Wlan @ camping

Pagina: 1
Acties:
  • 211 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:41
Ik ben momenteel bezig met het uitzoeken van de aanleg van een WLAN op een camping (www.campingsoerendonk.nl). Om te beginnen, hier een kaart van de camping:
Afbeeldingslocatie: http://www.campingsoerendonk.nl/images/plattegrond_2004.jpg

Het is de bedoeling dat over de hele camping dekking is. Daarbij moet het mogelijk zijn om voor vaste standplaatsen 100Mbit UTP te leggen. Er komt misschien ook een ruimte met wat pc's, het idee van een internetcafe.

Uiteraard heb ik al enige research gedaan. De opzet is alsvolgt: Ik wil in een ring een vast netwerk maken. Hiervoor worden zeer waarschijnlijk HP Procurve 2524 / 4000M switches voor gebruikt. De reden hiervan is dat deze switches makkelijk te managen zijn, betrouwbaar zijn, en redelijk goedkoop. Verder kunnen deze switches ook met glasvezel overweg, wat met deze afstanden waarschijnlijk wel nodig is.

De switches worden in een MESH-topologie aangesloten. Zo kunnen in princiepe zonder problemen alle switches op alle switches aangesloten worden. Vanuit deze switches worden de AP's en eventuele vaste verbindingen aangesloten.

Er kan ook gekozen worden voor een andere opzet. Namelijk door geen switches rond het terrein neer te zetten, maar dit ook via WLAN te doen door AP's als repeater in te zetten. Of kan hier ook gebruik gemaakt van MESH topologie, zoals in dit plaatje:
Afbeeldingslocatie: http://217.170.21.167/meshtopology2.gif
Kan iemand hier wat meer over vertellen, want daar ben ik niet zo bekend mee.

Er komen enkele servers als DHCP / webserver enz. Maar dit doet er nu even niet toe. Het grote probleem zit em in een volledige WLAN dekking maken. Er staan namelijk vrij veel bomen die een WLAN verbinding bemoeilijken. Er zijn enkele mogelijkheden:

- Heel veel AP's verdelen. Hiervoor heb je voor elk klein veld (op de kaart afgescheiden door een donkergroene strook) een AP nodig, omdat het bereik beperkt is. Ik vind dit zelf geen goede optie, omdat er echt veel nodig zijn. Goedkope AP's in geen mogelijkheid, omdat deze het nog wel eens laten afweten. Duurdere AP's kan wel (3COM / HP / Cisco), alleen zou in dat geval onbetaalbaar worden.

- Een andere mogelijkheid is een kleiner aantal AP's verspreiden met een flinke signaalversterker. Ik weet dat dit niet legaal is, maar van de andere kant komt het signaal niet ver buiten het terrein. Wat zijn hier de mogelijkheden voor?

Het is sowiezo de bedoeling dat er gebruik wordt gemaakt van omni-antennes, waardoor het bereik al zal toenemen.

Nu komt het volgende punt: Wat voor hardware kan er gebruikt worden? Ik kan kiezen voor standaard AP's. Ook al zijn deze misschien van een duurder merk, ze zullen een regenbui niet overleven. De merken waar ik liever mee werk, namelijk 3COM, HP of Cisco, hebben geen echte outdoor accespoints. Welke merken / leveranciers hebben hier wel goede hardware voor?
Het is natuurlijk wel mogelijk om een waterdichte behuizing om een AP heen te bouwen, alleen heb ik liever een echte outdoor AP.

[ Voor 3% gewijzigd door M14 op 05-04-2005 01:41 ]

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

• Cybersijp
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-03 17:38
Ts,

over je vraag over outdoor AP's, kijk eens naar Senao!

Daar zijn zeker te weten outdoor ap's van, plus tot niet al te alnge tijd terug kon je ze ook krijgen met 200mW zendvermogen, dit ipv de gangbare 100mW wlke in Nl is toegestaan. Voor bijv. een aanbieder kijk eens op www.zx-yagi.nl, of anders ff op wirelessnederland forum, daar kan je heel wat wijzer worden denk ik. Succes :)

Mijn lieve dochter Jo-Anne Chloé : Machtig kind, dat ook van friet houd, maar wil dat nou niet???

• r0b
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10-03 14:23

r0b

Hier zijn gewoon standaard AP's van Senao voor te gebruiken lijkt me.
Meer informatie over Senao's outdoor wlan producten: hier.

Let op: de website loopt te bokken in Mozilla Firefox, dus wellicht moet je even IE gebruiken voor deze site. :)

edit:
spuit 11

Waar je ook even over na moet denken (hoewel het wellicht een zorg voor later is), is hoe je de access wilt beperken.
Moet het per code beschikbaar zijn voor een bepaalde periode, of een user/password welke verwijderd wordt na een tijdje, etc.
(En wat voor verbinding ligt er nu om een hele camping op internet te houden? :P )

[ Voor 57% gewijzigd door r0b op 05-04-2005 01:52 ]

• HyperDevil
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-12-2025
Voor de wat grotere netwerk zal ik toch kijken naar 3com officeconnects of Cisco Wlan..
Cisco heeft wel degelijk outdoor Ap's, 3com weet ik niet..

• Erik1
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik denk dat je het beste gebruik kunt maken van een aantal punten waar je vast netwerk heen legt, en vanaf die punten dan accesspoints met een aantal sectorantennes neerzet :)

Als je een beetje zoekt op internet vindt je erg veel sites en fora over wifi en antennes e.d.

Er zijn wel speciale outdoor accesspoints maar die zijn meestal wel redelijk prijzig.

• HyperDevil
Ik denk dat de beste oplossing is om bijv 3 kabels in te graven evt in de bomen te hangen.
Aan elke kabel 3 AP's hangen met sector antennes van 120 graden zodat je 360 graden dekking hebt.
100 mw is dan een pre, en koop dan bijv zo'n stijgerpijp en klem deze aan een boom vast zodat deze iets van 5 meter boven de boom uitkomt.
Maak aan de top van die paal dan wel een metaal sprietje en aard deze netjes zodat de onweer niet inslaat in je antennes.
Hoe hoger hoe beter!

Trouwens als je hulp nodig hebt, lijkt me leuk om mee te doen met dit project :)
En dan bedoel ik fysiek meehelpen :P

[ Voor 15% gewijzigd door HyperDevil op 05-04-2005 02:30 ]

• Joen
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-01 11:56
Moet per se de hele camping voorzien worden. Ik kan me voorstellen dat er ook vast wel mensen zijn die geen behoefte aan een netwerkverbinding hebben. Je zou op die manier dus bijvoorbeeld een paar gebieden zonder netwerkverbinding kunnen laten zitten. Wanneer men dan een campingplaats boekt kunnen ze alsnog de voorkeur opgeven voor een plek met netwerkverbinding.

Overigens zou ik ook graag willen meehelpen aan zo'n project, maar Soerendonk is voor mij iets te ver weg. :P

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-03 19:21
probeer op zoveel mogelijk vaste gebouwen senao ap's te plaatsen met sector of omni antennes naar keus,

ik zou igg niks in bomen plaatsen ook vanwege bliksem enzo maar meer vanwege het punt dat je utp en stroom ook ergens vandaan moeten komen,

misschien ook een idee om een aantal vaste 10 mbit verbindingen te leggen dus naast vaste stroompunten enzo wat nu waarschijnlijk allemaal in waterdichte kastjes zit.

en op je bungalows ap's plaatsen met externe antennes met een vaste utp aansluiting naar een vast gebouw ofzo, en misschien 1 extra poortje per bungalow vrijhouden voor hard inprikken laptops enzo

wat is trouwens het budget voor dit project?

en wat voor i-net lijntje wil je ter beschikking stellen?

ik zou ook wel in levenden lijve mee willen helpen maar vanuit friesland is het een eind weg (misschien compensatie???)

[ Voor 9% gewijzigd door shure-fan op 05-04-2005 02:49 ]

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• HyperDevil
Stroom moet denk ik geen probleem zijn er is altijd nog Power over Ethernet :D

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-03 19:21
HyperDevil schreef op dinsdag 05 april 2005 @ 02:49:
Stroom moet denk ik geen probleem zijn er is altijd nog Power over Ethernet :D
ja maar toevallig zet iemand een spade/schep in de grond met alle gevolgen van dien

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• HyperDevil
shure-fan schreef op dinsdag 05 april 2005 @ 02:50:
[...]

ja maar toevallig zet iemand een spade/schep in de grond met alle gevolgen van dien
In stevige PVC pijp en geen UTP nemen maar FTP.

• palmpaul
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-03 19:57
//bookmarked :p
Interessant project! Ga ik even volgen. Overigens heb ik ook zeer goede ervaring met Senao-producten, alleen geen outdoor-varianten :-(

-always ill, but highly intelligent

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:20

rapture

Zelfs daar netwerken?

HyperDevil schreef op dinsdag 05 april 2005 @ 03:21:
In stevige PVC pijp en geen UTP nemen maar FTP.
Gewoon glasvezel in de grond steken, naast het feit dat je storingen kan oppakken met een stuk UTP (ook FTP en STP heeft minder last van). Heeft een UTP/STP/FTP last van bliksems (indirecte inslag door inductie in de kabel), glasvezel heeft geen last van storingen & bliksems en het kan langere afstanden overbruggen.

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:41
Over budget kan ik nog niks zeggen. Ik heb met de eigenaar van de camping afgesproken dat ik ga uitzoeken wat het ongeveer gaat kosten. Daarna overleggen we wat er precies gaat gebeuren.

Over de internetverbinding kan ik momenteel ook nog niks zeggen. Er wordt waarschijnlijk niet hard gedown / upload, dus het hoeft geen 100Mbit lijn te zijn.

Het idee van sector-antenne's is een goed idee. Dan kun je vanuit 1 punt in 3 richtingen 100mW uitzenden. Ik wil sowiezo gebruik gaan maken van power-over-ethernet.

Op de site www.zx-yagi.nl staat een hoop info wat bruikbaar is. Wat mij wel opvalt is dat de door hen als 'outdoor-unit' bestempelde producten niks meer is als een indoor-unit met een behuizing er omheen. Daar wordt ook een flinke prijs voor gevraagt. Vind ik een beetje onzin, omdat ik zelf ook wel een behuizing kan maken.

Ik weet dat het in het begin onzin is om de hele camping te voorzien van WLAN. Daarom ga ik ook voorstellen om een enquete rond te laten gaan, zodat er wat duidelijkheid komt waar behoefte is. Het is sowiezo de bedoeling dat er op openbare plaatsen zoals het cafe een AP komt.

Ik zit momenteel nog te twijfelen of ik 11Mbit of 54Mbit AP's ga gebruiken. Van de ene kant is 11Mbit een optie omdat het wat goedkoper is. De camping heeft maar enkele drukkere periodes heeft, namelijk de zomervakantie en wat weekenden tussendoor. Daarom is het misschien onzin om speciaal daarvoor 54Mbit neer te hangen. Van de andere kant is 54Mbit beter, omdat wanneer er meerdere clients op 1 AP zitten, de snelheid inzakt. Daarbij is het wat meer op de toekomst gericht, maar wel duurder.

Wat ook een mogelijkheid is geen ap's gebruiken, maar pc's met enkele wlan-kaarten. Het voordeel is dat het misschien wat goedkoper wordt, maar het nadeel is dat er weer een stukje werk bij komt. Namelijk het softwarematige uitzoeken en draaiend houden. Windows vertrouw ik hier niet voor. Linux blijft over, alleen heb ik nog nooit echt uitgezocht hoe je een linux-machine kunt laten bridgen. Een hele tijd terug (jaar geleden ofzo) is er in NOS een topic geweest waarin een pc softwarematig werdt omgetoverd tot AP/bridge. Alleen kan ik dat topic niet meer vinden.

Over het aanleggen van het netwerk zelf. Koper/glasvezel komt sowiezo in PVCbuis. Voor het koper komt er S-FTP kabel, geen UTP. Is wat minder storingsgevoelig en kan wat meer hebben.

Kan misschien iemand wat meer vertellen over MESH-topologie via wireless? Ik ben er vandaag al naar opzoek geweest, maar nog niks bruikbaars kunnen vinden.

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

shure-fan schreef op dinsdag 05 april 2005 @ 02:50:
[...]

joh, dan kun je de pc toch ook niet meer gebruiken zonder stroom. 8)7
en lattop gaat nog 2 uur door en dan houdt het echt wel op hoor

Iperf

• Foxfire
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-11-2025
Wat denk ik in jouw geval niet onverstandig is; is om professionele hulp in te schakelen. Vraag voor de materialen een vrijblijvende offerte aan bij een leverancier van jouw keuze, dan denken ze met jou mee; en je hebt meteen een goede kostenindicator.
Zodra je precies weet wat je wilt maken kun je dan alsnog enkele leveranciers in concurrentie zetten en op deze manier de marktwerking gebruiken om een goede prijs te krijgen.

Dat dan weer wel......

• 0fbe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:11
Ik ben onderzoek naar het doen voor een soortgelijk systeem

Ik ben van plan gebruik te maken van; http://www.mikrotik.com/ dit bedrijf kan software leveren die het ook mogelijk maakt om een Wireless ISP op te zetten, als je wat wil weten ik kan je altijd helpen (mail enzo staatin me profiel)

Verwijderd

Ik heb geen idee wat het budget is, maar is zal een gooi doen naar wat goed is. Je wilde dus meer informatie over mesh netwerken, daar zijn dus wel degelijk erg mooie spullen voor. Ik leg zelf draadloze netwerken aan en op dit moment heb ik dus 3 nodes (steunpunten) van Strix Systems in mijn bezit om te testen.

Deze spullen werken modulair en werken dus als een MESH netwerk. Er is dus bijvoorbeeld een basis punt met wat draadloze netwerk modules en daarop verbinden de andere nodes. Ze apparatuur van strix systems werkt zowel op a, b als g alle smaken dus. Op www.strixsystems.com kun je er vast meer over vinden!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11-03 16:44
Ik zou gewoon voor 11Mbit gaan.

Gemiddeld IETS stabieler kwa bereik. Komt bij dat 54Mbit wel leuk is, maar dat zodra er een 11Mbit clientje op inlogt 't ding alsnog op 11Mbit draait :)

Ook al is 11Mbit trager, wat is het hoofddoel van het netwerk? Heb je die hogere snelheid NODIG? (en dus verplicht je alle clients 54mbit te zijn?)

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:22
DJSmiley schreef op dinsdag 05 april 2005 @ 21:07:
Ik zou gewoon voor 11Mbit gaan.

Gemiddeld IETS stabieler kwa bereik. Komt bij dat 54Mbit wel leuk is, maar dat zodra er een 11Mbit clientje op inlogt 't ding alsnog op 11Mbit draait :)

Ook al is 11Mbit trager, wat is het hoofddoel van het netwerk? Heb je die hogere snelheid NODIG? (en dus verplicht je alle clients 54mbit te zijn?)
Dat je geen 54mbit kaartje hebt, wil nog niet zeggen dat je het netwerk niet kan gebruiken hoor, het is allemaal zo goed als backwards-compatible.
Ik zou zelf voor 54mbit gaan dan maar wat meer uitgeven, hiermee voorkom je wel dat je over een jaar weer heen kan de boel te vervangen.
Als je 30 man tegelijk aan het downloaden hebt straks word je met je 11mbit lijntje ook niet vrolijk.
(downloaden kan ook zijn grote mails en dergelijke).

Neem ook een internet-lijn die boven je doelstelling ligt, hiermee voorkom je wederom binnen een korte tijd dat je weer heen kan.
De internet markt groeit enorm snel ook op campings, de tijd dat mensen alleen internet pagina's lezen is voorbij :)

[ Voor 13% gewijzigd door GeeMoney op 05-04-2005 21:18 ]

Verwijderd

11 mbit zou ik zowiezo als snelheid gebruiken, dus gewoon 11b. Hoofdredenen zoals eerder genoemd: snelheid is niet zo zeer nodig en het bereik is groter. Het is simpelweg zo dat het zendvermogen en ontvangsgevoeligheid van 54 mbit veel slechter zijn.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11-03 16:44
The_Dart schreef op dinsdag 05 april 2005 @ 21:16:
[...]

Dat je geen 54mbit kaartje hebt, wil nog niet zeggen dat je het netwerk niet kan gebruiken hoor, het is allemaal zo goed als backwards-compatible.
Ik zou zelf voor 54mbit gaan dan maar wat meer uitgeven, hiermee voorkom je wel dat je over een jaar weer heen kan de boel te vervangen.
Als je 30 man tegelijk aan het downloaden hebt straks word je met je 11mbit lijntje ook niet vrolijk.
(downloaden kan ook zijn grote mails en dergelijke).

Neem ook een internet-lijn die boven je doelstelling ligt, hiermee voorkom je wederom binnen een korte tijd dat je weer heen kan.
De internet markt groeit enorm snel ook op campings, de tijd dat mensen alleen internet pagina's lezen is voorbij :)
11Mbit werkt wel prima op 54Mbit AP's, dat heb ik niet gezegd. Alleen zal een 11Mbit kaartje er wel voor zorgen dat het AP alsnog op 11Mbit praat, ook naar de andere clients, dus dan is het functioneel gewoon 11mbit.

Daarnaast ga je geen 30 man op 1 AP zetten denk ik, dat wordt verspreid over de accespoints. Ook al doe je dat, dat zou nog moeten kunnen.
Richting internet lijkt me 256Kbit ruim voldoende. 7Mbit (wat effectief overblijft bij gebruik van 11Mbit apparatuur) kun je dan 28 gelijktijdige users hebben. Knappe camping als iedereen die 256Kbit continue gebruikt. Kwestie van goeie trafficshaping regeltjes opzetten. Desnoods bied je de mogelijkheid tot 256Mbit via wifi, en 1Mbit ofzo via utp.

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Hoe veel mensen verwacht je die er gebruik van maken?

Als er ook een internetcaféachtigdingiets komt zou ik niet 100% dekking geven, maar enkel een stuk van de camping. Gasten kunnen er dan speciaal naar vragen als ze het willen.

Ik zou niet weten waar de meest luxe plekken zijn, maar ik verwacht niet veel mensen op het trekkersveldje met een laptop. Oftewel eerst de plekken waar je verwacht dat de meeste gasten WLan nodig hebben, en zo nodig verder uit gaan breiden.

Het Toilethuisje in Zuid-Holland grenzend aan Overijssel ( :P ) en het ingangsgebouw lijkt mij een goed begin.

Als ik hier thuis op zolder sta vang ik ook een AP wat zeker 700m ver is. (toevallig van die zendmast van die winkel in Cybersijp in "Wlan @ camping" )

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Pagina: 1