De reden dat ik vermoed dat de productcode is aangepast is omdat hier meldingen waren van 2Call kopers waarbij de NL taal verdween na een update. Het kan natuurlijk zijn dat de 'aller allereerste' toestellen van 2Call Oost-Europees waren en wél een aangepaste productcode hebben of hebben gehad. Zou best kunnen, want de mijne bezat al de actuele firmware (alhoewel 2Call dat ook gedaan kan hebben natuurlijk).
Waarom met IMEI nummer? Je hebt gewoon een Duits toestel met waarschijnlijk gewoon een Duitse productcode, vandaar dat dat ding standaard Rijden/lopen Duitsland kiest (Oostenrijk en Zwitserland krijg je er "gratis" bij). Net zoals je als je een Benelux telefoon zou hebben, Rijden/lopen Nederland zou krijgen, met "gratis" België en Luxemburg. Deze zou je waarschijnlijk zonder problemen kunnen aanschaffen, de gratis proefversie is echt Duits vrees ik.
Nou, aangezien ik veronderstelde dat de productcode is omgezet naar Benelux blijft er dan niets anders over dan IMEI... Maar als jij gelijk hebt en mijn toestel gewoon de Duitse code heeft, dan is het IMEI verhaal inderdaad onzin.

Aanschaffen zal vast kunnen ja. 't Zou wel erg vreemd zijn als je geen kaarten kunt kopen die niet bij de regio van je productcode horen.
Dat lijkt me een officiële reactie van Nokia zelf, e-mail gestuurd? Denk dat een winkel ergens, die ook officieel Nokia service punt is o.i.d., er makkelijker over doet. Dat zie je tenminste uit de voorgaande reacties van mensen. Voor 20 euro was het toestel omgezet.
Yep, Nokia Care antwoordde zo op mijn vraag. 'k Zie wel wat er met m'n taal gebeurt bij de eerstvolgende update...