Dr. Strangelove schreef op dinsdag 30 december 2008 @ 20:51:
Zojuist een 360 voor mijn zusje gekocht en geïnstalleerd. Wat een gezeur zeg, en dan doel ik met name op Xbox Live. Ik ben inmiddels wel gewend aan alle persoonlijke info die je moet invullen op websites tegenwoordig, maar dit was me te gortig. Het begon toen mijn zusje iets te gehaast haar geboortedatum op het default 1-1-1998 liet staan. Dat was voor Live het signaal om te mauwen dat er dan een parent nodig was om toestemming te geven. Nou ja, foutje, we gaan terug en vullen haar geboortedatum opnieuw in en dan met het correct jaar 1981. No way, dat mag je niet meer aanpassen! Microsoft houdt er niet om eventueel voor het lapje gehouden te worden! Wat een BS... enige manier om verder te komen is om dus nog eens een hele set van persoonlijke data in te vullen als zijnde een ouder, en btw, ook graag al Uw creditcard info om te bewijzen dat U ook zo oud bent?!! WTF?!?!?!?! Ok ok, we willen verder dus vooruit maar. Vervolgens wordt je bijna automatisch verwezen naar een payment plan voor een Gold membership terwijl er in miniscule lettertjes allerlei voorwaarden voorbij scrollen. Nergens staat duidelijk aangegeven dat je ook een gratis membership kan krijgen, terwijl dit gewoon de default optie behoort te zijn.
Ik verbaas me hier allemaal zeer over. En dat allemaal alleen maar omdat ik wat demo's wilde downloaden.
Ding zelf werkt verder perfect gelukkig, en daar gaat het om

Nu maar hopen dat er niets 'per ongeluk' wordt afgeschreven van mijn CC...
Je verbaast je erover dat er tegenwoordig flinke parental control op die boxen zit ? Het is gewoon niet slim om zo gehaast een account aan te maken. Dat je van alles moet invullen vind ik niet raar, dat moet ik ook om überhaupt op internet te mogen, sterker nog, Microsoft weet als het goed is mijn bankrekeningnummer niet, UPC wel en van UPC mag ik ook niet zonder mijn mams of paps een abo'tje afsluiten als ik minderjarig ben... Even de voorwaarden lezen (waar vast ook instaat dat een minderjarige geen account mag aanmaken zonder papa of mama om z'n handje vast te houden, of je nu echt minderjarig bent of dat per ongeluk zo hebt ingevuld) en alles gewoon stap voor stap invullen. Het was bij mij net zoals hierboven echt een eitje, ik was binnen een kwartier online met een Gold account.
Die parental control zit er op om juist dit soort foutjes tegen te gaan. Jij en je zus hebben waarschijnlijk de leeftijd dat je bewust weet wat je invult en aanvraagt, een gozertje van 8 die 'm begin van de maand in z'n schoen heeft gekregen heeft dat besef misschien nog niet. Afhankelijk van je Family Settings kun je een Live account volledig aan banden leggen, dat zal onder andere met de ingestelde leeftijd te maken hebben. Ook games en films met een rating zullen dan niet starten met een bepaald Live account, bepaalde content is niet te downloaden (ik kan wat gezaag in downloadable GoW2 reviews (en ingame uiteraard) best waarderen maar ik kan me voorstellen dat sommige ouders dat nog even uit de buurt van hun kind willen houden).
Je had volgens mij net zo goed een nieuw account kunnen maken met een andere gamertag en gewoon de juiste informatie kunnen invullen, desnoods met ander email adres, dan had je nu je CC informatie niet hoeven invullen.