Toon posts:

Vakantiehuisjes op internet aansluiten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn ouders hebben een chalet in Frankrijk en ze willen daar nu internet gaan aanleggen. Moeilijk is op dit moment even wat hiervoor de handigste methode is, het liefst zonder draden aan te leggen e.d.. Enkele opties die voorbij zijn gekomen:
  1. Enkele GPRS-dongels aanschaffen en als iemand hier gebruik van wil maken, kan hij deze "huren". Dit lijkt mij echter nogal een dure oplossing.
  2. Voor elk chalet een internetaansluiting nemen. Hiervoor moet echter wel bedrading worden gelegd, en bovendien is dit ook best prijzig
  3. Zelf zat ik te denken aan het volgende systeem: Neem 1 hele dure en snelle internet aansluiting, sluit dit aan op 1 centrale wireless hub en zet in elk chaletje weer een eigen wireless router, die alleen vanuit dat chaletje kan worden aangesproken (met wachtwoorden dus). Op die centrale hub zou dan wel een systeem moeten komen dat alle verbindingen enigszins afknijpt, anders krijg je natuurlijk geruzie zodra er iemand begint te downloaden.
Probleem met die laatste optie is dat ik niet weet tot in hoeverre dit realiseerbaar en betaalbaar is. Wat voor apparatuur heb je daarvoor nodig? Is het moeilijk te installeren?

Heeft iemand wellicht nog een andere gouden oplossing?

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11-2025

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Ik denk zelf dat het handigere is dat je voor ons eerst eens een overzicht geeft van:

- Gebouwen (afstand, bomen, andere obstakels er tussen)
- Welk gebouw heeft al een internetverbinding/welk gebouw zou een internetverbinding kunnen krijgen.
- Welke verbindingstechnieken zijn beschikbaar? Kabelinternet, ADSL, GPRS, UMTS, Satteliet.
- Welke providers bieden dit aan en welke kosten brengt dit met zich mee?
- Wat is het totale budget voor dit projectje/Wat mag het maximaal gaan kosten?
- Wat is het maximale bedrag wat je in rekening wil brengen naar de klant?
- Wat is de kwaliteit/snelheid die je de klant wil aanbieden? Laten we zeggen, A = 50 KiloByte/s B = 200 KiloByte/s C = 500 KiloByte/s D = hoger
- Moet het 24*7*365 dagen beschikbaar zijn?
- Wie gaat het beheer opzich nemen? Extern of intern?

Een klein aantal vragen die je mee zou kunnen nemen :)

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• Vicarious
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-06-2024

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Verder is het ook van belang van wat voor materiaal die chaletjes zijn gebouwd. Dit heeft weer invloed op de eventuele storingen in het wireless signaal. Wellicht kun je ook een kabelboer netwerkkabels laten leggen naar elk chaletje (graven dus) en die allemaal samen laten komen op een switch. Op die switch sluit je vervolgens je dikke internetverbinding aan en gaan met die banaan.

Verder zou ik als ik jou was denken aan een bandbreedte en connectielimiet per chalet om te voorkomen dat 1 chalet het internet voor allemaal platlegt.

Vicariously I live while the whole world dies

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:09

Standeman

Prutser 1e klasse

Er zijn al wat topics met dit onderwerp voorbij gekomen, zoals:

Camping voorzien van ADSL met limieten
Wifi aanleggen op de camping
Wlan @ camping

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• dôh
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:27
Gaat het nou om één of om meerdere chalets? Uit je eerste zin maak ik op dat het er één is, uit je laatste oplossing maak ik op dat het er meerdere zijn.

Als het er één is dan zie ik het probleem niet zo, neem gewoon een willekeurig ADSL abbo (of nog mooier, Kabel).

Zijn het er meerdere dan is optie 3 wel een aardige. Per huisje een AP zou moeten kunnen, je kunt je internet verbinding op een Draytek router bijv. binnen laten komen, daar meerdere VLAN's aanmaken, zodat men niet op elkaars netwerk kan komen en je kunt per netwerkpoort of per IP adres een snelheidslimiet instellen.

Kijk eens op www.dslvalley.com om te zien wat het ADSL aanbod in het deel van Frankrijk is waar jouw ouders hun chalet(s) hebben.

Mijn ervaring met ADSL in Frankrijk op het platteland is dat het vaak wel verkrijgbaar is, alleen dat de snelheid niet super is. Bijvoorbeeld maar 2,5Mbit down en 320kbps up. Met kabelinternet (mit verkrijgbaar) kan je hogere snelheden halen... :)

Verwijderd

Topicstarter
Mijn ouders hebben 1 chalet, maar mijn vader is voorzitter van de VvE. Er staan een stuk of 20 chalets. De beheerder van de chalets heeft nu het plan gevat internet aan te leggen en heeft mijn vader advies gevraagd, die vervolgens mij weer om advies vroeg.

De chalets bevinden zich hoog in de Alpen (in Tignes les Brevieres, om precies te zijn). Er is een centraal gebouw met hotel. Ik weet niet zeker of daar al internet is, maar dat zou in elk geval de centrale plek worden. De afstand van dat hotel naar het verste huisje is naar schatting zo'n 300 meter.

De rest van de vragen kan ik zonder mijn vader niet beantwoorden, dus die komen later.

Bedankt voor de reacties

• Pindasaus
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 26-02 21:12
Nou heb ik geen idee hoe dat zit met stroomgroepen op zo'n park maar is Powerline geen optie?

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Powerline adapters van Linksys gaan maar 200m ver. Powerline gebruikt DSL achtige technieken om data over te pompen. Dat betekend hoe verder de afstand, hoe lager de max. throughput. Daarnaast is Powerline een shared medium. Dus je totale bandbreedte moet je delen over het totaal aantal aangesloten units.

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11-03 16:44
Bl@ckbird schreef op woensdag 22 oktober 2008 @ 21:58:
Powerline adapters van Linksys gaan maar 200m ver. Powerline gebruikt DSL achtige technieken om data over te pompen. Dat betekend hoe verder de afstand, hoe lager de max. throughput. Daarnaast is Powerline een shared medium. Dus je totale bandbreedte moet je delen over het totaal aantal aangesloten units.
Je kan ook kijken naar de systemen van Corinex. Dat wordt veel gebruikt op parken, en kan via zowel powerline als coax werken. Je wordt dan je eigen kabel-internet-provider, of via powerline. Powerline gaat tot 300m, coax gaat tot 1.2km. Je moet dan wel coax hebben liggen. ( www.corinex.nl )

In het geval van powerline moet je ook 'splitters' hebben, die heeft Corinex ook, aangezien je vermoedelijk de huizen verdeeld hebt over 3 fases.

Je kan ook kijken naar Teleste. Die bieden etth devices aan, ook over coax. In Harderwijk heb ik zelf een Teleste systeem getest, op goed 2km zo'n 100mbit full duplex. Werkt ook prima icm Caiway (eurodocsis) en UPC (com21) over dezelfde coax-infrastructuur.

In alle gevallen praat je alleen over de last-mile. Op de hoofdlokatie zul je dus zelf nog verder moeten routeren en een uplink naar internet moeten hebben. Ik raad je wel een stevige router aan, bij voorkeur een die ook goed te 'limiten' is, denk aan QoS enz, om te voorkomen dat 1 persoon meteen alles 'plat' trekt

[ Voor 10% gewijzigd door DJSmiley op 22-10-2008 22:28 ]

Verwijderd

Topicstarter
De antwoorden van mijn vader:
Falcon schreef op woensdag 22 oktober 2008 @ 14:53:
Ik denk zelf dat het handigere is dat je voor ons eerst eens een overzicht geeft van:

- Gebouwen (afstand, bomen, andere obstakels er tussen)
met de maximum afstand van 300 meter zit je aardig goed denk ik. Obstakels vallen wel mee, er zijn wat bomen en de chalest zelf zijn natuurlijk ook obstakels. Het lastigste is het hoogteverschil denk ik, de chalets staan tegen een vrij steile wand gebouwd.
- Welk gebouw heeft al een internetverbinding/welk gebouw zou een internetverbinding kunnen krijgen.
De receptie, gelegen aan het hoogste deel van de weg en op de weg redelijk centraal, heeft internetverbinding. Als we centraal ergens nieuwe dingen willen doen is dat ook de meest logische plek. Boven onze chalets is de receptie van een ander parkje, waar ze al iets hebben. Onder de chalets ligt een hotel met eveneens draadloos internet, beveiligd.
- Welke verbindingstechnieken zijn beschikbaar? Kabelinternet, ADSL, GPRS, UMTS, Satteliet.
In elk geval geen kabel, GPRS en/of UMTS en Satelliet wel, ADSL mij onbekend.
- Welke providers bieden dit aan en welke kosten brengt dit met zich mee?
onbekend
- Wat is het totale budget voor dit projectje/Wat mag het maximaal gaan kosten?
De kosten die Mary hieronder noemt vind ik te hoog, dat geeft een iedee
- Wat is het maximale bedrag wat je in rekening wil brengen naar de klant?
Nog niet over nagedacht
- Wat is de kwaliteit/snelheid die je de klant wil aanbieden? Laten we zeggen, A = 50 KiloByte/s B = 200 KiloByte/s C = 500 KiloByte/s D = hoger
Voor de klant hoeft het niet zo hoog te liggen. A of B zal zeker genoeg zijn.
- Moet het 24*7*365 dagen beschikbaar zijn?
Niet perse. Beschikbaarheid juli augustus en december t/m april, dan wel liefst 7x24
- Wie gaat het beheer opzich nemen? Extern of intern?
Mary kan er iets aan doen, dingen die ze niet kan doen liefst extern op afstand, anders wordt al gauw erg duur.
Een klein aantal vragen die je mee zou kunnen nemen :)
Tekstje van Mary:
As for Internet I have spent quite some time studying the different possibilities and the best there is for our usage would be installation of a phoneline for each chalet and then rental of a Internet Livebox that we would have to put in a locked cupboard so that the clients couldn't reach it. This way the Owners or the clients come with their portable PC's and they would have WIFI and more than one PC could use it at a time. The onetime setup cost per chalet would be 91.55 € HT and the monthly cost for the phone line and the live box would be 57.80 €HT. These costs are for 12 months per year which is the minimum so that if eventually the Owners did not want to rent for the Summer they would still have to pay all year round.

• dôh
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:27
Heb je nou al eens gekeken op www.dslvalley.com? Als je het telefoonnummer van bijv. de receptie met de postcode intypt, dan kan je zien wat voor een ADSL aanbod ze hebben.

Die Livebox optie van Orange is duur! Je kunt beter voor Neuf gaan, dat is er al vanaf €14,90 per maand (in een zone dégroupée, wat zoiets is als geen KPN nodig)

Zie meer info hier: http://adsl.sfr.fr/tarifs...fbox/forfaits-et-options/

En je kunt ook naar 3G internet van Neuf kijken, ook niet te gek duur:

http://www.sfr.fr/mobile/cle-3g-plus.jspe

Zo'n 3G USB modem kun je bijv. aan een draytek vigor 2800 hangen en op deze manier je internet verder verdelen. (Zo heb ik ook een draytek in gebruik)

Succes...

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
Dit is natuurlijk als je alles zelf in beheer houdt (en wij als tweakers zijn natuurlijk allemaal controlfreaks)..

Je kunt ook een paar commerciele partijen aanschrijven die in hotels de accesspoints opzetten, die nemen dat dan allemaal voor je uit handen, alleen betaalt de klant dan waarschijnlijk een stuk meer. Maarja, dan heb je er zelf ook geen onderhoud aan. Weet niet of ze dat ook doen voor chaletparken..

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11-2025

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Verwijderd schreef op donderdag 23 oktober 2008 @ 13:40:
De antwoorden van mijn vader:

[...]

met de maximum afstand van 300 meter zit je aardig goed denk ik. Obstakels vallen wel mee, er zijn wat bomen en de chalest zelf zijn natuurlijk ook obstakels. Het lastigste is het hoogteverschil denk ik, de chalets staan tegen een vrij steile wand gebouwd.

[...]

De receptie, gelegen aan het hoogste deel van de weg en op de weg redelijk centraal, heeft internetverbinding. Als we centraal ergens nieuwe dingen willen doen is dat ook de meest logische plek. Boven onze chalets is de receptie van een ander parkje, waar ze al iets hebben. Onder de chalets ligt een hotel met eveneens draadloos internet, beveiligd.

[...]
daReaper? Is het voor jou mogelijk een kleine schets/foto van die steile rotswand te maken. Misschien even in paint. En dan ben ik even benieuwd naar de plaats van de receptie en de chalets. Ook eventuele obstakels meenemen zou prettig zijn.

Want als je wifi gaat willen gebruiken dan is het verstandig om echt een uitgebreide controle te doen.

Trouwens hoe zit het met de stroom voorziening in de chalets. Wordt dit per chalets met een groepenkast gedaan of ergens centraal? Dit vraag ik omdat ook via het stroomnetwerk een netwerk kunt vormen. Niet 1 van de snelste, maar zal wel voldoen aan de snelheden die je vader noemt.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Verwijderd

Topicstarter
Een sfeerimpressie van hoe het er daar uit ziet en hoe stijl de bergwand loopt:

Afbeeldingslocatie: http://xs232.xs.to/xs232/08444/img_0584689.jpg.xs.jpg Afbeeldingslocatie: http://xs232.xs.to/xs232/08444/img_0893846.jpg.xs.jpg

Op de rechter foto zie je nog net het hoofdgebouw, daar waar die auto's staan. Dat lijkt mij het meest tactische punt voor de centrale.

Mijn vader meldde nog:
Via de coax zal het niet lukken trouwens, alle chalets hebben een eigen schotel.

Volgens mij hebben de chalets ieder een eigen aansluiting op het electriciteitsnet.

Denk je dat het mogelijk is mee te liften het wireless internet van het hotel of van belvedère, de nieuwe chalets boven ons?
Dat hotel en belvedère liggen redelijk in de buurt, maar naar mijn idee wat ver weg. Bovendien weet ik niet of zij daar wel zo happig op zullen zijn...

Afbeeldingslocatie: http://xs232.xs.to/xs232/08444/huisjes185.jpg.xs.jpg

Hier zie je een plattegrondje van het dorp. Het betreft (schatting) de huisjes binnen de cirkel. Het gebouw met het kruis is dat centrale gebouw (staat dus voornamelijk op gelijke hoogte of hoger dan de andere huisjes). Het hotel waar mijn vader het over had is dat grote gebouw net linksboven de cirkel. De nieuwe huisjes bevinden zich rechtsonder de cirkel. Ze staan allemaal een stuk hoger.

Verwijderd

Topicstarter
dôh schreef op donderdag 23 oktober 2008 @ 15:33:
Heb je nou al eens gekeken op www.dslvalley.com? Als je het telefoonnummer van bijv. de receptie met de postcode intypt, dan kan je zien wat voor een ADSL aanbod ze hebben.

Die Livebox optie van Orange is duur! Je kunt beter voor Neuf gaan, dat is er al vanaf €14,90 per maand (in een zone dégroupée, wat zoiets is als geen KPN nodig)

Zie meer info hier: http://adsl.sfr.fr/tarifs...fbox/forfaits-et-options/

En je kunt ook naar 3G internet van Neuf kijken, ook niet te gek duur:

http://www.sfr.fr/mobile/cle-3g-plus.jspe

Zo'n 3G USB modem kun je bijv. aan een draytek vigor 2800 hangen en op deze manier je internet verder verdelen. (Zo heb ik ook een draytek in gebruik)

Succes...
DSL Valley zegt het volgende: http://www.dslvalley.com/...3&tester.x=56&tester.y=18

Verder kan ik geen woord Frans, maar ik zal die 3G pagina doorgeven, dan kunnen ze er zelf naar kijken :)
Pagina: 1