tijd te worden voor een vervanger.
Zoektocht begon bij acer en asus. Ben dik tevreden met mijn huidige acer, echter al snel kwam ik erachter dat bij acer dit type notebooks ondertussen allemaal 16 inch of groter zijn, terwijl 15.4 eigenlijk voor mij max is. Asus had wel wat ik zocht, op het probleem na dat ze in al die jaren op 1 punt nog steeds niet verandert zijn, bagger accu tijd. Wat bij alle niet-acers eigenlijk het probleem was, een laptop met redelijke grafische kaart komt niet verder dan 2.5 uur accu tijd, terwijl mijn acer 3.5 uur haalt. Nu wil ik er zo'n 1.75-2 uur lang mee kunnen werken (film kijken, tikken, etc), voordat hij ermee kapt. Dat lukt wel met 2.5 uur opgegeven door fabrikant, maar binnen een paar maanden zal de accu waarschijnlijk ver genoeg achteruit zijn dat ik scherm al erg donker moet gaan zetten.
Dus ben ik maar weer verder gaan zoeken, en uiteindelijk op de lenovo t500 uitgekomen. Heeft iemand hier ervaringen mee, en kan iemand anders negatieve punten vinden? Behalve wat kleine puntjes, kan ik er namelijk geen vinden. (Fn toets links van control, waardoor je steeds op verkeerde toets drukt, een beetje vreemde lay-out van touchpad, en hij mist mijn 4-punts knop die ik op mijn acer heb zitten bij touchpad, waarmee ik vorige/volgende pagina kan laden en scrollen).
Nu heeft de t500 nogal wat versies, en mijn oog was op deze versie. Kort overzicht:
Core 2 duo 2.4GHz
2GB ram
15.4 inch 1680x1050
Ati mobility HD 3650
160GB 5400rpm
2630 gram
+/- 1300 euro
6.6 uur battery time!!!
Ram is dus niet al te veel, en ook hdd redelijk klein. Al is het voorlopig zat voor mij, en zijn het wel de twee dingen die je later het makkelijkste kan upgraden. Processor en graka is redelijk hetzelfde als wat hier de andere laptops hebben, en hij is ook nog eens lekker licht. Waar hij echt bijzonder mee is, is zijn battery time (is geen fout van kieskeurig, het klopt). Hoe doet ie dat? Hoewel lenovo het nergens heeft opgeschreven, heeft hij volgens reviews zowel 3650 als een intel chipje, en kan je met een druk op de knop ertussen schakelen. Tijdens kijken van HD film zal je wel 3650 aan hebben willen staan om hardware matig te decoderen, maar tijdens wat lagere resolutie films en het gewone tikwerk, is een intel chipje zat, en kan hij zijn graka compleet uitschakelen, wat een hoop energie bespaard.
Ook met graka aan haalt hij nog een respectabele accu tijd (uit mijn hoofd hadden ze hem getest op 4.5-5 uur tijdens kijken van dvd met 3650 aan).
Heeft iemand hier ervaringen mee, of ziet iemand nog nadelen die ik over het hoofd zie?
Zoektocht begon bij acer en asus. Ben dik tevreden met mijn huidige acer, echter al snel kwam ik erachter dat bij acer dit type notebooks ondertussen allemaal 16 inch of groter zijn, terwijl 15.4 eigenlijk voor mij max is. Asus had wel wat ik zocht, op het probleem na dat ze in al die jaren op 1 punt nog steeds niet verandert zijn, bagger accu tijd. Wat bij alle niet-acers eigenlijk het probleem was, een laptop met redelijke grafische kaart komt niet verder dan 2.5 uur accu tijd, terwijl mijn acer 3.5 uur haalt. Nu wil ik er zo'n 1.75-2 uur lang mee kunnen werken (film kijken, tikken, etc), voordat hij ermee kapt. Dat lukt wel met 2.5 uur opgegeven door fabrikant, maar binnen een paar maanden zal de accu waarschijnlijk ver genoeg achteruit zijn dat ik scherm al erg donker moet gaan zetten.
Dus ben ik maar weer verder gaan zoeken, en uiteindelijk op de lenovo t500 uitgekomen. Heeft iemand hier ervaringen mee, en kan iemand anders negatieve punten vinden? Behalve wat kleine puntjes, kan ik er namelijk geen vinden. (Fn toets links van control, waardoor je steeds op verkeerde toets drukt, een beetje vreemde lay-out van touchpad, en hij mist mijn 4-punts knop die ik op mijn acer heb zitten bij touchpad, waarmee ik vorige/volgende pagina kan laden en scrollen).
Nu heeft de t500 nogal wat versies, en mijn oog was op deze versie. Kort overzicht:
Core 2 duo 2.4GHz
2GB ram
15.4 inch 1680x1050
Ati mobility HD 3650
160GB 5400rpm
2630 gram
+/- 1300 euro
6.6 uur battery time!!!
Ram is dus niet al te veel, en ook hdd redelijk klein. Al is het voorlopig zat voor mij, en zijn het wel de twee dingen die je later het makkelijkste kan upgraden. Processor en graka is redelijk hetzelfde als wat hier de andere laptops hebben, en hij is ook nog eens lekker licht. Waar hij echt bijzonder mee is, is zijn battery time (is geen fout van kieskeurig, het klopt). Hoe doet ie dat? Hoewel lenovo het nergens heeft opgeschreven, heeft hij volgens reviews zowel 3650 als een intel chipje, en kan je met een druk op de knop ertussen schakelen. Tijdens kijken van HD film zal je wel 3650 aan hebben willen staan om hardware matig te decoderen, maar tijdens wat lagere resolutie films en het gewone tikwerk, is een intel chipje zat, en kan hij zijn graka compleet uitschakelen, wat een hoop energie bespaard.
Ook met graka aan haalt hij nog een respectabele accu tijd (uit mijn hoofd hadden ze hem getest op 4.5-5 uur tijdens kijken van dvd met 3650 aan).
Heeft iemand hier ervaringen mee, of ziet iemand nog nadelen die ik over het hoofd zie?
Kan iemand mij kort vertellen wat in de praktijk het verschil is tussen deze 2 processors:
Intel® Core™2 Duo Processor P8600 & Intel® Core™2 Duo Processor P8400
Is dit verschil echt merkbaar?
Ik wil Adobe Lightroom 2 hierop gaan gebruiken. Op mijn huidige PC (zie onder) draait dit maar moeizaam.
Tevens zullen de gebruikelijke Office applicaties (Word, Excel, Outlook, Explorer) en iTunes veel gebruikt worden..
en het gebruik van 3G Draadloos breedband? Is dit een nuttige toevoeging wanneer ik 'normaal'wireless thuisgebruik (802.1)
ivm keuze:
HP Compaq 6730b notebook pc (KU442ET) & HP Compaq 6730b notebook pc (GB988ET)
Door mijn werk ben ik gebonden aan HP...
Ik wil Adobe Lightroom 2 hierop gaan gebruiken. Op mijn huidige PC (zie onder) draait dit maar moeizaam.
Tevens zullen de gebruikelijke Office applicaties (Word, Excel, Outlook, Explorer) en iTunes veel gebruikt worden..
en het gebruik van 3G Draadloos breedband? Is dit een nuttige toevoeging wanneer ik 'normaal'wireless thuisgebruik (802.1)
ivm keuze:
[ Voor 17% gewijzigd door ForrestX op 18-02-2009 14:52 ]
Dat verschil ga je in de praktijk niet merken
Wat betreft 3G: in combinatie met WLAN (802.11 A/B/G/N) ga je daar niks van merken, het is bedoeld om je simkaart in het slot te steken om zodoende onderweg te kunnen internetten.
Wat betreft 3G: in combinatie met WLAN (802.11 A/B/G/N) ga je daar niks van merken, het is bedoeld om je simkaart in het slot te steken om zodoende onderweg te kunnen internetten.
Super! Thanks!DaMarcus schreef op woensdag 18 februari 2009 @ 16:07:
Dat verschil ga je in de praktijk niet merken![]()
Verdere verschillen kon ik nl. niet ontdekken!
Zal Lightroom 2 hier een beetje soepel op draaien?
Ik vind het zelf behoorlijk lastig nl. om de specs die HP geeft te vertalen naar prakitsche werkbaarheid...
Is een Brightview beeldscherm zinvol, of is het normale beeldscherm (1280 x 800 WXGA) prima?
[ Voor 26% gewijzigd door ForrestX op 18-02-2009 17:53 ]
Wat denken we van deze aanbieding:
Sony Vaio AR71S
Intel Core 2 Duo Processor T9300 2.5 GHz
17" TFT WXGA (1440 x 900) X Black Double Lamp LCD
4096MB (2x2048MB)
500GB (2 x 250GB 5400rpm)
Blu-Ray Tweelaags DVD+/-RW/BD-RE
Wireless LAN 802.11a/b/g/n
GeForce® 8600M GT 256MB NVIDIA® + tot 767MB gedeeld videogeheugen
Prijs € 999,- (zie hier voor de aanbieding)
Sony Vaio AR71S
Intel Core 2 Duo Processor T9300 2.5 GHz
17" TFT WXGA (1440 x 900) X Black Double Lamp LCD
4096MB (2x2048MB)
500GB (2 x 250GB 5400rpm)
Blu-Ray Tweelaags DVD+/-RW/BD-RE
Wireless LAN 802.11a/b/g/n
GeForce® 8600M GT 256MB NVIDIA® + tot 767MB gedeeld videogeheugen
Prijs € 999,- (zie hier voor de aanbieding)
Niet heel slecht, maar om nou te zeggen: Wauw, nee...
Het is een outdated laptop en ik zou eigenlijk mijn fikken niet willen branden aan een 8600M GPU welke problemen hebben. Vooral dat laatste zou voor mij een argument zijn om hem niet te kopen.
Hij is wat sneller en dat ga je niet echt heel snel merken, maar met programma's als Lightroom is wat extra kracht toch lekker bij bv het converteren van bestanden. Als het jou niets kost -> neem het beste uiteraard. Anders is de P8400 ook niet verkeerd zoals DaMarcus al aangeeft.
Brightview is wss een term voor zo'n spiegelscherm. Altijd doen wat mij betreft. Het geeft de kleuren een stuk mooier weer. Mocht je de kans krijgen een hogere resolutie te nemen, dan is dat wellicht een voordeel als je veel foto's bewerkt.
Lightroom draait overigens prima op mijn 1,8GHz Core 2 Duo T7100 voor alle duidelijkheid. Maar mijn desktop zet het spul toch even net iets sneller om en daar heb ik een 1680x1050 scherm en dat werkt net wat prettiger als op mijn 1280x800 scherm van mijn laptop.
Het is een outdated laptop en ik zou eigenlijk mijn fikken niet willen branden aan een 8600M GPU welke problemen hebben. Vooral dat laatste zou voor mij een argument zijn om hem niet te kopen.
3G heb je idd alleen nodig als je in de trein wilt internetten. Mocht je baas hem betalen, ga dan voor de P8600ForrestX schreef op woensdag 18 februari 2009 @ 14:31:
Kan iemand mij kort vertellen wat in de praktijk het verschil is tussen deze 2 processors:
ivm keuze:
Brightview is wss een term voor zo'n spiegelscherm. Altijd doen wat mij betreft. Het geeft de kleuren een stuk mooier weer. Mocht je de kans krijgen een hogere resolutie te nemen, dan is dat wellicht een voordeel als je veel foto's bewerkt.
Lightroom draait overigens prima op mijn 1,8GHz Core 2 Duo T7100 voor alle duidelijkheid. Maar mijn desktop zet het spul toch even net iets sneller om en daar heb ik een 1680x1050 scherm en dat werkt net wat prettiger als op mijn 1280x800 scherm van mijn laptop.
Thanks voor je reactie.GENETX schreef op dinsdag 24 februari 2009 @ 20:11:
Niet heel slecht, maar om nou te zeggen: Wauw, nee...
[...]
3G heb je idd alleen nodig als je in de trein wilt internetten. Mocht je baas hem betalen, ga dan voor de P8600Hij is wat sneller en dat ga je niet echt heel snel merken, maar met programma's als Lightroom is wat extra kracht toch lekker bij bv het converteren van bestanden. Als het jou niets kost -> neem het beste uiteraard. Anders is de P8400 ook niet verkeerd zoals DaMarcus al aangeeft.
Het uiteindelijk de P8400 geworden, waarbij onze automatiseerder aangaf dat Brightview niet beschikbaar was...
Wat ik op mijn price desktop wel gemerkt heb is dat Lightroom 2 een stuk zwaarder is dan Lightroom 1...Nu is mijn desktop wel al wat ouder...
Verwijderd
Hallo tweakers!
Ik heb jullie deskundigheid hard nodig! Ik ben op zoek naar een laptop waar ik als DJ live gebruik van wil maken. Het allerbelangrijkste is dus betrouwbaarheid! Qua specificaties zijn een hoog werkgeheugen en een grote opslagcapaciteit belangrijke pré's. De software die ik gebruik (Traktor Pro voor de kenners) is niet erg veeleisend. Ik zal gebruik gaan maken van een externe geluidskaart.
Overig gebruik zal geen duizelingwekkende specs eisen
Wie stuurt me de juiste richting op? Thnx!
Ik heb jullie deskundigheid hard nodig! Ik ben op zoek naar een laptop waar ik als DJ live gebruik van wil maken. Het allerbelangrijkste is dus betrouwbaarheid! Qua specificaties zijn een hoog werkgeheugen en een grote opslagcapaciteit belangrijke pré's. De software die ik gebruik (Traktor Pro voor de kenners) is niet erg veeleisend. Ik zal gebruik gaan maken van een externe geluidskaart.
Overig gebruik zal geen duizelingwekkende specs eisen
Jij zelf! Pak eens de pricewatch, de CSL Notebook Buy Guide (een stappenplan om bij jou notebook uit te komen) en ga eerst zelf wat laptops zoeken die wellicht aan je eisen voldoen.Verwijderd schreef op dinsdag 03 maart 2009 @ 16:49:
Verder is het wellicht handig om te vermelden wat je budget is. Ik kan ook wel even snel een kijkje nemen en wat aanbevelen. Maar zolang ik niet weet wat het mag gaan kosten ga ik ook niet op zoek. Dus, probeer het eerst zelf eens. Met een beetje computerkennis en een beetje inzet kun je op zijn minst een paar notebooks utizoeken waarna wij met een deskundig oog kunnen kijken of een van de laptops bij je past.
Verwijderd
Kijk, dat was precies wat ik zocht, een mooi overzicht waar je ook nog wat van leert ipv. waar je alle kennis al voor in huis moet hebbenGENETX schreef op dinsdag 03 maart 2009 @ 18:45:
[...]
Jij zelf! Pak eens de pricewatch, de CSL Notebook Buy Guide (een stappenplan om bij jou notebook uit te komen) en ga eerst zelf wat laptops zoeken die wellicht aan je eisen voldoen.
Ik heb via de pricewatch en de Notebook Buy Guide gezocht en heb een voorselectie gemaakt waarvan ik denk dat ze in aanmerking komen voor mij en mijn gebruikseisen:
Acer Aspire 6935G-844G32BN multimedia laptop met oa. Blu Ray en 16" scherm.
Sony VAIO VGN-NS21Z Iets sterkere CPU maar mindere grafische kaart. Ook een kleiner beeldscherm.
Toshiba Satellite A300-1IA Krachtigste CPU van deze drie, goede grafische kaart, hoger resolutie beeldscherm, flinke harde schijf.
Mijn overwegingen zijn als volgt:
- Ik wil deze laptop gebruiken als DJ. Hiervoor draai ik het programma Traktor Pro wat geen belachelijke specificaties heeft. Het is echte wel belangrijk een zo laag mogelijk latency te behalen en waarschijnlijk zal ik daarvoor de laptop opschonen na aanschaf. Het belangrijkste is echter dat de laptop gewoon foutloos blijft draaien onder alle omstandigheden! Wanneer de muziek opeens uitvalt terwijl je voor 300 man staat te draaien zak je door de grond... Ik dacht dat veel werkgeheugen wel belangrijk was om dit te voorkomen dus ik heb alleen op 4GB gezocht.. (klopt deze overweging?)
- Ander gebruik: af en toe een spelletje vind ik wel leuk, maar ik ben absoluut geen hardcore gamer en de settings mogen best wat lager staan.
- Formaat beeldscherm: ik vind 16" het maximale formaat gezien de draagbaarheid, maar voor dat DJ programma is een hogere dan standaard resolutie wel erg prettig.
- Budget: met de uitspraak 'goedkoop is duurkoop' in het achterhoofd ben ik bereid tot 1000 euro te betalen...
Dus, denken jullie dat mijn overwegingen kloppen? Of maak ik ergens kapitale denkfouten?
Nee. Geheugen is het eenvoudigst te wijzigen in een laptop. Daarnaast heb je 4GB al voor minder dan 40 euro. Dus daar hoef je niet op te letten, al hebben de meesten wel 4GB. Let ook op of je programma wel 64-bits is. Zo niet dan kan deze (ook al zou je 64-bits windows gebruiken) slechts 2GB adresseren. Al zou 3GB dan genoeg zijn, ik raad toch 4GB aan omdat je dan dualchannel kan draaien en dus betere performance hebt. (Dualchannel wil alleen met even aantal over 2 latjes in een notebook, 2x 1GB, 2x 2GB, 2x 4GB etc etc).Verwijderd schreef op woensdag 04 maart 2009 @ 14:01:
Mijn overwegingen zijn als volgt:
- Ik wil deze laptop gebruiken als DJ. Hiervoor draai ik het programma Traktor Pro wat geen belachelijke specificaties heeft. Het is echte wel belangrijk een zo laag mogelijk latency te behalen en waarschijnlijk zal ik daarvoor de laptop opschonen na aanschaf. Het belangrijkste is echter dat de laptop gewoon foutloos blijft draaien onder alle omstandigheden! Wanneer de muziek opeens uitvalt terwijl je voor 300 man staat te draaien zak je door de grond... Ik dacht dat veel werkgeheugen wel belangrijk was om dit te voorkomen dus ik heb alleen op 4GB gezocht.. (klopt deze overweging?)
Verder mee eens. Goedkoop = duurkoop en daarmee valt de Acer af wat mij betreft. Altijd wel leuke specs maar de service is bagger. Daarnaast zie ik te veel modellen met slechte koeling die daardoor uitvallen. Aangezien je dat, begrijpbaar, niet kunt hebben zou ik die niet overwegen.- Ander gebruik: af en toe een spelletje vind ik wel leuk, maar ik ben absoluut geen hardcore gamer en de settings mogen best wat lager staan.
- Formaat beeldscherm: ik vind 16" het maximale formaat gezien de draagbaarheid, maar voor dat DJ programma is een hogere dan standaard resolutie wel erg prettig.
- Budget: met de uitspraak 'goedkoop is duurkoop' in het achterhoofd ben ik bereid tot 1000 euro te betalen...
Dus, denken jullie dat mijn overwegingen kloppen? Of maak ik ergens kapitale denkfouten?
Bij Sony betaal je voor het merk en het voegt, behalve een gelikt uiterlijk, eigenlijk niets toe.
Derhalve blijft de Toshiba over en je noemt al een aantal pluspunten. Zelf zie ik deze, mede door de videokaart, wel als goede keuze.
Toch wil ik je aanraden om ook eens in de zakelijke hoek te kijken (filtreer op Windows Business in de pricewatch, rechterzijde). Ik weet niet of er wat is in je budget, maar een goede HP of Thinkpad geeft wel een stuk meer zekerheid wat betreft degelijkheid en stabiliteit, het overwegen waard dus.
Qua specs zit je met de Toshiba compleet goed in ieder geval
- HP: Net al aangegeven
- Lenovo Thinkpad: Idem, degelijke zakennotebook.
- Asus: Goede value for money en daarbij standaard 2 jaar garantie wat geen overbodige luxe is.
- MSI en Samsung leveren ook standaard 2 jaar. De laatste heeft echter geen aanbod met deftige videokaart, de eerste misschien wel.
- Dell Studio XPS 16 schijnt veelbelovend te zijn. Ook de Business modellen kun je als consument bestellen en zijn zeker het nemen van een kijkje waard. Let daar wel op de BTW
Zoals gezegd, de specs bij Toshiba zijn prima en het merk ook. Toch zijn er merken met meer service of een betrouwbaarder imago. Neem in ieder geval eens een kijkje zou ik zeggen en leg ze eens naast elkaar. Als je nog hulp nodig hebt horen we het wel
Ik zou jou een laptop van dell adviseren. Mocht de laptop stuk gaan, staat de volgende dag een monteur op de stoep. Bij de overige fabrikanten moet je de laptop meestal verzenden en ben je het een week kwijt. Verder zou ik je adviseren om een laptop met een resolutie van minimaal 1440x900 te nemen.
De dell studio 15 (consumenten) en vostro 1510 en latitude (zakeljk) voldoet hieraan. Alleen heeft de vostro 1510 en latitude e5500 niet de ideale videokaart om spelletjes ermee te spelen. De latitude is wel een robuuste laptop en bedoeld voor grote bedrijven, qua kwaliteit zit je dan wel goed.
De dell studio 15 (consumenten) en vostro 1510 en latitude (zakeljk) voldoet hieraan. Alleen heeft de vostro 1510 en latitude e5500 niet de ideale videokaart om spelletjes ermee te spelen. De latitude is wel een robuuste laptop en bedoeld voor grote bedrijven, qua kwaliteit zit je dan wel goed.
Verwijderd
Het voordeel van een zakelijke laptop (met windows business) is dus betrouwbaarheid? Qua specs zien veel van die zakelijke laptops er niet zo bijzonder uit op het eerste oog...GENETX schreef op woensdag 04 maart 2009 @ 14:24:
Toch wil ik je aanraden om ook eens in de zakelijke hoek te kijken. Ik weet niet of er wat is in je budget, maar een goede HP of Thinkpad geeft wel een stuk meer zekerheid wat betreft degelijkheid en stabiliteit, het overwegen waard dus.
Is het business besturingssysteem zo anders?
De zakelijke laptops zijn degelijker gebouwd en van betere kwaliteit in het algemeen. Verder zullen bepaalde hardware componenten meer kwaliteit hebben, bijvoorbeeld de moederbord en scharnieren van scherm(magnesium ipv staal). De hardeschijf, processor, geheugen zullen niet verschillen.
[ Voor 54% gewijzigd door karakedi op 04-03-2009 17:58 ]
Met karakedi. Ze zien er minder flitsend uit, maar zijn wel degelijker. Overigens gaat het niet om het besturingssysteem, Windows == Windows. Alleen mis je wel media center met Business. Echter kun je doorgaans aan de Business editie zien dat je te maken hebt met een zakelijke lapotp ipv consumenten (Home Premium doorgaans).
Verder zou ik wel de Studio 15 afraden die karakedi aanhaalt. Mooie laptop en wilde hem bijna als alternatief voor de volgende basisnoteobok NBBG meenemen. Toen las ik echter nog even het ervaringentopic op GoT en scheen iedereen last te hebben van kapotte media toetsen en mensen die de laptop in wilden ruilen voor een ander exemplaar. Niet echt een aanrader dus
Edit:
Streep de Dell Studio XPS 16 die ik aanhaalde ook maar door
[ervaringen] Dell Studio XPS 16
Zie de rode tekst (edit is van vandaag, dus geen oud nieuws)
Verder zou ik wel de Studio 15 afraden die karakedi aanhaalt. Mooie laptop en wilde hem bijna als alternatief voor de volgende basisnoteobok NBBG meenemen. Toen las ik echter nog even het ervaringentopic op GoT en scheen iedereen last te hebben van kapotte media toetsen en mensen die de laptop in wilden ruilen voor een ander exemplaar. Niet echt een aanrader dus
Edit:
Streep de Dell Studio XPS 16 die ik aanhaalde ook maar door

[ervaringen] Dell Studio XPS 16
Zie de rode tekst (edit is van vandaag, dus geen oud nieuws)
[ Voor 12% gewijzigd door GENETX op 04-03-2009 19:54 ]
Verwijderd
De zoektocht duurt voort...
ik heb de Dell Studio 15 en XPS Studio 16 (voorlopig) afgeschreven. Wat zijn jullie ervaringen met de XPS M1530? Wanneer ik de dell- couponnen in de smiezen houdt heb je voor een mooie prijs een goede specs laptop met hoge resolutie. Ik heb het [ervaringen] topic al een beetje doorgelezen maar die bevat 40+ pagina's.... kon zo snel geen samenvatting voor mezelf maken...
PS. Binnenkort wordt ook de XPS M1550 geintroduceerd als ik me niet vergis? Verstandig om even te wachten?
Overige opties in de zakelijke sector:
SONY VAIO BZ11XN, SONY VAIO BZ12XN, SONY VAIO BZ13XN.
Lenovo Thinkpad SL500 2746-4EG of Lenovo Thinkpad SL500 2746-4FG
Daar zijn ze weer, de VAIO's. Wel de zakelijke uitvoeringen deze keer. Scoren die beter? Ook twee basic thinpads gevonden... De schermresolutie is omhoog gegaan in prioriteit, ik wil nu inderdaad minstens een 1440x900...
ik heb de Dell Studio 15 en XPS Studio 16 (voorlopig) afgeschreven. Wat zijn jullie ervaringen met de XPS M1530? Wanneer ik de dell- couponnen in de smiezen houdt heb je voor een mooie prijs een goede specs laptop met hoge resolutie. Ik heb het [ervaringen] topic al een beetje doorgelezen maar die bevat 40+ pagina's.... kon zo snel geen samenvatting voor mezelf maken...

Overige opties in de zakelijke sector:
SONY VAIO BZ11XN, SONY VAIO BZ12XN, SONY VAIO BZ13XN.
Lenovo Thinkpad SL500 2746-4EG of Lenovo Thinkpad SL500 2746-4FG
Daar zijn ze weer, de VAIO's. Wel de zakelijke uitvoeringen deze keer. Scoren die beter? Ook twee basic thinpads gevonden... De schermresolutie is omhoog gegaan in prioriteit, ik wil nu inderdaad minstens een 1440x900...
Kleine footnote is wel dat sommige fabrikanten warrantyseals aanbrengen en je 't dus niet kunt toevoegenGENETX schreef op woensdag 04 maart 2009 @ 14:24:
[...]
Nee. Geheugen is het eenvoudigst te wijzigen in een laptop. Daarnaast heb je 4GB al
voor minder dan 40 euro. Dus daar hoef je niet op te letten, al hebben de meesten wel 4GB.
@ WBA:
De Dell XPS M1530 heeft nog een 8600M GPU welke mogelijk defect raken door slechte componenten (zoek maar eens op 8600M op de tweakers.net frontpage). Ook dat is dus helaas geen aanrader...
Daarnaast zijn de videokaarten in de zakelijke systemen een stuk minder. Op de Sony Vaio valt niet echt te gamen. De Toshiba is dan denk ik wel de beste keuze.
@ CLB:
Klopt, maar in principe kun je dat aanvechten, zie ook de EeePC waar de stickers in de EU nu voor niets zijn
De Dell XPS M1530 heeft nog een 8600M GPU welke mogelijk defect raken door slechte componenten (zoek maar eens op 8600M op de tweakers.net frontpage). Ook dat is dus helaas geen aanrader...
Daarnaast zijn de videokaarten in de zakelijke systemen een stuk minder. Op de Sony Vaio valt niet echt te gamen. De Toshiba is dan denk ik wel de beste keuze.
@ CLB:
Klopt, maar in principe kun je dat aanvechten, zie ook de EeePC waar de stickers in de EU nu voor niets zijn
Dat klopt ook weer, maar eer je dat gevecht wint heb je 2 jaar gedraaid met minder RAMGENETX schreef op donderdag 05 maart 2009 @ 12:29:
@ CLB:
@ WBA_: Ik heb even 'n 'mengeling' gemaakt van al je aangegeven laptops en kwam uit op zoiets voor 1009,-
Zepto Anthea A15

P8400 2,26GHz proc
4GB RAM (2x 2048MB)
200GB 5400rpm HDD
15,4" @ 1280x800
Intel® X4500HD
Aluminium Reinforced Chassis
Moet alleen nog wel een Windows licensie bij, maar je noemde ook een Sony Vaio voor 1100,- dus dat moet lukken.
Tevens heb je dan gewoon een clean install van Windows, dus geen bloatware en dus geen trage laptop.
Is weer een heel andere laptop die ik gezien heb, maar imho minstens even goed.
Of juist een zwarte...

Voor 1015,- heb je:
P8400 2,26GHz proc
4GB RAM (2x 2048MB)
250GB 5400rpm HDD
15,4" @ 1280x800
Intel® X4500HD
Aluminium Reinforced Chassis
[ Voor 19% gewijzigd door CLB op 05-03-2009 12:43 ]
Verwijderd
Op notebookcheck bij videokaarten staat de Intel Graphics Media Accelerator (GMA) 4500M onder categorie '3' ("Deze grafische kaarten zouden alle huidige spellen moeten kunnen draaien, maar de meeste spellen zullen alleen met gemiddelde of lage detail instellingen en lage resoluties goed werken.") klopt die indeling niet of is de 'M' in de productomschrijving die bij de VAIO's ontbreekt de schuldige? Een GMA 4500 zonder lettertoevoeging kon ik niet vinden op notebookcheck.....Daarnaast zijn de videokaarten in de zakelijke systemen een stuk minder. Op de Sony Vaio valt niet echt te gamen. De Toshiba is dan denk ik wel de beste keuze.
Ziet er mooi uit, één groot nadeel echter: ik zoek vanwege die DJ-software een laptop met een hogere schermresolutie, met 1280x800 passen niet alle knopjes, schuifjes en geluidsbalkjes erop…Ik heb even 'n 'mengeling' gemaakt van al je aangegeven laptops en kwam uit op zoiets voor 1009,-
Zepto Anthea A15
Jammer dat er eigenlijk geen enkele Dell geschikt is …

Ajaa excuses! Overheen gelezen, je hebt ook zoveel eisen (en gelijk heb je)Verwijderd schreef op donderdag 05 maart 2009 @ 13:18:
[...]
Ziet er mooi uit, één groot nadeel echter: ik zoek vanwege die DJ-software een laptop met een hogere schermresolutie, met 1280x800 passen niet alle knopjes, schuifjes en geluidsbalkjes erop…
Jammer dat er eigenlijk geen enkele Dell geschikt is …
Zepto Nox A14 zou erg mooi zijn, maar is wel een stuk hoger als je budget dus kan helaas ook niet..
Of misschien een hele nette tweedehands?
Vandeweek een Nox A14 opgehaald voor 'n vriend van me voor 'n supermooi bedrag
P7350, 4GB RAM, 250GB HDD, GO9600M GT GPU en 'n Intel Pro 5300 Wi-Fi module..
[ Voor 16% gewijzigd door CLB op 05-03-2009 13:22 ]
Iedereen hangt er een eigen kaartje aan. Ik schop hem zelf een klasse lager, waarom: Integrated. De X4500 is vast weer een stukje sneller als zijn voorganger, maar ook spellen gaan meer eisen. Daarnaast is het videogeheugen gedeeld met het werkgeheugen wat al helemaal ten koste van de prestaties gaat. Verder is de kaart van Intel en die maakt itt ATI en NVIDIA geen echte losse kaarten. De driver ondersteuning kan daarbij ook een stuk achter liggen op de concurrenten die wel echt op gamen zijn gericht.Verwijderd schreef op donderdag 05 maart 2009 @ 13:18:
Op notebookcheck bij videokaarten staat de Intel Graphics Media Accelerator (GMA) 4500M onder categorie '3' ("Deze grafische kaarten zouden alle huidige spellen moeten kunnen draaien, maar de meeste spellen zullen alleen met gemiddelde of lage detail instellingen en lage resoluties goed werken.") klopt die indeling niet of is de 'M' in de productomschrijving die bij de VAIO's ontbreekt de schuldige? Een GMA 4500 zonder lettertoevoeging kon ik niet vinden op notebookcheck.....
Het zal vast kunnen, maar aanbevelen kan ik het niet.
Verwijderd
Oke, mijn probleem tot nu toe:
- 1440x900 resolutie minimaal.
- fatsoenlijke CPU en een GPU die met de hakken over de sloot spellen kan draaien als FIFA'09. Het hoeft absoluut geen echte gamingstation zijn.
- Maximaal 16" of een lichtgewicht 17"-je.
- Minstens 3x USB 2.0
- Voorkeur voor een zakelijk systeem vanwege degelijkheid/ betrouwbaarheid.
- goede garantievoorwaarden.
Na verder zoeken vond ik de Lenovo Thinkpad T400 2765-22G. Hij lijkt aan alle eisen te voldoen en heeft als bijkomend voordeel zijn draagbaarheid (is slechts 14,1" en 2.1 kg) en lange accuduur. Maar ik vraag me af of de Radeon Mobility HD3470 games-geschikt is... Hij draagt 2 GB werkgeheugen bij zich maar wel van het DDR3 type, wat een voordeel is toch?
Wat denken jullie van deze? Ik begin te vrezen dat onder de 1000 euro blijven niet haalbaar is. De eerder genoemde Toshiba die aan alle eisen leek te voldoen bleek bij nadere inspectie via andere site's niet over een 1440x900 resolutie te beschikken!
- 1440x900 resolutie minimaal.
- fatsoenlijke CPU en een GPU die met de hakken over de sloot spellen kan draaien als FIFA'09. Het hoeft absoluut geen echte gamingstation zijn.
- Maximaal 16" of een lichtgewicht 17"-je.
- Minstens 3x USB 2.0
- Voorkeur voor een zakelijk systeem vanwege degelijkheid/ betrouwbaarheid.
- goede garantievoorwaarden.
Na verder zoeken vond ik de Lenovo Thinkpad T400 2765-22G. Hij lijkt aan alle eisen te voldoen en heeft als bijkomend voordeel zijn draagbaarheid (is slechts 14,1" en 2.1 kg) en lange accuduur. Maar ik vraag me af of de Radeon Mobility HD3470 games-geschikt is... Hij draagt 2 GB werkgeheugen bij zich maar wel van het DDR3 type, wat een voordeel is toch?
Wat denken jullie van deze? Ik begin te vrezen dat onder de 1000 euro blijven niet haalbaar is. De eerder genoemde Toshiba die aan alle eisen leek te voldoen bleek bij nadere inspectie via andere site's niet over een 1440x900 resolutie te beschikken!
1000 euro met zo'n eisenpakket wordt inderdaad erg lastig... alhoewel die Lenovo wel erg mooi is!
Dat komt mede door de hogere resolutie die je wilt icm een goede GPU..
DDR3 geheugen is leuker, is sneller op papier, maar in de praktijk is er weinig performanceverschil tov DDR2 RAM. Oftewel staar je daar zeker niet op blind, want het is meer marketinggeblaat dan werkelijke boost!
Oftewel je hebt een paar opties:
- Je neemt genoegen met mindere specs (lees minder hoge resolutie / GPU)
- Je rekt je budget uit met 200 a 300 euro, om dan een beest van 'n laptop te kopen
Dat komt mede door de hogere resolutie die je wilt icm een goede GPU..
DDR3 geheugen is leuker, is sneller op papier, maar in de praktijk is er weinig performanceverschil tov DDR2 RAM. Oftewel staar je daar zeker niet op blind, want het is meer marketinggeblaat dan werkelijke boost!
Oftewel je hebt een paar opties:
- Je rekt je budget uit met 200 a 300 euro, om dan een beest van 'n laptop te kopen
[ Voor 9% gewijzigd door CLB op 05-03-2009 16:59 ]
Verwijderd
Er schijnt een MSI GT733 op de markt te komen: http://www.notebookjourna.../image/image49aed07d41006
met de volgende specificaties:
AMD Turion x2
17 inch WSXGA+ scherm (1680x1050)
ATI Radeon HD4670
In het uiterlijk mist dit notebook de opvallende rode accenten en zien we grijs en zwart.
De 4670 ligt qua prestatie duidelijk onder de GT725, maar veegt de vloer aan met de 9600m GT en 9650m:
http://www.notebookcheck....deon-HD-4670.13881.0.html
Er wordt gesproken over 7000 3dmark06
Over prijzen is nog niets bekend, maar duidelijk is dat het in ieder geval een stukje goedkoper zal zijn dan de GT725, waarmee prima past in het 1250 euro budget van het allround notebook.
met de volgende specificaties:
AMD Turion x2
17 inch WSXGA+ scherm (1680x1050)
ATI Radeon HD4670
In het uiterlijk mist dit notebook de opvallende rode accenten en zien we grijs en zwart.
De 4670 ligt qua prestatie duidelijk onder de GT725, maar veegt de vloer aan met de 9600m GT en 9650m:
http://www.notebookcheck....deon-HD-4670.13881.0.html
Er wordt gesproken over 7000 3dmark06
Over prijzen is nog niets bekend, maar duidelijk is dat het in ieder geval een stukje goedkoper zal zijn dan de GT725, waarmee prima past in het 1250 euro budget van het allround notebook.
Verwijderd
Denk je dat je met deze grafische kaart kan gamen? volgens notebookcheck.nl haalt ie een 3DMark 03 van 4100, wat dat ook moge betekenen....CLB schreef op donderdag 05 maart 2009 @ 16:46:
1000 euro met zo'n eisenpakket wordt inderdaad erg lastig... alhoewel die Lenovo wel erg mooi is!
Mocht gamen tot de opties behoren met deze laptop dan denk ik dat ik mijn keuze weleens gemaakt zou kunnen hebben.....
Al check je deze vergelijkingslijst van mobiele GPU's: http://www.notebookcheck....Benchmark-List.844.0.html
Dan zie je dat de 3470 daar op een schamele 99e plaats staat...
Een GO7600, oude generatie mobiele GPU staat op een 79e plaats..
Een GO8600, die ook al tot de oudere generatie mobiele GPU's wordt gezien staat op de 67e plaats.
Een normale, nu redelijk goed presterende GPU (GO9600 / GO9650) staat op een 48 respectievelijk 39e plaats.
Oftewel, als je nu een laptop koopt, waar je ook games mee wil draaien en kiest voor 'n 3470 ben je vrij gek
Oftewel je hebt nog steeds de paar opties:
Dan zie je dat de 3470 daar op een schamele 99e plaats staat...
Een GO7600, oude generatie mobiele GPU staat op een 79e plaats..
Een GO8600, die ook al tot de oudere generatie mobiele GPU's wordt gezien staat op de 67e plaats.
Een normale, nu redelijk goed presterende GPU (GO9600 / GO9650) staat op een 48 respectievelijk 39e plaats.
Oftewel, als je nu een laptop koopt, waar je ook games mee wil draaien en kiest voor 'n 3470 ben je vrij gek
Oftewel je hebt nog steeds de paar opties:
[ Voor 14% gewijzigd door CLB op 05-03-2009 17:43 ]
Hoezo, je wordt compleet door CLB de grond ingedrukt en geeft het op... Ja, de HD3470 is geen krachtpatser inderdaad en is ook langzamer als die van de Toshiba. Maar je games (Fifa) zijn ook niet al te zwaar en je hebt daarnaast ook geen hoge eisen. Zelf heb ik een tragere kaart en daar draait Call Of Duty 4 nog wel aardig op op zn laagst, maar nog niet eens 'hakken over de sloot'
Je hebt het eerst over die prut X4500 met Notebookcheck erbij om aan te geven dat deze wel degelijk een spelletje zou kunnen spelen en vervolgens twijfel je over een HD 3470 die een stuk sneller is als dat Intel onding?
Prima laptop voor jou eisen. Compact, degelijk, snel, betrouwbaar en 3 jaar garantie. Op het geheugen na (wat ngo wel up te graden valt) lijkt he me voor jou de ideale laptop eerlijk gezegd. Zie overigens ook net dat de Toshiba uit roulatie is.
Je hebt het eerst over die prut X4500 met Notebookcheck erbij om aan te geven dat deze wel degelijk een spelletje zou kunnen spelen en vervolgens twijfel je over een HD 3470 die een stuk sneller is als dat Intel onding?

Prima laptop voor jou eisen. Compact, degelijk, snel, betrouwbaar en 3 jaar garantie. Op het geheugen na (wat ngo wel up te graden valt) lijkt he me voor jou de ideale laptop eerlijk gezegd. Zie overigens ook net dat de Toshiba uit roulatie is.
[ Voor 3% gewijzigd door GENETX op 05-03-2009 19:13 ]
Dat vind ik nou niet echt aardig zeg.. Hij vraagt advies en ik geef 'tGENETX schreef op donderdag 05 maart 2009 @ 19:11:
Hoezo, je wordt compleet door CLB de grond ingedrukt
Verwijderd
Ja ik gebruikte eerst alleen de overzichtspagina van die site, en daar stonden zowel de Radeon 3470 als de 'prut X4500' bij de categorie 'niet top maar speelbaar'. Pas later ontdekte ik de benchmark-pagina en afgaande daarop zou ik de X4500 ook meteen verwerpen.GENETX schreef op donderdag 05 maart 2009 @ 19:11:
Ik twijfel nog steeds of die 3470 goed genoeg is voor een spelletje zo op zijn tijd (geen massive multiplayer) maar ik ben toch erg geneigd om hem het voordeel van de twijfel te geven aangezien die lenovo me erg aanspreekt wat betreft degelijkheid ("inwendig" heeft lenovo de zaakjes goed voor elkaar als ik het goed begrijp; enigszins "hufter-proof" qua bier morsen en bescherming van de edele delen enzo).
In ieder geval allemaal erg bedankt voor het (snelle) reageren bij mijn vragen! Ook al waren jullie het niet altijd met elkaar eens over het juiste advies
Ik heb zelf een nog tragere GeForce 8400M G (die mag je ook opzoeken) waar ik zo nu en dan nog een spelletje mee speel. De HD 3470 is ongeveer gelijk aan mijn oude Go 7600 en daarmee kon ik prima gamen op mijn notebook. Intussen is die nog wel verouderd natuurlijk... Maar zo nu en dan een spelletje met die kaart is zeer zeker mogelijk en ook niet alles hoeft op low.
Verwijderd
Voor hen die het interessant vinden: ik heb gister (verrassend) de MSI GX620 besteld. Toch geen zakelijke laptop maar eentje met een wat hoger fun gehalte, en een goede prijs/kwaliteits verhouding.
Nu nog even zorgen dat ik hem softwarematig een beetje schoon houdt om alles strak te blijven laten draaien...
Nu nog even zorgen dat ik hem softwarematig een beetje schoon houdt om alles strak te blijven laten draaien...
Ik ben ook opzoek naar een nieuwe laptop. Nu viel mijn oog vooral op de ASUS m50vn. Er zijn alleen nog wel een paar dingen waar ik mee zit.
- Een blu-ray drive hoeft voor mij zeker niet
- Ik zou graag een LED scherm hebben ivm Batterijduur
- Ik zou graag een 9cells batterij hebben.
- Hij is slecht leverbaar
Iemand suggesties?
- Een blu-ray drive hoeft voor mij zeker niet
- Ik zou graag een LED scherm hebben ivm Batterijduur
- Ik zou graag een 9cells batterij hebben.
- Hij is slecht leverbaar
Iemand suggesties?
De rest van je hardware? GPU / CPU zijn ook wel erg belangrijk...
Evenals de grootte van je laptop en je doeleinden, wat ga je ermee doen?
Zoals ik 't nu hoor is 'n netbookje (Samsung NC10 / NC20) ofzo geschikt voor je, maar dan post je denk niet in 'allround'...
Evenals de grootte van je laptop en je doeleinden, wat ga je ermee doen?
Zoals ik 't nu hoor is 'n netbookje (Samsung NC10 / NC20) ofzo geschikt voor je, maar dan post je denk niet in 'allround'...
Verwijderd
Hallo iedereen!
Ik ben mijzelf sinds vandaag aan het orienteren op de laptop-markt. Ik ben op zoek naar een allround laptop die ik ga gebruiken voor school en om wat games op te spelen.
Mijn eisen zijn
Budget: 850-900 euro.
15.4 inch
Goede FPS (~100) voor games zoals Counterstrike: Source, COD:4 en dergelijke.
3/4GB RAM
512 MB grafische kaart (dit is nodig heb ik mij laten vertellen)
Ik schakel jullie hulp in bij de keuze van de laptop, omdat jullie er veel meer verstand hebben dan mij. Ik ben vandaag bij de mediamarkt en paradigit geweest waarbij twee laptops naar voren zijn gekomen. Welke van deze twee laptops is beter voor mijn doeleinden? Of hebben jullie een andere aanrader voor mij?
De twee laptops zijn:
Asus N50VC-FP032 (777,00 euro)
15,4 inch
ntel 2 Duo Processor T5800 2,0 MHZ
GeForce 9300M 512 MB
500 GB Harddisk
4GB geheugen
Samsung R510 AS05 (850,00 euro)
15,4 inch
Intel 2 Duo Processor P8400
GeForce 9200M GS
320 GB Harddisk
4GB geheugen
Ik graag willen weten of Asus en Samsung goede merken zijn en welke beter? En waar baseer je het op dat het beter is? En wat maakt het 100 euro prijsverschil tussen deze twee?
Heeeeeeeeeeeeeeeel erg bedankt alvast!
Groetjes Rogier
Ik ben mijzelf sinds vandaag aan het orienteren op de laptop-markt. Ik ben op zoek naar een allround laptop die ik ga gebruiken voor school en om wat games op te spelen.
Mijn eisen zijn
Budget: 850-900 euro.
15.4 inch
Goede FPS (~100) voor games zoals Counterstrike: Source, COD:4 en dergelijke.
3/4GB RAM
512 MB grafische kaart (dit is nodig heb ik mij laten vertellen)
Ik schakel jullie hulp in bij de keuze van de laptop, omdat jullie er veel meer verstand hebben dan mij. Ik ben vandaag bij de mediamarkt en paradigit geweest waarbij twee laptops naar voren zijn gekomen. Welke van deze twee laptops is beter voor mijn doeleinden? Of hebben jullie een andere aanrader voor mij?
De twee laptops zijn:
Asus N50VC-FP032 (777,00 euro)
15,4 inch
ntel 2 Duo Processor T5800 2,0 MHZ
GeForce 9300M 512 MB
500 GB Harddisk
4GB geheugen
Samsung R510 AS05 (850,00 euro)
15,4 inch
Intel 2 Duo Processor P8400
GeForce 9200M GS
320 GB Harddisk
4GB geheugen
Ik graag willen weten of Asus en Samsung goede merken zijn en welke beter? En waar baseer je het op dat het beter is? En wat maakt het 100 euro prijsverschil tussen deze twee?
Heeeeeeeeeeeeeeeel erg bedankt alvast!
Groetjes Rogier
Beide zijn geen goede laptops voor jou eisen, de videokaart mag dan wel 512MB hebben, het gaat om de chip die er in zit. Je kan beter kijken naar laptops met een Geforce 9600 of 9650M of een ATI Radeon HD 3650 og beter. Asus en Samsung zijn overigens wel goede merken.
pricewatch: Toshiba Satellite A350-A10 is een stuk beter wat dat betreft. Pricewatch filter met laptops met goede videokaarten
pricewatch: Toshiba Satellite A350-A10 is een stuk beter wat dat betreft. Pricewatch filter met laptops met goede videokaarten
[ Voor 56% gewijzigd door GENETX op 23-03-2009 20:44 ]
Verwijderd
dank je voor je snelle reactie Genetx.
Vreemd dat de twee laptops niet goed voor mij zijn. Ik heb me laten vertellen dat de grafische kaarten prima zijn voor mijn eisen. Daarnaast heb ik vernomen dat toshiba satellite geen geweldig merk is en dat het is samengesteld uit B/C-merk componenten. Klopt dit?
Om toch even het een en ander te nuanceren. Het hoeft van mij geen laptop te zijn met de nieuwste beste grafische kaart. Ik wil af en toe een spel spelen maar niet dat ik het dagelijks een aantal uur doe.
Zijn de twee opties (op de grafische kaart na, is deze echt zo slecht?) wel goede opties? Waarom wel/niet?
Vreemd dat de twee laptops niet goed voor mij zijn. Ik heb me laten vertellen dat de grafische kaarten prima zijn voor mijn eisen. Daarnaast heb ik vernomen dat toshiba satellite geen geweldig merk is en dat het is samengesteld uit B/C-merk componenten. Klopt dit?
Om toch even het een en ander te nuanceren. Het hoeft van mij geen laptop te zijn met de nieuwste beste grafische kaart. Ik wil af en toe een spel spelen maar niet dat ik het dagelijks een aantal uur doe.
Zijn de twee opties (op de grafische kaart na, is deze echt zo slecht?) wel goede opties? Waarom wel/niet?
De opties zijn niet slecht, maar voor dat bedrag kun je een laptop met veel meer inhoud kopen, de optie die genetx gaf is een zeer goede optie. De grafische kaart is beduidend beter. Je geeft aan dat je niet het nieuwste van het nieuwste wil, dit zal sowieso niet lukken in een laptop, simpelweg omdat de mogelijkheden hier beperkt zijn door de behuizing(problemen met warmte etc.). Laptops gebruiken grafische kaarten die speciaal voor de laptop zijn ontworpen, en deze zijn altijd minder als dezelfde grafische kaart die je in een desktop aantreft. En al wil je een high-end kaart dan betaal je al snel € 1500-€2000. De plus van de samsung was de processor, maar de optie van genetx heeft dezelfde processor plus een veel betere grafische kaart voor minder geld. Eventuele andere leuke opties met een nvidia kaart(Geforce 9600M GS) zijn:
http://tweakers.net/price...0g-734g32bn.html#tab:info
http://tweakers.net/price...0g-594g64mn.html#tab:info
De bovenste heeft wat minder opslagruimte maar wel een blu-ray speler. De processor is een P7350, 2,0 ghz. Ik heb begrepen dat de P-processors zuiniger zijn dan de T-processors.
De onderste heeft wat meer opslagruimte maar geen blu-ray speler. De processor is een T5900 deze is iets hoger geclockt op 2,2 ghz.
Deze optie is wat duurder:
http://tweakers.net/price...5g-844g32bn.html#tab:info
Maar dan heb je wel een P8400, 2,26 ghz processor, 4gb aan ddr3 geheugen een een 9600 GT. Een blu-ray speler en een 7200 rpm harde schijf.
Hier een overzicht van de rangorde van video kaarten in laptops:
http://www.notebookcheck....orce-9300M-GS.9452.0.html
http://tweakers.net/price...0g-734g32bn.html#tab:info
http://tweakers.net/price...0g-594g64mn.html#tab:info
De bovenste heeft wat minder opslagruimte maar wel een blu-ray speler. De processor is een P7350, 2,0 ghz. Ik heb begrepen dat de P-processors zuiniger zijn dan de T-processors.
De onderste heeft wat meer opslagruimte maar geen blu-ray speler. De processor is een T5900 deze is iets hoger geclockt op 2,2 ghz.
Deze optie is wat duurder:
http://tweakers.net/price...5g-844g32bn.html#tab:info
Maar dan heb je wel een P8400, 2,26 ghz processor, 4gb aan ddr3 geheugen een een 9600 GT. Een blu-ray speler en een 7200 rpm harde schijf.
Hier een overzicht van de rangorde van video kaarten in laptops:
http://www.notebookcheck....orce-9300M-GS.9452.0.html
[ Voor 4% gewijzigd door Kereltje88 op 24-03-2009 11:28 ]
Toshiba zakt wat af naar mijn mening, maar toch is Toshiba nog altijd een goed merk hoor. De vele Acers van hierboven zou ik pas als b-merk beschouwen. Toshiba was vroeger echt een degelijk merk en soms zie ik nog van die oude laptops waar echt niets mis mee is. Helaas zijn notebooks tegenwoordig wat minder stevig, maar de prijs is er ook naar.Verwijderd schreef op maandag 23 maart 2009 @ 21:46:
dank je voor je snelle reactie Genetx.
De Toshiba heeft veel performance voor zijn geld. Er zijn nog andere opties, ik zal de Acers van hierboven even mijden. In Pricewatch met filter staan notebooks met goede videokaarten. Vooral pricewatch: MSI GX620-057NL is ook een hele goede. Hoog resolutie scherm, snelle processor en goede videokaart!
Ik weet niet wie je wijs heeft gemaakt dat die videokaarten goed zijn, maar dat zal zeker komen door het idee dat meer beter is? Een 1024MB videokaart is beter als een 512MB kaart die op zijn beurt weer beter is als 1 met 256MB toch?! Een Processor op 3GHz is ook automatisch 1,5 keer zo goed als 1 die op 2GHz loopt, toch?!
Nee. We weten allemaal dat een 2GHz AMD Athlon 64 gehakt draaide van de Pentium 4 op 3GHz. Zo is dat ook met videokaarten. Die 512MB heb je wel nodig om de data op te slaan (net zoals het werkgeheugen van je computer voor bijvoorbeeld tekst in word) zoals textures.
Echter, waar het om gaat is de chip! Een videokaart heeft namelijk shaders. Iedere shader kan een bewerking uitvoeren tijdens een kloktik. Zie het als single core vs dual core en quad core. Bij videokaarten schaalt dit veel beter als bij processoren. 2 shaders ipv 1 betkent eigenlijk ook automatisch 2x zoveel performance per kloktik.
En daar zit het hem net. De kaarten die jij noemt hebben veel minder shaders omdat het budget chips zijn tegenover de midrange chips die ik noem. De scores vind je wel op Notebookcheck lijst van videokaarten
9200M GS (Samsung): 1770 3dMark06 punten (8 shaders)
9300M GS/G (Asus): ~1900 3Dmark06 punten (8 shaders)
9600M GT (MSI die ik noem): 5154 3Dmark06 punten (32 shaders)
HD3650 (Toshiba): 3500 3Dmark06
Groot verschil niet? De kaart in de MSI (9600M) is gewoon 2,5 tot 3 keer zo snel! Ter vergelijking, ik heb nu een 8400M G in mijn Asus en daar game ik niet op. Die kaart haalt slechts 1200 punten. Daar draait COD4 op op zijn allerlaagste en dan speelt het nog niet echt fijn. De kaarten in de notebooks die jij uitgezocht hebt zullen niet veel beter zijn.
Ter illustratie, mijn Asus is een vervanging voor een kapotte Asus A6T die ik hiervoor had, buiten garantie om kon ik een gratis nieuwe krijgen dus ik heb niet getwijfeld. Echter, die A6T zou nu al 2 jaar en 9 maanden oud zijn. Daar zat toen een mid-range kaart in die nog gehakt draait van de kaarten die jij noemt, score? 2200 punten in 3Dmark06 (de lijsten zeggen 1800 punten, maar mijn laptop had een betere variant in huis, hogere kloksnelheid).
Het gaat wel wat ver om Acer een b-merk te noemen.
Hoezo, in mijn persoonlijke mening vind ik dat echt een b-merk. Ze zijn op de goede weg met de gemstone serie, maar ik heb te veel horror verhalen gezien dat ik het nog geen a-merk kan noemen. Het is mijn persoonlijke mening, maar die persoonlijke mening raadt de aanschaf van een Acer gewoon af. Een laptop is namelijk veel meer als alleen goede specs voor een lage prijs. Service en degelijkheid is ook een groot aandeel. Laat MSI standaard 2 jaar garantie ipv 1 geven, dat wekt echt veel meer vertrouwen. Als ik mijn Asus F3 vergelijk met de Gemstone van een buurjongen dan merk ik toch echt wel even een verschil in bouwkwaliteit.
Acer is op de goede weg, maar ik kijk zelf de kat nog uit de boom. Overhittings verschijnselen zijn nog altijd aan de orde met de nieuwe modellen bijvoorbeeld. En ja, als ik het gewoon voor me zie gebeuren dat een Acer van de buurjongen constant op een coolingpas moet om mee te kunnen werken dan heb ik zo mijn twijfels bij het merk. Laat staan dat die een jaar op een nieuwe laptop heeft moeten wachten (baggerservice) en ik uit de laptop die hij daarvoor had (ook met veel problemen) gewoon schroeven heb zijn vallen
Ieder merk zal wel zijn horrorverhalen hebben, maar ja als je 1 van Acer meekrijgt die zo dramatisch is dan wil je het wel een B-merk noemen. Ook veel klasgenoten zweren nooit weer een Acer te nemen en dat zegt genoeg als studenten dagelijks hun laptop nodig hebben en dagelijks mee naar school hebben.
Nogmaals, het hoeft geen slechte keuze te zijn, maar ik heb zo mijn redenen om het een B-merk te noemen met een groot uitroepteken erbij wanneer iemand hem mocht overwegen. Het is niet het merk dat ik associeer met betrouwbaarheid.
Ook hadden veel mensen problemen met scheurende scharnieren. Ik heb op school eens iemand gehad die iedereen met een Acer bijlangs ging en vertelde dat ze de laptop direct moesten opsturen als er scheuren kwamen. Hoe gek is dat...
Leuk leesvoer is overigens [Ervaringen] Acer Aspire 502x series (deel 1) en de pagina's daarvoor. Dat is het type die mn buurjongen had en het begint goed op die pagina met gaten boren in de HDD klep om deze te koelen
. Ik denk dat je er wel in kan komen waarom ik mijn twijfels heb.
Acer is op de goede weg, maar ik kijk zelf de kat nog uit de boom. Overhittings verschijnselen zijn nog altijd aan de orde met de nieuwe modellen bijvoorbeeld. En ja, als ik het gewoon voor me zie gebeuren dat een Acer van de buurjongen constant op een coolingpas moet om mee te kunnen werken dan heb ik zo mijn twijfels bij het merk. Laat staan dat die een jaar op een nieuwe laptop heeft moeten wachten (baggerservice) en ik uit de laptop die hij daarvoor had (ook met veel problemen) gewoon schroeven heb zijn vallen

Ieder merk zal wel zijn horrorverhalen hebben, maar ja als je 1 van Acer meekrijgt die zo dramatisch is dan wil je het wel een B-merk noemen. Ook veel klasgenoten zweren nooit weer een Acer te nemen en dat zegt genoeg als studenten dagelijks hun laptop nodig hebben en dagelijks mee naar school hebben.
Nogmaals, het hoeft geen slechte keuze te zijn, maar ik heb zo mijn redenen om het een B-merk te noemen met een groot uitroepteken erbij wanneer iemand hem mocht overwegen. Het is niet het merk dat ik associeer met betrouwbaarheid.
Ook hadden veel mensen problemen met scheurende scharnieren. Ik heb op school eens iemand gehad die iedereen met een Acer bijlangs ging en vertelde dat ze de laptop direct moesten opsturen als er scheuren kwamen. Hoe gek is dat...
Leuk leesvoer is overigens [Ervaringen] Acer Aspire 502x series (deel 1) en de pagina's daarvoor. Dat is het type die mn buurjongen had en het begint goed op die pagina met gaten boren in de HDD klep om deze te koelen

[ Voor 21% gewijzigd door GENETX op 24-03-2009 12:22 ]
Let op:
Het is toegestaan om zelf met andere laptops te komen en meningen te delen. Onderbouw dan wel je keuzes zodat andere gebruikers er ook wat aan hebben. Feedback over de Notebook BBG kan hier.
Het is toegestaan om zelf met andere laptops te komen en meningen te delen. Onderbouw dan wel je keuzes zodat andere gebruikers er ook wat aan hebben. Feedback over de Notebook BBG kan hier.