Vrijrijden Circuit Park Zandvoort

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 79417

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://www.wagterenzoon.nl/logo-circuit_park_zandvoort.JPG

Wie heeft hier ervaring mee en wat vond je er van?
Ik wil 13 dec. voor het eerste een sessie gaan rijden. Heb reeds Nordschleife ervaring (25 rondjes).

Ben benieuwd naar jullie meningen qua organisatie, soort volk, asfalt, grip, rempunten etc etc

Afbeeldingslocatie: http://www.vandeloosdrechtracing.nl/website/wp-content/uploads/2007/12/zandvoort_circuit1.jpg

Enkele handige links:

www.vrijrijden.nl
www.driving-fun.com
www.antwerpkarting.be/circuitvlaggen.html

[ Voor 37% gewijzigd door Anoniem: 79417 op 09-12-2008 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalrick
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13-05 22:44

Metalrick

tcpdump ninja

Ik heb geen ervaring met vrij rijden, wel met gesloten races op het circuit.

Qua rempunten, asfalt en grip moet je gewoon een paar rondes rijden om te voelen waar deze liggen. Net als met de lijnen, in de regen zijn deze op sommige stukken totaal anders dan wanneer het droog is.

Ik weet niet of de chicane voor het scheivlak ingesteld is, anders moet je even goed opletten dat je het scheivlak pas aan gaat remmen als je auto weer rustig is van het hobbeltje heuvel op (je wilt niet op het moment dat je auto half in de lucht zit gaan aanremmen, dat gaat fout :P)

Verder moet je gewoon de tijd nemen om het steeds verder te verkennen en vooral je instuurmomenten leren.

Veel plezier! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiller
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-09-2024
Organisatie is vrij goed, als beginner zul je misschien niet alles door hebben, maar ik ervaar het als prettig. Niveau is wel erg verschillend en vind het een beetje jammer dat sommige mensen zich voor elke klassen inschrijven. In de langzaamste klasse (toer), rijden nogsteeds geprepareerde BMW's mee die je links en rechts om je oren voorbij komen.
Veel gemaakte fout is om direct de eerste ronde er vol in te willen gaan, terwijl je banden nog koud zijn en de baan onbekend is.
Let goed op, kijk in je spiegels links/rechts/achteruit en reageer adequaat op de vlaggers.

Probeer eens een heat mee te doen, voor het geld hoef je het niet te laten iniedergeval.

Ioniq 5 P45

Topicstarter
Bedankt voor de info, ben benieuwd naar verdere ervaringsdeskundigen.
Een soort Nordschleifetopic maar dan van CPZ ;)

• Chakotay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 13-05 22:43

Chakotay

Lick here to continue

Via welke organisatie ga je?

Ik heb zelf 2x via Motorsportlifestyle een dag met de motor op CPZ gereden. Dat was allemaal prima geregeld. Duidelijke briefings, goede groepsindelingen, nuttige feedback, etc. Nadeel is alleen wel dat het tankstation op het circuit nooit open is, waardoor je of met jerrycans moet gaan kloten, of alle zooi weer terug op je motor schroeven en om de hoek gaan tanken. (Of gewoon zorgen dat je met een volle tank aankomt, maar sommigen redden het daar geen hele dag mee :)

Zorg in ieder geval dat je de baan goed kent voordat je echt hard gaat rijden, en doe voorzichtig in de regen aangezien CPZ nou niet bepaald het meest geweldige asfalt heeft liggen.

Live for today, screw yesterday, hope for tomorrow...
Stichting eth0 | Twitter | Motorspul

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:53

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Chakotay schreef op donderdag 27 november 2008 @ 11:14:
Via welke organisatie ga je?

Ik heb zelf 2x via Motorsportlifestyle een dag met de motor op CPZ gereden. Dat was allemaal prima geregeld. Duidelijke briefings, goede groepsindelingen, nuttige feedback, etc. Nadeel is alleen wel dat het tankstation op het circuit nooit open is, waardoor je of met jerrycans moet gaan kloten, of alle zooi weer terug op je motor schroeven en om de hoek gaan tanken. (Of gewoon zorgen dat je met een volle tank aankomt, maar sommigen redden het daar geen hele dag mee :)

Zorg in ieder geval dat je de baan goed kent voordat je echt hard gaat rijden, en doe voorzichtig in de regen aangezien CPZ nou niet bepaald het meest geweldige asfalt heeft liggen.
Auto ??? Motor ???

8)

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

• Chakotay
  • Laatst online: 13-05 22:43

Chakotay

Lick here to continue

Hij vroeg om ervaringen, met de motor is ook ervaring :P

Live for today, screw yesterday, hope for tomorrow...
Stichting eth0 | Twitter | Motorspul

Topicstarter
Ik ga op eigen gelegenheid, via de openbare vrijrijden-dagen. Ik heb 25 rondes Ring-ervaring dus helemaal nieuw is het ook weer niet.

Hard rijden als je de baan pas kent lijkt me logisch idd :)

• Knightwolf
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18:02
Ik heb maar 1 sessie ervaring op CPZ, en dat was met de Club Specials van april 2006.

De persoon die achter me aan reed heeft er een mooi filmpje van gemaakt:
http://video.google.nl/videoplay?docid=-2943717462417042275
"en we bleven maar achter die Vectra zitten" _O-

Het was voor mij de aller eerste (en tot nu toe enige) keer dat ik met de Vectra op CPZ gereden heb. Ik kende dus totaal niet de lijnen en rempunten. Maar zoals je kan zien rij ik die toch vrij aardig (in tegenstelling tot de camerawagen :')). Het ziet er misschien wat klungelig uit, maar ik reed toen nog net een paar dagen op winterbanden, en had daarmee maar bar weinig grip. Vele bochten glijden over 4 wielen :+

Voor wat ik meegemaakt heb is het asfalt prima, maar dat was in april 2006, weet niet hoe het nu is.

Owja, w8 ff, heb ook nog 1x op CPZ met de All American Sunday van maart 2008 met de TransAm over CPZ gereden. Maar ook toen had ik niks te klagen over het asfalt. Hier heb ik ook een mooi filmpje van. Maar dit waren alleen een paar rustige parade-rondjes, geen race. Vandaar dat het zo rustig gaat, en niemand mocht elkaar inhalen, nergens.
http://www.youtube.com/watch?v=mGiWBli3Myk&fmt=18

• Barracuda_82
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-12-2024

Barracuda_82

mkTime(), not war!

Ik ben als eerste een keer met iemand de baan over gegaan die de baan erg goed kent (25+ jaar ervaring) en die heeft me precies verteld waar en vooral waar niet te remmen. Als je bijvoorbeeld aan het eind van de slotemakerbocht komt en je gaat het scheivlak in, dan moet je zorgen dat je pas ná de bult begint met remmen. Dat was een tip die mij goed bij is gebleven. Eén keer remde ik daar iets te vroeg en toen voelde ik al meteen dat mijn achterkant begon te wiebelen.
Verder had ik moeite met het vinden van een goede lijn door de kuhmobocht/luyendijkbocht (net voor het rechte stuk). Elke keer kwam ik daar veel te zacht uit. Rare bocht...

En het stuk voor de S bocht was ook lastig want je ziet de bocht niet als je daar aan komt en ik ging daar steeds te vroeg in de remmen, met als gevolg dat ik daar veel tijd verloor.

Afbeeldingslocatie: http://www.founders-racing.nl/files/Circuit_Zandvoort_layout.gif

[ Voor 11% gewijzigd door Barracuda_82 op 27-11-2008 15:16 ]

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:02
Met die vrij rijden ligt er sinds dit jaar een chicane, om de snelheid te drukken :/

XXXVI

Topicstarter
Remmen ivm heuvels e.d. ben ik wel gewend vd Ring, bedankt voor de tip!

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:53

4x2

lộn xộn quá

Gerlachbocht is een punt waar je je auto heerlijk af kan schrijven als je m niet stabiel kan houden (zelfde verhaal als slotemakerbocht en op de ring schwedenkreuz, maar dan langzamer en nog veel minder uitloopruimte).
En de vodafonebocht moet je ook opletten, het asfalt ligt daar vlak in tegenstelling tot de rest van het circuit en je hebt er dan ook een stuk minder grip.
Heb dr ervaring mee (het scheelt dat je dr alle ruimte vd wereld hebt).
Luyendijkbocht moet je alleen maar opletten dat je dr niet te hard uit wi lkomen, hij knijpt een klein beetje aan het einde.
Met een langzame auto heb je dr niet snel last van, snelle auto kun je dr genoeg snelheid hebben om in de vangrail eindigen (uitloop is daar ook nauwelijks aanwezig).

leeg

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:53

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

ephymerous schreef op donderdag 27 november 2008 @ 16:11:
Met die vrij rijden ligt er sinds dit jaar een chicane, om de snelheid te drukken :/
Met de motor ligt die er al jaren :(

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Let bij nat weer vooral op het aanremmen van de Audi S bocht. Spekglad, daar heb ik al menigeen rechtdoor zien glijden, met als topper een Bugatti Veyron (was ik dan weer niet bij).

Zelf heb ik nog nooit op Zandvoort gereden maar wel een aantal rondes als passagier. Daar heb ik de volgende leermomenten uit meegekregen:

Hugenholtz zo lang mogelijk wijdt houden (te lang voor je gevoel), zodat je in een mooie lijn kan uitaccelereren.
Slotemakers kan in principe volgas, maar bij vrijrijden ligt daar de chicane die ingesteld is na een zeer zware crash waar 1 trauma heli, en 4 ambulances aan te pas moesten komen.
Enfin, Scheivlak dus insturen na het hupsje. Stuur weer relatief laat in, zodat je de kerbs aan de binnenkant bijna pakt en bij het uitacceleren de kerbs aan buitenkant.
Vanaf nu wordt het erg breed, de Marlboro bocht kun je best hard nemen, netjes over die ronde kerbstone.
Vodafone bocht zo lang mogelijk wijd houden en dus voor je gevoel veel te laat insturen, komt omdat het een 180 gradenbocht is eigenlijk.
Bij Audi-S dus zorgen dat je niet rechtdoor schiet.

De beste stuurlui staan aan wal, maar hopelijk heb je er wat aan!

Wil ik nog toevoegen dat vrijrijden.nl bij veel mensen niet hoog staan aangeschreven vanwege het hoge zogenaamde 'sjonnie-gehalte'

[ Voor 4% gewijzigd door Cheesy op 27-11-2008 18:55 ]

• Repeat
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-05-2020

Repeat

:')

Knightwolf schreef op donderdag 27 november 2008 @ 14:17:
Ik heb maar 1 sessie ervaring op CPZ, en dat was met de Club Specials van april 2006.

De persoon die achter me aan reed heeft er een mooi filmpje van gemaakt:
http://video.google.nl/videoplay?docid=-2943717462417042275
"en we bleven maar achter die Vectra zitten" _O-

Het was voor mij de aller eerste (en tot nu toe enige) keer dat ik met de Vectra op CPZ gereden heb. Ik kende dus totaal niet de lijnen en rempunten. Maar zoals je kan zien rij ik die toch vrij aardig (in tegenstelling tot de camerawagen :')). Het ziet er misschien wat klungelig uit, maar ik reed toen nog net een paar dagen op winterbanden, en had daarmee maar bar weinig grip. Vele bochten glijden over 4 wielen :+

Voor wat ik meegemaakt heb is het asfalt prima, maar dat was in april 2006, weet niet hoe het nu is.

Owja, w8 ff, heb ook nog 1x op CPZ met de All American Sunday van maart 2008 met de TransAm over CPZ gereden. Maar ook toen had ik niks te klagen over het asfalt. Hier heb ik ook een mooi filmpje van. Maar dit waren alleen een paar rustige parade-rondjes, geen race. Vandaar dat het zo rustig gaat, en niemand mocht elkaar inhalen, nergens.
http://www.youtube.com/watch?v=mGiWBli3Myk&fmt=18
Die gast in die 206 rijdt ook als een faalbaas hoor, moet je die klappen bij het terugschakelen zien. Heeft ie nog nooit van tussengas gehoord ofzo? :D

Arguing on the Internet is like running in the Special Olympics. Even if you win, you're still retarded.

• Repeat

Repeat

Ik zou trouwens ook wel eens willen gaan, maar je hoort m.i net iets te vaak verhalen over eikels die totaal niet kunnen rijden maar wel als een wilde over de baan gaan. Die wil ik eigenlijk liever niet tegenkomen... Kunnen jullie daar iets over zeggen?

En mn auto staat net op de winterbanden, dat helpt ook niet echt denk ik...

Arguing on the Internet is like running in the Special Olympics. Even if you win, you're still retarded.

• Cheesy
  • Niet online
Tip: wordt 'ns lid van een club of forum. Die organiseren vaak zelf circuitdagen. Lekker rustig, je kent elkaar meestal (een beetje) en er wordt over het algemeen heel clean gereden.
Repeat schreef op donderdag 27 november 2008 @ 19:39:
Ik zou trouwens ook wel eens willen gaan, maar je hoort m.i net iets te vaak verhalen over eikels die totaal niet kunnen rijden maar wel als een wilde over de baan gaan. Die wil ik eigenlijk liever niet tegenkomen... Kunnen jullie daar iets over zeggen?

En mn auto staat net op de winterbanden, dat helpt ook niet echt denk ik...
Dat zei ik net. Schijnen vooral veel te komen bij vrijrijden.nl
Eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat ik er nog nooit geweest ben, maar dat zijn wel de vooroordelen.

[ Voor 62% gewijzigd door Cheesy op 27-11-2008 20:10 ]

Topicstarter
Ach, op de Nordschleife vallen doden dus wat dat betreft.

• Cheesy
  • Niet online
Ik hoorde in Wo7 15 per jaar? Is dat echt zoveel? En dat allemaal tijdens TF?

Maarja, ook wel ernstig om te zien dat ongeveer de helft op de NS geen helm draagt.

Wat voor een auto heb je als ik vragen mag? Een Nissan aan je sig te zien :P

• Repeat

Repeat

Ach, zoveel heb je niet aan een helm als je verder in je standaard straatauto rijdt dunkt mij.

Topicstarter
Wat Repeat zegt :)

@Kees:

Idd een Nissan, Primera 2.0 uit 1998 met 150 pk na wat mods om precies te zijn.
Kort opsomming van mods:

- Intrax RS schroefset, rondom zo'n 6 a 7 cm verlaagd
- veerpootbrug voor
- 200SX S14 4 pots remklauwen
- 280 x 30mm geboorde remschijven
- EBC Redstuff remblokken
- DOT5.1 remvloeistof
- normaliter 18 inch wielen met 215/35/18 Falken FK-452 rubber
- andere nokkenassen, spruitstuk met grotere diameter, andere ECU, Magnaflow Street uitlaat
- ontstekingstijdstip aangepast, ander luchtfiltertje voor het geluid
- 4 punts gordels sinds vanavond :)

Wil nog een anti-sway bar voor de achterkant onderlangs :)
Handschoentjes tegen zweethandjes zijn besteld.

edit

Foto's voor de liefhebbers:

Afbeeldingslocatie: http://i110.photobucket.com/albums/n104/DaMasterPNut/Nordschleife3/Primera.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i110.photobucket.com/albums/n104/DaMasterPNut/Nordschleife3/GroteFoto-FPUS7QFH.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i110.photobucket.com/albums/n104/DaMasterPNut/Nordschleife3/IMG_7859.jpg

[ Voor 36% gewijzigd door Anoniem: 79417 op 27-11-2008 23:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 911GT2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-11-2023

911GT2

en blazen maar!

Belanrijk is de lijn door de gerlach om de HHbocht goed te kunnen rijden. Die rij je bijna door totaan de muur... en dan pas insturen. Dat is belangrijk omdat je zeker als je niet superveel power hebt erna een van de langere stukken volgas hebt... (als de chicane er tenminste niet in ligt). Maak je een fout in de HHbocht heb je er nog lang last van. Let verder op dat de Marlborro bocht heel weinig ingestuurd hoeft te worden... het circuit is daarna erg breed dus je kan er harder doorheen dan je zou denken.

Oja en het is al gezegd, maar toch op sommige plaatsen is nauwelijks uitloop...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
Repeat schreef op donderdag 27 november 2008 @ 19:36:
[...]

Die gast in die 206 rijdt ook als een faalbaas hoor, moet je die klappen bij het terugschakelen zien. Heeft ie nog nooit van tussengas gehoord ofzo? :D
Hij rijdt "ook" als een faalbaas? Wie dan nog meer? Niet ik iig :) ik reed vrij relaxed, op m'n gemakje zoveel mogelijk de lijnen rijden, belangrijker dan het hard gaan.

Wel frappant, ik ben nooit eerder op CPZ geweest, en heb destijds op 206-forum gelezen dat hij er al veel vaker geweest is. En ik rij betere lijnen dan hem :')

En dan dat gas geven van hem, hele tijd vol gas, gas los, vol gas, gas los :X nee da's geweldig 8)7 Vind het niet gek dat hij me niet voorbij kwam iig :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repeat

Repeat

Met dat ook doelde ik niet op jou hoor :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
@Pnut, ik herken je auto van andere fora. Leuk man!!
Repeat schreef op donderdag 27 november 2008 @ 21:29:
Ach, zoveel heb je niet aan een helm als je verder in je standaard straatauto rijdt dunkt mij.
Porsche 997 GT3 RS of een GT3 Clubsport.
Komt hart aan zo'n rolkooi tegen je hoofd. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
Cheesy schreef op vrijdag 28 november 2008 @ 21:42:

[...]
Porsche 997 GT3 RS of een GT3 Clubsport.
Komt hart aan zo'n rolkooi tegen je hoofd. :X
Dit zijn dan ook geen "standaard" straatauto's ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Toch blijf ik bij mijn mening dat ik het naïef vind om te stellen dat een helm niet meer zou helpen bij een crash. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duderuud
  • Laatst online: 13-05 10:38

duderuud

Sliden is koel

Ik heb laatst meegedaan aan de finale van de Dunlop Drivers Cup. die dag mochten we met een oude BMW (oude M3 of 328 ofzo) en een Clio Cup auto over het circuit.

Het was zeiknat die dag en met de BMW was dat een ramp, echt SPEKglad. Ik had al wel wat ervaring met de motor op CPZ maar met een oude BMW op hatsjiebatsjie-banden is een héél ander verhaal. 2 keer vet uitgebroken (één keer met uitaccelereren en één keer met insturen/inremmen) maar gelukkig kunnen opvangen.

De Clio Cup wagen was een heel ander verhaal. Dat was een echte race-kar met de juiste banden/camber, etc. Dat ding lag als een blok op de weg (en voorwiel-aandrijving, helpt ook, haha!)

Moraal van het verhaal...zorg voor goede banden als het nat is!;)

Motor-Forum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 911GT2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-11-2023

911GT2

en blazen maar!

Ook als het droog is zijn goede banden belangrijk hoor. Je haalt meer met goede banden, dan met meer power ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiller
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-09-2024
http://www.youtube.com/watch?v=dlBnQgcWvSQ
Geen fantastisch bochtenwerk, druk op de baan en niveau ligt er laag. Toch veel plezier gehad :)

Ioniq 5 P45

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Video met droog weer. [Mini Cooper S]

Video met zeiknat weer, let vooral op het laatste deel na Audi S. Veel gladder asfalt. (Vloog trouwens een vogel, dat is dat "ding") [BMW 130i]

[ Voor 26% gewijzigd door Cheesy op 02-12-2008 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
Spiller schreef op dinsdag 02 december 2008 @ 19:19:
http://www.youtube.com/watch?v=dlBnQgcWvSQ
Geen fantastisch bochtenwerk, druk op de baan en niveau ligt er laag. Toch veel plezier gehad :)
Daar gaat het uiteindelijk ook om he :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 09-05 13:17
Ah een CPZ topic :P
Ik zat nog over 13 dec te denken maar ik ga het niet redden denk ik. M'n favoriete 'ciruitbak' (totaal standaard nog) is geschorst op dit moment, en m'n Celica vertoond wat speling rechtsvoor waarvoor het onderdeel in bestelling is, maar we waarschijnlijk niet voor 13 dec kunnen fixen.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Wie gaan er nog meer de 13de?

Ik ben er tussen 09.30 en 10.00 wss.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k0ewl
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18-08-2023
Ik wil eigenlijk best een keertje knallen op Zandvoort. 8)

Hoe en wat voor als je dit weekend wilt gaan? Waar kan ik wat info vinden?

A byte walks into a bar and orders a pint. Bartender asks him "What's wrong?" Byte says "Parity error." Bartender nods and says "Yeah, I thought you looked a bit off."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
www.vrijrijden.nl

Je hoeft niet veel te weten. 20 euro = 20 minuten.
Inschrijven in de Mickey's Bar.
Helm verplicht.

Have fun.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
k0ewl schreef op dinsdag 09 december 2008 @ 14:23:
Ik wil eigenlijk best een keertje knallen op Zandvoort. 8)

Hoe en wat voor als je dit weekend wilt gaan? Waar kan ik wat info vinden?
http://www.vrijrijden.nl

Mag ook wel in de TS trouwens.

20 euro voor net geen 20 minuten. Helm verplicht.
Bekijk ook even goed de vlaggenlijst als je er bent.
Eerste keer circuit rijden?

Edit: Ok, we waren blijkbaar tegelijk..

[ Voor 4% gewijzigd door !null op 09-12-2008 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Heb t linkje in de startpost gezet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandread
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-05 15:41
Leuk om te lezen, maatje van me heeft in 2007 meegedaan, in de voorronde met vlag en wimpel erdoor gekomen en zich compleet gericht op FWD auto's ivm verwachting dat finale met Clio's zou zijn (fwd heeft zijn voorkeur) mocht ie in BMW's gaan rijden, niks geen FWD, viel em wel wat tegen.

Ex HTS autotechnieker organiseert ook vrij rijden dagen maar dat is meestal voor de hele dag in verschillende klasses www.circuitdag.nl line-up voor komend jaar zal binnekort wel verschijnen.
Ook leuk is het natuurlijk naar andere circuits te gaan :)

[ Voor 4% gewijzigd door Vandread op 09-12-2008 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnneman
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05 22:13

johnneman

rofl de bofl

Anoniem: 79417 schreef op woensdag 26 november 2008 @ 16:43:

Wie heeft hier ervaring mee en wat vond je er van?
Ik :) En ik vond het echt super!

Maar! Elk voordeel heeft z'n nadeel zeggen ze he: ik was 958 euro kwijt aan reparatie naderhand :'(

Ik reed in m'n Renault Megane 1.6RN Sport uit '98. Het was eerst anderhalf uur naar Zandvoort rijden. Toen hebben we een uurtje gewacht totdat we de baan op mochten. Lekker 20 min (onder begeleiding wel) zitten racen. Daarna weer n uur gewacht totdat m'n kamaraad mocht (in mijn auto ) dan, en daarna nogmaals hetzelfde herhaald.

Zelf dacht ik, mwah, die auto moet wel een keer 'een trap op z'n straat kunnen hebben toch'. Maar blijkbaar was het heel lang en/of hard rijden afwisselend met stil staan slecht voor de koppakking. Ohja, en voor de voorbanden (echt versleten), en de wiellagers, en nog wat kleine dingen. Toen de dag voorbij was, en ik terugrreed naar Almelo, had ik na de helft van de rit gewoon een zere arm omdat ik zo tegen moest sturen (zo krom en scheef stond alles), haha.

Dus. Doe het rustig aan, ga niet 150 in z'n 3 rijden, zorg dat je motor warm is, en gebruik banden van de sloop ofzo. Ik vond het al zo vreemd dat ik met mijn 'regular' auto bijna een dikke Porsche inhaalde. Blijkbaar probeerde ik teveel van het goede :*)

Tempus: It is said we all have a twin someplace in the world. Why Mr. Kent, without those glasses, I'd say you'd look exactly like.. well, d0h:\:p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Als ik geen 150 in z'n 3 rij op Zandvoort doe ik toch echt iets fout :D

Maar goed, johnneman heeft een punt, je auto moet het wel aan kunnen, en dat kan nog wel eens anders lopen dan verwacht. Bij mij ook de eerste keer (koelsysteem niet 100%, m'n waterpomp vermoord met oververhitting, auto heeft er verder niks van)

[ Voor 3% gewijzigd door !null op 10-12-2008 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:18

JT

VETAK y0

johnneman schreef op woensdag 10 december 2008 @ 18:53:
[...]

Maar! Elk voordeel heeft z'n nadeel zeggen ze he: ik was 958 euro kwijt aan reparatie naderhand :'(

Ik reed in m'n Renault Megane 1.6RN Sport uit '98. Het was eerst anderhalf uur naar Zandvoort rijden. Toen hebben we een uurtje gewacht totdat we de baan op mochten. Lekker 20 min (onder begeleiding wel) zitten racen. Daarna weer n uur gewacht totdat m'n kamaraad mocht (in mijn auto ) dan, en daarna nogmaals hetzelfde herhaald.

Zelf dacht ik, mwah, die auto moet wel een keer 'een trap op z'n straat kunnen hebben toch'. Maar blijkbaar was het heel lang en/of hard rijden afwisselend met stil staan slecht voor de koppakking. Ohja, en voor de voorbanden (echt versleten), en de wiellagers, en nog wat kleine dingen. Toen de dag voorbij was, en ik terugrreed naar Almelo, had ik na de helft van de rit gewoon een zere arm omdat ik zo tegen moest sturen (zo krom en scheef stond alles), haha.

Dus. Doe het rustig aan, ga niet 150 in z'n 3 rijden, zorg dat je motor warm is, en gebruik banden van de sloop ofzo. Ik vond het al zo vreemd dat ik met mijn 'regular' auto bijna een dikke Porsche inhaalde. Blijkbaar probeerde ik teveel van het goede :*)
Als ik het zo lees dan krijg ik eerder het idee dat het koelsysteem van je auto gewoon onderbemeten is....Wiellagers zaten er dan ws al aan te komen want dat gaat echt niet na 50km trackrijden zomaar kapot. Je kan me niet wijs maken dat slijtage daar 1000 keer zo hard gaat ofzo :P

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

• Knightwolf
Voor ik met lezen bij het woordje koppakking was moest ik daar al als eerste aan denken. Je zegt eerst een uurtje gewacht te hebben, en dan lekker gaan racen. En dan weer een uur wachten voor je gaat racen. In die tijd koelt je auto meer af dan je denkt. Ik weet niet of je hem al die tijd stationair hebt laten lopen, maar zonee, dan vind ik het niet gek dat je je koppakking eruit blaast. Komt er in dat geval op neer dat je voluit bent gaan trappen met een half koude motor. En dat is dus fout ;)

Het is echt heel erg belangrijk dat je motor (en liefst ook bak) al door en door warm zijn voor je begint met racen.

Ook kan het zijn dat je koppakking al niet helemaal 100% meer was, en dan kan 'een keer een trap op z'n staart' net even teveel van het goeie zijn... vooral in combinatie met wat ik net al zei.

[ Voor 8% gewijzigd door Knightwolf op 11-12-2008 06:23 ]

• !null
Ik laat hem meestal gewoon stationair draaien al vanaf vlak voordat ik moet opstellen. Doorgaans is ie dan 10 minstens minuten stationair aan het lopen. Dat + dat ik daarvoor al naar het circuit toe gereden heb is ie warm zat.
Maar goed, bij een nieuwe sessie een uur later loopt ie ook weer een tijdje stationair van te voren (weer 10 minuten vaak), lijkt me voldoende om hem weer op te warmen. Ik heb helaas nog geen olie temp meter erin gebouwd, volgend voorjaar maar doen.

Topicstarter
Wat ik al eerder heb gezegd: mijn Nissan heeft 25 rondjes Ring overleefd en enkel als direct gevolgd daarvan heb ik homokineet moeten halen.

Ik rijd hem altijd goed warm voor ik de baan op ga en rijd altijd in de omgeving een afkoelrondje (incl. verwarming op zn heetst en vol laten blazen om het een handje te helpen).
En als je watertemperatuurmeter in t midden staat zegt NIKS over de olie. Voordat olie goed op bedrijfstemperatuur is ben je een half uur normaal rijden verder.

Mijn auto presteert niet minder om en er gaat niks kapot.

De manier waarop je met je auto omgaat en ook het feit dat het een Jap betreft (cliche I know) zorgen ervoor dat ik me niet zoveel zorgen maak.

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 79417 op 11-12-2008 09:16 ]

• !null
Half uur rijden is een beetje overdreven, meer ergens tussen 10 en 15 minuten. Dit ligt natuurlijk wel iets anders in dit seizoen. Maar goed, ik heb er ook geen olie temp meter erin zitten, dus kan het ook niet echt ergens op baseren.

En tja, verwarming op z'n heetst helpt wel afkoelen.. maar wil je dat wil? Dat in combi met 80 in z'n 5 rijden bijvoorbeeld, koelt ie volgens mij erg snel af, is misschien ook weer niet goed? Anyway, je wil em nog wel even laten draaien, en een koel rondje is ook goed voor de remmen.

Topicstarter
Gisteravond 2 geleidepinnen waar ook de remblokken overheen schuiven van mijn 200SX S14 remklauwen vervangen door een nieuwe set.

De oude waren zwaar geoxideerd en niet mooi recht meer. De nieuwe ingevet met kopervet, gemonteerd en het remt gelijk alweer beter :)

• !null
Ik moet volgend jaar ook maar wat aan m'n remmen doen denk ik. Van die metalen remleidingen en DOT 5.1 erin. Want als het een beetje warm weer is dan is ie wel aan het faden, op het eind van zo'n sessie. Er zitten wel Brembo schijven onder (geen gaatjes oid hoor), en Ferodo DS2500 blokken. Maar goed, ik denk dat ik nu het probleem meer moet zoeken bij de remvloeistof etc.
Eventueel ook zo'n remrevisie setje doen, weet niet wat daar allemaal in zit?

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:02
Anoniem: 79417 schreef op donderdag 11 december 2008 @ 09:15:
De manier waarop je met je auto omgaat en ook het feit dat het een Jap betreft (cliche I know) zorgen ervoor dat ik me niet zoveel zorgen maak.
Vooral de manier waarop, heb je gevoeligere techniek moet je er voorzichtiger mee om gaan. Trouwens mijn Alfa 155 1.8 8v vond circuitrijden niet onprettig. Heeft voldoende rondjes gemaakt en met al 3 ton op de teller ging dat hardstikke goed ;)

XXXVI

• !null
Zo, ik zou denk ik best bang zijn, met een Alfa met 3 ton op de teller het circuit op.. no offence.

Volgens mij kan het soms nuttig zijn om gewoon keihard te remmen, waardoor je korter moet remmen, dan rustig aan te remmen. Dan kan er volgens mij eerder lucht bij, terwijl hij bij 'rustig aan' remmen de tijd krijgt om lekker heet te worden, en de boel op elkaar zit en dus niet (goed) kan koelen.

Topicstarter
@GreenSky:

Voor mij zijn er nieuwe blokken onderweg en nieuwe remvloeistof DOT4. ATE Super Blue Racing DOT4 vloeistof welke de DOT5.1 standaard overschrijd.

En mn volgende schijven worden geen gaatjes meer maar groeven.

• !null
Hoe bedoel je overschrijd? DOT4 die beter is dan DOT5.1? Hoezo heet het dan nog DOT4?

• Evilbee
  • Registratie: November 2002
  • Nu online
Ik ga volgend jaar een aantal keer vrijrijden op zandvoort met MAC zandvoort. Maar dan wel op de motor ;)

Ik moet alleen nog ff kijken wanneer omdat ik nu voor mijn werk in Italië zit.

LinkedIn - Collega worden?

Topicstarter
@GreenSky:

Lastig uit te leggen, lees dit verhaal maar eens door:

http://www.stoptech.com/tech_info/wp_brakefluid_1a.shtml

• 4x2

4x2

lộn xộn quá

GreenSky schreef op donderdag 11 december 2008 @ 10:06:
Hoe bedoel je overschrijd? DOT4 die beter is dan DOT5.1? Hoezo heet het dan nog DOT4?
5.1 is nog steeds het misverstand over dat het niet te combineren is met overige remvloeistoffen (terwijl dat dot5 is)
Dus in dat opzicht kan ik me voorstellen dat ze het mega super dot4 noemen :P

Wat opwarmen betreft doe ik het niet anders, ze roepen om dat iedereen voor die en die sessie zich moet verzamelen, dan ben je sowieso 10-15min verder voor je de baan op kan en de eerste 2-3 rondjes kun je toch geen gas geven door de pokkedrukte (nationaal oldtimer festival, vrij rijden nog nooit geweest omdat ik dan bijna altijd moet werken).
En afkoelen is ook niet zo'n punt, gewoon rustig uitrollen naar de pits en zo min mogelijk remmen (en als je dan toch moet remmen doe het dan in korte stootjes ipv slepend).
Maar als je remvloeistof vers is en je fatsoenlijke blokken hebt zul je niet zo snel last hebben van fadende remmen.
Ik heb het iig nog nooit gehad (ja, 1 keer met mn E30 op straat dankzij remvloeistof van 10 jaar oud).

leeg

• !null
Op CPZ met vrij rijden kan je zeker wel meteen voluit. Dat is deze keer, omdat het een zaterdag is, misschien wel iets minder, maar doorgaans heb je vrij snel de ruimte.

Ik heb dus fatsoenlijke blokken en schijven, maar er zit (toendertijd standaard volgens mij) DOT 3 in :/
Ik ga er wel hoge kwaliteit DOT 4 in gooien dan, als dat het beste is. Even overleggen met een vriend die bij een remmenzaak werkt.
Verder wil ik dus ook nog aan metalen remleidingen al kan ik niet goed inschatten hoeveel dat helpt.
Ik zag ook nog een master cylinder brace, die het remmen veel directer moet maken. Klinkt goed.

• johnneman
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05 22:13

johnneman

rofl de bofl

Knightwolf schreef op donderdag 11 december 2008 @ 06:21:
Voor ik met lezen bij het woordje koppakking was moest ik daar al als eerste aan denken. Je zegt eerst een uurtje gewacht te hebben, en dan lekker gaan racen. En dan weer een uur wachten voor je gaat racen. In die tijd koelt je auto meer af dan je denkt. Ik weet niet of je hem al die tijd stationair hebt laten lopen, maar zonee, dan vind ik het niet gek dat je je koppakking eruit blaast. Komt er in dat geval op neer dat je voluit bent gaan trappen met een half koude motor. En dat is dus fout ;)

Het is echt heel erg belangrijk dat je motor (en liefst ook bak) al door en door warm zijn voor je begint met racen.

Ook kan het zijn dat je koppakking al niet helemaal 100% meer was, en dan kan 'een keer een trap op z'n staart' net even teveel van het goeie zijn... vooral in combinatie met wat ik net al zei.
ja daar heb je gelijk in. heb de auto gewoon steeds uit gehad, in die tussentijden zeg maar.

en of t misschien aan het koelsysteem ligt, weet ik niet. geen verstand van. maar goed, denk het haast niet, de auto is helemaal nagekeken, en er staat me niet iets bij van een niet goed werkend koelsysteem..

En wat voor auto rijd jij dan GreenSky? Ik had ook een helm op, dus je hoort niet echt goed hoeveel toeren je auto maakt, en je bent ook te druk met het bochtenwerk, dus was me niet echt bewust dat ik em echt flink op de staart trapte :)

Tempus: It is said we all have a twin someplace in the world. Why Mr. Kent, without those glasses, I'd say you'd look exactly like.. well, d0h:\:p

Topicstarter
Goodridge RVS omvlochten remslangen helpen meer dan zo'n hoofdremcilinderbracket iig.

• Knightwolf
GreenSky schreef op donderdag 11 december 2008 @ 11:32:
Op CPZ met vrij rijden kan je zeker wel meteen voluit. Dat is deze keer, omdat het een zaterdag is, misschien wel iets minder, maar doorgaans heb je vrij snel de ruimte.

Ik heb dus fatsoenlijke blokken en schijven, maar er zit (toendertijd standaard volgens mij) DOT 3 in :/
Ik ga er wel hoge kwaliteit DOT 4 in gooien dan, als dat het beste is. Even overleggen met een vriend die bij een remmenzaak werkt.
Verder wil ik dus ook nog aan metalen remleidingen al kan ik niet goed inschatten hoeveel dat helpt.
Ik zag ook nog een master cylinder brace, die het remmen veel directer moet maken. Klinkt goed.
Tegenwoordig doen alle garages standaard DOT 4 erin bij remvloeistof vervangen?

Maar als je toch zo ver wil gaan met racen, zou ik er meteen DOT 5.1 in gooien :) Heb ik toen ook gedaan, en ben daar erg blij om. In combinatie met DS2500 remblokken nooit meer fading gehad op de Nürburgring (had ik de eerste paar rondjes wel es last van namelijk)... laat staan die ene sessie die ik met de ClubSpecials op CPZ gereden heb :P

RVS omvlochten remslangen wilde ik ook in die tijd, maar werd mij gezegt dat die niet heel veel gingen helpen, en je die het beste als een van de laatste upgrades kan doen. Maar in jouw geval is dat misschien wel een optie als ik lees wat je allemaal al aan remmenupgrades gedaan hebt.

• !null
Mja, toen was even gekozen van DOT 3 'want dat deden ze toen ook'. Maar goed, dat doe ik geen tweede keer. Ik ga wel voor een betere van de lente/zomer.
johnneman schreef op donderdag 11 december 2008 @ 12:07:
En wat voor auto rijd jij dan GreenSky? Ik had ook een helm op, dus je hoort niet echt goed hoeveel toeren je auto maakt, en je bent ook te druk met het bochtenwerk, dus was me niet echt bewust dat ik em echt flink op de staart trapte :)
Ik rij een Toyota MR2 uit 1985. Of tenminste, op het circuit. Ik heb ook nog een Celica, maar die doet ook prima 150 in z'n 3 als het je daarom ging :P

In zo'n Renault met een helm op kan ik me voorstellen dat je de toeren niet hoort. Maar goed, ik vind dat niet heel belangrijk want qua toeren ga ik eigenlijk altijd wel voluit (niet qua remmen!).
Ik snap wat je bedoelt hoor, de eerste keer had ik vanwege alle hectiek ook niet door dat m'n motor veelste warm werd (had ik gewoon kunnen zien op de koelvloeistof temp meter). Maar dat was een kapotte sensor in het koelsysteem, met normaal rijden nooit last van gehad, en sinds die vervangen is ook nooit problemen meer.

Ik heb zelf trouwens een helm met ene open voorkant, dan krijg je misschien ook wat meer mee.
Anoniem: 79417 schreef op donderdag 11 december 2008 @ 12:08:
Goodridge RVS omvlochten remslangen helpen meer dan zo'n hoofdremcilinderbracket iig.
Nou, de reacties/reviews op de betreffende site zeggen dat juist andersom. Het is ook een flinke brace, misschien anders dan bij een auto met de motor voorin, kijk zelf:

http://www.twosrus.com/ca...ab7b3ac50065e59ad055b35bb

[ Voor 4% gewijzigd door !null op 11-12-2008 12:30 ]

• 4x2

4x2

lộn xộn quá

Very awesome product, I strongly would recommend it for EVERYONE. It made stopping so much easier from high speeds, no fade with this brace
Die snapt het niet echt zeg maar :D
Bovendien, als je zonodig uit wil proberen of het werkt dan zou ik gewoon een ijzeren hoekprofiel halen bij de gamma en die aan elkaar braaien/bouten, het ding ziet dr niet uit als een gevalletje rocket science :P
En voor 75$ ben ik wel in staat om zoiets na te maken, als je een gamma beunsel fatsoenlijk afslijpt en spuit ziet dat dr ook netjes uit.

leeg

• !null
Ja pak effe die ene domme review eruit. Dit ding heeft idd niks met faden etc te maken. Het helpt qua 'reactiesnelheid' van de remmen, dat niet alles erom heen eerst een beetje mee veert (dat gaat prima met die ouwe meuk). Ik heb er wel vertrouwen in.
En voor 75$ ga ik niet zelf knutselen, dat kan ik amper (ben niet handig met ijzer) en geen zin om die tijd er in te steken. Dit monteer ik zo. Komt natuurlijk wel verzendkosten bij, maar dit koop ik wel als ik ander (rem)spul bij ze ga kopen.

Edit: Maar goed, op wat voor manier helpen rvs remleidingen? Betere temperatuurafgifte aan de voorbij komende koele lucht? Of gewoon strakker in het gareel houden van de remdruk omdat het minder flexibel is als die rubbere dingen?

[ Voor 19% gewijzigd door !null op 11-12-2008 13:20 ]

• 4x2

4x2

lộn xộn quá

Dat laatste.
En ze rotten niet intern zoals rubberen remslangen dat wel doen (soort 1-weg klep krijg je dan, rem blijft dr vrolijk op staan)

Overigens hebben ze het bij dat beugelding over 1/4" wat het origineel kan buigen, dat is 6mm.
Lijkt me niet iets wat je met je echt voelt als je met je voet dr op loopt te trappen, maar goed.
Verder zal het voor de remkracht ook niks iets uitmaken, je hoeft alleen iets minder ver te trappen (oke, ook iets minder hard, maar mijn wielen blokkeren lang voordat ik op volle kracht op mn pedaal loop te stampen ;))
Hoe dan ook lijkt het mij goed betaald voor een dergelijk iets.
Enige manier waar op het nut zou kunnen hebben is als je je pedaal hoe dan ook op de bodem kan trappen en dankzij dat ding op 1mm na niet meer, maar dan zou ik sowieso je remmen eens na laten kijken.
Of als die auto sowieso van peperkoek gemaakt is.

en allicht pak ik die ene domme review dr uit ;)

leeg

• !null
"allicht" haha
Kijk het zijn ook alleen maar reviews op die site, ik zou nog wat meer reviews moeten zoeken. Maar het is wel een bekende site in MR2 land, en MR2 rijders zijn vaak wel figuren met verstand van zaken, die ze ook wel toepassen op het circuit. Maarja, ik kijk er volgend jaar wel serieus naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clithopias
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-12-2024
Als je zonder hard kunt ga je er weinig mee winnen, afgezien van wat meer gevoel in je rempedaal.

Met nieuwe rubberleidingen voel je weinig verschil met staalomvlochten, voordeel van de laatste is dat ze langer meegaan en minder snel beschadigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
En het staat tof!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Je ziet het bijna nooit :P
Clithopias schreef op vrijdag 12 december 2008 @ 00:21:
Als je zonder hard kunt ga je er weinig mee winnen
Que?

[ Voor 16% gewijzigd door !null op 12-12-2008 09:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
Clithopias schreef op vrijdag 12 december 2008 @ 00:21:

Met nieuwe rubberleidingen voel je weinig verschil met staalomvlochten,
Het verschil is dat rubber slangen iets uitzetten als je hard op het pedaal trapt, waardoor de kracht die je met je voet uitoefent eigenlijk een beetje verloren gaat, en je door de expansie van de slang minder remkracht op je remblokken krijgt. RVS slangen gaan dat tegen zodat je meer kracht op je remblokken kan krijgen.

Maar of jet het verschil echt duidelijk gaat voelen? Dat betwijfel ik een beetje :)
Ja, het staat leuk, en ja ze zijn wat sterker... maar ag... of dat het geld waard is? Daarom zijn staal omvlochten remslangen een van je laatste upgrades, niet een van je eerste :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb eergisteren 4 pennen vervangen van mn remklauwen.
Bij de 200SX S14 remklauwen schuiven de remblokken over deze pennen heen als de zuigers tegen de blokken drukken.
De oude pennen waren helemaal gecorrodeerd en krom. Nu zit er een gloednieuw setje in @ 16 euro en de stangetjes met een beetje kopervet ingesmeert en ik merk gelijk al betere remkracht.

Info foto:

Afbeeldingslocatie: http://rs13.kasik.name/upload/Brake/P1000209_1.JPG

Die 4 pennen onderaan de afbeelding. Die van mij waren nog in 10x slechtere staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2

4x2

lộn xộn quá

Die pennen zijn ook slijtagedelen, dus zo vreemd is het niet dat ze af en toe vervangen moeten worden.
Bij motorfietsen heb ik het al vaak zat gezien dat ze ingeslagen zijn.

Zijn die linkerklauwen trouwens 2 of 4-zuiger klauwen ?

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Het zijn 4 zuiger klauwen waar momenteel EBC Redstuff in zit.
Klauwenombouw is bijna allemaal plug n play. 280 x 30mm remschijven, laten verkleinen naar 276mm. Banjobouten van een Nissan Sunny N14 ('94) halen en je bout het zo in elkaar :)

Remblokken ga ik binnenkort vervangen door wat anders, evenals mn remvloeistof.
EBC Redstuff vind ik niet street-worthy genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barracuda_82

Barracuda_82

mkTime(), not war!

Hmm, ik had morgen eigenlijk ook wel naar CPZ willen gaan met vrijrijden, maar helaas hebben we het te druk met voorbereidingen voor kerst, dus kan ik niet ;(

Hopelijk volgend jaar weer, maar dan ga ik waarschijnlijk pas weer als het weer goed weer is. Ik wil dan weer een paar keer CPZ doen, Spa, Assen en de Ring.

Voor die tijd wil ik nog mijn IC vervangen door een grotere, een oliekoeler monteren, betere remmen monteren (sportblokken of meteen een bbk en een remcilinderbeugel) en wat gewicht verplaatsen (accu).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Mijn gewichtsverdeling is wel in orde met 2x 10 inch woofers van 9kg per stuk incl. 42 liter gesloten kist van 18mm MDF met afwerkingspanelen :P

Vanavond alvast de achterbank eruit halen en in de kofferbak dumpen, helm en handschoenen in de auto leggen, momentsleutel met dop 21 mee just in case en dan moet het goedkomen.

[ Voor 38% gewijzigd door Anoniem: 79417 op 12-12-2008 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ik vond mijn Ferodo DS2500 sportblokken trouwens geen wonderen verrichten (duh), maar iedereen was er wel enthousiast over. Maar goed, misschien is het bij mij nog niet optimaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barracuda_82

Barracuda_82

mkTime(), not war!

Hahaha, ja, je kan je gewichtsverdeling ook verbeteren door gewoon aan de lichte kant een hoop gewicht erbij te gooien, in plaats van het aan de zware weg te halen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Precies :P

@GreenSky: wel goed ingeremd dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Anoniem: 79417 schreef op vrijdag 12 december 2008 @ 16:53:
Precies :P

@GreenSky: wel goed ingeremd dan?
Ja ben express niet meteen gaan racen. Eerst paar honderd km gereden.
Maar goed, ben er niet ontevreden mee, ik verwachtte er waarschijnlijk te veel van.
Remt uiteindelijk wel beter.

[ Voor 4% gewijzigd door !null op 12-12-2008 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2

4x2

lộn xộn quá

DS2500 schijnt ook geen superduperupgrade te zijn, in dat opzicht kun je beter de DS3000 pakken.

Ik heb trouwens voor OMP race blokken zitten (van een A-corsa...) en achter originele volkswagenblokken.
Die raceblokken merk je wel dat ze even op moeten warmen (na een snelwegrit moet je iets harder trappen), maar echt irritant is het niet, koud remt ie al een stuk beter dan origineel :P
Voor de 60e die die blokken me gekost hebben bevallen ze iig perfect.
En om even het frankensteinlijstje op te noemen:
BMW 1602 als auto
Voor:
BMW E21 316 wielnaven
BMW E21 323i remschijven (255x22 geventileerd)
Volvo 240 Turbo remklauwen (4 zuiger)
OMP Raceblokken A-corsa (OT6375)

Achter
Std wielnaven
BMW E21/E30 achterremschijven (258x10 niet geventileerd)
VW Golf 2 GTI achterremklauwen (1 zuiger)
VW originele remblokken.

Vond altijd dat ie nog wel wat harder mocht remmen dan dit.
Totdat ik laatst een keer in de 02 van een vriend van me reed en bijna een paar fietsers overhoop beukte omdat ik 10x zo hard moest trappen :P
En toen ik laatst weer in mn eigen auto stapte na er een week of 3-4 niet in gereden te hebben maar in de Hyundai excel van mn vader zat ik meteen met mn neus op het dashboard.
Dus denk dat de remwerking toch wel aardig aanwezig is :+
Hoewel een paar 280mm schijven wel leuk zouden zijn, moet ik alleen uitvogelen waar ik ze vanaf moet trekken (en of ze in mn velgen passen, want groter dan 15inch komt dr toch niet onder)
Achter moeten dr ook nog een keer wat sportievere blokken op, maar dat doe ik pas als dr een remdrukverdeler tussen zit.

Hoe dan ook, op de ring bevalt het prima, ws volgend jaar nog naar assen toe en vast ook nog wel een keer of wat op zandvoort, eens kijken hoe dat bevalt.

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
Mijn ervaring met de DS2500 onder m'n Vectra is dat ze helemaal koud slechter remmen dan originele Opel-blokken.

DS3000 zijn echt race blokken die echt heet geremd moeten worden voor ze het pas fatsoenlijk doen. Daarom mag je die niet op de openbare weg gebruiken (althans, verboden weet ik niet, maar zeer sterk afgeraden), omdat ze koud dus veel slechter remmen dan origineel. Dat is wat ik er van weet, zelf geen ervaring met DS3000. Maar aangezien ik dat wel al heb bij DS2500 zal dat bij DS3000 nog een stuk erger zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ik ben vandaag toch even wezen kijken ondanks dat ik toch niet ging rijden. Kwam minder bekenden tegen dan ik had gehoopt. En het was echt stervenskoud zeg, niet normaal. Ook een beetje kansloos om te gaan racen bij 2 graden, al kan het natuurlijk wel. Ik zag nog iemand bijna onderuit gaan omdat ie op een bevroren plas stapte.
Weet niet hoe het circuit was, maar ik was vrij snel weer weg gegaan. Ik heb DaMasterPnut nog wel zien rijden op het circuit trouwens.

En het was veel drukker dan de voorgaande keren. Echt behoorlijk druk. Maar goed, dat komt ook omdat het een zaterdag is.

[ Voor 11% gewijzigd door !null op 13-12-2008 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Zo, ben weer thuis.

Was een zeer geslaagd dagje Zandvoort en idd erg koud. Na wat rondkijken besloten me in te schrijven in de toer-klasse en 20 euro neergelegd. Na nog wat te hebben rondgelopen besloten dat het handig was om de gordels vast af te stellen. Een vriend van me uit Naarden reed met me mee. Na bijna geplet te zijn door ons gordels (dank Peter :P) hebben de we Primera even warmgereden in de omgeving.
Bij terugkomst via de daarvoor bestemde pitbox opgesteld in de middelste rij. We hadden nog maar 10 minuten te gaan dus de helmen opgezet, de Sparco handschoentjes aangetrokken en gewacht tot we weg mochten rijden.

Aangezien ik nog nooit op CPZ had gereden (en al helemaal niet met winterbanden :D) was het ff lastig om de juiste lijnen en rempunten te vinden. Hierdoor moest ik met enige regelmaat van mn lijn af om anderen voor te laten. Ook kwam ik er tijdens het rijden achter dat ze niet werken met de alleen-rechts-inhalen-regel die op de Ring wel geldt. Dat was dus even wennen en nog beter om je heen kijken! Het gaat er af en toe net ff wat lomper aan toe dan op de Ring.

De winterbanden liepen af en toe goed aan in mn wielkasten vanwege de net iets afwijkende bandenmaat en het gevoel in mn rempedaal werd op het laatst iets minder. Ik gok dat dit te maken heeft met mijn merkloze goedkope remvloeistof. A-kwaliteit vloeistof ligt al op de plank. Andere straatwaardige remblokken zijn ook onderweg dus dan kan ik besluiten wat ik doe. Of wisselen voor trackdays of niet.

In ieder geval zijn mn eerste 7 rondjes een feit en ik heb me prima vermaakt. Als er wat ruimte was leuk kunnen sturen en mooie snelheden kunnen halen. Ook niet onbelangrijk, alles is heel gebleven en mn remschijven hebben nog weer een ietsjes blauwere tint gekregen dan ze al hadden :P Zeker voor herhaling vatbaar!!
Wel was de verhouding auto's/circuitlengte erg hoog, ik denk nog wel hoger dan op de Ring. Ik meen dat er zo'n 50 auto's rondreden.
Ik zie nu helemaal het potentieel van de CPZ meeting, moet helemaal goed gaan komen!

Overigens was mijn topsnelheid op het rechte stuk 170 km/h in zn 4 (tegen de begrenzer aan).

Na afloop een goede maaltijd naar binnen geschoven en op huis aan gegaan. Peter en Marcel, t was weer gezellig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ja wat ik al zei, een stuk drukker dan normaal, en dat op zo'n koude dag. Ik zie er de logica niet zo van in.

Gaat je 2 liter primera al bij 170 in z'n 4 in de begrenzer joh? (bij m'n MR2 is dat 215 op de teller haha, gaat nergens over)
Lijkt me een redelijke snelheid voor het rechte stuk. Ik haal zelf met m'n MR2 1.6 bijna 180 (op de teller), maar goed, vaak genoeg ga ik niet eens echt voluit tot zo laat mogelijk. Daarnaast vind ik die bocht voor het rechte stuk ook maar raar, weet daar nooit echt goed hoe hard ik nou kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik kan t nog wel es een keertje testen op een rustiger moment (@ snelweg ofzo) maar ik dacht dat ik bij 170 wel redelijk het rood naderde.

Aan de andere kant... ik zit nu nog es te denken... ik doe sowieso 105 km/h in zn 2, dus mss heb ik verkeerd gekeken hoor? Zal later nog wel es checken :)

Die laatste bocht voor het rechte stuk vind ik ook apart. Is gewoon volgas maar heb daar geen enkele keer de echte lijn kunnen rijden ivm verkeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ja dat zou met m'n Celica denk ik ook doen. MR2 kan het waarschijnlijk ook wel, alleen durf ik het niet haha.

105 in z'n 2, dat is hetzelfde als mijn Toyota's. Die doen zeg maar "50km/u per versnelling", dus 2 = 100, 3 = 150, 4 = 200 etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
Anoniem: 79417 schreef op zaterdag 13 december 2008 @ 17:22:
Ook kwam ik er tijdens het rijden achter dat ze niet werken met de alleen-rechts-inhalen-regel die op de Ring wel geldt. Dat was dus even wennen en nog beter om je heen kijken! Het gaat er af en toe net ff wat lomper aan toe dan op de Ring.
Rechts inhalen op de Ring? Op de Ring mag je alleen Links inhalen :)
En zover ik weet is CPZ alleen rechts inhalen (beetje raar maargoed) en alleen toegestaan op 2 of 3 rechte stukken, maar nergens in de bochten. Misschien is dat nog van soort evenement afhankelijk (Vrij rijden, Club Specials, etc)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Sry, ik bedoelde ook alleen links inhalen ;)
Op CPZ heb ik nergens iets kunnen vinden van inhaalregels oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2

4x2

lộn xộn quá

Hangt (bij clubspecials/oldtimerfestival) iig af van de klasse waarin je zit (sport overal, mits netjes en toer alleen rechts op de 3 rechte stukken).
Maar om nou te zeggen dat dr op gecontroleerd werd, als het beschaafd ging kon je het overal doen.
Anders was het ook geen doen, zit je constant vast achter mensen die incl strooien hoed in de cabrio met fietstempo over zandvoort rijden.

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Of er ingehaald mag worden bepaalt de huurder van de baan.
Dus als jij als een forumbaas de baan afhuurt en je vind dat de deelnemers mogen inhalen, dan kan dat.

Bij vrijrijden.nl mag dat blijkbaar niet (of in enkele gevallen misschien wel?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capo
  • Niet online
johnneman schreef op woensdag 10 december 2008 @ 18:53:
[...]

Zelf dacht ik, mwah, die auto moet wel een keer 'een trap op z'n straat kunnen hebben toch'. Maar blijkbaar was het heel lang en/of hard rijden afwisselend met stil staan slecht voor de koppakking.
Thermische schok voor je blok is veel groter als je hem stationair laat warm draaien ipv rijdend warm rijden. Als je koppakking al wat slecht is en je gaat dat doen dan is de kans dat die eruit klapt vele male groter.

My old man wrote me a letter from prison once. It said "if you don't want to end up in here, stay away from crime, women and drugs" Trouble is, that don't leave you much else to do, does it?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Drake_
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13-05 09:14
GreenSky schreef op zaterdag 13 december 2008 @ 17:38:
Ja wat ik al zei, een stuk drukker dan normaal, en dat op zo'n koude dag. Ik zie er de logica niet zo van in.

Gaat je 2 liter primera al bij 170 in z'n 4 in de begrenzer joh? (bij m'n MR2 is dat 215 op de teller haha, gaat nergens over)
Lijkt me een redelijke snelheid voor het rechte stuk. Ik haal zelf met m'n MR2 1.6 bijna 180 (op de teller), maar goed, vaak genoeg ga ik niet eens echt voluit tot zo laat mogelijk. Daarnaast vind ik die bocht voor het rechte stuk ook maar raar, weet daar nooit echt goed hoe hard ik nou kan.
Ik heb 1 keer op het rechte stuk met de rode 106 de 195 aangetikt maar dan moet je heel erg behoorlijk hard in de remmen (wat opzich niet erg is maar andere rijders op de baan anticiperen zo nu en dan slecht daarop ). Wel het meest saaie stuk van het gehele circuit, puur domweg rechtuit.

De ax haalt overigens hooguit de 170 op teller maar heeft een dermate korte bak dat die bij de 160 al naar de 5 moet (7250 rpm) en de remmen zijn dermate bagger dat je al ver op de rem moet terwijl je nog makkelijk kan versnellen normaal.

Maargoed mij zal je er niet vaak meer zien rijden, dit heeft vooral met de sfeer te maken die steeds slechter word (je moest eens weten hoe minachtig sommige mensen doen als je met een "goedkope" auto rijd.Verder is bij veel rijders enige mate van intelligentie heel erg ver te zoeken).

[ Voor 10% gewijzigd door _Drake_ op 15-12-2008 10:37 ]

The difficult we do right away, the impossible takes slightly longer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@Drake, jij weet ook beter hoe je uit die laatste bocht moet komen, dat verklaart dat je een stuk harder gaat.
Hoe merk je die minachting dan, merk je dat tijdens het rijden?
Zo'n zaterdag hoeft van mij ook niet hoor. Maar zo doordeweeks is het lekker rustig en heb ik eigenlijk niks te klagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Is CPZ open doordeweeks dan?
Heb na vrijdag 3 weken vakantie :P

Hierbij wat linkjes met filmpjes en foto's van onze racedag op Zandvoort:

http://83.81.119.104/fotos/main.php?g2_itemId=7173

http://83.81.119.104/fotos/main.php?g2_itemId=7239

http://83.81.119.104/fotos/main.php?g2_itemId=7383

http://83.81.119.104/fotos/main.php?g2_itemId=7401

http://i300.photobucket.c...ogel/Diverse/S8002554.jpg

http://www.youtube.com/watch?v=YOGt7C7sK_k

http://www.youtube.com/watch?v=RfrUPTNkJlw

http://www.youtube.com/watch?v=vesymH3leZo

Met die 4 punts gordels blijf je echt heerlijk strak in je stoel zitten; echt super :9

[ Voor 87% gewijzigd door Anoniem: 79417 op 15-12-2008 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Drake_
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13-05 09:14
GreenSky schreef op maandag 15 december 2008 @ 10:49:
@Drake, jij weet ook beter hoe je uit die laatste bocht moet komen, dat verklaart dat je een stuk harder gaat.
Hoe merk je die minachting dan, merk je dat tijdens het rijden?
de laatste bocht moet je voor je gevoel even in 3 stukken indelen,

Ingang > overgang > uitgang. Ingang is de eerste bocht, uitgang de 2e.

Na de overgang ga ik meestal op de grens zitten en laat de auto netjes in de lijn naar buiten glijden.
hierdoor moet je wel wat lef hebben (je zal onheroepelijk de curbs daar aantikken, en 2 meter daarna zit al de vangrail) maar je een vrij goede uitgangsnelheid. Wat ook wel helpt is dat de rode 106 wel aardig rap is :P , met een aw11 zou ik iets voorzichtiger zijn plus die lopen ook wat minder hard op top.

Mensen proberen idioot in te halen voor bochten omdat ze denken dat je niet hard de bocht door kan/gaat. Ze laten je er vaak ook niet makkelijk voorbij gaan als je erachter rijd en sneller bent. En in de pits kijken ze je aan met een kop van "wat doe je hier met dat wrak". Nee ik ga wel weer een keer naar cpz maar dan met een dagje van b.v www.rallye.nl (106 rallye rijders).

[ Voor 9% gewijzigd door _Drake_ op 15-12-2008 11:37 ]

The difficult we do right away, the impossible takes slightly longer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ik denk dat de aw11 ook wel 195 kan halen daar, maar misschien niet met mij als bestuurder :D
Iig, saaiste stuk van de baan ja.

@DaMasterPnut
Vrij rijden is er ook in sessies doordeweeks, eens per maand. Kijk maar in de agenda. Dan is het van 17:00 t/m 19:00, eigenlijk altijd goed te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Goeie tip, ik ga het in de gaten houden.

Overigens vind ik de Hugenholtz-bocht het gaafst, samen met de laatste bocht voor je het rechte stuk op komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ik vind de Hugenholtz ook 1 van de leukere bochten, maar de Audi S bocht vind ik het leukst denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
Capo schreef op maandag 15 december 2008 @ 09:41:
[...]

Thermische schok voor je blok is veel groter als je hem stationair laat warm draaien ipv rijdend warm rijden. Als je koppakking al wat slecht is en je gaat dat doen dan is de kans dat die eruit klapt vele male groter.
Mwa dat zal best wel meevallen. Vooral in zijn geval omdat zijn blok niet koud was he. Met een uurtje issie echt niet tot buitentemp afgekoeld, alleen issie dan niet meer warm genoeg om te kunnen racen. Het gaat bij hem dus alleen om 'bijwarmen' zeg maar.
GreenSky schreef op maandag 15 december 2008 @ 11:48:

@DaMasterPnut
Vrij rijden is er ook in sessies doordeweeks, eens per maand. Kijk maar in de agenda. Dan is het van 17:00 t/m 19:00, eigenlijk altijd goed te doen.
Geldt dat ook in de wintermaanden wanneer het vanaf 17u al bijna donker is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ik denk het niet. Deze maand al niet zoals we gezien hebben, in Januari en Februari denk ik ook niet. Maar we zien wel, de nieuwe agenda moet nog komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
Kan me niet voorstellen dat ze mensen op een donkere baan laten rijden :) De Nürburgring heeft in de donkere maanden ook beperkte openingstijden. November-Februari ongeveer maar 10 tot 16u terwijl in de zomermaanden 9 tot 19:30. Dus vandaar m'n vraag :)
Pagina: 1 2 Laatste