Pfff, heb het hele topic nu doorgelezen, maar ik vraag me sterk af waar jij je rijbewijs hebt gehaald. Je komt heel onzeker over als je niet durft te remmen in de bocht. Als je gaan glijen als je wat gas los laat ga je de bocht gewoon te hard in, zeker met een FWD moet iedereen kunnen rijden. Mijn oma kan het ook, dus waarom jij niet?

Verwijderd schreef op woensdag 26 november 2008 @ 22:09:
Ik heb nu tijdelijk een auto met een automaat en foutwielaandrijving (FWD).
Ik ben, net zoals jullie allemaal, gewend dat er tussen auto's enorme verschillen zijn in weggedrag. Zelfs tussen de foutwielaandrijving en de juistwielaandrijving (RWD) onderling zijn enorme verschillen.
Allereerst: er is niks fout aan
Front Wheel Drive (FWD), als dat wel zo was zou het merendeel van het wereldwijde personenwagenpark daar niet mee uitgerust zijn.
Een aantal zaken daar kom ik niet uit:
Soms merk je ook dat hij er ineens uit schiet, ondanks dat je het gaspedaal niet beweegt. Toerental schiet dan ineens omhoog met zo'n 200 toeren.
Misschien omdat je ineens een stukje bult op gaat? Of even een windvlaag tegen? Of met een of meerdere wielen door een diepe plas water rijdt. Of dat je uit de slipstream komt van een auto voor je? D'r zijn zoveel redenen dat een motor even wat harder moet gaan werken zonder dat je sneller gaat rijden...
2. Versnelling vastzetten
Als je in een bocht zit dan is de automaat geneigd om tijdens de bocht terug te schakelen als je gas geeft om de auto in de bocht te houden. Alhoewel de automaat bijna zo snel schakelt als een handbak met goede synchromeshringen wil ik juist voorkomen dat hij in een bocht schakelt. Zelfs een snelle handschakel durf ik niet in een bocht. Er is toch een moment dat er helemaal geen contact is tussen motor en wegdek en dat kan een slipper als gevolg hebben. [/q]
Als je niet durft te schakelen in de bocht ga je er gewoon te hard in. Als je een bocht normaal neemt, kun je gas loslaten en nog hou je de auto onder controle. Juist een automaat houdt het hele eind tractie als je gas geeft, dus er is als het goed is geen moment dat er geen aandrijving is.
Overigens mag ik hopen dat je motor nooit in contact komt met het wegdek

Hoe geef je gas in een bocht met een automaat? Ik heb weleens volgas gegeven in een bocht toen ik merkte dat de auto ging glijden, maar dat ging maar net goed omdat de auto eventjes geen motorvermogen op het wegdek had.
Waarom zou je in godsnaam vol gas geven in de bocht??? Als je gas wil geven raad ik je aan het gaspedaal in te trappen, gewoon een beetje, 't is geen aan/uit-knop.
3. Remmen in bochten
Deze vraag geldt ook voor een handbak: Ik zie heel vaak in bochten remlichten branden. Meestal gaat dat goed, heel soms zie je dan iemand de bocht uit vliegen. Ik heb het bij wijze van proberen een keer geprobeerd en de auto begon ongecontroleerd rechtuit te rijden. Met een gelukkige voet op het gaspedaal (en een engeltje in de auto) heb ik hem recht kunnen trekken. De vraag is dus: Hoe rem je in een bocht? Wellicht gasgeven en handrem?
Serieus: wat is dit voor idiote vraag? Je hebt wel 's geremd en de auto ging rechtdoor. Doe je dat ook op de aan/uit-manier zoals je bij het gaspedaal toepast? "Hoe rem je in een bocht"... Als iemand dat bij rijles 1 vraagt, OK, maar jij hebt je roze papiertje blijkbaar al en vertoont je op de openbare weg. Nogmaals: als je je zo onzeker voelt achter het stuur, doe iedereen dan een plezier en ga alsjeblieft de weg niet op!

Ik voel me in een automaat niet helemaal op m'n gemak, omdat ik niet het gevoel heb dat ik de auto goed onder controle heb. Wellicht ligt het aan de auto zelf (oude Rover met Honda loopwerk) maar ik denk dat de bovenstaande zaken wellicht wel inherent zijn aan automaatbakken.
Ik zou 's beginnen door met wat meer gevoel te gaan rijden. Als ik je verhaal zo lees geef je volgas, geen gas, trap je de rem vol in en laat je hem bruusk weer los.