• X1pheR
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12-11-2025
Hallo iedereen,

Recentelijk hebben mijn vriendin en ik onze oude 32" philips breedbeeld crt verkocht om toch dan eindelijk maar eens over te gaan op een flatscreen. :9 Na veel pluizen wat er binnen ons budget past is de keuze gevallen op de Samsung 50" PS50A756 plasma tv. Deze is bij een webshop te koop voor 1510 euro.

Nou gaan we verschillende apparaten aansluiten op de tv zoals een xbox360, digitale tv tuner, htpc en misschien in de nabije toekomst een blueray speler ofzo. We hebben echter een Yamaha home theatre setje welke maar één optische ingang heeft voor geluid. Nou heb ik de (virtuele) stad en land afgezocht of er een tv is die dus het 5.1/7.1 geluid via aangesloten HDMI apparaten doorgeeft via de optische uitgang van de tv naar dus een aangesloten home cinema setje.

Maar nergens kom ik verwijzingen naar tv's tegen die dit kunnen.
Ik heb bij de BCC zowel als de webshop waar ik de tv nu besteld heb navraag gedaan. Beide partijen zeggen dat deze TV gewoon 5.1 en 7.1 geluid doorgeeft vanuit apparaten aangesloten op de tv via HDMI.

Echter.... :/
Nu ging ik ff de handleiding downloaden en wat staat daar in:...
Wanneer de ontvanger (thuisbioscoop) is ingesteld op On, hoort u alleen geluid via de Optical-aansluiting van de tv. Wanneer de tv een DTV-signaal (lucht) weergeeft, zendt de tv een channel 5.1-geluid naar de ontvanger van de thuisbioscoop uit. Wanneer de bron een digitaal onderdeel is, zoals een dvd en deze op de tv aangesloten is via HDMI, wordt er alleen channel 2-geluid van de thuisbioscoopontvanger weergegeven.

Lekker balen dus. |:( :X Nou zal ik de order maandag moeten gaan cancellen. Immers de home cinema set heeft maar één optical in. De optische splitters ben ik tegengekomen maar is volgens mij niks. En sowieso behoorlijk prijzig. Evenals een hdmi versterker zoals hier en daar over gesproken wordt.

Is er nu geen enkele tv die daadwerkelijk 5.1/7.1 geluid doorgeeft van aangesloten HDMI apparaten? :?
Alvast bedankt voor eventuele antwoorden...

Out of order...

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:48
Hier dus iemand waarbij dat is gelukt: Dolby-d uit mijn 'coax audio uit' van de tv 37pfl9603

Maar wellicht is het zelfs voordeliger een eventuele meerprijs te besteden aan een simpele receiver met hdmi en alles.

Mijn Home Cinema in aanbouw

• X1pheR
Bedankt voor de link. Het is jammer dat het betreffende topic niet over deze tv gaat.
Zoals daar ook wel blijkt is het een raar iets. Ik snap niet dat HDMI zo wordt aangeprezen met zijn perfecte digitale hd beeld en tegelijkertijd 8 kanaals geluid als je er geen donder aan hebt. Het geluid bedoel ik dan. Want het lijkt me dat ik niet een unieke setup probeer te maken. Het lijkt mij compleet logisch dat als je meerdere apparaten op je tv hebt aangesloten, dat je dan mag verwachten dat je ook het 5.1/7.1 geluid van dat apparaat via de optical out van je tv naar je home cinema mag verwachten.
ShittyOldMan schreef op zaterdag 01 november 2008 @ 01:47:
Hier dus iemand waarbij dat is gelukt: Dolby-d uit mijn 'coax audio uit' van de tv 37pfl9603

Maar wellicht is het zelfs voordeliger een eventuele meerprijs te besteden aan een simpele receiver met hdmi en alles.

Out of order...

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:48
Het geluids signaal dat door hdmi gaat is anders dan wat er door optical heen kan. Vandaar dat het zelden mogelijk is. Met wat extra werk is het mogelijk een afgeslankte versie uit te sturen welke wel over optical past, maar het is niet vanzelfsprekend, voor vele fabrikanten althans.
Een andere optie is dus de receiver gebruiken als verzamelplek van connecties. Hier zitten er over het algemeen dan ook een heleboel op :)

Mijn Home Cinema in aanbouw

• X1pheR
Daar heb ik via die link ook op ingelezen. Als verzamelplek voor HDMI zou niet verstandig zijn aangezien je dan niet voor meerdere bronnen verschillende beeld instellingen kan gebruiken via de tv. Klinkt heel logisch. Dus ik zal dan denk ik maar eens gaan kijken naar prijzen van een beetje normale receiver met een aantal optical ingangen. Enige pointers toevallig als start? :P
ShittyOldMan schreef op zondag 02 november 2008 @ 01:49:
Het geluids signaal dat door hdmi gaat is anders dan wat er door optical heen kan. Vandaar dat het zelden mogelijk is. Met wat extra werk is het mogelijk een afgeslankte versie uit te sturen welke wel over optical past, maar het is niet vanzelfsprekend, voor vele fabrikanten althans.
Een andere optie is dus de receiver gebruiken als verzamelplek van connecties. Hier zitten er over het algemeen dan ook een heleboel op :)

Out of order...