Wake on Lan op een EVGA 680I Nforce moederbord??

Pagina: 1
Acties:

• DrDeathhand
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-05 01:10
Beste Mede Tweakers,

Ik zit met de volgende vraag. Ik heb een EVGA 680I nforce moederbord en ben er op zich harstikke te vreden mee. Eigenlijk weinig problemen mee gehad. Tot eigenlijk recentelijk. Ik wilde pas gebruik gaan maken van WOL omdat dit erg handig is voor als ik bvb op mijn werk iets op mijn pc thuis nodig heb en ik deze op afstand aan wil zetten.

Nou kan ik op het internet zeer weinig terug vinden over of WOL nou wel of niet aan de praat te krijgen is op dit mobo. Nou begin ik steeds sterker te denken dat het niet voor elkaar te krijgen is. Ik zie in het bios ook maar 1 wol optie, en dat is als er een soft poweroff is geweest, maar zelfs dan krijg ik niks voor elkaar.

Heb net een Intel 1000Pro GT kaartje aangeschaft, ingebouwd, router ingesteld voor een poort, geen firewall, enz enzz, alle standaard instellingen die je moet doen om wol goed te laten werken, maar zelfs met dit netwerk kaartje gebeurt er niks.

Nou heb ik 2 vragen.

1. Heeft iemand ervaring met WOL op een 680I nforce mobo van EVGA of een ander merk? en zo ja welke??

2. Dit is een vreemde vraag maar, als je mobo geen WOL ondersteund, in het bios , betekend dit dan dus ook als ik er een aparte netwerk kaart inbouw zoals die intel 1000 pro GT dat die dan ook geen WOL kan booten??

Nou ik hoor het wel

GReetss van DrDeathhand

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:25

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Vragen over moederborden horen niet in Overige Hardware gedumpt te worden, maar natuurlijk in Processors, Moederborden & Geheugen. Ik move even :)

Move OH -> PMG

Oslik blyat! Oslik!

• DrDeathhand
BUMP!! BUMP!!! Iemand misschien die op mijn vragen een antwoord kan geven?

Verwijderd

Als je even de moeite neemt om in je mobo boekje te kijken weet je het.

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Je moederbord moet Wake on PCI ondersteunen (en dat zal heus), en bij de eigenschappen van je NIC moet je Wake on Magic Packet inschakelen. Dan werkt WOL wel, maar via Internet moet je nog een aantal extra stappen ondernemen.

Verwijderd

Nou, dat valt wel mee, alleen een port mappen en een WOL client aan de andere kant tot je beschikking hebben lijkt me.

• DrDeathhand
Exorcist schreef op zondag 07 december 2008 @ 17:11:
Je moederbord moet Wake on PCI ondersteunen (en dat zal heus), en bij de eigenschappen van je NIC moet je Wake on Magic Packet inschakelen. Dan werkt WOL wel, maar via Internet moet je nog een aantal extra stappen ondernemen.
Beste Exor,

Natuurlijk weet ik dat je moederbord Wake on PCI zou moeten ondersteunen, maar zo natuurlijk is dat niet, ik kon het ook niet geloven dat mijn EVGA 680I mobo het niet zou ondersteunen, en ik heb ALLES er op nagezocht, van forums bij evga, en forums en sites over Wake on Lan, en ook de tech support van EVGA zelf.

Nou ik zal je eens een paar fotos laten zien. Foto 1 (link1) is de foto van mijn bios, en de ENIGSTE plek waar IETS te vinden is over WOL, en er is daar dus NIKS te vinden van Wake on PCI. OK hier foto1.

http://home.concepts.nl/~pc115341/pics/1.jpg

En dan 2 fotos, van de config opties van het Intel 1000Pro GT kaartje wat ik gekocht hebt.

http://home.concepts.nl/~pc115341/pics/3.jpg
http://home.concepts.nl/~pc115341/pics/4.jpg

Zoals je kan zien NIKS ZIPPO NADA kwa config opties voor WOL.

Owww en dan zal ik hieronder nog even het mailtje geven van EVGA zelf, die ik natuurlijk de question hebt gevraagd van kan er met mijn mobo WOL gedaan worden, en hoe het zit met een PCI kaart of het dan wel daarmee kan. Hier de antwoorden

Question (11/27/2008 2:37:42 AM): Dear EVGA, Two days ago I asked a question about if it was possible to get Wake on Lan to work on my motherboard. I got an answer from one of your collegues that it was not possible to get it to work, which is rather dissapointing. Now I got the following idea, if I put in a pci network card that can use WOL, will that work in my mobo? Or has the bios or something disabled any option of using a Wake on Lan feature for this mobo. Well please let me know GReetingss from Erik van Galen PS, the tech support is awesome, thanks for the good and quick service!
Answered By Arne S (11/27/2008 5:07:04 AM): Dear Mr. van Galen Let me be more specific: I never saw WOL working. But I need to gather more details before I can give a definitive answer. Please contact us again in 1-2 days.

--------------------------------------------------------------------------------

Question (11/25/2008 3:04:20 PM): Dear EVGa, Well my question is rather simple, and yet mind boggeling. Ok, I want to WOL (Wake on lan) my pc. When I am at work I sometimes need to use my pc, but when I am not downloading anything I find it a big waste of energy to just run the pc for nothing. So I have been trying my arse off trying to get the WOL to work, have gone through a dozen forums, checked all settings available for WOL, line in the NIC settings, bios settings and so on, but no luck I cant get the pc to boot with the NIC. Now I have read a couple of times that it isnt possible to WOL with an 680I mobo, is this true?? and if so why not?? And if its not true and it is possbible to boot up your pc with a NIC, then please tell me how to do so. Greetingss from Erik van Galen
Answered By Arne S (11/27/2008 12:44:09 AM): Dear Mr. van Galen According to my knowledge it is not possible to get "Wake on LAN" really work.

Dusssssssss zo gek is mijn vraag eigenlijk nog niet, ik wilde gewoon graag weten dus of iemand hier meer ervaring mee had en of de mensen van EVGa nou echt gelijk hadden of niet

• DrDeathhand
Verwijderd schreef op zondag 07 december 2008 @ 17:46:
Nou, dat valt wel mee, alleen een port mappen en een WOL client aan de andere kant tot je beschikking hebben lijkt me.
Grizzlybeer, read my last post

Verwijderd

Heb je (in je BIOS) ook goed gekeken bij Power Options? Ik denk namelijk dat het hier onder staat, je zult waarschijnlijk geen expliciete WOL "schakelaar" vinden. De netwerkkaart geeft alleen maar door.

• DrDeathhand
Verwijderd schreef op zondag 07 december 2008 @ 20:08:
Heb je (in je BIOS) ook goed gekeken bij Power Options? Ik denk namelijk dat het hier onder staat, je zult waarschijnlijk geen expliciete WOL "schakelaar" vinden. De netwerkkaart geeft alleen maar door.
Beste Grizzlybeer,

check pic1, das de power options :) en daar zie je dus alles in staan en nope staat geen explisiete WOL schakelaar, enigste die er staat is die WOL on soft power off

Verwijderd

OK, WOL staat daar aan. Maar wat voor tool gebruik je om te testen of WOL werkt? Jouw hardware is het probleem namelijk niet. Je moet gewoon 1 van de vele WOL tooltjes downloaden om de computer wakker te maken.

En "Wake on PCI" is niet relevant, WOL gaat (per definitie) altijd via een NIC (en dus PIC(-e)) en dus is het logisch dat je daar geen optie voor vind.

• Soepstengel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21-05 16:49
Ik denk dat je WOL wil gebruiken om via een internet website je computer aan te zetten (http://www.dslreports.com/wakeup). Ik ben er zelf ook erg lang mee bezig en het heeft bij mij erg lang gewerkt, alleen dan niet met de mobo of chipset die jij hebt. Ik zal in het kort even uitleggen waarnaar je moet kijken en hoe je kan testen of het werkt zonder je computer elke keer aan en uit te zetten.

Ten eerste moet je niet vergeten om in Windows een aantal settings aan te passen, geloof het of niet dit heeft alles te maken met of je computer aan zal gaan ja of nee. Ga naar je Device Manager en dan naar je netwerk kaart, klik daar op de Advanced Tab en zorg dat je daar de opties voor wake-on-lan aan hebt staan (magic packet dus). Ik denk dat windows een aantal settings naar je netwerk chip schrijft ofzo, maar als ik dit niet goed heb staan werkte het zowiezo niet.

Volgende stap is om te kijken of je computer überhaupt wel een pakketje ontvangt zodat je je router weg kan strepen als probleem. Ik raad aan om het programma Wireshark te downloaden en de volgende handleiding te volgen om te kijken of je het pakketje wel ontvangt op je computer (http://wiki.wireshark.org/WakeOnLAN). In principe is het heel simpel, programma installeren, juiste netwerk kaart selecteren, en het volgende als capture filter in vullen: "ether proto 0x0842 or udp port 9". Zodra het programma werkt kan je via dslreports of iets anders een pakketje sturen en als het goed is moet je dan het pakketje in Wireshark langs zien komen.

Probeer de bovenstaande twee opties eerst en kijk dan of het werkt ja of nee, zo niet dan denk ik dat je mobo gewoon geen WOL ondersteund maar dat verwacht ik niet, maar het lijkt mij zowiezo dat je mobo WOL moet ondersteunen, zelfs als je een externe netwerk kaart hebt.

Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Verwijderd schreef op zondag 07 december 2008 @ 20:38:
OK, WOL staat daar aan. Maar wat voor tool gebruik je om te testen of WOL werkt? Jouw hardware is het probleem namelijk niet. Je moet gewoon 1 van de vele WOL tooltjes downloaden om de computer wakker te maken.

En "Wake on PCI" is niet relevant, WOL gaat (per definitie) altijd via een NIC (en dus PIC(-e)) en dus is het logisch dat je daar geen optie voor vind.
Je moederbord moet dus wél spanning op de PCI sloten houden als je PC uitstaat, anders zal je NIC echt niet reageren op die UDP pakketjes hoor. Daar is dus Wake on PCI voor nodig.

Verwijderd

Ja, maar wat ik bedoel is dat je dat (wat jij zegt) wel aan zal zetten met de door de TS aangehaalde optie in zijn BIOS. WOL gaat toch altijd over PCI?

• Soepstengel
Verwijderd schreef op maandag 08 december 2008 @ 15:27:
Ja, maar wat ik bedoel is dat je dat (wat jij zegt) wel aan zal zetten met de door de TS aangehaalde optie in zijn BIOS. WOL gaat toch altijd over PCI?
Ja, als je WOL aan wilt zetten wordt valt dat meestal onder een Wake on PCI term. Ik heb een Asus P5NSLI en deze heeft ook alleen maar Wake on PCI devices in het BIOS staan en daar werkte het gewoon mee, nu niet meer maar weet niet zeker waar dat aan ligt :S Alles al nagekeken in het BIOS en in Windows maar kon niks vinden, pakketjes worden wel gewoon ontvangen als ik deze na kijk met Wireshark, maar ik ga binnenkort toch een nieuwe computer kopen dus ga daar mijn tijd niet meer insteken ;)

Verwijderd

OK, jij hebt dus alleen "Wake on PCI"in je BIOS staan, bij TS heet dat "WOL from soft-off". Maar ik vermoed dat die wel hetzelfde doen toch?

Lijkt me handig als TS nu eens probeert of het werkt in zijn LAN.

• Soepstengel
Verwijderd schreef op maandag 08 december 2008 @ 15:42:
OK, jij hebt dus alleen "Wake on PCI"in je BIOS staan, bij TS heet dat "WOL from soft-off". Maar ik vermoed dat die wel hetzelfde doen toch?

Lijkt me handig als TS nu eens probeert of het werkt in zijn LAN.
Ik denk dat het hetzelfde is maar durf het niet met volle zekerheid te zeggen. WOL from soft-off betekent eigenlijk dat je WOL aanzet en dat het werkt wanneer de computer soft-off is gegaan (netjes afsluiten dus). Als ik google op WOL from soft-off kom ik uit op een ubuntu forum waar iemand beide WOL and soft-off functies heeft aangezet (klik) maar daar wordt ook ingezet dat een soft-off 4 seconden de power knop indrukken is, of minder dan, maar volgens mij is dit niet waar. Ik zou hem in ieder geval gewoon netjes via start afsluiten drukken.

Maar inderdaad, ik vindt dat de TS wel even de genoemde oplossingen mag proberen, ik ben benieuwd. Ben trouwens waarschijnlijk ook een oplossing voor mijn probleem tegen gekomen, iets met een IP tabel in mijn router of misschien een probleem met de combinatie Windows en Bios instellingen. Misschien handig voor als je dat probleem ook hebt (klik)

• DrDeathhand
Soepstengel schreef op maandag 08 december 2008 @ 15:52:
[...]

Ik denk dat het hetzelfde is maar durf het niet met volle zekerheid te zeggen. WOL from soft-off betekent eigenlijk dat je WOL aanzet en dat het werkt wanneer de computer soft-off is gegaan (netjes afsluiten dus). Als ik google op WOL from soft-off kom ik uit op een ubuntu forum waar iemand beide WOL and soft-off functies heeft aangezet (klik) maar daar wordt ook ingezet dat een soft-off 4 seconden de power knop indrukken is, of minder dan, maar volgens mij is dit niet waar. Ik zou hem in ieder geval gewoon netjes via start afsluiten drukken.

Maar inderdaad, ik vindt dat de TS wel even de genoemde oplossingen mag proberen, ik ben benieuwd. Ben trouwens waarschijnlijk ook een oplossing voor mijn probleem tegen gekomen, iets met een IP tabel in mijn router of misschien een probleem met de combinatie Windows en Bios instellingen. Misschien handig voor als je dat probleem ook hebt (klik)
Woah Soepstengel! en anderen voor de reacties :) ik dacht zal niet veel mensen reageren, maar ik heb het mis :) ik ga even alles nog goed doorlezen en het uitproberen.

Owww en om even aan te geven welke tooltjes ik allemaal gebruikt heb, want er zijn er meerderen.

Ik heb 1. WOL magic packet sender gebruikt, en meerdere varianten die je kan krijgen op het internet.
Ik heb van deze site dingen geprobeerd. http://www.sharewareconnection.com/titles/wake-on-lan.htm

Ik heb deze ook gebruikt. http://www.depicus.com/wake-on-lan/wake-on-lan-gui.aspx
En deze ook http://www.depicus.com/wake-on-lan/woli.aspx

En zo nog verschillende andere tools. Ik heb in mijn router poort 59999 open gezet voor wake on Lan, ik heb via zone tooltje dus mijn mac adres ingeknalt, mijn ip adres waarover het internet dus gaat, wat een vast adres is van mijn provider, en subnet 255.255.255.0 gebruikt.

Nou ja dat was het dan weer, meer reactions van mij komen er spoedig aan!

• DrDeathhand
Soepstengel schreef op maandag 08 december 2008 @ 14:33:
Ik denk dat je WOL wil gebruiken om via een internet website je computer aan te zetten (http://www.dslreports.com/wakeup). Ik ben er zelf ook erg lang mee bezig en het heeft bij mij erg lang gewerkt, alleen dan niet met de mobo of chipset die jij hebt. Ik zal in het kort even uitleggen waarnaar je moet kijken en hoe je kan testen of het werkt zonder je computer elke keer aan en uit te zetten.

Ten eerste moet je niet vergeten om in Windows een aantal settings aan te passen, geloof het of niet dit heeft alles te maken met of je computer aan zal gaan ja of nee. Ga naar je Device Manager en dan naar je netwerk kaart, klik daar op de Advanced Tab en zorg dat je daar de opties voor wake-on-lan aan hebt staan (magic packet dus). Ik denk dat windows een aantal settings naar je netwerk chip schrijft ofzo, maar als ik dit niet goed heb staan werkte het zowiezo niet.

Volgende stap is om te kijken of je computer überhaupt wel een pakketje ontvangt zodat je je router weg kan strepen als probleem. Ik raad aan om het programma Wireshark te downloaden en de volgende handleiding te volgen om te kijken of je het pakketje wel ontvangt op je computer (http://wiki.wireshark.org/WakeOnLAN). In principe is het heel simpel, programma installeren, juiste netwerk kaart selecteren, en het volgende als capture filter in vullen: "ether proto 0x0842 or udp port 9". Zodra het programma werkt kan je via dslreports of iets anders een pakketje sturen en als het goed is moet je dan het pakketje in Wireshark langs zien komen.

Probeer de bovenstaande twee opties eerst en kijk dan of het werkt ja of nee, zo niet dan denk ik dat je mobo gewoon geen WOL ondersteund maar dat verwacht ik niet, maar het lijkt mij zowiezo dat je mobo WOL moet ondersteunen, zelfs als je een externe netwerk kaart hebt.
Beste Soepstengel, !

Thanks voor deze post, ik ga den wireshark natuurlijk uitproberen, ik heb net voor de zekerheid ook UDP poort 9 opengezet, en ga over een aantal seconden proberen of de compy aangaat. Ow en de opties waar je het over hebt die aangepast moeten zijn in Windows heb ik ofcourse al lang aangepast :) das een van de 1e dingen waar je naar gaat kijken.

Je hoort snel meer van mois

• Soepstengel
DrDeathhand schreef op maandag 08 december 2008 @ 21:26:
[...]

Beste Soepstengel, !

Thanks voor deze post, ik ga den wireshark natuurlijk uitproberen, ik heb net voor de zekerheid ook UDP poort 9 opengezet, en ga over een aantal seconden proberen of de compy aangaat. Ow en de opties waar je het over hebt die aangepast moeten zijn in Windows heb ik ofcourse al lang aangepast :) das een van de 1e dingen waar je naar gaat kijken.

Je hoort snel meer van mois
Graag gedaan, ben ik ook eens een keertje nuttig op dit forum :P Maaruh Port 59999 is geen WOL port, je moet wel onthouden dat zodra jou computer uit staat en alleen je netwerk kaartje het nog doet de computer opeens ontzettend dom is, hij verwacht daarom ook een pakket op port 9 om aan te gaan geen andere poorten zover ik weet. Houdt ook rekening met NAT instellingen op je modem/router en eventuele firewall, ik neem aan dat je die alle twee goed gepakt hebt zo niet dan zie je dat meteen met Wireshark. Laat even weten als het werkt, ben altijd benieuwd hoe het afloopt :)

Verwijderd

Als hij poort 59999 (TCP/UDP) intern naar 9 gedirigeerd heeft gaat het prima, anders is het i.d.d. een probleem.

• DrDeathhand
Soepstengel schreef op maandag 08 december 2008 @ 23:41:
[...]

Graag gedaan, ben ik ook eens een keertje nuttig op dit forum :P Maaruh Port 59999 is geen WOL port, je moet wel onthouden dat zodra jou computer uit staat en alleen je netwerk kaartje het nog doet de computer opeens ontzettend dom is, hij verwacht daarom ook een pakket op port 9 om aan te gaan geen andere poorten zover ik weet. Houdt ook rekening met NAT instellingen op je modem/router en eventuele firewall, ik neem aan dat je die alle twee goed gepakt hebt zo niet dan zie je dat meteen met Wireshark. Laat even weten als het werkt, ben altijd benieuwd hoe het afloopt :)
Beste Soepstengel,

Nou ik heb gisteren jammergenoeg niet echt veel tijd gehad om dingen te testen, kwam pas om 20.30 thuis van het werk, en een uur later lag ik al te snurken of zo :)

Maar vanochtend heb ik nog snel even wat kunnen nakijken.

Ten eerste de volgende vraag, Welke settings moet ik precies pakken bij de volgende foto
http://home.concepts.nl/~pc115341/pics/intel.bmp

Zoals je ziet heb ik alle 3 de opties aanstaan, maar het lijkt mij juist dat je alleen de 1e 2 opties nodig hebt om het te gebruiken.

Ook ben ik er achtergekomen dat soft off ECHT soft off is, dus niet uitschakelen met start afsluiten, maar echt de power 4 secs inhouden, als ik het met start afsluiten doe staat de nic uit en brander er geen lampies. Dus dan is de vraag van, moet ik die soft off doen als ik in windows zit ?? wat niet echt bevoordelijk is voor je OS denk ik dan :) of kan ik dat, zoals ik geprobeerd heb, gewoon compy uit zetten, dan aan zetten en tijdens de boot van de post enzo de compy met soft off afzetten, dit heb ik gisteren namelijk geprobeerd nog en toen bleven wel de lampies branden maar ja dan weet ik dus niet zeker of windows de Magic package dan nog kan zien.

Hmzzz ingewikkeld allemaal dit :)

Nou ja, vanavond effe den Wireshark proberen kieken wat ie doet. Ik heb trouwens in mijn router dus ook poort 9 aan gemaakt en poort 59999 heb ik verwijderd, dus poort 9 staat nu alleen voor WOL open, en NAT en Firewall staan uit zie http://home.concepts.nl/~pc115341/pics/speed1.JPG

Ik heb snel met wat van die proggies incl jouw site een package verstuurd maar er gebeurde niks. Maar vanavond zal ik dit dus met wiresharky doen, kijken wat ik wel en niet binnen krijg.

• Soepstengel
Volgens verschillende websites moeten alle deze opties aanstaan, wat ik zelf vreemd vindt omdat ik eigenlijk uit de eerste optie haal dat de computer de netwerk kaart uit kan zetten om stroom te besparen terwijl dat iets is wat wij dus niet willen, maar als je die uitvinkt kan je de onderste twee opties niet aanzetten die we wel nodig hebben. Dus zover ik weet moeten al deze opties aanstaan.

Kijk even naar het volgende plaatje:
Afbeeldingslocatie: http://www.dekleijn.homeip.net/wol-win-01.JPG
Zorg ervoor dat opties als Herstaten vanuit Afsluiten aanstaat en dat er bij Herstart Opties Magisch Pakket aan staat (sorry voor het Nederlands, hele computer in engels maar de netwerk driver moest per se in het nederlands blijkbaar). Deze zorgen er volgens mij voor dat je computer aan kan bij een windows shutdown (want het zijn ook windows settings), en als het goed is ervoor zorgen dat je netwerk lampjes branden wanneer je de computer netjes uitzet. De power knop 4 sec ingedrukt houden is natuurlijk geen oplossing, niet echt goed voor de computer als je het mij vraagt en zo hoort het in ieder geval niet te werken.

Dat port 9 open staat is goed maar waar gaat het pakketje dan heen als deze de router binnen komt? Hoe weet de router waar deze heen moet? Het pakketje werkt zowiezo als het het hele netwerk opgestuurt wordt (ip eindigt op 255, *moet je zelf even uitzoeken want dat verschilt per netwerk) maar werkt ook als het meteen naar jou computer gestuurt wordt, en daar heb je meestal NAT voor nodig. Je kan zien of dit werkt met wireshark, dus dat zie je dan vanavond wel ;)

edit: stukje waar * voor staat over ip dat eindig op 255. Heb zelf nog het één en ander bij mij thuis uitgezocht betreft het 255 verhaal en bij mij moesten de laatste 2 stukken op 255.255 eindigen (172.16.255.255) omdat mijn subnet 255.255.0.0 is. Ben er ook achter gekomen dat er een aantal problemen zijn met mijn modem/router, de ene keer doet hij het wel en de andere keer niet, dan moet die weer gerestart worden (Zyxel modem van Telfort), begin het een beetje zat te worden met dat ding maar goed...

Succes!

[ Voor 55% gewijzigd door Soepstengel op 09-12-2008 13:35 ]

Verwijderd

Ik zou het sowieso eerst even op het LAN testen, dan weet je i.i.g. dat het principe werkt. Het via internet aan de praat krijgen lukt daarna wel.

• Joran
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22-05 11:41

Joran

<3 natalee

Mijn mening is dat dit gewoon niet gaat werken over het internet, omdat een Magic Packet een broadcast bericht bevat, wat door elke firewall en isp wordt tegengehouden (smurf attack).

Send me your gameboys

• Soepstengel
jorann schreef op dinsdag 09 december 2008 @ 16:14:
Mijn mening is dat dit gewoon niet gaat werken over het internet, omdat een Magic Packet een broadcast bericht bevat, wat door elke firewall en isp wordt tegengehouden (smurf attack).
Dan zit je mooi fout want het werkt wel gewoon. Volgens heb ik ergens gelezen dat de pakketjes op een speciale manier verpakt worden waardoor ze niet tegen gehouden worden. Anyway, het werkt wel gewoon, feit dat ik al gemeld heb dat het bij mij gewerkt heeft + dat ik vanmiddag nog een pakketje langs heb langs zien komen in wireshark die van een WOL website afkwam en de vele andere mensen op de wereld die dit gebruiken is daar bewijs van...

• DrDeathhand
Soepstengel schreef op dinsdag 09 december 2008 @ 20:04:
[...]

Dan zit je mooi fout want het werkt wel gewoon. Volgens heb ik ergens gelezen dat de pakketjes op een speciale manier verpakt worden waardoor ze niet tegen gehouden worden. Anyway, het werkt wel gewoon, feit dat ik al gemeld heb dat het bij mij gewerkt heeft + dat ik vanmiddag nog een pakketje langs heb langs zien komen in wireshark die van een WOL website afkwam en de vele andere mensen op de wereld die dit gebruiken is daar bewijs van...
Hoi Soepstengel,

Zeg ik heb nog effe gekeken in mijn netwerk settings maar kan niet echt denk ik die optie vinden die jij er bij had gemaakt, ik heb 2 screenshots gemaakt, zie
http://home.concepts.nl/~pc115341/pics/netwerk1.JPG
http://home.concepts.nl/~pc115341/pics/netwerk2.JPG

Zie jij de optie er tussen staan??

IK ga u effe wireshark installen en kieken wat hij gaat vinden.

• DrDeathhand
Soepstengel schreef op dinsdag 09 december 2008 @ 20:04:
[...]

Yow soepstengel,

Net wireless shark geinstalled, maar holy fack wat een options en mogelijkheden, kunt u maby simpel omschrijven wat ik moet instellen configgen om snel een readout te krijgen van het gene wat ik nodig heb?

Zou super LEET zijn

• Soepstengel
Bij je tweede plaatje moet je de laatste twee settings aanpassen "Wake on Link" en "Wake on Settings".

Wat betreft Wireshark.
  1. Je start het programma op, drukt op eerste knopje in de tweede balk bovenaan.
  2. Achter je netwerk kaart druk je op Options
  3. Je laat alles staan en vult het volgende in achter "Capture Filter" het volgende (zonder "" natuurlijk) "ether proto 0x0842 or udp port 9"
  4. Druk op start en het programma houdt alles in de gaten, zodra er een pakket voorbij komt dat voldoet aan udp port 9 of protocol 0x0842 dan laat hij dat zien in je scherm met een zooi aan informatie die wij niet hoeven te weten :P
Om te testen kan je het beste een pakketje sturen via het internet, mocht het programma dat niet zien zal ik met een van de tooltjes waar je eerder mee kwam (depicus website) op je locale netwerk proberen. Een van de twee of alle twee moet een resultaat geven.

Mocht dat werken dan is je volgende stap uitzoeken of je zowiezo je computer aan krijgt vanuit je locale netwerk en zo elke keer weer een stapje verder te gaan tot dat je uitkomt waar je wilt zijn, aanzetten van je computer via internet.

Als je er nog steeds niet uit komt zal ik eens zelf wat op internet informatie zoeken over het programma of het wol principe, iets meer zelf uitzoeken kan natuurlijk geen kwaad ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Soepstengel op 09-12-2008 22:28 ]

• DrDeathhand
Soepstengel schreef op dinsdag 09 december 2008 @ 22:27:
[...]

Bij je tweede plaatje moet je de laatste twee settings aanpassen "Wake on Link" en "Wake on Settings".

Wat betreft Wireshark.
  1. Je start het programma op, drukt op eerste knopje in de tweede balk bovenaan.
  2. Achter je netwerk kaart druk je op Options
  3. Je laat alles staan en vult het volgende in achter "Capture Filter" het volgende (zonder "" natuurlijk) "ether proto 0x0842 or udp port 9"
  4. Druk op start en het programma houdt alles in de gaten, zodra er een pakket voorbij komt dat voldoet aan udp port 9 of protocol 0x0842 dan laat hij dat zien in je scherm met een zooi aan informatie die wij niet hoeven te weten :P
Om te testen kan je het beste een pakketje sturen via het internet, mocht het programma dat niet zien zal ik met een van de tooltjes waar je eerder mee kwam (depicus website) op je locale netwerk proberen. Een van de twee of alle twee moet een resultaat geven.

Mocht dat werken dan is je volgende stap uitzoeken of je zowiezo je computer aan krijgt vanuit je locale netwerk en zo elke keer weer een stapje verder te gaan tot dat je uitkomt waar je wilt zijn, aanzetten van je computer via internet.

Als je er nog steeds niet uit komt zal ik eens zelf wat op internet informatie zoeken over het programma of het wol principe, iets meer zelf uitzoeken kan natuurlijk geen kwaad ;)
Yowww Soepstengel,

Nou tis gelukt met wireshark, en ben er achter dat ik via mijn interne netwerk (dus via UTP kabel) ik netjes een paketje kan sturen en Wsharky ziet het netjes, doe ik het via mijn wireless, of via het internet dan gebeurt er zippo nada.

Effe om te laten zien dat het gelukt is is hier de PIC van de week!

http://home.concepts.nl/~pc115341/pics/sharknetwerk.JPG

Dus wat kan het nu nog zijn???

Ik heb geen enkele firewall aan staan, dus maby toch een setting in de speedtouch?
Ik zie namelijk wel dat intrusion detection aanstaat, en die vangt wel wat dingen af.. maby dat ik daar kan instellen dat die die magic packet door moet laten of zo.

[ Voor 4% gewijzigd door DrDeathhand op 09-12-2008 23:37 ]

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Hoe heb je de speedtouch dan ingesteld. Je schrijft ook iets over ip adres, subnet e.d., maar dat heeft helemaal geen zin omdat je pc uit staat. Je schrijft ook iets over je MAC adres, hoe heb je dat exact ingesteld? Ondersteund jouw speedtouch uberhaupt wel WOL?

Zie verder:
Wake up on lan via het internet
WOL met Sitercom broadband router
Wake On Lan over Internet met Alcatel Speedtouch Pro
Wake on LAN Speedtouch 780WL

• DrDeathhand
Noork schreef op dinsdag 09 december 2008 @ 23:41:
Hoe heb je de speedtouch dan ingesteld. Je schrijft ook iets over ip adres, subnet e.d., maar dat heeft helemaal geen zin omdat je pc uit staat. Je schrijft ook iets over je MAC adres, hoe heb je dat exact ingesteld? Ondersteund jouw speedtouch uberhaupt wel WOL?

Zie verder:
Wake up on lan via het internet
WOL met Sitercom broadband router
Wake On Lan over Internet met Alcatel Speedtouch Pro
Wake on LAN Speedtouch 780WL
Beste NoorK,

Ja mijn modem ondersteunt WOL omdat je netjes bij netwerk tools een entry kan aanmaken zodat er daarvoor een port voor open komt te staan.

En een subnetmask plus ip adres heeft volgens mij wel zin want als ik vanuit mijn werk een signal moet geven naar mijn modem toe enzo dan denk ik toch dat het programma moet weten naar welke pc / modem enzo hij het signaal moet sturen, denk niet dat het GEK op MAC adres genoeg is daarvoor.

Het Mac adres kan je niet instellen want het MAC adres is gewoon het physieke adres van de netwerk kaart dus die krijg je gewoon.

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
DrDeathhand schreef op dinsdag 09 december 2008 @ 23:49:
[...]
Ja mijn modem ondersteunt WOL omdat je netjes bij netwerk tools een entry kan aanmaken zodat er daarvoor een port voor open komt te staan.

En een subnetmask plus ip adres heeft volgens mij wel zin want als ik vanuit mijn werk een signal moet geven naar mijn modem toe enzo dan denk ik toch dat het programma moet weten naar welke pc / modem enzo hij het signaal moet sturen, denk niet dat het GEK op MAC adres genoeg is daarvoor.

Het Mac adres kan je niet instellen want het MAC adres is gewoon het physieke adres van de netwerk kaart dus die krijg je gewoon.
Neen, de pc heeft geen ip-adres wanneer de pc uit staat. Je router moet dus het bewuste MAC adres weten waar het pakketje naar moet worden doorgestuurd. Ik weet er verder het fijne niet van, maar het is in elk geval niet exact hetzelfde als een gewone portmap.

Verdiep je er eens verder in door bovenstaande topics door te nemen, en ook deze: WOL over speedtouch 780 (aangezien jij dezelfde Speedtouch hebt), kijk ook eens naar de posthistory van Exorcist over WOL.

[edit]
Volgens mij moet je een statisch IP-adres gebruiken en vervolgens het MAC adres toevoegen aan de ARP lijst van je router, zodat je router het niet vergeet.
Zie:
http://bbs.adslguide.org....=3&view=expanded&sb=1&o=0
en
http://www.routertech.org/viewtopic.php?t=1381

[ Voor 28% gewijzigd door Noork op 10-12-2008 00:09 ]

• Soepstengel
Wol via wireless gaat niet werken denk ik, wat ik weet is dat je een wireless computer niet aan kan zetten via het wireless protocol, de functie is daar gewoon niet ingebouw, ik denk dat je daarom ook niet zo'n magisch pakketje kan sturen.

Zoals ik al eerder aangegeven hebt moet je in je modem/router via NAT instellen zodat deze pakketjes die binnen komen routeert naar een IP adres op je LAN (liefst een broadcast adres). Ik heb voor de rest geen verstand van jou type router dus je zult zelf even uit moeten zoeken hoe je deze in moet stellen maar ik denk dat je je even goed moet verdiepen in het NAT verhaal.

@nork
Hij moet ook gewoon een NAT entry maken die doorverwijst naar zijn broadcast adres, die bestaat namelijk altijd en voorkomt geklooi met ARP tables die je router/modem nog wel eens leeg kan gooien en wol reageert daar ook gewoon netjes op omdat het mac adres in het pakket staat (die moet je ook invullen bij een wol programma samen met des. ip adres en soms port nummer). Ben er toevallig ook achter gekomen waarom het bij mij niet lekker werkte, ik had namelijk een NAT entry gemaakt die doorverwees naar een IP adres, en zoals jij zei bestaat dat IP adres niet meer zodra je computer uit gaat, nu ik hem op het broadcast adres heb gezet werkt hij weer prima :)

[ Voor 6% gewijzigd door Soepstengel op 10-12-2008 09:07 ]

• DrDeathhand
Soepstengel schreef op woensdag 10 december 2008 @ 09:06:
[...]

Wol via wireless gaat niet werken denk ik, wat ik weet is dat je een wireless computer niet aan kan zetten via het wireless protocol, de functie is daar gewoon niet ingebouw, ik denk dat je daarom ook niet zo'n magisch pakketje kan sturen.

Zoals ik al eerder aangegeven hebt moet je in je modem/router via NAT instellen zodat deze pakketjes die binnen komen routeert naar een IP adres op je LAN (liefst een broadcast adres). Ik heb voor de rest geen verstand van jou type router dus je zult zelf even uit moeten zoeken hoe je deze in moet stellen maar ik denk dat je je even goed moet verdiepen in het NAT verhaal.

@nork
Hij moet ook gewoon een NAT entry maken die doorverwijst naar zijn broadcast adres, die bestaat namelijk altijd en voorkomt geklooi met ARP tables die je router/modem nog wel eens leeg kan gooien en wol reageert daar ook gewoon netjes op omdat het mac adres in het pakket staat (die moet je ook invullen bij een wol programma samen met des. ip adres en soms port nummer). Ben er toevallig ook achter gekomen waarom het bij mij niet lekker werkte, ik had namelijk een NAT entry gemaakt die doorverwees naar een IP adres, en zoals jij zei bestaat dat IP adres niet meer zodra je computer uit gaat, nu ik hem op het broadcast adres heb gezet werkt hij weer prima :)
Beste Soepstengel,

Thanks voor uw info, ik ben gisteren avond nog de verschillende topics aan het door nemen geweest van NorK en stond handige info in alleen niet ergens precies waar ik moet zijn, maar dit komt goed. Ik ga effe verder pielen en laat weten hoe het afgelopen is.

• DrDeathhand
Soepstengel schreef op woensdag 10 december 2008 @ 09:06:
[...]

@nork
Yow soepstengel!

Verdorie he, het wil me maar niet lukken om een static ip adres aan te maken. Ik kan netjes via Telnet op den modem komen, ik vul alles in en doe alles wat ik gelezen heb in die posts van nork maar ik krijg elke keer als ik het dynamic ip adres wil verwijderen uit de arp cache, nou ja dat hij het niet weggooit waardoor ik geen adres als static kan invoeren.

Ik zal effe 2 screenies laten zien. Screenie 1 is mijn lijst met netwerk devices, en als je die lijst ziet dan zie je dat ik LocalNetwork 192.168.1.66 probeer vrij te geven want dit is het adres van mijn pc die ik probeer the WOL en. Dit is ook de pc waar vanuit ik dit allemaal probeer te wijzigen via telnet. Screenie 2 is waar ik laat zien hoe ik het adres probeer te verwijderen, wat lijkt te lukken maar als ik dan weer arplist doet dan staat hij er weer, en als ik de address static probeer te maken dan lukt het dus niet.

Hier de screenies, weet jij meer raar hoe ik dit kan fixen?? Misschien moet ik deze machine eerst uitzetten en dan via lappy deze addressen wijzigen in de modem?? of maby iets anders?

http://home.concepts.nl/~pc115341/pics/telnet1.JPG
http://home.concepts.nl/~pc115341/pics/telnet2.JPG

• Soepstengel
DrDeathhand schreef op donderdag 11 december 2008 @ 21:44:
[...]

Yow soepstengel!

Verdorie he, het wil me maar niet lukken om een static ip adres aan te maken. Ik kan netjes via Telnet op den modem komen, ik vul alles in en doe alles wat ik gelezen heb in die posts van nork maar ik krijg elke keer als ik het dynamic ip adres wil verwijderen uit de arp cache, nou ja dat hij het niet weggooit waardoor ik geen adres als static kan invoeren.

Ik zal effe 2 screenies laten zien. Screenie 1 is mijn lijst met netwerk devices, en als je die lijst ziet dan zie je dat ik LocalNetwork 192.168.1.66 probeer vrij te geven want dit is het adres van mijn pc die ik probeer the WOL en. Dit is ook de pc waar vanuit ik dit allemaal probeer te wijzigen via telnet. Screenie 2 is waar ik laat zien hoe ik het adres probeer te verwijderen, wat lijkt te lukken maar als ik dan weer arplist doet dan staat hij er weer, en als ik de address static probeer te maken dan lukt het dus niet.

Hier de screenies, weet jij meer raar hoe ik dit kan fixen?? Misschien moet ik deze machine eerst uitzetten en dan via lappy deze addressen wijzigen in de modem?? of maby iets anders?

http://home.concepts.nl/~pc115341/pics/telnet1.JPG
http://home.concepts.nl/~pc115341/pics/telnet2.JPG
Maak gewoon gebruik van een broadcast address zoals ik al eerder zei, hoeft je niet te klooien met static ip adressen enzo.

• DrDeathhand
Soepstengel schreef op vrijdag 12 december 2008 @ 09:14:
[...]

Maak gewoon gebruik van een broadcast address zoals ik al eerder zei, hoeft je niet te klooien met static ip adressen enzo.
Hey Soepstengel,

Nou ik heb me een partij af lopen zoeken om die stuff van het broadcasting adres te vinden in de speedtouch 780 modem maar kan hem niet vinden man, kan jij mij op de een of andere manier er door heen helpen??

Of iemand anders maby, want ik denk dat ik het helemaal verkeerd zit te zoeken

• Soepstengel
DrDeathhand schreef op zondag 14 december 2008 @ 16:24:
[...]

Hey Soepstengel,

Nou ik heb me een partij af lopen zoeken om die stuff van het broadcasting adres te vinden in de speedtouch 780 modem maar kan hem niet vinden man, kan jij mij op de een of andere manier er door heen helpen??

Of iemand anders maby, want ik denk dat ik het helemaal verkeerd zit te zoeken
Een broadcast adres is gewoon een IP adres die op elke netwerk aanwezig is. Als je wilt weten hoe en wat zal ik wikipedia maar eens af gaan struimen, over wikipedia gesproken (bron):
In computer networking, a broadcast address is an IP address that allows information to be sent to all machines on a given subnet rather than a specific machine. The exact notation can vary by operating system, but the standard is laid out in RFC 919.

Generally, the broadcast address is found by taking the bit complement of the subnet mask and then OR-ing it bitwise with the IP address.

Example: to broadcast a packet to an entire class B subnet using a private IP address space, the broadcast address would be 172.16.255.255.

This can be found from the subnet mask (255.255.0.0) and the IP address (eg. 172.16.48.196) - the complement of the subnet mask is 0.0.255.255, and 172.16.48.196 | 0.0.255.255 = 172.16.255.255.

A special type of IP address is the limited broadcast address 255.255.255.255. A broadcast involves delivering a message from one sender to many recipients. This broadcast is 'limited' in that it does not reach every node on the Internet, only nodes on the LAN.
In mijn geval had ik als IP 172.16.1.3 met een subnet mask 255.255.0.0, het "negatief" van je subnet is dan 0.0.255.255 en als je hier een OR statement aan hangt krijg je dus 172.16.255.255. Maar dit moet je zelf uitrekenen omdat je best wel eens een ander adres kan hebben.

Dat broadcast address moet je dus gebruiken om dat magisch pakketje naar toe te sturen en dat kan je doen door middel van NAT in je modem/router, en niet zeggen dat je modem dat niet ondersteund want dat doet die wel, misschien heet het anders maar het staat er zeker in.

Pagina: 1