Winterbanden... wie heeft ze? Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 80 ... 104 Laatste
Acties:
  • 330.292 views

Onderwerpen

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:34

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Net mijn winterslofjes er ook maar weer onder. Continental T-850. Het zal wel onzin zijn, maar het lijkt net of ik dit lekkerder rijdt :P

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:02
Moi_in_actie schreef op donderdag 21 november 2013 @ 14:33:
Als je iets wilt weten over hoe goed een band is, is naar mijn inziens de beste plek tyrereviews.co.uk. Bij deze Blizzak LM-80's staan helaas pas 2 reviews, dus veel heb je daar niet aan. Reviews van eindgebruikers, als je de extremen eruit filtert, vind ik vele malen nuttiger dan een ANWB test. Veel van die professionele tests doen gezamenlijk de test uitvoeren en/of schrijven de reviews van elkaar over.
Ook heb ik het idee dat ze niet altijd objectief zijn en bepaalde bekende merken voortrekken. Onder mijn auto liggen Falken Eurowinter HS439 banden. Volgens de ANWB waren deze destijds slecht. Echter vind ik, en de reviews van eindgebruikers bevestigen dit, dat ze zeer goed zijn, een stuk fijner een setje Vredestein banden die ik ervoor had.
Tyrereviews zit ik al constant te checken, maar voor die LM-80's is er niet veel te lezen (en voor de nieuwere EVO-versie zelfs helemaal niks... )

Ik lees ook vaak dat je met winterbanden zeker eerst +50km moet rijden om de toplaag eraf te slijten, omdat je anders meer slipt dan rijdt... Ik vraag me af of ze dat bij die bandentesten wel doen? :?

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
0Ik moet nog een week wachten :(
zaterdag 30 november bij euromaster mijn wintersloffen :*)

Youtube: DashcamNL

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 28-04 11:38
YellowCube schreef op donderdag 21 november 2013 @ 14:51:
welke kenmerken vind jij dan dat ze onterecht op testen en hoe verschillen die met de zaken die jij belangrijk vind?
Als grootste minpunt geven ze aan dat deze banden slecht presteren op sneeuw. Dit terwijl, voor mijn gevoel, ik meer grip en controle heb ten opzichte van de vorige Vredestein banden welke een stuk hogere beoordeling krijgen.

Tevens, als je de waardes (+, - enzovoorts) van de 8 verschillende tests middelt (bij gelijk gewicht), kom je uit op 3.6/5 sterren en ze geven uiteindelijk maar 2/5. Bij alle banden wijkt dit af, dus tellen ze bepaalde onderdelen waarschijnlijk zwaarder dan anderen. Welke punten dan zwaarder tellen is mij een raadsel. Zo hebben in diezelfde test de Fulda Kristall banden op totaal andere punten hun zwakten, maar ook die banden krijgen een veel te lage eindscore (4.125/5 bij gelijk gewicht, 3/5 gegeven). Bij elkaar opgeteld hebben 2 besten uit de test (Goodyear en Continental) bij gelijk gewicht exact dezelfde score van 4.125/5, maar deze krijgen wel een (afgerond) correct score van 4/5. Wel kosten ze 30-50% meer dan de Fulda of Falken banden.

Het is ook niet dat alleen ik met een alu-hoedje opzit, maar bij verschillende garages hoor ik hetzelfde verhaal: staar je niet blind op die ANWB/ADAC tests. Sommigen beweren zelfs dat grote fabrikanten de tests omkopen om een betere score te krijgen. Dit lijkt mij wat erg ver gezocht, maar toch.

Daarbij vind ik de informatie op een website als tyrereviews.co.uk velen malen handiger dan een ANWB test. De ANWB test het op 1 manier, onder dezelfde omstandigheden, met dezelfde auto('s), met dezelfde rijstijl. Nu is er niets zo onregelmatig als het weer en het wegdek. Wegen en omstandigheden in Nederland zijn weer anders dan in België, Duitsland, Finland, Engeland enzovoorts. Daarnaast rijdt iedere auto anders en reageert deze anders op banden en tenslotte heb je nog je eigen rijstijl.
Bij tyrereviews.co.uk heb je met een beetje mazzel honderden reviews over 1 type band, van mensen van over heel de wereld, met andere auto's en rijstijl. Daar zitten mensen bij die 2 keer per week even naar de buurtsuper rijden, maar ook mensen die 100k per jaar aftikken.

Ryzen 7 5800X ~~ 32GB GSkill TridentZ 3600Mhz ~~ ASRock B550 Steel Legend ~~ XFX Radeon RX5700XT

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:23

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Moi_in_actie schreef op donderdag 21 november 2013 @ 15:34:
Daar zitten mensen bij die 2 keer per week even naar de buurtsuper rijden, maar ook mensen die 100k per jaar aftikken.
Precies, en mijn vertrouwen in de gemiddelde consument en zijn verstand van de juiste band kiezen is niet heel erg hoog. Zolang een bunkerharde energysaver hoge beoordelingen krijgt omdat hij fijn in de portemeknip is (gechargeerd) dan vertrouw ik liever een objectieve test, ook al is die redelijk eenzijdig.

Wel onderschrijf ik zeker je stelling dat de ADAC/ANWB-tests niet als heilig beschouwd moeten worden. Feitelijk vraag ik me ook af of je zo moet mierenneuken en of een band die bovengemiddeld is niet al gewoon prima is. Ok, dat vraag ik me niet af, dat vind ik gewoon. :P

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Michelin Energysaver valt nog mee qua bunkerhardheid, is een vrij zachte band die relatief hard slijt. Mijn auto kwam af-fabriek met bunkerharde ecobanden van Dunlop, die worden geprezen om allerlei eigenschappen die ze niet hebben. Enige wat waar is, is dat ze slijtvast zijn: ze vreten eerder het wegdek op dan dat het wegdek de band slijt.

• Moi_in_actie
Gonadan schreef op donderdag 21 november 2013 @ 16:05:
[...]

Precies, en mijn vertrouwen in de gemiddelde consument en zijn verstand van de juiste band kiezen is niet heel erg hoog. Zolang een bunkerharde energysaver hoge beoordelingen krijgt omdat hij fijn in de portemeknip is (gechargeerd) dan vertrouw ik liever een objectieve test, ook al is die redelijk eenzijdig.
Dat soort reviews vallen bij mij ook onder de extremen, zowel naar de goede als slechte kant, die je moet negeren. Iemand die een review van 3 woorden schrijft en alles 5/5 of juist 1/1 geeft is niet bepaald betrouwbaar. Het mooie van heel veel reviews zoals op die site is dat er uiteindelijk toch wel een redelijk representatief gemiddelde uitkomt. En als dat gemiddelde bij mijn banden, zo'n 84/100, extreem veel afwijkt van een ANWB testen met 2/5 oftewel 40/100, dan krap ik toch wel eens achter mijn oren.

Nu is het voor iedere persoon anders om reviews en tests te beoordelen. Ik ben zelf nogal een autogek en besteed dus redelijk veel tijd aan het uitpluizen welk banden het beste zijn voor mijn situatie. Iemand anders met 0 affiniteit met auto's loopt een Kwikfit of iets dergelijks binnen en gelooft het eerste beste wat de verkoper daar roept.

Ryzen 7 5800X ~~ 32GB GSkill TridentZ 3600Mhz ~~ ASRock B550 Steel Legend ~~ XFX Radeon RX5700XT

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06:18

YellowCube

Wait...what?

[...]

Als grootste minpunt geven ze aan dat deze banden slecht presteren op sneeuw. Dit terwijl, voor mijn gevoel, ik meer grip en controle heb ten opzichte van de vorige Vredestein banden welke een stuk hogere beoordeling krijgen.

Tevens, als je de waardes (+, - enzovoorts) van de 8 verschillende tests middelt (bij gelijk gewicht), kom je uit op 3.6/5 sterren en ze geven uiteindelijk maar 2/5. Bij alle banden wijkt dit af, dus tellen ze bepaalde onderdelen waarschijnlijk zwaarder dan anderen. Welke punten dan zwaarder tellen is mij een raadsel. Zo hebben in diezelfde test de Fulda Kristall banden op totaal andere punten hun zwakten, maar ook die banden krijgen een veel te lage eindscore (4.125/5 bij gelijk gewicht, 3/5 gegeven). Bij elkaar opgeteld hebben 2 besten uit de test (Goodyear en Continental) bij gelijk gewicht exact dezelfde score van 4.125/5, maar deze krijgen wel een (afgerond) correct score van 4/5. Wel kosten ze 30-50% meer dan de Fulda of Falken banden.
ik ben het met je eens dat het bij zowel de ANWB als bij de ADAC lastig/niet te herleiden is hoe men de afzonderlijke delen weegt. Daar zouden ze best wat meer openheid over mogen geven.
Ik kan me alleen wel voorstellen dat gedrag op ijs/sneeuw zwaarder gewogen wordt dat bijv. hoeveelheid schadelijke stoffen die vrij komt bij de slijtage. Dat lijkt me niet meer dan logisch, want daar koop je winterbanden voor.
Daarbij vind ik de informatie op een website als tyrereviews.co.uk velen malen handiger dan een ANWB test. De ANWB test het op 1 manier, onder dezelfde omstandigheden, met dezelfde auto('s), met dezelfde rijstijl. Nu is er niets zo onregelmatig als het weer en het wegdek.
Wegen en omstandigheden in Nederland zijn weer anders dan in België, Duitsland, Finland, Engeland enzovoorts. Daarnaast rijdt iedere auto anders en reageert deze anders op banden en tenslotte heb je nog je eigen rijstijl.
Bij tyrereviews.co.uk heb je met een beetje mazzel honderden reviews over 1 type band, van mensen van over heel de wereld, met andere auto's en rijstijl. Daar zitten mensen bij die 2 keer per week even naar de buurtsuper rijden, maar ook mensen die 100k per jaar aftikken.
Voor banden in het algemeen is het een prima site, maar als ik domweg kijk naar de winterbanden dan zie ik daar totaal geen criterium bij staan die iets zegt over het gedrag op sneeuw en ijs en moet ik het doen met een review van iemand die zegt dat het heel goed gaat op sneeuw. Subjectief dus.
En als ik verder de resultaten van populaire banden van de ANWB vergelijk met die van tyrereviews.co.uk dan zie ook niet zulke schokkende verschillen dat ik het idee heb dat de objectieve test van ANWB van geen kant klopt.

maar voor de goede orde: doe vooral alles om goede informatie te krijgen over een band. :)
Ik vind een objectieve gestandardiseerde test daarbij een prima uitgangspunt en om eerlijk te zijn, meer dan voldoende voor een consument die geen zin heeft om woordelijk reviews door te gaan zitten pluizen om te checken.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 28-04 17:09
Die bandenreviewsites vertrouw ik ook niet, over chinese banden is ook altijd iedereen te spreken als in "rijden prima". Maar waarschijnlijk heeft niemand daar een objectieve remwegtest uitgevoerd of een noodsituatie meegemaakt. Zolang je niet on the edge rijdt en niet in een noodsituatie belandt voldoet een slechte band ook algauw. Het verschil wordt juist wel in die situaties gemaakt.

De wijzen komen uit het Oosten!

• Moi_in_actie
Dat is een nadeel inderdaad. Mensen die daar reviews schrijven hebben op zijn minst enige affiniteit met auto's en autorijden en willen daardoor ook sneller "het beste voor de auto". Dit soort mensen zullen de extreme Chinese budget banden al per definitie links laten liggen.
Ik zag toevallig recentelijk een filmpje op Youtube van iemand die zulke banden onder zijn BMW 5 serie had gelegd, puur voor het testen. Bij droog wegdek reed het wel redelijk, ook niet luidruchtig. Zodra het echter regende had hij bij elke rotonde, stoplicht, invoegstrook of waar je ook maar een beetje accelereerde dat direct de traction control alle zeilen moest bijzetten. Traction control uit zorgde ook meteen voor een uitbrekende achterkant en de remweg was om te janken (ABS greep vol in) 8)7

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 27-04 22:14

PauseBreak

derp!

YellowCube schreef op donderdag 21 november 2013 @ 16:41:
[...]

maar voor de goede orde: doe vooral alles om goede informatie te krijgen over een band. :)
Ik vind een objectieve gestandardiseerde test daarbij een prima uitgangspunt en om eerlijk te zijn, meer dan voldoende voor een consument die geen zin heeft om woordelijk reviews door te gaan zitten pluizen om te checken.
Dit is een goed punt. Ik heb helemaal geen zin om alles na te gaan zitten kijken. Ik kijk naar de uitkomsten van verschillende tests en ik neem mee wat me eerder goed is bevallen. Om die reden zitten er nu Vredestein SnowTrac 3 bandjes onder. Dat was in Zwitserland (Gstaad-regio) geen enkel probleem. Heb de sneeuwkettingen niet nodig gehad en dus mogen ze ook onder de Focus. Dat ze bij Adac de band te luidruchtig vinden is voor mij geen argument :P

Nee, merp!

• _JGC_
  • Nu online
Mja, Snowtrac 3 is niet de stilste nee. Geven hier behoorlijk wat extra herrie tov de zomerbanden.

• Gonadan

Gonadan

_JGC_ schreef op donderdag 21 november 2013 @ 16:25:
Michelin Energysaver valt nog mee qua bunkerhardheid, is een vrij zachte band die relatief hard slijt. Mijn auto kwam af-fabriek met bunkerharde ecobanden van Dunlop, die worden geprezen om allerlei eigenschappen die ze niet hebben. Enige wat waar is, is dat ze slijtvast zijn: ze vreten eerder het wegdek op dan dat het wegdek de band slijt.
Dat energysaver gebruikte ik meer als voorbeeld, niet specifiek de Michelin-variant. Maar zo kijk ik wel een beetje naar bandenkeuze. Je bent niet goed bij je hoofd als je slijtvast boven grip stelt.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Gabliboeba
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:14
_JGC_ schreef op donderdag 21 november 2013 @ 16:25:
Slijten relatief hard? Heb m'n Michelin Energy Savers (195/65 r15) vorig jaar vervangen na bijna 100.000km (voornamelijk snelwegkilometers). Zat nog 1,5mm profiel op. Ik kan me niet herinneren dat ik een band heb gehad die zo slijtvast was. Grip op nat wegdek was wel belabberd overigens.

Sinds afgelopen zomer zit er Fulda Ecocontrol onder, maar die slijten aanzienlijk harder. Voor ben ik na 25.000km al 3-4mm kwijt.

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 28-04 07:37
Die ANWB-test kun je inderdaad niet serieus nemen. Ten eerste omdat de test allesbehalve transparant is. Ten tweede omdat ze regelmatig komen met idiote conclusies. Ooit hadden ze vastgesteld dat winterbanden het beter deden bij aquaplaning, de conclusie die hieruit werd getrokken was dat winterbanden beter zijn bij regen. 8)7 En zo hebben ze ieder jaar weer een paar rare uitspraken.

[ Voor 8% gewijzigd door havana op 21-11-2013 19:30 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

De uitleg van de test is inderdaad niet terug te vinden, zelfs bij de ADAC niet.

Over de aquaplaning zegt men het volgende:
Hetzelfde geldt ook voor aquaplaning-eigenschappen, over het algemeen laten winterbanden tegenover zomerbanden in dezelfde maat hier duidelijk betere prestaties zien. Overigens zijn juist deze eigenschappen ook zeer werkzaam in zacht geworden papsneeuw. Vorig jaar hebben we een additionele test uitgevoerd met natte papsneeuw zoals die in de winter regelmatig aan de zijkant van de weg komt te liggen. De uitvoering van de test is zoals bij aquaplaning in lengte richting; met de wielen aan één kant door de papsneeuw en dan accelereren totdat de bandgaat zwemmen.
daarin wordt allerminst gesuggereerd dat de banden dus beter zijn bij regen, maar wel over de positieve werking ervan in papsneeuw. Wat op zich geen vreemde of rare conclusie is.

Maargoed, daarmee trek jij samen met een paar verder niet gespecificeerde "rare uitspraken" dat de test totaal niet serieus te nemen is. Je zou dus met een gerust hart een (uit de lijst van geteste banden van 2013) Marangoni 4 winter E+ kopen?
Scheelt je per bandenset 6 hele tientjes t.o.v. de Continental WinterCtc TS850.

Zo niet, welke test neem je dan wel serieus?

overigens
[...]

Tevens, als je de waardes (+, - enzovoorts) van de 8 verschillende tests middelt (bij gelijk gewicht), kom je uit op 3.6/5 sterren en ze geven uiteindelijk maar 2/5. Bij alle banden wijkt dit af, dus tellen ze bepaalde onderdelen waarschijnlijk zwaarder dan anderen. Welke punten dan zwaarder tellen is mij een raadsel.
het viel me net pas op, maar:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/8RXmWKvlkOxebLKM7U8UTtia/full.png
zo is het dus gewogen.
:)
Wel apart om te zien dat bij winterbanden het gedrag op nat wegdek zwaarder meegewogen wordt dan sneeuw en ijs.

[ Voor 59% gewijzigd door YellowCube op 21-11-2013 22:20 ]

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

• hendrikjan
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online

hendrikjan

VOORMALIG STUNTMAN

Ik kan moeilijk iedere band zelf gaan testen... En ik heb er zelf weinig verstand van... Als Adac en anwb dan een band beide goed noemen dan vind ik dat goed genoeg :)

• Don3k
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 04-02 09:11
YellowCube schreef op donderdag 21 november 2013 @ 07:00:
[...]

Don3k in "Winterbanden... wie heeft ze?"
als je dan harder wilt of gaat, koop dan gewoon banden met een hogere rating en ga niet bewust lopen beknibbelen op je eigen en andermans veiligheid.
Men zet die rating er er niet voor Jan Lul op.
Geweldig! Kom mijn eigen post 2 jaar later weer tegen. Wilde toen weten hoe daarop gereageerd werd, maar was het zelf vergeten. Maar mn post waren wel wat overdreven ;)

Afijn, 2 jaar later, pk's rijker ga ik het deze winter weer eens proberen met winterbanden :P Vorige winter was redelijk te doen met rwd, maar zat soms bijna vast op ijs, maar denk dat de lsd me toch goed geholpen heeft. En ja, ben nu wel serieus :>

[ Voor 11% gewijzigd door Don3k op 21-11-2013 23:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-04 19:36
YellowCube schreef op donderdag 21 november 2013 @ 22:00:
Wel apart om te zien dat bij winterbanden het gedrag op nat wegdek zwaarder meegewogen wordt dan sneeuw en ijs.
Grootste gedeelte van het na-jaar en winter is het in nederland ook nat in plaats van dat er sneeuw ligt.

Ik deb nu de Continental TS830 en die bevallen erg goed. Over de TS850 die op meerdere plaatsen testwinnaar is zou ik dus ook niet al te lang hoeven nadenken. Die 6 tientjes per set kunnen me dan echt roesten. Na deze winter gaan m'n voorbanden er uit. Die zitten nu op 5,5 mm dus die zijn dan wel duur hun winterse profiel heen. Achter zit nog op 7 mm. Dus de oude TS830 gaan dan naar voren en een setje verse TS850's komen dan op de achterkant.

Sony A6600 + Tamron 17-70 f/2.8, Sony A57 + Tamron 17-50 f/2.8 + Minolta 50 f/1.7 (original) + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Minolta 135 f/2.8 + Sony HVL-F36AM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:33

-tom-562

Oliesjeik

_JGC_ schreef op donderdag 21 november 2013 @ 17:05:
Mja, Snowtrac 3 is niet de stilste nee. Geven hier behoorlijk wat extra herrie tov de zomerbanden.
Ik heb nu ook Snowtrac 3 onder m'n auto, maar vind de herrie wel meevallen? Alleen vanaf 30 km/h tot 10 km/h tijdens het uitrollen hoor ik wat extra.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Zo niet, welke test neem je dan wel serieus?
Ik kijk naar de grote lijn. Dus ADAC + ANWB + Autobild. En B-merken laat ik sowieso links liggen. De testresultaten weeg ik af tegen aanbiedingen en daaruit maak ik keuze. Momenteel liggen er Firestones onder. Kwamen prima uit de test en kostten destijds geen drol bij Kwikfit met ANWB-korting.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

havana schreef op donderdag 21 november 2013 @ 19:29:
Die ANWB-test kun je inderdaad niet serieus nemen. Ten eerste omdat de test allesbehalve transparant is. Ten tweede omdat ze regelmatig komen met idiote conclusies. Ooit hadden ze vastgesteld dat winterbanden het beter deden bij aquaplaning, de conclusie die hieruit werd getrokken was dat winterbanden beter zijn bij regen. 8)7 En zo hebben ze ieder jaar weer een paar rare uitspraken.
Leg mij dan eens uit waarom prestaties op een beetje nat of heel nat zo ontzettend ongerelateerd zijn dat de test in zijn geheel niet meer serieus genomen kan worden.
hendrikjan schreef op donderdag 21 november 2013 @ 23:08:
Ik kan moeilijk iedere band zelf gaan testen... En ik heb er zelf weinig verstand van... Als Adac en anwb dan een band beide goed noemen dan vind ik dat goed genoeg :)
Is ook vaak dezelfde test geweest. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
  • Laatst online: 28-04 14:47
En inmiddels gemonteerd en wel. Mijn Clio 3 RS met 4 maal Nokia WR A3 in maat 215/45/17:

Afbeeldingslocatie: http://www.ruudvanheugten.nl/winterclio3rs.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:58
Gonadan schreef op vrijdag 22 november 2013 @ 10:21:
[...]
Leg mij dan eens uit waarom prestaties op een beetje nat of heel nat zo ontzettend ongerelateerd zijn dat de test in zijn geheel niet meer serieus genomen kan worden.
Omdat ze dat ieder jaar weer doen en daarbij regelmatig conclusies hebben die niet te halen zijn uit de testresultaten. Dat wil niet zeggen dat de hele test slecht is, maar wel dat ze naar bepaalde resultaten toewerken en sommige conclusies wel erg graag willen maken.
Zo concludeerden ze volgens mij vorig jaar nog dat winterbanden ook op nat wegdek beter was dan zomerbanden. Dit is nergens in de testresultaten te vinden en als je dan bij andere testen gaat vergelijken zie je dat de beste winterband net wat beter is dan de beste zomerband, maar dat daaronder eerst de hele rits zomerbanden staat en dan pas de rest van de winterbanden. Naar mijn idee zou de conclusie dan moeten zijn dat de beste winterband iets zeer goeds heef tgedaan, maar dat over het algemeen zomerbanden het nog steeds beter doen op nat.

Daarnaast zie je vaak dat ze gebruik maken van wegingsfactoren (zie ook een paar posts eerder) waarmee je natuurlijk wel heel makkelijk een resultaat kunt sturen (15% voor droog wegdek terwijl je daar ook in de winter 95% van de tijd op rijdt lijkt me b.v. wel erg laag) en zou je b.v. de tractie op droog wegdek ook niet eens meenemen ? Als je die factoren niet duidelijk maakt in je test heb je er ook weinig aan.
[...]
Yup, dat is inderdaad niet de goede combi om tot een onafhankelijke conclusie te komen :+

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hendrikjan
  • Niet online

hendrikjan

VOORMALIG STUNTMAN

Gonadan schreef op vrijdag 22 november 2013 @ 10:21:
[...]

[...]

Dus je hoeft eigenlijk alleen maar naar de Anwb test te kijken, dat maakt het leven nog makkelijker :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
hendrikjan schreef op vrijdag 22 november 2013 @ 14:13:
[...]

Dus je hoeft eigenlijk alleen maar naar de Anwb test te kijken, dat maakt het leven nog makkelijker :)
Als jij de aankoop op 1 test wil baseren wel. Als je een objectieve kijk wilt hebben is het slimmer om een paar testen te bekijken. Er willen soms nl. wel eens verrassende verschillen tussen testen zitten :)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

redwing schreef op vrijdag 22 november 2013 @ 10:34:
Omdat ze dat ieder jaar weer doen en daarbij regelmatig conclusies hebben die niet te halen zijn uit de testresultaten. Dat wil niet zeggen dat de hele test slecht is,
En dat was al voldoende. Zoals gezegd onderschrijf ik je scepsis op sommige fronten, maar de hele test in zijn geheel afbranden vind ik niet terecht. :)
maar wel dat ze naar bepaalde resultaten toewerken en sommige conclusies wel erg graag willen maken.
Zo concludeerden ze volgens mij vorig jaar nog dat winterbanden ook op nat wegdek beter was dan zomerbanden. Dit is nergens in de testresultaten te vinden en als je dan bij andere testen gaat vergelijken zie je dat de beste winterband net wat beter is dan de beste zomerband, maar dat daaronder eerst de hele rits zomerbanden staat en dan pas de rest van de winterbanden. Naar mijn idee zou de conclusie dan moeten zijn dat de beste winterband iets zeer goeds heef tgedaan, maar dat over het algemeen zomerbanden het nog steeds beter doen op nat.

Daarnaast zie je vaak dat ze gebruik maken van wegingsfactoren (zie ook een paar posts eerder) waarmee je natuurlijk wel heel makkelijk een resultaat kunt sturen (15% voor droog wegdek terwijl je daar ook in de winter 95% van de tijd op rijdt lijkt me b.v. wel erg laag) en zou je b.v. de tractie op droog wegdek ook niet eens meenemen ? Als je die factoren niet duidelijk maakt in je test heb je er ook weinig aan.
De resultaten die wij te zien krijgen zijn al een subjectieve beoordeling op de testresultaten. Wat de originele, absolute waarden waren weten wij niet en je kunt dus ook niet beoordelen of hun conclusie foutief is of dat hij gewoon onvoldoende in de presentatie van de resultaten naar voor komt.
hendrikjan schreef op vrijdag 22 november 2013 @ 14:13:
Eigenlijk niet, ik vind dat de ADAC de resultaten beter presenteert en duidelijker neerzet dan de ANWB. Maar dat is persoonlijk. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Gonadan schreef op vrijdag 22 november 2013 @ 14:44:
De resultaten die wij te zien krijgen zijn al een subjectieve beoordeling op de testresultaten. Wat de originele, absolute waarden waren weten wij niet en je kunt dus ook niet beoordelen of hun conclusie foutief is of dat hij gewoon onvoldoende in de presentatie van de resultaten naar voor komt.
Vandaar ook dat je moet vergelijken met andere testen en dan is het me al verschillende keren dat er aparte conclusies worden getrokken zeker als ze zomer- met winterbanden aan het vergelijken zijn. Je ziet dat ze dan de voordelen van de winterbanden uitvergroten en de voordelen van de zomerbanden onder tafel proberen te schuiven. Vandaar ook dat de ANWB test (en dan zeker de conclusies) naar mijn idee niet echt betrouwbaar en vooral niet objectief is.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Maar dan is het duidelijk dat (ook?) jij in deze bevooroordeeld bent. Het is een test voor winterbanden onderling, niet een specifieke test om zomer- en winterbanden van gelijke kwaliteit te vergelijken. Dit topic bevat minimaal 300 pagina's waarin al terug is gekomen dat je onmogelijk harde conclusies kunt trekken om dat je niet alle omstandigheden en vergelijkingsmateriaal tot je beschikking hebt. Gebruik het voor het vergelijken van de winterbanden onderling, meer niet.

En dat de test (wellicht bovenmatig?) positief spreekt over winterbanden vind ik niet onlogisch, het is namelijk een test voor winterbanden. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khayma
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 00:26
zoals beloofd het artikel uit de autoweek over winterbanden;

Afbeeldingslocatie: http://i42.tinypic.com/330d2ec.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i44.tinypic.com/v8ifye.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i44.tinypic.com/2czycdd.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i44.tinypic.com/6eoy1g.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i42.tinypic.com/t50ol5.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i44.tinypic.com/20k6fbq.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Ben wel benieuwd wat ze hier als "zomerband" nemen? Gemiddelde van de complete test zomerbanden? Of de beste zomerband? Nogal een verschil, lijkt me.

Dat Conti er goed uitkomt verbaast me niks gezien het feit dat het een Duitse test is (disclaimer, ik heb niks tegen Conti).

[ Voor 30% gewijzigd door havana op 22-11-2013 19:39 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 105569

havana schreef op vrijdag 22 november 2013 @ 19:38:
Dat Conti er goed uitkomt verbaast me niks gezien het feit dat het een Duitse test is (disclaimer, ik heb niks tegen Conti).
Die Conti's (TS 8xx) komen al jaren goed uit alle tests. Dus ik snap deze opmerking even niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:59

Tomatoman

Fulltime prutser

Interessante test. € 280 per set voor goede winterbanden in de maat 195/65/15, dat kosten mijn 18" runflat winterbanden per stuk :o

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CynicRelief
  • Laatst online: 21-02 22:26
winterband-topic komt op stoom met de eerste berichten van natte (maar, wat later bleek, sneue) sneeuw; ff, ik haal de nootjes! nay, pallets!

The universe is an island, surrounded by whatever it is that surrounds universes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:18

_Arthur

blub

X5?

En kwa schakels: hoe meer mm- de schakels zijn, hoe meer grip op sneeuw en zullen de kettingen meer slijtage kunnen verwerken voor de keren dat je wel over een stuk asfalt rijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Close, but no sigar :). In winteroutfit:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/TlaYlwBnkbGq7QMxfotAFdkq/full.jpg

Duidelijk antwoord trouwens. Dikkere schakels hebben dus toch voordelen.

[ Voor 23% gewijzigd door Tomatoman op 22-11-2013 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malarky
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:43

Malarky

Wils voor wat ieder

Waarom halen mensen hun banden nog in Nederland als banden/complete sets (aluminium of staal) zo ontzettend veel geld scheelt bij de Duitse webshops? Ook vergeleken met de Nederlandse webshops, kan zo 150-200 euro goedkoper zijn, en dan reken ik het dure verzenden uit Duitsland nog mee.

geizhals.de is een goede start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CynicRelief
Malarky schreef op zaterdag 23 november 2013 @ 01:28:
Waarom halen mensen hun banden nog in Nederland als banden/complete sets (aluminium of staal) zo ontzettend veel geld scheelt bij de Duitse webshops?
Omdat winterbanden soort-van status-symbool zijn? Ik doe maar een gooi; beter met lichtmetalen velgen, spreekt vanzelf.

The universe is an island, surrounded by whatever it is that surrounds universes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

:D
Een statussymbool? Echt?
Dan ga ik nu de winterbanden onder m'n prius gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Ik ga denk ik dit weekend een setje statussymbolen monteren. Ik doe ook alvast skidragers op het dak, die ik de komende 4 maanden erop laat zitten. Met de sneeuwkettingen wacht ik nog even, omdat ik daarmee op de Nederlandse snelwegen niet zo hard kan rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thejoker80
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

CynicRelief schreef op zaterdag 23 november 2013 @ 02:55:
Omdat winterbanden soort-van status-symbool zijn? Ik doe maar een gooi; beter met lichtmetalen velgen, spreekt vanzelf.
Naast dat het op zich een vrij vreemde bewering is, is het ook helemaal geen antwoord op de vraag :D . Hij vroeg zich af waarom mensen nog in Nederland kopen terwijl het bij Duitse webshops veel goedkoper is :) ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:37

Arfman

Drome!

Vorige week de winterbanden eronder gezet .. sindsdien moet ik alle bitches van me afslaan jwz

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hendrikjan
  • Niet online

hendrikjan

VOORMALIG STUNTMAN

Malarky schreef op zaterdag 23 november 2013 @ 01:28:
Waarom halen mensen hun banden nog in Nederland als banden/complete sets (aluminium of staal) zo ontzettend veel geld scheelt bij de Duitse webshops? Ook vergeleken met de Nederlandse webshops, kan zo 150-200 euro goedkoper zijn, en dan reken ik het dure verzenden uit Duitsland nog mee.

geizhals.de is een goede start.
Ik heb even vlug naar conti t850' s gekeken en die vind ik daar toch niet heel veel goedkoper dan in nl met anwb korting... Die grote verschillen kom ik niet echt tegen... Tenzij je de anwb leden korting niet meetelt, maar zelfs als je geen lid bent moet het redelijk makkelijk zijn om de korting te verzilveren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-04 18:40

JdM

Humbled

YellowCube schreef op zaterdag 23 november 2013 @ 08:45:
:D
Een statussymbool? Echt?
Dan ga ik nu de winterbanden onder m'n prius gooien.
Onder een prius werkt dat natuurlijk niet... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Kan me niet voorstellen dat je 200 EUR goedkoper uit bent in Duitsland voor een setje banden/velgen voor een middenklasser. Als je toch bij een beetje betrouwbare shop koopt dan blijf je wel op 50 - 75 EUR steken. En dat hebben de meeste mensen er niet voor over denk ik.

Ik heb overigens een paar jaar terug bij ATU in Duitsland een complete set opgehaald. Ik woon dicht bij de grens, en in dat jaar was in NL zo'n beetje alles uitverkocht.

[ Voor 25% gewijzigd door Anoniem: 105569 op 23-11-2013 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:18

_Arthur

blub

Tomatoman schreef op vrijdag 22 november 2013 @ 22:17:
Duidelijk antwoord trouwens. Dikkere schakels hebben dus toch voordelen.
Waarom ik op het type doorvroeg: mijn Einser (eerste model) is af-fabriek verlaagd en heb 225/40-R17 achter op de zomersloffen. Als ik dezelfde maat winterbanden zou monteren, zou ik geen kettingen kunnen/mogen leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:19

The Eagle

I wear my sunglasses at night

JdM schreef op zaterdag 23 november 2013 @ 14:26:
[...]

Onder een prius werkt dat natuurlijk niet... ;)
Nofi, maar da's natuurlijk eigenlijk een beetje een Duracell konijntje met regenlaarzen aan. Geen pan :P

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Zo, ik heb de Michelin Alpin's er ook weer onder liggen. Wel even wennen aan het kabaal zeg.. die banden produceren wel een stuk meer afrolgeluid dan te Continental PremiumContact die er 's zomers onder liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Ik heb mijn winter response 2's onder mijn peugeot 207 geschroefd. Rijdt wel soepel, weinig rolgeluid (voor mijn gevoel minder dan de zomerbanden, michelin energy saver). Wel een zachte wang, waardoor de besturing wat wolliger aanvoelt. De auto is echter wel koersvast.

Moest ook nog een krik aanschaffen, omdat mijn 207 geen krik heeft. Mijn vader rijdt een Passat uit 2010 (vorig model) en heeft ook geen krik aan boord..

[ Voor 22% gewijzigd door NoepZor op 25-11-2013 09:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 26-02 22:33

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Veel goedkoper dan mijn winterbanden gaat niet lukken ik was voor 4 banden en velgen ~150euro kwijt inclusief opleggen :+ :*) Goed dan heb ik wel lelijke stalenvelgen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ben ik nou doof of ligt het aan de banden? Ik hoor in beide auto's amper verschil met de winterbanden. Beide nu met Conti TS8xx. Zomerbanden zijn ook van goede kwaliteit. Verbaas me er over dat de meeste hier extra geluid opmerken. Valt me amper op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khayma
Winterbanden maken wel degelijk herrie. Als jouw winterbanden geen extra herrie maken dan maken je zomerbanden teveel herrie :p.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Inderdaad, ik had onder onze andere auto van die extra zuinige Eco banden (zomerbanden) en die maken een stuk meer kabaal dan de normale 'onzuinige' banden die er nu onder liggen. Ik kan me voorstellen dat het verschil in geluidsproductie tussen die eco banden en winterbanden niet zo groot is.

[ Voor 3% gewijzigd door Bigs op 25-11-2013 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20:56

Metalfreak

Hoije woh!

Anoniem: 105569 schreef op maandag 25 november 2013 @ 09:55:
Ben ik nou doof of ligt het aan de banden? Ik hoor in beide auto's amper verschil met de winterbanden. Beide nu met Conti TS8xx. Zomerbanden zijn ook van goede kwaliteit. Verbaas me er over dat de meeste hier extra geluid opmerken. Valt me amper op.
Ik snap dat ook nooit, dat hoor ik echt alleen als ik meteen wissel, dus de ene keer 10 seconden die banden en dan meteen erna die andere banden. Anders heb ik het idee dat het meer in je hoofd zit dan dat het daadwerkelijk ander geluid geeft. En mijn banden waar ik normaal mee rij zouden behoorlijk stil moeten zijn. Je hoort toch altijd wel wat geluid, maar of het nu op standje 10 is of op standje 11, dat verschil hoor ik echt niet.

Maar ik heb dan ook wel een extreem goed geluidsgeïsoleerde auto :P

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Nu heb ik best herriemakende zomerbanden (gecupt) maar die nieuwe Snowtrac 3's maken op de snelweg toch nog flink meer herrie. Daarbuiten lijkt het wel weer minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Plus dat het type wegdek tig keer meer invloed heeft dan de banden zelf. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frumper
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 26-04 10:39
Vorige week ook statussymbooltjes besteld. Los de velgen en banden besteld en die worden er maandag onder gezet. Scheelde aardig wat geld op deze manier. Heb wel gekozen voor banden met wat minder geluid. Vond dat met de vorige auto namelijk een irritatiepuntje :)

Life is what happens while you're busy making other plans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Ik moet zeggen ik hoor ook niet veel verschil. Maar bij mij in de auto pompt doorgaans keihard Nijntje uit de speaker :P

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Mijn winterbanden produceren volgens het bandenlabel 67dB. Dit ligt bij de energy savers een paar dB hoger, dus vandaar dat ik meer stilte ervaar. Verbruik valt tot nu toe ook prima mee, zie weinig verschil met de energy savers. Grip is verder ook goed, ben wel tevreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khayma
Ik heb zelf Dunlop bandjes en die staan wel bekend om hun geluid. Ze maken veel minder herrie maar slijten wel veel sneller. Ik had hiervoor ContiPremiumContact2 en toen ben ik overgestap op Dunlop SP Sport01 en die maken echt veeeeeeeel minder herrie. Zelf heb ik ook Dunlop winterbanden en die bevallen ook zeker. Veel grip en wel herrie maar veel minder dan andere winterbanden. Dunlop SP Winter Response.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Heb inderdaad ook Dunlop banden, nieuwste versie voor kleinere auto's de winter response 2. Kwam wel goed uit de test en op moment van aanschaf goedkoper dan conti TS850.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Niet online
Ik heb mijn snowtrac 3 winterbanden er ook opgelegd. Gewoon thuis op m'n oprit. Ik heb geen momentsleutel dus ik werk met voetponden. Ik breng middels mijn voet een flink aantal ponden lichaamsgewicht aan :+

Merk niet veel van extra geluid maar mijn auto is dan ook aardig goed geisoleerd. Comfort is wel beter op de 16" winterbanden dan op de 18" zomerset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenV_
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23-04 15:23
Hier zijn de wintervelgen en -bandjes er vandaag ook weer onder gegaan.
Dus tijdelijk weer rondrijden op 16" velgen ipv 18" :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

CynicRelief schreef op zaterdag 23 november 2013 @ 02:55:
In het westen misschien, de tukkers aan de grens trekken gewoon de wieldoppen van hun zomerbanden af als ze ff de grens overmoeten :P
En ja als je een ongeluk krijgt dan kijken ze natuurlijk wel naar de tekens op je band.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Ik ben wel tukker, maar dat verschijnsel is mij onbekend :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

Op de "nieuwe" auto zitten m+s banden dus ik ga geen winterbanden eronder leggen, sowieso al iets minder nuttig met 4x4 me dunkt, al helpt 4x4 wat minder als je remt. :p

Vraag me af of op de motor remmen dan ook op alle 4 de wielen gebeurd, lijkt me wel dus ik vind het mooi zat.

Als deze banden op zijn komen er bfgoodrich allroad banden onder dus dan is het probleem sowieso opgelost. :+

[ Voor 16% gewijzigd door Flagg op 26-11-2013 17:40 ]

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Laatst online: 20:36
NoepZor schreef op dinsdag 26 november 2013 @ 17:18:
Ik ben wel tukker, maar dat verschijnsel is mij onbekend :)
Is mij ook niet bekend. Ik heb gewoon netjes status-symbolen (lol) op zwart staal, d'r zitten niet eens wieldoppen op, die heb ik niet

[ Voor 6% gewijzigd door FastFred op 26-11-2013 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:02
Flagg schreef op dinsdag 26 november 2013 @ 17:38:
[...]
Als deze banden op zijn komen er bfgoodrich allroad banden onder dus dan is het probleem sowieso opgelost. :+
Die had ik ook onder mijn Nissan Pickup, goed voor offroad en zo, maar let toch maar op. In de regen ga je wel nogal snel schuiven...
Die rubber is volgens mij ook keihard. Ik heb er 85.000km mee gereden en er was geen millimeter profiel af! :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheUninvited
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21:24
Winterbanden zijn pas handig als je op een niet gestrooid weggetje rijdt :) Heb er vorige winter minimaal 20 tegen geparkeerde auto's zien aanknallen omdat de bocht verradelijk glad was. Gelukkig was de gemeente niet beroerd de weg alsnog te strooien :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
FastFred schreef op dinsdag 26 november 2013 @ 17:46:
[...]

Is mij ook niet bekend. Ik heb gewoon netjes status-symbolen (lol) op zwart staal, d'r zitten niet eens wieldoppen op, die heb ik niet
Die zet ik gewoon over van de zomervelgen op de wintervelgen. Wieldoppen zijn al behoorlijk gehavend, maar voor een auto die 2 jaar geleden voor het laatst een wasstraat gezien heeft vind ik het mooi zat :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisjan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-04 13:45
TheUninvited schreef op dinsdag 26 november 2013 @ 22:35:
Winterbanden zijn pas handig als je op een niet gestrooid weggetje rijdt :) Heb er vorige winter minimaal 20 tegen geparkeerde auto's zien aanknallen omdat de bocht verradelijk glad was. Gelukkig was de gemeente niet beroerd de weg alsnog te strooien :+
Mijn winterbanden (conti ts850) geven me vanaf de eerste meter meer grip dan mn zomerbanden (ook niet misselijke pirelli Pzero nero "sportbanden"). Eenmaal warm gereden (lukt dat in de winter :? ) geven de pirelli's meer grip, maar in de regen ontlopen ze elkaar weer niks...

Dus ik vind de winterbanden nu al handig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Laatst online: 00:12
Geen nieuwe winterbanden dus.... zouden vandaag onder de auto komen, maar om 2 redenen kreeg ik nog geen nieuwe, er zit nog ong 6mm op, voldoende voor winterband en minstens 1 seizoen... en eigenlijk wat belangrijker, ze waren nog niet binnen :p

Dat er nog voldoende profiel op zit weet ik... maar punt is dat ze al 9-10 jaar oud zijn. Er zitten wat kleine scheurtjes in het profiel zelf, maar weet niet in hoeverre dit verder kwaad kan, als ik wil kan ik de banden zo laten wisselen als ze binnen komen.
Daarnaast is het ook 'techniek' van toendertijd, 1e gen Nokian WR, tegenover betelde WR D3's...

Bespaard me wel 450 euro wat op moment wel fijn uitkomt :P

[ Voor 13% gewijzigd door KeRsTmAnNeKe op 29-11-2013 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 28-04 18:01
uitgedroogde eker bij aanhangers is t vaak de veroorzaker van klapbanden... dus dan zal dat bij auto's ook wel een risico zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21-04 13:12
Tja als ze 2/3e van het jaar plat hebben gelegen in een nette opslag dan kan het geen kwaad. Maar dan zou ik ze na deze winter wel alsnog weg doen. Vooral ook banden inspecteren op droogte scheuren, maar ik verwacht deze niet te zien bij goede opslag. Zal nog wel okee zijn om op te rijden. Wel zullen nieuwe banden een behoorlijk verschil te weeg brengen denk ik zo.
Heb zelf wel eens een auto gekocht met 10 jaar oude banden, deze waren nieuw gekocht terwijl ze al aantal jaar oud waren (dus in opslag hebben gelegen). Reed opzich okee, maar wat een gigantisch verschil toen ik naar nieuwe banden ging. Weg rolgeluid, veel stabieler en minder gevoelig voor spoorvorming etc.

[ Voor 29% gewijzigd door !null op 29-11-2013 16:20 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
Ze zijn niet kneiterdroog zoals je weleens zien bij aanhangers... maar wel kleine scheurtjes, dingen hebben bijna jaar plat in een schuur gelegen, uit direct zonlicht...

Zal straks weleens om mening vragen bij garage, in principe gaan die nieuwe banden nog gewoon door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ok. Mooi dat ze een jaar in de opslag gelegen hebben. Maar als ze daarvoor 9 jaar onder je auto hebben gezeten in de buitenlucht gaat dat niet helpen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Niet online
Unlike port or a fine single malt whisky, tires don’t improve with age. Whether they’re attached to a vehicle or stored in the cellar, tires do degrade over time.
So is anyone regulating this? Well, the U.S. National Highway Traffic Safety Administration, which writes and enforce safety standards for motor vehicles and regularly studies the effects of aging on tires, says: “While tire life will ultimately depend on the tires’ service conditions and the environment in which they operate, there are some general guidelines. Some vehicle manufacturers recommend that tires be replaced every six years regardless of use. In addition, a number of tire manufacturers cite 10 years as the maximum service life for tires. Check the owner’s manual for specific recommendations for your vehicle.
“After about five years, the rubber becomes hard and, even if the tires are looking good, the traction reduces and weakens quite dramatically, actually. Some people don’t realize that, they think their tires are fine just by looking at them, but they’re not.”
http://www.theglobeandmai...ive-years/article1358907/

Als er al scheurtjes in zitten zou ik het risico niet nemen. 450 Euro klinkt leuk, minder leuk klinkt een high speed blowout waarbij je jezelf en eventueel andere in gevaar brengt.

[ Voor 11% gewijzigd door Viper® op 29-11-2013 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
Ja dat laatste was eigenlijk ook de reden voor nieuwe banden :p

Nu zitten tijdelijk in ieder geval de oude eronder... Dadelijk maar eens vragen hoe en wat

Bestelling voor nieuwe banden staat nog steeds... al liggen de oude er nu wel even onder, over een week of 2 worden ze vervangen. Dingen hebben stuk meer profiel dan de zomerbanden die eronder lagen... das leuk voor een redelijk droge zomer, maar met die regen van nu niet echt meer.

Wel grappig dat ik een beetje tegenstrijdige antwoorden kreeg @ garage, maar gekozen voor de veiligste optie.

Alleen minder blij dat koplampen wat naar beneden bijgesteld zijn, heb hoogteverstelling achter en als je een tijdje stil staat zakt ie achter wat in, wat tijdens rijden weer goed komt, dus staan lampen nog lager en zie ik op een donkere weg helemaal niks meer voor mn neus.. :(

[ Voor 76% gewijzigd door KeRsTmAnNeKe op 29-11-2013 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CynicRelief
KeRsTmAnNeKe schreef op vrijdag 29 november 2013 @ 18:44:
... minder blij dat koplampen wat naar beneden bijgesteld zijn, heb hoogteverstelling achter en als je een tijdje stil staat zakt ie achter wat in, wat tijdens rijden weer goed komt, dus staan lampen nog lager en zie ik op een donkere weg helemaal niks meer voor mn neus.. :(
Ik zou echt even wachten tot het echt sneeuwt, dan levelled die hoogteverstelling direct uit met de sneeuw, alsmede dat de lampen meer oplichten in de dan lichtere bodem als gevolg van die zelfde sneeuw. :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
Ik maak meer km's op onverlichte snelwegen dan in de sneeuw, dus heb m'n lampen liever weer wat hoger :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 24-04 14:23

psy

Nou, ik heb ze nog steeds niet erop liggen, eigenlijk. Tot nu toe een prima beslissing :)
Zier ernaar uit dat ook volgende week geen sprake is van serieus winterweer.
De krik blijft in de garage.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stampertje
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-01-2024

Stampertje

Gaat je nix aan

Ik heb ze er eigenlijk alleen op liggen omdat de zomerbanden nog maar 2 mm profiel hebben. En aangezien de auto ingeruild is heb ik geen zin om 1000 euro aan banden nog uit te geven :+

Living the American Dream

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Ik zou bijna de zomersloffen er weer onder doen ;-)

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Ik heb mijn winterbanden aardig opgereden, had ze er net onder liggen toen in december de eerste keer gestrooid werd, maar sindsdien eigenlijk alleen maar warmer en warmer geworden....

Komende week wordt het wel ietsie kouder en beetje nachtvorst, maar als het zo doorgaat komt er toch snel de zomerset onder...

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Voor m'n 'nieuwe' S80 heb ik nog steeds geen winterbanden, en ik denk dat ik ze voorlopig ook nog niet ga halen, heeft geen enkele zin zo :P

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 407039

Ik heb gewoon nog zomerbanden over mijn 1.8 Turbo 20VT.
Zie het probleem niet, het sneeuwt toch niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeNTaL_TO
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-04 17:30

MeNTaL_TO

The future is not set

Anoniem: 407039 schreef op zaterdag 11 januari 2014 @ 15:43:
OMG, niet weer die discussie.

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stampertje
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-01-2024

Stampertje

Gaat je nix aan

-tom-562 schreef op zaterdag 11 januari 2014 @ 15:40:
Voor m'n 'nieuwe' S80 heb ik nog steeds geen winterbanden, en ik denk dat ik ze voorlopig ook nog niet ga halen, heeft geen enkele zin zo :P
Ik heb straks een set van mijn "oude" V70" over. Geen idee van profieldiepte, als je interesse hebt wil ik die wel eens meten voor je :)

Living the American Dream

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Anoniem: 407039 schreef op zaterdag 11 januari 2014 @ 15:43:
Helemaal gelijk, als er geen sneeuw ligt dan heb je er (ook in mijn ogen) alleen maar nadeel van. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Stampertje schreef op zaterdag 11 januari 2014 @ 16:26:
[...]

Ik heb straks een set van mijn "oude" V70" over. Geen idee van profieldiepte, als je interesse hebt wil ik die wel eens meten voor je :)
Mogelijk :)

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Joopieboy schreef op zaterdag 11 januari 2014 @ 16:32:
[...]

Helemaal gelijk, als er geen sneeuw ligt dan heb je er (ook in mijn ogen) alleen maar nadeel van. :P
Inderdaad, helemaal als je een "Petrolhead" bent!
Welke type banden heb jij onder je auto?

Voorwiel/achter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
Hier dus uiteindelijk wel nieuwe winterbanden... met als mooie dat ik ze gehad heb van mn ouders :-)
Toch wel blij mee dat ze eronder liggen, met dit weer, zomerbanden waren nog wel oké, maar deze hebben gewoon een stuk meer profiel en meer grip op nat.

Denk ook wel dat een A-merk winterbanden beter presteert dan een crappy zomerband, ondanks dat een zomerband onder bijna alle omstandigheden iets beter zou moeten zijn. Andersom natuurlijk ook, goede zomerband omwisselen voor crappy winterband voegt ook weinig toe.

Koplampen zijn ook fixed, al staan ze eigenlijk wat te hoog, kan ze gelukkig precies ver genoeg omlaag zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Anoniem: 407039 schreef op zaterdag 11 januari 2014 @ 17:06:
[...]

Inderdaad, helemaal als je een "Petrolhead" bent!
Welke type banden heb jij onder je auto?

Voorwiel/achter?
Zomer BBS RX247 met Pirelli P Zero Nero in 215-45-17 en winter 15" staal met Vredestein Snowtrac 3's.
Eerste set is echt geweldig, de tweede is tsja, noodzakelijk kwaad om mijn zomervelgen te ontzien maar is eigenlijk gewoon verschrikkelijke drama. :+

Kan niet eens een beetje normaal een rotonde over zonder dat ze gaan glijden, in zijn 2 op droog ook nog kans op een bak wielspin. :X Ik wil mijn zomervelgen terug. :+

Fwd trouwens, dieselsletje met een gezonde hoeveelheid koppel.

[ Voor 4% gewijzigd door Joopieboy op 11-01-2014 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

Joopieboy schreef op zaterdag 11 januari 2014 @ 17:41:
[...]

Kan niet eens een beetje normaal een rotonde over zonder dat ze gaan glijden, in zijn 2 op droog ook nog kans op een bak wielspin. :X Ik wil mijn zomervelgen terug. :+
mja, ik denk dat dit soort verschijnselen eerder liggen aan een nogal lompe rijstijl dan aan serieuze tekortkomingen van winterbanden.
Maar da's zomaar een vermoeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Mja als je met een beetje meer snelheid dan een gewoon iemand op de rotonde op de baan erlangs zit en iemand voorbij gaat (niet eens lomp of onbenullig hard) en dat ie dan al wilt glijden dan is dat niet veel soeps in mijn ogen. Maar nogmaals ben enorm verwend met de Pirelli's, die blijven wel plakken.

Is wel ook zo dat de winterbandjes maar 185 breed zijn, en dat op een auto van 1300+kg's...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Joopieboy schreef op zaterdag 11 januari 2014 @ 17:41:
[...]

Zomer BBS RX247 met Pirelli P Zero Nero in 215-45-17 en winter 15" staal met Vredestein Snowtrac 3's.
Eerste set is echt geweldig, de tweede is tsja, noodzakelijk kwaad om mijn zomervelgen te ontzien maar is eigenlijk gewoon verschrikkelijke drama. :+

Fwd trouwens, dieselsletje met een gezonde hoeveelheid koppel.
Nice, rij voorzichtig he!

Ik zelf heb onder mijn Passat - 225 / 45 R18 van de merk Continental CONTISPORTCONTACT 5.
Rijdt heerlijk, stuurt alleen wat zwaarder tijdens inparkeren, hiervoor had ik 215/55 R16 van Bridgestone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Laatst online: 20:36
De enige auto die ik op nat wegdek aan het glijden heb gekregen is een Smart Fortwo, maar die heeft fietsbanden voorop en is achterwiel aangedreven. Wat in de winter niet bepaald fijn rijd.

Verder nog nooit voor elkaar gekregen dat ik ga glijden.

Ik kijk het even aan, als er eind deze maand nog geen sneeuw of gladdigheid is dan gaan de zomerbanden er weer onder. Het verschil in grip met de zomerbanden is minimaal als het enige dat veranderd de temperatuur is. En nee, vat dat nou niet verkeerd op en begin te zaniken dat het onverantwoord is. Verschil in grip tussen zomerbanden en winterbanden is minimaal als de temperaturen zijn zoals ze nu zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Anoniem: 407039 schreef op zaterdag 11 januari 2014 @ 19:12:
[...]

Nice, rij voorzichtig he!

Ik zelf heb onder mijn Passat - 225 / 45 R18 van de merk Continental CONTISPORTCONTACT 5.
Rijdt heerlijk, stuurt alleen wat zwaarder tijdens inparkeren, hiervoor had ik 215/55 R16 van Bridgestone.
Bridgestones zijn ook zeer goed, alleen behoorlijk stug. Die Conti's doen het ook goed, alleen die bij mijn ouders onder de Touran zaten vond ik in de regen wat minder. Wil eig zelf de volgende keer Michelins proberen, kijken hoe die zich houden. Verbruik is met de Pirelli's wel een beetje omhoog gegaan en ze slijten wat harder. Voordeel is wel de bakken met grip.

Maar dan heb jij behoorlijke velgen onder je Passat, kom je wel eens in de HK met het SJAT? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Joopieboy schreef op zaterdag 11 januari 2014 @ 19:21:
[...]

Bridgestones zijn ook zeer goed, alleen behoorlijk stug. Die Conti's doen het ook goed, alleen die bij mijn ouders onder de Touran zaten vond ik in de regen wat minder. Wil eig zelf de volgende keer Michelins proberen, kijken hoe die zich houden. Verbruik is met de Pirelli's wel een beetje omhoog gegaan en ze slijten wat harder. Voordeel is wel de bakken met grip.

Maar dan heb jij behoorlijke velgen onder je Passat, kom je wel eens in de HK met het SJAT? :)
Klopt, de conti's rijden prima, Michelin heb ik juist negatieve ervaringen mee gehad in de regen, maar zijn wel betrouwbare banden en zuinig. Mwa, velgen vallen redelijk mee. Rijdt nog steeds zo goed, en beter voor de remmen.

"Wat is HK met het SJAT"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Huiskamer met het "Show je auto topic".

Ik moest laatst nog aan dit topic te denken, winterbanden hebben nog niet echt nut gehad haha. Winter heeft nog amper van zich laten zien.

Pagina: 1 ... 80 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.