Laat ik het dan nog eens heel duidelijk uitleggen aan de hand van een voorbeeldje.
Stel, ik stop mijn blackberry in mijn aktentas. Dat gebeurt wel eens met zakelijke gebruikers enzo. Stel, die aktentas staat in een zeer volle coupé in de trein, waar mensen vanwege de drukte moeten staan. Buiten is het koud, binnen is het warm, en mensen hebben gerend om de trein te halen. Er kan in die omstandigheden best wel eens condens ontstaan zoals je weet. Stel nu dat die blackberry de geest zou geven omdat hij zelfs niet tegen het kleinste beetje temperatuurwisseling of condens kan. Dan is dat apparaat toch gewoon niet geschikt voor het gebruik waarvoor het ontworpen is?
Simpeler kan ik het niet uitleggen. Een telefoon hoort te doen waarvoor hij
bedoeld is. Natuurlijk is dat een glijdende schaal, natuurlijk is het wel foute boel als je met een telefoon in je broekzak een uur in de stromende regen gaat fietsen, maar het is natuurlijk geen foute boel als je een telefoon gewoon zorgvuldig thuis gebruikt. Als een telefoon door gewoon thuisgebruik al defect raakt, simpelweg door het kleine beetje condens of de temperatuurwisselingen die kunnen ontstaan als mensen thuis, douchen, koken, het raam een keer open hebben enzovoort. Kan een toestel daar niet tegen, dan
is het gewoon niet geschikt voor het doel waarvoor het ontworpen is (namelijk huis-, tuin- en keukengebruik).
Dan kun je nog 100x uitleggen dat de Nokia Service Points hun oordeel altijd ophangen aan die stickertjes, maar dat is natuurlijk in feite geen antwoord geven op de vraag. Misschien zijn die stickertjes wel veel te gevoelig. Dat lijkt me niet onaannemelijk. De fabrikant en de verkoper schuift liever 10 mensen met een terechte claim terzijde, dan dan hij 1 persoon met een onterechte claim toch garantie biedt. Zo werkt het nu éénmaal, winstmaximalisatie is alles, en service is niets. Verschiet het stickertje van kleur, pech gehad. Je eigen stomme schuld, je hebt hem nat gemaakt of in de douche gebruikt ofzoiets, de stickertjes liegen niet.
Of misschien moet die telefoon zelf wel gewoon een degelijker behuizing krijgen.De electronica wordt steeds complexer en dus steeds gevoeliger, misschien moet de behuizing dan eens met de tijd meegaan en niet nog steeds bestaan uit van dat flinterdunne zwarte plastic? Ja, natuurlijk is het sexy, maar het is ook kwetsbaar. Telefoons voor in de bouw, zoals die coole oude Nokia's met enorme rubberen band eromheen ('stof- en spatwaterdicht') verkopen natuurlijk niet meer.
Eigenlijk is het van de zotte, die krengen rollen per honderdduizenden tegelijk van de lopende band à een fabricagekostprijs van hooguit een paar euro per stuk, en ze worden voor honderden euro's verkocht, niet vanwege de bouwkwaliteit, maar alléén maar vanwege het feit dat hij weer 'nieuw' is. Maar zolang alle fabrikanten zich nog houden aan het motto 'beter tien garantieclaims ten onrechte afgewezen dan één onterechte claim behandeld' zal dat allemaal niet veranderen. Interesseert ze geen hol. Vooral schijt hebben aan consumentenrecht en lekker jongeren leegtrekken, daar draait het in de mobiele-telefoniewereld alleen maar om.
Waarom denk je dat iedereen die wat méér afhankelijk is van zijn GSM nog steeds die gouwe ouwe Nokia 6310i gebruikt?
[
Voor 4% gewijzigd door
nare man op 13-11-2008 12:09
]
After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.