Waar het vroeger draaide met overleven om jezelf in leven te houden, draait het tegenwoordig niet langer om sterker of slimmer te zijn om jezelf in leven te houden. Nee, tegenwoordig hou je jezelf in leven door geld te hebben. Want met geld heb je de mogelijkheden dingen te doen en des te meer geld, des te groter je mogelijkheden wordt. Daarom staat het leven vandaag ook in ´t teken van een gedegen opleiding zodat je later zelf kunt overleven economisch gezien. Maar om dit dan een moderne vorm van slavernij te noemen vind ik niet juist.
Tis gewoon de moderne vorm van overleven zoals je vroeger survival of the fittest had. Geld maakt je daarin niet gelukkiger, maar vergemakkelijkt je leven wel behoorlijk. Dat is nu net de reden waarom je nooit genoeg geld kunt hebben. En dat geld kun je binnenhalen op diverse manieren. Macht, hard werken bijvoorbeeld. Want als jij de macht hebt over anderen kun je ze chanteren en zodoende geld binnensluizen. Kijk naar die moderne piraterij bij het Suez Kanaal daar in de buurt. Die enteren grote olietankers en eisen losgeld. Waarom? Die olietankers komen regelmatig langs, de piraten hebben geen cent te makken en willen dat wel. Werk is er nauwelijks, economie is brak en de regering corrupt. Dus dan ga je op eigen houtje geld proberen te krijgen.
Door geld af te schaffen stoppen de problemen niet. Ook niet wanneer je mensen alles geeft wat zij maar willen (wat ook al door tig anderen hier uitgelegd is) Mensen blijven hunkeren naar meer, meer kennis, meer macht, meer spullen etc. Dat is ook waarom de tegenstellingen blijven bestaan. Want door de natuur van de mens kan niet zonder tegenstellingen. Jij wilt meer kennis, iemand moet dus minder kennis dan jou hebben. Jij wilt meer macht dus moet iemand aan macht inboeten. Jij wil meer spullen dan je buurman, kortom: het willen onderscheiden van anderen blijf je houden. Want als iedereen kan krijgen wat ie wil wat is de meerwaarde daarvan nog? Je onderscheidt je als individu niet van de massa en dus voel je je niet gelukkig.
Doordat er nu schaarste heerst kan niet iedereen zich een villa, zwembad, ferrari, privé vliegtuig e.d. veroorloven. Daardoor is er automatisch onderscheid tussen mensen en kunnen mensen als individu zich gelukkig voelen. Want: "ik heb iets wat mijn buurman niet heeft" >> ik voel me bijzonder. Ik heb een doorsnee baan, krijg een modaal inkomen en mijn buurman zit in de bijstand, de stumpert. Snap je wat ik wil zeggen? Zoals anderen ook al zeiden: mensen hebben andermans lijden nodig om zich gelukkig te voelen. Want wij kunnen in NL ons een PC, tv, meer dan genoeg eten veroorloven omdat Afrikanen geen PC, tv, lat staan voldoende voedsel binnenkrijgen elke dag. Daar heb je een mooi spreekwoord voor: iemand zijn dood is de ander zijn brood. En in deze context kun je dat letterlijk zo waar opvatten

Jezelf onderscheiden ligt in ´t aard van het beessie, van de mens. Een mens legt zich er niet bij neer dat iedereen kan krijgen wat hij ook wil, dat leidt tot onvrede/conflict. Dus laat het maar mooi zoals ´t is. Ookal is het huidige valutasysteem echt niet heilig, het heeft zich in de praktijk wèl bewezen.