To SLI or not to SLI

Pagina: 1
Acties:
  • 268 views

• Pronging
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 02-05-2021
Naar aanleiding van dit persbericht is mij niet geheel duidelijk wat is het voordeel is van SLI t.o.v. gewoon twee videokaarten in je mobo prikken:

Meerdere Nvidia-kaarten ontlasten cpu aanzienlijk bij Physx-benchmarks
nieuws: Meerdere Nvidia-kaarten ontlasten cpu aanzienlijk bij Physx-benchmarks

Ik wil graag een nieuwe mobo aanschaffen met een 8800gt erin, maar ik wil de optie openhouden om later nog een 8800gt erbij te doen. Nu hoor ik voor het eerst in reacties op dat persbericht dat dit sowieso kan, SLI of geen SLI.

Nu is de vraag, zal ik dan een SLI moederbord kopen of zit ik ook goed met een geen-sli mobo en toch 2 videokaarten. In andere woorden, wat is het voordeel van SLI t.o.v. gewoon 2 videokaarten op een niet SLI moederbord?

Graag jullie advies!

Verwijderd

SLI moederbord kopen...

Waarom ?
Als een spel geen Physx ondersteund, kan je de 2de gpu gebruiken
voor de graphics...

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12:27

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Verdiep je eens in wat SLI doet. Via Google is hier best veel over te vinden.

In het kort:
SLI zorgt ervoor dat de even beeldlijnen van je scherm door de ene videokaart, en de oneven beeldlijnen door de andere videokaart worden gerenderd. Dit betekent in theorie dat je per videokaart dus een half beeld hoeft op te bouwen en dus dat je prestaties 2x zo hoog worden.
Dit is de theoretische situatie bij 2 gelijke videokaarten. In de praktijk blijkt de winst nooit 100% te zijn, maar zit tussen de 10-50%.

2 Videokaarten zonder SLI gebruiken betekent dus dat er tijdens games voor de graphics slechts 1 wordt aangesproken. Je hebt dan niks aan de andere. Bij Physx heeft Nvidia er echter voor gezorgd dat zonder SLI de ene videokaart gebruikt kan worden als GPU, en de ander voor de physics-berekeningen. Ze werken niet samen op de manier zoals dat bij SLI wel gebeurd, maar sturen allebei apart hun resultaten naar de CPU.

• Pronging
Verwijderd schreef op donderdag 18 december 2008 @ 10:28:
SLI moederbord kopen...

Waarom ?
Als een spel geen Physx ondersteund, kan je de 2de gpu gebruiken
voor de graphics...
Inderdaad dat dacht ik ook, maar het ligt eraan hoe waarschijnlijk het is dat meer en meer spellen Physx gaan ondersteunen, is je oordeel dan nog SLI?

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:37
gewoon 2 videokaarten op een niet SLI moederbord
Nu vraag ik me wel af hoe je 2 videokaarten zou gaan gebruiken op een moederbord met maar 1 PCI-e 16x slot... Wat je van plan om een PCI-e 1x uit te veilen ofzo?

Buiten dat: er zijn nog maar weinig spellen die Physx gebruiken, en dan staat dat tweede kaartje niets te doen...

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

• Pronging
Bedankt voor je reactie, maar ik weet zowel wat SLI als Physx doet, sorry als dat niet helemaal duidelijk was uit mn eerste bericht. Het gaat mij ermeer om of het verstandig is om nu een goedkopere moederbord aan te schaffen en in de toekomst mogelijk Physx te gebruiken of toch nu al de duurdere SLI moederbord zodat ik later SLI kan gebruiken. Vooral ook omdat ik hier en daar lees dat SLI moederborden over het algemeen slechter zijn (heel ruw gezegd). Minder stabiel, warmer worden, en dergelijke.
woelders schreef op donderdag 18 december 2008 @ 10:31:
Verdiep je eens in wat SLI doet. Via Google is hier best veel over te vinden.

[ Voor 37% gewijzigd door Pronging op 18-12-2008 10:44 ]

• Pronging
Malantur schreef op donderdag 18 december 2008 @ 10:37:
[...]

Nu vraag ik me wel af hoe je 2 videokaarten zou gaan gebruiken op een moederbord met maar 1 PCI-e 16x slot... Wat je van plan om een PCI-e 1x uit te veilen ofzo?
Asus P5Q Pro? Die heeft toch meerdere PCI-e slots.

[ Voor 15% gewijzigd door Pronging op 18-12-2008 10:44 ]

Verwijderd

Pronging schreef op donderdag 18 december 2008 @ 10:39:
Bedankt voor je reactie, maar ik weet zowel wat SLI als Physx doet, sorry als dat niet helemaal duidelijk was uit mn eerste bericht. Het gaat mij ermeer om of het verstandig is om nu een goedkopere moederbord aan te schaffen en in de toekomst mogelijk Physx te gebruiken of toch nu al de duurdere SLI moederbord zodat ik later SLI kan gebruiken. Vooral ook omdat ik hier en daar lees dat SLI moederborden over het algemeen slechter zijn (heel ruw gezegd). Minder stabiel, warmer worden, en dergelijke.
[...]
SLI moederborden zijn niet slechter. Ik kan mijn Q9450 op 4.3ghz (stabiel) draaien
op mijn eVGA 790i Ultra SLI.

De northbridge wordt inderdaad wat warmer dan op Intel bordjes. En intel mamabordjes
zijn wat stabieler. Ik heb iig geen spijt dat ik een SLI mobo heb gekocht...

edit:
Ik raad je aan om voor een SLI moederbord te gaan (zie mijn eerste post waarom).
Kijk bijvoorbeeld eens naar de eVGA 750i FTW of de eVGA 780i (of de FTW versie)

Verder raad ik het merk eVGA aan, omdat de producten van ze
gewoon goed zijn, je heb goede garantie (je mag de heatsink van je gpu verwijderen
zonder dat je je garantie kwijtraakt, - overclock garantie), en natuurlijk het step-up plan...

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 18-12-2008 10:55 ]

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
VB Beleid / **LET OP** Welke videokaart/monitor moet ik kopen?

Het is hier de bedoeling dat je zelf inzet toont voordat je een topic opent. Dat mis ik in deze topicstart. De vraag die je stelt is met een beetje zoekwerk ook door jezelf te beantwoorden :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.