Heren en Dames Tweakers,
Na een onfortuinlijke keuze om mijn BMW 520i in te ruilen en een Ford Mondeo te kopen, in de hoop lagere lasten te hebben, (ik werd opgelicht met een teruggedraaide KMstand) begin ik me te beraden op een andere manier van autorijden. Ik rijd gemiddeld 300km per week (Breda-Tilburg) en doe 1 a 2 keer per maand een lange rit van bv Breda naar Noord Holland, Zeeland, of Belgie.
Ik dacht, wat zijn nou eigenlijk de basiseisen?
- Het moet APK veilig zijn
- Het moet lekkere stoelen hebben
- Het moet droog zijn
- Het moet warm zijn
- Simpel onderhoud
- Zuinig(er) verbruik (liefst meer dan 11km op een liter)
Maar men vergeet vaak de 'fun' factor. Autorijden moet leuk zijn, en dat was het zeker in de BMW, maar die zit er de komende tijd niet in en is ook een hele klasse apart. Dus dacht ik, welke simpele autootjes zijn echt leuk, en niet al te duur om te rijden/onderhouden. Natuurlijk zijn dat de autootjes waar je veel zelf aan kan doen, en die weinig poespas hebben, maar die worden tegenwoordig niet meer gemaakt. Goedkoop wordt een auto ook als je geen belasting en weinig verzekering betaalt, dus ben ik in de geschiedenis gedoken.
Ik heb eens rondgekeken en de onderstaande auto's uitgekozen, inclusief de voor mij bekende Pro's en Con's. Voel je vrij om mijn lijstje aan te vullen en tips te geven, want ik heb maar beperkte kennis van wat er allemaal mogelijk is.
Mijn budget zal maximaal 2000 euro bedragen inclusief eventuele keuring, volgooien tank, afleverkosten en andere zaken. Ik ben vrij technisch en heb wat gereedschap, het normale huis tuin en keuken gedoe en een dopsleutelset. Heb geen garage maar wel plek voor de deur. Ben bereid de simpele dingen zelf uit te vogelen en te doen, zoals olie, filters, elektrisch systeem, een band verwisselen, en heb een oldtimergarage in de buurt gevonden (Etten Leur) die kundig en bereid is om de auto in onderhoud te nemen.
Optie 1:

De Deux-Chevaux, oftewel de Eend. Geliefd door velen en exact uitgevonden om de redenen die ik noem. Lekkere stoelen, leuk om te toeren, en nog volop te krijgen.
De Pro's:
- Goedkoop in brandstof, wel modern brandstofsysteem (dus geen mengsmering oid)
- Geen waterkoeling (dus simpel)
- Vrij ruim voor zijn klasse
- Comfortable zit
- In cabrio te krijgen
- Kan nog redelijk mee met verkeer
- Relatief simpel zelf sleutelen
De Con's:
- Roestgevoelig
- Onderdelen alleen via de clubs te krijgen en soms dus duur
- Niet echt botsveilig op de snelweg (niet eens hoofdsteunen)
- Versnellingsbak luistert nauw, je sloopt hem snel
Optie 2:

De Trabant. Gezellig klein Oost-Duits rammelbakje, oersterk, licht, en ruim.
De Pro's:
- Ook in Station te krijgen (dus ruim)
- Heel goedkoop in brandstof voor zijn doen (1 op 15 is mogelijk)
- Relatief botsproof bij gemiddelde snelheid(± 80km/h) vanwege Duroplast ombouw
- Daardoor ook erg licht
- Kan ook redelijk mee in verkeer (max 100km/h)
- Heel eenvoudig sleutelen
- Geen aparte olie bijvullen, geen waterkoeling (dus kan weinig misgaan)
De Con's:
- Lastig onderdelen te krijgen (of je moet een 2e opkopen)
- Rokerig apparaat (ivm tweetakt)
- Lastige versnellingsbak
- Soms geen 12v systeem, dus ombouw nodig voor Navi/Radio etc
- Geen rembekrachtiging
Optie 3:

De Fiat 126/127/500. Schattig klein koekblik, was ooit de eerste auto van mijn ouders toen ze trouwden (de 127).
De Pro's:
- Relatief zuinig (1 op 12)
- Klein, licht en relatief snel (130km/h max)
De Con's:
- Onderdelen (en de auto zelf) lastig te krijgen
Dan, uit de wat recentere jaren:

De Peugeot 205. Praktische Franse auto, redelijk snel en makkelijk te krijgen.
De Pro's:
- Wederom licht en relatief zuinig (of snel, want 1.4 of 1.6 is mogelijk)
- Ruim want Hatchback
- Moderne(re) techniek dus betrouwbaarder en hoge km-standen mogelijk
- Makkelijk te krijgen voor weinig geld
- Lekkere stoelen
De Con's:
- Door nieuwere techniek lastiger om zelf te sleutelen
- Waterkoeling, soms injectie, dus er kan meer kapot
Welnu, wat hebben jullie nog meer voor opties? Wat is er nog meer klein, ruim, licht en makkelijk te onderhouden, en echt fun om mee te rijden? Iemand met ervaring(en)?
Na een onfortuinlijke keuze om mijn BMW 520i in te ruilen en een Ford Mondeo te kopen, in de hoop lagere lasten te hebben, (ik werd opgelicht met een teruggedraaide KMstand) begin ik me te beraden op een andere manier van autorijden. Ik rijd gemiddeld 300km per week (Breda-Tilburg) en doe 1 a 2 keer per maand een lange rit van bv Breda naar Noord Holland, Zeeland, of Belgie.
Ik dacht, wat zijn nou eigenlijk de basiseisen?
- Het moet APK veilig zijn
- Het moet lekkere stoelen hebben
- Het moet droog zijn
- Het moet warm zijn
- Simpel onderhoud
- Zuinig(er) verbruik (liefst meer dan 11km op een liter)
Maar men vergeet vaak de 'fun' factor. Autorijden moet leuk zijn, en dat was het zeker in de BMW, maar die zit er de komende tijd niet in en is ook een hele klasse apart. Dus dacht ik, welke simpele autootjes zijn echt leuk, en niet al te duur om te rijden/onderhouden. Natuurlijk zijn dat de autootjes waar je veel zelf aan kan doen, en die weinig poespas hebben, maar die worden tegenwoordig niet meer gemaakt. Goedkoop wordt een auto ook als je geen belasting en weinig verzekering betaalt, dus ben ik in de geschiedenis gedoken.
Ik heb eens rondgekeken en de onderstaande auto's uitgekozen, inclusief de voor mij bekende Pro's en Con's. Voel je vrij om mijn lijstje aan te vullen en tips te geven, want ik heb maar beperkte kennis van wat er allemaal mogelijk is.
Mijn budget zal maximaal 2000 euro bedragen inclusief eventuele keuring, volgooien tank, afleverkosten en andere zaken. Ik ben vrij technisch en heb wat gereedschap, het normale huis tuin en keuken gedoe en een dopsleutelset. Heb geen garage maar wel plek voor de deur. Ben bereid de simpele dingen zelf uit te vogelen en te doen, zoals olie, filters, elektrisch systeem, een band verwisselen, en heb een oldtimergarage in de buurt gevonden (Etten Leur) die kundig en bereid is om de auto in onderhoud te nemen.
Optie 1:

De Deux-Chevaux, oftewel de Eend. Geliefd door velen en exact uitgevonden om de redenen die ik noem. Lekkere stoelen, leuk om te toeren, en nog volop te krijgen.
De Pro's:
- Goedkoop in brandstof, wel modern brandstofsysteem (dus geen mengsmering oid)
- Geen waterkoeling (dus simpel)
- Vrij ruim voor zijn klasse
- Comfortable zit
- In cabrio te krijgen
- Kan nog redelijk mee met verkeer
- Relatief simpel zelf sleutelen
De Con's:
- Roestgevoelig
- Onderdelen alleen via de clubs te krijgen en soms dus duur
- Niet echt botsveilig op de snelweg (niet eens hoofdsteunen)
- Versnellingsbak luistert nauw, je sloopt hem snel
Optie 2:

De Trabant. Gezellig klein Oost-Duits rammelbakje, oersterk, licht, en ruim.
De Pro's:
- Ook in Station te krijgen (dus ruim)
- Heel goedkoop in brandstof voor zijn doen (1 op 15 is mogelijk)
- Relatief botsproof bij gemiddelde snelheid(± 80km/h) vanwege Duroplast ombouw
- Daardoor ook erg licht
- Kan ook redelijk mee in verkeer (max 100km/h)
- Heel eenvoudig sleutelen
- Geen aparte olie bijvullen, geen waterkoeling (dus kan weinig misgaan)
De Con's:
- Lastig onderdelen te krijgen (of je moet een 2e opkopen)
- Rokerig apparaat (ivm tweetakt)
- Lastige versnellingsbak
- Soms geen 12v systeem, dus ombouw nodig voor Navi/Radio etc
- Geen rembekrachtiging
Optie 3:

De Fiat 126/127/500. Schattig klein koekblik, was ooit de eerste auto van mijn ouders toen ze trouwden (de 127).
De Pro's:
- Relatief zuinig (1 op 12)
- Klein, licht en relatief snel (130km/h max)
De Con's:
- Onderdelen (en de auto zelf) lastig te krijgen
Dan, uit de wat recentere jaren:

De Peugeot 205. Praktische Franse auto, redelijk snel en makkelijk te krijgen.
De Pro's:
- Wederom licht en relatief zuinig (of snel, want 1.4 of 1.6 is mogelijk)
- Ruim want Hatchback
- Moderne(re) techniek dus betrouwbaarder en hoge km-standen mogelijk
- Makkelijk te krijgen voor weinig geld
- Lekkere stoelen
De Con's:
- Door nieuwere techniek lastiger om zelf te sleutelen
- Waterkoeling, soms injectie, dus er kan meer kapot
Welnu, wat hebben jullie nog meer voor opties? Wat is er nog meer klein, ruim, licht en makkelijk te onderhouden, en echt fun om mee te rijden? Iemand met ervaring(en)?