Video kaart kopen, maar welke?

Pagina: 1
Acties:
  • 854 views

• HATA28
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-01 18:00
Hallo,

Ik ben opzoek naar een nieuwe video kaart, aangezien ik binnen kort een nieuwe pc krijg.
Ik zou het liefst een nvidia kaartje willen, want daar heb ik goede ervaringen mee en ati loopt vaak achter qua drivers. (?)

Mijn eisen zijn:

- Maximaal en €450,- ,
- Compatible met win-xp 32bits (lijkt mij wel normaal),
- Fabrikant niet belangrijk,
(- Geen voeding nodig van meer dan 450W)

Verder speel ik (en wil ik gaan spelen):

- Flight Simulator X
- FIFA Football 09
(- GTA 4?)

De geluidsproductie is niet belangrijk. Ik ben namelijk aan heel wat geluid gewent.

Als het goedkoper kan dmv een ati kaart, zou ik dat natuurlijk graag horen.
Zou de ATI HD4850X2 2GB misschien een goede keus zijn?

Alvast bedankt voor jullie hulp.

EDIT: "**LET OP** Welke videokaart/monitor moet ik kopen?" Heeft mij niet echt geholpen

[ Voor 29% gewijzigd door HATA28 op 12-11-2008 17:04 ]

• Tomfish
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-10-2025

• Depep
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-07-2025
Aangezien de snelste kaart van nVidia minder dan 450 euro kost, lijkt het me dat je zelf 0 onderzoek hebt gedaan.

Lees voor je nog eens gaat posten eerst eens het Algemeen Beleid. Specifiek voor Videokaarten & Beeldschermen heb je dan ook nog het VB Beleid.

Om je op weg te helpen met je vraag is er dan nog het topic **LET OP** Welke videokaart/monitor moet ik kopen?.

Succes met je zoektocht.

specs

• HATA28
Is het verstandiger om de ATI HD4850X2 2GB te nemen of een GTX280
Mij lijkt de ATI HD4850X2...
Wat denken jullie ervan?

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13-05 20:19
HATA28 schreef op woensdag 12 november 2008 @ 17:08:
Is het verstandiger om de ATI HD4850X2 2GB te nemen of een GTX280
Mij lijkt de ATI HD4850X2...
Wat denken jullie ervan?
Waarom zou je die kaart kiezen? Graag wat meer onder bouwing :)

A Soldiers manual and a pair of boots.

• HATA28
Omdat ik denk dat de prijs/kwaliteit verhouding beter is.
Hij is (volgens mij ?) sneller dan de gtx280 van nvidia, en goedkoper ;)

zo genoeg onderbouwd? ;)

• To_Tall
HATA28 schreef op woensdag 12 november 2008 @ 17:35:
Omdat ik denk dat de prijs/kwaliteit verhouding beter is.
Hij is (volgens mij ?) sneller dan de gtx280 van nvidia, en goedkoper ;)

zo genoeg onderbouwd? ;)
Nee. Maak nou eens een vergelijking met de kaarten die je denkt te willen hebben. aan de hand wat je er mee wil gaan doen kan er een advies worden gegeven.

Denk aan 3dMark06 scores enz

[ Voor 3% gewijzigd door To_Tall op 12-11-2008 17:37 ]

Verwijderd

effe frustratie reactie van mij!!!!!

waarom zit iedereen altijd te zeuren over wat voor soort onderzoek hij heeft gedaan enz. als iemand dat onderzoek al heeft gedaan kan hij toch antwoorden. die antwoorden die jullie geven zijn nutteloos, frustrerend en alleen gericht op zo veel mogelijk laten zien dat je zelf alles weet.

hij stelt een simpele vraag. antwoord als je het antwoord weet en weet je het niet antwoord dan niet!!!!!! begint een beetje een strafkamp forum te worden zo dat je geeneens meer een vraag mag stellen!!!! niet iedereen is even goed in het zoeken op internet en ja... die mensen willen ook wel eens iets weten!!!!

• Autoreply
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09-05 10:53
Naja, als iedereen z'n simpele vragen hier stelt daalt 't niveau en kom je niet meer aan de moeilijkere vragen toe. TS had antwoord kunnen vinden door ca 10 seconden te googelen.

Overigens is voor FSX de processor veel belangrijker, gooi er dus maar een dikke quad in

• painkill
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16-05 22:11

painkill

Pain(k)(ill)

De antwoorden zoals, doe zelf onderzoek etc... vervuilen de topics enorm.
Laat dat lekker aan de mods over, en reageer alleen als je iets te melden hebt.
Is de vraag dom gesteld, of totaal geen onderzoek gedaan, negeer het dan lekker, en ga weer verder.

Mijn SNES verzameling!

• To_Tall
Verwijderd schreef op woensdag 12 november 2008 @ 17:42:
effe frustratie reactie van mij!!!!!

waarom zit iedereen altijd te zeuren over wat voor soort onderzoek hij heeft gedaan enz. als iemand dat onderzoek al heeft gedaan kan hij toch antwoorden. die antwoorden die jullie geven zijn nutteloos, frustrerend en alleen gericht op zo veel mogelijk laten zien dat je zelf alles weet.

hij stelt een simpele vraag. antwoord als je het antwoord weet en weet je het niet antwoord dan niet!!!!!! begint een beetje een strafkamp forum te worden zo dat je geeneens meer een vraag mag stellen!!!! niet iedereen is even goed in het zoeken op internet en ja... die mensen willen ook wel eens iets weten!!!!
Ik wil een nieuwe Processor kopen maar weet niet welke kan jij me er 1 uitzoekebn voor mij?
Heb ik dan genoeg aan mijn Asus P4B-800 delux of moet ik dan een nieuwe kopen?

Ik vind zelf dat mensen die vragen stellen (zeker op internet ZEKER op een tech forum) dat deze al zelf een beetje onder zoek hebben uitgevoerd.. Ik ben de beroerste niet om iemand te helpen met een keuze maken.

Maar om nou alle voor te kauwen omdat de TS zelf niet verder kijkt dan zijn neus lang is..

Discuseren over 2 type video kaarten daar kan ik wel in komen. maar gewoon een vraag stellen ik wil een videokaart maar weet nog niet welke ja das wel heel erg simple!!
painkill schreef op woensdag 12 november 2008 @ 17:48:
De antwoorden zoals, doe zelf onderzoek etc... vervuilen de topics enorm.
Laat dat lekker aan de mods over, en reageer alleen als je iets te melden hebt.
Is de vraag dom gesteld, of totaal geen onderzoek gedaan, negeer het dan lekker, en ga weer verder.
Lekker de mods de hele avond alleen maar topics sluiten doordat mensen elkaar niet meer triggeren ;) Doe het meer om mensen iets te leren dan dat ik ze hiermee afblaf!! GoT is geen forum waar je lukraak kan vragen ik heb 450€ en ik wil een video kaart weet jij welke??

[ Voor 18% gewijzigd door To_Tall op 12-11-2008 17:53 ]

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

offtopic:
Psst, mensen: Policy m.b.t. replies in 'slechte' topics. Als je het topic niet bevalt, gewoon TR plaatsen :) .

@TS: je zult op zoek moeten naar benchmarks. Verder kun je een videokaart niet zien in isolatie, maar hangt het af van de rest van je systeem. Met een langzame processor zul je nog steeds niet ver komen :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Verwijderd

ati loopt vaak achter qua drivers. (?)
Dat is echt niet waar hoor. ATI released veel vaker drivers om performance van nieuw uit gekomen games omhoog te krikken. Zelfs hotfixes tussen driver releases door om die performance beter te maken.
- Flight Simulator X
Zoals al gezegt is een super sterke processor veel belangrijker bij FSX. Verder schaalt crossfire niet echt lekker in FSX en zijn de nvidia kaarten vaak ook sneller. Dus als FSX jouw brood en water is, het allerbelangrijkste. Dan zou je een GTX 280 moeten nemen. Zijn andere games ook belangrijk is een HD4870 X2 een goeie keuze. Ligt er beetje aan wat de rest van je systeem allemaal word.

• Autoreply
  • Laatst online: 09-05 10:53
Als ik de gasten in het FSX topic mag geloven kan je beter 100 euro aan een graka spenderen en de rest aan een goede proc. Als dat daadwerkelijk het voornaamste gebruik is, vraag 't daar dan is.

• PromoX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-05 15:07

PromoX

Flying solo

Autoreply schreef op woensdag 12 november 2008 @ 19:03:
Als ik de gasten in het FSX topic mag geloven kan je beter 100 euro aan een graka spenderen en de rest aan een goede proc. Als dat daadwerkelijk het voornaamste gebruik is, vraag 't daar dan is.
Ook in een dergelijk groot topic zijn specifieke wat-moet-ik-kopen vragen natuurlijk niet gewenst.

And I'm the only one and I walk alone.

• Wackoz
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16-05 16:17
Voor FSX kan je idd beter een snelle cpu nemen. Een 4870x2 zou ik persoonlijk niet doen met een voeding van rond de 450watt, dan zal je constant tegen de max van je voeding hikken, aangezien de rest van je pc ook wel high-end zal zijn met zo'n videokaart.

Een leuke quad en een Radeon 4870 1gb ofzo lijkt mij een slimme keuze. Weet uit mijn hoofd niet hoe FSX met quads omgaat, maar dat zou ik met het oog op de toekomst wel aanraden. Verder zijn Fifa 09 en Gta4 geen über zware games, dus die zouden niet zo'n probleem mogen zijn voor je systeem (alsnog, post de rest van je specs eens).

één is geen, twee is één

• HATA28
Wackoz schreef op woensdag 12 november 2008 @ 19:16:
(alsnog, post de rest van je specs eens).
Verder dacht ik aan 3gb ddr2 geheugen van 1066mhz,
maar ik ben er nog niet uit wat voor processor het wordt.
Waarschijnlijk wel een intel, maar ik weet nog niet of ik een snelle dual core neem, of een wat langzamere quad core.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
HATA28 schreef op woensdag 12 november 2008 @ 21:06:
[...]

Verder dacht ik aan 3gb ddr2 geheugen van 1066mhz,
maar ik ben er nog niet uit wat voor processor het wordt.
Waarschijnlijk wel een intel, maar ik weet nog niet of ik een snelle dual core neem, of een wat langzamere quad core.
Die voeding van 450W gaat wel een probleem worden met de nieuwste high-end kaarten. Zeker als je dan ook nog gaat voor een Quad-Core ipv een Dual-Core zal 450W niet voldoende zijn. Ik raad je dan ook aan om voor 600W of meer te gaan van een A-merk. Een HD4850X2 of GTX280 met een 450W voeding is vragen om een spontane reboot als je gaat gamen. Let er ook op dat de voeding van een A-merk moet zijn. Een goede A-merk voeding van 350W levert meer vermogen dan een 600W voeding van een B-merk.

Als je trouwens 3x 1GB RAM neemt verlies Dual-Channel. Als je voor 3GB gaat neem dan 2x 1GB en 2x 512MB. Ik zou gewoon voor 2x 2GB gaan.
**LET OP** Welke videokaart/monitor moet ik kopen?" Heeft mij niet echt geholpen
Dat het je niet geholpen heeft is vreemd, want er staat precies wat je moet doen om uit te zoeken welke kaart voor jou geschikt is. Het komt er op neer dat je opzoek gaat naar benchmarks. Daarmee kan je samen met de prijzen van de kaarten precies te weten komen welke kaart voor jou het beste is. Dat kost alleen wat tijd en meer niet.

[ Voor 25% gewijzigd door PilatuS op 12-11-2008 21:18 ]

• HATA28
Klopt het dat 4gb het maximum is voor win xp 32 bit?

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
HATA28 schreef op woensdag 12 november 2008 @ 21:25:
Abbadon in "RAM FAQ"

Verwijderd

Ik zou geen DDR3 nemen als jij gewoon nog een Socket 775 intel neemt. Alles wat je geheugen sneller is dan je front side bus merk je niet in applicaties. Verder zal ik gewoon een nieuwe voeding kopen. FSX ondersteund met alle laatste patches quad core.

• To_Tall
HATA28 schreef op woensdag 12 november 2008 @ 21:25:
Misschien is het eens leuk om zelf wat onderzioek te plegen hoe een computer in elkaar steekt, de pcboer om de hoek en dan bedoel ik niet een alternate of zo. kan je best wel wat vertellen hoe een PC werkt en hoe je er 1 inelkaar moet zetten. zal geen cursus worden van paar uur maar ze kunnen je wel beetje op weg helpen hiermee.

En als je dan nog vragen heb hoe iets werkt of waarom 32bits OS maar 3 GB kan adresseren kunnen we je altijd nog verder helpen :)

Leg de lat wat hoger voor je zelf. Wat wil je bereiken met je topic. een advies om een goede keuze te kunnen maken?

Misschien zijn de reacties van mij wat kru maar ik wil je alleen uitleggen dat wanneer wij weten wat voor type lkaarten jij denkt nodig te hebben bij een x bewerking. kunnen we je ook niet helpen.

De duurste kaart hoeft voor het doel waar mee jij gaat werken totaal niet voldoen. Daarnaast zijn randaperatuur en je persoonlijke voorkeur ook in de weer. Zo heb ik bijvoorbeeld nog nooit Prive met ATI gewerkt of AMD alleen Nvidea en Intel..

• Depep
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-07-2025
nm

[ Voor 99% gewijzigd door Depep op 13-11-2008 00:19 ]

specs

• EdwardvGelder
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 09-12-2025
Misschien kan je beter een nehalem nemen?
Misschien op dit moment duurder maar wel een supersnelle quadcore, dan met snel ddr3 geheugen en een leuk videokaartje en je kan fsx spelen :+

• KILLorBE
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-06-2024
PilatuS schreef op woensdag 12 november 2008 @ 21:11:
[...]
Die voeding van 450W gaat wel een probleem worden met de nieuwste high-end kaarten. Zeker als je dan ook nog gaat voor een Quad-Core ipv een Dual-Core zal 450W niet voldoende zijn. Ik raad je dan ook aan om voor 600W of meer te gaan van een A-merk. Een HD4850X2 of GTX280 met een 450W voeding is vragen om een spontane reboot als je gaat gamen. Let er ook op dat de voeding van een A-merk moet zijn. Een goede A-merk voeding van 350W levert meer vermogen dan een 600W voeding van een B-merk.
Daar ben ik het helemaal niet mee eens...
1) Je weet niet welke voeding de TS heeft.
2) 450W is nogal niet wat(t ;) ) veel, zoniet de meeste, top notch systemen met een enkele kaart gebruiken rond 350W, zelf zit ik op ~160W bij 100% CPU gebruik (E2160 @ 1,4V 9x330 (2970MHz)) gooi er voor de grap 150W bovenop voor m'n oude 8800GTS (160W is incl. het lichte werk van m'n GPU) of 250W voor de nieuwste kaart, dan kom je volgens mijn berekening op resp. 310W en 410W, en dat zou dan een constante belasting moeten zijn, iets wat je bij lange na niet haalt tenzij je de boel echt wilt stressen.
Een 600W (of meer) A-merk voeding is IMHO dus WAY over the TOP.
Overigens zegt A-merk niet zoveel, er is of kan aardig wat verschil in kwaliteit zijn tussen b.v. een Corsair 520HX een 550VX of 650TX b.v., lees de revieuws van JonnyGURU maar eens, en dat is naar mijn weten niet de eerste de beste als het gaat om ongezouten kritiek, zo scoort de ene Corsair PSU hoger als de ("zwaardere") andere.

Geen idee waar de hype van dikke vette voedingen vandaan komt, maar het is IMHO zeker zwaar overrated.

**EDIT** Misschien komt het doordat er een verschuiving is geweest in de belasting van de 5V en 12V lijnen.

[ Voor 3% gewijzigd door KILLorBE op 13-11-2008 01:55 ]

• XthinkZ
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-04 01:45

XthinkZ

+3 Geniaal. :p

Voor MS Fligtsim is een 8800GT(S) al voldoende voor je ;)
http://www.tomshardware.c...-Simulator-X-SP2,780.html

http://www.tomshardware.c...3-2008/benchmarks,30.html

[ Voor 67% gewijzigd door XthinkZ op 13-11-2008 03:41 ]

• KneppaH
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online

KneppaH

Singleplayer/Co-op

Geen idee waar de hype van dikke vette voedingen vandaan komt, maar het is IMHO zeker zwaar overrated.
Idd, toen ik mijn oude pc samenstelde werd ook moord en brand geschreeuwd dat er minimaal 450watt van een fatsoenlijk merk in moest voor mijn toen nog nieuwe pc met een Ati X850XT PE. Ik dus een Tagan 480 gekocht. Als ik echter ga meten tijdens 3dmark05 of 06 kom ik net boven de 200 Watt uit. En dat is incl. dikke overclock van de CPU en GPU en een hele sloot aan harde schijven en fans. Had toendertijd beter een 300 watt kunnen installeren.

In kant en klare systemen zitten ook niet van die dikke overkill voedingen en die systemen zijn normaal gesproken gewoon stabiel en betrouwbaar.

Ik zou het gewoon eerst proberen met de TS zijn huidige voeding. Vooral als een 8800Gts al voldoet. GTA4 zal ook wel meevallen aangezien de X360 en de PS3 ongeveer gelijkwaardig zijn aan een Ati X1800/nVidia 7800. Wil je ook nog in de toekomst een beetje meekomen dan zal een Ati 4850 of vergelijkbare nVidia variant een goede keus zijn. Hou je ook nog een berg geld over voor een vette CPU.

[ Voor 15% gewijzigd door KneppaH op 13-11-2008 07:00 ]

AMD X6 1055T @ 3,6Ghz, 2x AMD HD6850 Toxic @ 1Ghz/4,8Ghz, 8GB DDR3, Asrock Extreme III, Anteq HCG 620, Scythe Mugen 2

• Onno b
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16-05 07:30

Onno b

Heilige iRacing data koeien

GTA heeft anders best flinke systeemeissen hoor!
reviews: Preview: GTA IV op de pc

Minimum Aanbevolen
Besturingssysteem Windows Vista SP1 of Windows XP SP3
Processor Intel Core 2 Duo 1,8Ghz of AMD Athlon X2 64 2,4Ghz Intel Core 2 Quad 2,4Ghz of AMD Phenom X3 2,1Ghz
Werkgeheugen 1,5GB 2GB (XP), 2,5GB (Vista)
Harde schijf 16GB vrij 18GB vrij
Videokaart 256MB Geforce 7900 of 256MB Radeon X1900 512MB Geforce 8600 of 512MB Radeon HD 3870

Aanbevolen
Intel Core 2 Quad 2,4Ghz of AMD Phenom X3 2,1Ghz
2GB (XP), 2,5GB (Vista)
18GB vrij
512MB Geforce 8600 of 512MB Radeon HD 3870

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
**LET OP** Welke videokaart/monitor moet ik kopen?

Dit is typisch een vraag waar je met wat eigen inzet ook prima uit kunt komen. Lees wat reviews van de verschillende kaarten, bepaal wat je voor eisen stelt aan een videokaart en maak dan je keuze :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.