Autorijden, back to basic!

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 01:40

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Topicstarter
Heren en Dames Tweakers,

Na een onfortuinlijke keuze om mijn BMW 520i in te ruilen en een Ford Mondeo te kopen, in de hoop lagere lasten te hebben, (ik werd opgelicht met een teruggedraaide KMstand) begin ik me te beraden op een andere manier van autorijden. Ik rijd gemiddeld 300km per week (Breda-Tilburg) en doe 1 a 2 keer per maand een lange rit van bv Breda naar Noord Holland, Zeeland, of Belgie.

Ik dacht, wat zijn nou eigenlijk de basiseisen?

- Het moet APK veilig zijn
- Het moet lekkere stoelen hebben
- Het moet droog zijn
- Het moet warm zijn
- Simpel onderhoud
- Zuinig(er) verbruik (liefst meer dan 11km op een liter)

Maar men vergeet vaak de 'fun' factor. Autorijden moet leuk zijn, en dat was het zeker in de BMW, maar die zit er de komende tijd niet in en is ook een hele klasse apart. Dus dacht ik, welke simpele autootjes zijn echt leuk, en niet al te duur om te rijden/onderhouden. Natuurlijk zijn dat de autootjes waar je veel zelf aan kan doen, en die weinig poespas hebben, maar die worden tegenwoordig niet meer gemaakt. Goedkoop wordt een auto ook als je geen belasting en weinig verzekering betaalt, dus ben ik in de geschiedenis gedoken.

Ik heb eens rondgekeken en de onderstaande auto's uitgekozen, inclusief de voor mij bekende Pro's en Con's. Voel je vrij om mijn lijstje aan te vullen en tips te geven, want ik heb maar beperkte kennis van wat er allemaal mogelijk is.

Mijn budget zal maximaal 2000 euro bedragen inclusief eventuele keuring, volgooien tank, afleverkosten en andere zaken. Ik ben vrij technisch en heb wat gereedschap, het normale huis tuin en keuken gedoe en een dopsleutelset. Heb geen garage maar wel plek voor de deur. Ben bereid de simpele dingen zelf uit te vogelen en te doen, zoals olie, filters, elektrisch systeem, een band verwisselen, en heb een oldtimergarage in de buurt gevonden (Etten Leur) die kundig en bereid is om de auto in onderhoud te nemen.

Optie 1:

Afbeeldingslocatie: http://www.nicodevries.com/nico/eendconny.jpg

De Deux-Chevaux, oftewel de Eend. Geliefd door velen en exact uitgevonden om de redenen die ik noem. Lekkere stoelen, leuk om te toeren, en nog volop te krijgen.

De Pro's:

- Goedkoop in brandstof, wel modern brandstofsysteem (dus geen mengsmering oid)
- Geen waterkoeling (dus simpel)
- Vrij ruim voor zijn klasse
- Comfortable zit
- In cabrio te krijgen
- Kan nog redelijk mee met verkeer
- Relatief simpel zelf sleutelen

De Con's:

- Roestgevoelig
- Onderdelen alleen via de clubs te krijgen en soms dus duur
- Niet echt botsveilig op de snelweg (niet eens hoofdsteunen)
- Versnellingsbak luistert nauw, je sloopt hem snel

Optie 2:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/frankstoffer/Trabant601K.jpg

De Trabant. Gezellig klein Oost-Duits rammelbakje, oersterk, licht, en ruim.

De Pro's:

- Ook in Station te krijgen (dus ruim)
- Heel goedkoop in brandstof voor zijn doen (1 op 15 is mogelijk)
- Relatief botsproof bij gemiddelde snelheid(± 80km/h) vanwege Duroplast ombouw
- Daardoor ook erg licht
- Kan ook redelijk mee in verkeer (max 100km/h)
- Heel eenvoudig sleutelen
- Geen aparte olie bijvullen, geen waterkoeling (dus kan weinig misgaan)

De Con's:

- Lastig onderdelen te krijgen (of je moet een 2e opkopen)
- Rokerig apparaat (ivm tweetakt)
- Lastige versnellingsbak
- Soms geen 12v systeem, dus ombouw nodig voor Navi/Radio etc
- Geen rembekrachtiging

Optie 3:

Afbeeldingslocatie: http://www.lifeinitaly.com/italian-cars/images/Fiat-127.jpg

De Fiat 126/127/500. Schattig klein koekblik, was ooit de eerste auto van mijn ouders toen ze trouwden (de 127).

De Pro's:

- Relatief zuinig (1 op 12)
- Klein, licht en relatief snel (130km/h max)

De Con's:

- Onderdelen (en de auto zelf) lastig te krijgen

Dan, uit de wat recentere jaren:

Afbeeldingslocatie: http://www.autoweek.nl/images/480/8/e7448eb1eb2324ac292698ad72519d98.jpg

De Peugeot 205. Praktische Franse auto, redelijk snel en makkelijk te krijgen.

De Pro's:

- Wederom licht en relatief zuinig (of snel, want 1.4 of 1.6 is mogelijk)
- Ruim want Hatchback
- Moderne(re) techniek dus betrouwbaarder en hoge km-standen mogelijk
- Makkelijk te krijgen voor weinig geld
- Lekkere stoelen

De Con's:

- Door nieuwere techniek lastiger om zelf te sleutelen
- Waterkoeling, soms injectie, dus er kan meer kapot

Welnu, wat hebben jullie nog meer voor opties? Wat is er nog meer klein, ruim, licht en makkelijk te onderhouden, en echt fun om mee te rijden? Iemand met ervaring(en)? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08-06 16:53

Pat-Juh

Patrick

VW Golf I.... Is heel makkelijk zelf aan te knutselen. Knutsel er zelf ook aan voor me ma... Ze kunnen zuinig (ligt aan je rijstijl). Ze zijn betrouwbaar wat ook wel lekker is.

En een Mini? Die zijn wel iets duurder denk ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:01

4x2

lộn xộn quá

Een E30 is tegenwoordig ook belastingvrij te krijgen en de 4-cilinders zijn niet zo heel duur.
En een 318i is op langere ritten met rustig rijden redelijk zuinig (die 1:11 haal je makkelijk zat) en het zijn vrij simpele auto's (1e types hebben een injectiesysteem met niet meer dan het strikt noodzakelijke er op).
Kun je toch bij bmw blijven en het is qua kosten goed te doen.
Moet je dr alleen wel 1 zien te vinden die niet al te rot is.

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luccie
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 04-06 14:09
Of een oude mini, heb er zelf een van 89, kun echt alles aan doen,
En onderhoud is alleen zorgen dat hij niet gaat roesten.

Of een golf2 ook leuk, heeft mijn broer, kun je ook heel veel zelf aan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-02 01:01
Zolang het maar uit Japan of Korea komt is het goed toch :)

Een mitshubishi colt uit 1991 zal ook nog prima rijden en kost geen fluit aan onderhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:33
Wat een oude meuk allemaal...

voor 2000 euro is heel wat auto te krijgen, 1:11 is qua verbruik al relatief veel, zat laatst es wat autos te kijken, je hebt best een flink blok nodig (of te zware voet) om zoiets te rijden op vooral snelweg.

Helemaal als je veel snelwegkm's maakt wil je echt wel een auto die makkelijk de 120 haalt en daarbij niet té veel windruis geeft, anders wordt je daar gek van.
Enige beetje auto uit je rijtje die ik zou overwegen is de 205, rest is leuk als weekendauto.

Beetje rondkijken op marktplaats, zijn zat leuke wat oudere jappen die niet gek veel gebruiken, vrij modern zijn en goed meekomen in verkeer.
Heb zelf ooit voor 1250 euro een MR2 gekocht, das veel fun voor weinig.
Redelijk simpele techniek, maar dan zijn bijna alle autos van eind jaren 80, begin 90.

Heb ook al ooit een alfa 155 gekocht voor 1500 euro, heb je veel auto, lekker luxe en ding reed op lpg, goedkoper kan je niet rijden, wegenbelasting is wat duurder, maar dat haal je der ruim uit op de kosten van lpg.

Is bv een volvo met g3 installatie niks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online

Fiber

Beaches are for storming.

Over optie 1, de Eend: Echt fantastisch in de zomer, echt helemaal goed, maar volgens mij een beetje spartaans in de winter.

Probeer er eens een op een mooie dag! http://www.google.nl/search?hl=nl&q=eend+huren&meta=

Of: http://www.ducktrail.nl/ - *Denkt terug aan zeer geslaagd bedrijfs-uitje* :) :) :)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
Koop dan een Mercedes ( W123 ) 240D uit +/- 1982

Die zijn oerdegelijk en hebben een praktisch onverwoestbaar dieselblok ( 800.000 op de teller is zeer normaal )

Verder wegenbelastingvrij en WA te verzekeren als oldtimer voor +/- € 65,-- per jaar ;)

Er kan zelfs Zonnebloemolie of Sojaolie in zonder aanpassingen 8)

Zie voor meer info w123club.nl & ppo.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

kaasaanfiets

Extreme Edition of koekoek

je wilt een zuinige auto en dan kom je met zulke modellen aanzetten?
mijn eigen auto(honda crx "89") kan ik ook wel 1 op 11 mee rijden was nog geen 2000euro, en zal je als je "fun" wilt zeker niet teleurstellen.

Maar idd wil je niet teveel sleutelen en weinig uitgeven. koop dan een auto waar er nog duizenden van rondrijden golf2 oid.

Aangezien je redenlijk wat rijd, word je echt gek in een eend. je moet ook rekening houden met de herrie die zo'n wagen produceert... en met zoon ding invoegen op de snelweg, en uberhaupt rijden op de snelweg is echt geen pretje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lex
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2024

lex

oude mini!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16-06 18:44

Edmin

Crew Council

get on my horse!

De 205 had ik een jaar geleden ook als goedkoop tussenautootje en dat is prima bevallen. In mijn omgeving zie ik redelijk veel mensen met jouw probleem worstelen, omdat je bij mijn werkgever vaak veel onderweg bent en eigenlijk te weinig reiskostenvergoeding krijgt. Velen kopen dan ook een Golf II.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Bij een budget van 2k denk ik persoonlijk aan heel andere automobielen.
Wellicht is mijn denkwijze anders dan die van jou.

Lukraak wat modellen. Gelinkte advertenties puur ter illustratie.

BMW 3-SERIE 316I Wellicht wat zwaar in belasting. Wel redelijke fun.

HONDA CIVIC 1.4I 3D Japanners staan toch altijd goed bekend als het om occasions gaat!

PEUGEOT 106 1.1 3-DRS Toch al wat meer auto dan een 205 vind ik persoonlijk.

VOLKSWAGEN GOLF CL 1.8 55kW Variant Plenty Golf te verkrijgen. Nooit zoeken naar onderdelen. Er is makkelijk een leuke te zoeken binnen jouw budget.

NISSAN PRIMERA 1.6 SRI DRIVE Gewoon geen gekke bak. Prima auto. Japans (toch?)

MITSUBISHI COLT 1.3 GLI Ook weer uit dat verre oosten. Kun je nog best leuk mee rijden!

LANCIA YPSILON 1.1 (Elefantino) Tot slot nog een modepopje. Iets kleins uit Italie wellicht? Let wel op misschien duur onderhoud...

Domme post eigenlijk... meer wat ik denk. Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Hehe :P Jullie noemen allemaal redelijk moderne modellen op :D

De techniek moet zo simpel zijn dat je hem voor de deur kunt repareren, en weinig onderhoud is betekent dan dus dat hij in principe nooit voor iets naar de garage hoeft. De BMW 316i is iets wat ik enorm graag (weer, heb er eentje gehad) zou rijden, maar moet toch naar de garage elk half jaar en je hebt aan standaard gereedschap niet genoeg.
WiLLoW_TieN schreef op dinsdag 18 november 2008 @ 19:43:
Koop dan een Mercedes ( W123 ) 240D uit +/- 1982

Die zijn oerdegelijk en hebben een praktisch onverwoestbaar dieselblok ( 800.000 op de teller is zeer normaal )

Verder wegenbelastingvrij en WA te verzekeren als oldtimer voor +/- € 65,-- per jaar ;)

Er kan zelfs Zonnebloemolie of Sojaolie in zonder aanpassingen 8)

Zie voor meer info w123club.nl & ppo.nu
Oerdegelijk en heel stoer, maar roesten onder je kont vandaan en als er een keer wat mee is, kost het je ook gelijk een godsvermogen ;)
Fiber schreef op dinsdag 18 november 2008 @ 19:41:
Over optie 1, de Eend: Echt fantastisch in de zomer, echt helemaal goed, maar volgens mij een beetje spartaans in de winter.

Probeer er eens een op een mooie dag! http://www.google.nl/search?hl=nl&q=eend+huren&meta=

Of: http://www.ducktrail.nl/ - *Denkt terug aan zeer geslaagd bedrijfs-uitje* :) :) :)
Die Ducktrail hebben wij met het bedrijf gedaan 2 jaar terug, was inderdaad enorm gaaf, en ze rijden heerlijk, die eendjes. Ik weet niet hoe het is om er in de winter mee te rijden, zolang het warm word vanbinnen lijkt het me allemaal niet zo erg, toch?

De Mini lijkt me geweldig, maar die kosten een godsvermogen denk ik, ze zijn schaars...

De Fun factor ligt voor deze auto nu eens niet in sportief rijgedrag, maar meer in de fun uitstraling en waarde van de auto. Een Mini of Trabant is veel bijzonderder dan weer een Golf of BMW in het straatbeeld.

[ Voor 18% gewijzigd door HTT-Thalan op 18-11-2008 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harry
  • Laatst online: 13-12-2024
Een 127 als dagelijkse auto zou ik je afraden. De wagen kan het opzich prima aan en qua onderhoud is het allemaal simpel. Onderdelen (plaatwerk weet ik niet zo 1,2,3) zijn er nog wel genoeg te krijgen en kost ook niet zo gek veel (26,-- ex. btw voor een remschrijfje bijvoorbeeld). Einddempertje € 46,-- ex.btw. Net niets dus.

Maar ze roesten...... En daar zijn ze dan ook heel goed in.

Aan de andere kant, als je daar weinig problemen mee (lees: je bent bereid het direct aan te pakken en heel goed bij te houden) hebt heb je er wel een heel leuk wagentje aan dat net niets weegt en prima meekomt in het huidige verkeer.

Bedenk me net nog...
Qua techniek komt de 900cc ontzettend veel overeen (motorisch in ieder geval) met de Panda.
Heb zelf ooit langs de kant van de snelweg gestaan, kon roeren met de versnellingspook. Spijker gevonden langs de kant van de weg en kon weer verder rijden... Heerlijk, simpele techniek :)

[ Voor 19% gewijzigd door Harry op 18-11-2008 20:33 ]

BMW 535D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eX0duS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:10
Dat zijn wel echt van die brikken, alleen die 205 zou kunnen, de rest is eigenlijk alleen voor een hobbyist...
Ik zou toch echt, zoals andere ook aangeven, eens kijken naar een oldtimer BMW, Mercedes, of gewoon een simpele Golf 1 (misschien een cabriolet)?

Ik heb zelf een Golf Cabriolet gehad uit 1983, en een Audi 80 uit 1977, de funfactor was met deze auto's zeer hoog, en ik heb geen enkel mankement gehad. Vooral die Audi was leuk, fout groen van kleur, bruin dashboard, simpele techniek, motor in lengte voorin, 75 pk's, maar wel licht, en dus behoorlijk rap ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 83328

Ik vind je eisen wel heel opmerkelijk om eerlijk te zijn. Hoe vaak geeft waterkoeling nou werkelijk problemen? Hoe vaak geeft een injectiemotor nou werkelijk problemen? 1:12 zuinig?
Een Trabant botsproof bij 80km/h? Als je de stuurkolom uit je buik weet te vissen misschien. En slechts de buitenkant is van duroplast, het chassis is nog steeds gewoon staal. Duroplast absorbeert ook geen energie (door te vouwen), het spat gewoon uit elkaar.
Leuk en aardig dat je het spul in je tuin kan repareren, maar een beetje fatsoenlijke auto van 10-15 jaar geleden (dus voor de tijd van onzin als startonderbrekers enzo, maar net modern genoeg om een fatsoenlijke motor te hebben) gaat uberhaupt niet zomaar kapot. En die doen het ook gewoon in de winter, lopen niet warm in de zomer en roesten niet onder je ogen vandaan. Slechte auto's zullen er ongetwijfeld zijn, maar na zoveel jaar is het inmiddels wel duidelijk welke dat zijn.
Nee, die schattige auto's in de startpost zijn leuk om erbij te hebben, maar ik zou er absoluut niet afhankelijk van willen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

Als je niet kan klussen is een volvo oldtimer een perfecte auto om het te leren zit echt super simpel en robuust in elkaar. Enige waar je op moet letten is roest. Dat is wel een rotklus.
Ik zou dan voor een volvo van '65-'75 gaan die hebben meestal nog geen injectie, dus extra makkelijk.
Amazon. 140 of 240.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Tja behalve de fun is een colt echt wat voor jouw, Degelijk degelijk degelijk en degelijk, bij de voor 92 1.3 modellen heb je sowieso een carburateur en kun je overal bij (als je de motorkap opentrekt staart een nietig machientje je aan).
Echter met 75 pk nog redelijk vlot te noemen en zeker als je er 1 met 5 bak pakt op de snelweg relatief behoorlijk comfortabel.

En zeker als je veel snelweg rijd dan haal je die 1 op 11 makkelijk, 1 op 15 is als je een constante rijder bent ook te halen.

Een van de weinige dingen waar je bij aanschaf speciaal op moet letten zijn de fusékogels voor, die willen nog wel eens wat slijtage vertonen, dus zoek er 1 waar ze al vervangen zijn of gebruik het om af te dingen.

[ Voor 32% gewijzigd door GoldenSample op 18-11-2008 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

M'n moeder heeft 2 Eenden gehad (nou ja: 1x een Eend, 1x een Dyane) en in de winter was starten echt enorm ellende. :X Een auto die wel altijd goed startte en oud was, was de good old Daf welke het altijd goed deed. :)

Als je echt iets goeds en betrouwbaars wil: neem een Volvo 140 of 240 op LPG. Heerlijke stoelen (beter kan niet), snel warm, spotgoedkoop in onderdelen en onverwoestbaar! Ze zuipen wel iets meer (op benzine circa 1 op 10 - 12, afhankelijk van je rijgedrag en soort verkeer), maar als je er 1 op LPG pakt rij je natuurlijk wel goedkoop. Het verbruik is dan wel hoger: circa 1 op 8 bij een handbak, en 1 op 6.5 - 7 als je een automaat pakt.

Voor 2000 Euro heb je echt wel een goede 240 op LPG. :)

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:24

mr_petit

opperprutser

Ik wil niet gelijk je redenatievermogen compleet de grond in boren, maar de richtingen waar jij aan denkt lopen in mijn ogen allemaal richting een complete ramp.
Je denkt dat oude auto's simpel zijn, en daardoor zelf makkelijk kan repareren.
Niets is minder waar. De techniek is welliswaar 'simpel', maar verbazingwekkend hetzelfde als een normale auto.
Shure, geen injectie, geen stuurbekrachtiging, geen mm... kan dus ook niet stuk...
Wat denk je dat er in plaats van die injectie zit, en hoe denk je dat dat start als het koud en nat is? (misschien ben je wat te jong om te herinneren hoe oude auto's vroeger klonken).
Daarnaast als je een echt oude auto neemt (à la 126 of trabant) moet je niet raar opkijken als je krukaslagers eruit lopen e.d.
Problemen die nu nauwelijks meer voorkomen zodat je denkt dat het ook niet kan maar vroeger werkelijkheid.
Dan maakt het niet uit of je een 4cylinder uit 1950 hebt of eentje uit 2005, je bent beide wel een tijdje zoet om dat weer te fixen..... en bij een barrel van 30 jaar oud weet je zeker dat je lang naar onderdelen moet zoeken en dat ze duur zijn. Op de sloop staan geen eendjes of fiat 126's e.d.
En dan heb je nog allerlei problemen met het onderstel.....
Ook vergeet je dat je wel 20dkm/jaar wilt rijden. Oude auto's zijn daar veel minder tegen bestand.
En dan nog de eeuwige roest......

Ik zou naar een nieuwer model kijken, tenzij je met die 2000 euro een auto wilt kopen die toch maar een jaar mee moet kunnen en daarna de schroothoop opmag (m.a.w. hoe lang wil je ermee doen).
Zoek gewoon een auto met 'fun' van maximaal 10 jaar oud ofzo.
(aan een 'standaard 205' zit overigens niet zoveel fun hoor....De gti's wel, maar die zijn niet zuinig, zeer lastig aan te sleutelen (motorisch) en ook minder betrouwbaar)

Overigens zijn de meeste auto's met 'fun' vaak duur en onbetrouwbaar....en zijn ze niet duur, dan nog onbetrouwbaarder :P.

Misschien moet je het zoeken in een vlotte alfa 146 of misschien een wat snellere rover ofzo.
Nu vaak enigzins imagoloze auto's, maar soms motorisch en qua rijkarakter interessant.
Voor een leuke bmw (geen compact dus) of soortgelijk spul is -als je verstandig nadenkt- je budget naar mijn mening iets te laag, of je moet tevree zijn met een kat in de zak (maar die heb je al een keer gekocht :X)

Je vraagstelling is natuurlijk wel heel interessant, want je wilt een funfactor in het rijden hebben, wat erg belangrijk is, met name voor jezelf, en dat getuigd ook van een soort van liefhebbersgeest.
Maar je basiseisen wijzen echter wel naar auto's die in de regel (voor je gestelde bedrag) minder fun zijn.
Een colt, een corolla, een standaard 205, renault 19, een fiesta/escort, etc etc etc.
Allemaal auto's die in de regel apk veilig zijn, goed te onderhouden, redelijk veilig enz.
Een alfa 155 (hier geopperd) is veel leuker.... ook veel onbetrouwbaarder, en lastiger aan te sleutelen (zitten in de praktijk wat minder logisch (italiaanse vertaling: veeel logischer) in mekaar.

[ Voor 12% gewijzigd door mr_petit op 18-11-2008 21:09 ]

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Een Alfa 146 heb ik ook gevonden... een 1.8, maar die is volgens een collega volstrekt ongeschikt voor mij, omdat hij van mening is dat ik met een koude motor te vlot rij (ik vind dat het wel meevalt). Ik heb in ieder geval wel een vlotte rijstijl, en daar zou ik die boxermotor mee naar de knoppen rijden zegt ie.

Een 205 is wel de minst bijzondere uit het lijstje inderdaad, maar simpel en betrouwbaar. De problemen die je noemt met oudere auto's zijn inderdaad iets om rekening mee te houden, en ook iets wat ik nooit meegemaakt heb. Zoals genoemd heb ik er weinig ervaring mee, dus vandaar dit topic :P

En dan is er nog de kwestie van vinden... de auto kiezen is leuk maar naar mijn ervaring is het lastig om een betrouwbare garage te vinden ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

De enige echt betrouwbare garage is van haynes of Ovink ;)

Naar de knoppen rijden is ook weer zo'n uiterste.
Het is dan gewoon belangrijker dat je een model in goede staat vindt, en je kan er minder lang mee doen (en zal er meer aan moeten sleutelen).

Als je echt vlot rijdt, een leuke auto wilt, 2000 euro te besteden hebt, minimaal 3 jaar met de auto wilt doen, en hoge garagekosten wilt besparen, zal je bijvoorbeeld wel bereidt moeten zijn om (bijvoorbeeld) een versleten nokkenas te vervangen.
Zie je dat niet zitten, of wil je geen 600 euro garagekosten betalen (zomaar een schatting, maar het is niet goedkoop want veel werk), is het verstandiger naar een andere auto te kijken.
Bij 'spannende' modelletjes (lees sportief en betaalbaar) heb je altijd de kans op dat soort reparaties.
Bij een fiesta of colt met 100dkm op de teller niet ;)

Iets zegt mij dat je wilt gaan voor de 'drivers experience'.
Dan kom je imo uit bij merken als: Alfa romeo, bmw, jaguar, Honda (vanwege de motoren, sommige automodellen), citroen (de gasgeveerde althans), sommige subaru's, sommige lancia's.

Als je redelijke betrouwbaarheid wilt vallen vanwege het budget BMW en jaguar natuurlijk al af. Ook de eventuele audi dus (aan een audi 80 is niets spannends).
Ook subaru's zijn lastig, met jouw budget niet veel echt interessants.
Is een snelle en recente lancia delta niet iets voor jou?
Welliswaar zeldzaam en niet superbetrouwbaar, maar ze zijn geen drol waard.
Ik denk wel een aardig alternatief voor een alfa 146, en misschien minder gedateerd (lancia had geen opvolger, en elke lancia is bij voorbaat gedateerd, maar wat rijden ze leuk).

[ Voor 118% gewijzigd door mr_petit op 18-11-2008 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Trabant is leuk voor de kleine stukken (heb er 5 jaar lang dagelijks 30km mee gereden), maar voor de lange stukken is een moderne auto toch wat lekkerder.

Maar laat ik je maar wat commentaar geven:
De Pro's:

- Ook in Station te krijgen (dus ruim)
dat zegt niets, je kan nog steeds niet achterin zitten (hoewel ik afgelopen weekend er 3 passagiers in had, maar dat was maar voor 1km)

- Heel goedkoop in brandstof voor zijn doen (1 op 15 is mogelijk)
klopt, ik heb met mijn vorige (24pk) altijd 1:15 gereden, mijn huidige (36pk) doet 'slechts' 1:13

- Relatief botsproof bij gemiddelde snelheid(± 80km/h) vanwege Duroplast ombouw
BUSTED!, je kan er wel een baksteen tegenaan gooien en dan heb je alleen maar een krasje, maar dingen met meer massa zorgen er voor dat je zelfs na een klein tikje al flinke schade hebt omdat je niet kan uitdeuken, ik heb een verhaal gehoord van een stadsbus die stapvoets tot de voorstoelen kwam, van achteren gezien

- Daardoor ook erg licht
klopt, 635kg

- Kan ook redelijk mee in verkeer (max 100km/h)
met heel veel moeite, en het is niet best voor de motor. Met mijn 36pk is de kruissnelheid op de snelweg 95km/h, bij mijn vorige was dat 90km/h. Ik heb ooit 125km/h gereden, maar dat was 'omlaag + wind mee'

- Heel eenvoudig sleutelen
Je moet wel ;) maar er zijn genoeg steunpunten van de Trabantclub als je er niet uit komt

- Geen aparte olie bijvullen, geen waterkoeling (dus kan weinig misgaan)
Maar je moet wel zelf mengen, als je dat vergeet kan je een vastloper krijgen

De Con's:

- Lastig onderdelen te krijgen (of je moet een 2e opkopen)
valt wel mee, bij de Trabantclub zitten genoeg mensen met veel onderdelen

- Rokerig apparaat (ivm tweetakt)
dat is de fun >:)

- Lastige versnellingsbak
het is maar wat je gewend bent, ik zat van de week met de ruitenwisserschakelaar te kloten omdat ik dacht in de Trabant te zitten :X

- Soms geen 12v systeem, dus ombouw nodig voor Navi/Radio etc
de meesten zijn 12V, maar de radio past moeilijk

- Geen rembekrachtiging
boeit niet, remmen doet hij toch wel, ik mis alleen de ABS
En nog een handig linkje: http://www.trabantclubnederland.nl :P

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
HTT-Thalan schreef op dinsdag 18 november 2008 @ 21:09:
Een Alfa 146 heb ik ook gevonden... een 1.8, maar die is volgens een collega volstrekt ongeschikt voor mij, omdat hij van mening is dat ik met een koude motor te vlot rij (ik vind dat het wel meevalt). Ik heb in ieder geval wel een vlotte rijstijl, en daar zou ik die boxermotor mee naar de knoppen rijden zegt ie.

Een 205 is wel de minst bijzondere uit het lijstje inderdaad, maar simpel en betrouwbaar. De problemen die je noemt met oudere auto's zijn inderdaad iets om rekening mee te houden, en ook iets wat ik nooit meegemaakt heb. Zoals genoemd heb ik er weinig ervaring mee, dus vandaar dit topic :P

En dan is er nog de kwestie van vinden... de auto kiezen is leuk maar naar mijn ervaring is het lastig om een betrouwbare garage te vinden ;(
Een Alfa 145 of 146 heeft geen boxer motor in een 1.8 uitvoering. Er zijn boxers beschikbaar, een 1.4 of 1.6L. Geen van beiden echt zuinig ;) De 1.8 is een 4 cilinder in lijn, met 16 klepjes... fijne motoren mits goed onderhouden :)

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
@ Petit, Resistor en Ephy,

Ik heb een Haynes handboek voor de E30 en E34 gekocht een tijd geleden, is inderdaad een heel goede referentie om dingen zelf te doen.

Ik vind het ook leuk om dingen zelf te doen, en wil gewoon iets waar ik weinig kans mee heb op gezeik, gezien de dingen die ik tot nu toe meegemaakt heb. Ik moet een hoop aan de garage overlaten en dat ging tot nu toe vaak fout omdat ik de verkeerde garages tref.

De Trabant en Eend heb ik beiden in gereden en bevielen me heel goed ondanks de eenvoud en leeftijd, vandaar dat ik dat een aantrekkelijk iets vind.

De Alfa trekt me ook heel erg, men zegt dat je pas autoliefhebber bent als je een Alfa hebt gehad... en het zijn mooie en sportieve auto's. Ik hoor echter nog veel vaker dat een Alfa heel onderhoudsintensief is en een bodemloze put wat reparaties betreft.

Ik heb een hele fijne drivers experience gehad de laatste 2 jaar, en dat was mijn E34 520i, dat was de fijnste auto waar ik ooit in gereden heb en ik ga de vergelijk dan ook niet meer aan, zelfs deze Mondeo die toch moet gelden als een ''betere middenklasser'' bij Ford, zit verschrikkelijk en rijdt nerveus.

Daarom ga ik nu liever voor iets met een lekkere zachte stoel zoals die van een Eend of Peugeot, dan heb ik dat in ieder geval mee, en dan volgens het principe ''wat er niet op zit, kan ook niet stuk'' :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Tsja, als je zo vol lof bent over die 520, en geen miskoop wilt hebben (qua ervaring), dan zou ik gewoon weer een 520 kopen, of een 320 of 318 (die laatste is de enige 4cyl denk ik).
En dan even doorsparen en nog 500-1000 extra neerleggen voor een net wat beter exemplaar.
(meeste 2000euro exemplaren hebben ook 200dkm gereden, en dat kan (afhankelijk van rijstijl) fors zijn)
Ook aan een bmw kan veel stuk, en een 2L6cyl is ook niet zuinig.

Een barrel als een eend (leuke auto, ben er zelfs een keer een hele zomer mee weggeweest) is gewoon onbetrouwbaar. In de betreffende vakantie ging ie ook een keer stuk. Minpoolprobleem..... bij de -elektrisch- meest simpele auto.....
Laatst hier in het citroentopic.....iemand met een eend en een gebroken bobine........
Verzin het maar, ja, in een eend is ie van bakkeliet. In mijn C5 gaat ook vanalles stuk, maar de bobine breekt niet in tweeen 8)7
Ik heb weer BSOD's in m'n motormanagement :P

[ Voor 8% gewijzigd door mr_petit op 18-11-2008 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
mr_petit schreef op dinsdag 18 november 2008 @ 22:02:
Tsja, als je zo vol lof bent over die 520, en geen miskoop wilt hebben (qua ervaring), dan zou ik gewoon weer een 520 kopen, of een 320 of 318 (die laatste is de enige 4cyl denk ik).
En dan even doorsparen en nog 500-1000 extra neerleggen voor een net wat beter exemplaar.
(meeste 2000euro exemplaren hebben ook 200dkm gereden, en dat kan (afhankelijk van rijstijl) fors zijn)
Ook aan een bmw kan veel stuk, en een 2L6cyl is ook niet zuinig.

Een barrel als een eend (leuke auto, ben er zelfs een keer een hele zomer mee weggeweest) is gewoon onbetrouwbaar. In de betreffende vakantie ging ie ook een keer stuk. Minpoolprobleem..... bij de -elektrisch- meest simpele auto.....
Laatst hier in het citroentopic.....iemand met een eend en een gebroken bobine........
Verzin het maar, ja, in een eend is ie van bakkeliet. In mijn C5 gaat ook vanalles stuk, maar de bobine breekt niet in tweeen 8)7
Ik heb weer BSOD's in m'n motormanagement :P
_O-

Moet je de foutcode dan eerst aan Microsoft doorbellen, of de Garage? :P

Mja ik wil wel weer een 5 serie E34, maar ik ga een paar dure maanden tegemoet en liep een hele dikke bonus mis, mijn grootste klant besloot de megaorder die hij in principe wilde plaatsen, een half jaar uit te stellen (kredietcrisis :r) dus ik wilde zekerheid. De BMW had een grote beurt nodig, 4 nieuwe banden en een nieuw stuurhuis, en de koppeling zat ook vrij hoog.

We hebben sowieso samen afgesproken (mijn vriendin en ik) dat we gaan sparen en over een paar jaar een in nagenoeg perfecte staat zijnde E34 te kopen, en dan een 530 ofzo.

Tot die tijd wil ik een beetje iets grappigs waar ik in ieder geval elke dag mee naar kantoor kan rijden. Uit het lijstje trekt de eend me dan momenteel nog het meeste, het is gewoon zo'n gaaf ding en er is een overvloeg aan onderdelen beschikbaar. De enige 'maar' is dat de echt goede Eenden buiten mijn budget vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35978

Ik weet niet van waar naar waar je moet rijden maar ik zou me in het hedendaagse verkeer echt niet veilig voelen in een eend. Leuk om mee te toeren, maar woon-werk no-way!

Auto's van tegenwoordig rijden bij een aanrijding dwars door zo'n ding heen :o

edit: Breda-Tilburg dus, in dat geval: NO-WAY :P

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 35978 op 18-11-2008 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Opnieuw opstarten (soms een harde reset (loskoppelen accu)) volstaat om de BSOD's op te lossen.

Maar een eend is een liefhebbersauto. Onbetrouwbaar, niet veilig, vaak stuk, trrrrrrrraaaaaaaaaggg, duur, en vol charme. Ultimate chickmagnet....serieus.
Maar je zit niet droog! (toch een eis uit je TS)
Alle eenden zijn in weze cabrio's, een een cabrio ouder dan 5 jaar lekt altijd... en is niet warm.
Een eend lekt alleen nog wat erger...en is nog wat kouder.
Geen nood, krijgen de chickies lekkere stijve t.... van en kruipen ze dicht tegen je aan. (oh, je had al een vriendin?)
Maar voor elke dag naar kantoor niet de meest logische keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online

Fiber

Beaches are for storming.

Ook leuk:

Kever
Afbeeldingslocatie: http://babykonijntjes.web-log.nl/jessica/images/kever_voorkant.jpg

Twingo
Afbeeldingslocatie: http://www.autoveldhuis.com/images/1twingo.jpg

Fiat Panda
Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/4/4c/Fiat_panda_1_v_sst.jpg/800px-Fiat_panda_1_v_sst.jpg

Ford Ka
Afbeeldingslocatie: http://www.autoweek.nl/images/480/7/871ac1192b641f0805189c86989d89f7.jpg

Defender
Afbeeldingslocatie: http://www.analogstereo.com/images/om/land_rover_defender.jpg

Opel Kadett
Afbeeldingslocatie: http://static.marktnet.nl/adimg/200711/1182419-2166-500x375-f.jpg

360 (Niet de ferrari... ;) )
Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2075/2255611268_cebc96c5e0_o.jpg

http://www.autosport.nl/actueel/dnrt/info.php?id=5646

Succes!

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouterve
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-06 17:54

wouterve

Swinger of States

Ik zie dat je in Breda woont, da's niet al te ver weg van [url=http:/www.eendenspul.nl]Eendenspul[/url], de specialist waar ik mijn 2cv in onderhoud heb. Eerlijke man, levert goed werk af en heeft altijd een hoop eenden staan en altijd in verschillende prijsklassen: van keurige rij-eenden tot perfect gerestaureerde exemplaren. Ik zou zeker eens de moeite nemen om daar te gaan kijken, al is het alleen maar om je wat meer te oriënteren en eventueel te laten adviseren -- kopen kan altijd nog.

Voor wat betreft mijn ervaringen met m'n eend: ik gebruik hem niet dagelijks, maar het zou wat mij betreft best kunnen. Het is één van de betrouwbaarste auto's die ik tot nu toe heb gehad, hij heeft weliswaar zo z'n kleine nukken maar hij start altijd, kwestie van een beetje intelligent choken. In de winter rij je 'm met z'n winterkapje voor de grille, en dan wordt het van binnen ook best snel warm. Comfortabel rijdt het ook: je kunt er gemeen hard mee over de slechtste wegen rijden, geen probleem. Mensen die naast je zitten zullen altijd denken dat je omslaat als je de bocht omgaat, maar dat is een groot deel van de grap. Nadeel zou kunnen zijn dat het allemaal niet zo rap gaat: je moet je er een beetje op voorbereiden dat hoe hard je het gas ook intrapt, je een sprintje zelden zult kunnen winnen. Agressief rijden heeft in een eend dus geen enkele zin...
Maar een eend is een liefhebbersauto. Onbetrouwbaar, niet veilig, vaak stuk, trrrrrrrraaaaaaaaaggg, duur, en vol charme. Ultimate chickmagnet....serieus.
Maar je zit niet droog! (toch een eis uit je TS)
Alle eenden zijn in weze cabrio's, een een cabrio ouder dan 5 jaar lekt altijd... en is niet warm.
Een eend lekt alleen nog wat erger...en is nog wat kouder.
Helemaal waterdicht krijg je een eend inderdaad nooit. Maar je kunt er wel dicht in de buurt komen door ervoor te zorgen dat de ventilatieklep goed afsluit, de voorruit netjes in z'n sponning hangt en het dakje geen overduidelijke gaten vertoont. Als je dan ook nog zorgt dat de deuren voor minimaal 80% goed aansluiten, dan heb je een bijzonder droge eend :p. Stook de verwarming nog een beetje lekker op en 't moet prima te doen zijn. Breda-Tilburg lijkt me absoluut geen probleem.

Chickmagnet: helemaal waar.

De eerlijkheid gebiedt me overigens wel te zeggen dat ik zelf m'n woon-werk niet in de eend doe, maar in een andere auto, een Saab.

[ Voor 27% gewijzigd door wouterve op 18-11-2008 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Wat heeft jouw eend dan gekost?
Wat ik zo begrijp is dat een nette eend snel 3500,- op moet brengen, en dat ten minste een carport wel heel gewenst is.
De handrem en pook zijn geweldig.
Vroeger vond ik een eend prima (had er zelf geeneen, maar wel regelmatig in gezeten), maar toen stapte ik ook in de regen op de fiets....nu heb ik geen fiets meer :P
Comfort is natuurlijk relatief.

* mr_petit wil altijd nog een mehari... en een huisje in zuid frankrijk zucht

[ Voor 8% gewijzigd door mr_petit op 18-11-2008 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KneppaH
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online

KneppaH

Singleplayer/Co-op

Ik zou ook gewoon voor een colt gaan. Die doen het altijd, goedkoop in onderdelen en rijden 1 op 14a15.
Wij hebben er een gehad uit 1993 met dik 2 ton op de teller en al die jaren nooit niks aangehad, ook nergens roest. We hebben hem na een tijdje ingeruild voor een nieuwere colt uit 2000, maar alleen om een wat nieuwere auto te hebben. De oude was nog helemaal prima en betrouwbaar toen we hem verkochten.
Ik denk dat je voor 2000 er makkelijk eentje kan krijgen uit 1996 of 1997 die nog jaren goedkoop mee kan.
Helaas niet veel fun factor maar zijn wel behoorlijk rap omdat ze nog geen ton wegen.

AMD X6 1055T @ 3,6Ghz, 2x AMD HD6850 Toxic @ 1Ghz/4,8Ghz, 8GB DDR3, Asrock Extreme III, Anteq HCG 620, Scythe Mugen 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Chief
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Tja, echt fun is het niet, maar ik zou zelf zeker naar een Volkswagen Jetta kijken. Wij hebben er eentje voor 12 jaar lang gehad, en hij heeft ons nooit in de steek gelaten. Weliswaar een 1.6 met 69pk, maar slechts 945kg. Best wel ruim, en voor mij een wagen waarop niks aan te merken is. Het is dat we 4 jaar geleden een ongeluk hebben gehad, waarbij die total loss is verklaard, anders reden we er waarschijnlijk nog in. Had net een ton gelopen, reed prima, geen krakende of piepende onderdelen en hij had maar één klein roestplekje.

Oh ja, die van ons deed gemiddeld 1 op 16. :)

[ Voor 3% gewijzigd door S_Chief op 18-11-2008 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acid_Schnitzel
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13:39
Een Volvo 360 voldoet aan al je eisen!

Koop een carburateur en je verbruikt 1:13 ongeveer gecombineerd. Veel snelweg is iets zuiniger.

Betere stoelen kun je nergens vinden voor dat geld, zeker niet als je een GL of luxer hebt (dichte hoofdsteunen, zachte bekleding en stoelverwarming!)

Het is simpele techniek, en gaat sowieso nooit kapot

Als je een beetje vertrouwd raakt met deze auto's zijn ze nog serieus leuk om te hebben ook! Ik had nooit verwacht dat ik liefhebber van zo'n "hok" zou worden maar ik heb inmiddels alweer mijn 4e ;)

You only need 2 tools, WD40 and Ducttape. WD40 when something doesn't move and it should, ducttape when something moves and it shouldn't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Die oudere Peugot 205's schijnen notoir slechte remleidingen te hebben, heb ik me laten vertellen. Puntje om bij op te passen dus.

Ik heb zelf nog geen rijbewijs, maar ik ben voornemens om een Opel Corsa A TR te kopen zodra ik m'n rijbewijs heb.
Deels ook om nostalgische redenen, want m'n mams had er een en ik wou er in gaan rijden zodra ik een RWB zou hebben. Helaas issie naar de sloop gegaan ivm roest en daardoor geen APK meer.
Maja het is opzich een best ruimte auto en zat best lekker. Ook redelijk vlot, kon goed 140Km/h halen met z'n 4-bak bij 750Kg met 60PK. Lekker bakkie, tegenwoordig spotgoedkoop, maar je moet wel uitkijken met roestmodellen.
Kofferbak van dat ding is ook ziek ruim voor een relatief klein autotje. Brandstof verbruik weet ik zo snel niet zeker, maar ik geloof dattie 1 op 14 deed.

Voor de mensen die em niet kennen, een paar plaatjes:
http://upload.wikimedia.o.../MHV_Opel_Corsa_TR_01.jpg
http://upload.wikimedia.o.../MHV_Opel_Corsa_TR_02.jpg
SChief schreef op dinsdag 18 november 2008 @ 23:20:
Tja, echt fun is het niet, maar ik zou zelf zeker naar een Volkswagen Jetta kijken. Wij hebben er eentje voor 12 jaar lang gehad, en hij heeft ons nooit in de steek gelaten. Weliswaar een 1.6 met 69pk, maar slechts 945kg. Best wel ruim, en voor mij een wagen waarop niks aan te merken is. Het is dat we 4 jaar geleden een ongeluk hebben gehad, waarbij die total loss is verklaard, anders reden we er waarschijnlijk nog in. Had net een ton gelopen, reed prima, geen krakende of piepende onderdelen en hij had maar één klein roestplekje.

Oh ja, die van ons deed gemiddeld 1 op 16. :)
Ook een lekkere wagen ja. :) Zelfde categorie als de Corsa A TR, maar met meer motorvermogen. M'n neef heeft er een tijdje een gehad, ook wel eens bij in gezeten, erg leuk ding :)

De eerder aangehaalde Ford Ka is echt een wijvenbak, niks moois aan imho, maar heb er ook nooit in gezeten dus geen idee hoe dat rijd.

[ Voor 39% gewijzigd door McKaamos op 19-11-2008 00:11 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harry
  • Laatst online: 13-12-2024
HTT-Thalan schreef op dinsdag 18 november 2008 @ 21:46:
De Alfa trekt me ook heel erg, men zegt dat je pas autoliefhebber bent als je een Alfa hebt gehad... en het zijn mooie en sportieve auto's. Ik hoor echter nog veel vaker dat een Alfa heel onderhoudsintensief is en een bodemloze put wat reparaties betreft.
De 16v is gevoeliger dan de 8v. (ik laat Boxer motoren even buiten beschouwing).
Als je verder er voor zorgt dat je het onderhoud gewoon goed uitvoerd (lees: iets regelmatiger dan voorgeschreven) is er ook met een "active" rijstijl helemaal niets aan de hand.

Mijn ex-155 (1 van de 6 Alfa's die ik gehad heb) is 3 jaar geleden naar een kennis van mij gegaan. Toen met 265.000km op de klok en ik ben niet bepaald zuinig met mijn auto's qua warm rijden. Inmiddels staat de auto op een kleine 1700km na, op de 3 ton en rijd nog altijd prima. (dit is een 1.8 8v overigens).

In mijn ervaring is AR opzich geen bodemloze put. De 155 had ik (achteraf natuurlijk) eigenlijk nooit weg moeten doen, maarja... jong, eigenwijs en je wilt wat...

Als ik mijn AR's afzet tegen mijn huidige Volvo, dan is AR zelfs goedkoop te noemen.

BMW 535D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:01

Wok

Dakloos...

McKaamos schreef op dinsdag 18 november 2008 @ 23:24:
Die oudere Peugot 205's schijnen notoir slechte remleidingen te hebben, heb ik me laten vertellen. Puntje om bij op te passen dus.
Mja... desnoods een middagje ervoor uittrekken om koperen remleidingen te leggen en dan heb je daar ook geen omkijken meer naar... :)

Ofwel... Peug 205 is the way to go:

+ Immens populair in zijn tijd, dus veel geproduceerd, dus nog veel onderdelen voor te krijgen
+ Goedkoop in belasting en verzekering (zelfs de GTI is verhoudingsgewijs goedkoop te verzekeren)
+ Relatief zuinig (afhankelijk van motorisering, maar zelfs de 1.9GTI kan vrij eenvoudig 1:12 rijden!)
+ Relatief ruim (vier personen kunnen redelijk comfortabel zitten als de mensen voorin niet buitensporig lang zijn; behoorlijk bruikbare kofferbak)
+ Simpele techniek dus makkelijk 'doe-het-zelven' (behoorlijk recht-toe recht-aan techniek)
+ Oersterke motorblokjes (zeker de TU-blokjes (benzine, non-GTI) zijn nagenoeg onverwoestbaar)
+ Zelfs als 1.1 nog redelijk vlot

- Elektrische systeem wil wel eens kuren vertonen (vaak veroorzaakt door slechte/verroeste massapunten en/of stekkerverbindingen). Dit vertaalt zich doorgaans in die kleine, maar irritante probleempjes zoals controlelampjes die te pas en te onpas gaan branden, vreemd gedrag van de verlichting en dat soort dingen. Rijden blijf-ie wel doen.
- Slappe carrosserie: je wilt niet in de flank geraakt worden, want dan kom je er niet zonder kleerscheuren van af.
- Lekkage in de kofferbak: het rubber sluit niet altijd goed meer af waardoor de kofferbak vochtig wordt.
- Relatief kleine stoelen (smal en kort zitvlak); net aan voor mensen tot pakweg 1.80m met een normaal postuur.
- Exemplaren van voor 1988 zijn gevoelig voor roest.

Aan te raden uitvoeringen:
- XE/Accent 1.1 (zo jong mogelijk: >1990): Nul aan uitrusting, maar niet stuk te krijgen. Zelfs mooie/nette exemplaren hoeven bij wijze van spreken niet meer dan een doos eieren te kosten :P
- 1.4 XS (>1989): betrouwbare injectiemotor en lekker vlot. Fijne kuipstoeltjes. Wat sportiever/leuker aangekleed dan een XE/Accent. Doorgaans ook voor weinig (<= €1250) te vinden.
- Forever 1.1 of 1.4 (v.a. 1994): Betrouwbare injectiemotoren, wat jonger (doorgaans minder km op de klok, hoewel veel exemplaren ook al aan de 200k snuffelen of gepasseerd zijn) en voorzien van leuke extra's: el. ramen, CV, velours bekleding, etc....)

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Ik deel je mening niet helemaal met de 205.
Ze zijn betrouwbaar, en inderdaad redelijk goed roestvrij; onderdelen inderdaad te over.
Ze zijn echter niet ruim (bijvoorbeeld de ford concurrent is van binnen een stuk ruimer).
Een van de zwakste punten is de achteras, en 1:12 in een 1,9 gti is echt absoluut niet haalbaar, of je rijdt 80 en als een oud wijf. Realistisch is 1:8 à 1:9
De 1,9 gti is motorisch ook een krim om aan te sleutelen, maar dat hoort ook een beetje bij het concept grote motor, kleine auto.

En sommige mensen typeren een Ka hier als een wijvenbak en wensen een Corsa sedan?!?
Da's een ouwe wijvenbak :P
De Ka is een wijvenbak, maar rijdt verassend sportief, je kan er in scheuren.
Maar goed, we hebben het hier over immens uitstralingsloze autos: volvo 360, volkswagen jetta, corsa sedan, ford Ka....
Betrouwbare auto's, financieel verstandig en net zo spannend als een mazda demio.......
Hierin wordt de TS denk ik niet gelukkig.

En betreffende de alfa 155: er zijn betrouwbare exemplaren, maar ik heb ook hele rare dingen van dichtbij gezien (collega kocht er eentje....leedvermaak is mijn favoriet, maar ook ik kreeg medelij).
Werkelijk alles ging stuk en werkte niet goed. (electrische problemen, versleten nokkenassen etc etc etc....kapot carter (wtf? kan dat?)).
Dergelijke auto's rijden geweldig, als ze in orde zijn.
Het is jammer dat de TS geen groter budget had, dan kon hij naar een 156; die is (relatief) wel betrouwbaar.

Ik denk dat de TS misschien naar een Rover 620 (420 is minder model), Lancia Delta hpe (1,6?, 1.8 is waarsch te duur), lancia kappa 3.0 v6 :P, eventueel audi 80 coupé 2,3, Honda civic (coupé) 1.6. En de alfa 145/146 dus (of 155) moet kijken.

Iedereen zal wel denken...komt ie weer met z'n rover... Rover=honda, 2 liter=135pk.
Audi heeft in z'n coupé daar 2,3liter voor nodig.
ik vind hier allerlei tegenstrijdige data over
Ik denk dat de TS een auto met spannende motor nodig heeft aangezien ie aan z'n bmw terugdenkt.
Ga je voor alfa/lancia: let goed op de techniek, koop geen ex lease etc etc etc. De vooroordelen zijn niet helemaal uit de lucht komen vallen ;)
Andere auto's dan in de TS, maar die auto's (behalve 205) acht ik niet geschikt ca. 20dkm/jaar als woonwerkverkeer af te leggen. De 205 is een succesvol design, maar de gti's zijn spannend, en wil je een goede dan zijn ze denk ik boven budget. Een goedkope 1.9 gti acht ik niet sleutelgeschikt voor de TS, die zijn lastig, dus heeft ie een betrouwbare nodig. (alles is natuurlijk relatief, italiaanse autos zijn bij voorbaat lastig met sleutelen. neem een basic corsa/fiesta/colt/starlet etc makkelijker dan dat kan niet)
De lichtere motoren zijn geen probleem qua sleutelen.

[ Voor 12% gewijzigd door mr_petit op 19-11-2008 01:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 131051

:X

Ik ga niet de hele lijst overlopen, want dan blijf ik bezig.

1. Dat budget en 'fun factor' gaan gewoon niet samen. Jammer dan. Hangt er van af wat je onder 'fun factor' verstaat, maar de lijst in de TS is een garantie op frustratie en ellende, geen 'fun factor'
2. De eisen en dat budget en 'fun factor' gaan ook niet samen. Wil je elke week 300 km kunnen doen, zet dat die fancy 'leuke' oldtimertjes en ander schattig gedoe uit je hoofd, zeker met dat budget.

Als ik toch één iets uit je hoofd mag praten: die Eend. Pleaaase, just don't. Daar wil je echt geen 300 km per week mee doen, en al helemaal in de winter niet. En je spreekt over 'vanonder je weg roesten' bij van die tank-mercedessen uit de jaren '80 8)7 . Wel, dat is precies wat zo een Eend zal doen. Onderdelen kosten letterlijk geen drol, maar die bodemplaten, rond de pedalen, onderkant van de deuren, wielkasten, scharnieren, motorkap, voegjes (dé plaats voor allerhande corrosie) roesten gewoon heel gemakkelijk. En dan mag je gaan snijden en lassen. Ik denk niet dat dit iets is wat je zelf wil doen? Qua klussen dan? Als een standaard auto met manual al op het randje is.

Voor oldtimers heb je tijd en vakmanschap nodig (ook al is het wegwerpprul zoals dat Eendje, no offence). Ik snap de charme erachter min of meer wel (maar dan toch liever een Kever), maar praktisch zijn ze niet. En je vind die zetels comfortabel? Van zodra die springveren wat verslijten lijk je gewoon in die stoelen tussendoor te glijden, dit idee. ;) Daarnaast heb je windruis, veiligheid 0,0 (ik wil nu niet overdrijven, maar die duren zijn gewoon een plaatje conservenstaal, if that...) en als die stofkap wat slijtage begint te vertonen en niet meer goed aansluit regent het langs alle hoeken binnen als je in een stortregen rondrijdt. You're not going to be amused! En koud, en heb ik al gezegd dat het gevaarlijk rijdt? Vangt veel zijwind... Op een gewone tweevaksbaan met zwaar vrachtverkeer van de tegenovergestelde richting voel je dat ding al zwalpen. Basic idd, en niet zo erg, maar het gaat na een tijdje wel vervelen...

Leuk voor in het weekend hoor, maar niet als betrouwbare dagdagelijkse wagen.

Goed, voor dat budget kan je bijna niet anders dan gewoon iets saai en degelijk te kopen. Doe wat iedereen hier zegt en ga gewoon een oude volvo/mercedes halen. Trek je budget een beetje op naar 3000 en dan past daar waarschijnlijk een nissan primera of zo in. Als je per se klassiek wil, zoek een kever (maar let op wat je koopt!). Onderdelen kosten niets, en daar kan iedereen aan sleutelen, en je hebt nog 'iets of wat' auto.

SAAB is ook nog wel fun voor het geld, en vrij goedkoop ergens op te pikken.
mr_petit schreef op woensdag 19 november 2008 @ 01:11:

Maar goed, we hebben het hier over immens uitstralingsloze autos: volvo 360, volkswagen jetta, corsa sedan, ford Ka....
Tja, voor dat budget koop je weinig betrouwbare uitstraling denk ik. Maar ik laat me graag van het tegendeel overtuigen. Volgens mij kom je van een koude kermis thuis met afgeragde oude hatchjes (peugeots, vw, ... )
Ik denk dat de TS een auto met spannende motor nodig heeft aangezien ie aan z'n bmw terugdenkt.
Ga je voor alfa/lancia: let goed op de techniek, koop geen ex lease etc etc etc. De vooroordelen zijn niet helemaal uit de lucht komen vallen ;)
En dat valt denk ik ook wel goed mee. Herinner mij niet precies meer welke het was maar volgens mij was het een hele oude. Een oude 520 die waarschijnlijk al 30% van (reeds beperkt aantal) paardjes kwijt is, rijdt volgens mij als een sloep. Leuk als je graag grote comfortabele wagens hebt die aardig karren, maar echt 'spannend' lijkt me dat toch niet.
Met die twee moet ik het zowat eens zijn. De eerste voor de 'x-factor' en die tweede is gewoon allround geweldig. Niet kapot te krijgen, gemakkelijk naar lpg te zetten en doe er maar een paar 100k mee. _/-\o_

Worden die dingen tegenwoordig niet nog altijd gebruikt voor één of andere goedkope 'plezier' race klasse? Dus waarschijnlijk genoeg vakmanschap en 'community' te vinden.

Let er ook wel op dat een goed Eendje toch wel meer dan 2000 euro moet opbrengen. Ik schrok me onlangs nog rot van wat ze voor die dingen soms nog vragen. Ook een rijdende kever zal je minstens 2500 euro (3000) kosten. Maar dan heb je wel veel charme idd.

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 131051 op 19-11-2008 01:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 131051

--- oops

[ Voor 98% gewijzigd door Anoniem: 131051 op 19-11-2008 01:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Anoniem: 131051 schreef op woensdag 19 november 2008 @ 01:46:

En dat valt denk ik ook wel goed mee. Herinner mij niet precies meer welke het was maar volgens mij was het een hele oude. Een oude 520 die waarschijnlijk al 30% van (reeds beperkt aantal) paardjes kwijt is, rijdt volgens mij als een sloep. Leuk als je graag grote comfortabele wagens hebt die aardig karren, maar echt 'spannend' lijkt me dat toch niet.
Dat geld natuurlijk voor alle oude auto's. Elk oud barrel verliest veel vermogen, zowel volvo als bmw.
En dan maakt BMW doorgaans wat spannendere motoren. Er ten minste nog iets over. 70% van niets is....helemaal niets.
En alle oude grote auto's (en minder grote auto's) rijden als een sloep met slecht weggedrag.
Daarom (en ook omwille van betrouwbaarheid, uitstraling, comfort enz enz enz) moet de TS niet naar die oude meuk kijken. Dus niet de eeuwige volvo 360 (op lpg? is G3 mogelijk?....en wil je erin gezien worden?!?), (en mercedes al helemaal boven budget of ancient).
Als je heel goed onderhandeld kan je misschien een civic 1.6ESI uit 1996 krijgen, en die heeft echt een geweldige motor die behoorlijk betrouwbaar is. Of dus de overige opties die ik aangaf (bijvoorbeeld een delta 1.6hpe uit 1998). Het hikt met een beetje slim onderhandelen allemaal tegen die 2000 aan.

En een kever.....niet doen. Wat voor een eend geldt geldt dubbel voor een kever, omdat ie even oud is en daarvan helemaal dubbel zoveel liefhebbers zijn. Dat maakt de prijs ook dubbel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
McKaamos schreef op dinsdag 18 november 2008 @ 23:24:
De eerder aangehaalde Ford Ka is echt een wijvenbak, niks moois aan imho, maar heb er ook nooit in gezeten dus geen idee hoe dat rijd.
Hmm heb als man zijnde pas een Ford Ka gekocht :o is er een uit '97 met 155k(met ~14K/jr verwacht ik toch een gebruik op wat langere ritten) op de teller, stuurbekrachtiging en airco voor 1750,-. M'n ka lijkt wel op deze maar dan iets donkerder rood :) Afbeeldingslocatie: http://waterendcars.co.uk/R615%20ford%202%20ka%20red.JPG
Goed, ik had liever iets als een bmw 5-serie v6 gehaald maar heb die Ka voornamelijk gekocht om economische redenen en vind 'm in die donker-rode kleur wel oke. M'n vriendin rijd er toch heb meest in :+ (zakelijk rij ik in een Peugeot 308xt) De Ka is redelijk zuinig, schat gem 1/14(oude techniek en distributie-ketting ipv riem) en belasting en verzekering vind ik meevallen qua kosten. Comfort is goed te noemen, zeker voor een kleine auto. Ook op de snelweg komt ie aardig mee, niet erg lawaaierig, alleen wat trager dan ik gewend ben. Je hebt immers maar 60pk op een dikke 800kg auto. In de stad is het licht sturen, vlot accelereren en gemakkelijk manouvreren; m'n 308 is dan itt de Ka best een logge bak die niet altijd even handig is.
De zitting van de stoelen vind ik iets te kort maar niet erg nadelig, denk standaard voor een kleine auto. Armsteuntje miste ik daarentegen wel na enige tijd op de snelweg ;)
Ik ben ~1.75 en kan normaal achterin zitten maar zou dat niet uren willen doen. Laadruimte houd niet over maar meestal voldoende, je kan natuurlijk spullen achterin doen of de bank plat leggen.
Dat je meestal vrouwen in dat soort auto's ziet vind ik ook wel een voordeel Als ze kunnen rijden gaan ze toch ook wel netjes met de auto om en zijn minder geneigd om alle pk's er uit te halen en te sprinten bij het stoplicht bv.
Het is maar net of je het erg vind een kleine auto te rijden, dat zijn immers allemaal wel zogenaamde vrouwen-auto's. Zelf wordt ik wel liever gezien in de ka, dan in een oude volvo 360 bv.
Kleine auto's vind ik zelf wel meer fun omdat je eerder/meer snelheid ervaart en ze gemakkelijk en snel door de stad 'gooit'.

[ Voor 8% gewijzigd door bite op 19-11-2008 06:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

mr_petit schreef op woensdag 19 november 2008 @ 01:11:

En sommige mensen typeren een Ka hier als een wijvenbak en wensen een Corsa sedan?!?
Da's een ouwe wijvenbak :P
De Ka is een wijvenbak, maar rijdt verassend sportief, je kan er in scheuren.
Betrouwbare auto's, financieel verstandig en net zo spannend als een mazda demio.......
Hierin wordt de TS denk ik niet gelukkig.
Nee, een dan eerder een opabak ;) Corsa A sedan is veel te hoekig voor een vrouwenauto ;)
Daarnaast is de 1.2S en 1.4 uitvoering voorzien van voldoende vermogen om er lekker sportief mee te rijden. Dat is voor mij fun factor. Niet heel hard, maar wel lekker kunnen wegtrekken, beetje bochtenwerk etc.
Verder is de gekozen kleur erg belangrijk bij een Corsa A voor de uitstraling. Er zijn zat lelijke, maar een grijze met een blauwe pinstripe over de zijkant. Dat heeft wat imho. Plus, motorisch zijn ze niet te slopen, alleen bodyrot kan een issue zijn zoals bij zoveel oudere auto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 14-06 16:21

psy

Bij een Ka moet je wel opletten voor roest onder aan de deuren. Maar ze rijden prima en hebben een heel goed onderstel. Niks mis met een Ka :)

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djfisjtik
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-12-2022
Kijk is naar de Toyota Starlet P7 (het vierkante model van voor 1990). Een wat ouder autootje met behoorlijke prestaties. Mede door de leeftijd en vormgeving heeft hij in mijn ogen een bepaald gehalte van karakter :)

Voor inspiratie verwijs ik je naar het showroom gedeelte van het nederlandse Starlet forum, te vinden met google.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lex
  • Laatst online: 22-06-2024

lex

Je kan ook als Zwahiel doen en Lada gaan rijden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 911GT2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-11-2023

911GT2

en blazen maar!

Acid_Schnitzel schreef op dinsdag 18 november 2008 @ 23:21:
Een Volvo 360 voldoet aan al je eisen!

Koop een carburateur en je verbruikt 1:13 ongeveer gecombineerd. Veel snelweg is iets zuiniger.

Betere stoelen kun je nergens vinden voor dat geld, zeker niet als je een GL of luxer hebt (dichte hoofdsteunen, zachte bekleding en stoelverwarming!)

Het is simpele techniek, en gaat sowieso nooit kapot

Als je een beetje vertrouwd raakt met deze auto's zijn ze nog serieus leuk om te hebben ook! Ik had nooit verwacht dat ik liefhebber van zo'n "hok" zou worden maar ik heb inmiddels alweer mijn 4e ;)
Beter een 340, of een 5 deurs 360, want de drie deurs 360 ben ik al lang naar op zoek...

Voor het cirquit :o Dus in de regio breda probeer ik die al te vinden, maar das nog best lastig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Autoreply
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 03-06 18:09
What about een oude Audi 80, zelfde voordelen als een Merc of BMW.

Als je echt fun wilt hebben, kijk 's naar een oude Elise..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Drake_
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:29
Cheap en fun?. Ja dat kan in mijn ogen dan.

Ik denk dat hij onder de meeste mensen wel bekend is ;).
Afbeeldingslocatie: http://www.wijfjes.demon.nl/first/IMG_0423.jpg

Maar even serieus, ik heb al aardig wat auto's gehad (2x een mr2 zowel aw11 als sw20, 2x een 106 gti en nog wat anders spul) en ik heb tot nu toe nog de meeste fun in de lelijke rode AX. Ding is ook megacheap om te rijden en ook betrouwbaar mits je hem goed onderhoud. Ding word mishandeld bij het leven maar hij neemt alsof er niks aan de hand is.

Ik zou persoonlijk realistisch blijven en kijken naar de volgende auto's:
-Peugeot 106/205
-Citroen ax
-Mitsubitsi Colt
-Honda civic
-Toyota starlet
-Renault twingo/clio
-Opel Corsa
-Ford fiesta

En als je wat meer lef hebt:
-Lada
-toyota mr2 aw11
-Volvo 242/360 en dergelijke varianten
-Oude civic (bolletje)
-Citroen visa
-Oude bmw (1602 b.v)

[ Voor 26% gewijzigd door _Drake_ op 19-11-2008 10:02 ]

The difficult we do right away, the impossible takes slightly longer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eX0duS
  • Laatst online: 12:10
HTT-Thalan schreef op dinsdag 18 november 2008 @ 21:09:
Een 146 is een leuke auto, heb zelf de ti (2.0) gehad, kon je 1:14 mee rijden, en natuurlijk ze prestaties goed, 0-100 in 8 sec... :)
En onderhoud viel mee, heb er niks aan gehad in die tijd dat ik hem had... Heb wel olie laten verversen en dat soort zaken, voor de rest pure (moderne) fun...
De motor is wel van aluminium, dus je moet natuurlijk wel als hij koud is wat voorzichting aan doen...

De boxer uitvoeringen zijn ook leuk, hebben een mooie roffel. Wel zijn dit de oudere modelletjes, en hebben ze een lelijker dashboard, ook de 2.0 ti is nog geleverd met het "vierkante" dashboard, later werden bijv. de ventiatlor roosters vervangen voor ronde exemplaren, wat er (vind ik dan) mooier uit ziet.

Ook al eens naar een 75 gekeken? Ook een "oudere" auto, maar een héérlijke roffel, achterwielaandrijving, mooie sportieve zit, lekker hoekig model, en aparte techniek, en niet persé onbetrouwbaar...
Zelf ook een 75 gehad (een 1.8), vandaar. Niet de snelste, maar wel een zeer mooie Alfa roffel, en gewoon een mooie speciale kar om te zien (meningen verschillen heb ik wel gemerkt :p).

Heb tegenwoordig een Citroën (een BX niks? :p), maar zou zo weer een Alfa willen hoor, maar ik heb het probleem dat ik ook niet meer weet wat voor auto ik wil, heb verschillende auto's proefgereden ,maar kom er maar niet uit. :p

[ Voor 36% gewijzigd door eX0duS op 19-11-2008 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seesar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-06 13:42

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

Golfje mk1 mk2 of mk3; veel uitwisselbaar, veel te krijgen en eventueel pittig te maken. bedoel dan iet meteen tupperware plastic, maar wel leuk blokje erin.

Vooral de mk2'tjes zijn leuk; comfortabel en heel makkelijk te sleutelen.

T60P Widescreen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Een Corsa A kan je toch niet menen? Die zijn maar in 1 kleur leverbaar... roestbruin :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:28
Anoniem: 83328 schreef op woensdag 19 november 2008 @ 10:14:
Een Corsa A kan je toch niet menen? Die zijn maar in 1 kleur leverbaar... roestbruin :P
Je zou eens een keer in die van mij moeten rijden, kijken wat je dan voor mening had.

Begrijp wel dat niet iedereen het mooie auto's vind, zijn ook maar weinig liefhebbers van, maar fun heb je in een sneller exemplaar zeker wel.

De mijne, overigens een gewone 3 deurs, geen GSI, heeft nu een opgefokt 1.6 8 kleppertje uit een Kadett GT. Heeft een dikke 100 PK omdat ik de nokkenas van een GSI heb geplaatst, kop best ver gevlakt waardoor de compressie omhoog gaat, injectie van een 1.8 erop en aansturing veranderd.

Gaat toch best rap hoor, best veel fun op de weg, niemand verwacht dat zoiets snel is.

Ben op het moment bezig om een 1.8 16v klaar te maken voor de Corsa. Als die er eenmaal in ligt is het helemaaal feest :D

Dat blokje heeft op het moment 125 PK maar ook deze gaan we weer wat kleine dingetjes op aanpassen, doel in eerste instantie rond de 135/140 PK.

Vergeet overigens niet om bij zoiets ophanging en remmerij aan te passen, is wel nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2

4x2

lộn xộn quá

Om daar even op in te haken :P
Het heeft een reden dat ik die in het begin niet noemde.
De betrouwbaarheid is het probleem niet, evenals het (ijs)koude starten (mits je weet hoe) en lange ritten rijden, in dat opzicht zijn ze prima dagelijks te rijden.
Maar het verbruik is niet super economisch (1:10 gemiddeld, korte ritjes meer dan dat, langere ritten wat zuiniger) en voor 2000e zul je dr niet snel meer 1 vinden met weinig roest, als je dr al iets fatsoenlijks voor kan vinden.

Vandaar eigenlijk dat ik een E30 318i aan probeerde te raden, zitten niks lastiger in elkaar dan een 205 en onderdelen zijn dr ook zat.
Injectiesysteem is de simpelheid zelf, kan ook nauwelijks iets aan kapot en is makkelijk zelf te vinden als je een multimeter hebt en logisch na kan denken.
Ontsteking is gewoon elektronisch, maar niet geregeld door de computer en gewoon met een verdeler.
En ze zijn redelijk zuinig (wat langere ritten @ 120/130 liep ie ook gewoon 1:14, binnendoor aardig doorrijden + 3 rondjes nurburgring deed ie 1:11).
En je hebt geen distributieriem, dus die hoef je ook niet te vervangen :P
Enige waar je echt op moet letten is roest, maar dat moet je bij praktisch alles voor 95 (en alles van na die tijd heeft gewoon nog niet genoeg tijd gehad om te roesten, een Ka daar gelaten :P).

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
een aantal van de auto's die ik zie langkomen zijn wel goedkoop in aanschaf, maar daar zal je gewoon veel onderhoud bij hebben. Dus uiteindelijke kosten vallen dus veel hoger uit.

Ik zou persoonlijk ook kijken naar een Toyota Starlet of Toyota Corolla van 7-12 jaar oud. Uitstekende auto's, relatief veilig en zeer weinig onderhoudskosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dentheman
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16-06 16:06

Dentheman

Zie signature

Ik heb een oude volvo gekocht (244 sedan uit 1977) op lpg, en het rijdt echt heerlijk. Je hebt geen haast, terwijl als het moet je de 140 haalt, en zelfs dan nog comfortabel (wel wat lawaaig door de 3traps automaat). Zonnedakje erin, stuurbekrachtiging en leren bekleding. Verbruik is dan wel 1:7 maar op lpg is dat alsnog een prijs per kilometer van lik mijn vestje.

voordeel: makkelijk onderhoud, simpel, luxe
nadeel: het lawaai op hogere snelheid op de snelweg

Zie ondertitel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:57

Cyphax

Moderator LNX
_Drake_ schreef op woensdag 19 november 2008 @ 09:56:
Cheap en fun?. Ja dat kan in mijn ogen dan.

Ik denk dat hij onder de meeste mensen wel bekend is ;).
[afbeelding]

Maar even serieus, ik heb al aardig wat auto's gehad (2x een mr2 zowel aw11 als sw20, 2x een 106 gti en nog wat anders spul) en ik heb tot nu toe nog de meeste fun in de lelijke rode AX. Ding is ook megacheap om te rijden en ook betrouwbaar mits je hem goed onderhoud. Ding word mishandeld bij het leven maar hij neemt alsof er niks aan de hand is.
Hehe, ik heb ook een AX uit '92 en die mankeert ook niets bijzonders. Niets motorisch mis in ieder geval (er is natuurlijk slijtage maar dat is bijvoorbeeld het slot in de achterklep waar ik voorzichtig mee moet zijn). Nou mishandel ik m'n AX zeker niet maar ik heb er ook nooit bijzonder onderhoud aan en ze hebben een goede naam eigenlijk. Sure, ik heb geen stuurbekrachtiging, maar dat is niet erg. Een airco zit er ook niet in, maar da's ook geen noodzaak in Nederland. Hij is wel lekker zuinig (1.1L) en hij kost geen drol in wegenbelasting met z'n 700 kilogrammen.

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

GH45T schreef op woensdag 19 november 2008 @ 10:51:
[...]

Je zou eens een keer in die van mij moeten rijden, kijken wat je dan voor mening had.
:? Je kan gewoon niet ontkennen dat ze roesten als de ziekte. Van motorkap tot bodemplaat, niets blijft gespaard.

Over dat opvoeren... Ik ga liever op een normale manier dood. Steek al die moeite liever in het onderhouden van een auto die wel door de fabrikant is doorgerekend op veel vermogen (en zelfs die zitten er nog wel eens naast, 205 gti bijvoorbeeld). Maargoed, dat is mijn mening. Het interesseert mij ook helemaal niet hoe snel een auto is, ik heb liever een rijdende sofa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skerekrow
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07:59
De opel kadett is misschien wel een erg leuke die al eerder wet genoemd :D prachtige autootjes, stevig, eenvoudig, zuinig, zien er leuk uit en zijn degelijk (getuige de top-gear aflevering in botswana waarbij de kreet OLIVEEERRR!! me altijd in mijn geheugen gegrift blijft).

Zelf wil ik ook ooit een auto als zo'n kadet of kever als extra auto, mag mijn din wel in mijn hyundai rijden :) *bookmarked dit topic*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

Skerekrow schreef op woensdag 19 november 2008 @ 11:40:
Zelf wil ik ook ooit een auto als zo'n kadet of kever als extra auto, mag mijn din wel in mijn hyundai rijden :) *bookmarked dit topic*
Dan neem je een Deawoo Nexia; kruising tussen een hyundai en kadett :r

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Laatst online: 13:57
Je gaat toch geen 15.000+ km per jaar in een eend rijden?

Ik zou gewoon een makkelijk autootje kopen. Ik ben van een e34 naar een 306 uit 94 gegaan. Rijdt veel minder, maar nog steeds heel erg prima. Ik zou me beraden op zulke auto's, dat gaat echt niet goed komen met een eend of trabant met die kilometers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
Anoniem: 83328 schreef op woensdag 19 november 2008 @ 11:31:
[...]

:? Je kan gewoon niet ontkennen dat ze roesten als de ziekte. Van motorkap tot bodemplaat, niets blijft gespaard.

Over dat opvoeren... Ik ga liever op een normale manier dood. Steek al die moeite liever in het onderhouden van een auto die wel door de fabrikant is doorgerekend op veel vermogen (en zelfs die zitten er nog wel eens naast, 205 gti bijvoorbeeld). Maargoed, dat is mijn mening. Het interesseert mij ook helemaal niet hoe snel een auto is, ik heb liever een rijdende sofa.
Denk dat hier best veel in overdreven wordt.

Werk zelf vaker in mijn vrije tijd aan allerlei auto's en natuurlijk, ze roesten wel, maar gemiddel niet veel harder dan andere auto's uit die tijd, verzinkte audi's en dergelijke daargelaten.

De mijne is op één plek gelast, nog niet eens omdat het echt nodig was. Voor de rest nergens ernstige roest. Het bouwjaar is 1991 dus het zou een van de meest roestgevoelige zijn.

Maar goed, ieder zijn eigen ding, maar zomaar zitten roepen dat alle Opels roesten is gewoon onzin. Wellicht zie je veel roestende Opels omdat ze veelal worden bereden door mensen die niet zo vaak een auto wassen en onderhoud uitstellen, Opels zijn auto's die worden gebruikt in plaats van vertroeteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-Rick
  • Laatst online: 06-06 16:52

E-Rick

I love it :7

* Eendrijder meldt

Eend rijden is echt onwijs leuk! Ik heb nu ruim 3 jaar een eend (1e auto) en gebruik m als dagelijke auto. Per jaar rijd ik ongeveer 25000 km. gekocht voor €1000,-

Even inhaken op een aantal puntjes:

starten: Bij veel vocht of koud weer is starten geen enkel probleem, mits de kleppen en ontsteking goed staan afgesteld en de bougiekables niet te oud zijn. Puntjes stellen of vervangen is een klusje van een klein half uurtje en er zijn kant-en-klare electronische ontstekingsmodules te koop die precies passen op de plek van de mechanische ontsteking, dan heb je daar geen omkijken meer naar.

koud: In de winter is het de eerste 5 minuten zeker niet warm en als je even stil staat bij een stoplicht voel je de warmte hard afnemen maar voor de rest is het prima te doen. In de zomer dakje open en genieten!

Snelheid: een 6-je (602 cc) kan makkelijk 110 rijden. Volgens het boekje is 116 haalbaar maar dan gaat ie wel veel meer zuipen. 100 à 110 is een prettige snelheid en genoeg om vrachtwagens redelijk vlot in te halen.

Verbruik: Op de snelweg ongeveer 1 op 16 à 17, bij veel stadsverkeer en korte ritjes daalt dat naar 1 op 14 à 15.

Roest: Uiteraard een probleem, mijn koets is aardig rot en is binnen nu en 2 jaar aan vervanging toe. Een redelijk nette koets kost ongeveer 500 euro, koets wisselen is met een paar man goed te doen in een dag of twee. Er zit een gegalvaniseerd chassis onder mijn eend, dat gaat dus voorlopig niet kapot.

Motorisch: Mijn blokje heeft ruim 2 ton gelopen en verbruikt en lekt inmiddels wat olie, zeg 1 liter per 1000 km, maar dat is waarschijnlijk verholpen met een set nieuwe zuigerveren en klepsteelrubbers.

Droog: Als het niet te hard regent. Mijn koets is zo rot dat er water lang het dashboard drupt als ik een poosje in de stromende regen rijd. Met een goede koets heb je daar geen last van.

Betrouwbaarheid: Ik heb in de afgelopen 70000 km 3 keer langs de weg gestaan:
- bougie eruit geploft. De zefde dag gefixed voor €25,- bij de lokale garage, gat uitgeboord, nieuwe draad getapt en bus erin geschroefd.
- koppelingskabel losgeschoten. Nieuwe kabel à €20- via de reguliere handel gekocht, was in een kwartiertje ingebouwd.
- een van de draden van de bobine losgeschoten. vastgemaakt en verder gereden.

Onderdelen: Er zijn diverse 2cv-specialisten in het land, die onderdelen behoorlijk goedkoop kunnen leveren en beschikken over alle nodige technische kennis. Ik ben per jaar ongeveer 500 euro kwijt aan onderhoud, reparaties, apk, beurten etc.

verzekering/belasting: Een eend verzeker je voor minder dan 200 euro per jaar (citroklassiek, emerpark) en de belastig is een tientje per maand voor een eend van na 1983.

Op letten bij aanschaf: probeer er een te vinden met een gegalvaniseerd chassis. Dat is het enige onderdeel dat lastig te vervangen is. Let er ook op dat de dorpels hard zijn en er geen gaten in de bodemplaten, voetenbak en stoelbalken zitten. Oftewel kruip er onder en prik met een schroevendraaier. Een nieuw (2e hands) blok koop je voor 200 a 300 euro en is in een dag ingebouwd. Plaatwerk en ander klein spul is supermakkelijk zelf te vervangen.

Als je iets moderners en over het algemeen iets betrouwbaarders wil rijden kan je denken aan een AX (GT, niet de GTi), rijdt net als een kart, of een Xantia, lekker comfortabel.

Choose life - Shapeways shop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• houthakker
  • Registratie: Juli 2003

houthakker

Poehé

Heb je al aan een daihatsu charade gedacht?
- Oerdegelijk
- ~860 kg, lekker licht
- makkelijk 1 op 15
- met 84 pk behoorlijk snel
- kwa budget makkelijk te halen.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16-06 20:41
4x2 schreef op woensdag 19 november 2008 @ 10:57:
[...]

Vandaar eigenlijk dat ik een E30 318i aan probeerde te raden, zitten niks lastiger in elkaar dan een 205 en onderdelen zijn dr ook zat.
Injectiesysteem is de simpelheid zelf, kan ook nauwelijks iets aan kapot en is makkelijk zelf te vinden als je een multimeter hebt en logisch na kan denken.
Ontsteking is gewoon elektronisch, maar niet geregeld door de computer en gewoon met een verdeler.
En ze zijn redelijk zuinig (wat langere ritten @ 120/130 liep ie ook gewoon 1:14, binnendoor aardig doorrijden + 3 rondjes nurburgring deed ie 1:11).
En je hebt geen distributieriem, dus die hoef je ook niet te vervangen :P
Enige waar je echt op moet letten is roest, maar dat moet je bij praktisch alles voor 95 (en alles van na die tijd heeft gewoon nog niet genoeg tijd gehad om te roesten, een Ka daar gelaten :P).
De E30 is zowel met een distributieketting als met een distributieriem geleverd. Wanneer je een exemplaar hebt met een riem moet deze om de 40kkm vervangen worden, let hier op. Rij zelf een 318i met M40 motor (met distibutieriem dus) en voor het geld een prima auto. Tamelijk confortabel en lange afstanden zijn goed te doen. De motor heeft genoeg power (115pk op 1050kg) en het verbruik valt best mee, gemiddeld circa 1:12. Wanneer je een beetje technisch bent kun je veel klussen zelf doen, ingewikkeld is het allemaal niet.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dhr. banuyn
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 28-04-2021

dhr. banuyn

Dat gaan we doen...

houthakker schreef op woensdag 19 november 2008 @ 12:22:
Heb je al aan een daihatsu charade gedacht?
with ^^

daarnaast corsa A 1.2s (tr natuurlijk!!!) gereden, wielskasten lassen op zaterdag is best leuk, verder prima auto.

Nog niet voorbij zien komen: Fiat Uno en Ritmo.
kan je met je huishoudschaar onderhouden.

Advies of actie nodig in de boomverzorging? Pruning boomverzorging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

dhr. banuyn schreef op woensdag 19 november 2008 @ 12:33:
[...]

In dat geval heeft mijn vriendin een Tipo 1.4 te koop (met weinig km's). Enige wat er eigenlijk vervangen zou moeten worden is de uitlaat omdat er wat schotjes in los zitten. :P Misschien is dat iets voor de TS? Ding rijdt gemiddeld 1 op 14 (op de snelweg ca 1 op 16 - 16.5). :)

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skerekrow
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07:59
DopdeDouwer schreef op woensdag 19 november 2008 @ 11:52:
[...]

Dan neem je een Deawoo Nexia; kruising tussen een hyundai en kadett :r
Ik bedoel dan wel het oude type kadet, van voor 1980 ;).

De nexia is inderdaad niet echt een schoonheid. Maar mijn hyundai accent uit 2001 ziet er niet eens zo slecht uit vind ik.

[ Voor 3% gewijzigd door Skerekrow op 19-11-2008 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

dhr. banuyn schreef op woensdag 19 november 2008 @ 12:33:
[...]

with ^^

daarnaast corsa A 1.2s (tr natuurlijk!!!) gereden, wielskasten lassen op zaterdag is best leuk, verder prima auto.

Groeit daar zoveel mos op dan? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emiel1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15-06 20:52

Emiel1984

Made in NL

Heb zelf 2 jaar een honda civic hatchback uit 91 gehad. Aanschaf was onder de 1000(had ook niet meer :+ ). Reed toen 1 op 12.

Eerste half jaar was het even knutselen, accu (E 80,-), radiator (orgineel, (150e) en motorolie zelf vervangen. Daarnaast een goede poetsbeurt van de lak en een nieuw autoradio-stekker erop gezet(alle draden waren los) . Dat laatste heeft me wel wat tijd gekost om uit te zoeken.

Na een klapband (met 140+) op de snelweg door glasscherven onder viaduct, de auto op de laten uitlijnen + alle banden vervangen.(E 350,-). Uiteindelijk dus ongeveer 2000 euro kwijt geweest. Had helemaal nooit iets aan auto's geknutseld en kon toch vrij makkelijk alles zelf doen.Haalde met die auto 1 op 17 bij normaal rijden. Bij 'fun' rijden was het verbruik 1 op 14.

Heb er dagelijks 50 km mee gereden en heb bij de klapband en een keer met een lege accu stilgestaan. Daarna zonder problemen 1,5 jaar gereden. APK(2x) was hooguit 30 euro bij mij. De auto kwam er altijd zonder problemen doorheen. Na 1,5 jaar moesten de multi en distributie-riem vervangen worden (E 500,- )en heb ik de auto verkocht omdat ik gewend was geraakt aan de auto en de 'fun factor' inmiddels voor mij weg was.

Heb voor de auto toen nog 500 euro inruilwaarde gekregen, de distributie en multi-riem moesten nog vervangen worden namelijk. De auto lag als een blok op de weg door het lage zwaartepunt en was daardoor goed onder controle te houden, kon afslagen met adviessnelheid 60 met 90 tot 100 door. De auto is bij mij nooit voor of achter uitgebroken, behalve bij de klapband :p .

[ Voor 9% gewijzigd door Emiel1984 op 19-11-2008 13:24 ]

[LTS][MTS][HTS]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2

4x2

lộn xộn quá

argro schreef op woensdag 19 november 2008 @ 12:23:
[...]
De E30 is zowel met een distributieketting als met een distributieriem geleverd. Wanneer je een exemplaar hebt met een riem moet deze om de 40kkm vervangen worden, let hier op. Rij zelf een 318i met M40 motor (met distibutieriem dus) en voor het geld een prima auto. Tamelijk confortabel en lange afstanden zijn goed te doen. De motor heeft genoeg power (115pk op 1050kg) en het verbruik valt best mee, gemiddeld circa 1:12. Wanneer je een beetje technisch bent kun je veel klussen zelf doen, ingewikkeld is het allemaal niet.
Even vergeten te melden dat ik op het 1e type doelde met het M10 blok.
2e type met de M40 heeft ook een iets uitgebreider injectiesysteem, hoewel dr nog steeds niet zo bijster veel op zit wat kapot kan.
E30 is imho nog steeds een auto die in veel opzichten goed mee kan met moderne auto's.

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Ik wil je opzich wel een Lancia Delta HPE 1.6 aanrijden. Zijn redelijke vlotte wagens en kunnen goed meekomen. Je hebt veel comfort, je kan er zelf prima aan sleutelen met een normaal gereedschapsetje.

Zwakke punten zijn draagarmen voor en thermostaat. Het blok is vrijwel onverwoestbaar als je 1x per 40000 km bougies wisselt en om de 20k olie. Thermostaat en draagarmen zijn redelijk eenvoudig en in een halve dag voor een 'n00b' best te doen... zeker met een 1600.

Met een chippie en openluchtfilter (mijn setup) had ik 131 pk aan de krukas. Dat ging best vlot.

Verder heb je ook weer een bijzondere en heerlijk sturende auto die weinig extreem duur onderhoud verlangt.

Voor 2000 euro moet je een kunnen krijgen met 180.000 - 200.000 km op de teller met redelijk wat luxe: Recaro's, verwarmde / electrische spiegels en ECC (electronic climate control)

Mocht je info willen kan je me wel DMen

Heeft ook een computer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Ik vind het heel leuk en interessant om te lezen hoe iedereen op elkaar in aan het haken is, en er komen heel veel goede opties voorbij.

De lancia's, fiatjes, en andersoortige auto's laat ik liever links liggen. Fiat is in mijn ogen echt onbetrouwbare techniek en lancia heb ik geen kaas van gegeten, dus onder het mom van ''wat de boer niet kent...''.

De opties die tot nu toe genoemd zijn en qua gevoel mijn voorkeur hebben, (de funfactor, uitstraling, rijgedrag) zouden zijn de BMW e30, Kadett, 205, Ax, Volvo... maar meesten daarvan hebben nog steeds het probleem dat ze groot en zwaar zijn, en dus per definitie niet zelf te servicen.

De post van E-Rick de Eendrijder is vrij straightforward en duidelijk, en insinueert dat er ook nooit een garage aan te pas komt. Het is de ultieme doe-het-zelf auto en spotgoedkoop in onderdelen. Dat het soms wat lekt en lastig warm word is voor de korte afstanden niet zo'n probleem. Desnoods gooi ik nog een extra fleecedeken over de stoel en trek ik mijn jas stevig dicht.

De e30 316/318 heeft mijn voorkeur vanwege het rijgedrag. Het is een comfortable auto, komt goed mee en onderdelen zijn ook simpel te krijgen, maar al stukken minder goedkoop als de Eend en als er een keer een koppeling of veerpoot vervangen moet worden hang ik al, dan moet ik weer de garage bellen.

De 205 heeft ook de eend-eigenschappen maar is minstens zo botsonveilig. Daar staat tegenover dat je met een Eend minder hard kunt rijden, de 205 haalt wel met gemak 150 en ben bang dat ik dat dan ook zal rijden. Ook hier word een veer of koppeling zelf vervangen al aardig lastig.

De trabant blijft ook kriebelen, om de reden dat ze in principe als een eend te servicen zijn, goedkoop en simpel, maar wel een stuk droger/warmer vanbinnen en ongeveer net zo zuinig. Ook zijn die voor minder geld in betere staat te krijgen.

De AX is ook een optie, maar de enige AX waar ik ooit in meereed was een 1.1 en voelde als een snorfiets, het wilde echt niet optrekken. de 205 1.1 die ik had was voor mijn gevoel toch rapper. Ik verwacht van de AX wel het comfort van een Eend of 205.

Ik heb ook gereageerd (en antwoord gehad) op een BX 1.4. Nooit gereden, maar het schijnt echt als een wolk te rijden en veel opties te hebben. Ik weet eigenlijk niet wat de minpunten kunnen zijn van deze auto's, ze zijn wel goedkoop te krijgen in ieder geval...

Dit is echt nog heel lastig, zo'n oude auto kiezen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben1985
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-01 21:38

Ben1985

Tatatata!

Een BX lijkt me niet handig, die hebben van die hydrolische veerbollen die altijd kapot gaan. In de loop der jaren veel Citroen modellen zien rijden met ingezakte kont (veerbollen defect).

Een klein, zuinig maar leuk autootje is in mijn ogen toch echt een 2CV, of liever een Kever. Net iets betrouwbaarder en veel meer fun. Hebben ook net wat meer vermogen, en het blok ligt achterin, wat sportiever rijdt. Kevers zijn ook prima zelf te onderhouden. Het mooie is, ze zijn nog tot 2004 gemaakt, waardoor onderdelen ook absoluut geen probleem moet zijn.

CM Stacker STC-T01 | Core i7 3930K | Asus P9X79 | Club3D HD7950 RoyalKing | 8x 4096GB DDR3-1600 | Samsung 840 Pro 256GB | Plextor PX-B950SA | X-Fi Elite Pro | 3x Samsung Syncmaster 214T | Windows 7 x64 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Ja, maar ook zeldzamer en dus waarschijnlijk duurder in aanschaf en onderhoud.

Ik heb net die site ''Eendenspul'' eens doorgelezen. Het ziet er allemaal wel heel gezellig uit, en ik denk eerlijk gezegd dat als Eendje rijden echt zo simpel kan zijn als de ervaringen zeggen, ik de extra jas en een beetje water wel voor lief wil nemen. Het zou me een sloot geld sparen en het is iets wat je misschien gewoon meegemaakt moet hebben.

De site adverteert met eenden vanaf ongeveer mijn budget, met APK, grote beurt en garantie.

We gaan dit weekend maar eens langs, even kijken en een proefritje maken :) kost niks en is misschien heel verhelderend.

[ Voor 3% gewijzigd door HTT-Thalan op 19-11-2008 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Drake_
205 rijd compleet anders als een eend, dat kan ik wel je zeggen ;)

Een eend is grappig maar het is ubertraag en je mag dan wel een hoop veercomfort hebben maar dan houd het kwa comfort ook op :P. Eendjes moet je houden als hobby en niet direct voor elke dag.

Die AX 1.1 zal ongetwijfeld niet best meer zijn geweest gezien een ax 1.1 lichter is dan een 205 1.1 en een heel stuk vlotter (ik heb beide gehad, en een AX 1.1 doet 0-100 in 11.8 seconden wat niet eens gezien de huidige maatstaven slecht is). Laat trouwens alle type 1 ax'n staan (vierkante dashboard) een type2 rijd veel beter en is ook vaak in een veel betere staat. Een 205 is wel ruimer dan een AX maar veel scheelt het niet. Overgens heeft een standaard AX 1.1 een duidelijk merkbaar betere wegligging dan een 205 1.1. 205 is een leuke auto maar een AX rijd naar mijn mening net even moderner (de 106/saxo is ook grotendeels gebaseerd op de AX, nouja infeite zijn die 3 letterlijk dezelfde auto's)

Als je nu in een AX wilt rijden en dan met name een proefrit in een goed exemplaar, dan kan je net zo goed een keer langskomen en in de mijne een rit maken weet je meteen of het wat is voor je. Enige nadeel is dat er 100pk in zit :+ maar onder de 4.000 rpm is hij vergelijkbaar met een AX 1.1.

[ Voor 22% gewijzigd door _Drake_ op 19-11-2008 23:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
_Drake_ schreef op woensdag 19 november 2008 @ 23:08:

Een eend is grappig maar het is ubertraag en je mag dan wel een hoop veercomfort hebben maar dan houd het kwa comfort ook op :P. Eendjes moet je houden als hobby en niet direct voor elke dag.

Die AX 1.1 zal ongetwijfeld niet best meer zijn geweest gezien een ax 1.1 lichter is dan een 205 1.1 en een heel stuk vlotter (ik heb beide gehad, en een AX 1.1 doet 0-100 in 11.8 seconden wat niet eens gezien de huidige maatstaven slecht is). Laat trouwens alle type 1 ax'n staan (vierkante dashboard) een type2 rijd veel beter en is ook vaak in een veel betere staat. Een 205 is wel ruimer dan een AX maar veel scheelt het niet. Overgens heeft een standaard AX 1.1 een duidelijk merkbaar betere wegligging dan een 205 1.1.
Ze hangen allebei door in de bochten en hebben slappe zachte stoelen :P Mind you, de 205 die ik gehad heb was uit '87 en dat was er nog eentje met handmatige choke. Oud dus! De AX is langer geleden dus misschien vergelijk ik op basis van slechte herinneringen.

Ik weet van een aantal genoemde opties al hoe ze rijden, en ik ben binnen mijn budget nu eens niet op zoek naar een sportieve auto. Dit heeft wel mijn voorkeur, en ik heb met liefde en plezier in de 520i gereden, maar binnen het budget dat ik nu heb verwacht ik dan alleen maar afgeragde bakken te vinden. Ik wil iets hebben wat je voor de lol hebt, en waar ik iets van kan leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvoII
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01-06 22:50
Voor dat geld heb je een leuke fiat uno turbo i.e. Dan heb je iets aparts, snels en niet te duur in onderhoud. www.fiatunoclubholland.nl

2021 Golf Style 1.5 eTSI lime yellow|Iphone 15 pro 1Tb

• MoZe
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:38
Al aan een Mazda 323F BG gedacht?
Koop je voor rond de 1000 euro en is ook nog vrij eenvoudig te onderhouden en heeft een vrij actieve Nederlandse club.

Ik heb de mijne weggedaan omdat ik geen tijd had om zelf te klussen, maar technisch is het nog goed te doen. Bovendien ziet hij er goed uit, heeft een heerlijke wegligging en is redelijk zuinig (mijn 1.6 8v deed 1:15).

[ Voor 54% gewijzigd door MoZe op 20-11-2008 10:20 ]

VAO: K'nex Big Ball Factory 63045

• Ghostrider
  • Laatst online: 14:07

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

Ik heb het even doorgenomen maar het beste voor zulke afstanden; neem een oude mercedes met dikke diesel of eentje met Gas, wegenbelasting vrij; luxe en dergelijkheid. Zoals een 300D bijvoorbeeld gaat echt niks aan kapot!.

Asus Zenbook i7 256gb

• 4x2

4x2

lộn xộn quá

HTT-Thalan schreef op woensdag 19 november 2008 @ 22:41:
De e30 316/318 heeft mijn voorkeur vanwege het rijgedrag. Het is een comfortable auto, komt goed mee en onderdelen zijn ook simpel te krijgen, maar al stukken minder goedkoop als de Eend en als er een keer een koppeling of veerpoot vervangen moet worden hang ik al, dan moet ik weer de garage bellen.
Kan je uit ervaring zeggen dat beiden zelf dr onderuit te halen zijn zonder speciaal gereedschap en zonder brug.
Koppeling is wel een hels karwei zonder brug, maar in theorie kan het.
En anders zijn er altijd nog van die zelfsleutelgarages.
De 1e types (altijd een 318i pakken, een 316 is duidelijk langzamer en onzuiniger) zijn gewoon simpele en redelijk lichte (980kg) auto's waar goed zelf aan te werken is.

Mocht je echt iets lichts zoeken, dan is een AX idd wel een leuke auto, dr staat dr hier thuis nu ook tijdelijk 1(.1) en het is geen verkeerde auto om mee te rijden (en de kachel is een straalkanon :P)
Alleen koppakkingen klappen dr wat ik begrepen heb geregeld uit (en dus ook bij deze), maar ik kan nu dus ook uit ervaring zeggen dat dat ook niet erg veel werk is om te vervangen (naja, kop dr af, onderdelen halen, kop weer terug ben je ws ook 2 dagen bezig als je het voor het eerst doet, maar je hebt dr, afgezien van een momentsleutel, geen speciaal gereedschap voor nodig).
Maar ik vind ze niet direct simpeler dan een E30 om aan te werken :P

leeg

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:55

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

HTT-Thalan schreef op woensdag 19 november 2008 @ 23:15:
[...]

Ze hangen allebei door in de bochten en hebben slappe zachte stoelen :P Mind you, de 205 die ik gehad heb was uit '87 en dat was er nog eentje met handmatige choke. Oud dus! De AX is langer geleden dus misschien vergelijk ik op basis van slechte herinneringen.
Pak dan niet de 1.1 maar de 1.4; de wagen weegt nog steeds <800kg, maar heeft aanzienlijk meer vermogen. Er is zelfs een (moeilijk vindbare) GTi versie, die heeft 100pk en is dus zelfs overpowered te noemen met dat gewicht >:)

Verbruik is 1:16 ofzo voor de benzinevariant.

Zelf zou ik trouwens neigen naar de 1.5D, maar ik gok dat jouw rijstijl niet de mijne is. Ik vind 1:25 verbruik belangrijker dan vlotheid ;)
Ik weet van een aantal genoemde opties al hoe ze rijden, en ik ben binnen mijn budget nu eens niet op zoek naar een sportieve auto. Dit heeft wel mijn voorkeur, en ik heb met liefde en plezier in de 520i gereden, maar binnen het budget dat ik nu heb verwacht ik dan alleen maar afgeragde bakken te vinden. Ik wil iets hebben wat je voor de lol hebt, en waar ik iets van kan leren.
Andere mogelijk interessante optie - een 'high-end' pre-1989 Skoda, zoals bijvoorbeeld de 120/130 of de Rapid Coupe:
Afbeeldingslocatie: http://www.skodaclub.nl/advertenties/adv%20jakub%202x110R/2059.jpg
Deze staat voor vraagprijs EUR 2100 te koop, en regelmatig zie je ze voor minder, laatst nog eentje in goede staat (bj 1988, dus veel nieuwer dan deze) voor EUR 1000 zien gaan.

Verbruik is 1:13 a 1:14, niet fantastisch, maar niet slecht voor een auto die er zo uitziet. Bij de moderne Skoda (=VW...) garage hoef je er niet mee aan te komen, maar ze zijn motorisch doodsimpel - zolang je maar beseft dat de motor achterin zit. En dat is gelijk de charme - de andere gewichtsverdeling leidt tot een fors andere wegligging dan je bij motor voor gewend bent. En deze bakken domineerden in jaren '70 en '80 de rally klassementen, dus zo slecht is dat niet >:)

Ook is er net zoals bij Trabi's een actieve fan-community, dus als je even niet weet hoe iets te doen kun je hulp krijgen.

Oslik blyat! Oslik!

• zimbab
  • Laatst online: 09-06-2021

zimbab

Personal Jesus

Sja....ik zou persoonlijk alleen voor een oude auto gaan als het een tweede auto is. En je hebt het er over dat oude auto's makkelijker aan te sleutelen is, maar over het algemeen moet dat ook vaker en is het derhalve niet per definitie goedkoper. En dat nog afgezien van de tijd die je er in moet steken, de eventuele ellende en verminderde veilligheid.

Je kan mijns insziens beter een wat modernere auto nemen als een Honda Civic uit '93 oid en je verdiepen in de techniek daarvan op fora. Met een beetje napluiswerk, een technisch handboek en een beetje zoeken naar goedkoper onderdelen op ebay.de ofzo kom je ook een heel eind.

Dan heb je wel een comfortablere auto, een veiligere, een betrouwbaardere en zo'n Hondaatje kan ook echt wel leuk zijn. Die dingen liggen best wel goed op de weg, de motor is ook best fijn, stuurt ok en schakelt ok.

Oldtimers lijken heel leuk, en dat zijn ze ook wel, maar goedkope oldtimers zijn vaak wel een pain in the ass hoor....zeker als het je enige auto is.
HTT-Thalan schreef op woensdag 19 november 2008 @ 23:08:
We gaan dit weekend maar eens langs, even kijken en een proefritje maken :) kost niks en is misschien heel verhelderend.
Dat zou ik maar eens doen ja. Kan erg verhelderend zijn. Ik heb dit jaar nog in een 2CV gereden (en dat was een goed onderhouden model) en voor mij hoeft dat écht niet. Een 2CV moet het van z'n karakter hebben en de nostalgische gevoelens die het oproept, maar levert mij echt geen plezier wat betreft sturen, schakelen, remmen etc. Iets wat de Volvo PV544 van mijn pa overigens wel kon leveren.

[ Voor 23% gewijzigd door zimbab op 20-11-2008 14:48 ]

• houthakker
  • Registratie: Juli 2003

houthakker

Poehé

Het is ook maar net waar je aan wilt sleutelen; aan de techniek of aan de carrosserie. Als je die laatste wil mijden, koop dan geen auto van voor '94 (over het algemeen, audi's waren vanaf 1986 verzinkt, Porsches van 1980 etc.). Een eend, opel, alfra-romeo, lancia, fiat etc. roest de pan uit van voor die tijd.

Makkelijk sleutelen is leuk, maar onderdelen worden vaak maar tot 15 na introductiedatum gemaakt, daarna moet je naar aftermarket of dure voorrraad. Tip neem een auto waar er veeeeeel van gemaakt zijn.

Honda civic's tot 1996 heb ik ook allemaal met roest gezien.

AX zou ik niet aan beginnen. Daewoo's zoals de Nexia echt links laten liggen. Kia's ook. Fiat wil je electronisch nog wel eens in de steek laten, net als Renault.
Wat dan wel;

- Citroen ZX Peug 306 (let op de achteras)
- daihatsu charade/valera/applause
- toyota skarlet / corolla
- mazda 323
- nissan sunny/almera
- Audi 80 1987 ->
- skoda felicia
- peug 205 (veeeul onderdelen!)

Specs

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16-06 16:11
een bmw E30 316-18 op gas... onderhoud laten doen door een mannetje, (en die zijn er in tilburg / breda)
wel t model met ketting :)

kever ofiets moet je gewoon niet doen, oldtimers zijn helemaal niet aantrekkelijk ivm onderhoud enzo

(alhoewel een E30 ondertussen ook weer old is...)

mazda 323
Peug 205
opel Astra

allemaal leuke wagentjes
Suzuki Swift, klein --> zuinig --> goedkoop ...

• _Drake_
onderbouw dat eens gezien ik al jaren diverse ax'jes heb gehad .

Je geeft wel een 205 aan als optie wat infeite bijna dezelfde techniek is (blok en bak e.d zijn indentiek, techniek kwa onderstel ook.)

[ Voor 24% gewijzigd door _Drake_ op 20-11-2008 15:25 ]

• AzzKickah
  • Laatst online: 16-06 18:38

AzzKickah

06-CENSORED

Goedkoop en fun?

Honda CRX V-TEC 8)

• _Drake_
Roest, afgetrapt, en een goed exemplaar is helemaal niet goedkoop.

Wel geinig karretje daar niet van maar ga maar eens een orgineel exemplaar zoeken ;).

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Reloader schreef op donderdag 20 november 2008 @ 15:22:
een bmw E30 316-18 op gas... onderhoud laten doen door een mannetje, (en die zijn er in tilburg / breda)
wel t model met ketting :)

kever ofiets moet je gewoon niet doen, oldtimers zijn helemaal niet aantrekkelijk ivm onderhoud enzo

(alhoewel een E30 ondertussen ook weer old is...)

mazda 323
Peug 205
opel Astra

allemaal leuke wagentjes
Suzuki Swift, klein --> zuinig --> goedkoop ...
met hem ^^
Bovendien zou ik persoonlijk nog niet dood gevonden willen worden in een eend.
Heb zelf ook een E30 gehad. bonus is sowieso al dat een bmw is. Zijn niet bijzonder lastig te onderhouden.. Wat je vast kunt waarderen want het bmw virus laat niet snel los.
Zelfde als de eend. Fout maar dan op een compleet ander niveau. imho

• AzzKickah

AzzKickah

06-CENSORED

_Drake_ schreef op donderdag 20 november 2008 @ 15:33:
Roest, afgetrapt, en een goed exemplaar is helemaal niet goedkoop.

Wel geinig karretje daar niet van maar ga maar eens een orgineel exemplaar zoeken ;).
OK daar heb je een punt maar ook de 'gewone' niet-VTEC is ook zeker heel erg fun!
En daar zijn zeker wel goeie van te vinden voor < € 1500,-

• JT
  • Laatst online: 13:35

JT

VETAK y0

Koop nou maar geen CRX. Want elke CRX die roestvrij is zit toch echt wel boven de 2k. Ook de DOHC non-VTECs. Kijk naar een EK VTEC-E ofzo. 1:18 op de snelweg, 110pk ofzo, stuurt leuk. En betrouwbaar. Edit: vergat dat je die ook niet onder de 2k gaat vinden ws. Misschien wel een 1.4 ofzo.

[ Voor 24% gewijzigd door JT op 20-11-2008 16:00 ]

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

• AzzKickah

AzzKickah

06-CENSORED

Mijn CRX heeft al dik 3k op de teller en loopt nog als een zonnetje, echt probleemloos. Geloof het of niet.

• Metaalhoofd
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16-06 14:45
Old timers en Young-timers zoals die gele skoda hierboven, zijn typisch autootjes voor erbij.
Qua betrouwbaarheid laten ze dikwijls wat te wensen over. Bij een budget van 2000,- moet je ervanuit gaan dat veel onderdelen aan vervanging toe zijn en dan wordt zo'n auto toch een dure grap.
Daarnaast trekken ze vele km's per jaar niet meer.

Zelf heb ik een eend gereden, aca diane en een oude fiat, maar geen van hen ging veel langer dan 1 jaar mee door m'n hoge km's (30.000 per jaar), zonder dat ik bepaalde cruciale onderdelen moest vervangen. Ook was roest een groot probleem.

Nu rijd ik een peugeot 306 uit 1994 (kostte mij 1250,-) die redelijk betrouwbaar lijkt. Fun factor is lager, maar hij is wat minder gevoelig voor pech.

Bij een budget van 2000,- zou ik vnl. gaan voor een betrouwbare auto (japans) die er misschien niet mooi uit ziet, maar wel een paar jaar meegaat. Tenzij je elk jaar een andere auto wil kopen, maar dan zou ik eerder even sparen en dan voor 6000,- een nette auto van 5 jaar kopen.

Star Citizen Referral Code

• JT
  • Laatst online: 13:35

JT

VETAK y0

AzzKickah schreef op donderdag 20 november 2008 @ 16:02:
Mijn CRX heeft al dik 3k op de teller en loopt nog als een zonnetje, echt probleemloos. Geloof het of niet.
Oh, dat zal ongetwijfeld. Maar heb je wel eens je kappen bij je achterschermen los gehaald om te kijken naar roest? Of zelf onder je auto gekeken op een brug of in de wielkasten? Zo nee en hij was goedkoop, dan zou ik mezelf verdriet besparen en niet gaan kijken :P Technisch is er niks mis mee, maar die dingen roesten bij het leven, net zoals alle 4e generatie Civicjes.

[ Voor 23% gewijzigd door JT op 20-11-2008 16:05 ]

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

• GH45T
_Drake_ schreef op woensdag 19 november 2008 @ 23:08:

Die AX 1.1 zal ongetwijfeld niet best meer zijn geweest gezien een ax 1.1 lichter is dan een 205 1.1 en een heel stuk vlotter (ik heb beide gehad, en een AX 1.1 doet 0-100 in 11.8 seconden wat niet eens gezien de huidige maatstaven slecht is). Laat trouwens alle type 1 ax'n staan (vierkante dashboard) een type2 rijd veel beter en is ook vaak in een veel betere staat. Een 205 is wel ruimer dan een AX maar veel scheelt het niet. Overgens heeft een standaard AX 1.1 een duidelijk merkbaar betere wegligging dan een 205 1.1. 205 is een leuke auto maar een AX rijd naar mijn mening net even moderner (de 106/saxo is ook grotendeels gebaseerd op de AX, nouja infeite zijn die 3 letterlijk dezelfde auto's)

Als je nu in een AX wilt rijden en dan met name een proefrit in een goed exemplaar, dan kan je net zo goed een keer langskomen en in de mijne een rit maken weet je meteen of het wat is voor je. Enige nadeel is dat er 100pk in zit :+ maar onder de 4.000 rpm is hij vergelijkbaar met een AX 1.1.
Moet je alleen niet te lang zijn, ik pas echt gewoon niet op de bestuurdersstoel van een AX. Een vriend van me heeft er een gehad en ik moest mijn rechterbeen om de pook heen leggen als ik wou sturen.

Ben zelf 1,95 en denk dat je vanaf de 1,85 ofzo niet meer echt lekker in een AX kunt zitten.

205 heb ik zelf geen ervaring mee.

• AzzKickah

AzzKickah

06-CENSORED

JT schreef op donderdag 20 november 2008 @ 16:04:
[...]

Oh, dat zal ongetwijfeld. Maar heb je wel eens je kappen bij je achterschermen los gehaald om te kijken naar roest? Of zelf onder je auto gekeken op een brug of in de wielkasten? Zo nee en hij was goedkoop, dan zou ik mezelf verdriet besparen en niet gaan kijken :P Technisch is er niks mis mee, maar die dingen roesten bij het leven, net zoals alle 4e generatie Civicjes.
Ik heb het kijken naar de wielkasten achter een maand of wat geleden al opgegeven :) :'(
Ja hij rot inderdaad weg als de ziekte aan de achterkant. Binnenkort nog even een nieuwe APK op gooien en dan heb ik nog een jaar de tijd om een ander auto'tje op te zoeken :)

Toch is het zonde.

Anoniem: 39949

de auto's in de OP zien er allemaal leuk uit en ze voldoen wellicht in meer of mindere mate aan jouw eisen, maar ik mis toch de belangrijkste eis in jouw rijtje en dat is veiligheid
deze auto's zijn allemaal, overdreven gezegd, van blik gemaakt (behalve de Trabant, die is van bordkarton) en ze kunnen nog zo leuk, goedkoop of prettig om te rijden zijn, het allerbelangrijkste in het verkeer is veiligheid
je hoeft maar een kleine aanrijding te krijgen en net verkeerd geraakt worden en je bent voor je leven invalide in zo'n ding

ik zou persoonlijk nooit in een auto zonder airbags en fatsoenlijke kooiconstructie stappen
koop liever een minder leuk ogende Ford Ka of Renault Twingo dan dit...

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 39949 op 20-11-2008 16:23 ]

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Tsja, ik zou ook in ieder geval gaan voor een auto die 100% roestvrij is en ook goed blijft voor de tijd die je 'm wilt houden.
Plaatwerk is altijd veel werk (qua uren) en dat doe je doorgaans niet op een oprit oid, maar binnen. De verf moet namelijk drogen ;). Het is ook frusterend doordat roest vaak terugkomt omdat het vaak veroorzaakt wordt door een zwakke plek in het ontwerp (water wat ergens in blijft staan, condens wat ergens neerslaat enz), waardoor het soms ook minder leuk is. Mechanisch sleutelen is demonteren, onderdelen vervangen en weer in mekaar zetten. Daarna is het goed.
Ook heb je doorgaans ander gereedschap nodig; een goed lasapparaat (mig/mag) is een must, evenals een roterende schuurmachine (luchtgereedschap is ideaal), en een straalpistool is ook heel handig.
En tsja, oude auto's zijn imo nogmaals lang niet altijd makkelijk sleutelen. Wat doe je als een ophangrubber kapot is en je kan geen nieuwe draagarm meer kopen? Heb je een pers? (en dan ga je er vanuit dat het rubber zelf nog wel te krijgen is). Zo zijn er legio voorbeelden. Heb je een populaire oldtimer, dan is er vaak wel wat verzonnen in de parallelmarkt wat weer of the shelf leverbaar is.
Ik zou dus voor het bedrag wat je te besteden hebt altijd een auto van na '95 nemen en bij voorkeur eentje die maximaal 10 jaar oud is.

[ Voor 5% gewijzigd door mr_petit op 20-11-2008 16:25 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:55

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Tja, veiligheidsargument...

IMHO zwaar overrated:

1)
99.99% van de tijd rij je geen brokken en maakt het niets uit. En als het raak is, zal het in zeker de helft van de tijd zodanig zijn (lage snelheid en/of recht van voor of achter) dat het ook niet noemenswaardig uitmaakt. In veel van de resterende gevallen gaat het om zo'n ernstige ongeluk dat het ook al niets uitmaakt. Je zit in de resterende marge te rommelen, meer niet.

2)
Objectieve veiligheid is leuk en wel, maar #1 oorzaak van ongelukken is het gedrag van de betrokken bestuurder. En dat gedrag wordt in flinke mate beinvloed door het subjectieve gevoel van onveiligheid. Hoezeer je ook denkt dat *jij* dat niet zou doen, je neemt in een grotere, minder blikkerige bak meer risico's dan dat je in een kleine blik zou doen. En daardoor kom je sneller in een ongeluk terecht. En dat compenseert voor mij in ieder geval de lagere veiligheid van zo'n blik zonder meer.

Als het rijden in auto's van meer dan pakweg 15 jaar oud dodelijk zou zijn, zou er niemand die voor 1990 een rijbewijs had nog leven, en zouden er trouwens ook geen oudere auto's op de weg zijn (want allemaal verongelukt). Dat is gelukkig overduidelijk niet het geval :z

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1 2 Laatste