Loek Rots schreef op dinsdag 11 november 2008 @ 12:51:
Goed in het kader van jouw advies Ferry, heb ik mij voorgenomen om op regelmatige basis wat elektronica zaken binnen te wandelen.
Ik was net in een zaak waar 5 philips lcd's aan de muur hingen. Een daarvan was de PFL5603.. ik was verbaasd door het slechtere beeld (erg schokkerig) als de andere 4. Het verschil bleek te zitten in de responstijd. Deze is bij de 5603 6 ms en bij die andere schermen 2 a 3 ms. Er was overigens een echt hd-bron aangesloten (zo'n demo filmpje). Dus voor mij al meteen weer een les om af te gaan op eentje met lage responstijd..
Wel vraag ik me af: de 37a656 heeft 8 ms responstijd. Volgens de verkoper is daar door de 100hz technologie niets van te merken (die heft dat op). Zit daar een kern van waarheid in?
Het is heel goed om te zelf te vergelijken, maar dan stuit je meteen al op lastige kwesties zoals de 5 philips toestellen die je hebt zien hangen.
Je weet eigenlijk niet hoe het is aangesloten en ingesteld en daar ga je al.
Het is bijvoorbeeld vreemd dat die ene Philips niet vloeiend is, want 6ms is al heel erg snel hoor en dit kan geen invloed hebben op de vloeiende bewegingen. Er zijn zat schermen die veel en veel trager zijn en die wel vloeiende beelden kunnen weergeven. Maar het is bijzonder makkelijk als verkoper om dan te zeggen: ziet u wel, u kunt beter deze nemen met maar 3 ms refresh.
Het kan zijn dat de image processing minder is, maar het zou mij verbazen dat deze een demofilmpje niet vloeiend kan weergeven.
De kans is groot dat er een instelling niet goed staat.
Neem bijvoorbeeld de bekende judder in het weergeven bij blu-ray. Er zijn toestellen die 24p heel erg goed kunnen weergeven (niet veel trouwens) en er zijn toestellen die de film heel vloeiend kunnen weergeven als deze maar aangesloten staat op een blu-rayspeler die 60hz uitstuurd.
Zet beide toestellen naast elkaar in de winkel, zet de ps3 op 24p afspelen en de ene tv geeft een minder vloeiend beeld weer.
Ja zegt de verkoper dan: "24p ondersteuning hè?! Dat is beter." Terwijl wanneer je de ps3 op 60 hz zet, de andere tv ook een vloeiend beeld weergeeft.
Daarom is het ook zo lekker als je je eigen spullen erop aansluit, dan weet je precies wat er gebeurt.
De refresh van 3 ms die opgeheven zou worden door de 100 hz?
Dat heb ik me ook al langer af zitten vragen. Wat heb je immers aan een refresh van 2 ms (2 duizendste van een seconde) wanneer de tv de beelden maar kan laten zien op max 100 x per seconde?
Het schijnt niet zo te werken, het zijn 2 aparte dingen (ik ben er zelf nog niet helemaal achter).
De
refresh rate is het aantal keer dat een display 1 en hetzelfde beeldje optekend en verlicht per seconde en dat wordt uitgedrukt in herz (50 hz is 50 beeldjes per seconde).
De
frame rate betekent hoe snel een display verschillende beelden kan laten zien. Voornamelijk is het de snelheid waarmee de pixels kunnen worden geschakeld (aan/uitzetten). Als dit te traag gaat dan krijg je strepen/ghosting. Daarom heeft een plasma geen ghosting, die zitten onder de 1ms.
Misschien en hopelijk dat er hier iemand is met een technische achtergrond die dit in makkelijke termen kan uitleggen? Ik begrijp zelf namelijk niet hoe een scherm sneller kan zijn in het schakelen van het ene beeldje naar het volgende beeldje dan het laten zien/opbouwen van 1 en hetzelfde beeldje.....iemand?
[
Voor 3% gewijzigd door
Ferry34 op 12-11-2008 23:52
]