Als ik op mijn KDL-32D3000 ga scannen op digitale zenders dan vind hij bij elke scan die ik doe een verschillend pakket zenders. De ene vind hij er 11, de andere keer 17, en dan weer 9. Het zijn elke keer dezelfde samenstellingen van die zender pakketten. Ik heb de Symbol rate en de frequentie vast moeten instellen op de tv om zoiezo zenders te kunnen vinden. Ik heb deze gegevens direct overgenomen van de STB van de kabel leverancier. Echter staat daar geen netwerk-id instelling bij dus die heb ik bij de TV op Auto gelaten. Wat denken jullie dat het probleem kan zijn? Ik heb overigens nog geen smartcard/cam module in de tv (ook niet bijde hand) omdat ik eerst wou testen of de TV alle zenders te pakken kreeg. Ik neem aan dat hij ze gewoon ook allemaal moet vinden zonder cam module (encrypted dan)?
Het is wel de bedoeling dat je ook een netwerk ID invult. Die moet je overigens ook invullen in één van de aanbevolen kabel ontvangers. Met de AUTO stand lijkt het er veel op dat de TV de eerste Network Information Table (NIT) neemt die volledig binnen is en dat hoeft niet perse de NIT te zijn die in jouw regio van toepassing is. De juiste NIT moet bepaald worden aan de hand van netwerk ID. Bij je smartcard zat destijds informatie welke netwerk ID je in jouw regio moet gebruiken.
Je hebt inderdaad geen AlphaCrypt CAM en smartcard nodig om je TV alle digitale kanalen te laten vinden. Die worden alleen gebruikt op het moment dat je een gevonden digitaal TV kanaal wilt gaan bekijken als blijkt dat digitale kanaal gecodeerd is. Afhankelijk van je kabelbedrijf kunnen er één of meerdere digitale TV kanalen ongecodeerd zijn die dus ook zonder AlphaCrypt CAM en smartcard kan bekijken.
Je hebt inderdaad geen AlphaCrypt CAM en smartcard nodig om je TV alle digitale kanalen te laten vinden. Die worden alleen gebruikt op het moment dat je een gevonden digitaal TV kanaal wilt gaan bekijken als blijkt dat digitale kanaal gecodeerd is. Afhankelijk van je kabelbedrijf kunnen er één of meerdere digitale TV kanalen ongecodeerd zijn die dus ook zonder AlphaCrypt CAM en smartcard kan bekijken.
Kan het ook zijn dat er geen netwerk-id van toepassing is op het kabelnetwerk? Het gaat om Hertzinger (die levert TV voor OnsNet en OnsBrabantNet). Die hebben 1 hetzelfde pakket voor zowel onsnet als onsbrabantnet. Dus de zenders verschillen niet per regio waar onsnet/onsbrabant net actief is want die nemen allemaal dezelfde dienst af van Hertzinger. Als ik de netwerk-id op 0 of Auto laat staan dan is dat de enigste manier om iets te vinden. Zodra ik een ander getal invul dan wordt er zoiezo al niks meer gevonden. Hetzelfde geld voor frequentie en symboolrate. Als ik die wijzig vind ie ook niks meer.ArChie schreef op zaterdag 08 november 2008 @ 08:45:
Het is wel de bedoeling dat je ook een netwerk ID invult. Die moet je overigens ook invullen in één van de aanbevolen kabel ontvangers. Met de AUTO stand lijkt het er veel op dat de TV de eerste Network Information Table (NIT) neemt die volledig binnen is en dat hoeft niet perse de NIT te zijn die in jouw regio van toepassing is. De juiste NIT moet bepaald worden aan de hand van netwerk ID. Bij je smartcard zat destijds informatie welke netwerk ID je in jouw regio moet gebruiken.
Dit zijn de gegevens die terug te vinden zijn in de instellingen van de STB:
Set-top box ICAD-81 HD HZ.
Frequentie 303000
Symbol rate 69564
Modulatie 256
Set-top box heeft Herzinger (leverancier) firmware.
Network-ID is daar ook niet op in te stellen. Kan het zijn dat ze dat mss niet gebruiken bij Hertzinger omdat ze 1 hetzelfde pakket hebben voor alle regios?
Overigens moet ik er nog wat bij zeggen:
In de Sony TV kon ik 'Modulatie' niet instellen. Die optie was er niet. En Symbol rate kon maar uit vier cijfers bestaan dus die laatste '4' kon er niet op. Kan het daar misschien aan liggen?
Ik denk dat je het wel kan vergeten dat dit gaat werken. Ik heb geen idee wat voor systeem Hertzinger toepast, maar gezien de symbol rate is het niet compatible met DVB-C. Ik ga er tenminste vanuit dat je de symbolrate juist hebt overgenomen uit de Hertzinger ontvanger. Of en hoe de Sony TV's met een QAM 256 modulatie overweg kunnen is mij ook niet bekend aangezien de meeste kabelbedrijven in Nederland QAM 64 toepassen met één uitzondering, namelijk Ziggo in Gorredijk en omstreken waar ze aan het testen zijn met QAM 256. Als je de kanalen al gevonden krijgt door de Sony TV dan komt probleem twee en dat is uitzoeken welk Conditionel Access System (CAS) Hertzinger toepast, of daar een CAM voor is en of Sony daar goed mee omgaat.
Staat er nog een merk en type of iets dergelijks op die Hertzinger ontvanger?
Staat er nog een merk en type of iets dergelijks op die Hertzinger ontvanger?
Nog even gezocht op de set top box en bij OnsBrabantNet een specificatie gevonden die aangeeft dat het om een DVB-C ontvanger gaat, dus in principe zou het kunnen werken. De plaatjes in de handleiding van dit apparaat zijn helaas nagenoeg onleesbaar zodat ik daaruit bijna geen informatie kan afleiden. Aangezien Hertzinger kennelijk niet werkt met een instelbare netwerk ID kan het zijn dat de auto stand op de Sony TV voor de netwerk ID werkt als Hertzinger maar één NIT doorgeeft met de juiste frequentie informatie.
Een probleem blijft die symbol rate. Volgens de specificaties van die Hertzinger ontvanger is de symbol rate in MBaud met een maximum van 6.96. Probeer eens om 6960 in te voeren in de Sony TV. Als dat niet goed werkt dan kan je nog proberen om ook de symbolrate op auto te laten staan in de hoop dat de Sony TV dan zelf allerlei symbolrates probeert. De kans bestaat echter dat Sony in auto stand alleen de symbol rates 6875 en 6900 uitprobeert waardoor er helemaal niets gevonden wordt.
QAM 256 vraagt nogal wat van de kwaliteit van de kabel huisinstallatie. Zorg ervoor dat je goede COAX kabels gebruikt en goed afgeschermde metalen COAX stekkers.
Voor het achterhalen van het Conditional Access System (CAS) word ik niet wijzer van de gevonden specificatie. Meestal staat de naam van de maker van het CAS ergens op de smartcard. Het lijkt me sterk dat Hertzinger heeft gekozen voor Irdeto, dus een dure AlphaCrypt CAM heb je niet nodig. Welke wel is afhankelijk van de naam van de maker van het CAS.
Een probleem blijft die symbol rate. Volgens de specificaties van die Hertzinger ontvanger is de symbol rate in MBaud met een maximum van 6.96. Probeer eens om 6960 in te voeren in de Sony TV. Als dat niet goed werkt dan kan je nog proberen om ook de symbolrate op auto te laten staan in de hoop dat de Sony TV dan zelf allerlei symbolrates probeert. De kans bestaat echter dat Sony in auto stand alleen de symbol rates 6875 en 6900 uitprobeert waardoor er helemaal niets gevonden wordt.
QAM 256 vraagt nogal wat van de kwaliteit van de kabel huisinstallatie. Zorg ervoor dat je goede COAX kabels gebruikt en goed afgeschermde metalen COAX stekkers.
Voor het achterhalen van het Conditional Access System (CAS) word ik niet wijzer van de gevonden specificatie. Meestal staat de naam van de maker van het CAS ergens op de smartcard. Het lijkt me sterk dat Hertzinger heeft gekozen voor Irdeto, dus een dure AlphaCrypt CAM heb je niet nodig. Welke wel is afhankelijk van de naam van de maker van het CAS.
Sagem ICAD-81 HD HZ is het type nummer. Waarbij HZ denk ik staat dat die box speciaal voor Hertzinger is afgestemd. Dit is de handleiding: http://www.onsbrabantnet.nl/download.asp?id=730
Als ik het goed heb (wat ik ergens in een bericht heb gelezen van iemand die contact had gehad met de klantenservice) wordt er conax gebruikt.
Dit bericht
Ik denk trouwens dat als ik digitale TV afneem en hun smartcard wil gebruiken met de officiele Conax cam dat dat niet ga werken omdat ze denk ik een cam lock toepassen waarbij die officiele Conax cam geweigerd wordt. Waaarschijnlijk zou een Alphacrypt (die ondersteund ook conax) wel werken omdat die zich niks aantrekt van cam keys. Maargoed dan heb je nog dat modulatie probleem.
Als ik het goed heb (wat ik ergens in een bericht heb gelezen van iemand die contact had gehad met de klantenservice) wordt er conax gebruikt.
Dit bericht
Ik heb OnsNet ook al een paar keer gemailt over het gebruiken van een andere decoder maar ik krijg steeds te horen dat het signaal gelijk is aan hun gekozen decoder en dat ze een gesloten dvb-c systeem gebruiken waardoor het niet mogelijk is om andere decoders te gebruiken. Dit was een van hun reacties:ONE zegt dat vanaf 15 september de eerste 150 set-top-boxen worden geleverd, de mensen die daarvoor zijn uitgekozen hebben al bericht gehad. Exact een week later vanaf 22 september wordt dit verder uitgebreid.
Verder kan je er een harddisk op aan sluiten, het signaal is van een "DVB/C Conax" codering.
Er wordt verder overwogen, als er genoeg belangstelling is, een aansluitservice aan te bieden. maar kom, welke GOT-er heeft dat nou nodig
Overigens krijgt de TV wel digitaal signaal. Als ik bij Technische instellingen kijk dan staat er signaal sterkte: middel. En als ik tussen de kanalen zap dan krijg ik eerst de melding: Programma informatie niet beschikbaar en dan een halve seconden erna: Gekozen programma is niet beschikbaar. Is dat de gebruikelijke melding als er nog geen cam/smartcard in de tv zit als je op een digitale zender zit?De encryptie op het digitale signaal zal er niet vanaf gaan. Dit omdat
het digitale signaal gebroadcast wordt, dat wil zeggen dat het bij
iedereen binnenkomt. Dit maakt encryptie noodzakelijk.
Daarnaast is het zo dat het signaal in een formaat wordt verstuurd dat
eigen is aan de gekozen settopbox. Het is dus niet mogelijk om, ook al
heeft u onze smartcard, het digitale signaal op een andere tuner te
decoderen. Dit is dus een compleet ander probleem dan cam/conax
perikelen.
Algemeen gesproken bestaat er geen standaard DVB-C signaal, er is geen
echte standaard in deze sector dus er is een wildgroei aan
zelf-uitgeroepen standaarden. Ons Net Eindhoven wil hier niet aan mee
doen en kiest daarom voor een gesloten systeem, waarover wij kwaliteit
kunnen garanderen. In de toekomst gaan we naar ip-tv over, hopelijk is
het dan niet nodig om deze beveiliging toe te passen.
Ik denk trouwens dat als ik digitale TV afneem en hun smartcard wil gebruiken met de officiele Conax cam dat dat niet ga werken omdat ze denk ik een cam lock toepassen waarbij die officiele Conax cam geweigerd wordt. Waaarschijnlijk zou een Alphacrypt (die ondersteund ook conax) wel werken omdat die zich niks aantrekt van cam keys. Maargoed dan heb je nog dat modulatie probleem.
[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 08-11-2008 20:17 ]
Het bekende rookgordijn van de kabelbedrijven over gesloten DVB-C systemen en meer van dat soort onzin. Ze hebben gewoon geen zin om support te gaan leveren op andere dan de door hun uitgekozen ontvanger en daarom doen ze net zo moeilijk als alle kabelbedrijven in Nederland. Uit de informatie die je hier aandraagt blijkt dat het om een Conax Conditional Access System (CAS) gaat. Het Conax CAS wordt ook door Digitenne van KPN gebruikt waardoor Conax CAM's volop verkrijgbaar zijn voor een behoorlijk lagere prijs dan de AlphaCrypt CAM. Wel moet je natuurlijk een smartcard van je kabelbedrijf zien te krijgen en de kans bestaat dat ze die alleen uitleveren in combinatie met hun kabel ontvanger.
Punt blijft dat je wel eerst alle kanalen moet zien te vinden voordat je overgaat tot de aanschaf van de Conax CAM. Experimenteer dus met de opties en besteed ook wat aandacht aan je COAX huisinstallatie. Je hebt de pech dat OnsBrabantNet maar een klein kabelbedrijf is waardoor de kans klein is dat er meer mensen aan het experimenteren zijn met een eigen ontvanger. Als je iemand in je omgeving kent met een PCI DVB-C PC-TV kaart dan zou je die persoon eens kunnen vragen of die een zogenaamde Transport Stream capture file voor mij zou willen maken van het signaal op die 303 MHz frequentie. Aan de hand van die Transport Stream capture file kan ik dan een analyse tooltje gebruiken om te zien of Hertzinger echt van die bijzondere dingen doet waardoor alleen hun ontvanger te gebruiken is.
Punt blijft dat je wel eerst alle kanalen moet zien te vinden voordat je overgaat tot de aanschaf van de Conax CAM. Experimenteer dus met de opties en besteed ook wat aandacht aan je COAX huisinstallatie. Je hebt de pech dat OnsBrabantNet maar een klein kabelbedrijf is waardoor de kans klein is dat er meer mensen aan het experimenteren zijn met een eigen ontvanger. Als je iemand in je omgeving kent met een PCI DVB-C PC-TV kaart dan zou je die persoon eens kunnen vragen of die een zogenaamde Transport Stream capture file voor mij zou willen maken van het signaal op die 303 MHz frequentie. Aan de hand van die Transport Stream capture file kan ik dan een analyse tooltje gebruiken om te zien of Hertzinger echt van die bijzondere dingen doet waardoor alleen hun ontvanger te gebruiken is.
Tot nu toe heb ik nog niet gehoord van een Conax CAM key. Ik weet ook niet of met Conax eventueel box keys mogelijk zijn zoals bij UPC worden toegepast (UPC gebruikt het Nagravision CAS). De fabrikant van de AlphaCrypt heeft speciaal voor het Irdeto CAS zoals dat door de Nederlandse kabelbedrijven gebruikt wordt een kleine aanpassing gemaakt zodat het cam key probleem verholpen wordt, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat er ook aanpassingen gemaakt zijn bij hun Conax implementatie. Ga dus gewoon naar een plaatselijke satelliet ontvanger winkelier en vraag aan hem of je de Conax CAM mag retourneren als het niet werkt. Of ga naar een Mediamarkt en haal daar een standaard Conax CAM dan kan je die altijd binnen een week terug brengen mocht het niet werken. De AlphaCrypt CAM is echt zonde van het geld aangezien je voor één AlphaCrypt CAM volgens mij twee Conax CAM's kan aanschaffen.Verwijderd schreef op zaterdag 08 november 2008 @ 20:05:
Kan het inderdaad eerst met de officiele Conax CAM proberen idd. Maar ik zou verder niet weten wat ik nog zou kunnen experimenteren. Want network-id kom ik niet achter. Staat niet in de STB ingesteld en ook niet op de Smartcard. Kan je dat wel uit zo'n Capture file halen? Ik kan wel eens rond gaan vragen in de topics of iemand die kan maken. Met welk tooltje moet dat? En waar denk je dat het aan ligt dat niet alle zenders gevonden worden? Kan dat ook komen omdat de Symboolrate niet volledig is? Moet wel zeggen dat als ik 6957 invul in plaats van 6956 dat hij nog steeds de zenders vind. Maar zodra ik bijv 6960 invul of 6950 dan vind ie geen zenders meer. Komt die '4' op het einde dus echt zo nauw of zou het prima beeld moeten geven met 6956? En speeld dat dus nog een rol met het vinden van het aantal zenders? Of ligt dat echt aan het netwerk ID of misschien zelfs wel aan de verkeerde modulatie die de TV standaard gebruikt?ArChie schreef op zaterdag 08 november 2008 @ 20:37:
[...]
Tot nu toe heb ik nog niet gehoord van een Conax CAM key. Ik weet ook niet of met Conax eventueel box keys mogelijk zijn zoals bij UPC worden toegepast (UPC gebruikt het Nagravision CAS). De fabrikant van de AlphaCrypt heeft speciaal voor het Irdeto CAS zoals dat door de Nederlandse kabelbedrijven gebruikt wordt een kleine aanpassing gemaakt zodat het cam key probleem verholpen wordt, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat er ook aanpassingen gemaakt zijn bij hun Conax implementatie. Ga dus gewoon naar een plaatselijke satelliet ontvanger winkelier en vraag aan hem of je de Conax CAM mag retourneren als het niet werkt. Of ga naar een Mediamarkt en haal daar een standaard Conax CAM dan kan je die altijd binnen een week terug brengen mocht het niet werken. De AlphaCrypt CAM is echt zonde van het geld aangezien je voor één AlphaCrypt CAM volgens mij twee Conax CAM's kan aanschaffen.
Aan de bekabeling ligt het denk ik niet iig. Op het Packetfront kastje waar het TV signaal binnenkomt zit direct een f-connector contra verbinder geschroeft met daaraan een Hirschmann 2-weg splitter geschroeft en daaraan 2 hirschmann KOKA799 kabels en de bijbehorende ijzeren hirschmann stekkers. Elke zenders is ook perfect hier. Totaal geen ruis of interferentie.
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 08-11-2008 21:31 ]
Voor het vinden van de kanalen heb je geen CAM nodig. Een CAM wordt echt alleen maar gebruikt op het moment dat je een gecodeerd kanaal wil gaan bekijken. Dan moet je wel eerst die kanalen hebben gevonden. Met andere woorden: Als het niet lukt om alle digitale kanalen te vinden en in de kanalen lijst te krijgen dan heeft het ook geen zin om een Conax CAM aan te schaffen.Verwijderd schreef op zaterdag 08 november 2008 @ 21:03:
Kan het inderdaad eerst met de officiele Conax CAM proberen idd. Maar ik zou verder niet weten wat ik nog zou kunnen experimenteren. Want network-id kom ik niet achter. Staat niet in de STB ingesteld en ook niet op de Smartcard.
Alle zogenaamde Service Informatie (DVB-SI) die het kabelbedrijf verzendt zit in zo'n Transport Stream capture file. Dat is inclusief de Network Information Table (NIT) en die bevat een netwerk ID en alle frequenties die door het kabelbedrijf gebruikt worden om digitale kanalen door te geven. Er zijn verschillende DVB analyse tooltjes te downloaden die zo'n file kunnen inlezen en de DVB-SI informatie aan de gebruiker kunnen tonen. Ik gebruik een zelf gemaakt tooltje waarmee ik in de loop der tijd al verschillende capture files van allerlei kabelbedrijven heb kunnen analyseren.Kan je dat wel uit zo'n Capture file halen? Ik kan wel eens rond gaan vragen in de topics of iemand die kan maken. Met welk tooltje moet dat?
Van de kanalen die wel worden gevonden kan je de namen lezen neem ik aan? Als dat het geval is dan wil dat zeggen dat die 6957 of 6956 kennelijk werkt anders had de TV er helemaal geen kaas van kunnen maken. Als ik hier de symbolrate aanpas dan kan de DVB-C PC-TV kaart ook niets meer met het signaal terwijl ik wel op de juiste frequentie zit met de juiste symbolrate. Voor de symbolrate geldt hetzelfde. Als ik die op een verkeerde waarde zet dan vind de DVB-C PC-TV kaart ook niets meer. Met andere woorden als een aantal kanalen door de TV worden gevonden dan zijn de instellingen waarschijnlijk wel goed en moet je eerder denken aan signaal kwaliteit problemen.En waar denk je dat het aan ligt dat niet alle zenders gevonden worden? Kan dat ook komen omdat de Symboolrate niet volledig is? Moet wel zeggen dat als ik 6957 invul in plaats van 6956 dat hij nog steeds de zenders vind. Maar zodra ik bijv 6960 invul of 6950 dan vind ie geen zenders meer. Komt die '4' op het einde dus echt zo nauw of zou het prima beeld moeten geven met 6956? En speeld dat dus nog een rol met het vinden van het aantal zenders? Of ligt dat echt aan het netwerk ID of misschien zelfs wel aan de verkeerde modulatie die de TV standaard gebruikt?
Zoals ik al aangaf stelt QAM256 hogere eisen aan de huisinstallatie. Bij storing in het signaal kan de TV er niets meer mee en beschouwd dan een Transport Stream als (analoge) ruis. Heb je bijvoorbeeld nog een videorecorder via de COAX kabel doorgelust zitten voor de TV? Gebruik je misschien splitters, slechte COAX stekkers, etc? Aangezien de TV steeds andere zenders vindt verdenk ik op dit moment de signaal kwaliteit, maar er moet gezegd worden dat de DVB-C implementatie van Sony ook veel problemen kent die dit gedrag mogelijk tot gevolg heeft.
Videorecorder heb ik inderdaad. Maar ik heb hem ook al een keer direct zonder de videorecorder aangesloten. Wat ik straks nog eens zal doen is de splitter ertussen uit halen en de tv direct erop zetten.ArChie schreef op zaterdag 08 november 2008 @ 21:42:
[...]
Voor het vinden van de kanalen heb je geen CAM nodig. Een CAM wordt echt alleen maar gebruikt op het moment dat je een gecodeerd kanaal wil gaan bekijken. Dan moet je wel eerst die kanalen hebben gevonden. Met andere woorden: Als het niet lukt om alle digitale kanalen te vinden en in de kanalen lijst te krijgen dan heeft het ook geen zin om een Conax CAM aan te schaffen.
[...]
Alle zogenaamde Service Informatie (DVB-SI) die het kabelbedrijf verzendt zit in zo'n Transport Stream capture file. Dat is inclusief de Network Information Table (NIT) en die bevat een netwerk ID en alle frequenties die door het kabelbedrijf gebruikt worden om digitale kanalen door te geven. Er zijn verschillende DVB analyse tooltjes te downloaden die zo'n file kunnen inlezen en de DVB-SI informatie aan de gebruiker kunnen tonen. Ik gebruik een zelf gemaakt tooltje waarmee ik in de loop der tijd al verschillende capture files van allerlei kabelbedrijven heb kunnen analyseren.
[...]
Van de kanalen die wel worden gevonden kan je de namen lezen neem ik aan? Als dat het geval is dan wil dat zeggen dat die 6957 of 6956 kennelijk werkt anders had de TV er helemaal geen kaas van kunnen maken. Als ik hier de symbolrate aanpas dan kan de DVB-C PC-TV kaart ook niets meer met het signaal terwijl ik wel op de juiste frequentie zit met de juiste symbolrate. Voor de symbolrate geldt hetzelfde. Als ik die op een verkeerde waarde zet dan vind de DVB-C PC-TV kaart ook niets meer. Met andere woorden als een aantal kanalen door de TV worden gevonden dan zijn de instellingen waarschijnlijk wel goed en moet je eerder denken aan signaal kwaliteit problemen.
Zoals ik al aangaf stelt QAM256 hogere eisen aan de huisinstallatie. Bij storing in het signaal kan de TV er niets meer mee en beschouwd dan een Transport Stream als (analoge) ruis. Heb je bijvoorbeeld nog een videorecorder via de COAX kabel doorgelust zitten voor de TV? Gebruik je misschien splitters, slechte COAX stekkers, etc? Aangezien de TV steeds andere zenders vindt verdenk ik op dit moment de signaal kwaliteit, maar er moet gezegd worden dat de DVB-C implementatie van Sony ook veel problemen kent die dit gedrag mogelijk tot gevolg heeft.
Ok, ik heb het volgende gedaan:
Tv direct met een 0,5m COAX12 kabel aan het OnsNet breedbandkastje gehangen en daarbij een f-connector gebruikt voor het breedbandkastje en een hirschmann ijzeren coax connector voor de tv. Ik heb daarna gescand op de de waarden waar ik normaal ook mee scande Frequentie vast op 303.000 Mhz en Symboolrate op 6956. Eerst vond ie 14 zenders. Ook weer met dezelfde melding enzo als ik er doorheen zapte. 'Programma informatie niet beschikbaar' en na een halve seconden erna 'Gekozen programma is niet beschikbaar'. Ik heb na die eerste scan bij Technische informatie gekeken en de signaal sterkte was nog steeds 'middel' wat ik ook had met de splitter. Toen heb ik nog een keer of 5 gescant en elke keer vond ie minder zenders. de 2e keer vond ie er 13, de 3e keer 11 dacht ik en daarna nog 6 en toen 5 ofzo. Nou denk ik dat dit toeval is want hij heeft ook vaak meer zenders als ik bijv voor de 5e keer scan. Echter, toen ik de laatste scan deed met waarbij die 5 zenders had gevonden toen kreeg ik aan het einde van die scan toen ie 100% was ineens beeld (hij vind zenders bij 32% en nog een keer 100%, althans dan update ie de gevonden zenders op het zoekscherm in mijn geval). De zenders waar ik beeld op had was Nederland 1, 2 en 3. Bij al mijn eerdere pogingen heb ik daar nooit beeld op gehad. Ook RTL4 en 5 waren nog gevonden maar die gaven dus geen beeld (zijn denk ik echt versleuteld, nl1,2,3 zijn FTA denk ik). Nederland 1 2 en 3 gaven nu alleen nog 'Geen programma informatie beschikbaar' dus niet meer 'Gekozen programma is niet beschikbaar' wat logisch is als je beeld hebt. Echter wat ik wel raar vond: Bij RTL4 en 5 krijg nu eerst ook weer de melding 'Geen programma informatie beschikbaar', maar de melding die ik daarna krijg een halve seconden later is nu een andere dan 'Gekozen programma is niet beschikbaar'. Ik krijg nu 'Gekozen programma is niet afgestemd'. Nou zat ik te denken: kan het zijn dat die verschillende zenders die ik steeds opscan ook echt verschillend zijn van elkaar kwa instellingen of uitzenden ofzo? Want ik heb nederland 1, 2 en 3 als eens in andere setjes zenders gehad en toen kreeg ik dus geen beeld, en bij RTL4 en 5 kreeg ik toen net als alle zenders 'Gekozen programma is niet beschikbaar'. Moet trouwens nog wel benadrukken dat het signaal gewoon perfect is. Het digitale signaal is net wat scherper dan het analoge en het geluid is zuiverder. Een wereld van verschil is het ook weer niet omdat we al sterk analoog signaal hebben hier (komt binnen via de glasvezel en wordt hier omgezet optisch naar electrisch). Het signaal heeft ook geen blokken of haperingen en het zappen duurt nog geen halve seconden. Gaat vrij rap volgens mij voor digitaal. Dus het signaal zelf is het probleem niet heb ik het idee.
De Symboolrate en Modulatie zit volgens mij ook wel goed want anders had ik toch problemen gehad lijkt me met Nederland 1 2 en 3. Die werken gewoon netzo perfect als de analoge versies. Dus dan zou het nog het netwerk-id kunnen zijn wat er toch is misschien (misschien staat het wel hardcoded in de officiele decoder ingesteld) en het zou ook nog aan de Sony TV kunnen liggen (KDL-32D3000). Maar dat zou toch raar zijn omdat ik zoveel reacties lees op die tv dat het scannen gewoon prima gaat. Mensen die niet alle zenders vinden die vergeten idd vaak het netwerk-id wat daar de oorzaak van is. Maar het blijft toch allemaal raar vind ik dat NL 1 2 3 het nu ineens wel doen. Ze staan nu ook al op de goede volgorde trouwens van 1 naar 3, in alle eerdere setjes stonden ze ergens beneden dacht ik op 10 of 11. Waar denk jij dat het aan kan liggen? Ik heb overigens al wat mensen gevraagd in het OnsNet topic of ze met hun decoder ook eens wilde scannen maar ik ben bang dat het niet aan de decoder ligt maar aan een hardcoded netwerk id ofzo.
Hier zijn nog wat fotos. Staan nog wat gegevens in die mss handig zijn:

Die Pre-RS en 5S die fluctureren steeds tussen de 2.00 en 2.80 maar dat is normaal denk ik he?
En QAM AGC, is dat de modulatie?
Tv direct met een 0,5m COAX12 kabel aan het OnsNet breedbandkastje gehangen en daarbij een f-connector gebruikt voor het breedbandkastje en een hirschmann ijzeren coax connector voor de tv. Ik heb daarna gescand op de de waarden waar ik normaal ook mee scande Frequentie vast op 303.000 Mhz en Symboolrate op 6956. Eerst vond ie 14 zenders. Ook weer met dezelfde melding enzo als ik er doorheen zapte. 'Programma informatie niet beschikbaar' en na een halve seconden erna 'Gekozen programma is niet beschikbaar'. Ik heb na die eerste scan bij Technische informatie gekeken en de signaal sterkte was nog steeds 'middel' wat ik ook had met de splitter. Toen heb ik nog een keer of 5 gescant en elke keer vond ie minder zenders. de 2e keer vond ie er 13, de 3e keer 11 dacht ik en daarna nog 6 en toen 5 ofzo. Nou denk ik dat dit toeval is want hij heeft ook vaak meer zenders als ik bijv voor de 5e keer scan. Echter, toen ik de laatste scan deed met waarbij die 5 zenders had gevonden toen kreeg ik aan het einde van die scan toen ie 100% was ineens beeld (hij vind zenders bij 32% en nog een keer 100%, althans dan update ie de gevonden zenders op het zoekscherm in mijn geval). De zenders waar ik beeld op had was Nederland 1, 2 en 3. Bij al mijn eerdere pogingen heb ik daar nooit beeld op gehad. Ook RTL4 en 5 waren nog gevonden maar die gaven dus geen beeld (zijn denk ik echt versleuteld, nl1,2,3 zijn FTA denk ik). Nederland 1 2 en 3 gaven nu alleen nog 'Geen programma informatie beschikbaar' dus niet meer 'Gekozen programma is niet beschikbaar' wat logisch is als je beeld hebt. Echter wat ik wel raar vond: Bij RTL4 en 5 krijg nu eerst ook weer de melding 'Geen programma informatie beschikbaar', maar de melding die ik daarna krijg een halve seconden later is nu een andere dan 'Gekozen programma is niet beschikbaar'. Ik krijg nu 'Gekozen programma is niet afgestemd'. Nou zat ik te denken: kan het zijn dat die verschillende zenders die ik steeds opscan ook echt verschillend zijn van elkaar kwa instellingen of uitzenden ofzo? Want ik heb nederland 1, 2 en 3 als eens in andere setjes zenders gehad en toen kreeg ik dus geen beeld, en bij RTL4 en 5 kreeg ik toen net als alle zenders 'Gekozen programma is niet beschikbaar'. Moet trouwens nog wel benadrukken dat het signaal gewoon perfect is. Het digitale signaal is net wat scherper dan het analoge en het geluid is zuiverder. Een wereld van verschil is het ook weer niet omdat we al sterk analoog signaal hebben hier (komt binnen via de glasvezel en wordt hier omgezet optisch naar electrisch). Het signaal heeft ook geen blokken of haperingen en het zappen duurt nog geen halve seconden. Gaat vrij rap volgens mij voor digitaal. Dus het signaal zelf is het probleem niet heb ik het idee.
De Symboolrate en Modulatie zit volgens mij ook wel goed want anders had ik toch problemen gehad lijkt me met Nederland 1 2 en 3. Die werken gewoon netzo perfect als de analoge versies. Dus dan zou het nog het netwerk-id kunnen zijn wat er toch is misschien (misschien staat het wel hardcoded in de officiele decoder ingesteld) en het zou ook nog aan de Sony TV kunnen liggen (KDL-32D3000). Maar dat zou toch raar zijn omdat ik zoveel reacties lees op die tv dat het scannen gewoon prima gaat. Mensen die niet alle zenders vinden die vergeten idd vaak het netwerk-id wat daar de oorzaak van is. Maar het blijft toch allemaal raar vind ik dat NL 1 2 3 het nu ineens wel doen. Ze staan nu ook al op de goede volgorde trouwens van 1 naar 3, in alle eerdere setjes stonden ze ergens beneden dacht ik op 10 of 11. Waar denk jij dat het aan kan liggen? Ik heb overigens al wat mensen gevraagd in het OnsNet topic of ze met hun decoder ook eens wilde scannen maar ik ben bang dat het niet aan de decoder ligt maar aan een hardcoded netwerk id ofzo.
Hier zijn nog wat fotos. Staan nog wat gegevens in die mss handig zijn:

Die Pre-RS en 5S die fluctureren steeds tussen de 2.00 en 2.80 maar dat is normaal denk ik he?
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 09-11-2008 04:27 ]
Het is nog behoorlijk laat geworden zie ik.Verwijderd schreef op zondag 09 november 2008 @ 04:10:
Ok, ik heb het volgende gedaan:
Ik ken jullie kabel opstelling niet. Hoe komt het signaal binnen op dat OnsNet breedbandkastje? Is dat via zo'n dikke groene COAX kabel van het kabelbedrijf of is dat via een glasvezel en zet dat breedbandkastje de boel weer om in een COAX kabel signaal? Even verder op in je uitleg geef je aan dat dit zo werkt via glasvezel voor analoge TV wat dan zou inhouden dat het breedbandkastje een soort modulator kastje is dat het glasvezel signaal weer opbreekt in diverse componenten en voor ieder component het signaal moduleert op een eigen frequentie. In theorie heeft de kabel een bandbreedte van zo'n 800 MHz en met een bandbreedte van zo'n 8 MHz per analoog kanaal en digitale Transport Stream zouden er in theorie zo'n 100 frequenties gelijktijdig gemoduleerd moeten kunnen worden door dat breedbandkastje. Technisch is het mij nog niet duidelijk hoe dat in zijn werk gaat.Tv direct met een 0,5m COAX12 kabel aan het OnsNet breedbandkastje gehangen en daarbij een f-connector gebruikt voor het breedbandkastje en een hirschmann ijzeren coax connector voor de tv.
Even een stukje techniek: Digitale TV kanalen worden verzonden via een Transport Stream (TS) die gemoduleerd wordt op een frequentie. Afhankelijk van de QAM en symbolrate instellingen en de bitrate van de bronsignalen van de digitale TV kanalen passen er een X aantal van die digitale kanalen in een TS. Bij QAM 64 is de beschikbare bitrate zo'n 38 mbps en bij bij QAM 256 is dat uit m'n hoofd zo'n 50 mbps. Stel dat OnsNet inderdaad op QAM 256 uitzendt en dat de gemiddelde bitrate van een digitaal SD kanaal zo'n 5 mbps is dan passen er zo'n 9 a 10 SD kanalen in een TS. Bij HD kanalen gaat de bitrate al snel omhoog richting de 15 mbps waardoor er dus minder HD kanalen in een TS passen. Bij OnsNet moeten ze toch wel een stuk of 8 à 10 frequenties in gebruik hebben voor de doorgifte van het complete digitale kanalen pakket van zo'n 50 kanalen. Als je door de initieel gevonden 14 kanalen heen zapt en bij ieder kanaal even niet let op de meldingen maar telkens de technische informatie opvraagt welke "F:" frequenties kom je dan allemaal tegen? Voor 14 kanalen zouden dat namelijk minimaal twee verschillende frequenties moeten zijn, maar mogelijk meerdere. Eén frequentie weten we, dat is namelijk die 303 MHz (of 303000 KHz) waarop de Transport Stream zit waarin o.a. Nederland 1 wordt doorgegeven gezien de foto's.Ik heb daarna gescand op de de waarden waar ik normaal ook mee scande Frequentie vast op 303.000 Mhz en Symboolrate op 6956. Eerst vond ie 14 zenders.
De 'Programma informatie niet beschikbaar' melding geeft aan dat Hertzinger kennelijk geen Present/Following EPG informatie verzendt. Niet alle kabelbedrijven in Nederland bieden ook EPG informatie bij digitale TV. De Sony TV wil de programma informatie van het huidige programma in dat blauwe vlak boven aan het scherm tonen en treft die niet aan in het signaal. Als er toch geen EPG informatie is kan je dat vlak ook kleiner maken door de "vaandelmodus" instelling aan te passen in het digitale menu.Ook weer met dezelfde melding enzo als ik er doorheen zapte. 'Programma informatie niet beschikbaar' en na een halve seconden erna 'Gekozen programma is niet beschikbaar'.
Als de TV komt met de mededeling 'Gekozen programma is niet beschikbaar' dan zou dat kunnen duiden op een gecodeerd programma, maar eventueel ook op signaal problemen als de TV om wat voor reden dan ook even geen kaas kan maken van het signaal.
Ik heb sterk het vermoeden dat Sony op de verkeerde manier omgaat met de frequenties voor DVB-C ontvangst. In het analoge tijdperk werden de TV kanalen veelal op een vast frequentie raster uitgezonden dat min of meer per land vast lag en overeen kwam met de analoge ether frequenties (de zogenaamde Cxx en Sxx kanalen). Volgens mij scant Sony tijdens het zoeken naar digitale kanalen alleen de basis frequenties van dat analoge kanalen raster en gebruiken ze de automatische fijnafstelling om het sterkste signaal te vinden op het moment dat je afstemt op zo'n gevonden frequentie. En dat is fout. In de NIT staat namelijk exact de juiste frequentie waarop ze moeten afstemmen inclusief de bij de TS behorende instellingen en het gebruik de automatische fijnafstelling is ook niet de bedoeling omdat je dan dat vreemde gedrag kan krijgen waar jij nu last van hebt. In tegenstelling tot analoge TV is er namelijk niet zoiets als een iets minder signaal bij digitale TV omdat bij digitale TV het signaal in één keer goed zijn zodat de ontvanger direct de digitale informatie kan gaan verwerken en kan je niet eerst wachten totdat de automatische fijn afstellingen zijn werkt heeft gedaan. De 3000 serie van Sony kan bijvoorbeeld ook geen kanalen vinden die op de 396 MHz worden uitgezonden bij sommige kabelbedrijven. Een bug in deze TV serie van Sony die ze in de 4000 en hogere series hebben opgelost aangezien je bij die hogere series niet meer leest over afstemmingsproblemen.Ik heb na die eerste scan bij Technische informatie gekeken en de signaal sterkte was nog steeds 'middel' wat ik ook had met de splitter. Toen heb ik nog een keer of 5 gescant en elke keer vond ie minder zenders. de 2e keer vond ie er 13, de 3e keer 11 dacht ik en daarna nog 6 en toen 5 ofzo. Nou denk ik dat dit toeval is want hij heeft ook vaak meer zenders als ik bijv voor de 5e keer scan. Echter, toen ik de laatste scan deed met waarbij die 5 zenders had gevonden toen kreeg ik aan het einde van die scan toen ie 100% was ineens beeld (hij vind zenders bij 32% en nog een keer 100%, althans dan update ie de gevonden zenders op het zoekscherm in mijn geval). De zenders waar ik beeld op had was Nederland 1, 2 en 3. Bij al mijn eerdere pogingen heb ik daar nooit beeld op gehad. Ook RTL4 en 5 waren nog gevonden maar die gaven dus geen beeld (zijn denk ik echt versleuteld, nl1,2,3 zijn FTA denk ik).
Op het moment dat je naar een digitaal kanaal zapt moet de TV eerst de opgeslagen service informatie die voor het kanaal van toepassing is raadplegen om te bepalen in welke TS dat kanaal zit, op welke frequentie die TS wordt uitgezonden en met welke symbolrate en QAM die TS wordt doorgegeven. Het is namelijk toegestaan om per TS andere instellingen te hebben. Ziggo gebruikt in Gorredijk bijvoorbeeld ook QAM 256 voor de doorgifte van alle TS'sen met uitzondering van de TS op de zogenaamde netwerk frequentie die ze in het verleden aan hun klanten hadden doorgegeven. Die TS op de netwerk frequentie is nog steeds met QAM 64 zodat de klanten gewoon de oude instellingen kunnen blijven gebruiken voor de installatie van de kabel ontvanger. In de NIT die de ontvanger op die netwerk frequentie aantreft staat echter voor alle andere TS'sen aangegeven dat de instelling QAM 256 moet zijn i.p.v. QAM 64. Het zou kunnen dat RTL 4 en 5 in een andere TS zitten die met andere instellingen wordt doorgegeven en dat de Sony TV daar geen rekening meehoudt waardoor er tijdens het zappen opeens niet meer op een kanaal kan worden afgestemd.Echter wat ik wel raar vond: Bij RTL4 en 5 krijg nu eerst ook weer de melding 'Geen programma informatie beschikbaar', maar de melding die ik daarna krijg een halve seconden later is nu een andere dan 'Gekozen programma is niet beschikbaar'. Ik krijg nu 'Gekozen programma is niet afgestemd'. Nou zat ik te denken: kan het zijn dat die verschillende zenders die ik steeds opscan ook echt verschillend zijn van elkaar kwa instellingen of uitzenden ofzo?
De symbol rate en modulatie lijken inderdaad niet het probleem te zijn anders had je geen beeld gehad en ook helemaal geen kanalen gevonden.De Symboolrate en Modulatie zit volgens mij ook wel goed want anders had ik toch problemen gehad lijkt me met Nederland 1 2 en 3. Die werken gewoon netzo perfect als de analoge versies.
Het zou kunnen dat die hardcoded is vastgelegd in de ontvanger, maar dat is zeer onwaarschijnlijk. Vermoedelijk past Hertzinger gewoon op de juiste manier de NIT toe volgens de DVB specificaties en dan is het helemaal niet nodig om een netwerk ID in te stellen omdat de ontvanger dan namelijk de zogenaamde "current Network Information Table (NIT)" kan nemen en niet zijn netwerk tabel uit één van de "other NIT's" hoeft te halen. In de auto stand zal Sony als het goed is alleen kijken naar de current NIT.Dus dan zou het nog het netwerk-id kunnen zijn wat er toch is misschien (misschien staat het wel hardcoded in de officiele decoder ingesteld) en het zou ook nog aan de Sony TV kunnen liggen (KDL-32D3000).
Ja, maar er zijn ook opvallend veel mensen die wel problemen hebben met het scannen met de 3000 series en ook netjes alle gegevens hebben ingevuld. Zoals gezegd vermoed ik dat Sony op de verkeerde manier scant.Maar dat zou toch raar zijn omdat ik zoveel reacties lees op die tv dat het scannen gewoon prima gaat. Mensen die niet alle zenders vinden die vergeten idd vaak het netwerk-id wat daar de oorzaak van is.
Uit zo'n capture file is veel informatie te halen zoals de NIT informatie zodat direct bekend is hoe het netwerk in elkaar zit en DVB toegepast wordt door Hertzinger. Ik ben bang dat het probleem weer voornamelijk in de Sony TV zit en dat zal blijken dat Hertzinger helemaal geen speciale dingen doet.Maar het blijft toch allemaal raar vind ik dat NL 1 2 3 het nu ineens wel doen. Ze staan nu ook al op de goede volgorde trouwens van 1 naar 3, in alle eerdere setjes stonden ze ergens beneden dacht ik op 10 of 11. Waar denk jij dat het aan kan liggen? Ik heb overigens al wat mensen gevraagd in het OnsNet topic of ze met hun decoder ook eens wilde scannen maar ik ben bang dat het niet aan de decoder ligt maar aan een hardcoded netwerk id ofzo.
Pre-RS en 5s geven de bit error rate aan wat ook wel veel de BER wordt genoemd. Bijvoorkeur staan die op 0, maar dat lukt bij mijn ouders ook niet helemaal op elke TS met hun T3000. QAM AGC is volgens mij een indicatie voor de signaal kwaliteit, maar vraag me niet hoe je de waarden moet interpreteren en wat goed of slecht is.Die Pre-RS en 5S die fluctureren steeds tussen de 2.00 en 2.80 maar dat is normaal denk ik he?
Dus al met al blijven er 2 dingen over.
a. evt een netwerk-id (maar dat is onwaarschijnlijk omdat ze maar 1 pakket hebben voor alle regios)
b. de sony tv scant niet goed
Als de Sony TV niet goed scant snap ik niet waarom mensen met andere providers als ziggo bijv geen problemen hebben met vinden van zenders of steeds andere zenders vinden. Dat 396mhz probleem ken ik, maar ik heb nog geen mensen gehoord die steeds andere kanalen vinden in een andere volgorde. Ik weet wel dat Nederland 1, 2 en 3 ook echt op kanaal 1, 2 en 3 moeten staan bij het vinden van de zenders, dan pas krijg ik beeld bij die zenders. Als hij ze vind en ze staan op 5 of 6 of op 11 en 12 dan krijg ik zoiezo nooit beeld.
Maar ik hoop dat ik iemand kan vinden die een TV uit de 4000 serie heeft. Dan weet ik het zeker of het daar aan ligt.
a. evt een netwerk-id (maar dat is onwaarschijnlijk omdat ze maar 1 pakket hebben voor alle regios)
Als de Sony TV niet goed scant snap ik niet waarom mensen met andere providers als ziggo bijv geen problemen hebben met vinden van zenders of steeds andere zenders vinden. Dat 396mhz probleem ken ik, maar ik heb nog geen mensen gehoord die steeds andere kanalen vinden in een andere volgorde. Ik weet wel dat Nederland 1, 2 en 3 ook echt op kanaal 1, 2 en 3 moeten staan bij het vinden van de zenders, dan pas krijg ik beeld bij die zenders. Als hij ze vind en ze staan op 5 of 6 of op 11 en 12 dan krijg ik zoiezo nooit beeld.
Maar ik hoop dat ik iemand kan vinden die een TV uit de 4000 serie heeft. Dan weet ik het zeker of het daar aan ligt.
Misschien zitten bij Ziggo de veel gekeken kanalen toevallig net op de frequenties waar de Sony wel goed mee overweg kan. Bij UPC klanten kwam het kennelijk onvoordeliger uit aangezien daar wel veel klachten waren van mensen met Sony TV's die problemen hadden met het vinden en ook het houden van kanalen. De kabelbedrijven hebben ieder hun eigen frequentie plan en ook zijn de instellingen per Transport Stream niet overal hetzelfde.Verwijderd schreef op zondag 09 november 2008 @ 16:10:
Dus al met al blijven er 2 dingen over.
Als de Sony TV niet goed scant snap ik niet waarom mensen met andere providers als ziggo bijv geen problemen hebben met vinden van zenders of steeds andere zenders vinden. Dat 396mhz probleem ken ik, maar ik heb nog geen mensen gehoord die steeds andere kanalen vinden in een andere volgorde.
Wat je nog kan proberen is het volgende: Als de TV weer een redelijk aantal kanalen heeft gevonden dan bij alle kanalen even kijken op welke frequentie deze wordt doorgegeven. Probeer dan bij een nieuwe scan eens de andere frequenties te gebruiken i.p.v. die 303 MHz om te zien of de TV dan meer kanalen weet te vinden.
Het was me overigens ook niet duidelijk of je nu wel of niet al een ontvanger van OnsNet in huis had. M.a.w. waar had je nu precies die netwerk frequentie, symbol rate en QAM vandaan? Als je wel een ontvanger van OnsNet hebt dan moet het toch ook mogelijk zijn om via die ontvanger alle frequenties van OnsNet te achterhalen en te zien welke de Sony TV niet kan vinden door te kijken welke kanalen er ontbreken in de kanalenlijst van de Sony TV.
Hopelijk reageert er nog iemand op je oproep voor een DVB-C PC-TV kaart, want dan weten we tenminste in één keer hoe het hele netwerk van OnsNet is ingedeeld en weten we ook met 100% zekerheid welke instellingen je moet hebben.
Ik heb nog geen ontvanger van OnsNet omdat ik eigenlijk van plan was om de TV te gebruiken met een cam module en smartcard van OnsNet. Maar OnsNet zegt dat het niet mogelijk is met andere decoder en dwingen je dus zo een kastje incl smartcard op voor 150 euro. Deze gegevens:
Hier in deze PDF http://www.onsbrabantnet.nl/download.asp?id=730
Op pagina 13 kun je ook precies zien wat je in kunt stellen in die hertzinger box. Dat zijn dus maar alleen die 3 dingen. Pagina 18 bevestigd ook weer dat ze Conax gebruiken als je het middelste plaatje bekijkt. Daar staat 'Conax SW Versie'.
Had overigens al gekeken bij andere zenders of die op een andere Frequentie zaten. Zag dat een paar HD zenders op de 359.000 mhz zaten en nog een paar andere zenders. Maar ik heb er nu maar 9. Zal straks nog eens scannen of ik er 20 of 23 kan krijgen en kijken of er nog meer van die frequenties zijn. En zal die frequenties ook eens scannen dan. Had gisteren ook nog allerlei netwerk-id's geprobeerd:(1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11,100,111,200,222,300,333,400,444,500,555,600,666,700,777,800,888,900,999,1000,11111,2000,2222,3000,3333,4000,4444,5000,5555,6000,6666,7000,7777,8000,8888,9000,9999,10000,11111,20000,22222,30000,33333,40000,44444,50000,55555,60000,66666,70000,77777,80000,88888,90000,99999,1234,12345)
Die had ik allemaal geprobeerd maar bij elke kreeg ik de melding dat het Netwerk-id niet klopte. Alleen bij 0, 1 en Auto kreeg ik wat ik normaal heb (steeds verschillende zenders bij elke scan).
Die heb ik van iemand die al wel Digitale TV heeft van OnsNet en dus ook die Sagem ICAD-81 HD HZ box in bezit heeft. Die heeft voor mij die gegevens uitgezocht en tussen de instellingen enzo gekeken. Hij benadrukte ook dat ie nergens iets van een netwerk-id kon vinden tussen de instellingen van die box.Set-top box ICAD-81 HD HZ.
Frequentie 303000
Symbol rate 69564
Modulatie 256
Hier in deze PDF http://www.onsbrabantnet.nl/download.asp?id=730
Op pagina 13 kun je ook precies zien wat je in kunt stellen in die hertzinger box. Dat zijn dus maar alleen die 3 dingen. Pagina 18 bevestigd ook weer dat ze Conax gebruiken als je het middelste plaatje bekijkt. Daar staat 'Conax SW Versie'.
Had overigens al gekeken bij andere zenders of die op een andere Frequentie zaten. Zag dat een paar HD zenders op de 359.000 mhz zaten en nog een paar andere zenders. Maar ik heb er nu maar 9. Zal straks nog eens scannen of ik er 20 of 23 kan krijgen en kijken of er nog meer van die frequenties zijn. En zal die frequenties ook eens scannen dan. Had gisteren ook nog allerlei netwerk-id's geprobeerd:(1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11,100,111,200,222,300,333,400,444,500,555,600,666,700,777,800,888,900,999,1000,11111,2000,2222,3000,3333,4000,4444,5000,5555,6000,6666,7000,7777,8000,8888,9000,9999,10000,11111,20000,22222,30000,33333,40000,44444,50000,55555,60000,66666,70000,77777,80000,88888,90000,99999,1234,12345)
Die had ik allemaal geprobeerd maar bij elke kreeg ik de melding dat het Netwerk-id niet klopte. Alleen bij 0, 1 en Auto kreeg ik wat ik normaal heb (steeds verschillende zenders bij elke scan).
[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 09-11-2008 20:43 ]
Gister nog eens gescant op de 303mhz zodat ik een stuk of 17 zenders had waar ik kon kijken wat de frequentie was. Ik heb ze allemaal nagekeken en het eerste gedeelte is altijd 303mhz en het tweede gedeelte is 359mhz. Ik snap nu denk ik ook waarom NL1,2 en 3 het dus nooit doen als ze niet geplaatst staan op kanaal 1, 2 en 3. Want als dat niet zo is dan staan ze dus op 7,8,9 of op 11,12,13 (verschilt per scan). Zodra ze daar staan dan zie je ook bij frequentie 359.000 Mhz staan en dus niet 303.000 Mhz zoals dat is als ze op 1,2,3 staan. Het valt mij ook op dat RTL 4 en 5 er altijd direct achteraan staan. Volgens mij zitten die samen op 1 transport stream. Dus stel dat ik scan hij vind NL 1, 2 en 3 en hij zet ze vooraan op kanaal 1, 2 en 3 dan staat RTL 4, 5 er ook achter, en dit allemaal op de 303MHz. Maar als ik scan en NL1,2 en 3 worden bijv op kanaal 7,8 en 9 geplaatst, dan staan RTL4 en 5 daar ook weer achter. En zodra ik dan bij NL1 ga kijken wat de frequentie is dan staat er 359Mhz. Alle zenders daarvoor zijn nog 303Mhz. Dit geld zowel als NL1, 2 en 3 op kanaal 7,8,9 staan maar ook bijv als ik ze bij een scan vind en hij plaatst ze op 11,12,13. Kortom: Alle zenders voor NL1,2,3 staan op de 303Mhz en zodra ik naar NL1 zap begint daar alles op 359Mhz. Dit klopt dus allemaal niet en volgens mij haalt die TV alles door elkaar. Want dat is denk ik ook de reden dat ik die andere melding kreeg bij RTL4 toen die ook daadwerkelijk op kanaal 4 stond (die melding van Zender is niet afgestemd). Want als RTL4 of 5 dus op de 359Mhz staat dan krijg ik dus 'Het programma is niet beschikbaar'.
Zoals ik al eerder zei: De TV update 2 maal het aantal gevonden zenders tijdens de scan. 1 keer op 34% (dan vind hij er 2 tot 12 (afhankelijk van de scan) en 1 keer op de 100% (dan vind ie de rest). Volgens mij zijn die 2 updates van 2 verschillende gevonden transport streams. En de ene keer denk ik dat ie eerst de transport stream vind waarin NL1,2,3 en RTL4 en 5 zit. En de andere keer vind ie eerst een Transport stream met de andere zenders erin. Alleen koppeld ie bij het opslaan naar de kanalen volgens mij nie de goede frequenties aan de Trensport Streams ofzo. Kan dat? Soms vind ie ook een zender meer of minder per scan. bij de eerste Scan vind ie bijv 17 zenders, bij de 2e vind ie er dan 16 waarbij meestal het laatste kanaal mist die ik wel had bij de 17 zenders.
Oja, ik had ook nog op de 359Mhz gescand maar die doet precies hetzelfde als dat ik scan op 303Mhz. Op 359mhz vind ie ook steeds dezelfde setjes zenders als wat ik had op 303Mhz. En ook steeds een verschillend aantal. Wat mij wel opviel is dat hij het scannen op 359Mhz niet altijd goed pakt wat bij de 303Mhz wel het altijd het geval is. Als ik bij 303Mhz de Scan begin dan springt ie gelijk naar 25%. Bij de 359Mhz doet ie dit niet altijd. Dan scant heel langzaam zoals ie dat ook op andere frequenties doet alsof er niks is dus. En hij vind uiteindelijk ook niks dan.
Zoals ik al eerder zei: De TV update 2 maal het aantal gevonden zenders tijdens de scan. 1 keer op 34% (dan vind hij er 2 tot 12 (afhankelijk van de scan) en 1 keer op de 100% (dan vind ie de rest). Volgens mij zijn die 2 updates van 2 verschillende gevonden transport streams. En de ene keer denk ik dat ie eerst de transport stream vind waarin NL1,2,3 en RTL4 en 5 zit. En de andere keer vind ie eerst een Transport stream met de andere zenders erin. Alleen koppeld ie bij het opslaan naar de kanalen volgens mij nie de goede frequenties aan de Trensport Streams ofzo. Kan dat? Soms vind ie ook een zender meer of minder per scan. bij de eerste Scan vind ie bijv 17 zenders, bij de 2e vind ie er dan 16 waarbij meestal het laatste kanaal mist die ik wel had bij de 17 zenders.
Oja, ik had ook nog op de 359Mhz gescand maar die doet precies hetzelfde als dat ik scan op 303Mhz. Op 359mhz vind ie ook steeds dezelfde setjes zenders als wat ik had op 303Mhz. En ook steeds een verschillend aantal. Wat mij wel opviel is dat hij het scannen op 359Mhz niet altijd goed pakt wat bij de 303Mhz wel het altijd het geval is. Als ik bij 303Mhz de Scan begin dan springt ie gelijk naar 25%. Bij de 359Mhz doet ie dit niet altijd. Dan scant heel langzaam zoals ie dat ook op andere frequenties doet alsof er niks is dus. En hij vind uiteindelijk ook niks dan.
[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 10-11-2008 19:06 ]
Het lijkt er op dat de kanalenlijst corrupt raakt tijdens het zoeken en dat de TV er dan al na twee Transport Streams de brui aan geeft. Misschien dat je je kennis nog eens vriendelijk kan vragen of die voor jou alle frequenties kan opzoeken in zijn ontvanger zodat je tenminste nog wat andere frequenties kan proberen die de TV nu niet wil scannen. Zonder Transport Stream capture file kan ik verder ook geen andere dingen meer bedenken die je nog eens zou kunnen uitproberen.
Hier iemand met met een KDL-40D3500:
Die heeft dus precies hetzelfde als ik heb. Maar nou weet ik niet of de D3500 al de bugfixes heeft die de 4000 heeft.1,2 en 3 stonden niet op 123 maar hoger... ik scan nog wel eens.. vreemd dat hij niet alle zenders vind bij de scan. en verschillende hoeveelheden. Heb je al contact met sony gehad hierover?
ik kan 4 cijfers invullen bij de scanspeed.
EDIT: iedere keer als ik scan vind hij andere zenders.. sommige zenders lijken niet op zenders maar meer op programma's, lijkt wel of hij informatie binnenkrijgt die hij niet goed kan plaatsen. Zojuist zelfs een x gescand dat er geen NL1 2 3 bij zat.
Ik kan wel de volgorde van de zenders wijzigen, om 1 2 3 te laten corresponderen met 1 2 3... maar dat werkt niet... na tig keer scannen zet hij ze zelf niet op juiste plek..
Nee, de 3000 en 3500 series hebben de problemen met o.a. het scannen van frequenties. Dat is vanaf de 4000 series verbeterd. Althans, dan doet in ieder geval het 396 MHz probleem zich niet meer voor bij kabelbedrijven die op die 396 MHz frequentie een Transport Stream doorgeven. Helaas kwam die 4000 serie te laat voor klanten in UPC kabelgebied waar het vreemde gedrag met het zoeken en vasthouden van kanalen zich ook voordoet/voordeed. UPC is namelijk voor de introductie van de 4000 serie nagenoeg alle digitale kanalen die ze voorheen FTA doorgaven gaan coderen. Daarom lees je tegenwoordig helaas geen gebruikerservaringen van UPC klanten met een DVB-C tuner TV meer.Verwijderd schreef op maandag 10 november 2008 @ 20:21:
Die heeft dus precies hetzelfde als ik heb. Maar nou weet ik niet of de D3500 al de bugfixes heeft die de 4000 heeft.
Overigens kan je ook mensen met een Loewe TV bij OnsNet oproepen om het eens te proberen aangezien ook in veel Loewe TV's een DVB-C tuner zit. Zie het volgende topic voor een redelijk compleet overzicht van TV's met DVB-C tuner: Overzicht TV's met ingebouwde digitale kabel ontvanger
Had ik al gedaanArChie schreef op maandag 10 november 2008 @ 20:38:
[...]
Nee, de 3000 en 3500 series hebben de problemen met o.a. het scannen van frequenties. Dat is vanaf de 4000 series verbeterd. Althans, dan doet in ieder geval het 396 MHz probleem zich niet meer voor bij kabelbedrijven die op die 396 MHz frequentie een Transport Stream doorgeven. Helaas kwam die 4000 serie te laat voor klanten in UPC kabelgebied waar het vreemde gedrag met het zoeken en vasthouden van kanalen zich ook voordoet/voordeed. UPC is namelijk voor de introductie van de 4000 serie nagenoeg alle digitale kanalen die ze voorheen FTA doorgaven gaan coderen. Daarom lees je tegenwoordig helaas geen gebruikerservaringen van UPC klanten met een DVB-C tuner TV meer.
Overigens kan je ook mensen met een Loewe TV bij OnsNet oproepen om het eens te proberen aangezien ook in veel Loewe TV's een DVB-C tuner zit. Zie het volgende topic voor een redelijk compleet overzicht van TV's met DVB-C tuner: Overzicht TV's met ingebouwde digitale kabel ontvanger
Volgens mij is zo'n Camlock wel degelijk mogelijk bij Conax. Digitenne van KPN gebruikt dat ook. Zoek maar eens 'digitenne camlock' op google. OnsNet levert ook de boxen met smartcard tegelijk uit en ik heb ooit dit bericht gelezen:
ranjo in "OnsBrabantNet (Deel II)"
Wat ik me overigens afvraag:
Worden die smartcards pas gekoppeld zodra je m aanzet? Activeren ze zichzelf dan bij de eerste keer gebruik? Want anders zou je natuurlijk ook gelijk die smartcard in een andere ontvanger kunnen stoppen zodat ie hem daaraan koppelt.
edit:
Ik heb nog eens wat nagezocht maar ik moet denk ik 3 dingen uit elkaar houden:
boxkey
camkey
cam-lock
boxkey: de smartcard heeft een nummer die moet matchen met een goedgekeurd type decoder die hetzelfde nummer bevat om samen te werken met de smartcard.
camkey: de smartcard heeft een nummer die moet matchen met een goedgekeurd type cam module die hetzelfde nummer bevat om samen te werken met de smartcard. (in het geval van irdeto heeft alleen Alphacrypt dat nummer ingebakken om samen te werken met de smartcards van de grote kabelaars hier)
cam-lock: de beveiliging zit aan de kant van de cam module die alleen een gekoppelde smartcard slikt zodat cardsharing enzo niet mogelijk is.
In het laatste geval zou het dus geen probleem moeten zijn om een andere cam module te laten werken met de smartcard?
ranjo in "OnsBrabantNet (Deel II)"
Wat ik me overigens afvraag:
Worden die smartcards pas gekoppeld zodra je m aanzet? Activeren ze zichzelf dan bij de eerste keer gebruik? Want anders zou je natuurlijk ook gelijk die smartcard in een andere ontvanger kunnen stoppen zodat ie hem daaraan koppelt.
edit:
Ik heb nog eens wat nagezocht maar ik moet denk ik 3 dingen uit elkaar houden:
boxkey
camkey
cam-lock
boxkey: de smartcard heeft een nummer die moet matchen met een goedgekeurd type decoder die hetzelfde nummer bevat om samen te werken met de smartcard.
camkey: de smartcard heeft een nummer die moet matchen met een goedgekeurd type cam module die hetzelfde nummer bevat om samen te werken met de smartcard. (in het geval van irdeto heeft alleen Alphacrypt dat nummer ingebakken om samen te werken met de smartcards van de grote kabelaars hier)
cam-lock: de beveiliging zit aan de kant van de cam module die alleen een gekoppelde smartcard slikt zodat cardsharing enzo niet mogelijk is.
In het laatste geval zou het dus geen probleem moeten zijn om een andere cam module te laten werken met de smartcard?
[ Voor 74% gewijzigd door Verwijderd op 11-11-2008 02:06 ]
Ik had een mail gestuurd naar Hertzinger over hoe en wat en ze hebben gevolgd hier 
Dit is wat ik terug kreeg:
Overigens wat jij zegt over die Capture file. Daarmee kan ik toch alle gegevens van alle zenders eruit halen? En dan zou ik die toch ook handmatig kunnen invoeren in de FloppyDTV? Zou dat nog kunnen werken? Want het gaat dus om het zoeken. Als ze er eenmaal instaan dan zouden ze moeten werken toch?
Dit is wat ik terug kreeg:
Heb altijd gedacht dat OnsNet bedoelde dat ik nooit beeld zou kunnen krijgen met een andere decoder. Maar het gaat er hier dus om het vinden van de zenders en niet zo zeer om het weergeven van de zenders op een andere decoder. Het ligt dus niet aan de Sony TV's dat ze steeds andere setjes zenders vinden maar aan de instellingen op het Hertzinger netwerk.Beste Alexander,
Ik heb je mail ontvangen maar ook je post op tweakers gezien.
Allereerst mijn reactie op je Tweakers post. De reden waarom we geen andere ontvangers ondersteunen heb je zelf onomstotelijk vast gesteld. We zenden naast de eigenlijke DVB-C TV kanalen in het QAM kanaal allerlei descriptors mee zoals PAT, CAT, PMT, NIT, SDT, actual, SDT others, LCN,EIT, TOT. Met name met de SDT actual/others en LCN descriptors hebben we de timing afgestemd op de door ons gebruikte Sagem box. Het feit dat jij slechts gedeeltes van de zenderlijst binnen haalt, en bij rescan andere delen heeft niets te maken met het feit dat e.e.a. gecodeerd is maar alles met de timing van de SDT/ LCN descriptors. Op dit moment worden er 55 kanalen via QAM gedistribueerd, dus 14 kanalen is maar een heel klein deel dan het totale pakket. Dat is de reden dat we andere STB niet ondersteunen.
Dus de melding door ONE over de compatibiliteit van andere ontvangers op het netwerk is juist, en dus niet zoals je schrijft complete onzin. Je hebt immers zelf het bewijs geleverd, de door jou gebruikte ontvanger kan niet het totale zender pakket inlezen. De door jou gebruikte instellingen zijn juist.
Mbt je vragen over de codering kan ik je melden dat alle zenders muz NL1,2,3 in Conax Cas 7 gecodeerd zijn.
Verder wil ik opmerken dat Ons Brabant net en ons net Eindhoven twee verschillende netwerken zijn met eigen Headend playout eigen id en een eigen frequentie plan. Home frequentie Ons net Eindhoven 303 ons, Nem 707 MHz. Ook het aangeboden pakket zal tussen deze twee netwerken gaan verschillen, er zal binnenkort een additioneel talen pakket op ONS net Eindhoven bij geschakeld worden.
Ik hoop je vragen hiermee voldoende te hebben beantwoord
Overigens wat jij zegt over die Capture file. Daarmee kan ik toch alle gegevens van alle zenders eruit halen? En dan zou ik die toch ook handmatig kunnen invoeren in de FloppyDTV? Zou dat nog kunnen werken? Want het gaat dus om het zoeken. Als ze er eenmaal instaan dan zouden ze moeten werken toch?
[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 11-11-2008 18:09 ]
Wat jij en de andere Sony bezitter proefondervindelijk hebben vastgesteld is dat de DVB implementatie van Sony bij de 3000 series niet goed overweg kunnen met het signaal van OnsNet. Meer conclusies zijn er voorlopig nog niet aan te verbinden zolang er geen meldingen zijn van mensen met andere TV met een ingebouwde DVB-C tuner. Het kan zelfs zo zijn dat de 4000 series en hoger van Sony wel goed met het signaal kunnen werken aangezien bekend is dat er wel het één en ander gewijzigd is in de DVB implementatie van Sony bij de nieuwere modellen. Uiteraard zal het kabelbedrijf deze problemen met de 3000 serie aangrijpen als het voorbeeld waarom het niet wil werken, maar zoals gezegd is bekend dat de DVB implementatie van de eerste Sony TV's met DVB-C tuner nogal wat problemen vertonen.Verwijderd schreef op dinsdag 11 november 2008 @ 17:39:
Heb altijd gedacht dat OnsNet bedoelde dat ik nooit beeld zou kunnen krijgen met een andere decoder. Maar het gaat er hier dus om het vinden van de zenders en niet zo zeer om het weergeven van de zenders op een andere decoder. Het ligt dus niet aan de Sony TV's dat ze steeds andere setjes zenders vinden maar aan de instellingen op het Hertzinger netwerk.
Alle afkortingen die in het mailtje van Hertzinger werden genoemd kan ik met mijn tooltje uit de capture file halen. Die informatie wordt tesamen de DVB Service Information (DVB-SI) genoemd waaruit een ontvanger alle benodigde informatie kan halen over de opbouw van het digitale TV netwerk en alle beschrijvende informatie van de digitale services (zeg maar de digitale kanalen of zenders). Zie het volgende topic voor wat voorbeelden van de informatie die mijn tooltje te voorschijn tovert op basis van een capture file: Digitale TV frequenties bij Ziggo Casema/MultikabelOverigens wat jij zegt over die Capture file. Daarmee kan ik toch alle gegevens van alle zenders eruit halen? En dan zou ik die toch ook handmatig kunnen invoeren in de FloppyDTV? Zou dat nog kunnen werken? Want het gaat dus om het zoeken. Als ze er eenmaal instaan dan zouden ze moeten werken toch?
Op het Internet zijn verschillende DVB analyse tooltjes te vinden. Dergelijke informatie voor je echter niet handmatig in bij bijvoorbeeld een FloppyDTV, maar je kan die informatie gebruiken voor het handmatig configureren van DVB software op je PC die dat dan weer gebruikt om de DVB-C tuner aan te sturen. Meer informatie over DVB-C op de PC vind je in het volgende topic: \[DVB-C] Digitale kabel TV op de PC [DEEL 3]
Maar Hertzinger geeft aan dat hun bepaalde timings voor LCN/SDT descriptors hebben afgestemd op die Sagem Box. Is het dan niet zo dat ik diezelfde problemen straks ook heb als ik bijv met een FloppyDTV ga zoeken? (dus dat die steeds verschillende zenders vind en in een ander volgorde). Ik zie in jou link (Digitale TV frequenties bij Ziggo Casema/Multikabel) dat je met zo'n Capture file ook alle frequenties van alle zenders kan uitlezen op het netwerk. Nou weet ik dat je met een FloppyDTV een transponder lijst moet maken om het te laten werken in MCE (zodat DVB-T frequenties met de orginele DVB-C gekoppeld worden om MCE te tricken). In princiepe zou ik dus zonder te scannen naar zenders met de FloppyDTV software ook de frequenties kunnen uitlezen uit jou dump en zo een goede werkende transponder lijst maken? Want waar ik bang voor ben is dat die FloppyDTV bij een normale scan ook hetzelfde resultaat gaat geven als de Sony TV.ArChie schreef op dinsdag 11 november 2008 @ 21:58:
[...]
Wat jij en de andere Sony bezitter proefondervindelijk hebben vastgesteld is dat de DVB implementatie van Sony bij de 3000 series niet goed overweg kunnen met het signaal van OnsNet. Meer conclusies zijn er voorlopig nog niet aan te verbinden zolang er geen meldingen zijn van mensen met andere TV met een ingebouwde DVB-C tuner. Het kan zelfs zo zijn dat de 4000 series en hoger van Sony wel goed met het signaal kunnen werken aangezien bekend is dat er wel het één en ander gewijzigd is in de DVB implementatie van Sony bij de nieuwere modellen. Uiteraard zal het kabelbedrijf deze problemen met de 3000 serie aangrijpen als het voorbeeld waarom het niet wil werken, maar zoals gezegd is bekend dat de DVB implementatie van de eerste Sony TV's met DVB-C tuner nogal wat problemen vertonen.
[...]
Alle afkortingen die in het mailtje van Hertzinger werden genoemd kan ik met mijn tooltje uit de capture file halen. Die informatie wordt tesamen de DVB Service Information (DVB-SI) genoemd waaruit een ontvanger alle benodigde informatie kan halen over de opbouw van het digitale TV netwerk en alle beschrijvende informatie van de digitale services (zeg maar de digitale kanalen of zenders). Zie het volgende topic voor wat voorbeelden van de informatie die mijn tooltje te voorschijn tovert op basis van een capture file: Digitale TV frequenties bij Ziggo Casema/Multikabel
Op het Internet zijn verschillende DVB analyse tooltjes te vinden. Dergelijke informatie voor je echter niet handmatig in bij bijvoorbeeld een FloppyDTV, maar je kan die informatie gebruiken voor het handmatig configureren van DVB software op je PC die dat dan weer gebruikt om de DVB-C tuner aan te sturen. Meer informatie over DVB-C op de PC vind je in het volgende topic: \[DVB-C] Digitale kabel TV op de PC [DEEL 3]
Dat geven ze inderdaad aan, maar de vraag is dan of de verwachte timings in de Sagem box zodanig afwijken van de in DVB specificaties aangegeven minimale en maximale waarden voor de timing van onderdelen. Stel dat Hertzinger hier niet zomaar iets zegt om er vanaf te zijn, maar daadwerkelijk allerlei timings van de multiplexers speciaal hebben bijgesteld voor de Sagem box i.p.v. van Sagem te verlangen dat hun box zich aan de DVB specificaties houdt, dan hebben ze een klassieke fout gemaakt waar ze ongetwijfeld zelf in de toekomst nog last van gaan krijgen als ze misschien besluiten om een nieuwe box te introduceren. De leverancier van die nieuwe box moet dan alle afwijkingen van de DVB specificaties die in de oude Sagem box zaten ook opzettelijk gaan aanbrengen in de nieuwe box.Verwijderd schreef op dinsdag 11 november 2008 @ 22:32:
Maar Hertzinger geeft aan dat hun bepaalde timings voor LCN/SDT descriptors hebben afgestemd op die Sagem Box.
Zonder testen met andere apparatuur dan de Sony 3000 TV series zijn er voorlopig geen verdere conclusies aan te verbinden en zoals ik al aangaf is één ding wel bekend en dat is dat de DVB implementatie van de 3000 TV series van Sony de nodige problemen kende die later (deels?) in de 4000 serie zijn opgelost. Die bugs zorgen er in ieder geval bij mij voor dat ik de Sony apparatuur voorlopig nog niet zie als DVB referentie apparatuur. Ik had dat graag anders gezien aangezien mijn oude TV zo langzamerhand wel aan vervanging toe is en een Sony met goed werkende geïntegreerde DVB-C tuner gezien de prijs in vergelijking met andere merken wel een leuke vervangingskandidaat was geweest. Helaas leert de praktijk echter dat er nog wel het één en ander verbetert kan worden aan de DVB implementatie van Sony en dat Sony haar klanten op DVB-C gebied volledig in de kou laat staan.
MCE is sowieso een lastig verhaal in combinatie met DVB-C. Tot dusver is/was FloppyDTV de enige die daarvoor met wat truukjes ondersteuning probeert te leveren, maar het vraagt wel het nodige aan doorzettingsvermogen van de gebruikers. Het handmatig opvoeren van frequenties zorgt er wel voor dat het vinden van de kanalen over het algemeen wat makkelijker gaat. Daarvoor is het dus handig als er wat mensen zijn die de volledige frequentie lijsten publiceren. Een garantie voor succes is het echter nog steeds niet, al is het natuurlijk wel makkelijker zoeken als je weet waar je moet zoeken.Is het dan niet zo dat ik diezelfde problemen straks ook heb als ik bijv met een FloppyDTV ga zoeken? (dus dat die steeds verschillende zenders vind en in een ander volgorde). Ik zie in jou link (Digitale TV frequenties bij Ziggo Casema/Multikabel) dat je met zo'n Capture file ook alle frequenties van alle zenders kan uitlezen op het netwerk. Nou weet ik dat je met een FloppyDTV een transponder lijst moet maken om het te laten werken in MCE (zodat DVB-T frequenties met de orginele DVB-C gekoppeld worden om MCE te tricken). In princiepe zou ik dus zonder te scannen naar zenders met de FloppyDTV software ook de frequenties kunnen uitlezen uit jou dump en zo een goede werkende transponder lijst maken? Want waar ik bang voor ben is dat die FloppyDTV bij een normale scan ook hetzelfde resultaat gaat geven als de Sony TV.
Maar die kun je toch juist uitlezen als ik jou een Transport Stream Capture File geef? Dan kun je toch perfect de frequenties zien voor alle DVB-C zenders in de transport streams op het Hertzinger netwerk? Dan kun je die namelijk handmatig in de Viewer software invoeren en loop je ook niet het risico dat de zenders niet goed gevonden worden door de evt. afwijkende timings van de LCN/SDT descriptors die zijn ingesteld op het Hertzinger netwerk.ArChie schreef op dinsdag 11 november 2008 @ 23:08:
[...]
Daarvoor is het dus handig als er wat mensen zijn die de volledige frequentie lijsten publiceren.
[ Voor 163% gewijzigd door Verwijderd op 12-11-2008 23:57 ]
Nog een mailtje terug gekregen van Hertzinger op de vraag of ze smartcards aan de boxen koppelen:
Dus dat is wel weer goed nieuws. Ik vraag me alleen af hoe dat activatie proces van zo'n smartcard loopt. Want bij OnsNet moet je de box en smartcard kopen. Die worden dan jou eigendom. Als je dan bijv je abonnement opzegt kan ik me niet voorstellen dat je smartcard gewoon blijft werken. Als gebruiker hoef je ook niks te activeren. Zodra je die box hebt stop je de kaart in de box en heb je beeld. Dus ik neem aan dat hun dat regelen ofzo van afstand? Zodra je een abo afsluit krijgt de smartcard een bericht/code tijdens het ontvangen van het digitale signaal en zodra je opzegt ook weer? Wel raar dan want zoiets wordt gebroadcast dus iedereen krijgt toch hetzelfde digitaal signaal? Of is dat bericht van toepassing alle uitgegeven smartcards, zodat de ene ziet dat hij nog geldig is en de andere ziet dat hij is vervallen?Vooralsnog doen we niet aan pairing (linken STB chipset en Smartcard), waarbij ik niet denk dat dit op korte termijn wordt ingevoerd. Of je door jou genoemde Conax cam kan gebruiken weet ik niet maar let er op dat hij geschikt is voor CAS 7. Ik dacht dat alleen Technisat een goedgekeurde CAM voor CAS 7 heeft. (maar ik heb me hierin niet verdiept dus mogelijk zijn er meer, en mogelijk zijn er ook die het wel aankunnen maar nooit bij Conax geweest zijn voor certificering)
De losse kaart met een CAS 7 geschikte CAM zou coderingstechnisch gewoon werken
Zo zie je maar dat je niet alles zomaar moet geloven wat de kabelbedrijven vertellen.Verwijderd schreef op woensdag 12 november 2008 @ 23:57:
Nog een mailtje terug gekregen van Hertzinger op de vraag of ze smartcards aan de boxen koppelen:
De smartcard is gekoppeld aan een afgesloten abonnement. Dat abonnement wordt door het kabelbedrijf in het Conditional Access System (CAS) geadministreerd samen met het identificatie nummer van de smartcard(s) die jij in je bezit hebt. Op basis van die geadministreerde informatie stuurt het CAS informatie uit die speciaal bestemd is voor jouw smartcard. Daarmee kan de smartcard weer bepalen of jij wel of niet gerechtigd bent om een kanaal te kijken. Zo ja, dan worden de juiste decryptie sleutels gemaakt voor het betreffende kanaal zodat je kan kijken.Dus dat is wel weer goed nieuws. Ik vraag me alleen af hoe dat activatie proces van zo'n smartcard loopt. Want bij OnsNet moet je de box en smartcard kopen. Die worden dan jou eigendom. Als je dan bijv je abonnement opzegt kan ik me niet voorstellen dat je smartcard gewoon blijft werken. Als gebruiker hoef je ook niks te activeren. Zodra je die box hebt stop je de kaart in de box en heb je beeld. Dus ik neem aan dat hun dat regelen ofzo van afstand? Zodra je een abo afsluit krijgt de smartcard een bericht/code tijdens het ontvangen van het digitale signaal en zodra je opzegt ook weer? Wel raar dan want zoiets wordt gebroadcast dus iedereen krijgt toch hetzelfde digitaal signaal? Of is dat bericht van toepassing alle uitgegeven smartcards, zodat de ene ziet dat hij nog geldig is en de andere ziet dat hij is vervallen?
Het broadcasten van die abonnementen en sleutel informatie gaat via twee soorten datastromen. De Entitlement Management Messages (EMM) datastroom wordt in per Transport Stream verzonden en bevat de abonnementsinformatie voor de smartcards die in het bezit zijn van de klanten. De Entitlement Control Messages (ECM) bevat een deel van de sleutels die nodig zijn om een bepaald kanaal te kunnen decrypten. Veelal is er voor ieder digitaal kanaal in een Transport Stream een eigen ECM datastroom. Die ECM informatie gecombineerd met de sleutel informatie die door de smartcard geleverd wordt als je mag kijken zorgt er uiteindelijk voor dat je kan kijken. Die sleutel informatie wordt uiteraard continu bijgewerkt om er voor te zorgen dat het systeem niet makkelijk te kraken is.
Hoe die ECM en EMM berichten precies zijn opgebouwd en worden verstuurd hangt af van het merk CAS. Een Conax CAS is daarom niet compatible met een Irdeto CAS, al is het wel mogelijk voor een digitale TV provider om meerdere CAS'sen naast elkaar te gebruiken. Het digitale TV kanaal wordt dan nog steeds maar één keer encrypted verzonden, maar voor ieder CAS is er een eigen ECM en EMM datastroom die wel allebei exact dezelfde sleutel opleveren als je gerechtigd bent om te kijken zodat het digitale TV kanaal van zijn encryptie kan worden ontdaan. Het gebruik van verschillende CAS'sen naast elkaar zie je vaak als een digitale TV provider over gaat van het ene CAS naar het andere of wanneer er bijvoorbeeld sprake is van een fusie of overname.
Als je je abonnement weer opzegt zal het kabelbedrijf jouw abonnement en de smartcard weer verwijderen uit de Conax CAS en kan je dus niets meer bekijken. Wil je digitale TV kijken dan zit er niets anders op dan de ontvanger en smartcard te bestellen waarna je de ontvanger eventueel in de kast kan zetten als je wel een Conax CAM koopt om je smartcard in te gebruiken.
Bedoel je daarmee dat je de orginele ontvanger persee nodig hebt om te activeren? Lijkt mij juist dat dat gewoon werkt dat in alle ontvangers met het juiste Conax CAS systeem.ArChie schreef op donderdag 13 november 2008 @ 20:08:
[...]
Zo zie je maar dat je niet alles zomaar moet geloven wat de kabelbedrijven vertellen.
[...]
De smartcard is gekoppeld aan een afgesloten abonnement. Dat abonnement wordt door het kabelbedrijf in het Conditional Access System (CAS) geadministreerd samen met het identificatie nummer van de smartcard(s) die jij in je bezit hebt. Op basis van die geadministreerde informatie stuurt het CAS informatie uit die speciaal bestemd is voor jouw smartcard. Daarmee kan de smartcard weer bepalen of jij wel of niet gerechtigd bent om een kanaal te kijken. Zo ja, dan worden de juiste decryptie sleutels gemaakt voor het betreffende kanaal zodat je kan kijken.
Het broadcasten van die abonnementen en sleutel informatie gaat via twee soorten datastromen. De Entitlement Management Messages (EMM) datastroom wordt in per Transport Stream verzonden en bevat de abonnementsinformatie voor de smartcards die in het bezit zijn van de klanten. De Entitlement Control Messages (ECM) bevat een deel van de sleutels die nodig zijn om een bepaald kanaal te kunnen decrypten. Veelal is er voor ieder digitaal kanaal in een Transport Stream een eigen ECM datastroom. Die ECM informatie gecombineerd met de sleutel informatie die door de smartcard geleverd wordt als je mag kijken zorgt er uiteindelijk voor dat je kan kijken. Die sleutel informatie wordt uiteraard continu bijgewerkt om er voor te zorgen dat het systeem niet makkelijk te kraken is.
Hoe die ECM en EMM berichten precies zijn opgebouwd en worden verstuurd hangt af van het merk CAS. Een Conax CAS is daarom niet compatible met een Irdeto CAS, al is het wel mogelijk voor een digitale TV provider om meerdere CAS'sen naast elkaar te gebruiken. Het digitale TV kanaal wordt dan nog steeds maar één keer encrypted verzonden, maar voor ieder CAS is er een eigen ECM en EMM datastroom die wel allebei exact dezelfde sleutel opleveren als je gerechtigd bent om te kijken zodat het digitale TV kanaal van zijn encryptie kan worden ontdaan. Het gebruik van verschillende CAS'sen naast elkaar zie je vaak als een digitale TV provider over gaat van het ene CAS naar het andere of wanneer er bijvoorbeeld sprake is van een fusie of overname.
Als je je abonnement weer opzegt zal het kabelbedrijf jouw abonnement en de smartcard weer verwijderen uit de Conax CAS en kan je dus niets meer bekijken. Wil je digitale TV kijken dan zit er niets anders op dan de ontvanger en smartcard te bestellen waarna je de ontvanger eventueel in de kast kan zetten als je wel een Conax CAM koopt om je smartcard in te gebruiken.
Ik kreeg dit vandaag ook bevestigd van Hertzinger:
De activering / deactivering van de Smartcard in een Conax CAS 7 CAM zou gewoon moeten werken, ongeacht de ontvanger
Nee, maar zoals je zelf aangeeft kan je alleen aan een smartcard komen bij OnsNet als je ook hun ontvanger koopt. In tegenstelling tot een Conax CAM kan je niet elke willekeurige Conax Smartcard gebruiken. Alleen de smartcard die door je kabelbedrijf is uitgegeven en op jouw naam geregistreerd is in het Conax CAS van OnsNet.Verwijderd schreef op donderdag 13 november 2008 @ 20:35:
Bedoel je daarmee dat je de orginele ontvanger persee nodig hebt om te activeren? Lijkt mij juist dat dat gewoon werkt dat in alle ontvangers met het juiste Conax CAS systeem.
Die heeft een gloednieuwe philips aurea uit 2008 (37PFL9903H/10) en precies hetzelfde resultaat dus daar. Ook maar een deel van het zender pakket wordt ingelezen met de juiste instellingen.HHC-Pluisje schreef op zaterdag 15 november 2008 @ 15:27:
Ik heb een scan gedaan en 17 digitale kanalen gevonden.
Loont het nog om een DVB-C PC kaart te kopen en daarmee te gaan testen of ik met een bepaald software programma toch alle zenders erin kan krijgen op een of andere manier? Als het niet werkt kan ik die kaart altijd nog doorverkopen, maar als de kans bestaat dat er trucjes zijn die je met bepaalde software kan doen om toch alle zenders te vinden (welke niet op standalone decoders kunnen) dan is het misschien toch wel intresant om te proberen. Zoiezo om het feit dat jij met een transport stream capture file al die frequenties van alle zenders kan uitlezen. Dan zou ik ze misschien met wat register trucjes bijv toch handmatig kunnen vastzetten...
De gegevens van de afwijkende timings op de LCN/SDT descriptors lijken iig juist te zijn nu het ook op een ander merk tv een vergelijkbaar resultaat geeft.
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 15-11-2008 17:50 ]
Kan die persoon met die Philips ook in een één of ander menu zien welke frequenties hij allemaal gevonden heeft?Verwijderd schreef op zaterdag 15 november 2008 @ 17:38:
Die heeft een gloednieuwe philips aurea uit 2008 (37PFL9903H/10) en precies hetzelfde resultaat dus daar. Ook maar een deel van het zender pakket wordt ingelezen met de juiste gegevens.
Probeer eerst eens iemand te vinden met zo'n OnsNet ontvanger en vraag die persoon om een lijst van alle frequenties. Elke ontvanger heeft wel een status pagina waarop de frequentie van de huidige geselecteerde Transport Stream getoond wordt, dus voor zo'n 50 kanalen moet het niet al te veel tijd kosten om alle frequenties te achterhalen. Misschien hebben jullie toch de verkeerde "hoofdfrequentie" te pakken als uitgangspunt voor een scan.Loont het nog om een DVB-C PC kaart te kopen en daarmee te gaan testen of ik met een bepaald software programma toch alle zenders erin kan krijgen op een of andere manier? Als het niet werkt kan ik die kaart altijd nog doorverkopen, maar als de kans bestaat dat er trucjes zijn die je met bepaalde software kan doen om toch alle zenders te vinden (welke niet op standalone decoders kunnen) dan is het misschien toch wel intresant om te proberen. Zoiezo om het feit dat jij met een transport stream capture file al die frequenties van alle zenders kan uitlezen. Dan zou ik ze misschien met wat register trucjes bijv toch handmatig kunnen vastzetten...
De gegevens van de afwijkende timings op de LCN/SDT descriptors lijken iig juist te zijn nu het ook op een ander merk tv een vergelijkbaar resultaat geeft.
Volgens mij wil je graag digitale TV, dus ontkom je er toch niet aan om een ontvanger en smartcard van OnsNet aan te schaffen ongeacht of je nu wel of niet rechtstreeks via je Sony TV kan kijken met een Conax CAM. Ga daar eerst eens mee experimenteren, dan kan je later altijd nog een DVB-C PC-TV kaart of CAM aanschaffen. Wil je toch eerst een DVB-C PC-TV kaart aanschaffen, dan wil ik natuurlijk wel voor je zo'n frequentie overzicht produceren als je een capture file hebt gemaakt.
Het zou ook kunnen dat OnsNet misschien verschillende QAM instellingen per Transport Stream gebruikt waar Sony en Philips TV's misschien niet goed mee omgaan. Zonder DVB analyse van een Transport Stream blijven dit soort dingen koffiedik kijken.Verwijderd schreef op zaterdag 15 november 2008 @ 17:38:
Ik heb het gevraagd in het topic, maar ik denk dat de Hoofdfrequentie toch echt 303mhz is. Stond ook in de reactie van hertzinger. 303Mhz voor OnsNet Eindhoven, 707Mhz voor OnsBrabantNet (die laatste gaf ie er ook gewoon bij). En ook in de Sagembox stond 303Mhz ingesteld bij het zoekscherm. Digitale TV is wel de toekomst ja omdat er steeds meer HDTV zenders komen en de kwaliteit van SD ook iets beter is dan dat dat hier analoog is. Heel erg veel verschilt het hier ook weer niet omdat het signaal hier in huis pas wordt omgezet van optisch naar electrisch via die CAI converver in het glasvezelkastje. Het gaat mij dan ook niet zo zeer om persee digitale tv te hebben maar om de uitdaging dit werkend te krijgen op een eigen decoder (bijv pc).ArChie schreef op zaterdag 15 november 2008 @ 17:55:
[...]
Kan die persoon met die Philips ook in een één of ander menu zien welke frequenties hij allemaal gevonden heeft?
[...]
Probeer eerst eens iemand te vinden met zo'n OnsNet ontvanger en vraag die persoon om een lijst van alle frequenties. Elke ontvanger heeft wel een status pagina waarop de frequentie van de huidige geselecteerde Transport Stream getoond wordt, dus voor zo'n 50 kanalen moet het niet al te veel tijd kosten om alle frequenties te achterhalen. Misschien hebben jullie toch de verkeerde "hoofdfrequentie" te pakken als uitgangspunt voor een scan.
Volgens mij wil je graag digitale TV, dus ontkom je er toch niet aan om een ontvanger en smartcard van OnsNet aan te schaffen ongeacht of je nu wel of niet rechtstreeks via je Sony TV kan kijken met een Conax CAM. Ga daar eerst eens mee experimenteren, dan kan je later altijd nog een DVB-C PC-TV kaart of CAM aanschaffen. Wil je toch eerst een DVB-C PC-TV kaart aanschaffen, dan wil ik natuurlijk wel voor je zo'n frequentie overzicht produceren als je een capture file hebt gemaakt.
Vandaar ook de vraag: Heb ik met een DVB-C kaart voor in de PC nog extra mogelijkheden in tegenstelling tot het statische zoeksysteem van een standalone decoder? Als ik bijv een capture file zou maken van de 303Mhz dan zou ik daar gelijk alle transport streams en frequenties door kunnen zien en er misschien in slagen om in een bepaald viewer programma deze frequenties handmatig vast te zetten.. Dat zijn mogelijkheden die je op een standalone decoder niet hebt. Het gaat hier namelijk echt om en vinden en vastzetten van de zenders. Codering technisch zou het allemaal prima moeten werken. Dus de Sagembox/Smartcard heb ik denk ik niet zoveel aan omdat ik voor het vinden van de zenders geen smartcard nodig heb. Pas als ik alles gevonden heb en vast heb kunnen zetten in het viewer programma dan moet de smartcard er aan te pas komen.
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 15-11-2008 19:52 ]
Ja, in principe moet met zo'n capture file gewoon een frequentie overzicht te produceren zijn zoals je in mijn andere topic hebt gezien. Ik heb het echter met opzet over "in principe". Het tooltje dat ik daarvoor gebruik is voor mij een soort Java programmeer oefen project, dus geen professionele tool. Tot nu toe is het mij nog steeds gelukt om iedere door anderen aangeleverde capture file te laten inlezen, maar ik kan natuurlijk geen enkele garantie geven dat het ook gaat lukken met een capture file gemaakt bij OnsNet (al ben ik natuurlijk wel nieuwsgierig hoe de boel bij OnsNet in elkaar zit).Verwijderd schreef op zaterdag 15 november 2008 @ 19:43:
Vandaar ook de vraag: Heb ik met een DVB-C kaart voor in de PC nog extra mogelijkheden in tegenstelling tot het statische zoeksysteem van een standalone decoder. Als ik bijv een capture file zou maken van de 303Mhz dan zou ik daar gelijk alle transport streams en frequenties door kunnen zien en er misschien in slagen om in een bepaald viewer programma deze frequenties handmatig vast te zetten.. Dat zijn mogelijkheden die je op een standalone decoder niet hebt.
Als er wel een overzicht te produceren valt, dan zou ik je in eerste instantie willen adviseren om bijvoorbeeld de software van DVBViewer te gebruiken omdat dat meestal eenvoudiger aan de praat is te krijgen dan MCE en je veel vrijheid biedt om de boel handmatig in te stellen.
Als ik een TS file wil maken dan moet dat hiermee?

En dan met de gegevens:
Frequency, KHz: 303000
Symbolrate, Ksps: 69654
Costellation: 256
Gezien dit de orginele gegevens zijn die in de Sagembox staan ingesteld:

En dan met de gegevens:
Gezien dit de orginele gegevens zijn die in de Sagembox staan ingesteld:
En dan ook gewoon filesize op 50MB vastzetten? Of moet het groter?/\/\|) schreef op maandag 03 november 2008 @ 20:14:
Set-top box ICAD-81 HD HZ.
Frequentie 303000
Symbol rate 69564
Modulatie 256
[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 17-11-2008 00:26 ]
Yep.Verwijderd schreef op maandag 17 november 2008 @ 00:24:
Als ik een TS file wil maken dan moet dat hiermee?
De symbolrate is in Ksps, dus 6956. Net als bij de Sony TV kan je die laatste 4 dus niet invoeren.En dan met de gegevens:
Je kan beginnen met 50 MB. Afhankelijk van hetgeen aangetroffen wordt is misschien een groter bestand nodig. Uploaden naar bijvoorbeeld www.rapidshare.com.En dan ook gewoon filesize op 50MB vastzetten? Of moet het groter?
http://rapidshare.com/fil...-18-303000-6956-C.ts.html
http://rapidshare.com/fil...-20-303000-6956-C.ts.html
astu
zijn 2 dezelfde maar is misschien wel handig om er 2 te hebben mocht je iets raars zien die eerste. Signaal was iig 100% stond er
edit:
Heb zelf ook al wat uitgelezen. Dit zijn alle transport streams:
303000
311000
319000
327000
335000
343000
351000
359000
367000
375000
En de setjes zenders die erin zitten kloppen ook precies met wat mijn tv elke keer liet zien. Dat was volgens mij gewoon inderdaad steeds de eerste transport stream die hij binnenhaalde.
astu
zijn 2 dezelfde maar is misschien wel handig om er 2 te hebben mocht je iets raars zien die eerste. Signaal was iig 100% stond er
edit:
Heb zelf ook al wat uitgelezen. Dit zijn alle transport streams:
303000
311000
319000
327000
335000
343000
351000
359000
367000
375000
En de setjes zenders die erin zitten kloppen ook precies met wat mijn tv elke keer liet zien. Dat was volgens mij gewoon inderdaad steeds de eerste transport stream die hij binnenhaalde.
[ Voor 63% gewijzigd door Verwijderd op 19-11-2008 17:24 ]
Okee, dat is snel. Ik ben de eerste aan het downloaden. Duurt nog zo'n 25 minuten, daarna zal ik hem door het tooltje halen. OnsBrabantNet heeft een aantal gemeenten waar ze hun signaal doorgegeven. Onder welke gemeente val jij (voor mijn eigen administratie)?Verwijderd schreef op woensdag 19 november 2008 @ 13:24:
http://rapidshare.com/fil...-18-303000-6956-C.ts.html
astu
Probeer nu eens i.p.v. 303000 de andere frequenties als basis frequentie voor het zoeken van je TV. Misschien dat op een andere frequentie meer DVB-SI data wordt verzonden waar je TV iets aan kan hebben.Heb zelf ook al wat uitgelezen. Dit zijn alle transport streams:
303000
311000
319000
327000
335000
343000
351000
359000
367000
375000
Ik heb met DVBviewer en FireDTV 70 zenders gevonden (alle zenders volgens mij) waarvan 5 ongecodeerd erop staan. Echter in Media Center lukt het niet echt. De zoek methode is anders volgens mij in firedtv/dvbviewer. In Media Center wordt volgens mij op dezelfde manier gezocht als op de Sony TV (ik heb een paar x moeten scannen om NL1,2,3 (eerste transponder) in MCE te krijgen. Volgens mij scant dvbviewer/firedtv echt op frequentie of ze een service kunnen oppikken. MCE en de Sony TV die doen het volgens mij wat officieler waardoor ik zo moeilijk alle zenders vind. Ik denk dat die officiele methode wel de juiste is en daar maakt Hertzenger dankbaar gebruik van met hun afwijkingen op het netwerkArChie schreef op woensdag 19 november 2008 @ 19:18:
[...]
Okee, dat is snel. Ik ben de eerste aan het downloaden. Duurt nog zo'n 25 minuten, daarna zal ik hem door het tooltje halen. OnsBrabantNet heeft een aantal gemeenten waar ze hun signaal doorgegeven. Onder welke gemeente val jij (voor mijn eigen administratie)?
[...]
Probeer nu eens i.p.v. 303000 de andere frequenties als basis frequentie voor het zoeken van je TV. Misschien dat op een andere frequentie meer DVB-SI data wordt verzonden waar je TV iets aan kan hebben.
Als ik een scan doe bij firedtv / dvbviewer dan vind ie meestal alles onder unknown. Maar soms ook onder Hertzinger, Nl1, 2 3 en rtl4 5. Die hebben dan ook de goede naam als ze in 'hertzinger' worden ingedeeld. De rest heet allemaal service # onder 'unknown'. Maargoed op die manier vind ie ze dus wel allemaal.
[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 19-11-2008 20:43 ]
Media Center is wel het laatse waarmee je moet gaan experimenteren.Verwijderd schreef op woensdag 19 november 2008 @ 20:19:
[...]
Ik heb met DVBviewer en FireDTV 70 zenders gevonden (alle zenders volgens mij) waarvan 5 ongecodeerd erop staan. Echter in Media Center lukt het niet echt. De zoek methode is anders volgens mij in firedtv/dvbviewer.
Deze applicatie werkt niet met een standaard DVB-C/BDA driver, er wordt meestal gebruik gemaakt van een DVB-T emulatie door middel van speciale drivers zoals ook bij FireDTV het geval is.
Het beste is om het eerst gewoon met DVBViewer of ProgDVB te proberen met de standaard BDA drivers.
FireDTV doe ik ook via emulatie. Ik scan daar ook op 'Terrestrial'. Als ik bij firedtv of dvbviewer met 'cable scan' en zelf de waarden opgeef dan vind ie zoiezo niks. Maar als ik op Terrestrial scant ie via de Transponder list die ik in het register heb gezet:The_Doman schreef op woensdag 19 november 2008 @ 20:41:
[...]
Media Center is wel het laatse waarmee je moet gaan experimenteren.![]()
Deze applicatie werkt niet met een standaard DVB-C/BDA driver, er wordt meestal gebruik gemaakt van een DVB-T emulatie door middel van speciale drivers zoals ook bij FireDTV het geval is.
Het beste is om het eerst gewoon met DVBViewer of ProgDVB te proberen met de standaard BDA drivers.
Windows Registry Editor Version 5.00
[HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\DigitalEverywhere\FireDTV\Transponder\Cable]
"474000"="303000, 6956"
"482000"="311000, 6956"
"490000"="319000, 6956"
"498000"="327000, 6956"
"506000"="335000, 6956"
"514000"="343000, 6956"
"522000"="351000, 6956"
"530000"="359000, 6956"
"538000"="367000, 6956"
"546000"="375000, 6956"
En dan vind ie dus alles. De manier van scannen met dvb-t lijkt goed uit te pakken om de truc te omzeilen die hertzinger toepast met hun timings. Echter vind ik het zeer vreemd dat MCE nog zo moeilijk iets vind. Die laat ik ook via Terrestrial scannen namelijk.
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 19-11-2008 20:48 ]
MCE heb ik geen ervaring mee, dus daar kan ik je verder niet mee helpen. Het is me gelukt om de capture file door mijn tooltje te krijgen na eerst een bug verholpen te hebben, maar helemaal naar mijn zin is de output nog niet door hier en daar wat afrondingsfouten door de vreemde waarden die Hertzinger hier en daar toepast. Het overzicht houd je dus nog even te goed. Het netwerk ID waar je naar opzoek was moet 1 zijn. De symbolrate is 6.9565. Omdat de laatste 0.0005 niet ingevuld kan worden bij de meeste DVB-C ontvangers is de door jouw gebruikte 6.956 dus de beste benadering die je in je TV kan invullen. De QAM is inderdaad voor alle Transport Streams 256-QAM. Die 256-QAM stelt hoge eisen aan je huis installatie. De gebruikte frequenties zijn inderdaad 303, 311, 319, 327, 335, 343, 351, 359, 367 en 375 MHz.
Hertzinger gebruikt weer een eigen variant voor de Logical Channel Numbering (LCN). De LCN is niet vastgelegd in de DVB specificaties, dus daar doet je Sony TV verder niets mee. Tot dusver had ik drie varianten gezien, dus dit is nummer vier. Nog niet uitgezocht hoe die in elkaar zit. EPG doet Hertzinger niet aan hoewel ze in de DVB-SI data wel aangeven dat er EPG informatie zou zijn. Ook geven ze aan dat alle kanalen ongecodeerd zouden zijn in de DVB-SI, wat uiteraard niet klopt. Dit had je zelf ook al ontdekt. Hertzinger geeft alleen maar digitale TV kanalen door volgens de instellingen. Het verschil tussen SDTV en HDTV kanalen wordt niet goed aangeduid in de DVB-SI. Eerste indruk is dat de samenhang van de DVB-SI data een beetje een rommeltje is. Hertzinger heeft duidelijk bij een hoop instellingen geen idee wat daar ingevuld zou moeten worden om het te laten voldoen aan de DVB specificaties. Je moet er niet vreemd van opkijken als door deze verkeerde waarden standaard DVB-C apparatuur moeite heeft met het juist interpreteren van de DVB-SI informatie.
Hertzinger gebruikt weer een eigen variant voor de Logical Channel Numbering (LCN). De LCN is niet vastgelegd in de DVB specificaties, dus daar doet je Sony TV verder niets mee. Tot dusver had ik drie varianten gezien, dus dit is nummer vier. Nog niet uitgezocht hoe die in elkaar zit. EPG doet Hertzinger niet aan hoewel ze in de DVB-SI data wel aangeven dat er EPG informatie zou zijn. Ook geven ze aan dat alle kanalen ongecodeerd zouden zijn in de DVB-SI, wat uiteraard niet klopt. Dit had je zelf ook al ontdekt. Hertzinger geeft alleen maar digitale TV kanalen door volgens de instellingen. Het verschil tussen SDTV en HDTV kanalen wordt niet goed aangeduid in de DVB-SI. Eerste indruk is dat de samenhang van de DVB-SI data een beetje een rommeltje is. Hertzinger heeft duidelijk bij een hoop instellingen geen idee wat daar ingevuld zou moeten worden om het te laten voldoen aan de DVB specificaties. Je moet er niet vreemd van opkijken als door deze verkeerde waarden standaard DVB-C apparatuur moeite heeft met het juist interpreteren van de DVB-SI informatie.
Om bij MCE de DVB-C/S (via DVB-T emulatie) zenders correct weer te geven moet er ook een speciaal truukje toegepast worden.Verwijderd schreef op woensdag 19 november 2008 @ 20:47:
[...]
En dan vind ie dus alles. De manier van scannen met dvb-t lijkt goed uit te pakken om de truc te omzeilen die hertzinger toepast met hun timings. Echter vind ik het zeer vreemd dat MCE nog zo moeilijk iets vind. Die laat ik ook via Terrestrial scannen namelijk.
Ik weet niet of je die procedure ook hebt gevolgd?
Check:
MCE DVB-T emulation with DVB-S.avi
TechnoTrend DVB-C met XP/Vista MediaCenter gebruiken: Handleiding
Ik heb het precies hetzelfde gedaan maar hier vind ie dus meestal niks en af en toe soms alleen Nl,1,2,3 rtl 4,5 met de juiste naam erbij. Volgens mij scant MCE net als Sony TV via de NIT tabel waardoor alle namen enzo netjes gekoppeld worden aan de frequenties.. Alleen ik denk dat daar een afwijking zit bij HZ omdat ik juist bij fiedtv en dvbviewer geen namen had maar service 1, service 2 etc. Die scannen volgens mij op een andere manier waardoor wel alles opgescant wordt. Echter de manier van MCE en Sony is denk ik wel de officiele maar dat werkt dus niet hier. Kan goed zijn dat dit iets met die Logical Channel Numbering te maken heeft.The_Doman schreef op woensdag 19 november 2008 @ 21:08:
[...]
Om bij MCE de DVB-C/S (via DVB-T emulatie) zenders correct weer te geven moet er ook een speciaal truukje toegepast worden.
Ik weet niet of je die procedure ook hebt gevolgd?
Check:
MCE DVB-T emulation with DVB-S.avi
TechnoTrend DVB-C met XP/Vista MediaCenter gebruiken: Handleiding
Grappige is als ik voor analoog kies ipv dvb-t bij 'Terrestrial', dan vind ie dus wel 70 zenders. De heten dan gewoon 1, 2, 3, 4 als zendernaam. Als ik daarna live-tv start dan heb ik dus alleen maar sneeuw op alle zenders. Dat komt natuurlijk omdat ie van analoog signaal uitgaat. Misschien kan ik dat in het register ergens aanpassen naar dvb-t. Maar het lijkt erop dat ie bij analoog scannen wel die 70 zenders vind.
Een voorlopig eerste versie van het frequentie/kanalen overzicht van OnsNet. De LCN's zijn nog niet ingevuld aangezien de datastructuur nog niet volledig bekend is. Ook gebruikt Hertzinger geen private_data_specifier_descriptor bij deze LCN datastructuur en helaas conflicteert de tag van de LCN datastructuur met die van een VOD descriptor bij Ziggo/Casema en UPC. Daar zal ik eerst een oplossing voor moeten bedenken om te voorkomen dat ik verschillende versies van het tooltje moet gaan maken als ik ook de LCN van Hertzinger wil gaan ondersteunen.
Nog wat vreemde zaken:
- De Time Offset Table (TOT) is niet compleet;
- Normaal wordt in een bepaalde Transport Stream (TS) maar één actual Service Description Table (SDT) verzonden voor de huidige TS en voor alle overige TS'sen een other SDT. Bij Hertzinger geven voor alle overige TS'sen ook een actual SDT door samen met de other SDT en dat is niet de bedoeling.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
| Network ID
1
=========================================================
Transport Stream ID Frequency
QAM/SR
---------------------------------------------------------
Service name Type Service ID LCN
100 303,00
256/6,956
Nederland 1 1 1 -
Nederland 2 1 2 -
Nederland 3 1 3 -
RTL4 1 4 -
RTL5 1 5 -
200 311,00
256/6,956
SBS6 1 6 -
RTL7 1 7 -
RTL8 1 8 -
Net5 1 9 -
Jetix / Veronica 1 10 -
Eurosport 1 20 -
300 319,00
256/6,956
Action now 19:00-7:00 1 15 -
Eurosport 2 1 21 -
Discovery 1 22 -
Animal Planet 1 23 -
Discovery World 1 24 -
Discovery Science 1 25 -
Discovery Travel & Living 1 26 -
Nostalgienet 1 27 -
Nat Geo Wild 1 28 -
één 1 40 -
Ketnet/Canvas 1 41 -
CNN 1 42 -
400 327,00
256/6,956
Euronews 1 43 -
Discovery HD 1 50 -
Brava HDTV 1 51 -
Nick / Comedy 1 60 -
500 335,00
256/6,956
NL1HD Vervallen! 1 52 -
Nick Junior 1 61 -
MTV 1 62 -
TMF 1 63 -
Humor TV 1 110 -
Hilversum Best 1 120 -
101 TV 1 121 -
Holland Doc 1 206 -
Eredivisie Live 2 1 422 -
Eredivisie Live 3 1 423 -
600 343,00
256/6,956
/Geschiedenis 1 207 -
Nederland e 1 211 -
Cultura 1 213 -
KRO Opvoed TV 1 214 -
KRO Kindertijd 1 215 -
AVRO DNTV 1 307 -
Consumenten TV 1 321 -
3Voor12 central 1 360 -
3Voor12 on stage 1 361 -
700 351,00
256/6,956
Sterren.nl 1 363 -
Family-7 1 376 -
Eredivisie live 4 1 424 -
Nos Politiek 24 1 503 -
Journaal 24 1 504 -
NCRV Geloven 1 575 -
Omroep Brabant 1 986 -
800 359,00
256/6,956
Eredivisie Live 1 1 421 -
Private Spice 1 712 -
SW_Download 12 1797 -
900 367,00
256/6,956
Rai Uno 1 630 -
TVE i 1 631 -
TRT i 1 640 -
Euro D 1 641 -
ATV Avrupa 1 642 -
TGRT EU 1 643 -
Samanyolu Avrupa 1 644 -
Eurostar 1 645 -
Haberturk 1 647 -
CNN Turk 1 648 -
Al Jazeera 1 680 -
Omroep Zeeland 1 976 -
Omroep Drenthe 1 978 -
1000 375,00
256/6,956
TV Noord 1 979 -
Omrop Fryslan Televisie 1 980 -
TV Oost 1 981 -
L1mburg 1 982 -
TV Gelderland 1 984 -
TV Noord-Holland 1 987 -
TV Rijnmond 1 988 -
Network ID's:
1 - Hertzinger
Service types:
1 - Digital television service
12 - Data broadcast service |
Nog wat vreemde zaken:
- De Time Offset Table (TOT) is niet compleet;
- Normaal wordt in een bepaalde Transport Stream (TS) maar één actual Service Description Table (SDT) verzonden voor de huidige TS en voor alle overige TS'sen een other SDT. Bij Hertzinger geven voor alle overige TS'sen ook een actual SDT door samen met de other SDT en dat is niet de bedoeling.
Pagina: 1