Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-10 13:47
SP gaat er vanuit dat je zielig bent, niks kan, geld te kort komt en pretendeert dat dat vooral allemaal de schuld is van het huidige kabinet (of alle kabinetten die er ooit hebben gezeten). Als je moet rondkomen met een uitkering van 1000 per maand is dat toch helemaal niet moeilijk? Het gaat om het beheersen van de vaste lasten. Ik zie het vaak genoeg bij een kennis van mij. Werkeloos, zielig doen, geen baantje een tijdje vol kunnen houden, en nu al 3 jaar bezig met allerlei procedures om zichzelf af te laten keuren. Dit afkeuren is slechts gedeeltelijk nu, dus hij moet gewoon gaan werken voor geld.

Maar ondertussen: 5 auto's in 2 jaar, 10 huisdieren, spelcomputertje erbij, elke dag jointjes roken, internet, digitale tv, gsm's, veel rijden met de auto, enz. Wegrennen voor schuldeisers, maten naaien met geld lenen.

Sorry maar geen sorry. Sommige mensen kunnen gewoon niet over hun trots heen stappen en accepteren dat ze niet alles kunnen hebben wat er te koop is. Jammer dan. Hij vindt computers wel leuk, heb hem ook vaak genoeg verteld hoe hij daarmee verder kan komen. Alles in handbereik, hij hoeft alleen maar ff te bellen. Maar dat doet ie niet. Geen zin ofzo :S Heb verder ook geen flauw idee waarmee hij z'n dagen mee vult, het lijkt me een oersaai bestaan.

Laatst zag ik dat programma probleemwijken van sbs6 (te vinden op youtube). Allemaal zoooo herkenbaar. Geloof me, dat is een kwestie van keuzes maken en willen. Bijvoorbeeld het begin van dit filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=43CmlnSW0vY, zo lopen er tienduizenden rond in NL, geloof me.
Vond wel grappig om te zien dat die "stervende hoer ...kachel" figuur gewoon lekker aan het werk is en gewoon z'n brommertje stuurt. Af en toe naar de hoeren, biertje erbij, gewoon een tevreden bestaan, geen kansloze steuntrekker.

Ik ken ook mensen die niet zoveel hadden maar wel een beter bestaan voor zichzelf hebben opgebouwd. In mijn ogen is het puur een kwestie van willen en er wat moeite voor doen. Niet de moeite om de UWV of de gemeente te flessen maar de moeite nemen om je zelf te scholen, te werken, nuttig te zijn voor de maatschappij. Dat is wat ik versta onder welvaart.

[ Voor 3% gewijzigd door ebia op 15-11-2008 14:45 ]

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
@ Hierboven:
Je hebt an sich gelijk, maar mensen die langdurig ziek of werkloos zijn raken gehospitaliseert. Het wordt voor hun steeds moeilijker om te reïntegreren. Maar als het goed is kan hij samen met het UWV een reïntegratietraject maken.

Punt is dat er natuurlijk mensen zijn die niet willen werken, maar ik durf te stellen dat daar net zoveel werklozen tegenover staan die wel willen werken, maar problemen hebben om te reïntegreren.

Het is niet altijd zwart-wit.

Daarom probeert de huidige regering (en afgelopen regeringen) zoveel mensen aan het werk te krijgen, ook om het aantal (psychisch) zieken terug te dringen.
(Reken maar dat je depressed raakt als je enige tijd thuis zit!)

Dus om het zomaar af te schuiven op hen is een beetje kort door de bocht. Maar uiteraard, ze moeten er wel moeite voor doen.

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• ebia
Ik wil ook niet iedereen over één kam scheren. En er zijn natuurlijk mensen echt hulpbehoevend, vind het niet meer dan logisch dat die geholpen worden. Maar de politiek mag daar wel eens de nadruk op leggen, geen eeuwige discussies over de hoogte van de uitkeringen enzo.

Over die kennis: hij is al paar jaar bezig met zo'n reïntegratietraject, maar effectief is dit niet. Omdat er ook zoveel instanties betrokken zijn bij dit alles en de lekkere bureaucratie van de staat der Nederlanden kan je je voorstellen dat als je echt niet wilt, er genoeg ruimte is om alles te kunnen rekken. En heb ook de procedure van dichterbij gezien; het slaat ook soms echt nergens op. Hij heeft reuma, UWV komt aanzetten met een leuke baan als palletboy in een koelcentrale. Tja, dan vraag je er ook om toch? Begrijp best dat dat soort dingen demotiveert. En daar gaat weer het volgende bezwaarschrift met een reactietermijn van 12 weken.

Nee, wij zijn op dit moment vrij effectief in het weren van buitenlanders die graag een steentje willen bijdragen aan dit land, maar een normale en effectieve procedure om de eigen mensen te laten werken bestaat niet. Gemiste kans.

Of je depressed raakt, tja, daar ben je zelf bij denk ik. Ook ik heb genoeg tijd thuis gezeten om te weten hoe het is (zonder de hulp van de staat overigens). Ik had geen zin in werk, wilde liever een beetje mezelf ontplooien (of lekker hangen op de bank, het is maar net hoe je het bekijkt). Het geeft wellicht iets minder sociale voldoening, echter zijn er genoeg zaken waarmee je je zelf kunt bezig houden als je 168 uur per week 'niet zoveel te doen' hebt...

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:26

Basszje

Reisvaap!]

ebia schreef op zaterdag 15 november 2008 @ 14:37:
SP gaat er vanuit dat je zielig bent, niks kan, geld te kort komt en pretendeert dat dat vooral allemaal de schuld is van het huidige kabinet (of alle kabinetten die er ooit hebben gezeten).
Of je onderbouwd dat of je laat je onderbuik lekker thuis.

Reintegratie is idd een rommeltje. Ik ken wel een partij die daar aandacht voor vraagt.

[ Voor 18% gewijzigd door Basszje op 15-11-2008 16:17 ]

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

• ebia
Euhm.. eerst even een reactie op dat laatste. Ik vindt het meer dan okee dat de reintegratieprojecten zoals ze nu lopen lekker op de schop gaan. Echter probeert de SP met dit rapport de 'private reintegratiesector' aan te vallen. Zeggen dat er miljarden verdwijnen en dat de bedrijven in kwestie zich niet willen verantwoorden, allemaal leuk en aardig. Maar een bedrijf hoeft zich dan ook niet te verantwoorden tegenover de SP. En de SP maakt ook weer erg leuk gebruik van de cijfers. Er gaan miljarden om in die sector, dat wil niet zeggen dat er per definitie miljarden over de balk worden gesmeten.

Gemeentes die die handel uit besteden zouden er meer grip op moeten hebben, maar imho staat dat los van of deze reintegratietrajecten worden getrokken door de private sector of niet. Mits goed uitgevoerd geloof ik er zelf in dat de private sector meer kan betekenen in deze.

Na wat good'ol vrije markteconomie bashing volgt er een hoofdstuk over de daadwerkelijke inhoud; het al dan niet aan het werk krijgen van mensen. Eigenlijk staat er niks. Niks onderbouwd met cijfers en zodra ik iets lees als "mensonwaardige behandeling" haak ik heel hard af. Dan moeten ze maar affiliate worden met Amnesty. Het is verder een hele hoop suggestief en subjectief wat de klok slaat. Dat meldpunt was leuk hoor, maar het trekt natuurlijk wel SP'ers aan. Ook hecht ik weinig aan die verzameling quote's zonder de achtergrond te weten van de mensen, hun situatie en wat er precies is gebeurt. Die mensen zijn er toch ook zelf bij?

En dan meteen terug op het eerste. Goed als je opkomt voor de zwakkeren in de samenleving. Maar als jij weet dat het bedrijf 6K aan je verdient door niks te doen weet je meer dan de absoluut zwakkere mijn inziens. Een gemiddeld mens, of hij nou arm is (of minder welvaart geniet, whatever), is echt niet achterlijk. En naar mijn idee heeft de SP een beeld van de zwakkeren onder ons dat ze echt achterlijk zijn en echt niks kunnen en echt verkeerd behandeld worden door de huidige regering (maar ook alle voorgaande). Het is een typische anti-partij, vandaar die tomaat natuurlijk. Ze hadden wellicht iets kunnen bijdragen aan de huidige regering, maar dat sloegen ze af. In mijn ogen weet de SP zelf niet echt wat ze wil, behalve zelf een beetje de zwakkere van de samenleving spelen. Hier zeuren, daar zeuren, zelf niet meewerken aan een oplossing. Tja, parlementaire enquete, nee, dat is zeker geen geldverspilling en dat zal inderdaad veel bijdragen aan het creëren van banen 8)7

Ik ken ook een partij die wat realistischer is, verder naar de toekomst kijkt, haar plannen goed presenteert, doorberekend en financieel sluitend maakt.

[ Voor 7% gewijzigd door ebia op 15-11-2008 19:03 ]

Verwijderd

Topicstarter
Kid Buu schreef op maandag 10 november 2008 @ 17:28:
Qua vrije tijd zit ik nu erg goed. Ik ben zelfstandig ondernemer, en wel in de vorm van webmaster. Voorheen runde ik 2 websites, waar in 1 van de 2 redelijk wat tijd ging zitten. Die activiteit waar de meeste tijd in ging zitten heb ik eerder dit jaar verkocht. Dat resteert nog de andere activiteit waar ik op maand basis slechts een paar uur aan kwijt ben.

Ik ben nu ook niet bezig met actief aan het zoeken / werken naar nieuwe activiteiten, wat ik financieel kan veroorloven. Ik haal nu echter geen voldoening uit het slechts paar uur werken per maand en zal per het nieuwe jaar iets nieuws beginnen. Dit zou kunnen in de vorm van een studie, of in de vorm van een nieuw project (wat niet perse iets internet gerelateerd hoeft te zijn).
Van dit soort berichten denk ik altijd van "wat een goede inzet :) "

Je hebt nu vrij weinig te doen, maar ik neem het je het minste kwalijk want je bent tenminste op zoek naar iets nieuws en daarom vind ik het een heel positief bericht van een persoon met een positieve instelling :)

Man, ik wou dat ik ook eigen ondernemer was, echt, respect :)
Gouden tip: Kijk of er dingen te koop aangeboden worden omdat er een familielid gestorven is. Klinkt grof, maar ze willen die spullen vaak snel (dus goedkoop) kwijt en je weet dat de apparaten dan nauwelijks gebruikt zijn.
Ik blijf je aardig vinden, maar zeg dat niet tegen mij want mijn vader ligt op sterven en we denken overal aan, behalve de erfenis. Ik zie wel wat mijn aandeel is en ik zal er nooit naar vragen. het geld dat ik van hem krijg gaat linea recta spaarrekening. Gevoelig snaartje bij mij, maar dat neem ik je niet kwalijk :)
Euhm.. eerst even een reactie op dat laatste. Ik vindt het meer dan okee dat de reintegratieprojecten zoals ze nu lopen lekker op de schop gaan. Echter probeert de SP met dit rapport de 'private reintegratiesector' aan te vallen. Zeggen dat er miljarden verdwijnen en dat de bedrijven in kwestie zich niet willen verantwoorden, allemaal leuk en aardig. Maar een bedrijf hoeft zich dan ook niet te verantwoorden tegenover de SP. En de SP maakt ook weer erg leuk gebruik van de cijfers. Er gaan miljarden om in die sector, dat wil niet zeggen dat er per definitie miljarden over de balk worden gesmeten.
Hier verdedig ik even de SP. De SP kijkt niet met het oog dat we zielig zijn, juist niet. We proberen het optimisme erin te houden en met de campagne wil de SP aantonen dat de verdeling van de centjes alles behalve eerlijk is. Heel veel mensen zijn er inderdaad op achteruit gegaan en ik inclusief, maar is dat dan een normale trend? Wij menen van niet. Het is wel een 'normale' trend, maar de trend hoort niet zo aandachtig aanwezig te zijn en de gemoederen houden veel mensen zoet.
Mijn rapport is (zoals ik al zei) niet doorslaggevend, het is een extra inzage voor hun en wat hun ermee gaan doen is aan hun. Ik ben een persoon die niet wil dat mij luiheid te verwijten valt want ik ben alles behalve lui en ik zet me graag in voor mijn medemens. De PvdA heeft ook goede punten en op sommige gebieden ben ik het zelfs eens met de VVD en CDA, maar ik vind dat we nu eenmaal standpunten hebben en dat we die moeten nastreven anders faal je als partij.
Ik denk dat jullie het dan verkeerd begrijpen.

Natuurlijk is het van de zotte dat iemand die niets doet geld krijgt, maar een nuanceverschil.
De persoon kan werken of een persoon kan écht niet werken. Zoals ik al zei denk ik dat 30% van alle
WAjongers zo aan het werk kunnen en dat zou flink wat geld schelen. Ik ben zeker geen flauwe op dat gebied. In mijn jeugd was het zo dat je in de zomervakantie geen 7 weken thuiszat. Het was normaal om met bijna alle jeugd van het dorp wortels te gaan bossen. Dat verdiende leuk bij en elke ochtend van 7 uur tot 13 uur op je knieën bossen, maar wel die stoere uitlaat voor mijn brommer kunnen kopen en die had ik zelf verdient. Wel met een paar maten gek doen en een eerste klas dagkaart nemen voor de trein. Toen kon je nog voor 17,75 gulden per dag een 1e klas suppletie kopen met 40% korting. Ook lekker een dikke joint roken na het bossen in de shop. Hoef ik geen hand voor op te houden, wortels bossen en niet lullen.
Die Honda MTX heb ik van mijn eigen centen gekocht, dus op dat gebied ben ik heel authoritair en streng. Lenen is bij mij uit den boze en als je te weinig hebt ga je maar werken zonder lullen.
Maar in het geval van T. ligt dat heel anders. Ik kan werken en ben op lichte parkinson na gezond, maar T. kan echt niet werken en moeten we die mensen dan maar aan hun lot overlaten? Ik vind het niet erg om 1/3 van mijn loon af te staan aan mensen die het echt moeilijk hebben. Dat geeft toch een gevoel dat je ze indirect helpt.

Snap me heel goed. Je hebt niet te maken met een SP softie zoals ze dat wel eens noemen, ik ben de scherpste persoon van de gemeenteraad en ik haal vaak hard uit. Het komt vaker voor dat mensen me verkeerd begrijpen en daarom probeer ik het zo goed mogelijk te onderbouwen :)

[ Voor 66% gewijzigd door Verwijderd op 16-11-2008 08:15 ]

Verwijderd

The_Scarabial schreef op vrijdag 14 november 2008 @ 21:52:
Lijkt me ook nogal een verschil als je nog thuis woont of op jezelf met een hyptheek/huur van een huis/appartement. Ik woon nu nog thuis en werk 40+ uur in de week, dus op dit moment kan ik lekker sparen en hoef nauwelijks na te denken over mijn uitgaven patroon, maar zo gauw ik dan een hypotheek neem dan wordt dat natuurlijk ook alweer een stuk minder.
Huur/koop idem dito. Ik huur nu relatief duur, omdat het voor mij niet handig zou zijn om nu een huis te kopen vlakbij mijn werk, wetende dat ik er over 2-3 jaar weer uitga omdat ik ga samenwonen en mijn vriendin niet op dezelfde plek werkt. Kun je beter tijdelijk huren, maar dat zie je wel terug in je maandlasten. Als ik soms zie wat voor koophuis ik met mijn maandelijkse huur zou kunnen krijgen moet ik altijd weer even goed op mezelf inpraten waarom ik het ook alweer doe :P

• anandus
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 16 november 2008 @ 10:07:
[...]

Huur/koop idem dito. Ik huur nu relatief duur, omdat het voor mij niet handig zou zijn om nu een huis te kopen vlakbij mijn werk, wetende dat ik er over 2-3 jaar weer uitga omdat ik ga samenwonen en mijn vriendin niet op dezelfde plek werkt. Kun je beter tijdelijk huren, maar dat zie je wel terug in je maandlasten. Als ik soms zie wat voor koophuis ik met mijn maandelijkse huur zou kunnen krijgen moet ik altijd weer even goed op mezelf inpraten waarom ik het ook alweer doe :P
Hangt ook weer af van particulier of sociale huur.

Voor de huur die ik betaal zou ik geen fatsoenlijke hypotheek kunnen krijgen (235 euro per maand), dus ik zit wat dat betreft aan de andere kant van het spectrum :)
Maarja, ik ontvang dan weer geen HRA :P

• Kid Buu
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:31

Kid Buu

Huh, Pietje?

Verwijderd schreef op zondag 16 november 2008 @ 07:52:
[...]

Van dit soort berichten denk ik altijd van "wat een goede inzet :) "

Je hebt nu vrij weinig te doen, maar ik neem het je het minste kwalijk want je bent tenminste op zoek naar iets nieuws en daarom vind ik het een heel positief bericht van een persoon met een positieve instelling :)

Man, ik wou dat ik ook eigen ondernemer was, echt, respect :)
Ik kan het uit eigen ervaring zeker aanraden. Maar er zitten positieve en negatieve aspecten aan.

De positieve aspecten die ik tot nu toe heb kunnen ervaren zijn: locatie onafhankelijk zijn (in mijn geval) en eigen tijden bepalen.

De negatieve aspecten zijn voor mij geweest: stress, afhankelijk zijn van een volatiele markt (advertenties), je gedachten er toch 24/7 bij de zaak moeten houden en verwante zaken zoals het verkrijgen van een hypotheek.

Zo zat ik in 2005 al met het idee te spelen om een woning te kopen. Maar dit heeft toch moeten wachten tot 2008 september voor het realiteit geworden is. Ondanks een goed inkomen heeft de bank strenge eisen voor zelfstandige ondernemers.

"It was bad enough seeing the demon this close up. Far worse . . . it saw me. As weak and near death as the thing was, it recognized a living human a few inches away. Very slowly, it raised its missile hand."

Verwijderd

Topicstarter
Kid Buu schreef op zondag 16 november 2008 @ 17:43:
[...]

Ik kan het uit eigen ervaring zeker aanraden. Maar er zitten positieve en negatieve aspecten aan.

De positieve aspecten die ik tot nu toe heb kunnen ervaren zijn: locatie onafhankelijk zijn (in mijn geval) en eigen tijden bepalen.

De negatieve aspecten zijn voor mij geweest: stress, afhankelijk zijn van een volatiele markt (advertenties), je gedachten er toch 24/7 bij de zaak moeten houden en verwante zaken zoals het verkrijgen van een hypotheek.

Zo zat ik in 2005 al met het idee te spelen om een woning te kopen. Maar dit heeft toch moeten wachten tot 2008 september voor het realiteit geworden is. Ondanks een goed inkomen heeft de bank strenge eisen voor zelfstandige ondernemers.
Ik ken het beste kerel, ik ken serieus 4 mensen in mijn vriendenkring met een eigen bedrijf en de voordelen zijn legio, maar 2 van die mensen nemen wel een themazepammetje voor het slapen gaan en dat zecht me genoeg.

In principe ben ik semi zelfstandig en ik heb werktijden waar mensen een moord coor zouden doen. Ik werk 5 dagen per week 5 uur en beur net over de 1350 euro. Ik moet er wel met mijn volle aandacht bijzijn, maar ik heb geen echte baas boven me en werk ook thuis waar ik servers repareer en dat is wel een beetje eigen baas zijn. Oh, en de belangrijkste vergeet ik; Tjaart, de vriend van mijn moeder die een eigen stratenmakersbedrijf runt.

Ik zou wel freelancer willen zijn want of ik nu met kerst moet werken, boeit me totaal niet. Wel lekker 200% opstrijken. Er is een gouden voorwaarde die mijn baas (nou ja, noem het baas, meer een vriend) me gunt en dat is dat ik altijd vrij ben op mijn verjaardag en de dag erna. Ik heb nog 16 vrije dagen staan en als die op moeten mag ik er wel haast mee maken, maar ik ben er zuinig op. Kijk, als er iets gebeurt en mijn vader overlijdt mag ik zomaar een week vrijaf nemen, 2 dagen buitengewoon en 3 eigen dagen. Die toezegging heb ik al en ik wil straks een weekje Griekenland doen met een maat en dat kan zomaar van mijn vrije dagen af :)
16 dagen zijn 3 weken en 1 dag.

• Kid Buu

Kid Buu

Huh, Pietje?

Ik zat dan weliswaar niet aan de pillen, maar ik heb vaak genoeg slapeloze nachten gehad wanneer er weer is wat aan de hand was. Daarom ben ik blij dat ik het stressvolle gedeelte van de hand heb gedaan. Slaap nu ook een stuk beter dan voorheen :)

"It was bad enough seeing the demon this close up. Far worse . . . it saw me. As weak and near death as the thing was, it recognized a living human a few inches away. Very slowly, it raised its missile hand."

• EvoII
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05-09 09:24
Geen idee wat ik netto over houdt voor leuke dingen etc. Mijn vrouw en ik werken allebei. Mijn vrouw 20 uur per week ongeveer. Ze verdiend rond de 1000-1200 netto per maand. Ik werk voor mezelf en mijn inkomen is dus variabel. Gemiddeld tussen de 5-7000 euro bruto ongeveer. We kopen gewoon wat we nodig hebben en mijn vrouw spaart een 500 euro per maand. Verder doet zij van haar salaris (meestal) boodschappen. Ik betaal alle vaste lasten zoals huur/energie/telefoon-internet-tv-gsm abonnementen etc.
Mijn vrouw betaald trouwens wel haar eigen ziekenfondskosten en haar autokosten. Weet niet eens wat we aan vaste lasten kwijt zijn.
Denk zo rond de 1200-1400 euro per maand. Ik denk dat ik zo'n 1000 euro over houdt per maand.
Snap niet dat er mensen zijn die van 100 euro of minder per week rond kunnen komen trouwens. Dat kost mijn auto al per week :s

2021 Golf Style 1.5 eTSI lime yellow|Iphone 15 pro 1Tb

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-11 22:17
EvoII schreef op woensdag 19 november 2008 @ 20:34:
Snap niet dat er mensen zijn die van 100 euro of minder per week rond kunnen komen trouwens. Dat kost mijn auto al per week :s
Dan heb je wel een erg beperkt inlevingsvermogen. Dat jouw auto per week €100 kost is leuk en aardig maar zegt natuurlijk niets over de (on)mogelijkheid om met dat bedrag per week rond te komen.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

• EvoII
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05-09 09:24
argro schreef op woensdag 19 november 2008 @ 20:40:
[...]
Dan heb je wel een erg beperkt inlevingsvermogen. Dat jouw auto per week €100 kost is leuk en aardig maar zegt natuurlijk niets over de (on)mogelijkheid om met dat bedrag per week rond te komen.
Dat zegt zoveel dat ik er niet van rond kan komen. Ik moet echt ook eten. Als die 100 euro al opgaat aan mijn auto dan hou ik voor eten niets meer over. En tja, die auto kan ik niet laten staan want dan zou ik niet meer naar mijn werk kunnen.

Ik denk dat er genoeg mensen zijn die zich niet in zo'n situatie in kunnen leven omdat ze er nog nooit ingezeten hebben. Dat heeft verder niet echt veel met je inlevingsvermogen te maken. In andere situaties zou ik me namelijk wel goed in kunnen leven.

Ik heb er wel bewondering voor. Als ik mensen zou kennen die dit moesten zou ik ze ook helpen. Doe dit trouwens ook af en toe. Niet in de vorm van geld maar dan neem ik boodschappen mee.

2021 Golf Style 1.5 eTSI lime yellow|Iphone 15 pro 1Tb

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-11 22:17
EvoII schreef op woensdag 19 november 2008 @ 21:56:
[...]

Dat zegt zoveel dat ik er niet van rond kan komen. Ik moet echt ook eten. Als die 100 euro al opgaat aan mijn auto dan hou ik voor eten niets meer over. En tja, die auto kan ik niet laten staan want dan zou ik niet meer naar mijn werk kunnen.

Ik denk dat er genoeg mensen zijn die zich niet in zo'n situatie in kunnen leven omdat ze er nog nooit ingezeten hebben. Dat heeft verder niet echt veel met je inlevingsvermogen te maken. In andere situaties zou ik me namelijk wel goed in kunnen leven.

Ik heb er wel bewondering voor. Als ik mensen zou kennen die dit moesten zou ik ze ook helpen. Doe dit trouwens ook af en toe. Niet in de vorm van geld maar dan neem ik boodschappen mee.
Dat is al heel anders geformuleerd dan 'Ik snap niet dat....."

Ik kom ook niet rond met €100 per maand week maar ik snap best dat dit voor andere mensen noodzakelijk en/of mogelijk is.

[ Voor 6% gewijzigd door argro op 19-11-2008 22:52 . Reden: €100 per maand moet zijn €100 per week, onderbuurman bedankt! ]

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

• Kid Buu

Kid Buu

Huh, Pietje?

argro schreef op woensdag 19 november 2008 @ 22:02:
[...]
Dat is al heel anders geformuleerd dan 'Ik snap niet dat....."

Ik kom ook niet rond met €100 per maand maar ik snap best dat dit voor andere mensen noodzakelijk en/of mogelijk is.
Met 100 euro per maand moet je wel heel sober leven. Ik neem aan dat je 100 euro per week bedoelt :)

100 euro per week moet zeker mogelijk zijn, maar dan moet je zeker concessies doen. En geld voor uitstapjes zit er dan niet bij lijkt mij.

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-11 23:43

Ardana

Mens

In een schuldenregeling is 't "standaard" weekgeld € 45 voor een alleenstaande, € 60 voor een echtpaar zonder kinderen en per kid komt er +/- € 20 bij (op voorwaarde dat er geld is).
Dus € 100 per week, dan "moet" je al minimaal 2 kinderen hebben ;)

Een van mijn clienten (2 volwassenen, 3 kids van 8, 14 en 18) leven sinds november '07 van € 40 per week, en sinds begin oktober van € 75. Er was gewoon simpelweg niet meer geld.

[ Voor 26% gewijzigd door Ardana op 19-11-2008 23:37 ]

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

• 10110001
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online

10110001

Denk om de buren!

Ik zit nu nog op school en heb daarnaast een stagevergoeding.
Woon op mezelf (sociale huur)

Krijg geen huurtoeslag omdat mijn huur onder de huurtoeslagnorm zit. Heb in totaal 680 euro aan vaste lasten. Dat zijn kosten voor school, huur, water en electra en verzekeringen. Met een inkomen van rond de 870 euro in de maand hou ik dan 190 euro in maand over om van te leven. Ik ga uit van 30 euro in de week om van te eten. Eventueel heb ik dan nog 10 euro per week over voor andere dingen of onverwachte uitgaven.

Heb wel een spaarrekening met nu nog ongeveer 1500 euro, als ik kleding of verzorgingsproducten nodig heb betaal ik dat van mijn spraargeld.
Vanaf Januari ben ik klaar met mijn stage en zal mijn inkomen met zo'n 150 euro per maand achteruit gaan. Kan dan wel een baan gaan zoeken aangezien ik dan alleen nog voor toetsen naar school hoef. Hopelijk ga ik er dan iets beter voor staan dan nu.

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Maar wel 2 WoW-characters op lvl 70. Denk eens aan het geld dat je had kunnen verdienen in de tijd die je hebt gebruikt voor WoW :D

• 10110001
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online

10110001

Denk om de buren!

SMulTiE schreef op donderdag 20 november 2008 @ 12:45:
Maar wel 2 WoW-characters op lvl 70. Denk eens aan het geld dat je had kunnen verdienen in de tijd die je hebt gebruikt voor WoW :D
Hoe denk je dat ik dat ik überhaupt aan mijn spaargeld ben gekomen. Had in April (toen ik in dit huis ging wonen) dik 3500 euro spaargeld. Een gedeelte is op gegaan aan de inrichting van mijn huis maar nu leef ik voor een gedeelte van mijn spaargeld.

Werk nu alleen niet omdat dat gewoon niet te combineren valt met stage, opleiding en huishouden. Ga smorgens om 7:15 weg en ben vaak pas om 18:30-19:00 uur thuis. Dan moet ik nog aan school werken aangezien ik liever mijn diploma in Juli 2009 haal dan Juli 2011.

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:27

St@m

@ Your Service

Hmm.. net een huis gekocht met gf, komt ongeveer €3200,- netto binnen per maand (50/50 we verdienen ongeveer evenveel). Vaste lasten weet ik veel €2000,- ofzo (incl. boodschappen) dat beheert de vrouw. Er blijft genoeg geld over voor leuke dingen iig.
We hebben afgesproken dat we beide €300,- p/m te besteden hebben voor dingen die je zelf wilt (voor mij bier en sigaretten :P zij koopt er waarschijnlijk kleren van) de rest gaat naar de spaarrekening

Lease auto voor de deur, dus daar ook geen kosten aan. Ik heb het goed (genoeg), maar toch maar weer om opslag vragen, want die nieuwe <insert gadget> moet ik toch hebben :P
En.. vanaf januari moeten we beiden €100 lappen voor het aflossen van de studieschuld (per maand that is)

[ Voor 12% gewijzigd door St@m op 20-11-2008 18:03 ]

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Verwijderd

Ik woon samen, eigen huisje en een zoontje van 7 maanden. Ik werk 4 dagen en mijn vriendin 3 dagen. Na alle vaste lasten blijft er ongeveer 2K per maand over voor boodschappen, benzine en pampers. En jawel, dit alles omdat ik niet met m'n poten aan de poen zit...want dan bleef er niks over ;) De buffer is ongeveer 4 netto maandsalarissen en we hebben nog een bonnetje openstaan bij de IB groep waar je eng van wordt.. Al met al aardig voor elkaar nu itt een aantal jaar geleden waar het ongeveer met 2K per maand de andere kant op ging :X

• superadmin
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14-09 12:01
Toevallig vandaag op een rijtje gezet :)

Gezin met 1 kind
Mijn vrouw heeft 3 Baantjes
Auto van de zaak

Salaris Man €1,650.00
Salaris Vrouw €631.92
Salaris Vrouw €350.00
Salaris Vrouw €150.00
Belasting Teruggave €288.00

Inkomsten per maand Totaal €3,069.92

Hypotheek €760.01
Levensverzekering €109.21
Canaal Digitaal €32.50
Kpn Vaste Telefoon €10.95
Mobiel Vodafone €30.00
Mobiel Rabofone €30.00
Internet Online €24.00
Ziektekostenverzekering €185.00
Dela Uitvaart €10.11
Reaal verzekeringen €54.35
Gemeente/Waterschap €100.00
Staatsloterij €29.00
Bankgiroloterij €8.00
Creditcard €100.00
Gas/Licht €140.00
Water €20.54
Boodschappen €400.00
Bellen Voip €25.00

Maandelijkse uitgaven Totaal €2,068.67
:/ Oef aardig wat (Gelukkig heb ik gemiddeld 250 euro aan reis en overuren die ik niet mee gerekend heb)

Geld over €1,001.25 voor Leuke dingen/Sparen/Tegenslag/Kleding/Hobby/onderhoud ect.
Vakantie geld (Zegeldagen) Vrouw en man samen Euro 4255

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-11 17:12
wtf, betaal je 100 euro/maand voor je creditcard?

• Martijn-V4
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15:43
Defensie ambtenaar, alleenstaand, ik woon in een huurhuis (een gezins woning) en krijg elke maand iets meer dan € 2000,- van de minister van Defensie.
Vaste lasten zijn € 1030 euro en dan blijft er dus € 970,- over waar ik de helemaal van moet leven (eten, drinken, bezine, kleding etc.). Wat ik aan boodschappen uitgeef zou ik zo even niet weten. Warm eten doe ik 's middags op mijn werk voor € 4,25 (geloof ik) en 's avonds eet ik een paar boterhammen en een soepje., in de weekeinden kook ik wel zelf maar dat zijn de kosten niet.
Ik drink niet, maar rook daarintegen wel, dure hobby, alhoewel ... Ik koop mijn peuken op zee en buiten de TTW's kost een slof marlboro maar € 13,50, meestal heb ik genoeg peuken voor de binnenlig periodes. Wel elke keer een hoop gelul met de douane als je pech hebt, maar is mij in 21 jaar nog niet gebeurt. Bespaart in ieder geval een hoop centen.

En heel prettig, ik betaal netto geen ziektenkosten verzekering omdat ik militair ben, wat dat aan gaat ben ik blij dat ik niet hoef mee te doen aan de verplichte zorgverzekering. Ik betaal natuurlijk wel wat aan het SZVK, maar dat is geloof ik € 27,- van mijn brutto salaris.

Als ik vaar (gemiddeld 200+ vaardagen per jaar) dan komt er netto voor elke 31 dagen varen € 1170,- in de maand bij, tel daarbij de € 700,- die ik thuis niet gebruik bij op en dan is 4 maanden varen altijd bingo op de spaarrekening. En dan heb ik het nog niet over het niet verbruikte water, gas en licht.

Ik heb geen auto (ook geen rijbewijs), maar heb daarintegen wel twee motoren (met bijbehorend rijbewijs). Naar mijn werk ga ik op de fiets, dus dat zijn de kosten ook niet.

En daar komt ook nog eens bij dat ik begin van het jaar gescheiden ben (geen koophuis, geen kinderen) en geen cent alimentatie hoef te betalen en het pensioen (eindloon) blijft ook lekker hier.

Ik mag dus niet klagen, maar of ik nu modaal verdien, ik zou het niet weten.

[ Voor 8% gewijzigd door Martijn-V4 op 04-01-2009 21:53 ]

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

2000,- netto is boven modaal.

Wikipedia: Modaal inkomen
Het bruto modale inkomen is volgens het CPB in 2008 € 30.500 (vakantietoeslag meegerekend). Per maand is dat ongeveer € 2.353,- (bruto, exclusief 8% vakantietoeslag). In 2007 was het € 30.000 en voor 2009 wordt het op € 31.659 geschat.

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

• superadmin
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14-09 12:01
darkmage schreef op zondag 04 januari 2009 @ 21:24:
[...]

Ja deze card
Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3012/3001782091_f435dc8254_m.jpg

Aflossing natuurlijk 8)7

• anandus
  • Niet online
superadmin schreef op zondag 04 januari 2009 @ 21:49:
[...]

Ja deze card
[afbeelding]

Aflossing natuurlijk 8)7
Is vast een leuke shopping-spree geweest :P

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:20

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

darkmage schreef op zondag 04 januari 2009 @ 21:24:
[...]

Het valt me eerder op dat hij 3 vrouwen heeft :P

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Security
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06-10-2023

Security

it's just me

Gizz schreef op maandag 05 januari 2009 @ 00:08:
[...]

Het valt me eerder op dat hij 3 vrouwen heeft :P
En hij waagt graag een kansje :)
Hier is het nog een jaartje tandenknarsen.. Daarna is dinniej klaar met studie :>

• wildcardxl
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23-05-2022
Hmm om hier maar even een ander uiterste neer te gooien:

Ben een thuiswonende student welke de schoolkosten, ziektekosten betaald worden door ouders: loop stage en heb daar een autotje voor, mobieltje, inkomen p.m 200: uitgaven incl benzinë: 210:P achja khad wat gespaard voor mijn stage: nog 3 maandjes volhouden:P

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-11 21:42

zomertje

Barisax knorretje

Als ik zie wat studenten tegenwoordig kunnen betalen dan is de welvaart wel toegenomen. Dikke camera, auto, laptop, dure vakantie. Ik heb in het 4e jaar met veel moeite voor het eerst een pc gekocht, auto was te duur, camera ook en de vakantie ging naar Friesland. En ik had zelfs nog een bijbaantje voor 10 uur in de week. En volgens mij gold dit voor pakweg 80 a 90% van de studenten toen, ongeveer 15 jaar geleden.

Niet dat ik het de huidige generatie misgun, maar ze mogen zeker niet klagen denk ik.

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

• M.I.G.
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-07 19:34

M.I.G.

[like an alien]

Ik ben dit jaar met minder welvaart begonnen. Althans, bewust. Sinds deze week heb ik een 36-urige werkweek (ipv 40). Of dit écht minder welvaart moet betekenen, dat is maar hoe je welvaart definieert. Vrije tijd is voor mij heel belangrijk dus ik ga er financieel wel op achteruit, zo'n 350 euro. Er wordt 10% van het bruto loon ingehouden en mijn eigen bijdrage voor mijn lease auto wordt ook hoger aangezien het leasebedrag ook 90% wordt. Dit jaar is er ook nog eens een 0 lijn aangehouden voor de loonsomstijging dus de stap was weliswaar groter (want ik had verwacht een kleine stijging die de drempel wat lager maakte).

Dus wat ik er netto op overhoudt is nu nog een grote vraag, ik hou die dingen niet zo strak bij maar ik denk dat ik na het salaris in februari echt zie wat ik overhou. Januari is meestal afrekening van bonussen etc. dus ik ben benieuwd.

• Exocet
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
M.I.G. schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 08:35:
...

Dus wat ik er netto op overhoudt is nu nog een grote vraag, ik hou die dingen niet zo strak bij maar ik denk dat ik na het salaris in februari echt zie wat ik overhou. Januari is meestal afrekening van bonussen etc. dus ik ben benieuwd.
Hier kun je dat alvast uitrekenen:
http://www.loonwijzer.nl/home/brutonetto

Verwijderd

Wij hebben netto ongeveer 2900 euro p/m (incl belasting terug van hypotheek)
na alle vaste lasten houden wij 1500 euro over. hiervan moeten we eten, auto rijden etc.
na de hele maand houden wij ongeveer 750 euro over voor de spaarrekening.

eind 2009 zullen we ong 500 meer overhouden omdat ik en me vriendin allebei een flinke loonsverhoging in het vooruitzicht hebben.

ik hecht weinig waarde aan geld. als ik iets nodig heb en ik heb het geld ervoor dan schuw ik het niet om het niet te kopen.

Nou ben ik niet een persoon die perse dure spullen wil hebben. bv ik heb geld voor een dikke auto maar rijd maar een simpel autootje van 1500 euro 2e hands.
maar aan de andere kant heb ik wel een lcd tv + HiFi van bijna 6000 euro tesamen.
en qua kleding ga ik gerust de ene keer naar bristol en de andere keer naar Esperit of Gaastra.

Je leeft maar 1x en waarom niet genieten van je leven?

ik heb een buffer van 25.000 euro voor onvoorziene kosten, bv reparaties aan mijn huis of een nieuwe auto.

voor komend jaar heb ik ook 2 projecten voor mijn huis op de planning. namelijk alle kozijnen boven vervangen voor kunstof kozijnen en de tuin opnieuw laten aanleggen. dit tesamen zal mij ongeveer 15.000-20.000 euro gaan kosten. maar omdat ik dit al een jaar weet en dit pas aanstaande voorjaar/zomer gaat spelen heb ik het bedrag al zo goed als bij elkaar gespaard boven op mijn buffer en komt mijn buffer niet in gevaar.

zoals al een paar keer gezegt in dit topic en vele andere:
als je je inkomsten/uitgaven goed in de peiling houd en zorg dat je het goed afgestemd hebt kun je makkelijker en vaak ook meer overhouden aan het eind van de maand.

bekijk eens als je abonnementen. en luxe vaste lasten.
zo heb ik mijn internet abo omgezet naar een goedkoper abonnement van een andere provider maar wel dezelfde snelheid kunnen behouden.
idem met de telefoons.
verder abo's opgezegd van tijdschriften waar ik amper nog in leeste.
alleen deze dingetjes bespaarden me al bijna 1000 euro per jaar.

dus goed je uitgaven bekijken en goed plannen wanneer je iets aanschaft.

creditcards en doorlopend kredieten zijn gewoon funest!! als je hiermee niet om kunt gaan word het alleen maar erger. of je komt elke maand met moeite rond omdat je overal aan moet aflossen.
probeer dat gewoon te voorkomen of je moet echt niets anders kunnen.

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:12
zomertje schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 08:16:
Als ik zie wat studenten tegenwoordig kunnen betalen dan is de welvaart wel toegenomen. Dikke camera, auto, laptop, dure vakantie. Ik heb in het 4e jaar met veel moeite voor het eerst een pc gekocht, auto was te duur, camera ook en de vakantie ging naar Friesland. En ik had zelfs nog een bijbaantje voor 10 uur in de week. En volgens mij gold dit voor pakweg 80 a 90% van de studenten toen, ongeveer 15 jaar geleden.

Niet dat ik het de huidige generatie misgun, maar ze mogen zeker niet klagen denk ik.
Ik merk dat er nogal een verschil in zit. Ik ben student en leef erg decadent, voor een student dan.
Ik was altijd al met leuke auto's bezig etc omdat ik thuis woonde maar wel aardig wat vrije tijd had van school, zowel op mbo als hbo. Nu woon ik samen in Amsterdam, en heb voor m'n laatste HBO jaar gekozen om nog bij te lenen. Ik verdien prima maar heb niet echt een heel stabiel inkomen vanwege freelancen etc. En ik wil wel een stabiel iets als ik huur moet betalen.
Hoe dan ook, leuk huurhuis helemaal opnieuw ingericht, 2 auto's (de 1 wel geschorst dus kost me simpel gezien op dit moment niks) en geef ook redelijk wat aan elektronica uit (leuke plasma enzo). Ik krijg nog wel eens een half verwijt dat ik dat allemaal doe terwijl ik nog student ben.

En dan kijk ik naar vrienden, die opleidingen doen waarbij ze veel minder vrije tijd hebben. Naast dat ze veel minder tijd hebben om te werken ernaast, het werk wat ze doen is vaak niet gespecialiseerd werk. Ik als IT-er heb geen moeite om werk in mijn vakgebied te vinden maar dat ligt voor hun (met verschillende vakgebieden) niet zo simpel. Dat levert dus ook minder op per uur. Daarnaast lenen ze niet (deed ik ook nooit in principe) bij de IBG want ja, nog in het begin van hun opleiding en je wil niet zo'n grote studieschuld opbouwen.
Tja al die factoren zijn nogal bepalend, ze hebben aanzienlijk veel minder te besteden dan ik.

Dus even de bepalende factoren opgesomd:
  • Hoeveel vrije tijd heb je bij je opleiding?
  • Kun je in je bijbanen specialistisch werk doen?
  • En natuurlijk, leen je bij de IBG?

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• Panthera
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 06-03 14:10
Ik denk, even een snelle berekening gedaan, dat we 1600 netto overhouden. Dan trek ik alleen huur, verzekering, tv+internet en telefoonkosten eraf.
Het sparen gaat bij ons vanzelf, zonder dat we erop letten... ik gok dat het ongeveer 200 euro per maand is.
[edit]qua vrije tijd: ik werk 24 uur per week, en doe een thuis studie. Mijn vriend werkt 36 uur per week.

[ Voor 17% gewijzigd door Panthera op 06-01-2009 15:26 ]

Pagina: 1 2 Laatste