RGB versus Component versus HDMI

Pagina: 1
Acties:
  • 6.804 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-02 20:13
het volgende dilemma. Gisteren een mooie Lg 32 lc 25 R lcd gekocht samen met een paar goede component kabels. Thuis aangekomen blijkt echter dat mijn dvd speler, de harman kardon dvd 20 (van toch € 600 nieuw) geen component uitgangen heeft. Dat viel dus even goed tegen. Nu heb ik op google eens goed rondgekeken en diverse artikelen gelezen maar ik kom er niet goed uit.

1. je schijnt een scart naar component kabel te kunnen gebruiken > probleem opgelost ?
2. nee want een andere site zegt weer dat dit niet kan werken, je moet er een converter tussen zetten

vraag > wie weet hoe dit werkelijk is ?

3. stel dat ik dus niet verder kan dan scart RGB is het dan de moeite waard om een andere speler te kopen die wel component ondersteund ?

vraag > in hoeverre is Component beter dan RGB. Je mag er van uit gaan dat het vergelijk met gelijkwaardige spelers en kabels gemaakt kan worden

4. de volgende stap is natuurlijk een dvd speler met een HDMI uitgang.

vraag > in hoeverre heb ik hier wat aan? gaat dat kwalitatief echt nog weer een stuk verder ?

reviews heb ik al gelezen. Iedereen roept natuurlijk hoe nieuwer hoe beter. Maar wat zijn de praktijk ervaringen ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 53287

Scart naar component kabels bestaan wel, maar daar heb je geen kwaliteits winst mee
(er blijft hetzelfde signaal overheen gaan, maar dan met andere stekkers aan het uiteinde)

Of je moet een scartaansluiting op je dvd hebben die progressive scan heeft.

Het zelfde is met component vs hdmi....
Alleen de kabel is anders, het signaal hetzelfde...

hdmi heeft alleen nut als de bron van het signaal daadwerkelijk HD signaal afgeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
maar als ik je dus goed begrijp is het rgb scart signaal dus gelijk aan y/p/b ? Als dat zo is zie ik nog wel een voordeel van scart > comp simpelweg omdat je dan gescheiden volledig afgeschermde kabels kan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-05 23:13

job

Nee, rgb is zeker niet gelijk aan y/p/b.

De scart is niets meer en minder dan de soort aansluiting.
Het signaal wat over die rgb kabel gaat kan verschillen...

Pak de handleiding van je dvd-speler erbij om te zien wat hij over de scart naar buiten kan sturen.
Vaak zit je met een scart vast aan: composiet, y/c (s-video) en rgb.
Als je geluk hebt kan je dvd-speler ook y/p/b eruit gooien.. even lezen dus :)

[ Voor 26% gewijzigd door job op 04-11-2006 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeD2k2
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01-06 20:56
Anoniem: 53287 schreef op zaterdag 04 november 2006 @ 17:29:
Het zelfde is met component vs hdmi....
Alleen de kabel is anders, het signaal hetzelfde...
Waar haal je die informatie vandaan? HDMI is een digitaal aansluitsysteem voor zowel video als audio. Het videosignaal is gelijk aan dat dat uit een DVI uitgang komt maar kan HDPC gecodeerd zijn.
Het signaal over component aansluitingen is analoog. Echter heeft het systeem wel genoeg bandbreedte om er High-Defenition signalen over te verzenden (die door de TV geaccepteerd worden)
hdmi heeft alleen nut als de bron van het signaal daadwerkelijk HD signaal afgeeft.
Wat beter is, hangt af van je TV en/of DVD-speler. In theorie zou HDMI natuurlijk beter zijn aangezien het signaal dan niet analoog gemaakt hoeft te worden, maar je TV heeft geen resolutie van 720x576 (de resolutie van beeldmateriaal op DVD's), dus er moet wat aan het signaal gedaan worden. Nu kan het zo zijn dat de TV niet goed met een digitaal 720p/1080i (upscaled) signaal om kan gaan , maar wel goed met een analoog 576p/i signaal. In dat laatste geval zal het beeld er bij het gebruik van een component kabel het beste uit zien.

Over component wordt meestal een YPbPr signaal verzonden. Dit is een andere codering dan RGB (Red-Green-Blue). Ook nu hangt het van je TV en/of DVD speler af wat een beter resultaat geeft. De meeste TV's ondersteunen nog geen HD signalen over SCART (terwijl het in theorie kan), maar hier heb je bij het gebruik van DVD geen last van aangezien het geen HD signaal is...

Only Irish coffee provides in a single glass all four essential food groups: alcohol, caffeine, sugar, and fat. - Alex Levine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

DeeD2k2 schreef op zaterdag 04 november 2006 @ 19:56:
[...]
Waar haal je die informatie vandaan?
Is mij verteld:

Anoniem: 85494 in "standalone receiver/dvd vs htpc"

Om deze post nuttig te maken: Ik heb je handleiding opgezocht, en je dvdspeler ondersteund geen progressive signaal over scart helaas

https://www.hci-services....DVD%2020%20Dutch%20om.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
nee dat klopt. de scart uitgang kan max direct rgb aan. Echter hoe zit het dan met die scart (rgb) naar component kabels ? de plaatselijk winkelier zegt doodleuk dat het dan gewoon gaat werken. terwijl ik in dit forum http://forum.ecoustics.com/bbs/messages/5/7164.html lees dat er een converter nodig is.

Kan je dus stellen dat op een normale scart uitgang (zoals in mijn speler) max rgb uitgestuurd wordt en dat y/p/b gewoon heel anders is ? en begrijp ik uit jou antwoord dat als je progressive scan hebt het scart rgb signaal wel voldoet ?

en wat is de winst die ik kan halen als ik een speler koop (ook een HK die het com uit heeft) ?

[ Voor 8% gewijzigd door Ray op 04-11-2006 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Happy2000
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
die rgb > component kabels zijn er voor dat sommige apparaten component over scart kunnen sturen, heb je geen mogelijkheid om component over scart te sturen werkt het niet!. Dus als je in het menu van je dvd speler geen componet kunt instellen kun je het vergeten.

En als je een converter gaat gebruiken zal het geen wezelijk verschil opleveren, of je scart ingang van de tv zal wel echt slecht moeten zijn.

RGB > component of component > rgb converter zal geen kwaliteits verlies geven maar ook geen kwaliteit winst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
okz dat is duidelijk maar is component nu echt beter dan RGB ? en is HDMI nou echt weer beter dan component ?

de beperking blijft voor mijn gevoel altijd de opname. Die zijn vaak zelfs niet eens breedbeeld of hi res. Heb net Riddick weer eens gekeken en dat zag er echt totaal strak uit. Maar goed kan het beter ?? dat is dus de vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParkOverall
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:32
Component wordt gemaakt uit RGB en is derhalve niet beter: RGB is het signaal waarmee de kleuren-televisie buis wordt aangestuurd; beter kan niet. HDMI is digitaal, dus de kwaliteit ligt vast; het is op een bepaald niveau of het is er niet. Component is analoog, dus bijvoorbeeld afhankelijk van de lengte van de kabel; HDMI is beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ParkOverall schreef op zondag 05 november 2006 @ 00:01:
Component wordt gemaakt uit RGB en is derhalve niet beter: RGB is het signaal waarmee de kleuren-televisie buis wordt aangestuurd; beter kan niet. HDMI is digitaal, dus de kwaliteit ligt vast; het is op een bepaald niveau of het is er niet. Component is analoog, dus bijvoorbeeld afhankelijk van de lengte van de kabel; HDMI is beter.
Niet dat ik alles weet, maar component is wel degelijk beter dan rgb over scart

component is namelijk progressive scan, dat houd in dat er horizontaal meer beeldlijnen zijn.
daardoor heb je een veel beter gedetaileerd beeld dan met interlaced...

De lengte van de kabel daar geloof ik niet in.... op zo'n afstand merk je geen verschil.

Ben je tevreden met je beeldkwaliteit? Houd je dvdspeler dan gewoon... de dvd20 is gewoon een goeie dvdspeler...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slux
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
ParkOverall schreef op zondag 05 november 2006 @ 00:01:
Technisch is HDMI misschien beter maar in de praktijk niet helemaal vind ik als het om beeld kwalitijd gaat, component ziet er bij mij net iets beter uit dan HDMI iets meer kleur en zachter beeld.
rgb/scart ligt weer net iets onder component/hdmi hangt erg af van signaal wat tv aan kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
okz dus er zou een kleine winst moeten zijn van rgb <> component. Is het nu zo dan als ik een speler heb met progressive scan maar zonder component aansluitingen dat ik toch met een scart > component kabel kan werken ? dan zit ik namelijk te denken aan de HK dvd 25 of 30. Ik ga maandag ook maar eens bellen met harman consumer. Ik blijf het vreemd vinden dat de spelers de aansluitingen niet hebben. Ik heb diverse andere, veel simpelere en goedkopere, speler gehad die het standaard hadden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:29

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Anoniem: 53287 schreef op zondag 05 november 2006 @ 04:26:
[...]
component is namelijk progressive scan, dat houd in dat er horizontaal meer beeldlijnen zijn. daardoor heb je een veel beter gedetaileerd beeld dan met interlaced...
Component kan progessive zijn, maar is dit niet per definitie. Er zit geen verschil in horizontale lijnen tussen progressive en interlaced, het aantal beeldlijnen is identiek.

Het grote verschil is echter dat component een frame in één keer plaatst op het scherm, terwijl interlaced dit weergeeft door het verdelen van het frame in twee 'fields'. Het ene field bestaat uit de even beeldlijnen, en het andere field bestaat uit de oneven beeldlijnen. Een field is dus een half plaatje van een beeldframe.

Uitgaande van een framerate van bv. 30 fps (interlaced), dan worden de fields met 60 fps weergegeven, wat resulteert in 30 complete frames per seconde. Aangezien de framerate van de fields (in dit voorbeeld) 60 fps is, resulteert dit in een vloeiender beeld dan progressive. Interlaced wordt mede hierdoor ook aangeraden voor beelden met snelle bewegingen zoals bv. sport. Progressive wordt over het algemeen aangeraden voor 'rustiger' beelden.

Zie hier voor een mooie uitleg, inclusief afbeeldingen.
StuiTeR schreef op zondag 05 november 2006 @ 11:02:
Is het nu zo dan als ik een speler heb met progressive scan maar zonder component aansluitingen dat ik toch met een scart > component kabel kan werken ?
Mits de speler een component signaal via zijn scart aansluiting kan sturen.

[ Voor 11% gewijzigd door Question Mark op 05-11-2006 11:14 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
okz ik ben er in zo ver uit dat ik weet welke speler ik zou moeten hebben. (hk dvd 25, heeft component uit) Alleen staat daar nu in de gebruiksaanwijzing dat progressive scan alleen werkt met ntsc beeldformaat.. dat snap ik dus weer niet. Is dat normaal ? https://www.hci-services....anual/DVD25%20Holland.pdf

ik bedoel is er dus ook in het component signaal onderling weer verschil tussen interlaced component > pal en progressive > ntsc ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 31-05 11:50
Even het technische verschil tussen RGB en YPrPb.
RGB is gewoon qua signalen vergelijkbaar met VGA signalen (alleen dan wat lagere frequenties en de sync zit bij groen in)
Oftewel het signaal voor elke kleur gaat over 1 ader-paar en bij groen zit er ook nog wat extra voor de synchronisatie.

YPrPb (soms ook wel YCrCb genoemd, is technisch een klein beetje anders) geeft het signaal op een iets complexere manier door.
Y = grijswaarde en hier zit ook de sync bij in.
De grijswaarde kun je vrij eenvoudig berekenen uit de RGB informatie en is iets als xR + yG + zB. Die formule is wel online te vinden (zijn trouwens 2 versies van)
Electrisch gaat er over alle 3 de aderparen een 1Vpp signaal, maar voor de Y is dat 0-1V en de andere 2 is -0.5 - 0.5V
Aangezien je weet hoe Y is samengesteld hoef je alleen maar Y-B en Y-R door te geven en dan kun je R,G en B berekenen.
Die Pb en Pr zijn dus precies dat.
Het voordeel hiervan is dat eventuele ruis die optreed tijdens de transmissie over de kabels niet echt opvalt omdat het hooguit een klein beetje een kleurverschuiving zal veroorzaken en daar zijn wij minder gevoelig voor.

Kortom theoretisch zou er geen verschil moeten zitten tussen RGB en YPbPr, maar in de praktijk is het vooral over langere afstanden beter om YPrPb te gebruiken.
Daarnaast speelt dan ook nog mee of je progressive kunt gebruiken of niet. Indien mogelijk zou ik dat altijd gebruiken. Dan hoeft er niet meer gedeinterlaced te worden.
Mijn Cyberhome DVD-speler kan wel progressive RGB weergeven en mijn beamer kan dat ook verwerken, dus ik heb ook in progressive mode beide signalen kunnen vergelijken en mijn keus is zeker wel YPrPb (gebruik hier relatief goedkope kabel van 10meter)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Laatst online: 17:29

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

StuiTeR schreef op zondag 05 november 2006 @ 11:27:
ik bedoel is er dus ook in het component signaal onderling weer verschil tussen interlaced component > pal en progressive > ntsc ?
Kort antwoord: Ja. Bij de reguliere PAL DVD's zal deze speler dus geen progressive output doen via zijn component aansluitingen.

Een kleine opmerking nog: elke LCD tv geeft het beeld sowieso progressive weer. De tv converteerd dan zelf al interlaced naar progressive (middels de-interlacing).

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Question Mark schreef op zondag 05 november 2006 @ 11:06:
[...]

Uitgaande van een framerate van bv. 30 fps (interlaced), dan worden de fields met 60 fps weergegeven, wat resulteert in 30 complete frames per seconde. Aangezien de framerate van de fields (in dit voorbeeld) 60 fps is, resulteert dit in een vloeiender beeld dan progressive. Interlaced wordt mede hierdoor ook aangeraden voor beelden met snelle bewegingen zoals bv. sport. Progressive wordt over het algemeen aangeraden voor 'rustiger' beelden.

[...]
Het grote probleem met interlaced is dat je voor weergevers met een vast aantal pixels en vaak ook meer pixels dan beeldlijnen in het signaal (dus LCD/plasma TV of LCD/DLP beamer) dat je het signaal moet deinterlacen. Dit is een erg complexe handeling en niet elke TV/Beamer heeft een chip in zich die dat ook echt goed kan. (zeg maar rustig vrijwel geen een behalve de echt dure aparaten)
Op de DVD staat heel vaak (niet altijd, maar met koopfilms in minstens 9 van de 10 gevallen wel) het materiaal al wel in progressive vorm op de DVD. Dus waarom dan niet die progressive vorm gebruiken. Als je het in interlaced vorm naar de TV stuurt en die kan het niet helemaal lekker deinterlacen, dan krijg je dus dat je kam-effecten krijgt, of dat dingen wat wazig worden. Dit is dus niet echt nodig en zelfs in sommige gevallen onwenselijk.

Met een TV of projector met een beeldbuis speelt dit allemaal niet, omdat je daar geen vaste plek hebt waarop de pixels moeten verschijnen en dus prima een interlaced signaal weergegeven kan worden.
Op een digitale TV of projector met 576 vertikale pixels kun je ook prima (PAL) interlaced beeld weergeven en dan zou je voor sport enzo ook best interlaced willen kijken. (voor NTSC is dat 480 beeldlijnen)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
Question Mark schreef op zondag 05 november 2006 @ 11:39:
[...]
Kort antwoord: Ja. Bij de reguliere PAL DVD's zal deze speler dus geen progressive output doen via zijn component aansluitingen.

Een kleine opmerking nog: elke LCD tv geeft het beeld sowieso progressive weer. De tv converteerd dan zelf al interlaced naar progressive (middels de-interlacing).
aarghh, dus opzich zou deze speler voldoende moeten zijn. alleen de tv moet meer rekenwerk doen. Ik wil namelijk graag in deze serie blijven. Er is ook wel een 22 en een 23 maar dat zijn klein koektrommels die volgens de specs wel beter zijn (en ook in de handleiding zeggen progressive pal en ntsc te hebben) maar ik vertrouw er niet zo op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

StuiTeR schreef op zondag 05 november 2006 @ 11:27:
okz ik ben er in zo ver uit dat ik weet welke speler ik zou moeten hebben. (hk dvd 25, heeft component uit) Alleen staat daar nu in de gebruiksaanwijzing dat progressive scan alleen werkt met ntsc beeldformaat.. dat snap ik dus weer niet. Is dat normaal ? https://www.hci-services....anual/DVD25%20Holland.pdf

Zelf heb ik de h/k dvd 2550s, dat is de zilvere uitvoering van de dvd 25 die jij wil kopen.
Het klopt dat deze standaard alleen op ntsc progressive heeft.
Dit is alleen softwarematig.. en het is met een zelf uit te voeren update te verhelpen zodat je ook pal progressive hebt. (firmware downloaden / op cd branden / in de dvdspeler stoppen / dvdspeler overnieuw opstarten / wachten .. klaar )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
Anoniem: 53287 schreef op zondag 05 november 2006 @ 19:13:
[...]

Zelf heb ik de h/k dvd 2550s, dat is de zilvere uitvoering van de dvd 25 die jij wil kopen.
Het klopt dat deze standaard alleen op ntsc progressive heeft.
Dit is alleen softwarematig.. en het is met een zelf uit te voeren update te verhelpen zodat je ook pal progressive hebt. (firmware downloaden / op cd branden / in de dvdspeler stoppen / dvdspeler overnieuw opstarten / wachten .. klaar )
hee dat zou helemaal te gek zijn. Ik was al in twijfel over de 23 maar die spreekt me totaal niet aan.

Hoe is jou ervaring met de 25 ? werkt het goed na die update en kon je dat verschil werkelijk merken ?
hoe gaat de 25 om met dvd-r ? de 20 is daar erg moeilijk mee helaas

[ Voor 4% gewijzigd door Ray op 05-11-2006 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 87302

StuiTeR schreef op zaterdag 04 november 2006 @ 17:17:
het volgende dilemma: mijn dvd speler, de harman kardon dvd 20 (van toch € 600 nieuw) geen component uitgangen heeft.
oplossing: koop de cheapest player die component heeft, heb ik ook gedaan. Geeft perfect beeld!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Anoniem: 87302 schreef op maandag 06 november 2006 @ 15:53:
[...]

oplossing: koop de cheapest player die component heeft, heb ik ook gedaan. Geeft perfect beeld!
Het voordeel van die goedkope spelers is ook nog dat ze vrijwel alle schijfjes slikken en dat doen de merkspelers vaak niet.
Nadeel is uiteraard dat dat goedkope spul wel op zal vallen tussen de rest van de componenten als je een DVD-speler hebt van 600 euro.

Maar zijn er geen spelers met DVI/HDMI in de gewenste prijsklasse? Dat is namelijk nog net even beter dan componentenvideo (mits de kabel niet te veel verliezen geeft, want dan is het erg vervelend kijken met digitale storingen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

er zullen vast goedkope spelers zijn die goed beeld geven....
maar echt niet elke el sheapo player met component is goed

mijn ervaring met de dvd25 van h/k is gewoon goed
geeft super goed beeld op component bij mijn LCD tv (phillips 32")

ook heb ik nog niet 1 gebrande cd/dvd gehad welke hij niet pakte.
en hij speelt ook mp3 cd's ..
TD-er schreef op maandag 06 november 2006 @ 15:59:
[...]

Maar zijn er geen spelers met DVI/HDMI in de gewenste prijsklasse? Dat is namelijk nog net even beter dan componentenvideo (mits de kabel niet te veel verliezen geeft, want dan is het erg vervelend kijken met digitale storingen)
Mijn ervaring met hdmi is super ... als je je LCD bijv. gebruikt voor pc-applicaties of echt hd-opnames
Voor gewone DVD's gaat mijn voorkeur uit naar component.. het beeld is ietsjes (heel ietsjes) waziger, maar wel veel zachter en mooier om naar te kijken.

Als ik DVD's kijk via HDMI dan is het beeld gewoon te scherp, waardoor het niet lekker kijkt.

[ Voor 51% gewijzigd door Anoniem: 53287 op 06-11-2006 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
even een update.

Ik heb vandaag geruime tijd met de technische dienst van HK gesproken. Bottemline was eigenlijk houdt gewoon je eigen speler. Volgens HK zelf:

RGB is nog steeds de beste en meest beproefde standaard
Component / progressive, is leuk maar geeft slechts in enkele gevallen voordeel
HDMI, niet aan beginnen in dit stadium, er zijn nog te veel software verschillen waardoor je ongewenste bij reacties kan krijgen.

Ik was behoorlijk verbaasd het te horen. Normaal verwacht je koop het nieuwste want dat is het beste...bla bla verhaal. Dit was dat toch zeker niet. Zoals hij zelf zij 'ik ben technicus, geen verkoper, wij doen de research etc.....'

waarom alles nu zo goedkoop is ? nou het gaat puur om de chipset aansturing en die kosten tegenwoordig niets meer. Dat klonk wel weer logisch

Tja ik zit toch wel over de 25/30 te denken was het alleen maar voor de media compabiliteit maar van de nieuwe serie blijf ik voorlopig dus mooi af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Ik ben het deels met die man van HK. eens.
Voor korte afstanden en goede kabel zul je niet echt veel voordeel halen met component tov. RGB... mits je het bij interlaced materiaal houd.
Zodra je progressive zou kunnen gebruiken zou ik dat zeker wel doen, want vrijwel alle speelfilms op DVD hebben de film in een progressive formaat op de schijf staan. Dan is het dus zonde dat je dat eerst door de speler laat interlacen (wil trouwens niet altijd zeggen dat je dan ook een echt interlaced beeld krijgt) en dan door de TV laat deinterlacen.
Indien je speler het signaal vanaf de DVD op zo'n manier afspeelt dat je geen ingewikkelde stappen hoeft te nemen om weer progressive te krijgen (wat je TV dus nodig heeft om het te kunnen weergeven) dan heeft progressive niet echt een voordeel meer, tenzij het deinterlace-circuit in de TV de boel weer weet te verzieken. :)

* TD-er is van mening dat ze met de invoering van de DVD al van dat interlaced af hadden moeten stappen en zeker met HDTV niet nog een interlaced mode hadden moeten invoeren (1080i) Geeft alleen maar problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredmanders
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-04 11:24
Even dit topic weer leven inblazen:
Heb thuis een beamer die ik altijd had aangesloten met een s-video kabel. Met mijn nieuwe GeForce 7600GT kan ik de "HDTV out" gebruiken. Dan sluit ik het volgende kabeltje aan op mijn videokaart's "HDTV out":
Afbeeldingslocatie: http://img400.imageshack.us/img400/945/rcacabledz0.jpg
(Let niet op mijn MSPaint skills)
Vanaf daar kan ik een RGB signaal of een YPbPr signaal doorgeven richting mijn beamer.
Vraag uno: Is de kabel voor beide signalen dezelfde, alleen het transport over de kabel afhankelijk van de instelling?
Hieronder een plaatje van mijn VGA aansluiting op de beamer, zoals te zien is slikt hij RGB of YPbPr.
Afbeeldingslocatie: http://img379.imageshack.us/img379/7576/beameringang1fu7.jpg
Liever sluit ik de YPbPr aan, omdat ik het gevoel heb dat die wat hogere kwaliteit biedt. Maar de aansluiting op de beamer wordt wel RGB input genoemd. Vraag duo: Als de beamer van plan is het uiteindelijk weer terug te vormen naar RGB, zal ik hem dan die moeite sparen en een RGB kabel trekken? Het is wel over meer dan 5 meter..

Natuurlijk ben ik ook realist en weet niet iedereen is idealist, de meesten zijn zelfs egoist, maar stel je eens op als altruist, je hebt geen idee wat je mist..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
YPrPb is beter wanneer je niet een optimale kabel hebt, of een iets langere kabel.
Mocht je losse kabels gaan gebruiken, gebruik dan de beste kabel voor het Y-signaal. (de groen-aansluiting)

Verder kun je gewoon dezelfde kabel en pin-bezetting gebruiken, dus ik zou zeggen test gewoon in beide instellingen (RGB component en YPrPb)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 17maart
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 02-02-2022
Beste Allemaal,
Ik heb een Full HD LCD tv aangeschaft. Deze wordt zaterdag bezorgd!

Nu heeft mijn man vast een componenten kabeltje meegebracht om de DVD speler er op aan te sluiten. (Deze heeft helaas nog geen HDMI uitgang en we wachten nog even met een nieuwe DVD-speler tot het duidelijk is of het HD-DVD of BluRay wordt.

Dat kabeltje is van het merk JVC en kostte 9,50 (1,5m). Kan dat wel iets zijn voor dat bedrag?
Op diverse sites zag ik kabels vanaf 17,95 via 32,95 en zelf van 75,- of nog meer voor een componentenkabel van 1,5m.

Hoeveel kwaliteitsverschil is er te verwachten? Zal ik deze maar ruilen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParkOverall
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:32
Kabels zijn over het algemeen belachelijk duur, geen idee waarom, wordt veel ge-hyped. De kabel zal waarschijnlijk goed voldoen: er worden weinig specifieke eisen aan gesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
ParkOverall schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 19:49:
Kabels zijn over het algemeen belachelijk duur, geen idee waarom, wordt veel ge-hyped. De kabel zal waarschijnlijk goed voldoen: er worden weinig specifieke eisen aan gesteld.
dat ben ik zeker niet met je eens. Er is wel degelijk een behoorlijk verschil. Je moet alleen kijken wat je waar op aansluit. Ik heb hier stroomkabel van € 1800,-- stuk. Die zet ik dus niet op mijn lcd van € 800,-- maar wel op mijn eindversterker van € 18.000,-- Wat ik zeggen wil als je een goede full hd tv hebt van rond de € 2000,-- dan geeft goede aansturing zeker winst. Een goede merk kabel van monster is hier dus zeker op zijn plaats en kost ook wel zo'n € 150,-- zeker als je er ook een goede speler voor hebt zitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 17maart
StuiTeR schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 22:10:
[...]

dat ben ik zeker niet met je eens. Er is wel degelijk een behoorlijk verschil. Je moet alleen kijken wat je waar op aansluit. Ik heb hier stroomkabel van € 1800,-- stuk. Die zet ik dus niet op mijn lcd van € 800,-- maar wel op mijn eindversterker van € 18.000,-- Wat ik zeggen wil als je een goede full hd tv hebt van rond de € 2000,-- dan geeft goede aansturing zeker winst. Een goede merk kabel van monster is hier dus zeker op zijn plaats en kost ook wel zo'n € 150,-- zeker als je er ook een goede speler voor hebt zitten
De TV is er inderdaad een van rond de 2000euro. De DVDspeler is er een van Samsung van vorig jaar de HR720. Volgens de handleiding geeft die op de Componentuitgang x 1 (Y: 1,0Vp-p, Pb: 0,70Vp-p, Pr: 0,70Vp-p bij 75Ω belasting). Zou een profigold PGV332 ook voldoen. Die kost ongeveer 35 euro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
die profigold heb je geloof ik ook in 3 series (forgive me if i'm wrong) ik zou daar dan wel de beste van kiezen of een instap monster kabel. Maar in ieder geval niet dat flostouwtje van 7 euri :)

oja en als je dan toch bezig bent koop er ook een ander netsnoer voor. Iets rond de 25 to 40 euro of maak hem zelf van belden kabel (12 euro de meter) en een paar goede stekkers. De winst die je daar mee haalt is zeker net zo groot als een goede component kabel. Wil je het helemaal afmaken zet er dan een shuntfilter voor in het stekkerblok (audioprism 25/35 euro)

neem natuurlijk een een goed skekkerblok! op hifi.nl worden ze regelmatig aangeboden met een belden kabel voor rond de 55 euro. dit geeft je echt winst en het blijft betaalbaar

[ Voor 61% gewijzigd door Ray op 07-11-2006 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
StuiTeR schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 22:33:
die profigold heb je geloof ik ook in 3 series (forgive me if i'm wrong) ik zou daar dan wel de beste van kiezen of een instap monster kabel. Maar in ieder geval niet dat flostouwtje van 7 euri :)

oja en als je dan toch bezig bent koop er ook een ander netsnoer voor. Iets rond de 25 to 40 euro of maak hem zelf van belden kabel (12 euro de meter) en een paar goede stekkers. De winst die je daar mee haalt is zeker net zo groot als een goede component kabel. Wil je het helemaal afmaken zet er dan een shuntfilter voor in het stekkerblok (audioprism 25/35 euro)

neem natuurlijk een een goed skekkerblok! op hifi.nl worden ze regelmatig aangeboden met een belden kabel voor rond de 55 euro. dit geeft je echt winst en het blijft betaalbaar
Hmm het lijkt me handig om even stapje voor stapje te gaan, in plaats van met wat merken en prijzen/meter te gooien. (tenzij je geld te veel hebt natuurlijk en na afloop niet echt wilt weten wat nu het verschil maakte, we zitten hier op een tech-forum, dus in eerste instantie toch wel om ook te weten waarvoor je het doet)
Een aantal zaken die je hier noemt vallen namelijk zelfs op HTforum.nl onder de noemer "geloven", zoals dure stroomkabels.

Er wordt hier al aangegeven dat het analoge pad namelijk maar tijdelijk zal zijn en dan hebben dure stroomkabels dus niet echt veel winst.

Eerst maar even stapje voor stapje de dingen bij langs lopen.
De componenten-video-kabel:
Dit is een kabel van <10 euro. Nu kun je dus erge mazzel hebben en dat je dus een goede kabel in huis hebt, maar voor dat bedrag zal het in de praktijk waarschijnlijk niet echt topkwaliteit zijn.
Hier is op zich best wel wat winst te halen, maar ook voor de verkoper, dus ga niet blind staren op vergulde stekkertjes of duur klinkende namen en luxe ogende verpakkingen.
Kenmerk van een goede video-kabel: Relatief dik draad, degelijke tulpstekkers met het liefst een metalen kap. Wat je wilt is namelijk een zo goed mogelijke isolator tussen beide aders in de kabel en dat de mantel dik is en de kern relatief klein qua diameter en 75Ohm impedantie.
Bij goede kabels staat dat laatste wel ergens op de verpakking en de rest geeft aan dat je met een dunne, erg flexibele kabel gewoon niet goed zit.
Je kunt natuurlijk 3 losse kabels kopen, of een setje. Maakt voor de kwaliteit niet uit, maar wel in de prijs. Nadeel van losse kabels is dat je geen kleurtjes op de stekkers hebt.

Neem de kabels zo kort mogelijk, maar zorg wel dat ze niet in een scherpe hoek lopen en dat er vrijwel geen stroomkabels in de buurt lopen.

Met een beetje zoeken kun je hiermee voor 20 a 30 euro klaar zijn.

Als je een hele langzame golfbeweging over het beeld ziet gaan, of je hoort een brom als je de audiokabels dicht bij de voedingskabels houd, zou je kunnen overwegen om een netsnoer met een isolerende mantel te nemen. Vanaf zo'n 2 euro/meter. (zelf stekkers monteren) Ik neem maar even aan dat je het netsnoer hier relatief simpel kunt vervangen.

Mocht je een goed stekkerblok willen aanschaffen, met bijvoorbeeld een overspanningsbeveiliging (veilig idee bij dure apparatuur), let er dan wel op dat die dingen geen zin hebben als je dat hele stekkerblok in een niet-geaard stopcontact steekt.
Zowiezo moet je altijd een beetje opletten met aarding en aardlussen bij HiFi en video apparatuur.
Indien je schokken krijgt van de TV en de antenne-kabel, dan kan het handig zijn hier een filter tussen te zetten. (8 - 25 euro)

Maar doe de dingen dus stap-voor-stap, want anders weet je niet waarvoor je iets aanpast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 17maart
StuiTer: Bedankt voor al je tips. Ik ga maar weer verder op onderzoek uit. Geld is nu wel ff op. Dus eerst maar een maand mbv van het JVC-kabeltje aansluiten en dan volgende maand de betere kabel.

Ik dacht altijd dat electrische stroom in NL gewoon 220volt was. Maar het blijkt dus ook uit te maken via welk snoer je aansluit. Hoe komt dat dan? En adviseer je een ander netsnoer voor de TV of voor de DVD-recorder? (alletwee natuurlijk..)

De man van de winkel waar we de TV hebben gekocht, wilde ons een super stekkerdoos verkopen die zou er voor zorgen dat er geen 'vuile' stroom door zou komen en nog een heleboel wat ik niet helemaal kon volgen. Hij had 3 varianten in prijs oplopend van weet ik niet meer tot 300 euro. Leek ons wat overdreven. Het ding moest wel aangesloten worden op een geaard stopcontact. En zou ook blikseminslag voorkomen in de aangesloten apparatuur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 17maart
TD-er: Jij ook van harte bedankt voor de hele duidelijke uitleg. We hebben wel het geluk dat er vlak achter de kast met DVD en TV apparatuur een geaard stopcontact zit. (Vroeger was daar de keuken).

Op de verpakking van de JVC kabel staat helemaal niks. Alleen op de achterkant:
Component video cable
3 x RCA - 3 x RCA

De stekkertjes zijn wel van metaal. Het draad ziet er erg soepel uit. Maar ik heb hem nog niet uit de verpakking gehaald. Want ik wil hem denk ik toch maar gaan ruilen.

En dan als alles is aangesloten zaterdag zullen we jouw checklist eens langs gaan lopen. En wanneer nodig de stroomkabels vervangen. Kun je ook gewoon wat alluminiumfolie om de stroomkabels vouwen als tijdelijke oplossing?

Zo'n betere verdeeldoos lijkt me toch ook wel slim. En dan vooral een waar een schakelaartje op zit. Dan kan 'snachts in een keer het hele hoekje uitgezet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Puur als test om te kijken of isolatie zin heeft kun je inderdaad wel iets van metaal eromheen vouwen, maar makkelijker is gewoon om de 220V kabel even weg te houden bij de signaal kabels en te kijken of eventuele storingen dan minder worden.
Het grote verschil tussen de goedkope en duurdere stroomkabels is met name dat die kabels minder storingen oppikken of uitzenden en verder dat de spanning minder beinvloed wordt door de belasting die je apparaat trekt. Bijvoorbeeld wanneer je versterker een flinke bass partij weergeeft, dan trekt 'ie meer uit het stopcontact dan bij hogere tonen. Tot zover het theoretische praatje... In de praktijk is de voeding in je apparaat eerder de beperkende factor dan de kabel die in het stopcontact steekt.
De DVD-speler trekt vrij weinig, dus daarbij zal een andere stekker niet echt veel uitmaken en vaak is die niet eens los te vervangen.

Dat "3 x RCA - 3 x RCA" wat op de verpakking staat wil gewoon zeggen dat er aan beide kanten 3 tulp-stekkers zitten.

Kijk trouwens voordat je die kabel wilt terugbrengen in die winkel wel even of de normale verkoopprijs normaal ook 10 euro is. Zou best kunnen dat je zeg maar een 30-euro-kabel mee hebt gekregen voor 10 euro omdat je ook daar die TV gekocht hebt.

Het constant uit- en aanzetten van alle apparatuur is lang niet altijd zo'n goed idee.
Je hebt namelijk ook dingen die even nodig hebben om te werken. Denk hierbij aan digitale-kabel-decoder oid.
Verder kan het handig zijn om wel eens dingen op te kunnen nemen.
En bescherming tegen een bliksem-inslag is het niet, want daarvoor zul je toch echt alle stekkers eruit moeten halen. Hooguit een bescherming tegen inslag een blok verderop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
@TD, geloven houdt op bij verschil horen / zien. Maar goed dat is inderdaad een eindeloze discussie waarvan ik alleen kan zeggen kom een keer hier luisteren. Een goede stroomvoorziening is minimaal net zo belangrijk als goede componenten. Zelf gebruik ik een 5kva scheidingstrafo die ik gebalanceerd uit geschakeld heb. Geen last meer van dc troep en een perfecte scheiding. Daar achter vibex filtering en een powerblock. Dit is totaal overdone voor de situate van 17maart maar de tips die ik aangaf zijn zeker betaalbaar. Een stukje belden kost 10 euro de meter en redelijke stekkers hoeven ook niet super duur te zijn. MAW door een kleine inverstering kun je zeker winst halen. Proberen is weten zou ik zeggen. Duur is natuurlijk relatief dat snap ik ook. Er worden hier filters genoemd tot 400 euro, daar koop je best iets redelijks voor (monster bv) maar ik koop daar nog geen halve stroomkabel voor.
Bij goede apparatuur is het normaal dat je ook 10% tot 30% van de waarde aan bekabeling investeert. Je moet niets maar dan zul je nooit de max performance halen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slux
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
fredmanders schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 14:40:
Heb thuis een beamer die ik altijd had aangesloten met een s-video kabel. Met mijn nieuwe GeForce 7600GT kan ik de "HDTV out" gebruiken. Dan sluit ik het volgende kabeltje aan op mijn videokaart's "HDTV out":
kan je die als extra gebruiken als je dvi/vga al bezet zijn?
of moet je die juist gebruiken om naar je hdtv te gaan ipv dvi/vga?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredmanders
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-04 11:24
markmg schreef op woensdag 08 november 2006 @ 08:54:
[...]

kan je die als extra gebruiken als je dvi/vga al bezet zijn?
of moet je die juist gebruiken om naar je hdtv te gaan ipv dvi/vga?
Die kun je als extra gebruiken. Dat doe ik nu tenminste ook. 1x DVI gaat naar mijn Eizo monitor. 1x DVI gaat naar mijn Philips HDTV en 1x Component-Out gaat naar mijn Sharp HDBeamer. De Eizo is primair beeldscherm en de Philips en Sharp zijn clones van elkaar en respectievelijk beeldscherm 2 en 3.

Natuurlijk ben ik ook realist en weet niet iedereen is idealist, de meesten zijn zelfs egoist, maar stel je eens op als altruist, je hebt geen idee wat je mist..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 87302

StuiTeR schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 22:10:
[...]

Die kabel van 10 euro zal prima voldoen en heeft een betere prijs/kwaliteitsverhouding dan een eindversterker van 18K :)
Monster kabels zijn verschrikkelijk duur en worden alleen maar verkocht door de winkels omdat er zo een hoge marge op zit! Ga niet blind voor een merk. Zo zijn bijvoorbeeld 4 AAA batterijen van de Aldi 1 euro per setje beter dan 4 Duracell's van 5 euro, zou je ook niet zomaar zeggen!

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 87302 op 08-11-2006 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 31-05 22:47

FaceDown

Storende factor.

17maart schreef op woensdag 08 november 2006 @ 00:07:
StuiTer: Bedankt voor al je tips. Ik ga maar weer verder op onderzoek uit. Geld is nu wel ff op. Dus eerst maar een maand mbv van het JVC-kabeltje aansluiten en dan volgende maand de betere kabel.
[..]
Ik zou je willen aanraden: laat je niet gek maken door de 'freaks'. Iemand die een versterker van 15.000 euro thuis heeft staan zal je heel ander advies geven dan iemand die boxen van 100 euro per paar (2e hands) heeft staan en daar heel tevreden mee is (ik dus).
Ook ik stel bovengemiddelde eisen aan mijn beeld. Ik kijk zelf tv, DVD etc met een beamer op een zelfgemaakt scherm. Daar had ik ook een componentkabel voor nodig. Echter heb ik gekozen voor een kabel van zo'n 40 euro voor 10 meter, waar ik ook makkelijk 500 euro uit had kunnen geven. Ik vind het beeld echter nu perfect en ik weet zeker dat ik met een kabel van 100, 500 of 5000 euro geen verschil ga zien. Mocht dat wel zo zijn dan steek ik die extra honderden euro's liever in een betere beamer, want dat levert me veel meer winst op.
Naar mijn mening zijn kabels gewoon kabels. En dan snap ik dat een kabel van 3 euro niet hetzelfde is als een kabel van 50 euro, maar je kunt ook overdrijven. Mensen die kabels van honderden of duizenden euro's kopen zijn absoluut eerder uitzondering dan regel. Die mensen lijden aan de 'ziekte' audiofilie waardoor geluid voor hun perfect moet zijn, en dat kost de meeste van die mensen dan ook tienduizenden euro's. Ik dank de heer op mijn blote knieeen dat ik niet bij die groep hoor, en dat ik kan genieten van mijn thuisbioscoop (op groot scherm en echt dolby digital geluid) van nog geen 1500 euro. Van het geld dat ik dan nog over houd kan ik fijn mijn huis inrichten, er andere hobby;s op nahouden, m'n vriendin af en toe verwennen en nog es 1 of 2 keer per jaar op vakantie gaan. Maar zoals gezegd is dit allemaal zuiver mijn persoonlijke mening.

Samenvatting: De kabel die je nu hebt is hoogstwaarschijnlijk perfect. ;)

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 17maart
Ik denk dat ik ook meer de instelling van FaceDown heb. Ik houd wel van superstrak beeld en goed geluid. Maar ik vraag me af of mijn zintuigen goed genoeg zijn om het verschil te zien en te horen tussen een kabel van 30,- en een kabel van 130,-. Kabels van 300,- of meer zijn toch zowiezo boven budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 31-05 22:47

FaceDown

Storende factor.

17maart schreef op woensdag 08 november 2006 @ 11:07:
Ik denk dat ik ook meer de instelling van FaceDown heb. Ik houd wel van superstrak beeld en goed geluid. Maar ik vraag me af of mijn zintuigen goed genoeg zijn om het verschil te zien en te horen tussen een kabel van 30,- en een kabel van 130,-. Kabels van 300,- of meer zijn toch zowiezo boven budget.
Een relevante vraag is: Wil jij 2 dagen werken om een kabeltje te kunnen kopen waardoor je beeld marginaal verbetert (of misschien zelfs dat niet eens) zodat je dit alleen waar kunt nemen als je de zelfde tv's met verschillende kabeltjes naast elkaar ziet en als je eenmaal in de film op gaat helemaal niet meer? :)

Goed beeld is goed beeld. En als je storingen, vervormingen, rare schaduweffecten hebt, dan heb je geen goed beeld en dat kan aan de kabels liggen. Zo is het, naar mijn mening.

[ Voor 10% gewijzigd door FaceDown op 08-11-2006 16:40 ]

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik070
  • Laatst online: 16:09
Om even toe te voegen.

Heb zelf 15 meter component kabels van 1 of ander onbekend merk (HQproducts geloof ik).
Koste me 40 euro maar het beeld is naar mijn mening goed. Dit zou dan een goedkope kabel zijn.

Zoals Facedown aangeeft: waarschijnlijk zal je geen verschil zien als je eenmaal in de film zit.

De component kabel gebruik ik voor m'n DVD speler, ook heb ik nog een pc aangesloten via een DVI-HDMI kabel. Aangezien ik op mijn pc de meeste film heb kijk ik meer via de pc.
Laatst even een test gedaan met een DVD, 1 kopie in de pc en 1 in de DVD speler. Ik schrok toen ik zag hoe slecht het beeld vanaf de pc eigenlijk was. Terwijl ik normaal gesproken smullend naar het beeld wat vanaf me pc kwam zat te kijken. (calibratie van pc was blijkbaar niet goed opgeslagen, kleurtemp stond veel te hoog, hierna viel het verschil wel mee)

Dit heeft dan niet met de kabel te maken maar ik wil hiermee zeggen dat als je beeld gewoon in jouw ogen storingvrij en goed aankomt op je TV dat je het verschil tussen een perfecte en een goede kabel binnen 15 minuten vergeten bent (terwijl je er een paar dagen voor hebt gewerkt).

Doe eventueel een dubbel blindtest met meerdere kabels (als je daar tijd en zin in hebt) dan weet je echt of je het verschil ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
zoals al gezegd zijn kabels een eindeloze discussie. Toch blijf ik erbij als je 2000 voor een lcd uitgeeft waarvan je ook een 1000 euro variant hebt moet je niet zeuren over een iets duurdere kabel (die echt wel winst geeft), Je gaat een sport auto ook niet met stalen velgen rijden. Doet het prima maar met goede lichtmetalen heb je net dat stukje extra wegligging balans etc.
Sure de verschillen worden steeds kleiner en de prijzen steeds hoger, maar goed ieder zijn hobby. Overigens doe ik naast mijn hobby ook nog al die andere dingen die hierboven genoemd worden...geef mijn geld tegenwoordig uit aan audio en niet meer aan auto's :)

maar goed we raken behoorlijk oftopic. Ik zou het fijn vinden dat we weer terug gaan naar de vragen in mijn TS

[ Voor 8% gewijzigd door Ray op 08-11-2006 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 40471

ok, om maar weer even ontopic te gaan mn eigen ervaring :
Onlangs van mn philips 32PW9520 overgestapt naar Sony KDFE50A11 (50" 3LCD).
Voorheen een el-cheapo dvd spelertje, of gebruikmakend van mn xbox om dvds af te spelen.
Na zeer veel reviews op www.avsforum.com en www.htforum.nl te hebben gelezen uiteindelijk gekozen voor de OPPO DV-971H -E als dvd-speler, main specs :

Model Name DV971H DVI DVD Player
Support Media Compatible with DVD, DVD-R, DVD+R, DVD-RW, DVD+RW, VCD, SVCD, CD-R, CD-RW, CD-DA, MP3 ISO, MP4 ISO
Support Video Format MPEG1, MPEG2 , MPEG4(AVI), JPEG (JPG)
Support Audio Format MPEG 1, LAYER 1, LAYER 2 , MPEG3
TV System NTSC/PAL TV System selectable.
Audio System 5.1 Channels Dolby Digital AC-3 (TM) and DTS (TM), 2 Channels Mixed , Dolby Digital /DTS/LCPM Bitstream Output, 8 3D-sound fields, 7 EQ-settings .

Audio DAC
6 x 192 KHz/24-bit
Video D/A Converter 6 x 108Mhz/12-bit
Maximum DVI Resolutions 1920 x 1080i
Video Output NTSC/PAL 4:3, 16:9 Progressive Scan.
Composite RCA output x1
S-Video x1
DVI-D x1, support 480p, 576p, 720p, 540P/1080i output
Component (Y/Pb/Pr) x1, supports 480i, 576i
Audio Output Terminals Built-in Headphone x1 output with volume control
Coaxial output x1
Optical digital output x1
Stereo audio RCA output x2
Audio Format CD-DA, MP3.
DivX Support
DivX supports DivX: Simple Profile (SP) and DivX Pro: Advanced Simple Profile (ASP). DivX Pro: MPEG4 ASP, B-frame, GMC, Q-pel, Post Processing, Interlaced Video.

Remote Full Remote Control function
Power Requirement AC 100V-240V +- 10% , 50/60 Hz, 1W.

Ik kan je zeggen, een wereld van verschil, een dvdtje op RGB-scart of op DVI/HDMI 720p.
Vooral omdat deze speler upscaled op NTSC als PAL, de zeer lovende reviews en de zeer aantrekkelijke prijs van deze speler is mijn keuze op deze gevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
waar haal je zo'n ding in nederland. op de site staat ie voor $ 199,-- das echt een lachertje dus wellicht leuk om eens te proberen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remmertjuh
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 31-10-2021

Remmertjuh

CSS: [Got] Remmertjuh

Ik neem aan dat er toch gewoon een scart aansluiting in je tv en in je dvd speler zit, gewoon scart gebruiken

XBL: Warheadheadshot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 191587

StuiTeR schreef op donderdag 09 november 2006 @ 18:07:
waar haal je zo'n ding in nederland. op de site staat ie voor $ 199,-- das echt een lachertje dus wellicht leuk om eens te proberen :)
http://www.livingcinema.n...eler-oppobbk-c-37_43.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 30-05 21:17
Ik ben nog op zoek naar een component --> RGB scart converter.
Het enige wat ik tot nu toe kan vinden is de video converter op: http://www.mcsnet.nl/nl/dept_105.html
(waarvan ik nog niet 100% weet of dat er een is)

Iemand anders nog suggesties?
Pagina: 1