Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[XP Pro SP3] BSOD "Bad_Pool_Caller"

Pagina: 1
Acties:

• chocka
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07-11 15:38
Na het afsluiten van mijn PC kreeg ik vrijdag 6 december een BSOD, met de volgende informatie

Bad_Pool_Caller

*** Stop: 0x000000c2 (0x00000007, 0x000000CD4, 0x020D0005, 0x88A6A0E0)

In eerste instantie ben ik deze gaan vergelijken met afsluit melding welke ik kreeg na de installatie van Antivir Premium van dd 16 juli dit jaar en waarvan destijds een topic had geopend bij het forum van Antivir.
avguard.exe - Application error

0x77f8f281 referenced memory at 0x00000010. The memory could not be "written".
Maar ondanks mijn vermoeden dat deze mogelijk verband had met de BSOD, kon ik geen verband vinden. (Geboden oplossing van die topic had overigens geen resultaat)

Mede dankzij dit antwoord op andere topic op tweakers heb ik het volgende gevonden.
r00n schreef op woensdag 26 april 2006 @ 21:55:
Waarschijnlijk moet je de oorzaak ergens anders zoeken. Neem eens een kijkje in:
Hangen en Opstartproblemen troubleshooter
Windows XP en 2000 BSOD guide
Google » BAD_POOL_CALLER
Draai ook eens Memtest om te controleren of je geheugen een defect heeft.

Voor zover ik heb kunnen vinden gaat het er om dat, doordat tijdens het afsluiten het geheugen al vrij gemaakt is, dat dit door software van derden nogmaals wordt uitgevoerd en daar kan de PC niet mee overweg.
Parameter 0x7: 7 - het vrij te maken geheugenadres is al vrij (Foutopsporing voor het foutbericht 'Stop 0xC2' of 'Stop 0x000000C2')

Uiteindelijk na zoeken een mogelijke hotfix gevonden via microsoft, maar deze komt met de melding dat de PC al een nieuwere versie heeft en dat betreffende hotfix niet uitgevoerd hoeft te worden. (edit: Deze fix blijkt al te zijn opgenomen in SP3)

KB-artikelnummers: 944904
Taal: English
Platform: i386
Locatie: (http://hotfixv4.microsoft.com/Windows%2 ... 86_zip.exe)
Wachtwoord: *******
Wachtwoord vervalt op: 12/09/2008
Volgend wachtwoord: ********

Geheugen blijkt in orde. Memtest86+ v2.10, 10 uur laten draaien op test 5 (block moves, 64 moves) en ruim 150 passes, geen enkele error.

Intussen Debugging Tools for Windows (x86) geïnstalleerd en het aanmaken van een minidump aangezet, zodat als het weer voorkomt dat er minidump wordt aangemaakt en deze mogelijk uitgelezen kan worden met Debugging Tools for Windows (x86) om zo mogelijk het probleem te kunnen komen.

Maar het vreemde wil dat ik sinds 6 december geen BSOD meer heb gehad. Nu was dat ook hetzelfde geval met de melding die ik destijds op het Antivir forum had aangemaakt. Als er daadwerkelijk iets niet goed is in mijn systeem zal ik verwachten dat die melding cq de BSOD met meer regelmaat terug zal keren. Maar dat laatste is niet het geval. En dat blijft knagen, want voor hetzelfde komt de melding en/of BSOD binnenkort wel weer terug en hoop dan eigenlijk dat Debugging Tools for Windows plus een mogelijke minidump voldoende is om het probleem mogelijk alsnog op te lossen. (Als ik dan weet hoe?)

Zodoende heb ik alsnog een topic geopend om te weten of er meerdere zijn die hiermee bekend zijn. En mogelijk een oplossing hebben om dit probleem alsnog tot een oplossing te brengen. Het blijft knagen.

Tot slot mijn specs: Een Pentium 4; 2.4Ghz met 2Gb RAM (Crosair PC3200 DDR400; 4x 512Mb dualchannel)

(Disclaimer: Zoals een tweaker betaamd heb ik alles weergegeven wat ik zover heb ondernomen. Dus mocht er iets ontbreken, dan verneem ik graag uw reactie.)

• chocka
Werkelijk om niet goed van te worden. Het is intussen zaterdag 20 december en heb geen enkele reactie ontvangen op mijn vraag cq probleem. Doe je uitgebreid je huiswerk alvorens een topic te openen, komt er geen enkele reactie. Dus blijkbaar ben ik de enige in de www, die dit heeft. En heeft er nog iemand last van gehad. Volgende keer maar weer gewoon een topic openen, zonder al dat werk te verrichten. Mogelijk komt er dan meer reactie op, waarmee ik WEL (mogelijk) verder kom. Bedankt.

• chocka
Gezien het aantal reacties via de mail, heb ik toch mogen begrijpen niet de enige te zijn die dit probleem ondervond. Helaas, had ik tot nu daarop ook nog geen antwoord cq oplossing. Maar het tij is gekeerd en heb sinds gisteren mogen ontdekken waartoe de foutmelding is ontstaan. En dan wel deze melding:
avguard.exe - Application error

0x77f8f281 referenced memory at 0x00000010. The memory could not be "written".
Het kwam eigenlijk doordat ik tijdens het opstarten de laatste tijd de volgende melding voorbij zag komen:

invalid boot.INI
loading from c:\windows

Hiermee ontdekte ik dat er geen boot.ini tab meer was zodra msconfig opstarte. Zodoende ben ik gaan zoeken in mijn systeem naar bestand boot.ini. Welke ik niet vond, maar wel een backup in C:\WINDOWS\pss folder. De inhoud van deze backup heb gekopieerd en geplaatst in een nieuw boot.ini file:

[boot loader]
timeout=3
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect /noguiboot

En tijdens afsluiten van de reboot, kreeg bovenstaande foutmelding weer eens in beeld. Welke ik dus sinds medio december ook niet meer gezien had.

Mijn vermoeden zegt doordat de timeout in de boot.ini file is aangepast van 30 naar 3, dat het afsluitproces dermate versneld gaat dat XP het RAM geheugen wil legen terwijl dat het al leeg is. Waardoor deze melding komt. Want nadat ik de timeout had aangepast van 3 naar 30 kreeg ik de melding niet meer. Bovendien vermoed ik dat als ik de timeout wel op 3 laat staan, dat na vele malen van afsluiten er ergens vanzelf weer die betreffende BSOD terug zal komen.

Het enige raadsel waarmee ik nog achterblijf is waartoe mijn boot.ini file opeens verdwenen is. Maar misschien dat daarvan iemand mij iets weet vertellen???

• Xadeon
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

Xadeon

[☆] Generaal Laagvlieger [☆]

avguard,exe. Dat is toch de executable van je av-prog? Wellicht dat je computer besmet is geraakt door een virus dat je anti-virus heeft aangevallen/besmet?

edit: en vervolgens je boot.ini eruit heeft gemieterd?

[ Voor 15% gewijzigd door Xadeon op 25-03-2009 19:24 ]

Gigabyte Aorus X570 Master / AMD Ryzen 9 5900X / G.Skill Trident Z 4000@3800 32GB / PowerColor Red Devil Radeon RX 7900 XTX 24GB | Tesla M3 LR '21

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

chocka schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 19:17:

Het kwam eigenlijk doordat ik tijdens het opstarten de laatste tijd de volgende melding voorbij zag komen:

invalid boot.INI
loading from c:\windows

Hiermee ontdekte ik dat er geen boot.ini tab meer was zodra msconfig opstarte. Zodoende ben ik gaan zoeken in mijn systeem naar bestand boot.ini. Welke ik niet vond, maar wel een backup in C:\WINDOWS\pss folder.
Vreemde, niet-standaard lokatie.
De inhoud van deze backup heb gekopieerd en geplaatst in een nieuw boot.ini file:

[boot loader]
timeout=3
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect /noguiboot

En tijdens afsluiten van de reboot, kreeg bovenstaande foutmelding weer eens in beeld. Welke ik dus sinds medio december ook niet meer gezien had.

Mijn vermoeden zegt doordat de timeout in de boot.ini file is aangepast van 30 naar 3, dat het afsluitproces dermate versneld gaat dat XP het RAM geheugen wil legen terwijl dat het al leeg is.
die timeout heeft helemaal niks te maken met het afsluiten. maar met het opstarten.
Het is simpelweg de time-out die eigenlijk alleen gebruikt wordt bij multiboots.

Installeer de Recovery Console op de HD en dan merk je het.

Eerlijk gezegd denk ik dat je verdwijnende boot.ini en die time-out een bijverschijnsel is van iets anders - alleen wat?
Je zou natuurlijk als alternatief een andere virusscanner kunnen testen.

Zeker gezien je [XP] Foutmelding bij afsluiten Windows* probleem.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• chocka
alt-92 schreef op donderdag 26 maart 2009 @ 16:05:
Eerlijk gezegd denk ik dat je verdwijnende boot.ini en die time-out een bijverschijnsel is van iets anders - alleen wat?
Je zou natuurlijk als alternatief een andere virusscanner kunnen testen.

Zeker gezien je [XP] Foutmelding bij afsluiten Windows* probleem.
OK! hiermee is mijn vermoeden inzake de timeout ongegrond verklaard. Maar inderdaad zoals je zegt, dan blijft het vreemd. Zeker gezien [XP] Foutmelding bij afsluiten Windows* probleem. Welke begon in mei 2008 en uiteindelijk (mogelijk) resulteerde in een BSOD medio december 2008. Het frappante blijf ik vinden dat de melding er niet altijd is. Dus als Antivir de bottleneck zal wezen, dan verwacht dat die melding bij iedere afsluiting voorkomt, maar ook met eventlog kom ik niets tegen. Verder heb ik totaal geen problemen met mijn PC, dus intussen heb ik zo iets van de tijd zal het leren. Alleen jammer dat ik er mijn vinger nog niet achter heb weten te krijgen.
Pagina: 1