Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Ik heb een TVIX kastje gekocht, deze heeft HDMI, Component, Composite en S-Video uitgangen. Nu heb ik nog een oude Sony KV-28FX20B TV (zo'n enorm diepe kast). Deze heeft achterop alleen 2x een scart aansluiting en voorop S-Video.

Nu wil ik de mooiste beeldkwaliteit overbrengen van de Tvix naar de TV. Ik wil geen kabeltjes aan de voorkant, dus die S-Video valt af. Nu heb ik een S-Video kabeltje die een scart blokje in gaat, maar dat is niet heel erg mooi.

Het mooiste is natuurlijk HDMI, maar dat is digitaal en gaat de TV niet snappen. Component komt volgens mij als volgende in het lijstje. Nu is er wel een omvormer van component naar scart te koop, maar scart is alleen een type stekker. Als de TV geen component ondersteunt (denk ik) dat dit niet gaat werken.

Online nog de handleiding van de TV kunnen vinden. Blijkt dat één van de 2 SCART aansluitingen een ingang is voor RGB / scart en ééntje is dat voor SVideo / scart. Nu wordt met RGB volgens mij component bedoeld, dus gaat dit theoretisch werken? (of betekende RGB in die tijd iets heel anders / is het Component signaal in de loop van de tijd aangepast waardoor dit niet zal werken??).

Dan blijft nog de optie over om een goede composite / s-video naar scart stekker te kopen, maar mijn idee is dat de beeldkwaliteit dan toch een beetje brak blijft.

Iemand ervaring hiermee / een goede tip / advies? (behalve het aanschaffen van een nieuwe TV...).

• YellowOnline
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-01 20:45

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Het aanschaffen van een nieuwe TV is geen slechte optie, maar ja... :)

Enkele aandachtspunten:

- Een ketting is altijd zo sterk als haar zwakste schakel
- Tussenstukjes verminderen de kwaliteit
- RGB is waarschijnlijk Component

Composiet:
Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/1/1c/Composite.jpg/300px-Composite.jpg

Component
Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/e/ef/Component_video_jack.jpg/180px-Component_video_jack.jpg

S-video:
Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/ff/SVideoConnector.jpg/300px-SVideoConnector.jpg

De volgorde is:

HDMI > Component > S-video > Composite > Coaxial

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je reactie.., maar nu lees ik ook net hier RGB versus Component versus HDMI dat component toch weer iets anders is dan RGB. Als ik dan alleen weer jou plaatje bekijk dan zou het weer wel moeten lukken (alleen zie ik daar geen RGB maar YPbCbPrCr staan).

Zou je 2 component soorten hebben, eentje RGB en eentje met YPbCbPrCr? En is dat compatible met elkaar... ik ga mij er verder in verdiepen, tnx!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Verwijderd schreef op maandag 29 december 2008 @ 20:36:
Nu wil ik de mooiste beeldkwaliteit overbrengen van de Tvix naar de TV. Ik wil geen kabeltjes aan de voorkant, dus die S-Video valt af. Nu heb ik een S-Video kabeltje die een scart blokje in gaat, maar dat is niet heel erg mooi.
Hoezo niet erg mooi?
S-Video is toch de beste verbinding die je met die TV kan maken in combinatie met dat TVIX kastje.
Het mooiste is natuurlijk HDMI, maar dat is digitaal en gaat de TV niet snappen. Component komt volgens mij als volgende in het lijstje. Nu is er wel een omvormer van component naar scart te koop, maar scart is alleen een type stekker. Als de TV geen component ondersteunt (denk ik) dat dit niet gaat werken.
Component zal inderdaad niet gaan werken met die TV
Online nog de handleiding van de TV kunnen vinden. Blijkt dat één van de 2 SCART aansluitingen een ingang is voor RGB / scart en ééntje is dat voor SVideo / scart. Nu wordt met RGB volgens mij component bedoeld, dus gaat dit theoretisch werken? (of betekende RGB in die tijd iets heel anders / is het Component signaal in de loop van de tijd aangepast waardoor dit niet zal werken??).
RGB is niet gelijk aan component!
Dus nogmaals, component gaat zonder extra conversiestappen niet werken op je Sony TV.
Dan blijft nog de optie over om een goede composite / s-video naar scart stekker te kopen, maar mijn idee is dat de beeldkwaliteit dan toch een beetje brak blijft.
Waarom extra kopen?
Je geeft in je posting al aan dat je een S-Video naar SCART kabel/blokje hebt.
Configureer de juiste SCART ingang van je TV voor S-Video, dan zou het gewoon moeten werken.
En S-Video kan toch een prima beeld geven hoor, in ieder geval heel veel beter dan standaard composiet video.

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:48
Zou je 2 component soorten hebben, eentje RGB en eentje met YPbCbPrCr?
Correct. Echter wordt met 'component' 99 van de 100 keer YPbPr bedoeld. (YCbCr is de digitale variant)
En is dat compatible met elkaar... ik ga mij er verder in verdiepen, tnx!
Niet compatible, maar je kunt de ene zonder kwaliteitsverlies omzetten in de ander. YPbPr is namelijk een berekening (matrix) uit RGB. Maar mogelijk ondersteunt dat kastje ook RGB over scart. Het lijkt me de moeite niet een (meestal dure) converter te halen om RGB te gebruiken ipv svideo.

Mijn Home Cinema in aanbouw

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12-02 11:01

M2M

medicijnman

de vraag is, welke kabel je ook kiest, zal de beeldkwaliteit goed zijn? Van alle niet high-def (digitale of component) kabels zit je toch aan een maximum resolutie van ongeveer 0.8 megapixel (1024 bij 768). Meer is er niet uit te halen. Coaxiaal... als je een coaxiale uitgang op je pc hebt zitten is het misschien een fijn alternatief, want met een goed analoog signaal ben je ook best thuis op een oude CRT. (mits je goede kabels hebt en ook de connectors correct shield). Maar ik heb eigenlijk nog geen enkele pc gezien met een coax-out. Wel S-video --> coax omvormers maar dat was ook niet veel soeps.

dus S-video is de beste keus, tenzij je een crt hebt die een component signaal kan ontvangen uit een scartblokje, en volgens mij zijn er niet veel tv's die die mogelijkheid hebben. Kijk anders eens in het boekje. Daar zou het in moeten staan.

-_-

Verwijderd

Topicstarter
@The_Doman: Het ligt misschien aan dat scart blokje, daar gaat die S-Video kabel in en die verbinding is niet meer 100%. Misschien is het met een nieuwe kabel beter maar dat heb ik nooit kunnen testen.

@ShittyOldMan, M2M: Irritant weer zoveel standaarden. In de handleiding van de TV staat:
21-pins Euro-aansluiting (CENELEC standaard) met audio / video - ingang, RGB-ingang, TV audio / video uitgang.

En bij de 2e scart:

21-pins Euro aansluiting (CENELEC standaard) met audio / video - ingang, RGB-ingang, S-Video- ingangen, monitor audio/video-uitgang.

In de hele handleiding staat nergens YPbPr. Een converter van YPbPr naar RGB is weer een extra tussenschakel. Ik denk dat ik dan het beste toch maar een hoge kwaliteit S-Video naar scart kabel kan kopen.

• The_Doman
  • Nu online
Verwijderd schreef op maandag 29 december 2008 @ 22:00:
@The_Doman: Het ligt misschien aan dat scart blokje, daar gaat die S-Video kabel in en die verbinding is niet meer 100%. Misschien is het met een nieuwe kabel beter maar dat heb ik nooit kunnen testen.
Inderdaad, sommige SCART verloop blokjes worden wel eens wat gammel.

Maar aangezien je TV toch ook een S-Video aansluiting aan de voorkant heeft kun je hiermee natuurlijk prima testen dacht ik zo. :)
Dan kan je later dus een betere kwaliteit SCART verloop blokje halen

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-01 06:54

Wiethoofd

Broadcast TOM

[Kabels] Welke kabel moet ik hebben zou je even door kunnen nemen, daar staat per aansluiting wat je nodig hebt, wat het doorgeeft en welke je dus het beste kunt kiezen.

Volg me op Twitter/X & Bluesky

Verwijderd

Topicstarter
@Wiethoofd, dat topic mist enige uitleg over RGB over scart. Het geeft eigenlijk alleen maar hetzelfde opsomlijstje en of er wel / geen audio over gaat.

@The_Doman, Ik blijf die S-Video niet "heel" mooi vinden. Het is misschien wel acceptabel, maar het signaal dat via mijn digitale ontvanger via scart binnenkomt is gewoon veel mooier. Misschien dat de S-Video kabel al niet zo goed is.

• mieJas
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

ShittyOldMan schreef op maandag 29 december 2008 @ 21:12:
[...]

Correct. Echter wordt met 'component' 99 van de 100 keer YPbPr bedoeld. (YCbCr is de digitale variant)
Het lijkt me toch dat deze TV met RGB op composite mikt. De gele kabel, dus.

Yes, but no.

• The_Doman
  • Nu online
Verwijderd schreef op dinsdag 30 december 2008 @ 08:09:
@The_Doman, Ik blijf die S-Video niet "heel" mooi vinden. Het is misschien wel acceptabel, maar het signaal dat via mijn digitale ontvanger via scart binnenkomt is gewoon veel mooier. Misschien dat de S-Video kabel al niet zo goed is.
Je digitale ontvanger zal via SCART RGB gebruiken wat gewoon beter is dan S-Video, dus dat klopt wel.
Het kan natuurlijk ook zijn dat de verwerking van het videosignaal bij de digitale ontvanger beter dan die van dat TVIX kastje?
Het blijft gewoon jammer dat de meeste van deze standalone kastjes geen RGB video uit optie hebben. Ik heb me daar altijd zeer over verbaasd.

Misshien interessant, ik heb de verschillende SCART signaaltypes een tijdje geleden ook nog met elkaar vergeleken:

Ziggo-Gebruikers Forum: Tegenvallende beeldkwaliteit SCART 2

[ Voor 5% gewijzigd door The_Doman op 30-12-2008 10:48 ]

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:48
mieJas schreef op dinsdag 30 december 2008 @ 08:51:
[...]

Het lijkt me toch dat deze TV met RGB op composite mikt. De gele kabel, dus.
Het ging om de uitgang van dat tivx kastje, dat is YPbPr. Maar grote kans dat er via scart ook gewoon RGB uit komt. Composite (gele kabel) is weer wat anders en heeft hier verder weinig mee te maken.

Mijn Home Cinema in aanbouw

Pagina: 1