Dankzij de Engelse wikipedia pagina heb ik de folly weer teruggevonden waar we op vakantie toevallig langs kwamen. De
Rushton Triangular Lodge was gewoon open, je kon binnen kijken en foto's maken.
Dat zou in de moderne tijd niet meer kunnen vanwege alle beleidsregels. Dat heeft voor de buren z'n voordelen natuurlijk, maar jammergenoeg wordt door het stelselmatige betuttelbeleid ook veel spontaniteit doodgeslagen door de beroepszuurpruimen van de welstandcommissie
Alleen met een bekende naam als ontwerper of een aan de commissie gekoppelde architect in de hand werkt het anders, dan mag je het zo avantgardistisch maken als je maar kunt verzinnen. Maar ontwerp je zelf wat of kom je met een architectenbureau aan dat het bed met gemeente of provincie niet deelt, dan kun je er zeker van zijn dat je plannen keer op keer 'niet conform' zijn aan één of andere willekeurig gekozen set van eisen.
Dit leidt tot een nieuwe categorie 'niet gebruikte objecten', de bouwsels die reeds half in aanbouw zijn of al helemaal klaar, maar die subiet weer moeten worden neergehaald omdat de regels der bureaucratie niet braaf zijn opgevolgd. Bijvoorbeeld het kasteel wat
onder de hooibalen vandaan werd getoverd, het
'Fiddlers Castle' in Engeland. Een kleinschalige versie hiervan is te vinden langs de Linge tegenover Kapel-Avezaath:
een boerderij die illegaal tot een mini-kasteeltje is omgetoverd met kanteelmuren en torentjes: de
Fritsenburgt. Het gemeentebestuur is er nog niet helemaal uit of het echt afgebroken moet worden, maar verder 'aanpassen' mag zeker niet meer.
Ik heb ook een keer gelezen van een illegale woning ergens in Nederland die helemaal onder het maaiveld was gebouwd, met een grasdak er op en een uitgegraven tuin ervoor. Die was zo goed verborgen dat het pas jaren later ontdekt was... ik kan het alleen op internet niet terugvinden, 't zit begraven onder de informatie