Hoe rijden met een automaat?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 26.655 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 172495

Topicstarter
Ik heb nu tijdelijk een auto met een automaat en foutwielaandrijving (FWD).
Ik ben, net zoals jullie allemaal, gewend dat er tussen auto's enorme verschillen zijn in weggedrag. Zelfs tussen de foutwielaandrijving en de juistwielaandrijving (RWD) onderling zijn enorme verschillen.

Een aantal zaken daar kom ik niet uit:

1. Directe overbrenging.
Een slippende koppeling is in principe inherent aan een automaat. Als je gas geeft dan stijgt eerst het toerental en de snelheid volgt met enige vertraging. Nu hebben veel auto's een directe overbrenging in de laatste trappen. In mijn auto is deze soms geactiveerd, soms niet. Bij de 120 km/h is er soms een directe overbrenging naar de weg en soms niet. Soms maakt de auto dus iets meer toeren dan nodig. Soms merk je ook dat hij er ineens uit schiet, ondanks dat je het gaspedaal niet beweegt. Toerental schiet dan ineens omhoog met zo'n 200 toeren.

Hoe selecteer je de directe overbrenging? Is het een bepaalde methode van gasgeven? Inmiddels ben ik er wel achter hoe je schakelt met het gaspedaal, maar hoe je de directe overbrenging activeert begrijp ik nog niet.

Overigens las ik in de handleiding van een andere auto dat de directe overbrenging in de 3e en 4e trap standaard is geactiveerd.

2. Versnelling vastzetten
Als je in een bocht zit dan is de automaat geneigd om tijdens de bocht terug te schakelen als je gas geeft om de auto in de bocht te houden. Alhoewel de automaat bijna zo snel schakelt als een handbak met goede synchromeshringen wil ik juist voorkomen dat hij in een bocht schakelt. Zelfs een snelle handschakel durf ik niet in een bocht. Er is toch een moment dat er helemaal geen contact is tussen motor en wegdek en dat kan een slipper als gevolg hebben. Hoe geef je gas in een bocht met een automaat? Ik heb weleens volgas gegeven in een bocht toen ik merkte dat de auto ging glijden, maar dat ging maar net goed omdat de auto eventjes geen motorvermogen op het wegdek had.

3. Remmen in bochten
Deze vraag geldt ook voor een handbak: Ik zie heel vaak in bochten remlichten branden. Meestal gaat dat goed, heel soms zie je dan iemand de bocht uit vliegen. Ik heb het bij wijze van proberen een keer geprobeerd en de auto begon ongecontroleerd rechtuit te rijden. Met een gelukkige voet op het gaspedaal (en een engeltje in de auto) heb ik hem recht kunnen trekken. De vraag is dus: Hoe rem je in een bocht? Wellicht gasgeven en handrem?

Ik voel me in een automaat niet helemaal op m'n gemak, omdat ik niet het gevoel heb dat ik de auto goed onder controle heb. Wellicht ligt het aan de auto zelf (oude Rover met Honda loopwerk) maar ik denk dat de bovenstaande zaken wellicht wel inherent zijn aan automaatbakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 4629

Een beetje automaat gaat vanzelf in de lockup als je een constante snelheid rijdt. Mss is die van jou niet lekker meer.

Ik moet de 1e automaat nog rijden die in een bocht terugschakelt. Wat doe jij in hemelsnaam in een bocht dat je zoveel gas bij moet geven dat die bak besluit terug te schakelen???

In een bocht blijf je van de handrem af, tenzij je doel is om 180 graden de andere kant om te gaan staan. Al dan niet na 2 pirouettes en een duik in een sloot.

Als je moet remmen in de bocht, dan heb je de bocht verkeerd ingeschat. Het probleem zit 'm dan niet in de bocht, maar je vooruitkijkkwaliteiten. Remmen doe je voor een bocht.

Schakelen in een bocht hoort niet, maar ik doe het toch ook regelmatig met een handbak. Een kwestie van ervaring om te weten wanneer het OK is en wanneer niet zo slim.

[ Voor 30% gewijzigd door Anoniem: 4629 op 26-11-2008 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SyphOn
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Bij modernere automaten is het terug schakelen toch afhankelijk van hoe diep je het gas pedaal intrapt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-02 01:01
Heeft jou auto geen override? Ik heb al een paar automaten gereden waar je of de pook naar rechts kon duwen om zo een soort handbak te krijgen, is handig als je de snel op wilt de automaat besluit alvast in 6 te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Ik weet niet hoe lang jij je rijbewijs hebt, maar in een automaat rijden is het meest simpele wat er is en in principe heb je het in 5 minuten wel door.

De vreemde verschijnselen die jij opmerkt herken ik totaal niet, misschien komt dat doordat ik een vrij jonge auto heb.

Ik begrijp de termen fout- en juistwielaandrijving niet helemaal maar als je bedoelt dat automaat rijden volgens jou fout is, dan zit je al met tegenzin achter het stuur en dat scheelt vast enorm.

Met een moderne automaat kun je ook handmatig schakelen en bepaalde versnellingen vastzetten zodat er niet op- of teruggeschakeld wordt.

Mmmm een nieuwe optie erbij? Override? Dat is volgens mij echt iets anders. :)

[ Voor 6% gewijzigd door Guardian Angel op 26-11-2008 22:18 ]

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 114270

euhhh? automaat en dan moeilijk gaan lopen nadenken? rijdt gewoon met dat ding en er is niets aan de hand. Zelfs vrouwen kunnen in een automaat rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 4629 schreef op woensdag 26 november 2008 @ 22:13:
In een bocht blijf je van de handrem af, tenzij je doel is om 180 graden de andere kant om te gaan staan. Al dan niet na 2 pirouettes en een duik in een sloot.

Als je moet remmen in de bocht, dan heb je de bocht verkeerd ingeschat. Het probleem zit 'm dan niet in de bocht, maar je vooruitkijkkwaliteiten. Remmen doe je voor een bocht.
Ik rem altijd voor de bocht af en ik geef dan gewoon gas in de bocht. Maar als je in de bocht even iets meer gas geeft dan schakelt hij soms terug. Ik houd dan m'n hart vast dat hij niet uitbreekt omdat er dan even geen contact is tussen motor en wegdek.

Maar veel mensen remmen af in de bocht. Ik heb het gewoon 1x geprobeerd en dat ging bijna mis. Er moet een methode zijn, want stel dat er bijvoorbeeld een lading van een voorligger op het wegdek valt dan wil je wel kunnen remmen in de bocht.
Een beetje automaat gaat vanzelf in de lockup als je een constante snelheid rijdt.
Ik moet de 1e automaat nog rijden die in een bocht terugschakelt. Wat doe jij in hemelsnaam in een bocht dat je zoveel gas bij moet geven dat die bak besluit terug te schakelen???
Ik geef nooit in 1x volgas, ik druk het gaspedaal gewoon steeds dieper in. Volgas is slecht voor het brandstofverbruik en het heeft toch geen zin want de auto is dan toch nog niet op de gewenste snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Guardian Angel schreef op woensdag 26 november 2008 @ 22:17:
Ik begrijp de termen fout- en juistwielaandrijving niet helemaal maar als je bedoelt dat automaat rijden volgens jou fout is, dan zit je al met tegenzin achter het stuur en dat scheelt vast enorm.
Het staat er anders gewoon bij:

FWD = Front Wheel Drive = Foutwielaandrijving.
RWD = Rear Wheel Drive = Juistwielaandrijving.

Helemaal mee eens trouwens :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het is natuurlijk stoer om te zeggen dat RWD gaver is maar bij normaal gebruik en een normale gemotoriseerde auto maakt het ook allemaal geen zak uit... :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SyphOn
  • Nu online
Ik denk dat jij er veel te veel over denkt ;)

Gewoon rijden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 172495 schreef op woensdag 26 november 2008 @ 22:18:
[...]

Ik rem altijd voor de bocht af en ik geef dan gewoon gas in de bocht. Maar als je in de bocht even iets meer gas geeft dan schakelt hij soms terug. Ik houd dan m'n hart vast dat hij niet uitbreekt omdat er dan even geen contact is tussen motor en wegdek.
Check dan je kickdown regelaar. Mijn vermoeden dat dat bij jou gewoon adhv je gaskabel geregeld is, en niet via een kickdownschakelaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Anoniem: 4629 schreef op woensdag 26 november 2008 @ 22:19:
[...]

Het staat er anders gewoon bij:

FWD = Front Wheel Drive = Foutwielaandrijving.
RWD = Rear Wheel Drive = Juistwielaandrijving.

Helemaal mee eens trouwens :P
Ach, qua optrekken was ik met mijn Primera 2.0 CVT een heel stuk sneller dan de GTI's GTR's en weet ik veel wat nog meer. :)

Zelfs met mijn huidige Scenic maak ik de Sjonnies aan het huilen. :)

[ Voor 42% gewijzigd door Guardian Angel op 26-11-2008 22:22 ]

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-04 18:25
De vraag is dus: Hoe rem je in een bocht? Wellicht gasgeven en handrem?
Wat denk je van gewoon gas los en op de rem drukken? En dan niet zo hard dat je wielen blokkeren, want dan ga je inderdaad gewoon rechtdoor...
Ik weet niet hoe lang jij je rijbewijs hebt, maar in een automaat rijden is het meest simpele wat er is en in principe heb je het in 5 minuten wel door.
Precies! Het enige wat even wennen is, is dat-ie niet op de motor remt. Maakt in Nederland niet echt uit, in de bergen handmatig terugschakelen. Mijn huur-Corolla kon tot 117 km/h in z'n tweede versnelling, iets wat ik met een schakelbak nooit zou doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Automaat rijden is ook makkelijk, op rechte stukken ja. Op snelwegen en rechte stukken vind ik het ook geweldig. In de file en in de stad heb ik liever een handbak. Dan kun je makkelijker op de motor remmen. Ik verslijt meestal ook 4 a 5 setjes banden voordat ik aan nieuwe remblokjes toe ben.
De vreemde verschijnselen die jij opmerkt herken ik totaal niet, misschien komt dat doordat ik een vrij jonge auto heb.

RDW = achterwielaandrijving
FWD = voorwielaandrijving
Met een moderne automaat kun je ook handmatig schakelen en bepaalde versnellingen vastzetten zodat er niet op- of teruggeschakeld wordt.

Mmmm een nieuwe optie erbij? Override? Dat is volgens mij echt iets anders. :)
Ik kan hem in de 2 vastzetten :P
Verder is er een D3 en D4. Maar dan schakelt hij gewoon op tot maximaal de 3e of 4e trap.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 172495 op 26-11-2008 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

En daarmee is ineens de massa, het momentum, de wiellast, en/of de tractie totaal afwezig? Ik dacht het niet. Je hebt slechte banden, een gare automaat, of je rijdt gewoon te snel voor de bocht danwel de verkeer/weer-situatie ;)
Maar veel mensen remmen af in de bocht.
Veel mensen hebben hun rijbewijs bij een pak cruesli cadeau gekregen.
Ik heb het gewoon 1x geprobeerd en dat ging bijna mis. Er moet een methode zijn, want stel dat er bijvoorbeeld een lading van een voorligger op het wegdek valt dan wil je wel kunnen remmen in de bocht.
Ja. Dat heeft vooruitkijken en afstand houden. Zodat je gewoon kunt uitwijken. ;)
Remmen in een bocht moet je met beleid doen. Gas los, licht bijremmen, en van het obstakel wegsturen. Niet bovenop een tegenligger rijden, heeft de voorkeur.
Ik geef nooit in 1x volgas, ik druk het gaspedaal gewoon steeds dieper in. Volgas is slecht voor het brandstofverbruik en het heeft toch geen zin want de auto is dan toch nog niet op de gewenste snelheid.
En ik zeg: als ie dan terugschakelt ben je toch te vlot aan het rijden voor die bocht.
Guardian Angel schreef op woensdag 26 november 2008 @ 22:21:
[...]

Ach, qua optrekken was ik met mijn Primera 2.0 CVT een heel stuk sneller dan de GTI's GTR's en weet ik veel wat nog meer. :)

CVT heeft geen reet te maken met welke wielen aangedreven worden ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 4629 op 26-11-2008 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Laatst online: 15:17

Reptile209

- gers -

[...]

Maar veel mensen remmen af in de bocht. Ik heb het gewoon 1x geprobeerd en dat ging bijna mis. Er moet een methode zijn, want stel dat er bijvoorbeeld een lading van een voorligger op het wegdek valt dan wil je wel kunnen remmen in de bocht.

[...]
Zoals mijn instructeur altijd zei: al kom je met 200 die bocht uit, nooit remmen en je voet een beetje op het gas houden. De aandrijving (okee, voorwielaandrijving) houdt 'm dan netjes in de bocht. Als er een obstakel op de weg ligt, ben je alleen maar blij dat de auto weigert om de bocht af te maken als je op de rem peert...
Kortom: als je wil/moet remmen in een bocht mag je het hele bocht-idee rustig vergeten en zorg je dat je eerst netjes uit de blijkbaar volkomen onverwachte situatie bent. Je had toch wel ruim door de bocht heengekeken en dat obstakel gezien? ;)

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Anoniem: 172495 schreef op woensdag 26 november 2008 @ 22:23:
[...]
In de file en in de stad heb ik liever een handbak. Dan kun je makkelijker op de motor remmen.
Zalig, in een file van 20 km om de 10 meter je koppelingspedaal intrappen. Ik mis dat genot elke dag.... niet.

En dat CVT niets met aangedreven wielen te maken heeft weet ik al sinds mijn vader zijn eerste Daffodil kocht. _/-\o_

[ Voor 15% gewijzigd door Guardian Angel op 26-11-2008 22:28 ]

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
jouw automaat is gaar

die dingen zijn ervoor om relaxed te rijden, aan je commentaar te lezen past je rijstijl er niet bij.

wat je doet is het volgende:
- Je trapt het rechter pedaal in om vooruit te gaan
- Je trapt het linker pedaal in om te remmen
- Je draait het stuur om van richting te veranderen

wil je meer uit je auto halen, dan zet je 'm op half-automaat (dan schakelt ie alleen als ie de extremen van zijn toerenbereik haalt), of je koopt iets met een handbak. dan kun je alles zelf regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Guardian Angel schreef op woensdag 26 november 2008 @ 22:25:
[...]

Zalig, in een file van 20 km om de 10 meter je koppelingspedaal intrappen. Ik mis dat genot elke dag.... niet.
Met een automaat krijg je ook kramp in je kuit hoor :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Anoniem: 4629 schreef op woensdag 26 november 2008 @ 22:27:
[...]
Met een automaat krijg je ook kramp in je kuit hoor :P
Dan staat je stoel verkeerd. En nee, dat is geen grap. Je moet je stoel nooit in de verste stand zetten als dat niet nodig is.

Ook moet je niet met je hoofd boven de versnellingspook zitten, dat, in combinatie met een cap, is funest.

ARME AOW’er

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
[...]

Wie zegt dat ik de koppeling gebruik? Je kunt ook tussengas geven en terugschakelen zonder koppeling. Mijn synchromeshringen van mijn primaire auto zijn nog steeds niet versleten :+
Reptile209 schreef op woensdag 26 november 2008 @ 22:25:
[...]

Zoals mijn instructeur altijd zei: al kom je met 200 die bocht uit, nooit remmen en je voet een beetje op het gas houden. De aandrijving (okee, voorwielaandrijving) houdt 'm dan netjes in de bocht. Als er een obstakel op de weg ligt, ben je alleen maar blij dat de auto weigert om de bocht af te maken als je op de rem peert...
Kortom: als je wil/moet remmen in een bocht mag je het hele bocht-idee rustig vergeten en zorg je dat je eerst netjes uit de blijkbaar volkomen onverwachte situatie bent. Je had toch wel ruim door de bocht heengekeken en dat obstakel gezien? ;)
Dat zei mijn instructeur ook altijd. Nooit de rem of de koppeling aanraken in de bocht, tenzij je dood wilt. Ik ben dan ook meer benieuwd hoe je wel remt in de bocht. Eigenlijk laat ik bij verkeerdwielaandrijving het gaspedaal liever niet los in de bocht, dan wordt de auto niet meer de bocht in getrokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Guardian Angel schreef op woensdag 26 november 2008 @ 22:30:
[...]

Dan staat je stoel verkeerd. En nee, dat is geen grap. Je moet je stoel nooit in de verste stand zetten als dat niet nodig is.

Ook moet je niet met je hoofd boven de versnellingspook zitten, dat, in combinatie met een cap, is funest.
Ik zit altijd zo ver mogelijk naar achteren, bij vrijwel alle auto's is dit de achterste stand. Dit zodat de klep van de airbag correct kan uitklappen als je ergens tegenaan knalt. Verder zit het gewoon comfortabel. Bij sommige auto's kan de stoel niet eens ver genoeg naar achteren voor mij (1,72m), dat rijdt echt heel vervelend.

Boven de versnellingspook hangen doe ik niet. Ik wil geen brandwonden.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 172495 op 26-11-2008 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 172495 schreef op woensdag 26 november 2008 @ 22:32:
Wie zegt dat ik de koppeling gebruik? Je kunt ook tussengas geven en terugschakelen zonder koppeling. Mijn synchromeshringen van mijn primaire auto zijn nog steeds niet versleten :+
Knappe jongen om dat een uur vol te houden in de ochtendspits bij 2 kmpu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Anoniem: 172495 schreef op woensdag 26 november 2008 @ 22:32:
[...]
Tja, dat verklaart je startpost tenminste. :)

Ik start mijn auto, en als ik ons dorp uit ben zet ik de cruisecontrol aan en die blijft aan tot ik ben waar ik zijn moet. Life can be fantastic. :)

[ Voor 17% gewijzigd door Guardian Angel op 26-11-2008 22:37 ]

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:40
RemcoDelft schreef op woensdag 26 november 2008 @ 22:22:
[...]

Wat denk je van gewoon gas los en op de rem drukken? En dan niet zo hard dat je wielen blokkeren, want dan ga je inderdaad gewoon rechtdoor...
Toch niet echt aan te raden wanneer je een bocht te snel neemt op een glad/nat wegdek! :) Gas lossen = :w
[...]

En dat CVT niets met aangedreven wielen te maken heeft weet ik al sinds mijn vader zijn eerste Daffodil kocht. _/-\o_
Tijdens mijn eerste rit ooit met een automaat (Renault Espace V6 :P) stond ik in een file en ik heb inderdaad geen enkele keer mijn versnellingsbak en koppelingspedaal gemist! Gewoon even rem lossen wanneer nodig en de wagen reed vlot mee in de file, zalig! Indien ik ooit voor mijn job zeer veel afstanden zou moeten afleggen en een wagen kan/mag kiezen zou ik serieus een automaat overwegen. Handmatig schakelen is leuk maar een moderne automaat is toch wel zeer comfortabel.

[ Voor 10% gewijzigd door D-Three op 26-11-2008 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snippertje
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 25-04 15:10

Snippertje

Light up your life

Kan het kloppen dat een citroën C5 wel terugschakeld op de motor? Ik las hier dat automaten dat niet doen, maar als ik geen gas geef schakelt hij toch echt terug. Toerental loopt eerst terug en vervolgens bij 1.5k toeren weer op (dus schakelen) en remt de auto af.

Discord kanaal: https://discord.gg/X3CqdTKd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 4629 schreef op woensdag 26 november 2008 @ 22:35:
[...]

Knappe jongen om dat een uur vol te houden in de ochtendspits bij 2 kmpu.
Ik doe nooit gehaast in de file. Ik probeer altijd de ideale snelheid te vinden zodat schakelen niet nodig is. Vaak vallen er gaten, en die ene keer dat iemand het gat in duikt rijdt hij toch meteen naar voren. In file kun je prima een vaste snelheid aanhouden, gewoon goed vooruit kijken. Owja, rechterbaan doet ook wonderen. Iedereen wil altijd meteen naar de linkerbaan, ik hoef dat niet zo.

Wat wel vervelend is is vooruitkijken in bochten. Ik heb altijd geleerd zo ver mogelijk de bocht in te kijken, in feite zie je dan niet wat er voor je rijdt. Ik vind het dan erg moeilijk om de weglijnen te volgen.

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 172495 op 26-11-2008 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Ik voorspel dat er binnen afzienbare tijd meer auto's standaard met een automaat worden uitgerust en dat met de hand schakelen een optie wordt, en zo hoort het ook. :)

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Guardian Angel schreef op woensdag 26 november 2008 @ 22:38:
Ik voorspel dat er binnen afzienbare tijd meer auto's standaard met een automaat worden uitgerust en dat met de hand schakelen een optie wordt, en zo hoort het ook. :)
Mee eens. De CVT van Audi is geweldig. Dat is de enige automaat waarvan ik de "schakelmomenten" goed vind. De normale automaten vind ik niet zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Snippertje schreef op woensdag 26 november 2008 @ 22:37:
Kan het kloppen dat een citroën C5 wel terugschakeld op de motor? Ik las hier dat automaten dat niet doen, maar als ik geen gas geef schakelt hij toch echt terug. Toerental loopt eerst terug en vervolgens bij 1.5k toeren weer op (dus schakelen) en remt de auto af.
Mijn Renault schakelt ook automatisch terug. Dat is goed te zien als je hem op handmatig zet. Gebruik ik dat en laat ik hem uitrollen voor bijv. een stoplicht zie je zo het wijzigen van 4 via 3 en 2 naar 1.
Anoniem: 172495 schreef op woensdag 26 november 2008 @ 22:40:
[...]
Mee eens. De CVT van Audi is geweldig. Dat is de enige automaat waarvan ik de "schakelmomenten" goed vind. De normale automaten vind ik niet zo.
Bij een CVT voel je de schakelmomenten totaal niet.

[ Voor 21% gewijzigd door Guardian Angel op 26-11-2008 22:42 ]

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 25-04 22:55
Anoniem: 172495 schreef op woensdag 26 november 2008 @ 22:23:

RDW = achterwielaandrijving
FWD = voorwielaandrijving
RDW is volgens mij Rijksdienst voor Wegverkeer

:+

Maar een automaat vind ik het leukst in de stad, voor alle andere soorten wegen heb ik veel liever een handbak, dat is tenminste echt autorijden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben1985
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-01 21:38

Ben1985

Tatatata!

maarud schreef op woensdag 26 november 2008 @ 22:42:
[..]
Maar een automaat vind ik het leukst in de stad, voor alle andere soorten wegen heb ik veel liever een handbak, dat is tenminste echt autorijden :)
En in de file is het zeer fijn. Inderdaad is het voor de rest veel echter autorijden in een handbak. Overigens is een cruise control wel fijn voor de langere afstanden.

CM Stacker STC-T01 | Core i7 3930K | Asus P9X79 | Club3D HD7950 RoyalKing | 8x 4096GB DDR3-1600 | Samsung 840 Pro 256GB | Plextor PX-B950SA | X-Fi Elite Pro | 3x Samsung Syncmaster 214T | Windows 7 x64 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Guardian Angel schreef op woensdag 26 november 2008 @ 22:41:
Daarom is het "schakelmomenten" tussen haakjes: ""

In zekere zin is er wel te spreken over een "schakelmoment" omdat de CVT gewoon het ideale toerental uitkiest en daarmee schakelt om te accelereren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:17
Ik rij al jaren hand geschakeld maar heb ook een klein half jaar hand geschakeld (Werk auto) en automaat gereden. En automaat is toch wel zwaar relaxt rijden. Helemaal als die auto ook nog een traction controll EN ABS heeft want dan is het met sneeuw/ijzel helemaal een eitje (vergeleken hand geschakeld). Gewoon rem los en rijden weer.
Verder zie ik ook het probleem van remmen in de bocht niet. Korte bochtjes in de binnenstad oké dan is het niet zo handig maar dan nog kan het gebeuren zonder problemen. Beetje blijven opletten is gewoon het belangrijkste.
Maar een hele goede 2e is zelfvertrouwen. Als je bang bent op de weg... blijf dan ook lekker weg.

offtopic:
Dat geneuzel wat sommige mensen hebben op 2baans rotondes. Niet weten waarvoor die 2e (middelste) baan is. etc... Kom op zeg ga dan ff lekker een her-cursus volgen ofzo. Of ga eens lekker in Nijmegen rijden op het Keizer Karel Plein dan leer je het snel genoeg na een paar rondjes :P

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn V&A adv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
Guardian Angel schreef op woensdag 26 november 2008 @ 22:38:
In noord Amerika zijn handgeschakelde auto's net zo zeldzaam als automaatjes hier... Ik merk wel dat het wel iets vlotter gaat allemaal.

Toch raar, is heb toch wel wat auto's gereden, en geregeld dat ik te snel in de bocht ga en rustig effe terugschakel of afrem, maar heb nog nooit het gevoel gehad dat ie er vandoor ging :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Megamind schreef op woensdag 26 november 2008 @ 23:05:
[...]
In noord Amerika zijn handgeschakelde auto's net zo zeldzaam als automaatjes hier... Ik merk wel dat het wel iets vlotter gaat allemaal.
Ik reed eens met een Chevrolet Monte Carlo van Yosemite naar Vail. Dan krijg je een stuk van vele kilometers lang waarbij het net is of je op een wasbord rijdt. Stukjes van 500 meter tussen de "toppen". Dan is een automaat niet leuk kan ik je verzekeren. Halfweg hol op schakelt de bak op zodat je voor je gevoel op de top afvliegt zonder te weten wat er na de top komt. Doodeng.

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 178962

Megamind schreef op woensdag 26 november 2008 @ 23:05:
[...]
Toch raar, is heb toch wel wat auto's gereden, en geregeld dat ik te snel in de bocht ga en rustig effe terugschakel of afrem, maar heb nog nooit het gevoel gehad dat ie er vandoor ging :?
Is ook onzin, als je met een fatsoenlijke snelheid de bocht in gaat zal je echt niet uit de bocht vliegen wat je ook doet.

In Nederland moet je echt wel gek bezig zijn wil je uit de bocht vliegen, het wegdek is gewoon goed en bij vrijwel alle bochten waar de maximum snelheid te snel is staat er duidelijk een goede adviessnelheid bij.

Het zijn personenauto's op de openbare weg, geen racewagens op een circuit.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 178962 op 26-11-2008 23:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rostvertol-Mil
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:20
Anoniem: 172495 schreef op woensdag 26 november 2008 @ 22:40:
[...]

Audi geeft geen CVT, Audi maakt gebruik van DSG bakken, wat praktisch gewoon een handbak met een automatische dubbele koppeling is.
Een CVT maakt gebruik van een duwband, precies zoals in de dafjes zat :P Een cvt schakelt dus gewoon niet, een DSG en een normale automaat wel.
CVT vs DSG vs een normale automaat

Overigens rijd ik erg veel met zowel een automaat als een handbak en ik heb nog nooit last van je problemen gehad. Van geen contact motor wegdek is nog nooit iemand gecrashed wel van geen contact banden en wegdek :P

edit:
hmm, ik houd men bek al, audi heeft een poosje een CVT geleverd zie ik nu :+

[ Voor 16% gewijzigd door Rostvertol-Mil op 26-11-2008 23:19 ]

dot.blaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:30

Sick Nick

Drop the top!

Wat is dit dan? Juist, de multitronic van audi, een CVT :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

De multitronic van Audi is toch echt een duwband-CVT, aangepast dat dan weer wel. :) Multitronic is tot op heden uitsluitend verkrijgbaar op Audimodellen met voorwielaandrijving en langsgeplaatste motoren.

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rostvertol-Mil
  • Laatst online: 14:20
Guardian Angel schreef op woensdag 26 november 2008 @ 23:18:
De multitronic van Audi is toch echt een duwband-CVT, aangepast dat dan weer wel. :) Multitronic is tot op heden uitsluitend verkrijgbaar op Audimodellen met voorwielaandrijving en langsgeplaatste motoren.
Hmm, julie hebben wel aardig gelijk ja :+
* Rostvertol-Mil dacht aan de dsg omdat ze die ook gemarket hebben met "onmerkbare schakelmomenten"

dot.blaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-04 08:13

leuk_he

1. Controleer de kabel!

[...]
Dan rij je wel heel erg op het randje tussen uitbreken en door de bocht heen gaan. Daar is niks mis mee op een race circuit, maar in het gewone verkeer zul je wat meer speling moeten nemen om onverwachte zaken op te lossen. (Zoals iemand die je in een bocht inhaalt en invoeg of het nou past of niet, er is altijd iemand sneller dan jij :o ).

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• Maasluip
  • Laatst online: 16:36

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Anoniem: 172495 schreef op woensdag 26 november 2008 @ 22:35:
[...]

Ik zit altijd zo ver mogelijk naar achteren, bij vrijwel alle auto's is dit de achterste stand. Dit zodat de klep van de airbag correct kan uitklappen als je ergens tegenaan knalt. Verder zit het gewoon comfortabel. Bij sommige auto's kan de stoel niet eens ver genoeg naar achteren voor mij (1,72m), dat rijdt echt heel vervelend.
Nooit van "10 voor 2" gehoord? De positie waarin je armen zijn als je goed achter het stuur zit?
Met 1,76m heb ik nog nooit in een auto de stoel helemaal achterin moeten zetten. Sterker nog: in mijn huidge auto (Citroën ZX) kan ik dan niet eens meer fatsoenlijk bij de pedalen.

offtopic:
Iets zegt me dat je in België je rijopleiding hebt gedaan, vooral als ik je "problemen" lees die eigenlijk bij niemand een probleem zijn.

Signatures zijn voor boomers.

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 02-04 20:12

mux

99% efficient!

Als je echt onverhoopt slipt in een bocht zou je volgens de theorie alleen zo flauw mogelijk moeten insturen als veilig is (als in: dat je niet de sloot in flikkert) en gassen noch remmen. Je banden kunnen maar een bepaalde maximumkracht overbrengen, zodra je remt of gast wordt dat minder en heb je minder middelpuntzoekende kracht over om in de bocht te blijven.

Het 'in de bocht trekken' is dus meestal wel van toepassing, maar bij echt gladde situaties is het beter om enkel en alleen de bocht door te coasten. Hoewel het erop lijkt dat TS vooral heel erg hard de bocht door wil.

offtopic:
Dit is wel extreem tu-delft-controletechniek-nerderig maar in principe is voorwielaandrijving gewoon hartstikke superieur. Een praktische auto layout heeft voorin het meeste gewicht en dus grip gezien je daar de motor wilt plaatsen. Daarnaast ben je veel stabieler [in een panieksituatie]. En 99,veel negens procent van de ritjes worden niet gemaakt om te racen, waarin je eventueel af en toe misschien wel een scandinavian flick wilt maken, voor de vorm, met achterwielaandrijving.

[ Voor 29% gewijzigd door mux op 27-11-2008 09:19 ]

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:53
Even kort door de bocht....

Je zithouding is zodanig onderuit gezakt dat je totaal niets van de auto kan voelen. als je 1.72 bent ben je alles behalve lang, en heb je bij een normale zithouding in geen enkele auto het probleem van te lang zijn.

Als je bang bent dat je auto uitbreekt in een bocht als je aandrijving een moment weg valt rij je te hard voor de openbare weg. Pas je rijgedrag aan en laat het scheuren voor Vrijrijden@Circuitpark Zandvoort.

Kijken in een auto is meer dan alleen een kilometer voor je kijken... Er gebeurd ook genoeg belangrijks vlak bij.

Het probleem is niet de auto met automaat, het probleem is de bestuurder ervan!

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Chevy454
  • Niet online
Guardian Angel schreef op woensdag 26 november 2008 @ 22:41:
Jawel :)

Je kan een CVT zo calibreren dat hij naar "fixed" ratio's gaat, zoals bij een manuele bak. Dat gevoel en shiftpunten kan je instellen bij calibratie. Momenteel is het mogelijk om 8 fixed ratio's te maken.

Maar dit heb je dan in Tipmode, bij Drive en Sport mode heb je gewoon varierende ratio's.
Anoniem: 172495 schreef op woensdag 26 november 2008 @ 22:46:
Daarom is het "schakelmomenten" tussen haakjes: ""

In zekere zin is er wel te spreken over een "schakelmoment" omdat de CVT gewoon het ideale toerental uitkiest en daarmee schakelt om te accelereren.
Het variogram is wel belangrijk ja :) Maar de shiftgradients ook, te grote shiftgradients en je hebt overshoot bij het terugschakelen, te lage shiftgradient en hij is als dikke stront door een trechter.
Rostvertol-Mil schreef op woensdag 26 november 2008 @ 23:15:
Audi geeft geen CVT, Audi maakt gebruik van DSG bakken, wat praktisch gewoon een handbak met een automatische dubbele koppeling is.
Een CVT maakt gebruik van een duwband, precies zoals in de dafjes zat :P Een cvt schakelt dus gewoon niet, een DSG en een normale automaat wel.
CVT vs DSG vs een normale automaat
De CVT van Audi maakt gebruikt van een morse ketting met variende schakellengtes als ik me niet vergis. LuK levert daar de ketting als ik me niet vergis........

[ Voor 72% gewijzigd door Chevy454 op 27-11-2008 10:36 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Anoniem: 178962

Inderdaad, 1.72m WTF? Ik ben zelf 'maar' 1.76m en ik kan echt no-way m'n stoel zo ver naar achter zetten, dan kan ik bij lange na niet bij de pedalen. Sterker nog, ik zit meestal juist op een van de standjes het dichtste bij de voorkant zodat ik goed rechtop zit en alle kracht die nodig is kan uitoefenen op de pedalen.

Het is niet zo alsof de pedalen tegen de voorkant van de auto gelijmd zijn, er is ruimte genoeg als je ff je benen wil strekken in de file bijvoorbeeld.

• Puc van S.
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23-04 12:34
Anoniem: 178962 schreef op donderdag 27 november 2008 @ 10:40:
Inderdaad, 1.72m WTF? Ik ben zelf 'maar' 1.76m en ik kan echt no-way m'n stoel zo ver naar achter zetten, dan kan ik bij lange na niet bij de pedalen.
Hell, ik ben 1.88 en in een simpele peugot 107 kan ik nog niet eens lekker bij de pedalen als ik de stoel helemaal naar achter zet..

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

• EXX
  • Laatst online: 17-04 18:43

EXX

EXtended eXchange

Pff, na 5 schakelauto's te hebben gereden rij ik nu een Prius. Ik wil echt niet meer terug naar schakel. Super-relax rijden met zo een automaat.

Laatst had ik een kleine schade aan de Prius en kreeg ik van de schadebedrijf een Peugeot 207 te leen. Wat een gepruts was dat. Het voelde echt aan alsof je in verouderde techniek rondrijdt.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• flashin
  • Laatst online: 17-12-2023
TS: schei toch uit en ga je rijopleiding eens opnieuw doen. Uit al je antwoorden blijkt dat je overal geen verstand van hebt en geen idee hebt hoe je je moet gedragen in het verkeer.
M1lamb3r schreef op donderdag 27 november 2008 @ 10:50:
[...]

Hell, ik ben 1.88 en in een simpele peugot 107 kan ik nog niet eens lekker bij de pedalen als ik de stoel helemaal naar achter zet..
Jaaaa we maken er een lengte topique van! ik met 1.86 en lange benen ben geen enkele auto tegengekomen waarin ik de stoel helemaal naar achter moet schuiven. Niet eens in mijn eerste auto, suzuki alto uit 88 8)7

• Megamind
Ik ben 1,96 en behalve bij de C3 van me pa moet ie altijd helemaal naar achter :P

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21-04 13:12
Ik heb met 1m90 ook nooit de stoel helemaal naar achteren (wel bijna).

Maar goed, ik denk dat de TS een aantal dingen fout doet. De zithouding, maar ook rijden op het randje. Of beter nog, totaal geen idee hebben waar dat randje is.
Een beetje flauw om veel gas te geven in de bochten (voor zover dat gaat met een normale voorwielaandrijver), en dan de automaat de schuld geven dat ie dingen gaat doen die jij niet wil. Je wil kennelijk hard door de bochten maar je hebt geen idee wat een auto gaat doen wanneer je schakelt of remt in een bochten, je zal het dan waarschijnlijk ook niet verwachten wanneer de auto is een keer uitbreekt (of het nou gas geven, remmen of de automaat is).

Verder zie ik hier veel mensen praten over features van de nieuwste automaatbakken, maar we rijden niet allemaal in leasebakken van max 4 jaar oud. Voor hetzelfde geld rijdt de TS in een ouwe amerikaan, of een Daihatsu Cuore automaat uit '92.

(ik ben overigens ook wel fan van handgeschakeld en rwd)
Guardian Angel schreef op woensdag 26 november 2008 @ 22:21:
[...]

Sjonnies rijden doorgaans in FWD auto's. BMW's zijn daarbij natuurlijk de uitzondering, maar de gemiddelde GTi is een voorwielaandrijver.

[ Voor 37% gewijzigd door !null op 27-11-2008 11:42 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Anoniem: 58485

flashin schreef op donderdag 27 november 2008 @ 11:13:
TS: schei toch uit en ga je rijopleiding eens opnieuw doen. Uit al je antwoorden blijkt dat je overal geen verstand van hebt en geen idee hebt hoe je je moet gedragen in het verkeer.
Tja. Dit zijn inderdaad dingen die je bij je rijles en examen hoort geleerd te hebben, of iig, onder de knie. Bij rijles hoor je dit soort basisdingen mee te krijgen, het is niet alleen rijden zonder koppeling....
Ik voel me in een automaat niet helemaal op m'n gemak, omdat ik niet het gevoel heb dat ik de auto goed onder controle heb. Wellicht ligt het aan de auto zelf (oude Rover met Honda loopwerk) maar ik denk dat de bovenstaande zaken wellicht wel inherent zijn aan automaatbakken.
Tja. Mijn moeder is 55 en rijd ook in een automaat. Vind ze een superauto. En die klaagt ook niet hoor.

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:12

GaMeOvEr

Is een hork.

Ik heb zelf een aantal automaten (Oude BMW 6 serie (1981) als hobbyauto en een BMW530 (1995) als daily) en ook nog een handbak. (BMW 316 van vriendin)

Hetgene wat de TS beschrijft heb ik nog nooit meegemaakt. Als ik te hard de bocht inga en ik heb het verkeerd ingeschat, kan ik altijd zachtjes het gas liften zonder dat mijn auto de vangrail induikt. Ik kan ook mild remmen in de bocht, zonder dat mijn auto de vangrail induikt of uitbreekt. Van mijn automaten weet ik bij welke hoeveelheid gasgeven ze wel of niet terugschakelen.

Op het moment dat ik een stabiele snelheid rijd, zitten mijn automaten altijd in de lock-up en zwieren niet heen en weer tussen versnellingen. Ik heb op geen enkel moment de behoefte aan handmatig ingrijpen in mijn automaatbak, ook niet als ik sportief rijd, omdat ik weet hoeveel gas ik moet geven om in een bepaalde versnelling te komen.

De enige conclusie die ik kan trekken, is dat de TS niet kan rijden (en dit wel altijd op het randje van het kunnen van zijn auto doet) of een enorm gaar, aan revisie toezijnd barrel bestuurd. (met slechte schokbrekers en banden.)

Aannames zijn fataal.

flashin schreef op donderdag 27 november 2008 @ 11:13:

[...]
Jaaaa we maken er een lengte topique van! ik met 1.86 en lange benen ben geen enkele auto tegengekomen waarin ik de stoel helemaal naar achter moet schuiven. Niet eens in mijn eerste auto, suzuki alto uit 88 8)7
Ligt maar net aan wat je fijn vindt, lange benen hebt in verhouding tot de rest, etc. Ik ben zelf 2,04 en moet echt bij alle auto's helemaal naar achteren (behalve mijn eigen, dan zit ik qua benen wel goed maar kan ik de bovenkant van het stuur niet aanraken :+ ) en meestal zelfs nog de rugleuning schuin omdat ik anders helemaal opgevouwen zit.

Ik kan ook nog een heel stuk naar voor in bijvoorbeeld mijn eigen auto en dan de rugleuning kantelen of de stoel in zijn geheel kantelen (coupe style) maar het is maar net wat je fijn vindt.

• Chevy454
  • Niet online
GreenSky schreef op donderdag 27 november 2008 @ 11:34:
Verder zie ik hier veel mensen praten over features van de nieuwste automaatbakken, maar we rijden niet allemaal in leasebakken van max 4 jaar oud. Voor hetzelfde geld rijdt de TS in een ouwe amerikaan, of een Daihatsu Cuore automaat uit '92.
Een koppelomvormer blijft een koppelomvormer. De aansturing is volledig hydraulisch ipv elektronisch maar het blijft hetzelfde.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• !null
Chevy454 schreef op donderdag 27 november 2008 @ 11:50:
[...]

Een koppelomvormer blijft een koppelomvormer. De aansturing is volledig hydraulisch ipv elektronisch maar het blijft hetzelfde.
Jawel, maar ik heb het over dingen zoals override etc, en het (offtopic) gebeuren over CVT/DSG.
Maar goed, het is sowieso handig om te weten in wat voor auto de TS rond rijdt.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Een oude Rover met Honda techniek. Dus een 200, 400, 600 of 800.

[ Voor 5% gewijzigd door Maasluip op 27-11-2008 12:13 ]

• !null
Ah, die sedans met die Honda 2.3i motoren (de langzamere motoren ook?) uit de Prelude enzo.
Dat zal wel een zeer basic automaat zijn, daar zal je geen versnelling in kunnen vast zetten als ik het goed begrijp.

[ Voor 39% gewijzigd door !null op 27-11-2008 12:14 ]

Topicstarter
GaMeOvEr schreef op donderdag 27 november 2008 @ 11:43:
De enige conclusie die ik kan trekken, is dat de TS niet kan rijden (en dit wel altijd op het randje van het kunnen van zijn auto doet) of een enorm gaar, aan revisie toezijnd barrel bestuurd. (met slechte schokbrekers en banden.)
Rijden met een handbak of multitronic kan ik best. Ik heb nog nooit de controle over de auto verloren. Ik ben nog nooit te hard een bocht in gegaan omdat vrijwel elke bocht te overzien is voordat je erin gaat. Bij wijze van proberen heb ik wel een keer de rem ingetrapt in de bocht en toen kwam de vangrail wel akelig dichtbij.

Een automaat is gewoon een heel andere rijervaring. Bij een handbak heb je heel veel marge omdat je zelf bepaalt wat wanneer gebeurt, bij een automaat heb je die marge veel minder.

• llevering
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:46
Het punt dat een aantal posters je al duidelijk hebben geprobeerd te maken is dat een automaat geen vreemde dingen doet tenzij:
1. De automaat versleten/kapot is
2. Jij vreemde dingen doet.

Het eerste kan je laten controleren bij een garage en dan zie je vanzelf of optie 2 als enige overblijft.

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Anoniem: 172495 schreef op donderdag 27 november 2008 @ 12:14:
Rijden met een handbak of multitronic kan ik best. Ik heb nog nooit de controle over de auto verloren. Ik ben nog nooit te hard een bocht in gegaan omdat vrijwel elke bocht te overzien is voordat je erin gaat. Bij wijze van proberen heb ik wel een keer de rem ingetrapt in de bocht en toen kwam de vangrail wel akelig dichtbij.
Dat is dus wat ik bedoel. ;) Ik ben standaard, als ik gewoon aan het rijden ben en niet op het randje aan het scheuren, nooit in de situatie gekomen, dat remmen in de bocht (en dan bedoel ik natuurlijk niet op de rem "stampen" maar rustig bijremmen, rem stampen in de bocht is behoorlijk fail. ;) ) ervoor gezorgd heeft dat mijn auto op het punt staat uit te breken. (Danwel schuiven over de voorwielen of uitbreken met de kont, afhankelijk van FWD of RWD, heb vanalles gereden.)

Dat betekend of dat jij echt op het randje rijd, of dat je een gare auto rijd. ;)

En nee, ik kruip niet door bochten heen als jij dat vermoeden begint te hebben, ik houd alleen marge aan. Ik zal nooit meer dan op 80% van het kunnen van mijn auto door een bocht heen gaan, ik houd graag wat reserves aan. ;) En die 80% van het kunnen van de auto varieert natuurlijk heel erg per auto, wat voor banden, onderstel, weersomstandigheden, etc. Een BMW M3 of Audi RS4 kunnen nu eenmaal harder door bochten dan een Suzuki Alto met kwikfit huismerk banden en versleten schokdempers. Waar bij de ene auto 80% een bepaalde bocht met 110km/h is, kan dat voor een andere auto al 130% zijn.
Een automaat is gewoon een heel andere rijervaring. Bij een handbak heb je heel veel marge omdat je zelf bepaalt wat wanneer gebeurt, bij een automaat heb je die marge veel minder.
En dat is dus onzin. Een (goed werkende) automaat schakelt ook automatisch terug als hij in ondertoeren komt. In het begin is het even wennen, maar dat heb je na 1 weekje rijden ook wel door dat "bij x gas gaat de kickdown aan". "bij xx gas bij dit toerental gaat hij 2 versnellingen terug" en ook "bij xx toeren schakelt hij een versnelling terug". Kwestie van aanvoelen en ff wennen. Tuurlijk, in "circuitomstandigheden" is een handbak fijner, omdat je hem dan al in de juiste versnelling mikt waarvan je weet dat je hem daarmee sneller en strakker door de bocht trekt, maar die circuitomstandigheden kom je als het goed is in dagelijks gebruik niet echt vaak tegen. ;)

Een Multitronic is trouwens ook een automaat, alleen een andere variant dan die met de klassieke koppelomvormer. Op het moment dat jij niets hoeft te doen aan je versnellingen, is het een automaat.

Of dit nu een automaat met koppelomvormer, een CVT, DSG of gerobotiseerde handbak (SMG van BMW, F1 shift van Ferrari, E-Gear van Lamborghini, etc) is, maakt niet uit. Iets wat voor je schakelt is een automaat.

[ Voor 26% gewijzigd door GaMeOvEr op 27-11-2008 13:33 ]

Aannames zijn fataal.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Anoniem: 172495 schreef op donderdag 27 november 2008 @ 12:14:
[...]

Ik rem bijna altijd nog in de bocht, ook al is me geleerd dat niet te doen. Ik heb nooit dat ik onverwacht wegglij. Dus ik denk dat het toch te maken heeft met de snelheid die je in de bocht hebt of hoe hard je remt.
Ik heb ook vaker automaat gereden. En ik heb nog nooit gehad dat de auto iets onverwachts doet vanwege het schakelen. Per definitie heb je ook minder trekkracht als de automaat opschakelt, en als hij terugschakelt geef je toch al geen gas (afremmen) of teveel (kickdown). Als ik vol accelererend door een bocht ga, dan ja, komt de stoep ook gevaarlijk dichtbij.
Ik zie dus helemaal niet waarom het (onverwachts) schakelen van een automaat iets gevaarlijks is.

Rij je misschien als een eenbitter? Dat de enige twee posities van je gaspedaal ofwel gas los ofwel volgas zijn? Zelfde voor de remmen?
Of rem je in de automaat met je linkervoet? Dat gaat ook meestal niet goed omdat je het fijne gevoel daarin niet hebt.

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-04 08:13

leuk_he

1. Controleer de kabel!

GaMeOvEr schreef op donderdag 27 november 2008 @ 13:12:
[...]
Dat betekend of dat jij echt op het randje rijd, of dat je een gare auto rijd. ;)
[...]
Als de auto van TS gaar zou zijn, dan moet hij nog steeds niet op het randje van de gaarheid gaan rijden, maar gewoon nog rustiger rijden en voor lief nemen dat hij een keertje meer wordt ingehaald dan zijn motervermogen zou doen vermoeden. Met een gare auto moet je nou eenmaal zeker niet op het randje gaan rijden. De vangrails zal je dankbaar zijn.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• lordloeder
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 27-07-2024
Eerste keer toen ik het las moest ik al lachen, dit klinkt gewoon als een grap. Vooral de FWD en RWD zijn goed gevonden.
Weet je zeker dat je je auto rijbewijs hebt gehaald en niet je bromfiets? ;)

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:50
Toen ik mijn automaat kocht was het in het begin ook wel een beetje vreemd, maar na een maandje ofzo weet je precies wanneer het ding wat gaat doen. En ik rij ook nog wel eens "vrij sportief" als het rustig is op de weg, maar hij doet nooit rare of onverwachte dingen.

Roomba E5 te koop

Topicstarter
Ik rijd over het algemeen helemaal niet sportief, maar ik blijf graag op een gelijke snelheid rijden om brandstof (van het accelereren) en remblokjes te sparen. Het feit dat ik vaak in de stad rijd en dat mijn remblokjes van mijn vaste auto (met handbak) al 80.000 km mee gaan (en nog lang niet aan vervanging toe zijn) zegt dat ik niet continu op het randje rijd. Automaat rijdt gewoon vreemd.

Maargoed, nu zijn de vragen nog niet concreet beantwoord :+

Ik begrijp dus dat je in een bocht best heel voorzichtig de rem kunt gebruiken. Ik denk dat ik het toch liever niet doe als ik het bovenstaande lees.

En de koppelomvormer? Hoe zet ik die in lock? Dat gaat waarschijnlijk alleen automatisch?

[ Voor 28% gewijzigd door Anoniem: 172495 op 27-11-2008 16:13 ]

• Megamind
Anoniem: 172495 schreef op donderdag 27 november 2008 @ 16:12:
Ik begrijp dus dat je in een bocht best heel voorzichtig de rem kunt gebruiken. Ik denk dat ik het toch liever niet doe als ik het bovenstaande lees.

En de koppelomvormer? Hoe zet ik die in lock? Dat gaat waarschijnlijk alleen automatisch?
Als jij je auto met 200km/h in een 50km/h bocht ragt dan kan je beter niet remmen nee.

De truuk is vóór de bocht te remmen, met de juiste snelheid erin, en als je vind dat je te hard gaat op de rem duwen.

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Ik rijd over het algemeen helemaal niet sportief, maar ik blijf graag op een gelijke snelheid rijden om brandstof (van het accelereren) en remblokjes te sparen. Het feit dat ik vaak in de stad rijd en dat mijn remblokjes van mijn vaste auto (met handbak) al 80.000 km mee gaan (en nog lang niet aan vervanging toe zijn) zegt dat ik niet continu op het randje rijd. Automaat rijdt gewoon vreemd.
Die laatste conclusie is niet correct. Het zou moeten zijn jij -vind- automaat vreemd rijden, of -jouw- automaat rijd vreemd. ;) (Wat prima een technische oorzaak of defect als oorzaak kan hebben.) Ik rijd zelf zowel automaten als handbakken, en heb nergens last van. :)

Ja, je kunt best licht bijremmen in een bocht. Als dat met jouw auto niet kan, zou ik eens je onderstel en banden laten nakijken. Heel mijn autorijdende leven tot nu toe (toch al zeker een auto of 15) heb ik met al mijn auto's zonder problemen in bochten licht bij kunnen remmen. De momenten dat ik dat niet kon, of niet verantwoord zou zijn, is omdat er in het grensbereik van de auto gereden werd. Als jij het dus met jouw auto, met een rustige rijstijl niet kan, is er iets goed mis met je auto.
Die lock van de koppelomvormer hoort helemaal automatisch te gebeuren ja. Het enige waar je je bij een automaat druk om hoeft (te horen) maken, is of je hem in P,R,N of D moet zetten, en eventueel in het buitenland bij heuvelaf rijden, hem beperken tot 4-3-2. :) (Als motorrem gebruiken zeg maar)

[ Voor 75% gewijzigd door GaMeOvEr op 27-11-2008 17:41 ]

Aannames zijn fataal.

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 25-04 14:10

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Ik vind het maar een raar verhaal. Hoe weinig kilometers moet je gereden hebben om niet te weten dat je in een bocht probleemloos kunt remmen zolang je binnen de grenzen blijft van de grip van de banden. Die grens komt lager te liggen als je tegelijkertijd remt en stuurt. Dit omdat er zowel in de lengterichting als dwars op de band krachten worden uitgeoefend. Normale mensen rijden op de openbare weg ver van de grenzen van hun voertuig en kunnen dus tegelijkertijd remmen, sturen en desnoods ook schakelen zonder de controle over hun voertuig te verliezen.

Anoniem: 145259

Anoniem: 172495 schreef op woensdag 26 november 2008 @ 22:09:
Ik heb nu tijdelijk een auto met een automaat en foutwielaandrijving (FWD).
Ik ben, net zoals jullie allemaal, gewend dat er tussen auto's enorme verschillen zijn in weggedrag. Zelfs tussen de foutwielaandrijving en de juistwielaandrijving (RWD) onderling zijn enorme verschillen.

Een aantal zaken daar kom ik niet uit:

1. Directe overbrenging.
Een slippende koppeling is in principe inherent aan een automaat. Als je gas geeft dan stijgt eerst het toerental en de snelheid volgt met enige vertraging. Nu hebben veel auto's een directe overbrenging in de laatste trappen. In mijn auto is deze soms geactiveerd, soms niet. Bij de 120 km/h is er soms een directe overbrenging naar de weg en soms niet. Soms maakt de auto dus iets meer toeren dan nodig. Soms merk je ook dat hij er ineens uit schiet, ondanks dat je het gaspedaal niet beweegt. Toerental schiet dan ineens omhoog met zo'n 200 toeren.

2. Versnelling vastzetten

3. Remmen in bochten
Deze vraag geldt ook voor een handbak: Ik zie heel vaak in bochten remlichten branden. Meestal gaat dat goed, heel soms zie je dan iemand de bocht uit vliegen. Ik heb het bij wijze van proberen een keer geprobeerd en de auto begon ongecontroleerd rechtuit te rijden. Met een gelukkige voet op het gaspedaal (en een engeltje in de auto) heb ik hem recht kunnen trekken. De vraag is dus: Hoe rem je in een bocht? Wellicht gasgeven en handrem?

ik weet niet waarover jij het hebt, maar ik rijd met stadsbussen met automaat en heb geeen enkel van de bovenste problemen. Of je bak is slecht of je rijstijl is fout. Als je met een automaat je snelheid houd, dus niet vertraagt of versnelt, dan zal die bak nooit schakelen. die bakken van ons hebben ook geen last met een "vertraging" tussen toerental en snelheid. Ik vindt het een beetje grof om te stellen dat deze problemen inherent zijn aan automatische versnellingsbak terwijl dit niet zo is.

En wat dat remmen betreft, normaal rem je toch voor de bocht en niet in de bocht?

Edit: even ter verduidelijking, FWD is front wheel drive en RWD rear wheel drive.

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 145259 op 27-11-2008 18:58 ]

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Met een automaat is het idee dat je juist niet meer na hoeft te denken over wat je auto doet. Je rijd gewoon lekker lui en laat de auto het denkwerk doen (of dat nou wel of niet 200 toeren meer of minder is). Als je dat krampachtig probeert te beïnvloeden dan heb je dat niet helemaal door en is een automaat niks voor jou.

[ Voor 130% gewijzigd door Marzman op 27-11-2008 20:55 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Anoniem: 70162

precies.

als je in een botsauto kan rijden (je weet wel, die dingen op de kermis met een stuur, een gaspedaal en een rempedaal) kan je ook in een automaatbak rijden.

voor letterlijk iedere automaat geldt: het ding is bedoeld om van A naar B te komen _zonder_ na te hoeven denken over de versnelling...

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:39

Gewoon een kwestie van fatsoenlijke remblokken nemen. Ik heb bij aanschaf van mijn 1e auto een beurt laten doen en daarbij de 2mm remblokken vervangen door Lucas remblokken ipv kauwgomblokken. Hier heb 110.000km mee gereden verspreid over 4 jaar, waarna ik de auto heb weggedaan met nog niet eens half versleten remblokken.
Ik heb jaren in een Golf III gereden, ook redelijk sportief gereden voor zover dat mogelijk was met een 1.9D. Wegligging van dat ding was super, gewoon een kwestie van de juiste banden, fatsoenlijke schokdempers en een fatsoenlijk uitgelijnd onderstel. Ik ben door schakelen, remmen, gas loslaten of gas bijgeven nog nooit uit een bocht gevlogen of in een slip geraakt, ongeacht hoe hard ik zo'n bocht in kwam rijden.

• Repeat
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-05-2020

Repeat

:')

een dergelijke flame hoort niet op GoT thuis

[ Voor 75% gewijzigd door Fisico op 27-11-2008 22:34 ]

Arguing on the Internet is like running in the Special Olympics. Even if you win, you're still retarded.

• Luuk
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Anoniem: 70162 schreef op donderdag 27 november 2008 @ 19:06:

als je in een botsauto kan rijden (je weet wel, die dingen op de kermis met een stuur, een gaspedaal en een rempedaal) kan je ook in een automaatbak rijden.
ik moet de eerste botsauto nog tegenkomen met een rempedaal :P

Anoniem: 70162

G-PHREAK schreef op donderdag 27 november 2008 @ 23:08:
[...]

ik moet de eerste botsauto nog tegenkomen met een rempedaal :P
ehhh. ja :P

maar je snapt wat ik bedoel :)

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Waarom wil je in de bocht remmen? Je moet ervoor remmen. Als je toch iets te hard de bocht in vliegt, ga dan aub niet remmen maar laat hem gewoon uitbollen en hou je stuur goed vast. Verder heb je in dit geval de bocht verkeerd ingeschat, probeer de bochten wat beter in te schatten. Uiteraard moet je je auto ook goed kennen. Voorbeeld: sommige bochten kan ik perfect aan 90 nemen, terwijl ik zeker weet dat mijn moeder haar fiesta eruit vliegt.
Ik voel me in een automaat niet helemaal op m'n gemak, omdat ik niet het gevoel heb dat ik de auto goed onder controle heb.
Neen neen, het ligt volledig aan jou ;) Je denkt dat je de auto niet onder controle hebt, omdat je je linkervoet niet moet gebruiken. Maar dat went erg snel. Wel opletten als je moet stilstaan (bv bij de verkeerslichten): als je de rem loslaat gaat de auto direct bollen.

[ Voor 17% gewijzigd door XWB op 27-11-2008 23:29 ]

March of the Eagles

• Maks
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 25-04 22:12
Femme schreef op donderdag 27 november 2008 @ 16:34:
Ik vind het maar een raar verhaal. Hoe weinig kilometers moet je gereden hebben om niet te weten dat je in een bocht probleemloos kunt remmen zolang je binnen de grenzen blijft van de grip van de banden. Die grens komt lager te liggen als je tegelijkertijd remt en stuurt. Dit omdat er zowel in de lengterichting als dwars op de band krachten worden uitgeoefend. Normale mensen rijden op de openbare weg ver van de grenzen van hun voertuig en kunnen dus tegelijkertijd remmen, sturen en desnoods ook schakelen zonder de controle over hun voertuig te verliezen.
Ja inderdaad, dat dacht ik ook al. Tijdens het lezen van het topic begon ik ook te denken dat het misschien over het circuit ofzo ging hehe. Maar als je je aan de snelheidslimiet houdt dan kan er weinig fout gaan heb ik het idee, en de meeste family cars hebben tegenwoordig toch allemaal ESP dus als je over de mechanische limiet gaat dan wordt je toch zelfs nog afgeremd.

Oja en over het terugschakelen op constante snelheid met een automaat, ik had op vakantie een Chrysler Town & Country (heten hier Voyagers dacht ik). Ben een handbak gewend dus het rijden in de bergen was nogal vreemd omdat je niet op de motor kan afremmen. En op constante snelheid (75 mph) had ik het idee dat ie nog wel eens op en neer schakelde (net of hij net op het "overgangsgebied" zat), was wel zonder CC maar ik reed behoorlijk constant. Reed verder wel fijn trouwens :)

Edit\ Oja en weet je wat misschien een goede tip is voor de TS, gewoon even de handrem erbij pakken in de bocht! Als je de handrem goed aantrekt dan blokkeren de achterwielen van zelf en als je scherp in stuurt krijg je vanzelf overstuur, door in een FWD wat gas bij te geven trek je de auto vanzelf weer recht. Je moet even de goede stand van de handrem zoeken, dat moet je echt op gevoel doen. Hier nog een filmpje van hoe het ongeveer moet.

[ Voor 13% gewijzigd door Maks op 27-11-2008 23:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hacku schreef op donderdag 27 november 2008 @ 23:25:
[...]

Waarom wil je in de bocht remmen? Je moet ervoor remmen. Als je toch iets te hard de bocht in vliegt, ga dan aub niet remmen maar laat hem gewoon uitbollen en hou je stuur goed vast. Verder heb je in dit geval de bocht verkeerd ingeschat, probeer de bochten wat beter in te schatten. Uiteraard moet je je auto ook goed kennen. Voorbeeld: sommige bochten kan ik perfect aan 90 nemen, terwijl ik zeker weet dat mijn moeder haar fiesta eruit vliegt.
Ik wil het omdat ik het heel veel mensen zie doen. Ik heb geleerd om voor de bocht te remmen en in de bocht gas te geven. Omdat alle bochten te overzien zijn kun je vantevoren altijd zien hoe hard je voor de bocht moet remmen. Ik rem dus ALTIJD voor de bocht en het is mij nog niet voorgekomen dat ik in de bocht moest bijremmen of gas moest lossen.
Neen neen, het ligt volledig aan jou ;) Je denkt dat je de auto niet onder controle hebt, omdat je je linkervoet niet moet gebruiken. Maar dat went erg snel. Wel opletten als je moet stilstaan (bv bij de verkeerslichten): als je de rem loslaat gaat de auto direct bollen.
Ik zet hem altijd in de Neutral voordat de auto stil komt te staan. Scheelt een schokje en zorgt ervoor dat remschijven minder snel krom raken. Als ik op een rood verkeerslicht af kom rijden dan zet ik hem altijd in de D3 zodat de auto het eerste gedeelte iets meer op de motor afremt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Hoe je die in lock zet? Ik denk enkel door het vast te lassen of te vullen met nat beton. Een koppelomvormer krijg je jamais, nimmer, nooit, never niet in locked.

Iets met intredende krachten van de vloeistof B)
Anoniem: 172495 schreef op vrijdag 28 november 2008 @ 12:13:
Ik zet hem altijd in de Neutral voordat de auto stil komt te staan. Scheelt een schokje en zorgt ervoor dat remschijven minder snel krom raken. Als ik op een rood verkeerslicht af kom rijden dan zet ik hem altijd in de D3 zodat de auto het eerste gedeelte iets meer op de motor afremt.
* Chevy454 werkt een week op de rollenbank om het verbruik tijdens remmen te verminderen en dan duwt een nozem die gewoon in de neuter. 8)7

Bij een goed afgestelde bak dan opent de koppelomvormer gewoon op het juiste punt zonder dat je een schok voelt. Hooguit de schok van het remmen zelf...

[ Voor 48% gewijzigd door Chevy454 op 28-11-2008 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Chevy454 schreef op vrijdag 28 november 2008 @ 12:31:
[...]

Hoe je die in lock zet? Ik denk enkel door het vast te lassen of te vullen met nat beton. Een koppelomvormer krijg je jamais, nimmer, nooit, never niet in locked.

In de handleiding van een andere auto staat toch echt iets over een lock in de 3e en 4e trap zodat er een directe overbrenging is zonder tussenkomst van de vloeistof.
* Chevy454 werkt een week op de rollenbank om het verbruik tijdens remmen te verminderen en dan duwt een nozem die gewoon in de neuter. 8)7

Bij een goed afgestelde bak dan opent de koppelomvormer gewoon op het juiste punt zonder dat je een schok voelt. Hooguit de schok van het remmen zelf...
Met een automaat is het nou eenmaal meer werk om schokloos te stoppen, omdat de auto altijd wil blijven rijden. Daarom gooi ik hem altijd in de N als ik bijna stil sta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -LA-
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09:49
Anoniem: 172495 schreef op vrijdag 28 november 2008 @ 13:13:

Met een automaat is het nou eenmaal meer werk om schokloos te stoppen, omdat de auto altijd wil blijven rijden. Daarom gooi ik hem altijd in de N als ik bijna stil sta.
Heb je ook wel eens in andere automaten gereden? Want volgens mij rij jij gewoon in een gare auto of, helaas, jij kan gewoon niet (in een automaat) rijden....

Wat je hierboven namelijk zegt is voor mij namelijk totaal niet herkenbaar! ;)

MTB Trail Traffic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seesar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-04 08:01

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

[...]

[...]

er zijn auto-bakken die wel locken met grijpers op de koppelomvormer zodat er een 1:1 vaste verbinding betsaat; dat gebeurt boven een bepaald aantal toeren en in een bepaalde versnelling; ik weet alleen niet of deze veel voorkmen en in welke modellen.

Maar @ TS...wat een olifant zeg.....gewoon rijden en niet teveel nadenken. Met glad weer is het indd wat voorzichter zijn (sowieso) en dus niet gas vol induwen, maar verder kun je normaal rijden en meer focussen op de weg dan op je schakelen.

Alleen mijn oude amerikaan liep soms te k*tten in de sneeuw; dan moets ik een berg/heuvel op en besloot hij ineens terug te schakelen met RWD :S.....das dan snel tegensturen om niet dwars te belanden, maar verder is hier in Nederland met hedendaagse autos de automaat heel erg goed (hoger segment auto's hebben niet voor niets vaak standaard een auto-bak)

T60P Widescreen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:39

Hertog

Aut bibat, aut abeat

[...]

Inderdaad pas in de N zetten als je al stil staat. Maar hoe zit dat eigenlijk in bijvoorbeeld files? Vaak sta je dan maar heel even stil, kun je dan 'even' de rem gebruiken om stil te staan of is dat al erg slecht, omdat die auto continu 'weg wil'?

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 24-04 09:45

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Dat laatste. De hitte (en dus slijtage) die in de koppeling ontstaat is veel schadelijker dan het extra schakelmoment voor de versnellingsbak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
-LA- schreef op vrijdag 28 november 2008 @ 13:30:
[...]

Heb je ook wel eens in andere automaten gereden? Want volgens mij rij jij gewoon in een gare auto of, helaas, jij kan gewoon niet (in een automaat) rijden....

Wat je hierboven namelijk zegt is voor mij namelijk totaal niet herkenbaar! ;)
Elke auto schokt als je tot stilstand komt waarbij je de rem ingetrapt houdt. Als dat niet gebeurt dan is er iets heel erg mis met je remblokken en dan dien je zo snel mogelijk je auto op een takelwagen naar de garage te brengen.

Bij een automaat is het meer werk om deze schok te voorkomen, daarom gooi ik hem gewoon in de N als de auto bijna stilstaat. Ik erger me namelijk aan elke onnodige schok in een voertuig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seesar

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

Edmin schreef op vrijdag 28 november 2008 @ 14:21:
Dat laatste. De hitte (en dus slijtage) die in de koppeling ontstaat is veel schadelijker dan het extra schakelmoment voor de versnellingsbak.
als je het over een automaat hebt; die slijten niet op die manier.

De overbrenging van motor naar uitgaande as gebeurd via de koppelomvormer; in de koppelomvormer wordt olie via centrifugale kracht het vaste deel ingeslingerd; bij lage toeren is deze kracht niet groot genoeg om de auto door de remmen heen te trekken; maar als je gas geeft en de centrifugale kracht toeneemt neemt de kracht tussen de 2 delen toe totdat je de rem loslaat.

Dus nee, tis niet slecht om te blijven remmen; je remmen staan immers al stil dus geen onnodige slijtage en de "koppeling" van een automaat is hiervoor gebouwd; enige wat er gebeurt is dat er olie door de omvormer gepompt wordt maar niet omgezet wordt in draaiende energie.

Daarnasat is hele tijd N en versneling slechter omdat dan telkens de banden onnodig gespannen en gevierd worden; dit zijn wel slijtage gevoelige onderdelen in een automaat en de koppelomvormer is ervoro gemaakt om volledig tot nauwelijks te slippen; principe wijkt zwaar af van een handgeschakelde bak en om eerlijk te zijn is wat jij schrijft echt onzin.

[ Voor 15% gewijzigd door Seesar op 28-11-2008 14:38 ]

T60P Widescreen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22-11-2024

MrSleeves

You'll thank me later.

Anoniem: 172495 schreef op vrijdag 28 november 2008 @ 14:27:
[...]

Bij een automaat is het meer werk om deze schok te voorkomen, daarom gooi ik hem gewoon in de N als de auto bijna stilstaat. Ik erger me namelijk aan elke onnodige schok in een voertuig.
Bij een handbak zet je 'm toch ook niet in z'n vrij als bijna stilstaat? En die schok (als ik het vergelijk met de Panda semi-automaat van m'n moeder) herken ik ook niet.

Overigens vind ik het maar een vaag verhaal verder.

30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seesar

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

Ik zou zeggen; lees je eerst hier:

http://auto.howstuffworks.com/clutch.htm
en hier:
http://auto.howstuffworks...tion/torque-converter.htm

in voordat je gaat blaten over schokken en slijtage

en voor de luiaards onder ons:
A torque converter is a type of fluid coupling, which allows the engine to spin somewhat independently of the transmission. If the engine is turning slowly, such as when the car is idling at a stoplight, the amount of torque passed through the torque converter is very small, so keeping the car still requires only a light pressure on the brake pedal.

If you were to step on the gas pedal while the car is stopped, you would have to press harder on the brake to keep the car from moving. This is because when you step on the gas, the engine speeds up and pumps more fluid into the torque converter, causing more torque to be transmitted to the wheels.
En dat schokken is hoogstwaarschijnlijk de bak die terugschakelt van 2 naar 1; wanneer de verhouding tussen 1 en 2e groter is, is het terugschakelen dus abrupter, zeker als het een korte 1 is; dan is de bak niet echt goed uitgebalanceerd (qua specs) op gewicht, remdruk en momenten van terugschakelen; dat zie je dan vaak als een bak niet ontworpen is voor een bepaalde klasse auto; hoe groter de auto, ohe minder je ervan merkt (gewicht drukt door deze remming heen; remming van de bak wordt relatief kleiner t.o.v. de kinetische energie van de auto).

Zelfde idee als met 20 proberen in zijn 1 te zetten; dan rem je ook abrupt bij. Das niet anders met een automaat die niet helemaal gedimensioneerd is voor de auto en motor waar hij in ligt.

De beter afgestelde bakken schakelen pas terug wanneer motor 1op 1 met draaisnelheid aandrijfas loopt en niet wanneer bijvoorbeeld de as sneller draait dan het motorblok.

Verschil in kwaliteit en versies bakken dus waarom ene wel en ander niet.

[ Voor 93% gewijzigd door Seesar op 28-11-2008 14:54 ]

T60P Widescreen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master__R
  • Laatst online: 17-04 09:37
Ik reed gisteren toevallig in een Skoda Octavia DSG, en die schokte ook als ik bijna stilstond. Net of deze net te laat in zijn vrij ging zeg maar.

Ik stoorde me er niet echt aan, maar begrijp wel wat 413894 bedoelt. Volgens mij heeft iedere automaat dat wel iets.

@ hierboven (2e): bij een handbak duw je toch je koppeling in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cooolkast
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

cooolkast

Meeeh

[...]

Elke auto schokt als je tot stilstand komt waarbij je de rem ingetrapt houdt. Als dat niet gebeurt dan is er iets heel erg mis met je remblokken en dan dien je zo snel mogelijk je auto op een takelwagen naar de garage te brengen.

Dit begrijp ik niet helemaal. Als ik het zo hoor mis je gewoon gevoel voor het rijden. Met een fluwelen voetje kan je bijna elke auto schokloos tot stilstand brengen, met of zonder automaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 54709

Seesar schreef op vrijdag 28 november 2008 @ 14:35:
[...]

als je het over een automaat hebt; die slijten niet op die manier.

De overbrenging van motor naar uitgaande as gebeurd via de koppelomvormer; in de koppelomvormer wordt olie via centrifugale kracht het vaste deel ingeslingerd; bij lage toeren is deze kracht niet groot genoeg om de auto door de remmen heen te trekken; maar als je gas geeft en de centrifugale kracht toeneemt neemt de kracht tussen de 2 delen toe totdat je de rem loslaat.

Dus nee, tis niet slecht om te blijven remmen; je remmen staan immers al stil dus geen onnodige slijtage en de "koppeling" van een automaat is hiervoor gebouwd; enige wat er gebeurt is dat er olie door de omvormer gepompt wordt maar niet omgezet wordt in draaiende energie.

Daarnasat is hele tijd N en versneling slechter omdat dan telkens de banden onnodig gespannen en gevierd worden; dit zijn wel slijtage gevoelige onderdelen in een automaat en de koppelomvormer is ervoro gemaakt om volledig tot nauwelijks te slippen; principe wijkt zwaar af van een handgeschakelde bak en om eerlijk te zijn is wat jij schrijft echt onzin.
Dank voor je uitleg, net wat ik wilde weten nu ik zelf een automaat heb.

Klein vraagje; In stationair moet ik mijn rem ingedrukt houden anders ga ik voorruit.
Is dat normaal? Want nu ben ik steeds naar de N aan het schakelen zodra ik weet dat ik meer dan 20 a 30 sec moet wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naboo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14:28

Naboo

#WINNING!! DUH!

[...]

Mijn auto schokt niet hoor. Gewoon koppeling intrappen tijdens het remmen..... 8)7
Ook in de diverse automaten waar ik in gereden heb, schokten amper of helemaal niet.
Denk dat het allemaal van het soort automaat afhangt.

Lovers, they will leave you
A thief will rob you blind
And good friends are awful hard to find

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Master__R schreef op vrijdag 28 november 2008 @ 14:46:
Ik reed gisteren toevallig in een Skoda Octavia DSG, en die schokte ook als ik bijna stilstond. Net of deze net te laat in zijn vrij ging zeg maar.
In zijn vrij? Bij het uitrollen komt een automaat nooit verder dan zijn eerste versnelling.

Ik vind dit onderhand een schokkend topic. :)

[ Voor 6% gewijzigd door Guardian Angel op 28-11-2008 15:04 ]

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11:43

mphilipp

Romanes eunt domus

Anoniem: 172495 schreef op woensdag 26 november 2008 @ 22:35:
[...]
Kun jij je polsen op de bovenkant van je stuur leggen zonder dat je je voorover moet buigen? Zo ja: dan zit je te ver naar achteren. Tenzij je extreem lange benen hebt voor je lengte sta ik ervan te kijken dat je stoel helemaal naar achter staat. Naar mijn idee stuur je dan met volledig uitgestrekte armen, wat heel erg slecht is voor de controle over je auto. Kijk naar de gemiddelde rally-rijder, die zit altijd met gebogen armen; zo kun je veel meer controle over je stuur uitoefenen. Met gestrekte armen rijden kost meer kracht en ingrijpen in een noodsituatie gaat dan te langzaam. Geen enkele coureur rijdt met gestrekte armen. Dat zou genoeg moeten zeggen.
Dat zei mijn instructeur ook altijd. Nooit de rem of de koppeling aanraken in de bocht, tenzij je dood wilt. Ik ben dan ook meer benieuwd hoe je wel remt in de bocht.
Ehhh...ga je altijd met gierende banden door de bocht ofzo? Tenzij je Lewis Hamilton heet, is het écht niet zo fataal om je gas een beetje los te laten in een bocht of bij te remmen. Ok, het hoort niet, en het gaat lekkerder door een bocht met een constante snelheid, maar het kán wel gewoon. Je bent toch wel in control van je eigen auto? Als je op het randje rijdt, is het gevaarlijk om iets te veranderen aan je snelheid, maar bij 'normale' snelheid is het zeker niet gevaarlijk.

System 1” is fast, instinctive and emotional; “System 2” is slower, more deliberative, and more logical.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
MrSleeves schreef op vrijdag 28 november 2008 @ 14:35:
[...]

Bij een handbak zet je 'm toch ook niet in z'n vrij als bijna stilstaat? En die schok (als ik het vergelijk met de Panda semi-automaat van m'n moeder) herken ik ook niet.
Hangt er vanaf. Als je een handbak in de vrij zet als je stil staat dan wordt de drukgroep van de koppeling minder belast.
cooolkast schreef op vrijdag 28 november 2008 @ 14:55:
[...]

Dit begrijp ik niet helemaal. Als ik het zo hoor mis je gewoon gevoel voor het rijden. Met een fluwelen voetje kan je bijna elke auto schokloos tot stilstand brengen, met of zonder automaat.
Klopt, maar met een automaat is iets meer werk. Vandaar dat ik hem gewoon in de N gooi als de auto bijna stilstaat. Verder is het toch beter om je rem los te laten als je stil staat zodat de remschijven iets meer gelijkmatig kunnen afkoelen.
Naboo schreef op vrijdag 28 november 2008 @ 14:58:

Mijn auto schokt niet hoor. Gewoon koppeling intrappen tijdens het remmen..... 8)7
Ook in de diverse automaten waar ik in gereden heb, schokten amper of helemaal niet.
Denk dat het allemaal van het soort automaat afhangt.
Wellicht omdat je het niet voelt. Ik heb bij veel mensen in de auto gezeten die de auto schokkend tot stilstand doen komen. Als ik dan vraag waarom ze niet tijdig de rem loslaten zodat de auto niet schokt bij het tot stilstand komen dan begrijpen ze niet welke schok :?
Gewoon de schok van het met de rem ingedrukt tot stilstand komen...

Bij een automaat kun je je rem enigszins doseren zodat je die schok niet hebt, maar dan sta je stil met een ingetrapte rem. Vandaar dat ik hem dus in de N stand zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seesar

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

Anoniem: 54709 schreef op vrijdag 28 november 2008 @ 14:57:
[...]

Dank voor je uitleg, net wat ik wilde weten nu ik zelf een automaat heb.

Klein vraagje; In stationair moet ik mijn rem ingedrukt houden anders ga ik voorruit.
Is dat normaal? Want nu ben ik steeds naar de N aan het schakelen zodra ik weet dat ik meer dan 20 a 30 sec moet wachten.
Nee;

het kan handig zijn omdat je lamme poot krijgt van je rempedaal; maar je kunt hem zelfs gewoon op de handrem zetten en je automaat in D houden.

De kracht van de automaat bij stationair is net genoeg om de auto te laten "rollen" bij remmen los. Deze kracht kun je makkelijk tegenhouden met je remmen: remmen slijten niet als ze stil staan; er schuurt immers niets.

Het is dus doodnormaal dat je auto rolt als hij niet geremd wordt stationair, maar ook doodnormaal om dit tegen te houden met je rem.

Schakelen naar N kan geen kwaad, maar veroorzaakt meer slijtage (in hoeverre dit echt een rol speelt valt wel mee denk ik) dan gewoon je rem ingedrukt houden. Maar nogmaals naar N schakelen is niet enorm slecht ofzo, maar wel "slechter" dan gewoon je rem ingedrukt houden (je gaat onnodig spelen met je trappen in de automaat).

Daarnaast blijft de koppelomvormer dan slippen; je koppelt je aandrijf as los, maar je koppelomvormer blijft slippen vanbinnen.

Lang verhaal kort:

beide kan geen kwaad (niet significant), maar ik vind het zelf handiger om gewoon de rem licht ingedrukt te houden; heb niet voor neits een automaat dus waarom dan nog "schakelen?"
Verder is het toch beter om je rem los te laten als je stil staat zodat de remschijven iets meer gelijkmatig kunnen afkoelen.
om eerlijk te zijn: wat een onzin.

Leg je handen op elkaar: worden ze dan heet? Wrijf je handen langs elkaar: worden ze dan heet? Houd je handen dan weer stil op elkaar, worden ze dan heter?

Precies hetzelfde als met de remmen; wanneer de auto stilstaat worden die remmen geen graad warmer. En het afkoelen is ook "kul", want als ze eenmaal heet zijn koelen ze niet in 10 minuten af; zoiets duurt een half uur dus die 20 secs maakt geen reet uit.

[ Voor 16% gewijzigd door Seesar op 28-11-2008 15:12 ]

T60P Widescreen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Met de automaten waar ik in rij/reed, laat ik 'm in D staan en laat mijn voet gewoon op de rem rusten. Dan staat ie echt wel stil. Alleen als ik weet dat ik lang stil ga staan, zet ik 'm maar meteen in P, en/of de motor uit.

Wbt de remschijven: als ik hard heb geremd en dan plots stil sta, of door een plas ben gereden, dan laat ik de auto wel af en toe een stukje rollen om zo de blokken op een andere plek op de schijven te laten rusten. Kromme schijven heb ik al eens gehad en da's niet toOoOoOoOof ;)

[ Voor 38% gewijzigd door Anoniem: 4629 op 28-11-2008 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master__R
  • Laatst online: 17-04 09:37
Guardian Angel schreef op vrijdag 28 november 2008 @ 15:03:
[...]

In zijn vrij? Bij het uitrollen komt een automaat nooit verder dan zijn eerste versnelling.

Ik vind dit onderhand een schokkend topic. :)
Nee ik bedoelde als je het vergelijkt met een handbak. Het gevoel zeg maar.
Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.