Anoniem: 301944 schreef op maandag 11 mei 2009 @ 20:42:
Ik ben zelf van plan om de Samsung LE55B650 aan te schaffen maar na het lezen van dit forum blijken er toch heel wat problemen met Samsung TVs. Dat deze problemen grotendeels afhangen van model tot model is duidelijk, maar specifiek voor de LE55B650 zou ik graag toch graag een antwoord hebben op volgende vragen:
1) Ghosting, voor mij een reden om een TV direct links te laten liggen: : Heeft de LE55B650 hiermee problemen?
Ik heb ondertussen aardig wat fora doorgespit op gebruikservaringen van de TV en niemand, inclusief mijzelf (ik heb de TV ook sinds enkele dagen) heeft ghosting erop waargenomen. Dat is sowieso geen issue meer op moderne LCD's.
2) 24p problemen: Volgens dit forum blijken toch heel wat Samsung TVs hier problemen mee te hebben. Is dit ook het geval voor de LE55B650?
Ook geen issue op deze TV, hij toont 24p gewoon als 24p (eventueel met 100Hz voor een soepelere weergave). Enkel de A55x serie had hier last van; 't is niet zo dat per definitie de helft van de Samsung TV's dit probleem heeft.
3) Ik lees dat local dimming aan te raden is. Heeft deze local dimming of niet? Is dit nadelig voor games (PS3) of niet?
Local dimming (enkel bij LED TV's mogelijk) zorgt theoretisch voor een oneindig contrast, maar bij real-life content, waarbij zwart gepaard gaat met vele andere kleuren, zorgt het soms voor wat verstoringen in beeld en het heeft enkele andere nadelen tot gevolg (slechtere inkijkhoek, wat meer inputlag). Al met al nog een techniek die nog in ontwikkeling is; mogelijk is deze techniek over jaren dominant op de TV-markt, maar nu brengt het helaas nog wat nadelen met zich mee. Al met al heeft de B650 al prima zwartwaarden, dus heel veel noodzaak voor local dimming is er niet.
4) Geluidskwaliteit? Geen last van gebrom?
Hier niet (heb er ook nog niemand op internet over gelezen bij dit model), maar het schijnt zo nu en dan nog eens bij LCD's voor te komen... elke TV kan een misser zijn.
5) Hoge input lag (90ms) blijkt een probleem te zijn. Is dit nadelig voor films? Zoniet is er dan een reden om dit af te breken? Ik lees dat men voor Games de Game-modus (20ms) kan gebruiken en hierin beeldinstellingen kan veranderen zodat bij gamen dit probleem kan opgelost worden.
- Via de TV speakers zelf is dit bij films geen enkel bij probleem.
- Als de stereo-out gebruikt wordt geeft de TV zijn input lag niet door, waardoor audio en video zo'n 100ms uit elkaar lopen, wat sommige personen zien aan een gebrek aan lipsync.
- Via de hoofdtelefoonuitgang geeft de TV zijn lag wél door, waardoor het dan geen probleem is.
- Via optical out weet ik zelf niet zeker, tegensprekende verhalen hier over gelezen.
Op een PC en goede receivers is voor deze lag trouwens te compenseren. Als audio en video gewoon synchroon zijn, is er bij films totaal geen reden om de lag te compenseren. Enkel bij games is het voordelig voor de ervaring, maar daarom zit er ook een (gelukkig goede) game mode op de TV.
6) Tenzij hierboven reeds vermeld, Wat zijn andere nadelen van de LE55B650?
De 55B650 is simpelweg één van de beste/betere LCD's van het moment, aldus professionele recensies van HDTVTest.co.uk en AVForums. Zolang je de audio kunt synchroon kunt krijgen (dus TV speakers, hoofdtelefoonuitgang of allicht Digital Out uitgang gebruiken, of een PC/receiver die dit kan compenseren) heb je een TV met een fantastische prijs/prestatie verhouding.
Andere mogelijkheid is natuurlijk de LE55B750, maar waar biedt deze eigenlijk voordelen?
Deze heeft 200Hz ipv 100Hz en een ander design. Het verschil tussen 200 en 100Hz is echter amper zichtbaar, en daardoor hoogstwaarschijnlijk de meerprijs niet waard.