Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 225957

Topicstarter
Dag. Op een solliciatiegesprek, "wat verdien je nu?". Wat doe je? De waarheid vertellen of er wat bijdoen?

Als gevraagd wordt naar een recente loonstrook, toon je die? Wimpel je het af? Stel je het uit?

Vroeg of laat val je toch door de mand zou ik denken, dus toch maar gewoon direct eerlijk vertellen??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sabelhout
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-05 20:47
Wat je nu verdient is niet relevant als je solliciteert: het gaat erom wat je wil gaan verdienen :)

.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 31491

Sabelhout schreef op woensdag 03 december 2008 @ 11:03:
Wat je nu verdient is niet relevant als je solliciteert: het gaat erom wat je wil gaan verdienen :)
Nouuuuuw, je wilt er natuurlijk wel op vooruit gaan. ;)

Maar op die vraag stel ik een wedervraag: "Wat is je startbod?" Een loonstrook krijgen ze niet want daar hebben ze helemaal niks mee te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Sowieso zou ik niet liegen. Je kunt er wel voor kiezen om het gewoon niet te willen vertellen (en dat ook duidelijk maken - het gaat hen immers niets aan). Concentreer op je nieuwe salaris, het oude doet er niet toe.

[ Voor 16% gewijzigd door .oisyn op 03-12-2008 11:13 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
.oisyn schreef op woensdag 03 december 2008 @ 11:12:
Sowieso zou ik niet liegen. Je kunt er wel voor kiezen om het gewoon niet te willen vertellen (en dat ook duidelijk maken - het gaat hen immers niets aan). Concentreer op je nieuwe salaris, het oude doet er niet toe.
Dus je zegt gewoon niks, of je bent eerlijk.

Dan heb ik er vanmorgen niks verkeerd mee gedaan het échte salaris op te geven en nadat ik de vraag kreeg, de interviewer ook even een loonstrook te tonen (géén kopies, dat wilde ik dan weer niet, maar werd ook niet gevraagd).

Dat krijg je nu, als je een OK salaris hebt en je loyaal bent tegenover je werkgever, dan wordt je plots ontslagen bij herstructurering en heb je totaal geen verstand van solliciteren :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

beany

Meeheheheheh

Beloning is meer dan salaris alleen. De vraag wat je salaris is, is niet heel erg relevant omdat ze dan alsnog niet de totale kosten weten. Ik heb namelijk ook nog: pensioen, bonussen, telefoon, laptop, auto of contanten, 13e maand etc.

Dat is dan ongeveer wel het antwoord wat ik dan ook geef. Na moeilijk kijken gaan ze meestal vertellen wat zij te bieden hebben. En dan komt er meestal ook een salaris uitrollen wat zij willen geven, en dan zijn ze waar ik ze wil hebben ;)

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• riddles
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 04-04-2024
Er is niets mis mee om je huidige salaris aan te geven, maar geef ook aan wat je verwachtingen zijn bij een overstap. Een succesvolle match kan alleen gemaakt worden als beide zijden tevreden zijn. Zo niet, dan is er geen match. Als een van beiden (werkgever / werknemer) ontevreden is met de uitkomst, gaat dat niet tot een goede werkrelatie leiden.

Dat zal soms betekenen dat een werkgever of werknemer water bij de wijn moet doen. Als je heel graag ergens wilt werken zul je minder salaris / voorwaarden accepteren dan als een werkgever 1 uit een dozijn is. Andersom zal een werkgever jou eerder meer bieden bij een sterk cv dan als jij 1 van de tientallen net afgestudeerden bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 00:22

Ardana

Moderator General Chat

Mens

meestal neem ik 'n middenweg, ik vertel wat ik ongeveer verdien, maar tegelijkertijd wat mijn wensen zijn bij het overstappen. Soms is dat een hoger salaris, soms is dat meer uitdaging, soms ontevredenheid bij m'n eigen werkgever. Afhankelijk daarvaan is m'n oude cq nieuwe salaris van meer of minder belang.

Zo kreeg ik laatst spontaan ruim € 250 extra, zonder dat ik erom gevraagd had: ik vroeg alleen om meer mogelijkheden ivm studie, die € 250 was 'n leuk extra'tje.

Verbied conversiepraktijken tegen LHBTQIA+-mensen, teken de petitie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
riddles schreef op woensdag 03 december 2008 @ 11:28:
Er is niets mis mee om je huidige salaris aan te geven, maar geef ook aan wat je verwachtingen zijn bij een overstap.
Ik had vanmorgen een gesprek met iemand van zo'n recruteringsbureau en heb die persoon dus eerlijk mijn salaris + voordelen verteld. Gaf aan, lachende, dat ik een firmawagen uiteraard niet zou weigeren (ik had nu "enkel" een tankkaart privé). Over "erop vooruitgaan" had ik het eigenlijk niet (ik ben eerlijk gezegd nog wat shellshocked na mijn ontslag door herstructurering, had misschien beter tot na nieuwjaar gewacht om te solliciteren). Maar ach, als die mannen van het recruteringsbureau met een aanbod aankomen, kan ik nog altijd te verstaan gegeven dat ik eigenlijk liever 500 Euro bruto extra gezien had...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Anoniem: 225957 schreef op woensdag 03 december 2008 @ 11:16:
Dan heb ik er vanmorgen niks verkeerd mee gedaan het échte salaris op te geven en nadat ik de vraag kreeg, de interviewer ook even een loonstrook te tonen (géén kopies, dat wilde ik dan weer niet, maar werd ook niet gevraagd).
Ik vind het een impertinente vraag: het gaat de interviewer niets aan. Het vervolgverzoek om een loonstrook te tonen vind ik zelfs volstrekt onacceptabel: als ze me niet op mijn woord geloven, laat dan maar.

edit:
Oh, het gaat over een recruitmentbureau. Dan is het op zich anders: die hebben een indicatie van het gewenste salaris nodig om geschikt werk te kunnen vinden. En misschien wilden ze de kopie van de loonstrook voor de gegevens, niet zozeer om het salaris te controleren?

[ Voor 20% gewijzigd door Confusion op 03-12-2008 11:36 ]

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-04 19:54
De boel bedonderen lijkt me zowieso niet al te slim. Beetje werkgever zal toch naar of een strookje vragen of als het een bekende ex-werkgever is die even bellen. Hoe dan ook ben je dan gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Confusion schreef op woensdag 03 december 2008 @ 11:35:
En misschien wilden ze de kopie van de loonstrook voor de gegevens, niet zozeer om het salaris te controleren?
Welke gegevens zijn er niet op een andere manier te vinden dan alleen op een loonstrook? :?
n4m3l355 schreef op woensdag 03 december 2008 @ 11:36:
De boel bedonderen lijkt me zowieso niet al te slim. Beetje werkgever zal toch naar of een strookje vragen of als het een bekende ex-werkgever is die even bellen. Hoe dan ook ben je dan gezien.
Ik denk niet dat iedereen het op prijs stelt als een nieuwe werkgever dit soort informatie gaat vragen aan, misschien, de huidige werkgever van een sollicitant. Dit lijken me gewoon privé-gegevens.

[ Voor 60% gewijzigd door Gunner op 03-12-2008 11:42 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
n4m3l355 schreef op woensdag 03 december 2008 @ 11:36:
Dat dacht ik al. Moet er ook nog bijvertellen dat dit bepaalde recruteringsbureau in het nabije verleden (toen mjin ex-werkgever nog wanhopig IT-ers zocht) mensen geleverd heeft voor mijn ex-werkgever. Dus zij weten wel donders goed wat de gemiddelde salarissen daar zijn.

Waar ik me een beetje zorgen over maak is dat ik nu geen kant meer op zou kunnen om "beter" te vragen als desbetreffende recruteringsbureau met een aanbod afkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Gunner schreef op woensdag 03 december 2008 @ 11:37:
[...]

Welke gegevens zijn er niet op een andere manier te vinden dan alleen op een loonstrook? :?
Op de loonstrook staat bijvoorbeeld ook dat de werknemer in kwestie (ik dus) een tankkaart privé had, dus bewijst dat ik daar niet uit mijn nek zit te lullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beany
  • Nu online

beany

Meeheheheheh

Anoniem: 225957 schreef op woensdag 03 december 2008 @ 11:39:
[...]

Op de loonstrook staat bijvoorbeeld ook dat de werknemer in kwestie (ik dus) een tankkaart privé had, dus bewijst dat ik daar niet uit mijn nek zit te lullen.
Als je bewijs moet leveren of je iets wel of niet had, is er al een vertrouwensprobleem. Ik zou dan niet voor die werkgever willen werken.

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ptjuh
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20-05 11:45

ptjuh

New day, same old shit

Ik vind het geen relevante vraag zoals al aangegeven is: heb je een laptop , mobiel, lease auto en je pensioen wie betaald de premie enzo.

Normaal wordt er gewoon gevraagd wat je wil verdienen en soms vragen ze erbij waar je dat op baseerd. (dit zullen ze ook wel zien aan je diploma's/certificaten)

Its all in the little things that people do..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
beany schreef op woensdag 03 december 2008 @ 11:40:
[...]

Als je bewijs moet leveren of je iets wel of niet had, is er al een vertrouwensprobleem. Ik zou dan niet voor die werkgever willen werken.
Tjsa, is dan natuurlijk ook een recruteringsbureau, zij moeten je ook gaan "verkopen" aan hun eigen klant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beany
  • Nu online

beany

Meeheheheheh

Anoniem: 225957 schreef op woensdag 03 december 2008 @ 11:41:
[...]

Tjsa, is dan natuurlijk ook en recruteringsbureau, zij moeten je ook gaan "verkopen" aan hun eigen klant.
Of het een recruteringsbureau is of niet maakt niet uit.

Zij moeten je gewoon verkopen op basis van je CV en een persoonlijk interview. Je loonstrook heeft er echt niets mee te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35978

Anoniem: 225957 schreef op woensdag 03 december 2008 @ 11:38:Waar ik me een beetje zorgen over maak is dat ik nu geen kant meer op zou kunnen om "beter" te vragen als desbetreffende recruteringsbureau met een aanbod afkomt.
Je bent werkloos, je moet al blij zijn als je hetzelfde kunt verdienen. "Beter" is een luxe die je je op dit moment helemaal niet kunt permitteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 35978 schreef op woensdag 03 december 2008 @ 11:46:
[...]

Je bent werkloos, je moet al blij zijn als je hetzelfde kunt verdienen. "Beter" is een luxe die je je op dit moment helemaal niet kunt permitteren.
Heb je wellicht wel een punt, maar aangezien in andere topics die ik gestart heb, velen onder jullie van mening waren dat ik bij mijn ex-werkgever toch wel een stukje onder mijn marktwaarde zat, lijkt het me nu het ideale moment om van de nood een deugd te maken, niet het eerste het beste aanbod te aanvaarden en naar "beter" te kijken. Voorlopig verhongeren we thuis nog niet :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkrgoede
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 31-03 12:54
Ik werk zelf voor een W&S bureau en vindt dat jullie nogal redelijk achterdochtig zijn....

Een bureau kan hier om vragen als zij denken dat je een salaris vraagt wat niet in lijn ligt met je kennis en ervaring. Opdrachtgevers vragen het vaak om een eerlijke bruto-netto berekening te kunnen maken daar hier nogal wat verschil in zit tussen organisaties.. Kandidaten die het niet willen laten zien hebben dan ook meestal zitten bluffen..

Ik vraag namelijk zelf altijd wat je huidige salaris is en wat je wilt verdienen... Iedereen snapt namelijk wel dat je er niet op achteruit zou willen gaan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 911GT2
  • Laatst online: 23-11-2023

911GT2

en blazen maar!

Ik doe geen gesprekken voordat we eerst een indicatie hebben wel salarisrange ik terecht ga komen. Als we daar bij voorbaat al niet uit komen (richting, geen excacte bedragen) dan houdt het snel op, en ga ik niet eens een gesprek voeren.

Wat ik nu verdien gaat het dan ook nooit over want ze weten toch al wat ik wil gaan verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
mkrgoede schreef op woensdag 03 december 2008 @ 11:53:
Ik werk zelf voor een W&S bureau en vindt dat jullie nogal redelijk achterdochtig zijn....

Een bureau kan hier om vragen als zij denken dat je een salaris vraagt wat niet in lijn ligt met je kennis en ervaring. Opdrachtgevers vragen het vaak om een eerlijke bruto-netto berekening te kunnen maken daar hier nogal wat verschil in zit tussen organisaties.. Kandidaten die het niet willen laten zien hebben dan ook meestal zitten bluffen..

Ik vraag namelijk zelf altijd wat je huidige salaris is en wat je wilt verdienen... Iedereen snapt namelijk wel dat je er niet op achteruit zou willen gaan..
Ha, dank je wel voor je reactie! Zoals je in deze topic en de vorige topics die ik gestart heb, wel kunt zien, heb ik absoluut geen verstand van solliciteren. Ik wéét van mezelf dat ik goed in mijn vak ben, maar als het op "verkopen" aankomt (mezelf bij een toekomstige werkgever of wat dan ook) ben ik nul komma nul. (Zelfkennis is ook een goeie kwaliteit, nietwaar?)

Fijn een reactie te horen van iemand die zelf op een recruteringsbureau werkt. Even je professioneel advies vragen, nu ik mij dus "bloot" gegeven heb, en de persoon van het recruteringsbureau precies weet wat ik netto per maand naar de supermarkt meeneem, heb ik nog ruimte om bij een eventueel aanbod dat precies hetzelfde is als wat ik vroeger verdiende, om dan nog te zeggen: "beste mensen, ik wil deze baan best wel doen, maar ik wil er toch op vooruitgaan, wat denken jullie van (bod)+500 ?" Werkt het gewoon eenvoudig op deze manier of is dat "not done", een bod is een bod, take it or leave it. (jawel, SteveIT is informaticus en daar zijn de dingen heel eenvoudig en rechtlijnig en voorspelbaar)

Ook rekening mee houden dat ik, na ontslag door herstructurering (dus aan mijn kwaliteiten en werk heeft het zeker niet gelegen) momenteel werkloos ben, dus de troef van "ik hoef niet van werk te veranderen" heb ik alvast niet.

Alvast bedankt voor je reactie.

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 225957 op 03-12-2008 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beany
  • Nu online

beany

Meeheheheheh

Als je de kandidaat daar niet op vertrouwd, moet je niet verder in zee gaan met de kandidaat.

Of je verteld de kandidaat gewoon dat het gewenste salaris niet in lijn ligt met de kennis/ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anders
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-05 12:21

Een bureau kan hier om vragen als zij denken dat je een salaris vraagt wat niet in lijn ligt met je kennis en ervaring.
Dat vind ik uiterst merkwaardig. De vraag of een gewenst salaris reëel is, hangt toch niet af van wat een persoon bij zijn vorige werkgever verdiende? Een serieus W&S-bureau moet een goed beeld kunnen krijgen van iemands kennis en ervaring zonder diens vorige salaris te weten.

Ik spoor veilig of ik spoor niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saab
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21-05 11:29
Je salaris is 1 van de punten van de onderhandelingen. Je kunt dus eerlijk je salaris gaan vertellen of als je er idd op voorruit wilt gaan neem je de regel huidig salaris plus 10% als uitgangspunt. Tsja, dan lieg je een beetje. Ik rond mijn huidig salaris naar boven af en vertel er bij wat ik verwacht wat marktconform de functie is.

Loonstrookjes laten zien is not done en zet gewoon hoog in als jij zelf iets te bieden hebt. Zie het een beetje als het verkopen van je auto ofzo.

https://www.discogs.com/user/jurgen1973/collection

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Als een W&S mij benadert voor een gesprek dan hebben ze mijn CV al gezien en op basis daarvan al kunnen beoordelen wat mijn ervaring is EN of ze me, op basis van mijn CV, eventueel op korte termijn ergens kunnen plaatsen. Bij dat laatste is er sowieso al een salarisindicatie en is de vraag wat ik nu verdien totaal irrelevant. Het tonen van een salarisstrook of een antwoord op de vraag wat mijn huidige salaris is verzwakt alleen maar mijn positie in de salarisonderhandelingen. Want een W&S wilt mij natuurlijk voor een zo laag mogelijk salaris zo duur mogelijk verkopen. Dus het heeft niks met achterdocht te maken maar gewoon met de centjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Nog een vraagje... Is het gebruikelijk een recruteringsbureau een lijst van referenties te geven? Nu zet ik gewoon op mijn CV "referenties beschikbaar op aanvraag". Kreeg vanmorgen de klassieke vraag "als ik je collega's zou opbellen, wat zouden ze over je vertellen?" Ik hield de boot van de referenties een beetje af door te zeggen dat sommige van die mensen nu net in verlof zijn (wat waar is, eigenlijk) en ik wil wachten tot ik hun officiële toestemming heb (wat geen probleem zal zijn).

Dus... stuur ik hem deze week lijstje van referenties of niet?

Bedankt voor de feedback!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Nu online

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Een bureau kan hier om vragen als zij denken dat je een salaris vraagt wat niet in lijn ligt met je kennis en ervaring.
Ze kunnen daar best om vragen, maar dat wil nog niet zeggen dat ze dat ook te weten krijgen. 't Gaat hun geen reet aan. Daarnaast, zoals eerder opgemerkt, zegt mijn vorige salaris hier ook geen zak over. Misschien was ik incompetent maar m'n baas ook, zodat m'n salaris eigenlijk alsnog te hoog was. Of wellicht was m'n baas een zeikert die mijn kwaliteiten niet kon waarderen, waardoor m'n salaris veel te laag was (en ik dan voor jullie incompetent lijk omdat ik zo'n laag salaris had). De mogelijkheden zijn eindeloos, met als resultaat dat je compleet helemaal niets hebt aan dat ene stukje extra informatie.
Kandidaten die het niet willen laten zien hebben dan ook meestal zitten bluffen.
Bij dergelijk gebrek aan vertrouwen hoef ik sowieso niet met jullie in zee te gaan :). Maar ik zou dan ook niet zeggen: "Ik vedien nu X, maar daar mag je het bewijs niet van zien". Ik zou zeggen: "doet er niet toe wat ik nu verdien, wat kunnen jullie me bieden?"

[ Voor 7% gewijzigd door .oisyn op 03-12-2008 12:33 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anders
Anoniem: 31491 schreef op woensdag 03 december 2008 @ 12:29:
et tonen van een salarisstrook of een antwoord op de vraag wat mijn huidige salaris is verzwakt alleen maar mijn positie in de salarisonderhandelingen. Want een W&S wilt mij natuurlijk voor een zo laag mogelijk salaris zo duur mogelijk verkopen.
Dat laatste hoeft niet per sé, ik heb ook W&S-bureaus meegemaakt die doodleuk vertelden dat ik 500 meer zou kunnen vragen. Aangezien die bureaus dikwijls een percentage commissie krijgen over het salaris dat jij ontvangt, hebben ze baat bij dat jij goed verdient. Tenminste, als ze eerlijk en transparant te werk gaan.

Neemt niet weg dat het vragen naar je huidige salaris inderdaad niet gepast is en, als een W&S-bureau zijn werk verstaat, bovendien dus overbodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
.oisyn schreef op woensdag 03 december 2008 @ 12:31:
[...]
Bij dergelijk gebrek aan vertrouwen hoef ik sowieso niet met jullie in zee te gaan :)
Helaas sta ik nu niet in zo'n sterke positie als jij, want (zoals iemand terecht opmerkte), ben ik nu (door herstructurering, ik heb mezelf niets te verwijten) werkloos en heb ik de troefkaart van "ik hoef helemaal niet van werk te veranderen als jullie niet met een beter bod komen" helaas niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Nu online

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Is dat ene bedrijf je enige hoop dan? Er zijn ook zat bedrijven / bureaus die je niet meteen voor leugenaar uit gaan zitten maken als je niet je loonstrookje wilt laten zien. Heck, veel vragen niet eens naar dat loonstrookje.

[ Voor 71% gewijzigd door .oisyn op 03-12-2008 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anders
Anoniem: 225957 schreef op woensdag 03 december 2008 @ 12:33:
Helaas sta ik nu niet in zo'n sterke positie als jij, want (zoals iemand terecht opmerkte), ben ik nu (door herstructurering, ik heb mezelf niets te verwijten) werkloos en heb ik de troefkaart van "ik hoef helemaal niet van werk te veranderen als jullie niet met een beter bod komen" helaas niet meer.
Is dat echt zo? Bij hoeveel recruiters ben je wezen buurten? Er is zo'n enorme overvloed aan W&S-bureaus dat je het echt niet hoeft te pikken dat iemand eist dat je een loonstrook laat zien van je huidige werk. Daar heeft ie echt niks mee te maken en hij laat duidelijk merken geen vertrouwen in je te hebben. Ik zou z.s.m. bij andere recruiters gaan kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anders schreef op woensdag 03 december 2008 @ 12:38:
[...]
Is dat echt zo? Bij hoeveel recruiters ben je wezen buurten?
Dit was de eerste. En om eerlijk te zien, ook mijn eerste "echte" sollicitatie in zowat 15 jaar of zo. Bij mijn ex-werkgever was er niet echt sprake van een "sollicitatie" (lang verhaal).

Misschien had ik me hier beter voor het gesprek eventjes over geïnformeerd bij jullie, maar kom, daar valt nu niets meer aan te veranderen. Ik probeer nu zoveel mogelijk advies in te winnen hoe de situatie nu nog te redden en hoe het bij volgende gesprekken beter te doen. (misschien suggesties voor websites met tips, iemand?)

[ Voor 31% gewijzigd door Anoniem: 225957 op 03-12-2008 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saab
Anoniem: 225957 schreef op woensdag 03 december 2008 @ 11:58:
[...]

Fijn een reactie te horen van iemand die zelf op een recruteringsbureau werkt. Even je professioneel advies vragen, nu ik mij dus "bloot" gegeven heb, en de persoon van het recruteringsbureau precies weet wat ik netto per maand naar de supermarkt meeneem, heb ik nog ruimte om bij een eventueel aanbod dat precies hetzelfde is als wat ik vroeger verdiende, om dan nog te zeggen: "beste mensen, ik wil deze baan best wel doen, maar ik wil er toch op vooruitgaan, wat denken jullie van (bod)+500 ?" Werkt het gewoon eenvoudig op deze manier of is dat "not done", een bod is een bod, take it or leave it. (jawel, SteveIT is informaticus en daar zijn de dingen heel eenvoudig en rechtlijnig en voorspelbaar)
Je moet je niet te nederig op stellen, wel afhankelijk van je kwaliteiten natuurlijk. Dus je kunt altijd een bod doen en dan kan je toekomstige werkgever daar een tegenbod op doen. Je hebt als het goed is een heel mandje aan arbeidseisen waarover je onderhandelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01:14

Qwerty-273

Meukposter

Anoniem: 225957 schreef op woensdag 03 december 2008 @ 11:58:
Fijn een reactie te horen van iemand die zelf op een recruteringsbureau werkt. Even je professioneel advies vragen, nu ik mij dus "bloot" gegeven heb, en de persoon van het recruteringsbureau precies weet wat ik netto per maand naar de supermarkt meeneem, heb ik nog ruimte om bij een eventueel aanbod dat precies hetzelfde is als wat ik vroeger verdiende, om dan nog te zeggen: "beste mensen, ik wil deze baan best wel doen, maar ik wil er toch op vooruitgaan, wat denken jullie van (bod)+500 ?
Het recruteringsbureau zal niet je werkgever worden, zij bemiddelen alleen direct tussen de toekomstige werkgever en jij. De salaris onderhandelingen doe je vervolgens met de mogelijke werkgever als je je contract onderhandelt.
Je hebt nu alleen het recruteringsbureau een salaris indicatie gegeven waar je voor wilt werken, dus als het recruteringsbureau een klant heeft met een functie die bij jouw zou passen en waar jouw salaris indicatie valt in het 'budget' wat de klant heeft aangegeven zullen ze je bijvoorbeeld voordragen aan de klant (al dan niet om eerst met jouw af te stemmen). Om een situatie te voorkomen dat jij een indicatie geeft van 4000 euro en de klant slechts tot 2500 zou willen gaan, dan zit daar zo een groot verschil in dat je dat er redelijkerwijs haast niet uit kan onderhandelen en het sollicitatie process op die bepaalde functie bij hun klant verloren tijd is.

Daarnaast zou ik bij "vooruitgaan" eerder het complete pakket bekijken (functie inhoud, verantwoordelijkheden, opleidingsmogelijkheden, secundaire arbeidsvoorwaarden (auto, laptop, mobiel maar ook speciaal verlof of mogelijkheid om enkele dagen vanuit huis te werken), etc. etc.) dan alleen het salaris. Vaak is daar meer in te onderhandelen en binnen te halen dan het salaris.

--edit
pff weer een hoop reacties tijdens mijn tiepen, waar het grotendeels al in vermeld is...

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netvor
  • Laatst online: 08-04-2024
Interessant topic; die laatste fase van de sollicitatiedans, de salarisonderhandeling, is toch altijd een lastig punt. Aan de ene kant wil je niet hebberig overkomen, aan de andere kant wil je niet afgewimpeld worden met een salarisje dat hoger kan.

Bij ons op 't werk (financiële sector) is er een zwijgingsplicht in ons contract opgenomen: we mogen de hoogte van ons salaris niet aan derden doorgeven. Afgezien van de vraag of zo'n contractpunt überhaupt reëel en wettig is (mijn bank weet immers wat ik verdien, evenals de belastingdienst, ga zo maar door...) heb ik er nog niet echt bij stilgestaan wat ik ga doen als ik bij een toekomstige sollicitatie zo'n salarisvraag krijg. Stel dat de nieuwe werkgever mijn huidige werkgever opbelt ter referentie en terloops het salaris even wil dubbelchecken, dan heb ik theoretisch een probleem. Het zou dan kunnen gebeuren dat mijn huidige werkgever me er dan uitschopt wegens contractbreuk en de nieuwe werkgever me niet meer wil vanwege de slechte referentie. Beetje doemsdenken, maar toch.

Computer Science: describing our world with boxes and arrows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRKie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-05 13:43
Een mogelijk nieuwe werkgever die het waagt om mijn huidige werkgever op te bellen maakt zeker geen kans bij mij.
Iemand met enig intellect moet inzien dat zoiets gewoon niet kan ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Nu online

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Tenzij je je werkgever als referentie op je CV hebt gezet natuurlijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
DaRKie schreef op woensdag 03 december 2008 @ 13:34:
Een mogelijk nieuwe werkgever die het waagt om mijn huidige werkgever op te bellen maakt zeker geen kans bij mij.
Volledig mee akkoord, als je momenteel werk hebt. Zoals reeds gezegd, ben ik momenteel door een heel spijtige herstructurering werkloos, dus heb ik er geen enkel probleem mee dat een toekomstige werkgever mijn ex-collega's opbelt. Maar als je nog werkt en je solliciteert wat links en rechts en dan gaan die je huidige werknemers opbellen... dat zou op zijn minst zeer onprofessioneel zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkrgoede
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 31-03 12:54
De reacties volgen snel zie ik op mijn post!

Allereerst SteveIT; je hebt zelf eerlijk aangegeven wat je nu verdient. Daar is ook helemaal niks mee; een recruitmentbureau krijgt meer betaald als jij meer gaat verdienen, ze zullen dus in de meeste gevallen het maximale eruit willen halen. Een recruitmentbureau dient echter altijd een reeel bedrag bij de klant neer te leggen. Indien jij nu hebt aangegeven wat je straks wil gaan verdienen dan kun je niet straks ineens nog een keer zeggen dat je ineens een bedrag wil wat € 500 hoger is. Uiteraard kan er nog wel altijd onderhandeld worden en kun je een tegenbod neerleggen. Echter is de onderhandelingsruimte dan meestal niet 500

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netvor
  • Laatst online: 08-04-2024
OK, OK, dat bovenstaande scenario van mij is, zoals ik al aangaf, doemdenkerij. Toch kan ik het me voorstellen dat een nieuwe werkgever, als het eigenlijk al zeker is dat de sollicitant wordt aangenomen, graag wat extra informatie inwint omtrent zijn "verleden." Maar dan verwacht ik eigenlijk wel dat de sollicitant daar eerst toestemming voor moet geven, zodat hij in ieder geval zelf z'n collega's kan vertellen dat hij vertrekt. Tenminste, zo ging het bij een ex-collega van mij.

Maar goed, daar gaat het topic niet over...

Computer Science: describing our world with boxes and arrows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saab
DaRKie schreef op woensdag 03 december 2008 @ 13:34:
Dat gebeurt normaal gesproken alleen op verzoek. Echter hier in de UK is het vrij gebruikelijk en hebben ze 3! voormalige werkgevers gebeld. Uiteraard geef je daar toestemming voor. Volgens mij wordt er dan niet zozeer om het salaris gevraagd maar meer ter bevestiging dat je daar gewerkt hebt. Men kan soms best creatief met CV's omspringen heb ik gemerkt..

En waarom niet! In de tijd dat ik zelf in de recruitement zat deed ik dat ook en vaak met verrassend effect...Je haalt iemand binnen voor een langdurige relatie en dan is het toch wel fijn om te weten wat voor vlees je in de kuip hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saab
Anoniem: 225957 schreef op woensdag 03 december 2008 @ 13:37:
[...]

Volledig mee akkoord, als je momenteel werk hebt. Zoals reeds gezegd, ben ik momenteel door een heel spijtige herstructurering werkloos, dus heb ik er geen enkel probleem mee dat een toekomstige werkgever mijn ex-collega's opbelt. Maar als je nog werkt en je solliciteert wat links en rechts en dan gaan die je huidige werknemers opbellen... dat zou op zijn minst zeer onprofessioneel zijn.
Hoe lang ben je dan baanloos? Maak dat niet het punt waarop men zich gaat focussen..Misschien heb je in de tijd dat zonder werk zit andere dingen gedaan zoals cursussen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xiphalon
  • Laatst online: 22-05 16:43
Anoniem: 225957 schreef op woensdag 03 december 2008 @ 12:29:
[...]
Kreeg vanmorgen de klassieke vraag "als ik je collega's zou opbellen, wat zouden ze over je vertellen?" Ik hield de boot van de referenties een beetje af door te zeggen dat sommige van die mensen nu net in verlof zijn (wat waar is, eigenlijk) en ik wil wachten tot ik hun officiële toestemming heb (wat geen probleem zal zijn).
Hè?

Als je je vragen 'Als ik je collega's zou bellen, wat zouden ze dan over je vertellen?', bedoelen ze dan niet gewoon dat je vanuit hun oogpunt moet vertellen wat jij denkt dat zij over jou denken?

en dus niet de 'als' in praktijk brengen?

Als je bij mij aan tafel tegen die vraag antwoordt dat je nog toesteming moet vragen enzo ben je mijns inziens gewoon te pratijkgericht bezig en is het blijkbaar moeilijk voor je om in hypotheses te denken danwel je in te leven in de ander. Nog een extra test- of controle-vraag erachteraan zou je nog wel krijgen, maar had je veel klantcontact, wordt je bij mij niet aangenomen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Saab schreef op woensdag 03 december 2008 @ 13:55:
[...]

Hoe lang ben je dan baanloos? Maak dat niet het punt waarop men zich gaat focussen..Misschien heb je in de tijd dat zonder werk zit andere dingen gedaan zoals cursussen?
Vandaag precies 17 dagen. Daarvan heb ik er 14 dagen gebruikt om te bekomen van de klap die je krijgt bij een plots totaal onverwacht ontslag, wegens economische redenen, 2 om mijn CV te updaten en 1 om vandaag op gesprek te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
darkmage schreef op woensdag 03 december 2008 @ 13:56:
[...]
Als je bij mij aan tafel tegen die vraag antwoordt dat je nog toesteming moet vragen enzo ben je mijns inziens gewoon te pratijkgericht bezig en is het blijkbaar moeilijk voor je om in hypotheses te denken danwel je in te leven in de ander.
Nee hoor... Ik begrijp de vraag heel erg goed. Ik antwoordde dat ik wel weet dat ze positief over mij zullen zijn, dat ik goed in de groep lag en voor iedereen een goed woord en de tijd om eventueel te helpen in nood over had (wat dan nog waar is ook) en zo voorts.

Ik voegde er enkel aan toe dat ik mensen die momenteel op verlof zijn niet zomaar op een referentie-lijstje wil zetten zonder ze daar ook "officieel" toestemming voor te vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iro
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-05-2022

iro

:)

Ik lieg niet, maar ik laat ze zeker ook geen loonstrook zien..
10-15% erbij is reeel in mijn geval.

Specs pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 221707

Ik wil best mijn vorig salaris noemen in een gesprek en mijn loonstrook laten zien, ik ben namelijk best tevreden met mijn salaris. Ook moet ik zeggen dat er bij mij geen onderhandelingsruimte was, iedereen in mijn functie verdient namelijk hetzelfde. Je gaat dus een functie doen en daar hoort een salaris bij, klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 911GT2
  • Laatst online: 23-11-2023

911GT2

en blazen maar!

Anoniem: 221707 schreef op woensdag 03 december 2008 @ 14:36:
Ik wil best mijn vorig salaris noemen in een gesprek en mijn loonstrook laten zien, ik ben namelijk best tevreden met mijn salaris. Ook moet ik zeggen dat er bij mij geen onderhandelingsruimte was, iedereen in mijn functie verdient namelijk hetzelfde. Je gaat dus een functie doen en daar hoort een salaris bij, klaar.
Tja dat zou ik ook zeggen als werkgever...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Nu online

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Ik ben idd blij dat ik niet in die hokjes vastzit, dat zou wel nadelig hebben uitgepakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bangkirai
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22-05 19:03
Als ze alleen om salaris vragen, das toch gewoon beetje zot?
Heeft geen enkele zin.

Voorbeeld: persoon A werkt voor 3000 euro bruto per maand en heeft atv dagen en x aantal vrije dagen per jaar.
Persoon B werkt ook voor 3000 euro bruto per maand, maar heeft alleen x aantal vrije dagen.

Dus als persoon A verteld dat ie 3000 verdiende en persoon B vertelde dat ook, dan snijdt A zich in de vingers, want die had ook ATV dagen.
Dus gewoon domme vraag als iemand alleen naar salaris vraagt.
Snap ook niet wat ze ermee willen, dacht dat sinds kort de wet ook was aangepast, dat gelijke functies ook gelijk beloond dienen te worden en dat alleen in geval van zeer lastig te verkrijgen personeel, daarvan afgeweken kan worden.

Laten zij maar eerst met een bod komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 399

Anoniem: 221707 schreef op woensdag 03 december 2008 @ 14:36:
Dar zou ik al niet gaan werken, want dat is dus geen manier om iemand te belonen als ie beter werk levert dan een ander.
Ik heb nu nog maar 7 man in m'n helpdeskje. iedereen heeft als functie "helpdesk agent". Maar de 48 jarige doorgewinterde ITer die structureel met de oplossingen komt, altijd weet hoe hij zelfs de meest recalcitrante gebruiker op de rails krijgt en bovendien nooit te belabberd is om een uurtje of twee te bljven hangen als het erg druk is, verdient wat anders dan de 23 jarige jongen die met basisschool en 2 jaar "IT support" ervaring aan komt en elke dag om klokke vijf geveegd is omdat ie z'n koters bij oma moet ophalen.

Dat is een redelijk extreem voorbeeld zou je denken - in de praktijk is het helemaal zo ongewoon niet dat er grote verschillen zitten in performance van mensen met dezelfde titel. Dan moet er volgens mij ook een verschil zitten in hoe die mensen beloond worden. Dat schijnt materialistisch te zijn, maar zo ben ik nu eenmaal :+

* Anoniem: 399 vertelt bij de vraag "wat verdient u nu" altijd gewoon de waarheid: minder dan ik bij jullie hoop te gaan verdienen.
Op de vraag of ik een loonstrookje kan laten zien is het antwoord al even onbehulpzaam: nee, want dat is voor u niet van belang.
bangkirai schreef op woensdag 03 december 2008 @ 17:57:
Snap ook niet wat ze ermee willen, dacht dat sinds kort de wet ook was aangepast, dat gelijke functies ook gelijk beloond dienen te worden en dat alleen in geval van zeer lastig te verkrijgen personeel, daarvan afgeweken kan worden.
WAT?! Bron?! Dat mag niet waar zijn toch zeker, communisme in topvorm in Nederland?

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 399 op 03-12-2008 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-05 16:04
Ik geef slechts een indicatie;
Bijvoorbeeld;
frickY op solicitatiegesprek
Ik zit nu onder de €2500, maar daar wil ik nu graag bovenuit komen
Als ik op de 2200 of 2300 zou zitten.

Een loonstrookje krijgen ze pas na een interessante tegenaanbieding. Staan toch geen geheimen op, maar die is me nog nooit gevraagd.

[ Voor 41% gewijzigd door frickY op 03-12-2008 18:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Nu online

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

[over vaste salarissen bij functies bij wet geregeld]
Dat lijkt me ook complete onzin. Bovendien, wat is een "functie"? Er zijn zat bedrijven waar dat niet goed is vastgelegd, wat iemand's functie nou precies inhoudt. Dus in dat opzicht kan die wet sowieso al niet.

Wij hebben niet eens functieomschrijvingen. 't Komt neer op: je bent lead van een team, of niet. Verder zijn we allemaal programmeurs, met verschillende kwaliteiten. De een weet / snapt / kan meer dan de ander, en daarmee is de een ook waardevoller voor het bedrijf als geheel dan de ander. Niet zo gek dat je dat terugziet in het salaris. En ja, omdat er geen duidelijke loonschalen zijn bepaalt assertiviteit in weze ook deels je loon :)

[ Voor 57% gewijzigd door .oisyn op 03-12-2008 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 5897

beany schreef op woensdag 03 december 2008 @ 11:18:
Beloning is meer dan salaris alleen. De vraag wat je salaris is, is niet heel erg relevant omdat ze dan alsnog niet de totale kosten weten. Ik heb namelijk ook nog: pensioen, bonussen, telefoon, laptop, auto of contanten, 13e maand etc.

Dat is dan ongeveer wel het antwoord wat ik dan ook geef. Na moeilijk kijken gaan ze meestal vertellen wat zij te bieden hebben. En dan komt er meestal ook een salaris uitrollen wat zij willen geven, en dan zijn ze waar ik ze wil hebben ;)
Zo moet je het doen idd. Gaat ze geen bal aan.

En TS, als ze om loonstroken gaan vragen zit je denk ik bij het verkeerde bedrijf op gesprek vind je ook niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

bangkirai schreef op woensdag 03 december 2008 @ 17:57:

Ben jij niet gewoon in de war met CAO loonschalen voor een bedrijf wat daarmee werkt?

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beany
  • Nu online

beany

Meeheheheheh

Er was laatst wel in het nieuws dat het verschil in salarissen tussen mannen en vrouwen er niet mag zijn. Arbeidsinspectie ging daar o.a. op controleren. Misschien dat bangkirai daar mee in de war is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 221707

KnetterGek schreef op woensdag 03 december 2008 @ 18:13 Dar zou ik al niet gaan werken, want dat is dus geen manier om iemand te belonen als ie beter werk levert dan een ander.

We hebben een CAO en dan hoort bij een bepaalde functie bijvoorbeeld teamcoach of medewerker aanname een bepaalde schaal. En zijn meerdere mensen die medewerker aanname zijn en zij krijgen allemaal het salaris bij de betreffende schaal. Als je ouder wordt, krijg je natuurlijk wel meer salaris en bij meer dienstjaren ook. Maar het maakt niets uit of je heel goed of heel slecht werkt. Ken best collega's die een stuk minder hard werken, maar toch hetzelfde salaris krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22-05 12:29

André

Analytics dude

Anoniem: 221707 schreef op woensdag 03 december 2008 @ 22:45:
Ken best collega's die een stuk minder hard werken, maar toch hetzelfde salaris krijgen.
Lekker motiverend dan, waarom zou je dan nog hard werken en initiatief tonen....je krijgt toch niets meer :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 00:22

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Overigens vind ik CAO's maar lastig. Werkgevers en managers gebruiken dat eerder om zich achter te verschuilen en er zo voor te zorgen dat je niet meer loon krijgt, dan dat het gebruikt wordt om te zorgen dat je echt krijgt wat je waard bent.
Iedereen zegt altijd dat je niet van 'n CAO mag afwijken, je mag wél van de CAO afwijken, alleen niet in het nadeel van de werknemer. Denk je dat de directeur ook volgens de CAO beloond wordt? Dat die ook in schaal 13 zit? Dacht 't niet...

Laatst m'n collega ook weer, ze had een kennismakingsgesprek gehad bij een ander bedrijf en die hadden haar 'n zeer leuk aanbod gedaan. Zegt haar eigen bedrijf dat ze daar, m.i.v. 1 november overheen zullen gaan. Krijgt ze 'n brief thuis dat ze per 1 januari 5% verhoging krijgt (zou minimaal 15% moeten zijn, als ze idd dat bod willen evenaren, laat staan eroverheen gaan). Zij bellen: ja, dat zijn nou eenmaal onze regels, daar kunnen we niet van afwijken. B*llsh*t, in welke wet staat dat?

Van mij mag prestatieloon weer ingevoerd worden hoor, ik maak me geen zorgen.

Verbied conversiepraktijken tegen LHBTQIA+-mensen, teken de petitie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 262166

Waarom niet altijd je huidige salaris in de email met je cv en sollicitatie brief vermelden? Daar is tegenwoordig niets mis mee. Dan weet een bedrijf van te voren of je te duur bent en het spaart je veel tijd ten op zichte van aan het einde van de sollicitieprocedure er achter te komen dat je te duur bent.

Ik heb een aantal jaren geleden 2 keer in Nederland gesolliciteerd vanuit het buitenland. Beide sollicitaties zijn stuk gelopen op het salaris. In een geval, bij een groot softwarebedrijf in Eindhoven, is de recruiter wit weggetrokken toen ik mijn buitenlandse salaris noemde.

Voorkom dit soort situaties en tijdverlies door je salaris van te voren te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 262166 schreef op donderdag 04 december 2008 @ 10:26:
Waarom niet altijd je huidige salaris in de email met je cv en sollicitatie brief vermelden? Daar is tegenwoordig niets mis mee. Dan weet een bedrijf van te voren of je te duur bent en het spaart je veel tijd ten op zichte van aan het einde van de sollicitieprocedure er achter te komen dat je te duur bent.

Ik heb een aantal jaren geleden 2 keer in Nederland gesolliciteerd vanuit het buitenland. Beide sollicitaties zijn stuk gelopen op het salaris. In een geval, bij een groot softwarebedrijf in Eindhoven, is de recruiter wit weggetrokken toen ik mijn buitenlandse salaris noemde.

Voorkom dit soort situaties en tijdverlies door je salaris van te voren te noemen.
Buitenlandse salarissen zijn irrelevant voor functies in NL. Zoals ergens in dit topic vermeld liggen de salarissen in bijvoorbeeld de UK stukken hoger maar daar zijn de prijzen dan ook hoger. Appels met peren vergelijken. Als je dan verwacht dat je hier hetzelfde salaris denkt te kunnen vragen kom je inderdaad van een koude kermis thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anders
Anoniem: 262166 schreef op donderdag 04 december 2008 @ 10:26:
Waarom niet altijd je huidige salaris in de email met je cv en sollicitatie brief vermelden?
Omdat je huidige salaris lang niet altijd een goede afspiegeling is van je kwaliteiten. Daarbij, stel dat jij schrijft dat je nu xxxx verdient, dan weet een toekomstige werkgever hoeveel speelruimte hij heeft bij zijn salarisonderhandelingen. Dat is vrijwel altijd in jouw nadeel.
Daar is tegenwoordig niets mis mee. Dan weet een bedrijf van te voren of je te duur bent en het spaart je veel tijd ten op zichte van aan het einde van de sollicitieprocedure er achter te komen dat je te duur bent.
Met alle respect, maar ik vind dat je al in een eerder stadium uit moet kunnen vinden wat een reëel salaris is voor een functie waarop je solliciteert. Tenminste, als je je sollicitatie serieus neemt. Kijk naar wat gebruikelijk is in de branche, kijk naar salarisindicaties bij soortgelijke vacatures op monsterboard etc. Dat je aan de hoge kant zit kan gebeuren, maar als een recruiter wit wegtrekt een een salariseis is het ofwel een prutser, ofwel de kandidaat heeft zich onvoldoende verdiept.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 31491 schreef op donderdag 04 december 2008 @ 10:49:
[...]

Buitenlandse salarissen zijn irrelevant voor functies in NL. Zoals ergens in dit topic vermeld liggen de salarissen in bijvoorbeeld de UK stukken hoger maar daar zijn de prijzen dan ook hoger. Appels met peren vergelijken. Als je dan verwacht dat je hier hetzelfde salaris denkt te kunnen vragen kom je inderdaad van een koude kermis thuis.
Ik ben het volledig met je oneens dat het buitenland algemeen duurder is dan Nederland, maar dat is hier offtopic. Wat ik wilde zeggen is dat je gerust je salaris van te voren kunt vermelden om de sollicitatie efficienter te kunnen later verlopen.
Anders schreef op donderdag 04 december 2008 @ 10:55:

Omdat je huidige salaris lang niet altijd een goede afspiegeling is van je kwaliteiten. Daarbij, stel dat jij schrijft dat je nu xxxx verdient, dan weet een toekomstige werkgever hoeveel speelruimte hij heeft bij zijn salarisonderhandelingen. Dat is vrijwel altijd in jouw nadeel.
Als je precies weet wat je wilt verdienen, dan is het helemaal niet in je nadeel om dit van te voren te vermelden. Er valt dan nergens over te onderhandelen. Het is binair, graag of niet.

[ Voor 29% gewijzigd door Anoniem: 262166 op 04-12-2008 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 262166 schreef op donderdag 04 december 2008 @ 10:57:
[...]

Ik ben het volledig met je oneens dat het buitenland algemeen duurder is dan Nederland, maar dat is hier offtopic. Wat ik wilde zeggen is dat je gerust je salaris van te voren kunt vermelden om de sollicitatie efficienter te kunnen later verlopen.
Als je geïnteresseerd bent in een vacature bel je natuurlijk van te voren even op om informatie in te winnen over de functie. Dan kun je ook gelijk om een salarisindicatie vragen mocht je dat willen. Dan hoef je niet eens een brief + CV te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 31491 schreef op donderdag 04 december 2008 @ 11:19:

Als je geïnteresseerd bent in een vacature bel je natuurlijk van te voren even op om informatie in te winnen over de functie. Dan kun je ook gelijk om een salarisindicatie vragen mocht je dat willen. Dan hoef je niet eens een brief + CV te sturen.
Er is geen bedrijf dat jou kan vertellen wat je gaat verdienen zonder je cv te hebben gelezen omdat je ervaring en opleiding in je cv staan. Je salaris is gebaseerd op opleiding en ervaring. Bovendien wek je de indruk dat het je alleen maar om het geld gaat als je van te voren belt om te vragen wat je kunt verdienen, zonder ook maar de moeite te hebben genomen een sollicitatiebrief te schrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 262166 schreef op donderdag 04 december 2008 @ 11:26:
[...]
Er is geen bedrijf dat jou kan vertellen wat je gaat verdienen zonder je cv te hebben gelezen omdat je ervaring en opleiding in je cv staan. Je salaris is gebaseerd op opleiding en ervaring. Bovendien wek je de indruk dat het je alleen maar om het geld gaat als je van te voren belt om te vragen wat je kunt verdienen, zonder ook maar de moeite te hebben genomen een sollicitatiebrief te schrijven.
Echt niet?
KnetterGek schreef op woensdag 03 december 2008 @ 18:13 Dar zou ik al niet gaan werken, want dat is dus geen manier om iemand te belonen als ie beter werk levert dan een ander.

We hebben een CAO en dan hoort bij een bepaalde functie bijvoorbeeld teamcoach of medewerker aanname een bepaalde schaal. En zijn meerdere mensen die medewerker aanname zijn en zij krijgen allemaal het salaris bij de betreffende schaal. Als je ouder wordt, krijg je natuurlijk wel meer salaris en bij meer dienstjaren ook. Maar het maakt niets uit of je heel goed of heel slecht werkt. Ken best collega's die een stuk minder hard werken, maar toch hetzelfde salaris krijgen.
Die dus wel. (Semi)overheid heet hier ook de neiging toe, en grote toko's met loonschalen en al die andere communistische flauwekul ook. Dit soort bedrijven zijn er gewoon en het zijn er niet eens weinig.

* Anoniem: 399 gaat daar never nooit niet werken, en wil als ie naar NL terug zou gaan ook gewoon een vergelijkbaar salaris als nu in Duitsland.
Ik ben het trouwens wel eens met de stelling dat als je de recruiter een plasje onder z'n stoel laat maken bij het horen van je salaris, dat je gewoon niet hebt nagedacht over wat gangbaar is en wat je zou kunnen verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 262166 schreef op donderdag 04 december 2008 @ 11:26:
[...]

En je huidige salaris vermelden in je brief + CV geeft dat signaal niet af denk je?

Als je solliciteert doe je onderzoek naar de vacature, het bedrijf, marktconform salaris, etc. etc. Dan pas schrijf je een brief + CV toegespitst op die vacature. Efficiënt solliciteren is eerst je huiswerk doen, dan pas bellen, schrijven en praten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anders
Anoniem: 262166 schreef op donderdag 04 december 2008 @ 10:57:
Als je precies weet wat je wilt verdienen, dan is het helemaal niet in je nadeel om dit van te voren te vermelden. Er valt dan nergens over te onderhandelen. Het is binair, graag of niet.
Dat lijkt me een typisch geval van "de indruk wekken dat het je alleen maar om het geld gaat." Misschien dat je je zo'n houding kunt permitteren als je een unieke zwaargewicht bent, maar anders verbaast het me niks dat sollicitatiegesprekken stuklopen.
Er is geen bedrijf dat jou kan vertellen wat je gaat verdienen zonder je cv te hebben gelezen omdat je ervaring en opleiding in je cv staan. Je salaris is gebaseerd op opleiding en ervaring.
Inderdaad. Gebaseerd op opleiding en ervaring (en kwaliteiten bovendien). En dus niet op wat je bij je huidige werkgever verdient.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Ik geef idd ook niet mijn huidige salaris. Eventueel zeg ik iets in de richting van wat frickY hier zegt.
frickY op solicitatiegesprek
Ik zit nu onder de €2500, maar daar wil ik nu graag bovenuit komen
Het is ook totaal niet interessant wat ik verdiende, mischien ben ik wel bereid om (flink) achteruit te gaan in salaris als mijn werk plezier daarmee (flink) vooruit gaat.
Ik wil best discussieren over de beloning die ik graag zou willen hebben, en ik geef zelf wel aan of daar onderhandelings ruimte in zit of niet.

Als ze me om een loonstrookje zouden vragen, zou ik vragen welke informatie ze daarvan willen hebben en als dat relevant is geef ik ze die informatie wel zelf.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 399 schreef op donderdag 04 december 2008 @ 11:37:

* Anoniem: 399 gaat daar never nooit niet werken, en wil als ie naar NL terug zou gaan ook gewoon een vergelijkbaar salaris als nu in Duitsland.
Mijn salaris was, toen ik nog als software ontwikkelaar in loondienst werkte in Duitsland, aanzienlijk hoger dan in Nederland. Daarom zijn de sollicitaties in Nederland ook stuk gelopen.
Ik ben het trouwens wel eens met de stelling dat als je de recruiter een plasje onder z'n stoel laat maken bij het horen van je salaris, dat je gewoon niet hebt nagedacht over wat gangbaar is en wat je zou kunnen verdienen.
Wat valt er na te denken bij het noemen van je huidige salaris? Dat is gewoon een cijfer dat je van je loonstrookje afleest. Je bedoelt na te denken over wat ik in Nederland wilde gaan verdienen? Daar werd namelijk niet naar gevraagd.

Ik denk dat bedrijven naar het huidige salaris vragen omdat ze (terecht) verwachten dat een sollicitant minstens z'n huidige salaris wil verdienen. Daarom is het ook zinvol om het gewoon bij je solliciatiebrief en cv te vermelden. In sommige vacatures wordt ook expliciet gevraagd het huidige salaris te vermelden.

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 262166 op 04-12-2008 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anders
Anoniem: 262166 schreef op donderdag 04 december 2008 @ 11:49:
Wat valt er na te denken bij het noemen van je huidige salaris? Dat is gewoon een cijfer dat je van je loonstrookje afleest. Je bedoelt na te denken over wat ik in Nederland wilde gaan verdienen? Daar werd namelijk niet naar gevraagd.
Dan moet je geen verwarring gaan stichten met opmerkingen als "Als je precies weet wat je wilt verdienen, dan is het helemaal niet in je nadeel om dit van te voren te vermelden". Ik kan niet volgen waar je heen wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 262166 schreef op donderdag 04 december 2008 @ 11:49:
Dan word je onderbetaald. Mijn salaris was, toen ik nog als software ontwikkelaar in loondienst werkte in Duitsland, aanzienlijk hoger dan in Nederland. Daarom zijn de sollicitaties in Nederland ook stuk gelopen.
Hoe kun jij nu zeggen, dat als ik naar NL zou gaan en daar hetzelfde zou willen verdienen als ik nu hier doe, ik dan onderbetaald ben op dit moment? Je weet niet wat ik doe, wat ik nu verdien, en je weet niet of ik voor dezelfde functie in NL meer of minder zou krijgen.
Wat valt er na te denken bij het noemen van je huidige salaris? Dat is gewoon een cijfer dat je van je loonstrookje afleest. Je bedoelt na te denken over wat ik in Nederland wilde gaan verdienen?
Wat je nu verdient is een bedrag. Dat bedrag zegt niets over hoeveel geld het is. Als je zonder na te denken zomaar een bedrag roept dan ontbeer je basale economische kennis en ben je zoals al eerder gezegd niet bezig met zinvolle sollicitaties.
Mijn € 3900 p. maand zegt niets omdat als ik datzelfde in NL zou verdienen ik er een ander bedrag van over hield dan hier in Duitsland. Met dat bedrag dat ik overhield kon ik dan ook andere dingen doen dan hier in Duitsland, en mijn vaste lasten waren anders dan in Duitsland. En dan is het nog makkelijk vergelijken omdat beide in euros rekenen en vergelijkbare sociale systemen hebben.

Je hele betoog is erop gebaseerd dat je getalletje in waarjeookbent anders (hoger in dit geval) is dan in Nederland het geval zou zijn. Als je puur naar het getalletje kijkt heb je gelijk, maar rij je nu een Porsche, woon je in een villa met zwembad en heb je in de weekenden je speedboot en jetski's klaar liggen? Want dát zijn de dingen die je met een getalletje kunt bereiken - en dat zijn normaliter ook de dingen waar je het getalletje voor nodig hebt. Als je alleen maar een groot getal wilt moet je in Roebels investeren, dat gaat veel sneller dan euros.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 399 schreef op donderdag 04 december 2008 @ 12:06:
[...]

Hoe kun jij nu zeggen, dat als ik naar NL zou gaan en daar hetzelfde zou willen verdienen als ik nu hier doe, ik dan onderbetaald ben op dit moment?
Ik had je post verkeerd begrepen en heb meteen mijn eigen reactie aangepast.
Anders schreef op donderdag 04 december 2008 @ 12:02:
[...]

Dan moet je geen verwarring gaan stichten met opmerkingen als "Als je precies weet wat je wilt verdienen, dan is het helemaal niet in je nadeel om dit van te voren te vermelden". Ik kan niet volgen waar je heen wilt.
Mijn goedbedoelde advies is om van te voren je huidige salaris, wat je natuurlijk minstens als nieuw salaris verwacht, te vermelden om aan het einde van de sollicitatieprocedure teleurstelling te voorkomen, zowel voor de sollicitant als voor de werkgever. Daar is niets verwarrends aan en verder heb ik hier niets meer aan toe te voegen.

[ Voor 48% gewijzigd door Anoniem: 262166 op 04-12-2008 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Als je in het zelfde land blijft en geen drasitsche veranderingen aan je leefsituatie moet ondergaan, is dat inderdaad zinvol.
Als je al in het buitenland woont en naar NL terug wilt is dit helemaal niet handig - omdat de getallen niet overéénstemmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Anoniem: 262166 schreef op donderdag 04 december 2008 @ 12:11:
Mijn goedbedoelde advies is om van te voren je huidige salaris, wat je natuurlijk minstens als nieuw salaris verwacht, te vermelden om aan het einde van de sollicitatieprocedure teleurstelling te voorkomen, zowel voor de sollicitant als voor de werkgever. Daar is niets verwarrends aan en verder heb ik hier niets meer aan toe te voegen.
Maar waarom wil je dan je huidige salaris vermelden. Vermeld dan gewoon wat je minstens verwacht. Dat hoeft totaal niet in lijn te liggen met wat je op het moment verdient.

Als je gaat solliciteren omdat je vind dat je ver onderbetaald wordt, zal je meer boven op je huidige salaris willen, dan dat je gaat solliciteren omdat je de reistijd niet meer acceptabel vind.

Het is geen ramp om over het salaris te spreken, en ook niet om dit al van te voren te doen. Maar het huidige salaris is daarbij niet echt relevant. Het is alleen relevant wat de werknemer wil verdienen en wat de werkgever wil betalen. Dat heeft IMHO niks met je huidige salaris te maken.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip J. Dijkstra
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-05 22:10
Sommige organisaties zijn niet goed bij hun hoofd. Sommige organisaties plaatsen (op o.a. Tweakers) een advertentie voor een Business Intelligence engineer/consultant/analist (smaak van de maand) met 6 jaar relevante ervaring op semi-leidinggevend niveau en geven als salaris indicatie dan max. 3000 bruto. Ik vind dat fijn om van te voren te weten dan hoef ik er geen tijd en energie in te steken.

Een beetje globale bedragen afstemmen voor we tijd in elkaar steken lijkt me dan ook gewenst. De organisatie vermeld een salaris indicatie & ik geef aan wat ik nu verdien (eventueel met opmerking dat ik bereid ben iets minder te gaan verdienen ivm gunstigere reistijd of iets dergelijks).

Eerlijk gezegd is tot nu toe het salaris pas in de eindfase aan bod gekomen en heb ik daar altijd uit kunnen komen met de potentieele werkgever maar inmiddels zie ik wel zulke grote verschillen om me heen dat ik niet meer op gesprek zou gaan zonder een salarisindicatie te hebben. Overigens ben ik erg tevreden met mijn huidige werkgever en mijn salaris en heb ik helemaal geen plannen om ergens anders heen te gaan maar ik kijk wel graag naar de advertenties om in de gaten te houden wat ik 'waard' ben op de markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 281234

Ik ben het eigenlijk wel met rwb eens.. Ik snap dat een mogelijk toekomstige werkgever graag wil weten wat je nu verdient, zodat hij kan beslissen of zijn bod eventueel te hoog/laag is.. Neemt niet weg natuurlijk dat je dit niet hoeft te vertellen en dat je dit ook best op een nette manier mag zeggen (mijns inzien)..

Ik zou het huidige salaris buiten beschouwing laten en aangeven wat je verwacht (of hoopt :p) en/of vragen wat de mogelijk toekomstige werkgever je kan bieden.. Dit kan ver verwijderd zijn van het huidige salaris (goed of slecht).. Ik denk dat de functie ook een beetje in beschouwing gehouden moet worden.. Solliciteer je naar een andere functie, zal het vermelden van het huidige salaris helemaal niks toevoegen aan de onderhandeling/sollicitatieprocedure..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

rwb schreef op donderdag 04 december 2008 @ 12:30:
[...]

Maar waarom wil je dan je huidige salaris vermelden. Vermeld dan gewoon wat je minstens verwacht.
Afgezien of je nu je huidige of verwachte salaris wil noemen, wat ik bedoelde is dat je het er bij je sollicitie email bij kan zetten om teleurstelling laat in de sollicitatieprocudure te voorkomen. Mij is dat 2 keer overkomen en het had veel tijd gescheeld als ik het er van te voren bij had gezet.

Ik zie trouwens ook regelmatig vacatures waarin expliciet om een salaris gevraagd wordt. Dit is ook zinvol omdat het de bedrijven zelf ook tijd scheelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-05 22:28

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Toen ik 4 maanden geleden aan het solliciteren was en toen is alleen de vraag gesteld wat wilde ik verdienen. Dit heb ik toen geroepen en drie aanbiedingen gehad somigge er onder en eentje er boven. Sowieso was het niet heel erg relevant omdat ik een examen gehaald had wat in de netwerkwereld nogal gewenst is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Anoniem: 262166 schreef op donderdag 04 december 2008 @ 13:21:
[...]

Afgezien of je nu je huidige of verwachte salaris wil noemen, wat ik bedoelde is dat je het er bij je sollicitie email bij kan zetten om teleurstelling laat in de sollicitatieprocudure te voorkomen. Mij is dat 2 keer overkomen en het had veel tijd gescheeld als ik het er van te voren bij had gezet.

Ik zie trouwens ook regelmatig vacatures waarin expliciet om een salaris gevraagd wordt. Dit is ook zinvol omdat het de bedrijven zelf ook tijd scheelt.
Maar dan nog heeft je huidige salaris daar niks mee van doen. Dat je een hoop tijd en ongenoegen kunt besparen door duidelijk te zijn over je wensen, ben ik best met je eens. Maar die wensen behoren zowel de werknemer als de werkgever op diens kennis en kunde te beoordelen en niet op het huidige salaris.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anders
rwb schreef op donderdag 04 december 2008 @ 14:17:
Maar dan nog heeft je huidige salaris daar niks mee van doen.
Probeer ik hem ook al duidelijk te maken. Als je ergens met 1 jaar ervaring binnen bent gekomen op een starterssalaris en de jaren daarop geen salarisverhoging hebt gekregen, dan is dat salaris totaal niet relevant voor een medior-functie waar je 5 jaar later op solliciteert. De vraag "wat wil je verdienen" is relevant, niet "wat verdien je nu".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

rwb schreef op donderdag 04 december 2008 @ 14:17:
[...]

Maar dan nog heeft je huidige salaris daar niks mee van doen.
Toch wel, een verwacht salaris hoeft de werkgever niet letterlijk te lezen, hij kan een bod onder jouw verwachte salaris doen.

Een huidig salaris kan hij niet onderbieden, omdat je dan beter bij je huidige werkgever kan blijven.

Maar je leest mijn posts te letterlijk, ik bedoel alleen dat het goed is dat je een getal bij je sollicitatie email zet. Waarbij een huidig salaris wat meer duidelijkheid geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speed24
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online
Anoniem: 262166 schreef op donderdag 04 december 2008 @ 14:50:
[...]

Toch wel, een verwacht salaris hoeft de werkgever niet letterlijk te lezen, hij kan een bod onder jouw verwachte salaris doen.

Een huidig salaris kan hij niet onderbieden, omdat je dan beter bij je huidige werkgever kan blijven.

Maar je leest mijn posts te letterlijk, ik bedoel alleen dat het goed is dat je een getal bij je sollicitatie email zet. Waarbij een huidig salaris wat meer duidelijkheid geeft.
Het schaad je onderhandelingspositie als je je huidige salaris zou vermelden. Dan weet de nieuwe werkgever waar ongeveer de ondergrens ligt (met name als 'ie je verwachte salaris ook weet).

Te veel informatie weggegeven is niet handig, en wat mij betreft valt het huidige loon daar ook onder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRKie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-05 13:43
Veel hangt gewoon af van hoe goed/slecht je huidig loon is.
Dat van mij mogen ze gerust vragen, ben er zeker van dat ik heel goed zit. Maar met mijn vorig loon zat ik redelijk onder het gemiddelde en daar was ik toch iets minder open over :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Speed24 schreef op donderdag 04 december 2008 @ 14:58:
[...]
Het schaad je onderhandelingspositie als je je huidige salaris zou vermelden.
Het schaadt je helemaal niet als je je huidige salaris vermeldt. De werkgever weet dan dat hij je huidige salaris + een bedrag X moet bieden. Als X te klein is of negatief is, is het de moeite niet om van baan te wisselen. Jobhoppen is heel normaal als je het tenminste niet elke 6 maanden doet, werkgevers weten dat, en je kunt dan rustig huidig salaris + X vragen.

Een verwacht salaris schaadt je juist, dat biedt geen enkele garantie dat je dat ook krijgt. Een werkgever zal met argumentatie over gelijke behandeling tegenover collega's en kredietcrisis aankomen om jouw salariseisen te drukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Anoniem: 262166 schreef op donderdag 04 december 2008 @ 14:50:
[...]

Ik lees je posts helemaal niet te letterlijk. Ik ben het ook niet met je eens dat het huidige salaris meer duidelijkheid geeft.

Er zijn meer redenen om naar een andere werkgever over te gaan dan alleen salaris. Ik ken zelf voorbeelden van mensen die zijn overgestapt naar een werkgever waar ze minder betaald kregen, maar wel veel meer uitdaging hadden. Ook kan een baas niet weten of ik zit te denken aan € 100.- of € 500,- boven mijn huidige salaris. Daarom is gewoon een indicatie van het gewenste salaris veel duidelijker.

Dat zijn allemaal dingen die een eventuele werkgever niet kan beoordelen. Als jij het salaris opgeeft wat jij graag zou willen is dat heel duidelijk!

Tuurlijk mag een baas daar onder bieden, maar dat is toch geen ramp? Het is tenslotte een onderhandeling.

Als jij bijvoorbeeld een salarisindicatie bij je sollicitatie geeft van € 3000,- dan weet een werkgever ook wel dat het niet zinnig is om met een tegebod van € 1500,- te komen. Met een tegenbod van € 2500,- valt er mischien nog wat te onderhandelen. Als een baas twijfelt of een tegenbod dan nog zinnig is kan hij even contact opnemen.
Anoniem: 262166 schreef op donderdag 04 december 2008 @ 15:18:
[...]
Een verwacht salaris schaadt je juist, dat biedt geen enkele garantie dat je dat ook krijgt. Een werkgever zal met argumentatie over gelijke behandeling tegenover collega's en kredietcrisis aankomen om jouw salariseisen te drukken.
Hoezo schaadt het je om te zeggen wat je wilt verdienen? Net zoals met alle onderhandelingen kun je hoog inzetten en flexibeler zijn bij een tegenbod, of niet al te hoog in zetten maar daar niet veel van afwijken. Je nieuwe werkgever kan nooit weten hoeveel je er bij je huidige salaris bij wil hebben, en of je vind dat je onderbetaald/overbetaald word op het moment. Door aan te geven wat je wilt verdienen kan je baas meteen inschatten of hij dat het waard vind of niet. En als hij het te hoog vind kan hij inschatten of het nog zin heeft om er over te onderhandelen.

[ Voor 21% gewijzigd door Woy op 04-12-2008 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
edit:

dubbel post, got is nogal traag hier op het moment.

[ Voor 95% gewijzigd door Woy op 04-12-2008 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 2935

Of je je salaris wel of niet prijsgeeft is van allerlei factoren afhankelijk. Verdien je nu marktconform? Heb je bijzondere secundaire arbeidsvoorwaarden? Hoeveel overlap is er tussen de nieuwe en oude functie? In hoeverre lijken de twee werkgevers op elkaar (groot/klein, plat/hierarchisch). Het is aan jou om in te schatten hoe relevant je huidige salaris is voor de nieuwe werkgever.

Ik heb de laatste 5 jaar veel sollicitaties gedaan (zeker 20) en het is me pas 2x gevraagd. De ene keer verdiende ik op dat moment niet marktconform en heb ik geweigerd te antwoorden. De andere keer verdiende ik meer dan marktconform en heb ik eerlijk geantwoord omdat ik het vermoeden had dat zij dat niet konden evenaren.

Ik heb geen stelregel van wanneer je het wel vertelt en wanneer niet. In principe zou ik zeggen: doe het niet (omdat het inderdaad je onderhandelingspositie ondermijnt) maar in sommige gevallen kan het je een hoop tijd besparen (omdat je er meteen achterkomt dat je salaris niet geevenaard kan worden).

W&S bureaus zou ik niet vertrouwen met die informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naboo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 01-05 12:58

Naboo

#WINNING!! DUH!

Ik vertel echt nooit me huidige salaris. Gaat ze niks aan en me huidige werkgever gaat dat ook echt niet telefonisch aan 1 of andere Jan Joker doorgeven hoor.

Het is belangrijker om te weten wat je nieuwe werkgever bereidt is te geven voor je werkervaring en niveau.

Lovers, they will leave you
A thief will rob you blind
And good friends are awful hard to find

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anders
Anoniem: 262166 schreef op donderdag 04 december 2008 @ 15:18:
Het schaadt je helemaal niet als je je huidige salaris vermeldt. De werkgever weet dan dat hij je huidige salaris + een bedrag X moet bieden. Als X te klein is of negatief is, is het de moeite niet om van baan te wisselen.
Je geeft hiermee precies aan waarom je je huidige salaris niet moet vermelden. De kans is dan namelijk groot dat een werkgever net genoeg gaat bieden om je over de streep te trekken. Met andere woorden, hij zoekt de absolute ondergrens op en doordat je je huidige salaris hebt gegeven, laat je hem precies weten hoe hoog die grens ligt. Als je echt zeker wil weten dat je er niet het maximale uit haalt, moet je het vooral zo aanpakken.
Je kunt niet over je salaris onderhandelen als je niet op enig moment laat blijken wat voor salaris je wenst. Wat had je anders in gedachten, dat je net zo lang "ik wil méér" kunt blijven roepen totdat de werkgever op jouw gewenste salaris uitkomt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-05 14:02

EMP

Krulloos!

Waarom wordt zo vaak gezegd dat je met je huidige loon vertellen vanalles prijs geeft over de onderhandelingspostitie? Als ik in een sollicitatie zit vertel ik ook vaak dat ze niet de enige partij zijn met wie ik praat (zonder daar verdere details over los te laten). Ze moeten dus niet beter bieden dan wat ik nu verdien, maar een beter bod neerleggen dan de andere partijen. Bij 1 werkgever solliciteren is sowieso niet erg slim, al is het alleen al om jezelf en de werkgever scherp te houden.

Zelf bekijk ik per gesprek of ik mijn loon danwel mijn loonstrook prijsgeef aan de potentiele nieuwe werkgever. In principe is het beide niet nodig, maar als ze er om vragen mogen ze mij uitleggen waarom ze het willen (weten). Mijn huidige werkgever vroeg om mijn loon, en ongeveer de secundaire arbeidsvoorwaaren. De reden was simpel: "ik wil je een bod doen waar je beter van wordt". Dit hebben we in dat gesprek uitgerekend en daar is een bod uitgekomen. Dit heb ik mee naa huis genomen en daar eens rustig naar gekeken.

Loonstrookje heb ik overigens nog nooit laten zien. Er is ook nooit om gevraagd, maar als dat al gedaan zou worden ben ik benieuwd of ze mij er van zouden kunnen overtuigen dat het nuttig is. Als ze willen zien hoeveel leasebudget of onkostenvergoeding ik krijg kan ik ze dat ook gewoon vertellen.

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18-05 08:37
Als je ouder wordt, krijg je natuurlijk wel meer salaris en bij meer dienstjaren ook. Maar het maakt niets uit of je heel goed of heel slecht werkt. Ken best collega's die een stuk minder hard werken, maar toch hetzelfde salaris krijgen.
Is dit echt zo natuurlijk? Ik vind van niet. Een bredere maatschappelijke discussie is hier op zijn plaats. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
EMP schreef op maandag 08 december 2008 @ 13:36:
....
"ik wil je een bod doen waar je beter van wordt".
...
En dan antwoord je: "Als je me X gaat betalen word ik daar beter van."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-05 13:48

tazzman

a real boardmonkey

Anders schreef op donderdag 04 december 2008 @ 19:03:
[...]

Je geeft hiermee precies aan waarom je je huidige salaris niet moet vermelden. De kans is dan namelijk groot dat een werkgever net genoeg gaat bieden om je over de streep te trekken. Met andere woorden, hij zoekt de absolute ondergrens op en doordat je je huidige salaris hebt gegeven, laat je hem precies weten hoe hoog die grens ligt. Als je echt zeker wil weten dat je er niet het maximale uit haalt, moet je het vooral zo aanpakken.
Dat vind ik gewoon onzin. Het wisselen van baan is het nemen van risico's - en niemand gaat een dergelijk risico nemen voor een paar knaken meer. Een bod zal dus een duidelijke verbetering moeten zijn maar dat hoeft niet persee duizenden euro's meer te zijn. Dit is compleet afhankelijk van de sector, omstandigheden en randvoorwaarden van je huidige en nieuwe werkgever (betere secundaire voorwaarden, meer vrije dagen, betere carriere mogelijkheden, thuiswerken of werken in het buitenland, beter opleidingsbeleid, korter reistijd, papa/mama dag etc).

Bij de salarisonderhandelingen heb ik altijd mijn huidige salaris + andere voorwaarden (b.v. een maandelijke bonus van 7% van mijn totaal facturabele uren, opleidingsbudget, lease auto klasse, aantal verlofdagen, 13e maand, vast contract etc) duidelijk vermeld inclusief mijn eigen verwachtingen. Dan weten ze meteen waar ze aan toe zijn. Ik ben nooit gevraagd om mijn loonstrookje maar heb altijd duidelijk aangegeven dat ik bereid ben inzage te geven zodat men zelf kan vaststellen dat ik niets uit mijn duim zuig.

En bij elke stap in mijn carriere heb ik duidelijk een sprong vooruit gemaakt - niet alleen in salaris maar ook in carriere groei, mogelijkheden etc.

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 281234

Salaris op zich zegt ook niet altijd alles nee.. Er moet ook rekening gehouden worden met de secundaire voorwaarden; auto van de zaak, spaarloonregeling, bonussen.. Maar dan nog zou ik (persoonlijke keuze) niet snel mijn huidige salaris prijs geven.. Dan wil ik eerst weten waarom ze het willen weten en op basis daarvan beslis ik wel wat ik daar mee doe..

Het lijkt me ook onzin dat een toekomstig werkgever rekening moet houden met het huidige salaris om een beter bod te kunnen doen.. Het feit dat de persoon naar het solicitatiegesprek is gegaan, geeft ook wel aan dat hij/zij wil overstappen.. Dat zal ongetwijfeld niet alleen aan het salaris liggen, dus is dit slechts een variabele waar rekening mee gehouden kan worden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anders
Dat mag. Maar als jij solliciteert op een baan waarvoor 3500 de norm is en je (potentiële) werkgever weet dat je nu 3200 verdient, dan is de kans reëel dat ie anders zal onderhandelen dan wanneer ie weet dat je nu 2400 vangt. In het laatste geval kan ie de onderhandelingen openen op bv. 2800 wat ie in het eerste geval niet hoeft te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-05 13:48

tazzman

a real boardmonkey

Anders schreef op dinsdag 09 december 2008 @ 13:45:
[...]

Dat mag. Maar als jij solliciteert op een baan waarvoor 3500 de norm is en je (potentiële) werkgever weet dat je nu 3200 verdient, dan is de kans reëel dat ie anders zal onderhandelen dan wanneer ie weet dat je nu 2400 vangt. In het laatste geval kan ie de onderhandelingen openen op bv. 2800 wat ie in het eerste geval niet hoeft te proberen.
Dat is dus met de natte vinger prikken naar een salaris - en dat heb ik bij mijn (grotere) werkgevers nog nooit mee gemaakt. Voor positie X wordt een candidaat Y gezocht welke minimaal zoveel jaar ervaring moet hebben en bewezen kwalificaties in en ervaring met een bepaalde range technieken, producten etc. En aan een bepaalde positie kent men een bepaalde schaal toe waar binnen een salaris aangeboden kan worden.

Ik neem zelf regelmatig mensen aan en ik bied mensen gewoon een marktconform salaris zonder voor een dubbeltje op de eerste rang te willen zitten maar ik laat mij ook geen poot uitdraaien.

Je voorbeeld vind ik zelf niet bijzonder relevant -als de mediaan van een schaal/positie voor die job 3500 euro is - dan lijkt het mij bijzonder sterk dat iemand die nu 2400 euro verdiend aan alle eisen voldoet. Maar wellicht is die persoon gruwelijk onderbetaald en voldoet WEL aan alle eisen, waarom zou ik hem dan geen 3500 euro bieden?

Want nu bied ik hem 2800 euro aan... hoe zal die persoon zich voelen als hij erachter komt dat zijn compleet gelijke collega's 700 euro per maand meer verdienen? Daarom krijgen mensen met vergelijkbare ervaring en kwalificaties bij ons gewoon hetzelfde salaris.

Overigens de reden waarom ik WEL mijn salaris vermeld - wanneer gevraagd dan wel als basering voor mijn verwachtingen - is dat ik geen zin heb om iedereen zijn tijd te zitten verspillen. Bij het voorbeeld zoals aangehaald werd, is het duidelijk dat de norm niet overeen komt met mijn huidige salaris en zeker niet met mijn eigen verwachtingen.Dus dan zijn we beide partijen snel klaar zonder dat we daar dan in de 5e ronde over gaan knobbelen.

[ Voor 11% gewijzigd door tazzman op 10-12-2008 10:50 ]

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anders
Je suggereert dat er in Nederland geen salarisonderhandelingen plaatsvinden. Misschien dat dat bij jouw bedrijf het geval is maar elders is het wel gebruikelijk.

Pagina: 1 2 Laatste