Hulp gezocht bij keuze videokaart!

Pagina: 1
Acties:
  • 445 views

• freekdl
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16-06-2021
Hoi,

ik ben reeds een tijd aan het overwegen een nieuwe beeldkaart te kopen.
Er zijn enkele kandidaten, maar aangezien ik te weinig verstand heb op dit gebied vraag ik liever professionele hulp, zodat ik later geen spijt krijg van mijn aankoop :)

Hierbij mijn 'eisen' zoals beschreven in de sticky..

Doel

Het voornaamste doel van de nieuwe kaart is gamen in topkwaliteit op mijne nieuwe Full-HD tv.

Prijs

Het maximumbedrag dat ik aan de kaart wil uitgeven is 250 euro retail (rond de 200 via internet)

Prestaties

Tja, ik weet dat ik met het vooropgestelde budget geen topklasse kan kopen, maar er moet toch wel een kaart van deze prijsklasse zijn die zwaarste games van dit moment op redelijk hoge instellingen aan kan (ik spreek niet over alles op maximum)?
Ik zit nu met een 9500GT die standaard in m'n pc zat. Met deze kaart draai ik al vrij zware spellen zoals race driver grid, crysis & far cry 2, maar dan wel op een veel lagere resolutie dan mijn tv kan weergeven, anders gaat het schokken.
Gezien de prestaties van zo een budget-kaartje moet ik toch wel wat grafisch geweld kunnen krijgen bij een kaart die 3 maal zoveel kost.

Beeldkwaliteit

Zoals eerder gezegd speel ik op een full-hd tv, meerbepaald de le40a557 van samsung met game-mode.
Resolutie is 1920*1080 en pc is aangesloten via een hdmi kabel, ik weet niet wat ik hier meer aan kan toevoegen.

Geluid, hitte en verbruik

Tja, als de kaart heel goed presteert mag hij van mij iets luider zijn :) je kan niet alles willen voor weinig geld.
Over hitte en verbruik kan ik weinig zeggen, misschien is het beter om te vertellen welke pc ik heb.
Dit is de medion akoya MD 8835. Er zijn links te vinden op internet, maar ik vind nergens welke voeding of moederbord er in dit systeem zit.

Overclockmogelijkheden

Dit hoeft niet voor mij, hier begin ik toch niet aan.

Compatibiliteit

Ik zit met een phenom (x4 9500) processor in mijn systeem. Ik heb er nog nooit problemen mee gehad maar wel al gelezen dat deze processor last heeft van enkele bugs.

Sli/Crossfire

Dit hoeft niet mogelijk te zijn. Ik zal eerder een nieuw systeem kopen binnen 2 jaar dan deze uitbreiden.

Voorkeur

Ik heb altijd Nvidia kaarten gehad, maar als ik nu eenmaal een betere kaart voor die prijs van ATI heb, dan is het maar zo. waarschijnlijk merk ik niet eens verschil.

Voila, ik heb geprobeerd zo uitgebreid mogelijk te zijn, ik hoor graag van de experts welke kaart ik morgen mag bestellen :)

Bij voorbaat dank!

• asfaloth_arwen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17-05 12:00
Kijk hier even: **LET OP** Welke videokaart/monitor moet ik kopen? :)

Verder kijk eens naar de ATI HD4850 of 4870, beste prijs/kwaliteit op moment :)

[ Voor 31% gewijzigd door asfaloth_arwen op 21-11-2008 16:05 ]

Specs

• remmelt
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-05 10:00
[BBG] High-end gamesysteem november 2008

Asus ENGTX260 TOP/HTDP/896M

Of kijk dat topic eens door op zoek naar verdere suggesties.

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:01
4850 met 1 GB of 4870 op dit moment doen het erg goed, dat zal ongetwijfeld niet aan je voorbij zijn gegaan.

Ik ken het "symptoon" van toch nog even wat medetweakers checken d.m.v. het openen van een topic. Volgens mij zijn we allemaal veredelde twijfelaars als het daar op aankomt. :)

Het blijft hoe dan ook een gok/keuze/gevoelsmatige kwestie. Maar de nieuwste ATI kaarten gaan als een kanon, dat is een ding wat zeker is.

discogs

• freekdl
Bedankt voor de replies

@loewie-643- ben inderdaad een grote twijfelaar :) en ik wil waar voor mijn geld!! Heb zelf al dagenlang research gedaan, maar er zijn zo verschrikkelijk veel modellen van die 4850! Ik had echt niet de moed om ze 1 voor 1 met elkaar te gaan vergelijken, dan vraag ik het liever aan iemand die het mij zo zonder opzoekwerk weet te vertellen.

@asfaloth-arwen met 'sticky' bedoelde ik de post die jij aanhaalt. Ik dacht alle regels nageleeft te hebben, maar als dat niet zo is mag je mij altijd op mijn fout wijzen :)

Dus, het wordt zeer waarschijnlijk een 4850 of 4870 of een geforce 9800, alleen, welke?! :)

• asfaloth_arwen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17-05 12:00
Ik mis je specifieke vragen. Je hebt je eisen heel duidelijk en een mooie TS, maar als je met die eisen + benchmark + pricewatch zelf aan de slag gaat, waar loop je dan vast? Kijk eventueel naar de BBG. Je zult waarschijnlijk uitkomen op de HD4850/4870 of de GTX260/280 :)

Specs

• freekdl
Ik vraag me bv vooral af of die hd4850 wel in mijn systeem past (is hij groter dan mijn 9500gt) en welke variant ik best neem (welk merk), omdat ik gelezen heb dat er een 60-tal verschillende uitvoeringen zijn, en omdat ik mij herinner uit een post die ik daarnet gelezen heb, dat het bij mid-range kaarten zeker niet goed is om op prijs te gaan beoordelen.

En dat was ik de afgelopen dagen juist aan het doen, een hd48** zoeken voor net geen 200 euro :)

• freekdl
Van zoiet raak ik bijvoorbeeld in de war:

1) HIS HD 4870 512MB GDDR5 PCIe € 254,-
2) Club3D HD 4870 1024MB GDDR5 Overclocked Edition € 253,-

De ene is overclocked en heeft dubbel zoveel geheugen, en de andere kost evenveel?
Dan vraag ik liever hulp aan iemand die er verstand van heeft..

[ Voor 94% gewijzigd door freekdl op 21-11-2008 16:43 ]

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:01
Even een kleine tip, no offense maar je kan je reactie ook editten in plaats van twee keer onder elkaar te posten.

Ik begrijp wat je bedoelt ik vraag het me ook wel eens af. Maar in principe is het toch logisch?

Je vergelijkt de kloksnelheden tussen je twee voorbeeld kaarten, telt die 512mb extra mee in je vergelijking en je kiest bang-for-buck dus de 1gb variant...

discogs

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 17-05 10:59

Bolletje

Moderator Harde Waren
freekdl schreef op vrijdag 21 november 2008 @ 16:37:
Van zoiet raak ik bijvoorbeeld in de war:

1) HIS HD 4870 512MB GDDR5 PCIe € 254,-
2) Club3D HD 4870 1024MB GDDR5 Overclocked Edition € 253,-

De ene is overclocked en heeft dubbel zoveel geheugen, en de andere kost evenveel?
Dan vraag ik liever hulp aan iemand die er verstand van heeft..
De HIS kan bijvoorbeeld ook geleverd worden met een spel of een andere koeler. Ook andere service/garantie kan zorgen voor een meerprijs.

Ik zou de Sapphire HD 4850 512MB nemen. Deze is erg goedkoop en presteerd goed. Hou wel in gedachte dat die HD4870 bijna twee keer zo duur is.

Ik zou eerst ook maar is kijken welke voeding je hebt. Een HD4xxx verbruikt toch aardig wat.

• Iska
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07-05 15:24

Iska

In case of fire, use stairs!

512MB is wel een beetje aan de magere kant als je op HD-resolutie wilt gaan gamen hoor... Maar dit is lijkt me wel de beste keuze: http://tweakers.net/price...4850-1gb-gddr3-pci-e.html

-- All science is either physics or stamp collecting

• Depep
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-07-2025
Een HD4850 is ook wat aan de magere kant als je op die resolutie wilt gamen met de nodige eye-candy. Ik zou bijna stellen dat een HD4850 met 1GB zonde is van het geheugen, omdat de kaart de situaties waarin het echt nodig is toch niet kan bijbenen.

specs

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
**LET OP** Welke videokaart/monitor moet ik kopen?

Het kiezen van een videokaart is met het lezen van wat reviews prima door jezelf te doen. Bepaal voor jezelf wat je belangrijk vindt bij een videokaart en wat je eraan uit wilt geven. Kijk dan in de Pricewatch welke kaarten binnen die eisen vallen. Van die kaarten zoek je wat reviews en en leest die :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.