[HDD F1 1TB (HD103UJ)] Vista ziet maar 32MB

Pagina: 1
Acties:

• HaTe
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22:43

HaTe

haat niet

Topicstarter
Ik heb net mijn nieuwe Samsung hardeschijf aangesloten. De BIOS ziet hem wel en Vista ook. Het probleem is alleen dat er maar 32MB wordt herkend, dat is dus zo groot als de cache :o

Heb ik wat fout gedaan? Of hoe zit het? Hoe krijg ik de volle 1TB?

OS= Vista 64bit Ultimate
specs

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

Keertje formatteren?

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

• Vidra
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09-01 22:47

Vidra

Vragen?

Format c.q. een partitie aanmaken zou de oplossing moeten bieden :)

Executive Director | aan mijn uitspraken kunnen geen rechten worden ontleend! | Build: AMD 7800X3D - 32GB - AMD RX 7900XTX

• HaTe

HaTe

haat niet

Topicstarter
How, ik moest dus beter zoeken :p (eigenlijk uit de wanhoop vergeten)

Maar bedankt, ik ga nu de oplossingen die daar staan proberen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

• HaTe

HaTe

haat niet

Topicstarter
Hmm, ik heb alles geprobeerd, alles wat ik kon vinden in die topics, maar niets hielp.
Ik heb zelf nog geprobeerd om de schijf in Linux te openen. Dat werkte! :D Ik heb er zelfs linux op gezet en hij zag iets van 950GiB.
Nu ik weer in Windows zit, ziet hij hem gewoon weer als 32MB. Ik zal vanavond ook eens in een andere PC proberen.

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Wat is 'van alles'?

Heb je het Atola tooltje geprobeerd? Zie: http://blog.atola.com/restoring-factory-hard-drive-capacity/
Wat is de Sata mode? IDE of Native Sata, zie: fluppie007 in "HD103UJ 1TB wordt door windows "herkend"..."
Heb je een Gigabyte moederbord? Zie Verwijderd in "[HDD] De Samsung Spinpoint F1 is er!"

• HaTe

HaTe

haat niet

Topicstarter
Noork schreef op donderdag 30 oktober 2008 @ 10:18:
Wat is 'van alles'?

Heb je het Atola tooltje geprobeerd? Zie: http://blog.atola.com/restoring-factory-hard-drive-capacity/
Wat is de Sata mode? IDE of Native Sata, zie: fluppie007 in "HD103UJ 1TB wordt door windows "herkend"..."
Heb je een Gigabyte moederbord? Zie Verwijderd in "[HDD] De Samsung Spinpoint F1 is er!"
Ik heb nooit 'van alles' gezegd. Lees nog maar eens goed.
Ik zei dus: 'ik heb alles geprobeerd, alles wat ik kon vinden in die topics, maar niets hielp'. Dus ook het Atola tooltje.

Heb inderdaard een een Gigabyte moederbord (wat ook gewoon in mijn specs staat).

Wat je dus nog niet kon weten is dat ik de Sata mode op Native heb staan. Eerst trouwens op IDE, maar heb het gisteren op Native gezet. Weet trouwens ook niet echt wat het verschil is..

In een andere PC proberen ben ik nog neit aan toe gekomen. Waarschijnlijk vanmiddag wel :)

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-02 15:51

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Als je een Gigabyte moederbord hebt, ga dan eens naar een BIOS update kijken. Dit probleem is namelijk een known iseu met een combinatie Gigabyte moederbord en Samsung F1 hardeschijven. Als het goed is, bestaat er een topic op GoT welke precies uitlegt wat te doen, maar je dient zeker naar het BIOS te kijken.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• HaTe

HaTe

haat niet

Topicstarter
Oke. Ik heb versie F12. Die nieuwste is F13, maar daar is niks in veranderd... Maargoed, ik probeer hem wel even..

//edit
Ik heb geupdate. Geen verschil.

[ Voor 15% gewijzigd door HaTe op 30-10-2008 13:28 ]

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-02 15:51

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Oke, gevonden: Samsung 1TB wordt herkend als 33MB in BIOS (Gigabyte 690) neem dit topic eens door zou ik zeggen. :)

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• HaTe

HaTe

haat niet

Topicstarter
@ _Dune_ en Noork: Bedankt! ES_Tool wordt ook gebruikt in de link die _Dune_ geeft. En die link staat ook als oplossing in een van de topics die Noork al gaf. Al geprobeerd dus.

Waarom ES_Tool en die Atola tool niet werken, is omdat er geen driver kan worden gevonden :s
Atola HDD Capacity Restore zegt bij het opstarten: "Error opening driver".
ES_Tool zegt ook iets in die zelfde trant.

Hoe het komt weet ik niet. Ik heb al geprobeerd om de Raid partitie uit te schakelen (ook loskoppelen), maar dat maakte niet uit.

Wat ik wel raar vind is dat Linux de HDD wel goed ziet! :o

Ik ga zo ook in een andere PC proberen, maar moet eerst een PW leren :) Bedankt voor de hulp

• HaTe

HaTe

haat niet

Topicstarter
Sorry voor de dubbelpost, maar vind het wel belangrijk genoeg.

Ik heb weer het een en ander geprobeerd.
  1. Ik heb de hardeschijf in een andere PC gedaan (met een Asus mobo). Er werd gezegd dat de hardeschijf kapot was (in de bios al).
  2. Toen ben ik naar Windows gegaan en heb ik het Atola programmatje geprobeerd, de schijf werd nog wel herkend. Alles ging ook goed, maar uiteindelijk werd verteld dat de schijf kapot was (beschadigd oid).
  3. Ik had nog hoop en heb ES_Tool geprobeerd. Dat zag er goed uit. Ik heb het zo gedaan als in de link die _Dune_ gaf.
  4. Opnieuw opstarten en de error in de bios dat de schijf kapot was, was weg. :D
  5. Toen ik uiteindelijk in Windows zat, werd aangegeven dat de schijf maar 128GB groot was! :o Niet goed dus. Ik heb hier in de FAQ gekeken en zag dat het aan de bios kon liggen.
  6. Op mijn eigen PC heb ik Samsung Disk Manager gestart. Alles wees voor zich en hij werd herkend als 1000GB, goed dus. Ik kon formatteren, maar aan het einde werd gezegd dat de schijf beschadigd was.
Conclusie: Schijf dood. Of denken jullie van niet? Naar mijn idee kan ik niet meer dingen proberen.

Ik vul alvast een RMAtje in

• Jareish
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 28-11-2025
Ik heb hetzelfde probleem. Ook een gigabye GA-P35DS4 moederbord. Vista 64bit. Heb net de hardeschijf binnen, hij was ongeformateerd, ik maak 2 partities aan in Acronis, (hij zag 940gb) Ik reboot, en opeens ziet hij me harde schijf niet meer. Bios geeft maar 33mb aan.

Ik heb een bios update gedaan, geen verandering
ES-Tool gaf 33mb aan, alles opties geprobeerd, maar blijft 33mb
Atola zegt geen drivers te vinden
nieuwe sata kabel op ander sata slot, geen verandering

Screenshot van ES-Tool informatie:
Afbeeldingslocatie: http://www.darkgfx.com/img.jpg

Ik ben bang dat als ik een RMA invul dat ik m evenhard weer terug krijg + 50euro onderzoekskosten

• HaTe

HaTe

haat niet

Topicstarter
Jareish schreef op donderdag 30 oktober 2008 @ 19:58:
Ik heb hetzelfde probleem. Ook een gigabye GA-P35DS4 moederbord. Vista 64bit. Heb net de hardeschijf binnen, hij was ongeformateerd, ik maak 2 partities aan in Acronis, (hij zag 940gb) Ik reboot, en opeens ziet hij me harde schijf niet meer. Bios geeft maar 33mb aan.

Ik heb een bios update gedaan, geen verandering
ES-Tool gaf 33mb aan, alles opties geprobeerd, maar blijft 33mb
Atola zegt geen drivers te vinden
nieuwe sata kabel op ander sata slot, geen verandering

Screenshot van ES-Tool informatie:
[afbeelding]

Ik ben bang dat als ik een RMA invul dat ik m evenhard weer terug krijg + 50euro onderzoekskosten
Over dat laatste ben ik ook bang, alleen zijn bij mij de onderzoekskosten 'maar' (minimaal) €13,50, bij Alternate.

Je hebt dit geprobeerd? Bij mij werd hij hierna 128GB.
En Atola zei bij mij ook dat hij de drivers niet kon vinden..

• Jareish
HaTe schreef op donderdag 30 oktober 2008 @ 20:29:
[...]

Over dat laatste ben ik ook bang, alleen zijn bij mij de onderzoekskosten 'maar' (minimaal) €13,50, bij Alternate.

Je hebt dit geprobeerd? Bij mij werd hij hierna 128GB.
En Atola zei bij mij ook dat hij de drivers niet kon vinden..
Kosten als 4launch detecteerd dat schijf niet stuk is, 10euro
Kosten om terug te sturen, 6 euro
Kosten als samsung ontdekt dat schijf niet stuk is, 50euro
:(

Ik heb zojuist het weer geprobeerd met ES-Tool, maar hij geeft geen andere native size aan dan die 33mb. Ik heb het geprobeerd te forceren met een lbr van 1953525168 maar dan haakt hij af. Na teveel pogingen doet hij niets meer, en begint hij piepent en krakend tijdens het opstarten (waarschijnlijk intern zijn instellingen weer terug zetten?) wat na 5min ophoudt.

Als ik Sata op 150 zet met ES-Tool vind hij 128Gb als native size, maar kan m niet vastleggen daarop. :(

• Jareish
Zojuist ook met mhdd, de lbr te forceren... Failed.

• HaTe

HaTe

haat niet

Topicstarter
Hoppa! Ik zat toch nog te twijvelen of het wel terecht was dat ik hem dood had verklaard. Ik heb vandaag nog eens geprobeerd met ES_Tool in de Asus PC. Eerst gaf hij daar 137GB aan, nadat ik ES Tool had gedraaid 934GB :D Ik naar Windows gaan en daar ziet hij ook de volle 934GB.

Nu is hij bezig met formatteren en dan maar eens op mijn eigen PC proberen *bid*

//edit
HIJ WERKT! Het is een wonder :D :o Bedankt iedereen voor het helpen!

En toch vind ik het vaag dat ie het niet gelijk deed :/ Maargoed, hij doet ut :p

[ Voor 18% gewijzigd door HaTe op 01-11-2008 00:41 ]

• Jareish
HaTe schreef op vrijdag 31 oktober 2008 @ 20:46:
Hoppa! Ik zat toch nog te twijvelen of het wel terecht was dat ik hem dood had verklaard. Ik heb vandaag nog eens geprobeerd met ES_Tool in de Asus PC. Eerst gaf hij daar 137GB aan, nadat ik ES Tool had gedraaid 934GB :D Ik naar Windows gaan en daar ziet hij ook de volle 934GB.

Nu is hij bezig met formatteren en dan maar eens op mijn eigen PC proberen *bid*

//edit
HIJ WERKT! Het is een wonder :D :o Bedankt iedereen voor het helpen!

En toch vind ik het vaag dat ie het niet gelijk deed :/ Maargoed, hij doet ut :p
Hehe Gefeliciteerd, nadat ik van alles heb geprobeerd (Atola, Es-tool, biosupdate, partitie programma's, andere sata kabel/slot, zelfs via e-sata) Hij wou niet de native size veranderen, ook niet als ik de lbr forceerde. Ik heb hem als RMA opgestuurd in hoop van zegen.

• Jareish
de RMA is goedgekeurd, nieuwe schijf gekregen en deze doet gelijk vanaf het begin goed :) Gewoon via windows vista - computerbeheer gepartitioneerd/geformateerd. Draait als een zonnetje.
Pagina: 1