Samsung 1TB wordt herkend als 33MB in BIOS (Gigabyte 690)

Pagina: 1
Acties:

• Archimond
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:19

Archimond

Lopende Helpdesk

Topicstarter
Gisteren was ik 4 uur lang aan de telefoon met een vriend om een oplossing vinden voor een Samsung 103UJ 1TB harde schijf dat als 33MB werd herkent in de BIOS en als 8GB in windows installatie.

Zijn systeem:
AMD X2 5000+ AM2
2x1GB Kingston PC5400 667mhz
Gigabyte Ga-ma69g-s3h met AMD 690 chipset
Samsung 1TB 103UJ S-ata II
Diskette station uit een andere oude computer
Asus ATI HD3850 256MB

Uiteindelijk na veel methodes uit andere forums en vele verkeerd gebrandde cd's hadden wij eindelijk een oplossing gevonden dat niet moeilijk was en werkt.

Methode is gedaan met een nieuwe lege harde schijf Samsung 1TB 103UJ S-ata II.

De oplossing:

0. Kijk op de website van de moederbord fabrikant en kijk of er BIOS update is voor 1TB harde schijven. Als dat er is moet je die eerst erop zetten instructies staan hier: PMG FAQ

1. Download en brand de "estool(ForCD ROM Drive).iso" met Imgburn of ander brandprogramma (http://www.imgburn.com/index.php?act=download , pak de link van Softpedia)
Estool for CD: http://www.samsung.com/gl..._Tool_For_CDROM_Drive.zip

OF maak een MS-Dos opstartdiskette en zet daar de "estool(forFDD).exe" erop: http://www.samsung.com/gl...loads/ES_Tool_For_FDD.zip

2. Zet in de BIOS dat die als eerste boot vanaf diskette of cd-rom
Als het programma is opgestart selecteer de juiste schijf met pijltjes toetsen en ENTER.

Daarna ga naar: Set Max Adress > Recover Native Size (druk op ENTER)

3. Daarna Exit to Dos

Daarmee is het gefixed.
Er zijn vast meer mensen die een harde schijf van Samsung of andere merk hebben gekocht en tegen deze probleem zijn aangelopen.
Met andere tools van harde schijf fabrikanten zijn er vergelijkbare opties als "recover native size", de opties: Recover LBA mode en Target Size werken niet.

Dit is een post om mijn ervaring en de oplossing te delen voor het probleem zodat iemand anders niet 4 uur lang gefrustreerd naar een oplossing moet zoeken.

Verwijderd

Ik lijk een zelfde probleem te hebben.

RAID1 + Vista install probleem

Alleen bij het laden van de cd rom krijg ik de volgende foutmelding:

Can't open CD driver CD001. SHSUCDX can't install.

Your ramdrive is loaded at C:
Out of memory error
Bad command or filename

Verwijderd

Nadat mijn pc vastliep, en een reset, werd mijn 103UJ 1TB (ook) ineens herkend als 32 mb (niet 33 dus).
Was dat bij jou ook zo? of werd hij vanaf het begin al niet goed herkend?

offtopic: toch relaxt dat je je ervaringen deelt :)

• Archimond
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:19

Archimond

Lopende Helpdesk

Topicstarter
@Mv
Verwijderd schreef op zondag 14 september 2008 @ 11:29:
Windows could not create a partition on disk 1. The error occurred while preparing the computer's system volume. Error code 0x8007045D
Probeer de oplossing uit te voeren zonder dat de harde schijf in RAID staat. Het beste is om Disk 1 eerst alleen op te laten starten met Estool en te repareren met de optie Recover Native Size in Estool.

Een andere manier is met het volgende programma: http://blog.atola.com/res...ve-capacity/#comment-4148

Een derde oplossing is hier in de laatste post te vinden: http://episteme.arstechni...f/96509133/m/403004231931

@Hypother
De harde schijf werd vanaf het begin niet goed herkent, het was de eerste keer dat die in het systeem werd gezet.

Verwijderd

Ik heb nu iig weer 2 schijven die in Vista herkend worden. Alleen bij de installatie staat er dan nog een 8 GB schijf tussen. Ga nu eerst de installatie maar eens ghosten om daarna weer verder te gaan met het creëren van Raid 1.

Bedankt voor de info! :)

Verwijderd

Ik heb toch jouw oplossing geprobeerd, en de harde schijf lijkt het weer normaal te doen... ik heb in ieder geval alle ruimte weer :)

Verwijderd

Bedankt, dit had ik net nodig:)

Verwijderd

Het wilt mij niet lukken.

Kenmerken systeem:
1x (dus geen RAID) Samsung 1TB 103UJ S-ata II
Gigabyte GA-G31M-ES2L
Windows XP Pro 32bit SP2

Geprobeerd:

Biosflash op Gigabyte GA-G31M-ES2L

ESTOOL via cd-rom > programma wordt juist geboot en hij herkend de schijf, maar wanneer ik "Set Max Adress > Recover Native Size" doe, krijg ik de melding "to set up again, repower the drive "

Atola HDD Capacity Restore Tool > Geeft in Windows een error dat de schijf nog in gebruik is, terwijl er enkel benodigde opating system processen draaien. De error verteld dat je de schijf handmatig moet verwijderen in de device manager, maar als ik dat doe zegt Windows dat ik de computer daarvoor moet herstarten, na opnieuwe opstarten is er niets gebeurd.

HDAT2: Als ik die Boot wilt dat programma mijn schijf niet herkennen (terwijl ik voor de rest nergens last heb van moeite met herkennen).

Wie kan mij uit de brand helpen?

Mijn enige idee is nog om via de samsung HDD tool de LBA 48bit modus uit te zetten, zodat die waarschijnlijk naar 24 bit gaat. Maar dan verlies ik al mijn data en is mijn hele installatie voor niets geweest, zonder dat ik zeker weet of dit werkt... Hoop dat iemand een betere oplossing heeft (of mij uberhaupt kan vertellen of dit een oplossing is).

Verwijderd

Begin er een btje gek van te worden, ik heb na een poos prutsen dit voor elkaar gekregen:
http://www.hardware.info/forum/showthread.php?t=169306:razz: < Laatste bericht.
Was heel fijn omdat ik ten eerste een usb stick bootable moest krijgen en toen ook nog een .CFG file moest wijzigen.
Maar na dat dus allemaal wel voor elkaar gekregen te hebben laat Windows me alsnog doodleuk slechts 127GB zien (zoals het al was)!?!

Verwijderd

Niemand een idee? Moet de schijf terug?
Verwijderd schreef op zaterdag 26 september 2009 @ 22:41:
Mijn enige idee is nog om via de samsung HDD tool de LBA 48bit modus uit te zetten, zodat die waarschijnlijk naar 24 bit gaat. Maar dan verlies ik al mijn data en is mijn hele installatie voor niets geweest, zonder dat ik zeker weet of dit werkt...
Zal dit (kunnen) werken?

[ Voor 96% gewijzigd door Verwijderd op 27-09-2009 10:50 ]

Verwijderd

Oke ik ga dus NIET de 48 bit LBA modus uitzetten...

Verwijderd

Nu dit gepropeerd:
For the original release of Windows XP Home Edition or Windows XP Professional, 48-bit LBA could be enabled for testing purposes by setting a registry value, named EnableBigLba, to 1 in the following registry key:
HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Servic es\Atapi\Parameters\
In de vorm van de tool van Maxtor "Big Drive Enabler" die hetzelfde lijntje toevoegt.

Uiteraard werkt het niet bij mij.

Ik ga nu Partition Magic proberen en anders ben bang dat dit een RMA'tje wordt...

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 27-09-2009 11:17 ]

Verwijderd

Sjonge jonge jonge, ik kan mezelf wel voor mijn kop slaan.

Met Partition Magic is de niet herkenbare space gewoon te allocaten 8)7

Nou het is in ieder geval opgelost :P
Pagina: 1