Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik heb om onverklaarbare redenen sinds een paar weken last van tearing (denk ik). Ik zie, altijd aan de onderkant van mijn LCD televisie (Samsung LE40A552), een soort breuk in het beeld. Het lijkt alsof het onderste deel een frame achterloopt. Na wat onderzoek vermoed ik dat dit tearing heet. Het vreemde is dat het alleen op 24Htz gebeurd. Bij normaal pal (doe ik op 50Htz) en NTSC (doe ik op 60Htz) heb ik helemaal nergens last van. Ik heb het bij alle players die ik gebruik, Cyberlink Powerdvd 7 en MPC. Ik gebruik FFdshow en Haali Media Splitter als codecs. Mijn videokaart is een Asus GeForce 9600gt en ik gebruik driver 177.83.

Nu las ik dat het zou komen door een verschil tussen de framerate en de verversingsfrequentie. Dit vind ik vreemd omdat je boven kunt zien dat ik dit altijd nagenoeg naadloos laat aansluiten om judder tegen te gaan. Ik las ergens dat het zou kunnen helpen om de V-sync te forceren op 'always on', in het Nvidia control panel. V-sync staat dus geforceerd aan, ongeacht de toepassing die ik draai. Dit is echter niet de oplossing, want ik heb het nog steeds.

Ik heb geen settings veranderd toen het opeens begon, geen nieuwe programma's geïnstalleerd of oude verwijderd. Het is mij een groot raadsel! 8)7
Ik hoop dat jullie nog tips hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bump...

Tevens heb ik mijn pc opnieuw geïnstalleerd omdat ik pas recentelijk last had van tearing. Ik hoopte hiermee de onverklaarbare bug kwijt te raken. Helaas is dit niet gebeurd.

Dus: nogmaals de vraag... Waar komt mijn tearing vandaag en hoe los ik het op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-08 12:22

Wiethoofd

Broadcast TOM

Tearing is gewoon dat je horizontale en verticale refreshrate niet dusdanig synchroon lopen om een vloeiend beeld te krijgen.

Inmiddels is er ook een nieuwe driver uit: 178.13 WHQL, probeer die eens.

Ook is het zo dat V-synch forceren alleen in 3D-modus werkt en je daar met video's bekijken niets mee op schiet.

Volg me op Twitter/X & Bluesky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je reactie. Ik heb de nieuwe driver nu lopen, dit lost het probleem niet op.

Dus heb je misschien ook een manier idee hoe ik de refreshrates wel synchroon kan laten lopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Zorgen dat je de Hz waarop je tv loopt hoog genoeg is, je zegt dat je op 24Hz last hebt van tearing en op 50 en 60Hz niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn tv past zich automatisch aan aan het ingangssignaal. Als ik 24p naar mijn tv gooi, zet hij het intern wel om naar 60, dat wel. Dus ik zou niet weten hoe ik daar verandering in kan brengen.

Toevoeging:

Ik heb het nu ook op 50 en 60. Enkel alleen bij 24 content. Als ik een DVD speel heb ik het niet. Het beperkt zich dus tot HD content en daarbij maakt het niet uit hoeveel Hz ik mijn videokaart laat uitsturen. Ik begrijp er echt helemaal niets meer van. Helemaal niet met de gedachte in het achterhoofd dat het een aantal maanden prima gewerkt heeft. Ik kan nu niet eens meer een HD filmpje kijken want het ziet er niet meer uit.
:'(

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 05-10-2008 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Check je kabel eens die je van je computer naar je tv hebt lopen.

Controleer ook in het nvidia control panel onder het 'Video & Television' gedeelte of je instellingen nog wel kloppen onder: 'Change the signal of HD format'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lees deze review eens van 5-serie samsung lcd's?

Samsung LE40A559P / LE40A556P / LE40A558 Review
High Definition (Blu-Ray)

The Samsung LE40A558 accepted 1080p/24 video signal from our Sony PS3, but in doing so the LCD television exhibited a type of ultra-jerky judder that was much more prominent that your usual telecine effect.

Because these “jerks” was quite distracting, we had no choice but to revert to 1080p/60 output from the PS3: the resultant telecine judder was much more subtle and tolerable. The [Movie Plus] option is greyed out for 1080p/24 source, but could potentially be engaged for 1080i/60 or 1080p/60 film-based material to eliminate telecine judder. However, after experimenting with it for some time we decided not to apply [Movie Plus] to movies for several reasons: it introduced some “video effect” (albeit mild) into movies; we detected low-grade motion smearing; and it seemed to be hit-and-miss… some movies/ sources would be totally smooth while others would become jerky as hell.
Je moet het dus zoeken aan de kant van het scherm, niet de bron, en daar ga je niets aan kunnen veranderen, hoe je de bron ook presenteert.

De tv 'pakt' wel 24p signalen, maar doet internet wat een videospeler ook doet, hij zet ze namelijk zelf om naar 50/60 Hz. Een goede 24p weergave vereist dat je 24p kan ontvangen (wat hier het geval is) maar dat er één of andere vorm van 100/120Hz in zit, waardoor de tv zelf geen plaatjes moet bijverzinnen of droppen om van 24 naar 50/60Hz te gaan.

De 6 serie kan het wel.

Wat je kan doen is het afspeelapparaat gebruiken om de conversie naar 50Hz te doen. Een ps3/<ander apparaat> zal het waarschijnlijk beter kunnen dan de interne scaler van de tv zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fox-hound
  • Registratie: April 2005
  • Niet online
Doe eens een firmware update van je TV, misschien dat het helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor al jullie reacties.

Echter,

Wiethoofd:
Mijn Hd-signal setting in mijn Nvidia CP staat goed. Deze veranderen automatisch mee met mijn resolutie. Dus dan kom ik weer terug bij mijn eerdere opmerking: alleen bij HD content heb ik, of ik nu op 24Hz, 50Hz of 60Hz uitstuur, last van tearing. Mijn HD modus in het Nvidia CP maakt hierin geen verschil.

Alvi:
Het probleem is niet de judder, die heb ik inmiddels tot het minimum (voor een 5 serie) weten te reduceren.

Foxhound:
Ik draai de meest recente firmware.

Ik blijf vermoeden dat het een softwareprobleem is. Na wat gestoei heb ik het flink minder gekregen door mijn Haali Media Splitter te deactiveren. Ik gebruik nu de interne codec van MPC. Het is nog niet weg, maar wel veel minder.

Daar mijn LCD het maanden goed heeft gedaan, moet er ergens een softwareinstelling zijn die het ook weer op kan lossen. Ik blijf zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11:31

n00bs

Het is weer Zomer!

Ik werd vanuit dit topic: n00bs in "[LCD TV] Samsung LCD TV`s (alle series) ..."
gewezen op dit probleem.

Ik heb zelf een A456 en heb hetzelfde als jij omschrijft. Ik had andere players geprobeerd, forced 3D in Media Player Classic, Andere video's, andere HDMI kabel, Vsync aan/uit, native res 60Hz, 32bit.

Niets hielp, nu heb ik gisteren mijn PC met Ati 4850 op de 2e HDMI port gezet en nu lijkt het probleem weg te zijn voor de paar films die ik had getest. Ik zie echter nog wel ghosting, maar dat is een ander probleem.
Pagina: 1